Ser at Stabæk Satyren tipper LSK på 6. plass og selv om jeg ikke kjøper alle deres begrunnelser, så ligner det veldig på mitt eget tips. For første gang siden 2001-sesongen, så har jeg ikke trua på topp tre. I seg selv er det et tegn på at det blir medalje i år...
LSK anno 2008
Collapse
X
-
NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.
Mvh
Mr.JordbakkeKommentar
-
- Mangel på en klar første -ellever, særlig når det gjelder disponering av midtbane og angrep( særlig plasseringen av Riise).
- (Mis)bruk av Occean på vingen.
- Mangel av en eller to spillere (les; venstreving).
- Til tider mye utensportslig fokus.
Kommentar
-
Legger inn denne linken til Stabæk - Satyrens drømme- ellever. Bare èn spiller fra hvert lag.
PSA er med på drømmelaget som midtstopper:
Kommentar
-
Jeg skjønner ikke denne tilnærmet hysteriske holdningen til å bruke Occean på kanten. LSK er ikke første klubben og heller ikke den siste, til å spille skjevt. Fotball er ikke matematikk og statiske formasjoner slik man ser i f.eks. FM. Både Tom (naturlig nok), Tjærnås og Eriksen blant annet har uttalt seg positivt til LSKs skjeve 4-3-3.
Det gir fordeler i to sterke, målfarlige spisser på topp. Ulempen er at det kan føre til manglende bredde når indreløpere og backer ikke klarer å overlappe Occean når han søker inn i boksen. Og å påstå at Occean ikke kommer til avslutninger foran mål når han spiller kant er for enkelt. Som midtspiss sliter vi ofte med at Occean er feilvendt og stadig må slå støttepasninger. Med en god høyrekant vil Occean stadig vekk være mottager av innlegg fra kanten, selv om han i utgangspunktet er plassert på venstre.
Denne enkeltheten i å forklare suksess og fiasko er påtagelig. Etter Uwes første år, var det mangel på en Occean som var forklaringen på at LSK ikke tok gull.
Når så Occean kom, så viste det seg at dette ikke stemte alikevel. Dermed ble fokuset flyttet over på Uwe som var feig og en ny trener med offensiv legning ville fikse biffen.
Ny trener på plass, men nok en gang mislyktes LSK med å ta gullet, nå var (og er) skylden for dette lagt på en manglende utpreget venstrekant. Alanzinho eller Hoff er nå navnene som skaffer LSK gullet.
Så får vi oss en venstrekant, men fremdeles ikke gullet, hva skal vi skylde på da? Jeg setter penga mine på materialforvalteren.Mvh Ronnie "The Runner"
LSK for alltid
Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!Kommentar
-
For å holde oss til "LSK anno 2008", så vil jeg si at skjev formasjon ikke nødvendigvis er feil. (Som eksempel er Man Utd anno 2008 noe skjeve i sin offensive formasjon.)
Problemet til LSK under Tom mener jeg er at for mange spillere er "poteter", kan spille OG SPILLER på for mange forskjellige plasser. Vi hadde vel en kamp, husker ikke hvilken, hvor ett bytte førte til at 4 spillere byttet plass ute på banen. Dette er ikke bare en fordel. Vi har i utgangspunktet lite spisskomeptanse i laget, og når vi hele tiden rokkerer så vanner vi ut det lille vi har fremfor å dyrke spisskometansen.
De siste spillerne vi har kjøpt er alle poteter blottet for spisskompetanse og dette bekymrer meg.Kommentar
-
Jeg synes at VG her er inne på flere punkter som det grunn til å stille spørsmålstegn ved, særlig;- Mangel på en klar første -ellever, særlig når det gjelder disponering av midtbane og angrep( særlig plasseringen av Riise).
- (Mis)bruk av Occean på vingen.
- Mangel av en eller to spillere (les; venstreving).
- Til tider mye utensportslig fokus.
Med Riseth/Mouhli har vi defensive anker, med Brenne i den offensive så har vi egentlig mest av alt en 4-4-2 stall (diamant).Kommentar
-
Likevel mener jeg, som mange andre, at Occean er best som midtspiss. Etter min mening er det ikke optimalt at to av lagets beste og viktigste spillere (Occean og Riise) spiller på andre plasser enn der de presumtivt er best.
På høyresiden skulle jeg ønske at Nordlie hadde satset på å utvikle kombinasjonen Riise/Myklebust. Før sistnevnte ble skadet utgjorde de to Norges desidert beste og giftigste høyreside.
