oktober 2007

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • LasseB
    Medlem
    Møteplager
    • Aug 2007
    • 81

Foto: Scanpix.

Alle cupfinalebilletter solgt
    Tirsdag avsluttet LSK og Kanarifansen billettsalget til cupfinalen. Alle restbilletter er nå gitt videre til Kanarifansen.
    Til tross for at LSK til denne cupfinalen fikk flere billetter enn i 2005 er det denne gangen blitt en knapphet av billetter. Det har blitt tilnærmet dobbelt så mange sesongkortholdere som i 2005. I tillegg har både LSK og Kanarifansens medlemsmasse økt betraktlig (også det dobbelte). Det er derfor slik at ikke alle som ønsker billett kan få det.
    I henhold til avtaler som ble gjort før billettsalget startet får Kanarifansen de billettene som var til overs etter tirsdagens salg ble avsluttet. Disse billettene vil Kanarifansen fordele til de som satt seg på venteliste etter å ha stått i kø på lørdag. Det vil i løpet av torsdag bli sendt ut SMS til personene gjennom LSKZone. Disse personene kan da kjøpe billett til cupfinalen på lørdag i forhold til informasjonen de mottar.
    Vi vil gjerne påpeke at vi denne gangen fikk mange billetter i forhold til at det var FK Haugesund vi skal møte i finalen. Det er nødvendigvis ikke slik at dette blir likt ved neste finale LSK skal spille. Møter vi Rosenborg, Brann eller Vålerenga så vil sesongkort være det viktigste kriteriet til å få billett. Vi oppfordrer derfor alle til å kjøpe seg sesongkort når sesongkortsalget starter i løpet av 2007. Det skulle derfor være unødvendig å si at verdien av et sesongkort i 2008 vil være større en noen gang.
    LasseB
    - gul ved Randsfjorden!

Kommentar

• RSP
      Moderator
      • Aug 2004
      • 10498

NRK Sport

- Er noen av oss bra nok?

Lillestrøm-trener Tom Nordlie mener samtlige eliteserietrenere er usikre i sine jobber.

Av Bjørnar Hjellen
      Publisert i dag 06:13

I går ga Knut Tørum seg som trener i Rosenborg, sistemann ut i en lang rekke trenere som har mistet jobben.

Nå mener LSK-treneren at man kan stille seg spørsmålet om hvor trygt de øvrige trenerne i eliteserien sitter.
      - Når det er en 12, 14, ja, kanskje15 stykker som er blitt borte siden sesongen i fjor, så kan man jo stille seg spørsmålet om det i det hele tatt er noen av oss som er bra nok, sier Nordlie.

Se på ledelsen
      Han ønsker at man i stedet begynner ser nøyere på ledelsen i fotballklubbene.
      - Det er kanskje på tide å se litt på ledelse og styrer rundt omkring og hvordan de er satt sammen. Om de er satt sammen for å fylle opp kvoter og regler fra forbundet eller om relasjoner er vel så viktig, sier han.

Støtte fra Larsen
      LSK-treneren får også støtte fra Gaute Larsen, som nylig fikk sparken fra Odd Grenland.
      - Jeg synes det er en skam hvordan de oppfører seg. Rett og slett. Ledelsen i Rosenborg bør gå i seg sjøl og vurdere hvilken jobb de gjør og hvordan de opptrer i forhold til å gjøre treneren sin god.

Slipper lett unna
      Larsen mener sportsdirektørene slipper altfor lett unna når det butter imot.
      - Nå er sportsdirektør en relativt ny stilling i norsk fotball, og slik som som utviklingen har vært, har man ikke funnet posisjonen sin.
      - Hvis man ikke lykkes som trener, bør sportsdirektøren ta sin hatt og gå sammen med treneren, mener Larsen.

Resultatservice, nyheter, videoer og sendeplan for sport i radio og TV. Oppdater deg på sportsnyheter fra inn- og utland på NRK Sport.

Kommentar

• RSP
        Moderator
        • Aug 2004
        • 10498

lsk.no

Tottis mann på Åråsen

Onsdag besøkte Angelo Mason Åråsen for å fortelle LSK-spillerne om Diadoras framtidige produkter. Mason er Francesco Tottis mann når det gjelder sko.

LSK-keeper Lars Ivar Moldskred intervjuet Angelo Mason når han besøkte Åråsen, og skrev denne saken til LSK.no.

Vi står ute på treningsfeltet, og kan merke at det er noen som følger oss med argusøyne. Diadora Norge har fått storfint besøk fra Italia og tok turen innom for å gi oss litt informasjon om produktnyheter og for å fortelle oss om hvordan de nye skoene er bygget opp.

Etter treningen ble det en introduksjon av italieneren, Angelo Mason. Han er verdenskjent innenfor skoenes verden og har stått for mange tekniske innovasjoner innen kategoriene løp, tennis, fotball og sykkel. Han har jobbet i Diadora i 29 år og er sjefsdesigner/utvikler av skoene som blir produsert av Diadora. I 1984 ble det opprettet et researchsenter, DRC som står for Diadora Research Center. Dette er et samarbeid med Milan Bio-engineering Center. Her samarbeider han med to ortopeder og to andre skospesialister for å utvikle de optimale skoene.

