VINNER: Bjørn Helge Riise taper aldri med flagget på brystet. ( Foto: Digitalsport )
Han taper aldri med Norge
OSLO: Bjørn Helge Riise har fortsatt tilgode å tape med det norske landslaget. Onsdag er arbeidsjernet klar for å opprettholde den gode statistikken.
Av: Olav Rege Olsen
Publisert: 15.10.2007 kl. 14:13
Endret: 15.10.2007 kl. 14:14
Riise fikk sin debut med flagget på brystet med sine 29 minutter i privatlandskampen mot Serbia i november i fjor. Deretter har det nærmest gått slag i slag for den tidligere Belgia-proffen.
Lillestrøm-yndlingen har startet i de fem siste landskampene og har fortsatt tilgode å være med å tape med Norge.
- Jeg er fornøyd med hvordan ting har gått på landslaget så langt, men jeg håper jeg skal ta flere steg. Erfaringen jeg får på dette nivået er veldig bra, sier Bjørn Helge Riise til Aftenbladet.no.
Tror Bosnia er slitne
Onsdag er han igjen i Åge Hareides førsteellever, og landslagssjefen tror løpskraften, blant annet Riise kan tilføre den norske midtbanen, blir avgjørende for kamputfallet.
- Bosnia er slitne etter å ha spilt med ti mann i store deler av den andre omgangen mot Hellas. Vi har spiller som Riise, Solli og Grindheim med stor løpskapasitet på midtbanen. Det blir viktig, sier Hareide om resepten.
- Jeg liker å løpe
Riise selv trives bra som indreløper, selv om han til tider har blitt brukt som kantspiller av Tom Nordlie på Åråsen.
- Jeg liker å løpe og gjøre grovarbeidet. Det er positivt for min karriere at jeg kan spille på mange ulike plasser, sier Riise, som faktisk også har spilt høyreback.
Fakta:
Bjørn Helge Riise
Født: 21. juli 1983
Landslagsdebut: 15. november 2006, mot Serbia.
Landskamper: 6
Landslagsmål: 0
Klubb: Lillestrøm
Tidligere klubber: Aalesund, Viking (lån), Standard, FC Brussels (lån).
Kommentar