Sånn vi spiller nå synes jeg det ofte verken blir fugl eller fisk.Kommentar
-
Jeg tror at kombinasjonen Occean/Sundgodt foreksempel kan funke godt mot presumtivt svakere lag som ligger lavt (;typisk HamKam på Åråsen).
Samtidig betyr det at vi mangler bredde i måten vi angriper på, at vi har noe annet. Occean og Sundgot er god med ryggen mot mål og veldig bra hodespillere. Om vi tar inn en "vingtype" og Sundgot går ut av den skjeve oppstillinga, mister vi noe annet i samme slengen. Så om totalen blir noe bedre, er ikke godt å vite, men mot defensive lag er jeg ikke i tvil. Det hjelper også lite med Occean og Sundgot på topp hvis det fortsetter med den abnorme lempinga inn i feltet og uten særlige (gode) innlegg. Da blir det lett for stopperne å tvinge angriperne våre feilvendt for så å bryte pasningen. Kreativitet er et problem. Det andre er at spillerstallen ser ut som pasientliste, og spillerne derfor ikke får drilles inn i faste roller for å skape trygghet og samspill og derigjennom skape fundament for stabile prestasjoner og et høyere bunnivå.Kommentar
-
Kommentar
-
Defensive lag etterlater seg lite bakrom. Hva du skal med en bråte fartsfylte spillere da, forstår jeg ikke. Når mye av spillet blir nødt til å foregå i boksen, må det vel være en fordel med spillere som er gode i boksen?Kommentar
-
Og la meg også presisere at i en verden med to gode kantspillere, så ser jeg også gjerne at Occean spiller i midten. Det ville absolutt vært det ideelle.
Men det er ingen katastrofe om Occean må spille noen kamper som venstre kant, LSKs problemer denne vinteren stikker dypere enn som så.Mvh Ronnie "The Runner"
LSK for alltid
Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!Kommentar
-
Syntes desverre vg har mye rett i det de sier. Er skeptisk selv denne sesongen. Greit at vi har noen skader men mener vi burde ha en klar første ellever nå uansett og fylle inn der skadene er og ikke omrokere for mye.
De faste som er friske burde spille på vante plasser og vi må forsterke laget med en viiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiing......
Men løsner det så kan vi få mye moro i år også.
Men 4 plass er ikke godt nok. Lurer på hva Per Berg sier da. Og hvis vi i tillegg ikke spiller den etterlyste publikumsfotballen.
For per dags dato er det vel ingen utenfor lillestrøm som mener LSK spiller bra fotball. Kriging og dødballe har vi hvert kjent for lenge.
La dette bli t år uten sutring og spill som varmer.
At vi har sliti med skader er jo en annen ting....
Er ikke meingen og svartmale alt, sesongen har jo ikke begynt engang.
Men noe bør skje, og det fort....Kommentar
-
Det jeg liker foran denne sesongen er at vi ikke er tippet som klare gull-favoritter (jmf. bl.a. VG-Sportens 6.-plass).
Det tror jeg kan gi litt pusterom (for Fjøra og Nordlie) og flytte fokus over på det sportslige. Jeg tror det kan komme noe godt ut av det :-)Kommentar
-
På tide at vi er på offensiven og vil vinne gull igjen. Og tør og si det.
Se på Brann i fjor, de skulle ha gullet og tok det.Kommentar
-
LSK anno 2008 har en bredere stall enn 2007, men ikke nødvendigvis en bedre første 11'er. Som nevt av andre er laget litt hemmet av for lite spisskompetanse. Med bredere stall bør iallefall skader og suspensjoner kunne takles bedre enn i 2007.
De treningskampene jeg har sett har vist to primære svakheter; Markering på midtbane og i forsvar samt mangel på bevegelse uten ball i angrep.
Markering er viktig for og raskt kunne komme opp i motstanders ballfører samt å ta ut mulige pasningsalternativer. Når en spiller angriper ballfører må de andre markere, jeg vil helst ikke ha flere spillere mot ballfører samtidig.
Dårlig bevegelse gir få og vanskelige pasningsalternativer fremover. I dette ligger en del av årsaken til at bl.a. Mouehli har vanskelig med å fordele baller på en grei måte, alternativene blir få og vanskelige.
Ved spill mot lag som ligger lavt mangler LSK per dd. spillere med stor uforutsigbarhet (ikke kreativitet). Spillertyper som kan dra av en mann eller to og skape ubalanse i forsvaret til motstander. Essediri er en slik type når han er i form (noe han ikke har vært på noen år...)
Jeg er egentlig litt usikker på om Tom vil tillate denne typen spillere å benytte sine egenskaper fordi denne typen spillere ofte gjør ting som bryter med "taktikken".