Angelo Mason er Roma-spilleren Francesco Tottis mann når det gjelder sko. Han har også hjulpet andre storheter med benplaggene.

Etter at Angelo hadde presentert neste års nyheter og forklart hvordan sko lages fikk vi spillerne prøve noen av modellene. Det var mange ivrige spillere som ville prøve. Noen fikk litt ekstra behandling og bistand fra Angelo, og han bidro gladlig med sin kunnskap (ref: bilde). Når det gjelder skotøy og produktnyheter blir vi spillere som barn. Ingen klarer å holde styr på hvem, hva og hvor. Tror dere hadde begynt å le om dere hadde sett det, men sånn er altså fotballspillere. Enkle.

Den andre store nyheten som ble godt mottatt var den nye leggbeskytteren som de hadde laget. Den er laget av karbon og er bare 5 mm tykke. De ble laget for Francesco Totti etter at han pådro seg et stygt beinbrudd i 2006. Den ble så bra at de har valgt å lage den for salg i butikk, og det er uten tvil den beste leggbeskytteren jeg noen gang har prøvd. Den dekker nesten hele leggen rundt, den er tynn, den er lett og den har vannvittig god passform. Det er ikke ofte fotballspillere roper hurra for leggbeskyttere, men denne blir garantert en suksess.

Etter at presentasjonen var ferdig tok jeg meg tid til en liten prat med Angelo. Jeg får raskt et inntrykk av at han er en hyggelig mann som snakker herlig engelsk med italiensk aksent. Han fortalte om seg selv og hvordan han havnet i denne posisjonen. Diadora er ikke det merket som er størst, men det er ikke Ferrari eller Armani heller. Det handler om kvalitet fortalte han.
        - Jeg kaller ikke dette en jobb, men mer en lidenskap. Passion, Si?, sa han.

Han har jobbet i dette yrket i over 30 år og fortalte at han har jobbet tett med mange av de største stjernene innen tennis, fotball, sykling, løping og motorsport. Vi snakker da om folk som Marco Van Basten, Zico, Totti, Ayrton Senna, Borris Becker, Bjørn Borg, Edwin Moses, Ben Johnsen, Sebastian Coe, Nici Lauda for å nevne noen av dem.
        Marius Johnsen fikk sjekket sine føtter av Angelo på onsdagens besøk på Åråsen.

Han viste meg bilder av artikler som har florert i alle verdens aviser. Så dro han frem bildet av fotavtrykket til Borris Becker… Dette er den perfekte foten fortalte han livlig og du kan se at det lyser passion i øynene hans. Jeg hadde på følelsen av at han kunne pratet om dette i mange timer uten å bli lei.

Vi kom på snakk om skruknotter og han tegnet og forklarte hvorfor knottene er plassert der og ikke der, og jeg hadde ingen motargumenter og skjønte at denne karen vet hva han snakker om. Plutselig så Angelo at han har dårlig tid, og fortalte at han var nødt til å rekke flyet hjem til Italia. Han måtte tilbake for å rekke et møte med Fransesco Totti. Jeg takket for meg og sendte med ham en hilsen til Totti. Han smilte og sa at det skulle han viderebringe.
        Når jeg gikk ut døren skjønte jeg at dette var en mektig mann.

Skribent#1 - Lars Ivar

Kommentar

• RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

lsk.no

Cupfest i Lillestrøm

Som i 2005 vil det også denne gang være cupfest i sirkustelt på Stortorvet i Lillestrøm. LSK.no gir deg programmet...

Cupfinalehelgen nærmer seg med stormskritt, og fra 9. til og med 11. november vil det være satt opp et stort sirkustelt på Stortorvet i Lillestrøm. Hele helgen vil det være kjente band, og underholdning fra scenen. Søndag kan du også få se kampen på storskjem hvis du ikke har billett til Ullevaal stadion.

Trykk på bildet for å se flyeren..

Program for sirkusteltet på Stortorvet i Lillestrøm:

Fredag:
          Sangfugla m/cuplåt
          Trang Fødsel
          Nazareth
          Dørene åpnes kl. 18:00

Lørdag:
          LSK-quiz
          Blodsbrødre partyband
          LSK-show med Jordbakke, Barmates, Sangfugla, Kaza og Karlsen
          Ole Ivars
          Return
          Dørene åpnes kl. 12:00.

Søndag:
          Finale på storskjerm
          Blodsbrødre
          LSK-show med Barmates
          Blodsbrødre spiller hele kvelden.
          Dørene åpnes klokka 08:00.

Priser:
          Fredag 300,-
          Lørdag/Søndag 370,-
          Fredag - Søndag 490,-

Billetter fåes kjøpt på Billettservice.no, tlf 815 33 133 eller på ditt nærmeste postkontor.

