[Kamptråd] LSK - RBK, søndag 21. oktober kl. 20.00

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Stone
    Seniormedlem
    Forumonanist
    • Sep 2006
    • 225

Problemet med straffesituasjonene er at det blir dømt ulikt hver eneste helg og hver eneste kamp. Aldri en fast regel på hva som er hands og hva som blir dømt på.

Så Lyn-Vif tidligere i kveld, Indy dempa ballen og den spratt opp i hånda, sikkert en del dommere som hadde dømt straffe der, Moen valgte å ikke dømme.

Kommentar

• KFL41
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • May 2004
      • 3648

Opprinnelig skrevet av Stone
      Er heller ikke det jeg ber om. Men å sitte og si hva som skal og bør være straffe og frispark i den ene enden, at det plutselig ikke skal gjelde i den andre enden blir bare dumt spør du meg...
      .
      Her er jeg helt enig med deg. Her bommet Semb grovt. Jeg bor tre hundre meter fra Semb og får nesten lyst til å ta det opp men ham, men jeg lar være.

Ellers så synes jeg Semb er balansert. Han var vel en av få som frikjente Müller i episoden mot Fevang blant annet.

Kommentar

• Kay
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Jan 2004
        • 763

En forskjell på straffesituasjonen i vif-lyn kampen, lyn drar ingen spesiell fordel av situasjonen da det ikke er noen vif spillere i nærheten, og kunne på ingen måte fått noe ut av situasjonen.

Men jeg er enig at det er frustrerende med den ekstremt varierende praksisen på dommeravgjørelser. Og uansett hva de gjør så får de full støtte av dommersjefen.

Kommentar

• Jan Banan
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Jan 2004
          • 809

Opprinnelig skrevet av shinelis
          De skriver til og med positivt om oss på nettavisen! Sjekk det ut.

http://www.fxt.no/tippeligaen/article1398856.ece
          Men de har tydeligvis ikke sett kampen. Det forklarer denne "feilen"

"- Vi er heldige som går til pause med 1-1, men etter hvilen kontrollerer vi kampen. Dette var meget viktig for oss, sier målscorer Simen Brenne til TV 2 Sporten.
          Yssouf Koné utlignet nemlig til 1-1 og brakte håp om poeng fra straffemerket rett før hvilen"
          - Selv om Vålerenga tilbyr meg ti millioner, ville jeg ikke tatt jobben. Ryktet er viktig for meg. Det er ikke en sjanse for at jeg går til dem.

Stuart Baxter har forstått det.

Kommentar

• KFL41
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • May 2004
            • 3648

Problemet med straffesituasjonene er at det blir dømt ulikt hver eneste helg og hver eneste kamp. Aldri en fast regel på hva som er hands og hva som blir dømt på.

Så Lyn-Vif tidligere i kveld, Indy dempa ballen og den spratt opp i hånda, sikkert en del dommere som hadde dømt straffe der, Moen valgte å ikke dømme.
            Enig i at det er bingo hver helg om det blir dømt eller ei.
            Jeg kunne godt tenkt meg litt andre regler for hands, men det er ikke så lett.

Har man henda inntil kroppen er det ikke hands. Når Søgård stopper ett innlegg på den måten idag, med handa rett ut, mener jeg det må blåses straffe. LSK drar fordel av at handsen også. Indy sin synes jeg det er greit å la vær å blåse siden det ikke er noen engaspillere rundt ham som kunne ha plukket opp ballen. Det bør dømmes hands dersom en spiller har hatt god tid til å beregne ballbane og ballen likevel treffer handa. Et eksempe på dette kan være Rambekk sin hands borte mot Brann i fjor. Probleme mitt er at alt dette ikke er så lett å summere opp klart og tydelig slik at dommerne kan forholde seg til et klart regelverk. Hånda søker ballen og motsatt blir for diffust. Søgård hadde vel hånda ut før ballen ble slått opp i hånda hans, men likevel mener jeg det ikke kan være lov å blokkere innlegg på den måten.
            Last edited by KFL41; 21.10.2007, 23:41.

Kommentar

• Fugl1120
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Sep 2005
              • 3528

Opprinnelig skrevet av Dole
              Du mener med andre ord at dommeren gjør 4 store feil som alle går i disfavør av Lillestrøm? Selv klarer jeg ikke å se at feilene var så grove som du skal ha det til. Den største tabben var muligens at han ikke dømte enda et straffespark til Rosenborg på Kippes håndballspill i slutten av 1. omgang.