Kort sagt; Jeg ønsker tettere markering bakover og bedre bevegelse i angrep.Fugla mot nye høyderKommentar
-
Håper vi ikke ender opp som fotballens Marit Bjørgen etter all denne løpetreninga.
Troen på en god sesong er der ennå, men jeg kan ikke i mine villeste fantasier drømme om at vi får en kanonåpning de første kampene slik som de siste årene. Det positive i år er at vi ser ut til å ha flere viktige spillere i form. Bl.a. Brenne, Mouheli, Myklebust og Occean har levert flere solide kamper. Så får alle skadene og diverse eksperimenter ta skylda for mange kølsvarte treningkamper denne vinteren.
Vi har tross alt hatt 45 gode minutter mot Aalborg, og et par anstendige førsteomganger. Muligens vet TN hva som skal gjøres for å gjenskape dette, og vi vil se mer ut som et spillende lag neste uke. Det er forøvrig nok eksempler på at treningskamper ikke er noe godt utgangspunkt for spådommer.Kommentar
-
Synes det er smartere å angripe med det motstanderen ikke er dyktigst til enn å forsøke å nærme seg deres nivå på deres største force. Mot lavliggende lag, for eksempel Ham-Kam på hjemmebane, vinner man sjelden ved å spille på deres premisser. Den type fotball er de best på i landet. Å ha to bevegelige vinger er mer fruktbart enn høye oppspill på markerte angripere i Sundgot og Occean når Haraldsen og Pasoja er i midtforsvaret... I Norge går det omtrent 13 på dusinet av slike typer. Gode innlegg er det heller dårlig med i dagens stall, og da kan man ofte bli fanget opp i den berømmelige "sekken". Ingen tvil om at vi blir et enklere lag å forsvare seg mot og knekke når enda mer av det offensive konsentreres rundt oppspill mot tungskytset. Det har lett for å bli overdreven spilling inn mot midten når de to spiller, naturlig nok fordi vi ønsker å sette dem opp. Dessuten er Sundgot en "totalspiller" og i så måte kler han rollen som "enslig" angriper bedre enn å ha en nesten lik type ved siden av seg. Det er heller ikke en blivende posisjon for Occean hvis han skal få ut potensialet sitt. Han er av natur ingen ving, og han har ikke de samme naturlige forutsetninger for å bli virkelig god der som i midten. Vi har jo også eksempler på "poteter" som aldri klarer å slå helt gjennom noe sted.
Det er synd at vi har manko på vingspillere for tiden. Også Tromsøs kanskje største svakhet er kvaliteten på sidebackene. I midtforsvaret er Reginiussen og Koppinen...Last edited by Canário; 24.03.2008, 23:15.Kommentar
-
Er så enig...!
Er så enig, dette er ikke grunnlag for å tro på gull å glitter. Laget presterer ikke til godkjent. Veldig få glimt med god fotball, hvorfor skal det komme på første seriekampen? Hvor er den underholdene fotballen som vi skulle få under Tom? Hvor er innøvde trekk/spille forflyttninger? Jeg mener at når spillerne er proffe og antall treninger er på max nivå i Norge, bør slik synes ute på banen også. Det gjør det ikke. Hvorfor ikke? Vi kan ikke løpe ihjel motstanderne våre, vi må ha med oss ballen også. Er ikke sikker på hva vi får se i år. Håper jeg blir kjempeoverrasket i år, har dessverre ikke noen gullfølelse. For selv om gutta er tunge i beina bør de vite hvor kompisene løper. Tom N. og hans undersåtter har nå drevet på en god stund, bør kunne se noen resultater av dette nå når gutta spiller. Håper jeg tar feil og at jeg må skrive senere i år at jeg er imponert av gutta og Tom, og at jeg tok sååååå feil.
Det er seriestart snart......er det bare meg som har en rar følelse før sesonstart i år?
Spillerstallen skulle forsterkes før årets sesong, men faktum er vel at vi har fått flere skader enn forsterkninger. En klasse-ving uteblir og klubben sier de ikke vil haste.......men faktum er jo at sesongen starter om tre uker da......
Årets treningskamper har vel etterlatt flere spørsmål enn svar. Kun glimtvis ser vi bra spill. Tom vil selvsagt prøve ut forskjellige formasjoner under vintertreningen, men vi burde vel se noe som funker snart?
Både midtbane og forsvar blir for stillestående og avvenende, noe som slipper motstanderne alt for lett til. Kanskje med unnak av Pedersen har vel avslutningene glimret med sitt fravær.
Trenings-tunge bein osv, javisst, men jeg hadde liksom forventet en større utvikling......de andre trener de også......Kommentar
Kommentar