Kommentar

• RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

Intervju med Tom Nordlie (100% Fotball)

Intervjuet omhandler først og fremst Toms tid i Start, men idet han generelt snakker om betydningen av kontinuitet, mekanismer i motgang mv. synes jeg at en lenke kan fortjene plass her:

Kommentar

• RSP
              Moderator
              • Aug 2004
              • 10498

Aftenbladet.no (100% Fotball)

VENNER: Tom Nordlie (til v.) og Mons Ivar Mjelde (til h.) har holdt kontakten i høst. ( Foto: Scanpix/Digitalsport/montasje: Øyvind Brenne )

Rivalene rådførte hverandre i gullkampen

LILLESTRØM/BERGEN: Tom Nordlie og Mons Ivar Mjelde har stått sammen i høst.

Av: Roar Lyngøy, Pål W. Jørgensen
              Publisert: 26.10.2007 kl. 10:29
              ­
              Jeg ringer og tekstmelder ham. Jeg støttet ham da Brann tapte 0-5 mot Lyn. Jeg skrøt da de slo Brugge borte, og var fantastiske, sier Lillestrøm-trener Tom Nordlie.
              – Tom og jeg prater godt sammen når vi treffes. Det er ikke mer avansert enn at vi går godt i hop når vi samles gjennom fotballen. Jeg prøver å sende ham en sms eller to når han har motgang, og det er noe jeg føler jeg har fått tilbake, sier Brann-trener Mons Ivar Mjelde.
              Mens enkelte eliteserietrenere har kranglet for åpent kamera har de to konkurrentene vært venner i det stille.
              Ikke nok med det. De to gullrivalene har også rådført hverandre i gullkampen.
              – Det er ikke mange som er så direkte at de ringer og spør om direkte råd.
              Og når han gjør det, tillater jeg meg å gjøre det samme, sier Mjelde.
              - Mons er en veldig ålreit fyr. Han er raus, og det står respekt av det han har gjort, sier Nordlie.
              - Har du noe å lære av ham?
              - Helt sikkert. Jeg tror jeg har noe å lære av alle, sier Nordlie.

Kommentar

• RSP
                Moderator
                • Aug 2004
                • 10498

To aktuelle lenker foran Start-LSK (100% Fotball)

Det er ventet over 10 000 tilskuere på Sør Arena:

Engedal blir ventelig Starts venstreback mot LSK:

Kommentar

• RSP
                  Moderator
                  • Aug 2004
                  • 10498

Start-kampen i fare for Kippe (RB)

SKADET IGJEN: Nå står Start-kampen i fare for LSK-kapteinen. FOTO: LISBETH ANDRESEN

Kippe skadet på ny

ÅRÅSEN:
                  Frode Kippe gikk av Lillestrøm-treningen i formiddag med en lårskade som minnet om en liten strekk. Nå er det fare for at LSK står uten begge sine faste midtstoppere i bortekampen mot Start om to dager.

Av Espen Solbakken
                  Publisert 26.10.2007 - 22:00 Oppdatert 26.10.2007 - 13:12

Fra før er nemlig Pål Steffen Andresen suspendert med tre gule kort.

Testes søndag morgen
                  Kippe selv kommer til å møte opp på Åråsen tidlig søndag morgen for en test, og han kommer ikke til å ta noen sjanser om det napper på samme måte i låret som det gjorde i dag.
                  – Jeg gikk av banen med en gang jeg kjente noe og har fått behandling med nåler og massasje. Jeg skal ta en løpstest før avreise, men vil ikke risikere noe nå med blant annet cupfinale bare to uker unna.

– Tror du på spill mot Start selv?
                  – Fysioterapeuten sa jeg hadde bra kraft i beinet, så det kan gå bra. Selv om Pål Steffen allerede er ute, føler jeg ikke ekstra press for å spille. Om jeg er med mot Start er det fordi jeg er 100 prosent klar, ikke mindre, sier Kippe til Romerikes Blad.
                  Om Kippe ikke kan spille, blir Anders Rambekk og Marius Johnsen midtstoppere med Espen Søgård og Shane Stefanutto på hver sin back.

Flere av banen
                  Det gikk hardt for seg på fredagens LSK-trening. Også Bjørn Helge Riise, Anders Rambekk og Nickolas Sparby gikk av etter småtrøkker, men både Riise og Rambekk spiller søndag. Sparby derimot må stå over lørdagens LSK 2-kamp.

Kommentar

• RSP
                    Moderator
                    • Aug 2004
                    • 10498

Glemmer aldri cowboyen fra Haugesund (Haugesunds Avis)

Våre motstandere har også begynt oppladningen til cupfinalen. Hør Tom Nordlies beste Haugesund-minne på web-TV [forøvrig en god historie!]

http://www.h-avis.no/apps/pbcs.dll/a...SPORT/71026022

Kommentar

• RSP
                      Moderator
                      • Aug 2004
                      • 10498

Kommentar (RB)

Foto Roar Grønstad

Supportersnakk

Sist LSK var avhengige av Brann – i 2001 – slapp bergenserne inn seks mål på hjemmebane

Publisert 26.10.2007 - 18:00
                      Lars M. J. Hansen
                      politisk redaktør

Det er vel egentlig ikke så veldig mange utenfor Bergen som er spesielt glade for at gullet kom akkurat dit. Faktisk ganske få. Det har nok sammenheng med at det heller ikke er så veldig mange utenfor Bergen som er veldig glade i bergensere.

