LSK anno 2008

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • LSK-supp.
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Dec 2003
    • 1023

Opprinnelig skrevet av MortenA
    Jeg gjentar det gjerne en gang til, i tilfelle du ikke leste det over: Jeg mener det var galt å jage bort Shane som vi gjorde.

I motsetning til deg, satser jeg på at Kiesenebner blir skadefri, og uansett så har Kiko bevist seg som en mye bedre spiller enn Wehrman etter at han fikk sjansen som anker.

Når det gjelder 4.plassen, så teller jeg kun gull. tar vi ikke gull, så kan vi like gjerne ende på 4.plass, så sant vi ikke mister E-cup kvalifiseringer pga. det. Mulig du er uenig, men det er i hvertfall mitt syn.

I det henseende kan det være greit å analysere serien i år litt. Jeg tar opp et par avgjørende ting:
    10 poeng opp til Brann og tre avgjørende høst kamper:
    0-3 mot Tromsø, vi spiller ca. 82 minutter med 10 mann, og Tom gjør ingen endringer etter at Kiko ble utvist.
    1-3 mot Stabæk, vi får to mann utvist i samme kamp. Hvor ofte skjer det?
    1-5 mot Brann, runden etter med 3 bankere i førsteelveren ute. Hvor mange tror ikke vi hadde rundspilt Brann om rollene var reversert?

Disse tre kampene avgjorde seriegullet i vår disfavør i år. Jeg tror dette aldri kommer til å skje igjen. Håper denne argumentering tilfredsstillende, hvis ikke er jeg redd du må vise meg hvordan jeg skal legge frem en sak.
    Kamper som disse tre du refererer til opplever de fleste lag i løpet av en lang sesong og er ikke annet enn en dårlig unnskyldning.

Igjen er dine suksesskriterier avhengig av om ting klaffer hundre prosent og flaksen og marginene går vår vei, det kan man dessverre aldri basere seg på i virkelighetens verden.
    I år så tar vi alt- i år så tar vi alt!(som har puls)

Kommentar

• MortenA
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2007
      • 3568

Det jeg vil frem til er at marginene ikke var på vår side. I tillegg hadde vi to kamper imot Start og Sandefjord på slutten som jeg er sikker på at vi hadde vunnet om det gjalt gull.

Uheldigvis er man i dagens fotball nødt til å ha marginene på sin side. Spiller ingen rolle hvem man er eller hvilken liga man spiller på.

Vi kan handle inn spillere i beste Chelsea eller Real Madrid stil, men uten marginene så hjelper det ikke. Noe begge overnevnte lag har bevist.
      Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

Kommentar

• El_Cabron
        Seniormedlem
        Forumonanist
        • Oct 2007
        • 218

Det jeg vil frem til er at marginene ikke var på vår side. I tillegg hadde vi to kamper imot Start og Sandefjord på slutten som jeg er sikker på at vi hadde vunnet om det gjalt gull.

Uheldigvis er man i dagens fotball nødt til å ha marginene på sin side. Spiller ingen rolle hvem man er eller hvilken liga man spiller på.

Vi kan handle inn spillere i beste Chelsea eller Real Madrid stil, men uten marginene så hjelper det ikke. Noe begge overnevnte lag har bevist.
        Enig i at marginene bør være på vår side, men for det første er det neppe marginer somavgjorde gull-kampen i år og for det andre er det sånn at marginene ofte går i favør av de som fortjener det.

Vi mangler mange spillere mot Brann er ene og alene vår egen skyld (flere spillere ute med karantene, og vi har ikke dobbeldekning for de som var så dumme å få karantene...).
        Vi makter ikke å slå Tromsø selv om dette er et lag som er på langt nær så godt som vårt (vi bør minst klare 4 poeng mot slike lag om vi skal henge med).
        Vi spiller med 9 mann mot Stabæk i store deler av kampen, men vi var ikke så jævlig mye bedre enn dem selv med 11 mann... Dessuten kan vi vel neppe klandre dommeren for begge utvisningene (selv om Kippe sitt første var billig bør han være såpass rutinert at han trekker seg litt i rød-kort situasjonen... Grunnet det første kortet. BHR sitt var bare alt for dumt!).
        Og nei, vi vant ikke mot Start eller Sandefjord heller selv om vi var best på banen... Det er mål som teller, og jeg tror ikke spillerene hadde klart det selv om det var gull i sikte.

