Noe må være fullstendig galt!!

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • stiandahl
    Medlem
    Hoffnarr
    • Apr 2004
    • 61

    Noe må være fullstendig galt!!

    Etter at jeg i fjor kom med store bekymringer for den økonomiske tilstanden i klubben på samme tid som nå kan jeg lese ut fra den informasjonen som er kommet at tingene er enda dårligere enn jeg fryktet for LSK når det gjelder dagens situasjon økonomisk. La det være sagt. LSK leverte det svakeste økonomiske resultat noensinne. Selv om jeg er økonom så forstår alle det at et underskudd på over 20 millioner kroner er svært alvorlig for en klubb som Lillestrøm. Ja, hva skyldes dette? Her er det nok mange forskjellige svar men jeg vil komme med et par konkrete ting som jeg vil sette fingern på. Vi må også se tilbake på litt historikk.

    I sesongen 2003 var LSK en klubb som omtrent var konkurs. Da var gleden stor da noen investorer sikret fortsatt eksistens som toppklubb i norsk sammenheng for 2004 og de neste sesonger. Omtrent i alle år har Lillestrøm Sportsklubb drevet med minus på regnskapssiden. Spillesalg har sørget for at LSK fortsatt har kunnet kjempe i toppen av norsk fotball. Når så de mange salgene av norske spillere til utlandet stoppet opp, mistet også LSK sin største inntekstskilde gjennom mange år. I 2002-2003 ble den siste kapitalen for klubben brukt opp og uten at investorene kom på banen høsten 2003 ville nok kanskje ikke klubben eksistert i tippeligaen den dag i dag. Ja hva skjedde så? Ny optimisme ble skapt. Kapital ble spyttet inn i klubben.Nye spillere kom inn, klubben ble også styrket administrativt med blant annet Jan Åge Fjørtoft som manager. Alt i alt skulle dette skape et nytt positivt løft for klubben både sportslig,adminstrativt og økonomisk.
    Sesongen 2004 ble sportslig ikke noe suksess men enda værre ble det økonomisk. Med over 20 millioner i underskudd må noe ha gått frykterlig galt. Hvis man først ser på markedssiden har klubben i alt for lang tid blitt drevet for dårlig. Når man for en måned siden var veldig fornøyd med at klubben har fått inn 5 millioner mer på sponsorsiden i år enn i fjor så vitner vel dette mer om at 2004 var et meget dårlig år på markedssiden enn at 2005 er et kanonår når det gjelder inntekter på sponsorsiden. Her tror jeg er et vesentlig poeng. Lillestrøm Sportsklubb har i alt for mange år gjort det alt for dårlig på markedssiden. Ingen i klubben har klart å selge klubben utad som man kanskje kunne ha håpet på. For en klubb som LSK er nettopp sponsorsiden den viktigste inntekstskilden og når det ikke samsvarer med den sportslige og økonomiske situasjon ja da kan det gå virkerlig galt. Jeg trodde alle hadde tatt lærdom av mange dårlige økonomiske år og at klubben i 2004-2008 jobbet for at de økonomiske tall ble blå i stedet for rød. Men så feil kan man ta.

    Jeg vil også peke på at jeg tror det er for mange som kokkelerer og styrer i Lillestrøm Sportsklubb.Skal man drive økonomisk må man start med å se på administrasjonen. Her mener jeg det er for mange folk som skal styre klubben i riktig retning. Når resultatene er som de er kan ikke ihvertfall styret og klubben løfte fingern og gjøre noen grep. At Per Berg sier i intervju at han ikke visste at klubben var så økonomisk skakkjørt så tror jeg på det, men da må ihvertfall tiltak i klubben nå bli satt i gang før det er for sent. Og da kan man begynne med å kutte ned på folk i alle slags stillinger i LSK. Har vi bruk for Jan Åge Fjørtoft som sikkert ikke jobber gratisk for klubben.Nei er mitt svar. Han koster for mye i forhold til det han tjener inn for LSK. At han også har med det sportslige er jeg fullstendig klar over men der har allerede LSK fra før nok av dyktige folk som kan gjøre en vel så god jobb som Jan Åge Fjørtoft gjør.
    Trenger klubben både Per Mathisen og Frank Grønlund på lønningslisten. Nei er mitt svar. Begge er gode ledere men LSK trenger bare en av dem. Da vil jeg foretrekke Per Mathisen som jeg syntes er den dyktigste av de to.
    Også på andre steder i klubben er det sikkert noe å hente på og kutte i administrative stillinger uten at det skal gå ut over den sportslige satsingen. La meg bemerke at det ikke er ment som noe personangrep ved nevnte navn ovenfor men LSK er viktigere enn enkeltpersoner når det gjelder LSK sin framtid.
    Bare man tør begynne her kan man spare en hel masse utgifter.Har nok et inntrykk av at alt for mange kjenner hverandre alt for godt og at de upopulære avgjørelser dermed ikke blir tatt.