Det er noe med måten de snakker på, måten de ter seg på. Det er rett og slett noe unorsk over dem, og når de opplever suksess, noe de angivelig ikke har gjort siden 1963, blir det hele uutholdelig. Jeg synes egentlig alle som skarrer på r-en har taklet gullet ganske dårlig.
                      Heldigvis er det sånn at bergensere stort sett holder seg i Bergen, og dermed vanligvis ikke er til sjenanse for andre. Derfor er det mange som mener det er verre når Vålerenga eller Tromsø vinner noe. Da har vi gnålet deres over hele Østlandsområdet.

Brann-supportere er dårlig likt over hele landet. Da Brann møtte sunnmøringene i forrige serierunde, holdt Ålesund Lufthavn Vigra åpent i tre timer på overtid. Ikke som ekstraservice overfor bortesupporterne, men for å forvisse seg om at alle bergensere kom seg fortest mulig hjem igjen.
                      Det er bare Stabæk-supporterne som er verre enn Bataljonen.
                      Bergenserne har tross alt enn fotballkultur i bunnen. Bærum har bare bandy.
                      Mang en kanarifan godtet seg da feststemte bergensere lørdag måtte gå gråtende hjem etter det pinlige 2-1-tapet mot Ålesund. Festen ble utsatt. Gullet ble isteden sikret på en kjip måte mandagen etter, et helt annet sted, da Viking slo Stabæk i Stavanger.

Det skal nok bli mulig å komme over at Brann tok gull, men dessverre blir LSK avhengige av dette laget for å vinne sølvet.
                      Viking møter nemlig Brann i Bergen søndag, og Tom Nordlie har ringt Brann-trener Mons Ivar Mjelde for å be klubben opptre profesjonelt selv om gullet er sikret.

Jeg skjønner at han ringer, for å si det sånn. Alle husker hva som skjedde sist LSK var avhengig av Brann. Det var i 2001, og det sto om gullet. Foran 26. og siste serierunde så tabellen slik ut:

1. Rosenborg 55 poeng.
                      2. Lillestrøm 54 poeng.

Avspark på Åråsen klokka 13. Arne Erlandsens LSK gjorde jobben sin mot Tromsø og vant 3-1 i en match som ellers huskes best fordi det var siste gang fallskjermhopping var pauseunderholdning i en fotballkamp. Han som landet på taket av den gamle sittetribunen, satte spor etter seg. Men det gikk bra.
                      Det gjorde det ikke i Bergen der Teitur Thordarson stilte med et lag blottet for stolthet og ære.
                      Brann tapte 2-6 hjemme mot Rosenborg og lot erkefienden motta sitt 10. seriegull på rad rett foran øynene på egne supportere. De slapp inn seks mål og lot RBK fly rundt med pokalen på "ærverdige" Brann stadion. Det er alt annet enn proft. Det er æreløst.

Det er bare lag uten moralsk ryggrad som kan te seg slik. Legg også merke til at det bare er Brann som synes det er greit å tape 9-0 og 10-0 mot RBK. Og i år gikk de på 6-0-smell mot Lyn. Noen som husker sist en seriemester tapte med slike sifre?
                      Det må ha vært før ballen ble rund.

Jeg er dessverre overbevist om at Brann kommer til å tape hjemme mot Viking søndag.
                      Det blir trolig stygge sifre, og i så fall et like "stilfullt" seriegull som Vålerenga tok i 2005.

Kommentar

• KFL41
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • May 2004
                        • 3648

Jeffrey Aubynn har fått sin revansch. Succén i Ålesund har väckt storlaget Lilleströms intresse, erfar Sportbladet. – Lilleström känns inte helt fel, säger Auby

Lilleström jagar Aubynn

Succén kan betyda klubbyte: ”inte helt fel”

Jeffrey Aubynn har fått sin revansch. Succén i Ålesund har väckt storlaget Lilleströms intresse, erfar Sportbladet.
                        – Lilleström känns inte helt fel, säger Aubynn.

Ålesunds FK har haft svårt att hålla sig kvar i Tippeligan. Men i år ser klubben ut att bryta trenden. Och mittfältaren Jeffreyy Aubynn, senast i Hammarby, har gjort stor succé.
                        – Jag har varit här i fem månader nu och med två matcher kvar måste jag säga att det har gått väldigt bra. Känns skönt efter allt som hände i Hammarby, jag har visat att jag fortfarande kan.
                        Jeffrey Aubynns kontrakt med Ålesund går ut om en månad. Lilleström är med i jakten på hans underskrift.
                        – Jag vill veta lite mer om hur de vill spela fotboll innan jag bestämmer mig, sånt är viktigt.
                        Lilleströms intreese bekräftas också av Aubynns agent Per Jonsson.