Vi har rett og slett avgitt alt for mange poeng mot antatt svakere motstandere i år, og det er her vi taper serien. Vi svinger alt for mye i prestasjonene i løpet av en sesong, og dette må vi endre på om vi skal ta gull før jeg blir pensjonist.
        Fra 2009 kommer det til å være 16 lag i tippeligaen, og jeg tror neppe dette gagner oss spesielt mye da det vil si at vi avgir enda noen ekstra poeng mot ræva lag med mindre:
        - Vi klarer å bedre oss i henhold til kontinuitet (både spillere og apparat) og dobbeldekning som holder mål ved skader/karantener.
        |01100101|01001100|01010011|01001011|01100101|0111 0010|

Kommentar

• MedlemNR35
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Mar 2004
          • 905

De beste har om regel også marginene vet du. Det er artig det der hvordan alle snakker om marginer. Alle middels og dårligere lag har alltid marginer imot sies det mens topplagene alltid har marginer med seg.

Hvordan kan det ha seg?

Kommentar

• MortenA
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2007
            • 3568

Når det gjelder marginer, så er det de som avgjør kamper stangskudd kontra mål, osv. Selvsagt vil bedre lag over tid være bedre, men jeg mener at Brann ikke nødvendigvis var så mye bedre enn oss denne sesongen. De hadde flaks med serieoppsettet, og marginene med seg i mange kamper.

Jeg vil gjerne se forsterkninger i stallen før neste år, men mener og at det ikke gjelder vår eksistens som toppklubb om vi ikke får en eller to 'profiler'.
            Last edited by MortenA; 11.12.2007, 23:12. Begrunnelse: Skrivefeil

Kommentar

• Rathsmeister
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • May 2006
              • 561

At de beste lagene ofte har marginene med seg er i mange tileller helt naturlig.

Brann hadde "mange" (ikke sjekket opp, men en anelse jeg har) mål som kom gjennom retningsforandringer . At Brann fikk flere slike mål enn for eksempel Sandefjord er ikke mer enn rett og rimelig.

Brann har et bedre lag, spillere med større individuelle ferdigheter og legger et trykk på motstanderen som Sandeford eller andre "dårlige" lag ikke er i nærheten av. Dette "trykket" skaper igjen flere avslutninger, og dermed større muligheter for "FLAKS".

En ting til som er med på å skape "flaks" er spillestil. Mens LSK har hatt en tendens til å småspille seg gjennom midten helt inn til 5-meteren (evt. innlegg som kommer ned med snø på) skyter bergenslaget i mye større grad langskudd og vil derfor øke sjansen for slike flaksemål...

Ja, man har flaks/uflaks i enkeltkamper, men når dette vedvarer er det ikke lenger flaks/uflaks men en tendens....

Gode lag får marginene på sin side gjennom trykk, gode spillere o.l.
              Mvh
              Martin Raths

Kommentar

• MortenA
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2007
                • 3568

At Brann hadde flere 'flaksemål' enn Sandefjord kommer av at det er klasse forskjell på lagene, ikke at marginene var på Brann's side.

Marginene som avgjør en kamp/serie er mer enn flaksemål. Det er offside avblåsninger, kortbruk hos dommere, og dommeravgjørelser i tvilsomme situasjoner.

Det jeg vil frem til er at stallen vår er konkurransedyktig, og det er ikke nødvendig å gå ut og brenne penger på et glohett overgangsmarked.

Kommentar

• El_Cabron
                  Seniormedlem
                  Forumonanist
                  • Oct 2007
                  • 218

At Brann hadde flere 'flaksemål' enn Sandefjord kommer av at det er klasse forskjell på lagene, ikke at marginene var på Brann's side.