    Over på den sportslige satsingen. Skal LSK fortsette med samme strategi som nå og satse på å bli blant de 4 beste eller skal klubben fortsatt satse høyt men med tanke på å kutte noen kostnader tilknyttet spillerkjøp og lønninger. Jeg vil si at her må man være fullstendig klar på hvor man vil.Det har da også LSK gjort ved at de har besluttet å satse for fullt i år og bli blant de 4 beste. Og det er greit men jeg vet allikevel ikke om det er det vi vil sitte å si om noen år hvis alt har gått galt. Jeg forstår utmerket godt at sportslig suksess fremover kanskje vil gi en økonomisk oppsving, men ser man tilbake har ikke sportslig suksess for LSK gitt noe som helst økonomisk oppsving før. Kanskje bør klubben først og fremst gjøre alt for at økonomien kommer på plass så raskt som mulig, for så å sikte seg mot toppen av tippeligaen. Alternativet hvis ikke økonomien nå kommer på plass er så mye værre en det å havne på nok en syvende plass i år.



    [/b]
  • Bolsen3
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Jan 2004
    • 1061

    #2
    Liker ikke at økonomien er så viktig i dagens fotball. Det blir så feil når man må tenke profit foran venskap innad i en klubb. Lillestrøm (og alle andre klubber) blir mer og mer som rene bedrifter. Missliker det sterkt, men nå har det bare blitt sånn, så da er det vel lite jeg kan gjøre med det. Jeg ser poengene dine, og det er klart at noen tiltak må til for å stabilisere økonomien.

    Når det gjelder Jan Åge, så mener jeg å ha hørt at han ikke tjener så fett som mange tror. Faktisk tror jeg han tjener ganske lite. Dette er en av grunnene til at han har tv-jobb ved siden av manager jobben

    Kommentar

    • HanseFrank
      Seniormedlem
      Forumonanist
      • Mar 2004
      • 221

      #3
      Veldig bra, jeg har ikke tid til å kommentere alt, men klarer opp i en ting, og det er ansettelsesforholdene;

      Jan Åge Fjørtoft er ansatt som daglig leder i LSK ASA, med managers oppgaver.

      Frank Grønlund er ansatt som Daglig leder i LSK (og det må vi ha, for å få lov å spille i Tippeligaen, men Birger Karlsen var jo gratis...;-)

      Per Mathisen koster vel ingen penger i det hele tatt....., han er formann og har vel strengt talt flere utgifter enn inntekter på LSK. (Om man da ser bort fra at han helt sikkert er hovedleverandør av stålkontruksjoner til ØIE...;-)
      HanseFrank
      - på den andre siden...

      Kommentar

      • Ola
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Dec 2003
        • 1651

        #4
        Hva som bekymrer meg mest er at 20 millioner kroner er så utrolig mye penger. Hvis det er tilfellet at 20 millioner er et rent driftsunderskudd, at ikke store deler er avskrivninger og opprydding av gammel moro... vel, da er situasjonen veldig kritisk.

        greit at man kan fjerne et par overbetalte spillere, et par ledere og generelt jobbe langsiktig med å få ned lønningene en 10-15 prosent... Men alikevel, med så drastiske grep - så klarer de bare å spare 6-9 millioner!! Fortsatt langt opp til driftsoverskudd.