Det er mulig både Alsaker, Semb, dommerne, TV2 og Nettavisen har et forbedringspotensial. Men det er jammen en del unyanserte personer her på forumet også.
              Kaller du meg unyansert kaller jeg deg inkompetent. Jeg skrev i innlegget at dommer KAN dømme straffespark på den situasjonen. I utgangspunktet er det regelverket jeg slakter. I de resterende tre avgjørelsene jeg har tatt for meg, finner jeg overhodet ingen argumenter mot mine påstander. Det er rett og slett skandaløs dømming. Kan du forsvare straffe nummer to? Kan du forsvare at Tettey ikke får minst gult kort for taklinga? Kan du forsvare at dommern åpenbart spolerer en enorm overgangsmulighet som han tydelig ser ved å blåse av for halvspilt? En hver rutinert dommer ville latt skuddet gå, deretter se utfallet og blåse av etterpå.

Opprinnelig skrevet av KFL41
              '

Helt enig i alle punktene dine utenom denne. Straffen var soleklar sålenge han har armen så langt ut og han drar fordel av den. Hadde denne episoden skjedd for LSK så hadde du garantert hylt etter straffe. Straffe nr to var helt hårreisende dømt.
              Straffen er halvklar. Det finnes ingen konkret regel for om det skal blåses, det går etter dommerns oppfatning. Er det ballen som oppsøker armen eller omvendt? Skjønner ikke hvordan man kan påstå at Søgårds arm oppsøker ball i den situasjonen. Det er snakk om å ha armen i en naturlig stilling. En naturlig stilling når du løper, for så å snu deg når et tilnærmet skudd kommer mot deg fra tre meter, er ikke at armene ligger tett inntil kroppen. Jeg er enig i at det er en klar hands, men den er ikke med vilje, og for meg ser det heller ikke ut som den fratar RBK en god scoringsmulighet. Det er hva jeg kaller en gavepakke fra dommern.

Du påstår at jeg ville hylt etter straffe. Alltid lurt å tillegge andre meninger, men her regelrett bæsja du på leggen. Senest i sist kamp var det en soleklar hands på en VIF-spiller inni 16-metern, da Myklebust slo innlegg. Ettersom Myklebust skøyt ballen i hånda på VIF-spillern mener jeg man ikke kan forvente at det skal blåses straffe, med mindre det fratar det angripende lag en OPPLAGT mulighet. Det finnes ingen tvil om at hverken Søgård eller VIF-stoppern ikke handset med overlegg. At man da skal straffes så jævla hardt for det, mener jeg er feil.
              Lauken er vår venn!

Kommentar

• KFL41
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • May 2004
                • 3648

Opprinnelig skrevet av Fugl1120

Straffen er halvklar. Det finnes ingen konkret regel for om det skal blåses, det går etter dommerns oppfatning. Er det ballen som oppsøker armen eller omvendt? Skjønner ikke hvordan man kan påstå at Søgårds arm oppsøker ball i den situasjonen. Det er snakk om å ha armen i en naturlig stilling. En naturlig stilling når du løper, for så å snu deg når et tilnærmet skudd kommer mot deg fra tre meter, er ikke at armene ligger tett inntil kroppen. Jeg er enig i at det er en klar hands, men den er ikke med vilje, og for meg ser det heller ikke ut som den fratar RBK en god scoringsmulighet. Det er hva jeg kaller en gavepakke fra dommern.

Du påstår at jeg ville hylt etter straffe. Alltid lurt å tillegge andre meninger, men her regelrett bæsja du på leggen. Senest i sist kamp var det en soleklar hands på en VIF-spiller inni 16-metern, da Myklebust slo innlegg. Ettersom Myklebust skøyt ballen i hånda på VIF-spillern mener jeg man ikke kan forvente at det skal blåses straffe, med mindre det fratar det angripende lag en OPPLAGT mulighet. Det finnes ingen tvil om at hverken Søgård eller VIF-stoppern ikke handset med overlegg. At man da skal straffes så jævla hardt for det, mener jeg er feil.
                Beklager at jeg tilla deg noen meninger.

I det store og det hele er jeg enig med deg. Søgård har armen i en naturlig stilling og han har armen slik før ballen slås. Men likevel synes jeg det blir feil at man kan blokkere innlegg på den måten. I ytterste konsekvens kan spillere opptre som håndballkeepere (men med rolige armer) Å gjøre seg stor med henda blir uansett feil. Vilje og ikke vilje kan heller ikke være grensa. Det er svært sjeldent at noen får ballen i henda med vilje. Disse straffes med gult kort.

Jeg etterlyser klarere regelverk. I tilfelle Søgård så kan man si at ballen søker hånda, men det blir feil at spillere blokkerer innlegg på den måten. Det er på grunn av regelverket at det blir bingoavgjørelser. Men samtidig er det ikke lett å lage ett bra regelverk heller.

Kommentar

• Fjeller'n
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Nov 2003
                  • 905

Opprinnelig skrevet av MedlemNR35
                  Min første tanke var : dette blir greie 3 poeng!