Marginene som avgjør en kamp/serie er mer enn flaksemål. Det er offside avblåsninger, kortbruk hos dommere, og dommeravgjørelser i tvilsomme situasjoner.

Det jeg vil frem til er at stallen vår er konkurransedyktig, og det er ikke nødvendig å gå ut og brenne penger på et glohett overgangsmarked.
                  Stallen vår er konkurransedyktig så lenge vi ikke har 2,3,4 spillere som er ute med karantene/skader, og det er her vi tapte medaljen i år.
                  Av denne grunnen bør vi få på plass minst en angriper (helst venstre kant av god kvalitet). Riseths ankomst har heldigvis rydda opp litt i forsvarsproblematikken vår, så der er vi vel endel bedre rustet nå enn for ei uke sia. En ung lovende i tillegg til riseth ville derimot blitt godt mottat av meg.
                  Last edited by El_Cabron; 12.12.2007, 19:57. Begrunnelse: for å fjerne mulighet for misforståelser

Kommentar

• MortenA
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2007
                    • 3568

Husk at nøkkelkampen imot Brann hjemme hadde vi 5+ spillere ute: Riise og Kipp med karantene, og Kiko, Bertheussen og Kiesenebner med skade. Mulig jeg har glemt noen. Bertheussen og Kiesen hadde erstattet Kippe og Kiko uten skadene, og jeg tror disse er på plass til sesongstart.

I tillegg tror jeg at Mykle mistet formen siden han ble flyttet ifra side til side. Nå er han et år eldre, og ikke minst han har et år med erfaring som vil gjøre han vesentlig bedre. Jeg har troen på at han kan gjøre en bra jobb på vingen i år. Han er ikke en utpreget vingtype, men han kan lage mye ugang med rykket sitt når han skjærer inn ifra venstre vingen. Avgjørende for dette er at vi har en ving på høyre som vet å holde bredden. Jeg synes Riise til tider løp altfor langt ut av 'kjerneområdet' sitt slik at når vi erobret ballen tok det tid før han var på plassen sin.

Jeg håper og at Gundersen får noen innhopp neste sesong slik at vi kan se hva som bor i gutten. Dess mer jeg tenker over det, så er ikke en venstreving kritisk, men om vi får en bra spiller til en akseptabel pris, så er det ikke noe som er bedre. Det er vel vår svakeste plass per i dag.

Kommentar

• El_Cabron
                      Seniormedlem
                      Forumonanist
                      • Oct 2007
                      • 218

Vi har en bra stall pt. og det er det vel ingen som betviler, men hvis vi skal kjempe om gull allerede neste år er vi nødt til å ha an stall som tåler skader og karantener uten å bli svekket alt for mye.
                      Vi var i en situasjon i år hvor vi ender opp med å spille meget, meget bra på vårt beste for så å være langt under pari i andre kamper.
                      Det som er ganske felles for de kampene under pari er at det stokker seg på topp, og vi har ikke alternativer å sette inn for å løse opp floken. I forsvar er det også mye som går galt, og det må vi vel kunne dette på kontoen for Kippes fravær.
                      Midtbanen har vært mer stabil etter min mening og neste år vil Brenne fungere fra starten av sesongen i tillegg til at Kiesen blir spilleklar, men det er sjelden man vinner kampen kun rundt midtstreken.

For å summere opp er jeg derfor sjeleglad for at vi har fått Riseth på plass som kan brukes på alle plasser på banen omtrent ved behov (uten å miste mye kvalitet).
                      Pedersen og JML vil også kunne kjempe om en plass i 11'ern så dette er positivt, så det eneste stedet som fortsatt er tilnærmet uendret er i angrep og der bør vi få noen på plass av topp kvalitet (det laget som scorer mest pleier nemlig å vinne). Jeg ser for meg en Espen Hoff eller Peter Ijeh, og så kan Myklebust/Gilbert sendes innpå hvis det går i stå eller man trenger en scoring litt raskt.

Når det gjelder de vi hadde på benken store deler av denne sesongen så har de vel ikke akkurat overbevist i 2 div. så jeg her mine tvil, men det vil selfølgelig glede meg om noen tar steget opp og kan bli seriøse utfordrere til fast plass på 1 laget.