        Kommentar

        • Do'h
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Dec 2004
          • 1891

          #5
          *slette*
          LSK FOR GULL 2006

          Kommentar

          • Lars
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Feb 2004
            • 6156

            #6
            Hva har det med denne saken å gjøre? :roll:

            Kommentar

            • CocaJerry
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Feb 2004
              • 2532

              #7
              Du har skrevet mye fornuftig her, men jeg tror ikke Grønnlund eller Mathisen har krevd mye lønn de siste åra. I og med at begge to så og si alltid har blødd for Lillestrøm så jeg føler det som en trygghet at de er her, men at noe må gjøres er jeg enig i. Om Fjøra skal være manager i LSK så synes jeg han skal slutte med det tv-greiene, ellers er jeg veldig glad han er tilbake.

              Jeg tror og håper at Berg har en plan som på sikt gjør at "nye LSK" kommer igang og får pluss i regnskapet igjen.

              Vi som supportere må stå sammen og vise at vi tror på dem enda mer enn før.

              Alle mann til Kristiansand

              Kommentar

              • christoffer
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Dec 2004
                • 326

                #8
                En person i klubben koster penger, skal ikke nevne navnet hans. Men han har i en årrekke gjort en inkompitent jobb som markedsansvarlig i klubben.

                Han klarte ikke utnytte posisjonen vi fikk etter knallsesongen i 2001, sånne folk har man faen ikke bruk for i klubben.

                Hørte appel-talen hans til sponsorene i fjor, jeg blei faen meg flau på hele Lillestrøms vegne. Mens andre klubber leier inn profilerte folk som Otto jesperen etc.. for å lage litt steming, hadde vår man hyra inn Tromsøværingen Jørn Hoel.. Glemmer folk i markeds avdelingen at en av de morsomste i landet, Robert Stoltenberg faktisk er fugl?
                Er flau over hvor elendig jobb markeds avd. gjør, det koster faktisk klubben en del spenn!!

                Kommentar

                • Ola
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Dec 2003
                  • 1651

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av christoffer
                  En person i klubben koster penger, skal ikke nevne navnet hans. Men han har i en årrekke gjort en inkompitent jobb som markedsansvarlig i klubben.

                  Han klarte ikke utnytte posisjonen vi fikk etter knallsesongen i 2001, sånne folk har man faen ikke bruk for i klubben.

                  Hørte appel-talen hans til sponsorene i fjor, jeg blei faen meg flau på hele Lillestrøms vegne. Mens andre klubber leier inn profilerte folk som Otto jesperen etc.. for å lage litt steming, hadde vår man hyra inn Tromsøværingen Jørn Hoel.. Glemmer folk i markeds avdelingen at en av de morsomste i landet, Robert Stoltenberg faktisk er fugl?
                  Er flau over hvor elendig jobb markeds avd. gjør, det koster faktisk klubben en del spenn!!
                  Her insinuerer du ting som mange av oss andre også har tenk. Men på hvilket grunnlag? Hva er gjort feil og hva kunne blitt gjort annerledes?

                  Kommentar

                  • ON
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Mar 2004
                    • 3639

                    #10
                    Umulig for han/eller noen andre å si ettersom vi (kanskje ikke han eller?), ser det utenifra. Man kan se mye som blir gjort feil utenifra, men det er umulig og vite hva som kunne vært gjort bedre (eller ikke bedre?), når man står på utsiden. Jeg tror uansett at mye av det han sier delevis kan stemme. (Uten at jeg snakker om en bestemt person, jeg snakker om hele lsk v/markedsavdelingen (men også de andre kunne gjort noe vis det var for dårlig.)

                    Hva med å invitere til et lsk show på torget samme dag som general kampen? Hatt besøk av Stoltenberg,spillerene,andre kjente romerikninger,lagd litt stemmning på en liten scene? spillt litt fugla sanger, man kunne kjøpt mat, og det kunne også vært en bod for å kjøpe sesongkort, og lsk shopen kunne hatt en stand. Få til noe ordenterlig så ikke bare de som har vært kanari-fugler "lenge" kommer, da har vi muligheten til å få nye fans.

                    Da kunne også kanari-fansen hatt en stand med medlems skap selvfølgelig.

                    Kommentar

                    • christoffer
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Dec 2004
                      • 326

                      #11
                      På hvilket grunnlag?

                      2002 spilte vi cham.kval kVitfjell var hovedsponsor i de kampene pga at de skulle ta over etter Opel, men denne avtalen ble aldri dratt i land.

                      2003 Spilte deler av sesongen UTEN hovedsponsor, deler av sesongen med forskjellige, til slutt ordnet vel Bjarmann en avtale med Elkjøp.