Hirschfeld er en god keeper men med det forsvaret foran seg blir selv Buffon en middelmådighet. Strand eier ikke fart og holder stort sett ut kun i 60 minutter. Basma og Riseth er vel kanskje et av Tippeligaens dårligste midtforsvar og Dorsin har vel tankene sine andre steder enn i Trondheim for tiden.
                  Sapara er en gigant men med kalven Tettey og myggen Skjelbred tror jeg de skal slite hardt med å vinne midtbaneduellen. Tror rett og slett de kommer til å bli for svake på Åråsen mot Riise, Kiko og Brenne.
                  Angrepet er heller ikke det helt store å skryte av. Storflor mangler kamptrening. Iversen er ute av spill så en i utgangspunktet sur Kone får spille i stedet. Og Traore bør enkelt og greit bli spist opp av sterke kanarifugler!

Nei, dette blir 3 poeng og sølvjakt!
                  Må vel kunne si at du traff bra med denne?
                  Hadde regnet med et litt svakt RBK-forsvar selv, men dette overgikk alle mine forventninger. Målet til Brenne er vel det beste eksemplet på hvor lite konsentrerte og "på høgget" de virket.
                  Når det gjelder midtbanen var det vi som slet mest til tider. Kiko var ikke helt på topp, trolig på grunn av fraværet.
                  Dagens skuffelse var dessverre Riise. Hold den mannen unna landslaget!
                  Veldig moro med 50% lokale målgjørere.

Stian
                  "Optimisme er ikke annet enn mangel på informasjon" - Heiner Müller

Kommentar

• Fugl1120
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Sep 2005
                    • 3528

Opprinnelig skrevet av KFL41
                    Beklager at jeg tilla deg noen meninger.

I det store og det hele er jeg enig med deg. Søgård har armen i en naturlig stilling og han har armen slik før ballen slås. Men likevel synes jeg det blir feil at man kan blokkere innlegg på den måten. I ytterste konsekvens kan spillere opptre som håndballkeepere (men med rolige armer) Å gjøre seg stor med henda blir uansett feil. Vilje og ikke vilje kan heller ikke være grensa. Det er svært sjeldent at noen får ballen i henda med vilje. Disse straffes med gult kort.

Jeg etterlyser klarere regelverk. I tilfelle Søgård så kan man si at ballen søker hånda, men det blir feil at spillere blokkerer innlegg på den måten. Det er på grunn av regelverket at det blir bingoavgjørelser. Men samtidig er det ikke lett å lage ett bra regelverk heller.
                    Jeg har ikke fått sett tv-bildene enda, så det kan være mulig at jeg er noe mindre krass i uttalelsene etter det. Jeg er helt enig med deg i at regelverket må bli klarere. Forøvrig festlig at Semb mener LSK burde hatt enda et straffespark imot for hands. Snakker vi LSK håndball?
                    Lauken er vår venn!

Kommentar

• Stone
                      Seniormedlem
                      Forumonanist
                      • Sep 2006
                      • 225

Men hva om Søgård hadde hatt armen tett inntil kroppen og den likevel hadde truffet og hindret ballen i å komme fram, er det da fortsatt straffe?
                      Egentlig ja, fordi han drar jo like mye fordel av det, uavhengig om armen er inntil kroppen eller ikke.

Blir altfor mye synsing og skjønn med dagens regelverk, her må det gjøres noe, selv om det kan bli vanskelig selvfølgelig. Husk at dommeren må bestemme seg på utrolig kort tid, og han får bare 1 sjanse til å se/eller ikke se hva som skjer...

Holding/riving i trøya derimot, det burde ikke være så vanskelig og finne en praksis på.

Kommentar

• KFL41
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • May 2004
                        • 3648

Men hva om Søgård hadde hatt armen tett inntil kroppen og den likevel hadde truffet og hindret ballen i å komme fram, er det da fortsatt straffe?
                        Egentlig ja, fordi han drar jo like mye fordel av det, uavhengig om armen er inntil kroppen eller ikke.

Blir altfor mye synsing og skjønn med dagens regelverk, her må det gjøres noe, selv om det kan bli vanskelig selvfølgelig. Husk at dommeren må bestemme seg på utrolig kort tid, og han får bare 1 sjanse til å se/eller ikke se hva som skjer...
                        Etter min mening bør det ikke dømmes hands når henda er inntil kroppen. For så rigid går det ikke ann å være. Men som du sier så er regelverket idag ikke noe særlig bra, mens det heller ikke er så lett å lage ett nytt som kan fungere. Det blir uansett skjønn.
                        Last edited by KFL41; 21.10.2007, 23:52.

Kommentar

• BennyLem
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Aug 2005
                          • 2902

Opprinnelig skrevet av BennyLem
                          Jeg skal ikke føre noen kampanje mot Myklebust, men velrettet kritikk er på sin plass. Jeg tror det er bedre for laget, og ikke minst hans personlige utvikling, om han får seg noen matcher på benken.
                          Kan se ut som om det hjalp gitt. Myklebust virket tent da han kom inn. Jobbet og scorte en knallgoal. Synd med den siste alene-med-keeper. Der var han litt junior og ubesluttsom igjen.