Kommentar

• Rathsmeister
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • May 2006
                        • 561

Opprinnelig skrevet av El_Cabron
                        Når det gjelder de vi hadde på benken store deler av denne sesongen så har de vel ikke akkurat overbevist i 2 div. så jeg her mine tvil, men det vil selfølgelig glede meg om noen tar steget opp og kan bli seriøse utfordrere til fast plass på 1 laget.
                        Nå vet ikke jeg hvor mnge kamper du har sett osv, men har selv fått et inntrykk (ikke sett mange kampene) av at LSK 2 ikke fungerer som et lag, men har et defensivt og offensivt spill som i stor grad består av enkeltprestasjoner og tilfeldigheter (selvsagt grovt sett).

Dette har sannsynligvis å gjøre med hyppige utskiftninger fra kamp til kamp. Er ikke lett å få samspilt et lag når laget er forskjellig fra kamp til kamp. Etter dette resonnementet blir det derfor vanskelig å tolke for mye ut av kamper på LSK 2, da det vanskelig kan skapes relasjoner mellom de ulike spillerne...

Selvsagt kan man se tendenser, men blir vanskelig å vurdere utfra kampene til LSK2. Da tror jeg heller treningsfeltet er en bedre arena....
                        Last edited by Rathsmeister; 13.12.2007, 23:35.
                        Mvh
                        Martin Raths

Kommentar

• reka
                          Seniormedlem
                          --==FORUMRUNKER==--
                          • Aug 2005
                          • 13278

Av dagens nyhetssak: http://www.kanari-fansen.no/debatt/s...1&postcount=60 "Vi har vært veldig smarte (på overgangsmarkedet)" ser jeg at TN gjør all min tvil til skamme. Vi leter fortsatt etter kvalitetsspillere. Den beste julegaven jeg kunne få (med visse forbehold)!

Kommentar

• Rubinho
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2005
                            • 1501

Pr dags dato så skjønner jeg hvorfor det kun er 1 avis som holder LSK til Gull...mener fortsatt at det mangler flere gode spillere..stallen er altfor tynn!!

Kommentar

• CFD
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • May 2004
                              • 2319

Det er ALT for tidlig å begynne å spekulere i slike ting.. Overgangsmarkedet er fortsatt åpent og veldig mye kan skje framtil neste sesong
                              Tankegangen til AS Norge: Det skal kvoteres inn. Man skal ikke velge de beste kandidatene. Man skal velge inn de små og svake sånn at de også kan få noe å glede seg over

Kommentar

• kinstad
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Nov 2007
                                • 406

Tror nok vi tar gullet neste år. Syntes det er mye fokus på de riktige tingene og tror ikke vi ryker på grunn av at stallen er for tynn til neste år. Det at vi "roter" bort noen poeng følgende sesong kan nok være en større faktor da.
                                Men jeg tror og håper LSK finner de riktige spillerene som greier og tilføye klubben det lille framovervi mangler. Nå har vi et godt og bredt forsavar som jeg ikke tror slipper inn noe flere mål neste år. Med en bra indreløper og en klasseving har vi gode sjanser for å lykkes.

Tror desverre, brann og rosenborg i følge med enga kan gi oss god motstand, men til tross så velger jeg å tenke posetivt og tror vi vinner de kampene som vi tapte gullet på i fjor.
                                ________
                                -Life is what happens while you are busy makeing plans.

Kommentar

• occean-fan!
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Nov 2006
                                  • 753

ser bra ut så langt

Jeg synes dette ser meget lovende ut sålangt. det mest positive er at vi ikke mister hodet og kjøper spillere som ikke passer inn i spillestilen. Vi har vært smarte og samtidig relativt gjerrige. MEN, vi mangler fortsatt en ving og en indreløper...

Tviler sterkt på at det kommer nye fjes før over nyttår, da treningen snart skal gjennopptas. Med en grei indreløper, og en klasseving blir vi virkelig å regne med neste år... og gullet, ja med den rette innsatsen vil det bli vårt!