Kommentar

• brisbane-kanaris
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Aug 2006
                          • 598

TVILSOM: Frode Kippe.

Forsvarstrøbbel i LSK

ÅRÅSEN:
                          Marius Johnsen er klar for en snartur hjem til Kristiansand – verre er det med de tre andre i den faste forsvarsfireren.

Av Espen Solbakken
                          Publisert 27.10.2007 - 06:31 Oppdatert 27.10.2007 - 08:51

Pål Steffen Andresen er allerede ute med tre gule kort, og i går ble også Frode Kippe skadet på treningen. I tillegg har Anders Rambekk hanglet hele uka og fikk en ny trøkk fredag.

– Det var litt for mange som måtte stå av den siste treningen, innrømmet Marius Johnsen etter den smådramatiske økten. Selv er han klar på venstrebacken og blåser egentlig i hva slags mottakelse han får på Sør Arena.

– Det får bli som det blir. Jeg synes det er hyggelig å komme tilbake med Lillestrøm og tar kampen som et ekstra krydder i fotballhverdagen. Matchen blir sikkert ekstra spesiell både for meg, Tom og Steinar Pedersen, tror Marius.

Kippe-skade
                          Selv tenker han bare på hva han må gjøre for at LSK skal ta medalje, ikke hvilke konsekvenser en borteseier kan få for den pressede gamleklubben.

– Men jeg håper jo at de klarer seg. Norge trenger Start i Tippeligaen, mener sørlendingen.

Johnsen er spent på hvilken trio som gjør ham selskap i backfireren i morgen, for fredag hanglet det over hele fjøla – aller mest for kaptein Kippe.

– Jeg kjente det nappet bak i låret, men håper å være ok igjen til søndag. Men med cupfinalen bare to uker unna er det ikke snakk om å risikere noe, sier Kippe, som gikk rett fra trening til behandling med nåler og massasje.

– Jeg skal teste låret før avreise søndag morgen. Fysioterapeuten mener det er gode muligheter for spill, ettersom det var nok av kraft i beinet i går.

Rokeringer
                          Om Kippe ikke blir klar, spiller Espen Søgård høyreback, Shane Stefanutto venstre og Anders Rambekk og Marius Johnsen danner stopperduo. Friskmeldes Kippe, flyttes Søgård opp, Shane Stefanutto går over på høyreback og Marius spiller på sin faste venstreback.
                          Og Stefanutto er klar til å bytte side, han har øvd på å spille på høyresida hele uka.

– Det blir masse energi på den sida med Espen Søgård og Bjørn Helge Riise foran meg. Formen min er i hvert fall bra, lover australieren.
                          Heller ikke Anders Rambekk var uberørt av alle skadene fra fredagens trening. Han trente for første gang på hele uka fredag på grunn av sykdom, men måtte ise ned et skadet ribbein. Skaden oppsto etter en duell med Pål Strand, samme mann var for øvrig også borti Bjørn Helge Riise, som fikk en trøkk i ankelen.

– Sånn er det bare, sa Strand tørt.
                          – Ingen fare med meg, lovet Riise.
                          Det skal det heller ikke være med Simen Brenne, som ga seg tidlig med kjenning av det vonde kneet som medførte et landslagsforfall tidligere i høst.

PS! Tom Nordlie reiste til Kristiansand allerede i går. Sammen med familien skal han besøke gamle kjente. Laget reiser først i morgen tidlig.

Kommentar

• RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

Alt før runden: Start - LSK (100% Fotball)

• Tre poeng for Start betyr at de i verste fall får kvalikplassen.
                            • Lillestrøm har vunnet over halvparten av kampene lagene imellom i toppserien. De har 26 seirer på 51 kamper, Start har vunnet 14, mens 11 har endt med poengdeling.
                            • Ingen av de 13 siste møtene har endt uavgjort.
                            • Start har ikke holdt nullen på sine 18 siste seriekamper. Sist de holdt nullen var mot Vålerenga på Sør Arena 10. mai (1-0).
                            • VIF-kampen er Starts eneste nuller denne sesongen. Det er dårligst av alle.
                            • LSK har på sin side holdt nullen åtte ganger. Det er best.
                            • Start-seier vil bety sørlendingenes 150. hjemmeseier i eliteserien. De har spilt 330 hjemmekamper, spilt 76 uavgjort og tapt 105.
                            • Start har tatt 16 poeng på hjemmebane denne sesongen. LSK er seriens beste bortelag sammen med Brann og har sikret seg 19 poeng.
                            • Lillestrøm har fått seks røde kort i år – flest av samtlige.

Hele saken: http://fotball.bt.no/eliteserien/article93110.ece

Kommentar

• RSP
                              Moderator
                              • Aug 2004
                              • 10498

Sterke i troen (Fædrelandsvennen)

Sterke i troen - på hvert sitt lag

KIRKEDUELL: Kappelan Nils Terje Andersen (t.h.) og daglig leder Per Gunnar Pedersen er gode kollegaer i Vågsbygd menighet. I morgen synger imidlertid Andersen sammen med Lillestrøms kanari-fans, mens Pedersen benytter årskortet på Sør Arena til å heie fram hjemmelaget Start.