Uansett synes jeg han viste mer lovende løp, teknikk og avslutninger de minuttene han spilt i dag, enn han har gjort i hele høst. Bra av Tom.

På den annen side dårlig av Tom å ikke slippe til Påsan i dag. Han trenger matching og vi hadde ett bytte igjen.
                          Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

Kommentar

• mooph
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Aug 2005
                            • 1496

Grell kamp, men ai så artig! (en aldri så liten selvmotsigelse der...)

Vi vinner greit først og fremst på grunn av RBK's udyktighet, gutta viste bra innsats og hadde bedre uttelling enn hva en tør håpe på. Førstomgangen var ... eh... ille, andre bedre. Vanskelig med spillerkaraktristikker da mange varierte mye. Brenne og Rambo er nevt før og jeg er enig, Mykle med positivt innhopp.
                            Virker som Mykle for tia er farligst når han er uthvilt og forsvarere er slitne, bør være innbytter en stund til.

Dagens nøtt;
                            Hva den andre straffa blei dømt for er jeg ikke kar om å finne ut av (etter ca. 20 repriser).
                            Fugla mot nye høyder

Kommentar

• LasseN
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • May 2005
                              • 1610

Jeg overhørte et par rbk supportere etter kampen i går som delvis skyldte på dommeren for at de tapte....Hæh? Hvis noen skal klage på dommeren i går så er det vel iallefall ikke rosenborg...
                              LasseN

Kommentar

• Ketil Cantona
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Feb 2004
                                • 6813

Fantastisk!

Brenne er på gang, hva sier alle som kalte han for et bomkjøp??

Kommentar

• reka
                                  Seniormedlem
                                  --==FORUMRUNKER==--
                                  • Aug 2005
                                  • 13278

Ikke for å helle noe malurt i begeret, men brenne har fra før av blitt omtalt som en høstspiller. Noe bomkjøp er han vel ikke, men personlig venter jeg med å kalle ham en heidundrandes suksess før neste sesong.

Kommentar

• RoyVaadal
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2004
                                    • 4055

Opprinnelig skrevet av Paddis
                                    Fantastisk!

Brenne er på gang, hva sier alle som kalte han for et bomkjøp??
                                    Vi sier at han var alt for dårlig i første halvdel av sesongen. Han var ikke verdt en million en gang. Presterer han som i går over tid, så blir dette et godt kjøp, også for 7,5 mill.
                                    RoyVaadal.

Kommentar

• Fuglemann
                                      Seniormedlem
                                      Forumonanist
                                      • Sep 2007
                                      • 183

Opprinnelig skrevet av LasseN
                                      Jeg overhørte et par rbk supportere etter kampen i går som delvis skyldte på dommeren for at de tapte....Hæh? Hvis noen skal klage på dommeren i går så er det vel iallefall ikke rosenborg...
                                      Jeg gleda meg stort til å mobbe en skaptrønder på jobben idag.. hans eneste reaksjon var at det var "hjemmedommer" !!! haha det er det dummeste jeg har hørt.. den andre straffa var jo bare idioti.. Riseth lager jo 10 sånne i hver kamp..
                                      Deilig mandag... Søppla taper, vi miger på Barteby osv.. aahh Gud er god :-)

Kommentar

• Kay
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Jan 2004
                                        • 763

Opprinnelig skrevet av McGuffy
                                        Det beste var at han i første omgang lirte av seg dette:

"Jeg syns midstopperne til Rosenborg bør gå i kroppen på Occean, for å hjelpe sin egen keeper."

I andre omgang fulgte han opp med dette.

"Andresen går i kroppen på Dorsin, og jeg syns Øvrebø dømmer et korrekt straffespark."

Litt senere i omgangen:

"Bra forsvarspill av Riseth, som går i kroppen på Occean, og hindrer han i å kommer rundt!"

Paranoid? Jeg? Neisj!
                                        Det er vel bare en bekreftelse på den misstanken vi har hatt i lang tid, når man er ansatt i NFF blir man opplært med ett sett regler for RBK og ett sett regler for alle andre lag.

Kommentar

• reka
                                          Seniormedlem
                                          --==FORUMRUNKER==--
                                          • Aug 2005
                                          • 13278

Personlig synes jeg vi har fortjent en treneravgang etter denne! (For jeg kan jo ikke si "skalpen til Tørum", den vil jo bare se ut som en gjenglemt hanske?!) Gå av nå Tørum, og så kommer du tilbake til soddhelvetes 200-mann sterke sportslige ledelse etter et par år når du har reddet løvham fra nedrykk.

Kommentar

Working...