Kommentar

• Tough Alliance
                                    Medlem
                                    Hoffnarr
                                    • Oct 2007
                                    • 67

Vi har fått inn et par squad players, som hever kvaliteten på stallen, men ikke på første 11'ern. Her trenger vi to kjøp som går rett inn på laget og skaper entusiasme og tro fra dag en. To som går rett inn betyr 2 fra 11'ern til benken, som igjen betyr at kvaliten på benken heves. Dette trengs for å være med helt inn med de karantenene og eventuelle skader som kommer i løpet av en hel sesong.

Kommentar

• kunden
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Jun 2005
                                      • 2449

Foreløpige vinnere er VIF og Viking. Brann er redusert, og for RBK og Stabæk er det relativt status quo.
                                      Pr idag vil jeg tippe vi ligger bak VIF, Brann, RBK og Viking. Mens vi ville
                                      antagelig gjort opp om 5. plassen med Stabæk.
                                      Men det skal ikke mer til enn et par forsterkninger før vi fort kan blande
                                      oss blant topp 3.

Helt greie forsterkninger vi har fått, men er det gullmateriale? Hadde sett mer postivt på det om vi hadde hatt et par raskere backer, men innser at de ikke vokser på trær, så det å satse på rutine kan kanskje være vel så godt. Vi har en spennende midtbanetro med Brenne-Kiko-Riise, men klarer ikke helt se den hamle opp med Hæstad-Andresen-Grindheim.

Kommentar

• MortenA
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2007
                                        • 3568

Søpla vinner ikke om de ikke finner en måljeger. Spiller ingen rolle om de har verdens beste midtbane når de ikke scorer mål.

Brann er svekket uten Martin. RBK må ut og kjøpe seg helt nytt forsvar (veldig synd da det de hadde passet meg utmerket, og et nytt sannsynligvis vil styrke dem), og ny trener.

Viking har styrket leget, og Stabæk er status quo.

Er meget spent på hva Midtun Lie kan få til. Mer og mer spent dess mer jeg tenker på det. På venstre vingen har vi også Myklebust som bare vil bli bedre om han holder seg skadefri.

Steinar Pedersen vil bekle høyrebacken greit i sesongen som kommer, og skulle gjerne sett en back i Christoffer Anderson/Dennis Schiller-klassen. Men det er ikke noe kjempekrav.

Alt i alt har vi en bra tropp nå, og bare vi blir skadefrie så blir det bra. Spennende blir det og å se hvordan dommerne takler en ny sesong. Kippe var gjenstand for en del debatt før 2007-sesongen, og resultatet var kortene hans. Hva og hvem som blir diskusjonen i pausen nå avgjør mye hvor karantene kommer til våren.

Kommentar

• superbøffel
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Aug 2005
                                          • 5611

Opprinnelig skrevet av kunden
                                          Vi har en spennende midtbanetro med Brenne-Kiko-Riise, men klarer ikke helt se den hamle opp med Hæstad-Andresen-Grindheim.
                                          Hallo????? Brenne og Riise er landslagsspillere på linje med Hæstad/Grindheim, den eneste forskjellen er hypen. Kiko eller Martin? Jeg ville faktisk valgt Kiko 10 av 10 ganger; Martin er past his prime, mens Kiko viste pitbullegenskaper an mass i fjor. Jeg vil påstå at LSK's midtbane er bedre enn UFF's.

Steinar Pedersen vil bekle høyrebacken greit i sesongen som kommer, og skulle gjerne sett en back i Christoffer Anderson/Dennis Schiller-klassen. Men det er ikke noe kjempekrav.
                                          Uenig! En back i Schiller/Andersson klassen er ett must for å hevde seg helt i toppen, da en back med offensive egenskaper og innleggsfot skaper enormt mye til forskjell fra en ren forsvarsspiller. Innleggsfrekvensen øker drastisk, smatidig som motstanderens forsvar trekkes over på en side.

At vi ikke klarte å hente Stoffe tilbake er i mine øyne en ren skandale, særlig da mine kilder sier han ønsket seg tilbake til Fugla.
                                          Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

Working...