Vågsbygd-prest og ihuga Lillestrøm-patriot Nils Terje Andersen (37) håper kirkekollega og svoren Start-fan Per Gunnar Pedersen (46) tåler en dårlig uke på jobben.

KRISTIANSAND: - Jeg er fullt klar over at hovmod er en av de sju dødssyndene, men dersom vi vinner i morgen, skal jeg love deg at Per Gunnar får høre det på kveldtreningen vår etterpå, sier Andersen med et glis så bredt at snusposen truer med å forlate overleppa.

- Nils er en ypperlig taler, men en dårlig vinner. Ingenting vil glede meg mer enn en overbevisende Start-seier på Sør Arena, kontrer Per Gunnar Pedersen. Som daglig leder i Vågsbygd menighet har kristiansanderen ladet opp til morgendagens skjebnekamp med heftige ordvekslinger med kapellan Andersen fra Lørenskog.

- Vi har begge fri på mandager, men siden tirsdag har det vært fullt kjør. Og humøret preges definitivt av tabellsituasjonen. Ulempen min er at jeg må begrense Start-propagandaen til kontoret, mens Nils Terje har en egen evne til å få lurt inn fotballprat i seremoniene sine, opplyser Pedersen.

- Jeg har sluttet å be til Gud om Lillestrøm-seier. Men jeg snakker fremdeles for mye om fotball i prekenene mine, erkjenner Andersen.

Likhetstrekk
                              Han står imidlertid på at idretten som salige pave Johannes Paul II har kalt «det viktigste av alle livets uviktige ting» har mange referansepunkter til Guds hus.

- Både på tribunen og i kirken står sangen sentralt. Det er mange faste ritualer, og samhold og følelser er viktig. Og på samme måte som spillerne gjerne får et løft av å ha et entusiastisk hjemmepublikum i ryggen, merker jeg at mine taler blir bedre hvis jeg klarer å engasjere tilhørerne, påpeker Andersen.

Før bataljen mellom Start og Lillestrøm holder kapellanen ny preken i Vågsbygd menighet.

- I morgen er det den alvorlige bots- og bededagen. Jeg vet at mange av kirkegjengerne er Start-supportere, og det er klart det er fristende å si til dem at dagen blir ekstra tung hvis Start skulle tape noen timer senere. Jeg husker forresten at tema for min preken uka etter at Start tapte seriegullet i 2005 var den treffende lignelsen «Den urettferdige dommer», sier Andersen.

Ertet av Myhre
                              Han minnes også godt da han ble ordinert som prest i 1999.
                              - Da fikk jeg tatt et bilde av meg selv med den hvite prestekjolen med LSK-skjerfet over. Nå bytter jeg dette skjerfet med embedsbåndet stola, skrev jeg til mine venner. Forresten var det prest og tidligere Start-spiller Audun Myhre som innsatte meg som kapellan her i byen. Han understreket selvsagt at han var med på laget som snøt LSK for seriegullet i 1978.

I dag dømmer Andersen kamper når Kristent Interkulturelt Arbeid arrangerer «fotball-VM» i Gimlehallen. Etter morgendagens match på Sør Arena spiller han altså kompisfotball sammen med Per Gunnar Pedersen og andre gudfryktige.

- Hvis Lillestrøm har vunnet, skal jeg trø litt ekstra til i taklingene mot Nils Terje, lover Pedersen.

[Under litt tvil legges denne inn i nyhetstråden; synes at saken viser litt av bredden blant fansen.]

Fædrelandsvennen - Få siste nytt fra Kristiansand og Agder her. Vi holder deg oppdatert på det som skjer.

Kommentar

• RSP
                                Moderator
                                • Aug 2004
                                • 10498

Lillestrøm 2 - Strindheim 5-3 (3-0)

LSK 2 har i ettermiddag slått Strindheim 5-3.
                                LSKs målskårere: Gundersen, Cisse, Gundersen, Essediri og Cisse
                                Last edited by RSP; 28.10.2007, 10:54. Begrunnelse: Jeg var tilstede i 2.omg. og kan bekrefte resultatet.

Kommentar

• RSP
                                  Moderator
                                  • Aug 2004
                                  • 10498

Thrillerduell (ikstart.no)

Fra Starts hjemmeside foran morgendagens match:

Kommentar

• Seb.R
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2006
                                    • 4159

Hvor Aubynn spiller neste år er usikkert
                                    LSK jakter Aubynn
                                    Jeffrey Aubynn har fått en ny ”vår” i AaFK og har imponert kraftig i AaFK med blant annet 5 vakre mål. Flere klubber er nok interesserte i svensken med 8 landskamper og med en kontrakt som går ut etter sesongslutt. LSK være interesserte, melder aftonbladet.

Mer lesestoff:
                                    » Les mer om Aalesund
                                    » Diskuter
                                    » Tabeller og statistikk

Jeffrey Aubynn kan kalles en fotballnomade, der han blant annet har vært innom storklubben Bayern Munchen. Senest var han i Hammarby, men til tross for 8 landskamper for Sverige, ble Aubynn fryst ut av Hammarby og gikk noe overaskende til AaFK. Han fikk klekkelig betalt, 3 millioner er blitt sagt for et halvt år. Og Aubynn har til grader betalt tilbake og er trolig en avgjørende årsak til at AaFK nå går mot Tippeliga 2008.

Aubynn scoret allerede i debuten mot RBK, uten at spillet var veldig imponerende. Men med kamptrening har han bare blitt bedre og bedre. Masser av målgivende, ble erstattet av mange mål etter hvert. Mot Lyn var han kampens profil med 1 mål og 1 assist, mot Godset ble han redningen med sitt fantastiske overtidsmål, og fulgte så opp med 2 nye mål mot Tromsø. 5 mål er meget imponerende for en midtbanespiller, og om man legger på hans viktighet i spillet, med ro, spilleforståelse og prestasjon – har Aubynn vært uvurdelig for AaFK i høst.
                                    - Jeg har vært her i 5 måneder og med og med to kamper igjen, må jeg si at jeg er veldig fornøyd, forteller Aubynn om sitt AaFK-opphold til Aftobladet.

Mange er enig at det har gått bra med Aubynn, deriblant LSK som gjerne vil ha Aubynn ekspesjonelt gode fot, til sine fysisk sterke spillere, noe Aubynns agent Per Jonsson kan bekrefte. Og Aubynn vil ikke utelukke LSK.
                                    - Lillestrøm kjennes ikke helt feil, forteller han.

- Jeg vil vite litt mer om hvordan de spiller fotball før jeg bestemmer meg, for det er viktig, avslutter Aubynn til Aftonbaldet.
                                    www.sebastianramsland.com
                                    www.twitter.com/sebramsland

Kommentar

• brisbane-kanaris
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Aug 2006
                                      • 598

Foto Roar Grønstad

Ellevill kamp om plassene

Alle vil spille seg inn på laget til cupfinalen
                                      ÅRÅSEN:
                                      Med cupfinalen like rundt hjørnet, ofrer LSK-spillerne alt for å være blant Tom Nordlies utvalgte på Ullevaal om to uker.

Av Espen Solbakken
                                      Publisert 28.10.2007 - 06:31

En av dem som per dags dato er utenfor laget, er Pål Strand. Fredag var han involvert i to episoder som nær skadet medspillere, men Strand selv bare trakk på skuldrene av det etterpå.

– Sånt skjer, sa Strand, som ikke tok selvkritikk. Og ifølge Nordlie hadde han heller ingen grunn til å si unnskyld.
                                      – Jeg ser det betyr mye for folk å komme seg inn på laget; i det hele tatt synes jeg vi har hatt ekstremt gode treninger i et par ukers tid nå. Men det bør være like viktig å være på laget i en medaljekamp i Tippeligaen, som foran en cupfinale, mener Nordlie.

– Det var ampert på den siste treningen, og det virker som om det er mye guts igjen i gruppa selv om sesongen har vært lang, sier Bjørn Helge Riise.

– Og slik skal det være, bare det ikke går ut over helsa til folk. De skadene som oppsto var stort sett uhell, og det er positivt at alle vil bidra mot slutten. Personlig tenker jeg ikke cupfinale ennå, sier Bjørn Helge Riise.

Fem skader
                                      Bare i løpet av den relativt korte fredagstreningen måtte Frode Kippe, Simen Brenne, Bjørn Helge Riise, Anders Rambekk samt rekruttspilleren Nickolas Sparby forlate treningen før Nordlie blåste av.

Noen av skavankene oppsto uten at andre spillere var involvert (Kippe), mens Brenne gikk av for å spare kneet. Det begynner å merkes at sesongen har vært lang – og at noe stort nærmer seg.

– Folk som er ute av laget, kjemper alltid ekstra hardt for å komme seg tilbake igjen på laget. Man må snu skuffelsen over å bli vraket til noe positivt. Konkurransen er der hver eneste uke, men kanskje ekstra stor nå da den store godbiten er rett rundt hjørnet, sier Espen Søgård, som selv var ute av laget i fem seriekamper tidligere i sesongen.

Av spillerne med mest tillit i løpet av sesongen, kan det akkurat nå virke som om Magnus Myklebust og Shane Stefanutto havner på benken i cupfinalen.

Vrakes i finalen
                                      Shane Stefanutto er trolig den spilleren som sportslig sett har størst grunn til å føle seg snytt om Nordlie holder fast på forsvarsfireren som har vært på banen i det siste. Australieren har vært helt bankers på LSK-laget i nesten to hele sesonger – men det var før han takket nei til kontrakt og i stedet signerte for Lyn.

– Jeg forventer ikke å starte finalen nå, nei. De fire som har spilt i det siste vil også spille finalen om de er friske.

– Synes du det er rettferdig?
                                      – Vel, dette er noe jeg må akseptere – jeg må bare innse at jeg kun er å anse som et cover nå. Så realistisk må jeg være, og jeg var forberedt på at det kunne bli konsekvensen da jeg takket nei til ny kontrakt. Jeg visste at Tom ville putte inn Marius så fort han fikk sjansen.

– Du og Anders Rambekk er begge klare for nye klubber, men bare han har beholdt plassen av dere....?
                                      – Jeg tror vel det er så enkelt at heller ikke Anders ville spilt om Steinar Pedersen allerede har vært her.

Mange vil inn
                                      Men Pedersen spiller for Start i dag – og dermed er Rambekk fremdeles på LSK-laget, om han da rister av seg skade- og sykdomsproblemene som telemarkingen har slitt med hele den siste uka.

Også Rambekk har merket den skjerpede interne konkurransen i stallen. Alle vil spille akkurat den finalen 11. november.
                                      – Det er mange her nå som vil gjøre det vanskeligst mulig for Tom å ta ut laget som skal møte Haugesund, sier Anders Rambekk.

Kommentar

• RSP
                                        Moderator
                                        • Aug 2004
                                        • 10498

LSK-TV: - Gleder meg

Marius Johnsen vender tilbake til Kristiansand og møter søndag gamle lagkamerater på Sør Arena. Selv vil Johnsen gjøre alt for at LSK skal få med seg tre poeng hjem.

Av: Ole Kristian Bakkene

Midtveis i sesongen kom Marius Johnsen til Åråsen og LSK. Nå vender han tilbake som spiller for motstanderlaget, og målet er helt klart seier.
                                        - Ja, jeg gleder meg til å reise tilbake til Kristiansand for å møte Start. Det blir litt krydder i fotballtilværelsen å komme hjem dit. Det blir spesielt, sier Marius Johnsen til LSK-TV.
                                        Han innrømmer at det blir spesielt å løpe ut på matta i Kristiansand som LSK-spiller.
                                        - Start er en klubb som jeg har spilt for i mange mange år, og opplevd masse med. I tillegg er det første oppgjøret for min del mot Start. Det blir nok litt rart, men jeg har ikke tro på at det kommer til å prege meg noe særlig under kampen. Man legger vekk det meste når man spiller, sier han.
                                        Sist LSK vant i Kristiansand var i 2002. Da sto Tom Kristoffersen og Magnus Kihlberg for målene på Kristiansand stadion.
                                        - Det blir nok en tøff match med mange dueller, men begge lag ønsker jo i utgangspunktet å spille fotball. Det er vanskelig å spå utfall, men viktig kamp for begge lag.
                                        - Men den er viktigere for Start, og dermed kan vi være mer avslappede. Det blir uansett gøy å reise sørover, sier Johnsen.

Trykk på LSK-TV for å se intervju med Marius Johnsen og Tom Nordlie

Kommentar

• RSP
                                          Moderator
                                          • Aug 2004
                                          • 10498

RB

SKADET IGJEN: Nå står Start-kampen i fare for LSK-kapteinen. FOTO: LISBETH ANDRESEN

Kippe usikker til start

GARDERMOEN:
                                          Frode Kippe tar avgjørelsenom han starter rett før kampen i Kristiansand.

Av Morten Svesengen | Espen Bolstad
                                          Publisert 28.10.2007 - 12:46 Oppdatert 28.10.2007 - 12:49

Frode Kippe møtte rb.no på Gardermoen i formiddag. Han forteller at han i morges hadde tatt en joggetur for å teste om det som minnet om en strekk i låret fortsatt var der.
                                          – Jeg kjente at det var noe der (i låret), men det var ikke særlig vondt. Jeg varmer opp som vanlig også tar jeg avgjørelsen like før kampstart, sier Kippe til rb.no.

Hele laget forandres
                                          Om Kippe starter eller ikke har mye å si for lagoppstillingen foran møtet med Start.

Hvis Kippe starter er antatt lag (4-4-3):
                                          Otto Fredrikson – Shane Stefanutto, Anders Rambekk, Frode Kippe, Marius Johnsen – Espen Søgård, Khaled Mouelhi, Simen Brenne – Bjørn Helge Riise, Arild Sundgot og Olivier Occean.

Hvis Kippe må stå over er dette antatt lag (4-4-3):
                                          Otto Fredrikson – Espen Søgård, Anders Rambekk, Marius Johnsen, Shane Stefanutto – Bjørn Helge Riise, Khaled Mouelhi, Simen Brenne – Magnus Myklebust, Arild Sundgot og Olivier Occean.

Forklaring: Shane Stefanutto går over på sin vante venstreback. Marius Johnsen trekkes inn i midtforsvaret og tar Frode Kippes plass. Espen Søgård flyttes ned fra indreløper til høyreback.
                                          Magnus Myklebust kommer inn for Kippe og tar høyre spissplass, mens Bjørn Helge Riise trekkes ned som indreløper.

Kampen mellom Start og LSK kan du følge LIVE på rb.no fra klokka 18.00!

Kommentar

Working...