                      2005 Av 14 tippeligalag har vi solgt minst sesongkort av alle. Hvor har markedsføringa vært? Sitat fra mannen jeg snakker om -vi har kanskje vært litt slappe. En uttalelse som er helt bak mål, spør du meg!

                      Lsk kaller seg selv en bedrift, da får dem oppføre seg som en også..

                      Kommentar

                      • Ola
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Dec 2003
                        • 1651

                        #12
                        Når man ikke klarer å gjennomføre et salg kan man se på tre hoved-faktorer; er produktet feil? er prisen feil? eller er selgeren feil?

                        Er Lillestrøm Sportsklubb egentlig i stand til å fighte med RBK, Brann, VIF og Viking når det gjelder markedsverdi? Jeg tror at LSK, pr i dag, ligger i sjiktet under der.

                        Kommentar

                        • Leif A
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Dec 2003
                          • 3962

                          #13
                          Men det er da betenkelig at et lag som LSK, som hvert eneste år siden 2001 har vært nevnt som sannsynlig utfordrer til heder og ære, ikke har vært istand til å hente inn penger i takt med anseelsen i fotball-Norge!
                          Men i år, hvor LSK neppe anses som aktuell kandidat til medalje, da klarer man å hente inn mer enn tidligere!

                          Da er det noe som skurrer.
                          Knurr...

                          Kommentar

                          • Percy Nilegård
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Dec 2003
                            • 5146

                            #14
                            Nordby skrev:
                            Hva med å invitere til et lsk show på torget samme dag som generalkampen? Hatt besøk av Stoltenberg,spillerene,andre kjente romerikninger,lagd litt stemmning på en liten scene? spillt litt fugla sanger, man kunne kjøpt mat, og det kunne også vært en bod for å kjøpe sesongkort, og lsk shopen kunne hatt en stand. Få til noe ordenterlig så ikke bare de som har vært kanari-fugler "lenge" kommer, da har vi muligheten til å få nye fans.


                            Vel talt Nordby, vel talt!!!
                            "Alltid blodsprengt"!
                            Fong/Macho

                            Even Nordlien

                            Kommentar

                            • ON
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Mar 2004
                              • 3639

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av PercyNilegård

                              Vel talt Nordby, vel talt!!!
                              Hadde vært noe klubben burde gjort ja, men gjør dem det. Tvilsomt. Veldig tvilsomt.

                              Kommentar

                              • Ola
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Dec 2003
                                • 1651

                                #16
                                Jeg presenterer herved et MF-Stunt som Ipswich hadde for noen år tilbake:

                                Klubben gikk ut til sine fans om at vinneren av en loddtrekning skulle få spillerkontrakt med klubben. Kontrakten skulle gå over 2 uker, inneholde tre treninger, innhopp på en B-Kamp og stått oppført som reserve på en A-landskamp, sittet på benken, fått spillerlisens, fått drakt-nr, og blitt stående som LSK spiller i historiebøkene.

                                Dette ga sinnsykt effekt og medie-interesse. Jeg tipper LSK kunne solgt 2000 lodd a' kr. 100,- og fått masse pr på kjøpet. Vinneren hadde fått en opplevelse av dimensjoner. En forutsetning måtte være at vinneren skulle være mann mellom f.eks. 18-40. Men alle kunne kjøpe lodd og gi det bort til noen.

                                Litt morsom ting men helt urealistisk i staute LSK. I rock'n Roll-klubben VIF kunne noe sånt skjedd...

                                Kommentar

                                • CocaJerry
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Feb 2004
                                  • 2532

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av Ola
                                  Jeg presenterer herved et MF-Stunt som Ipswich hadde for noen år tilbake:

                                  Klubben gikk ut til sine fans om at vinneren av en loddtrekning skulle få spillerkontrakt med klubben. Kontrakten skulle gå over 2 uker, inneholde tre treninger, innhopp på en B-Kamp og stått oppført som reserve på en A-landskamp, sittet på benken, fått spillerlisens, fått drakt-nr, og blitt stående som LSK spiller i historiebøkene.

                                  Dette ga sinnsykt effekt og medie-interesse. Jeg tipper LSK kunne solgt 2000 lodd a' kr. 100,- og fått masse pr på kjøpet. Vinneren hadde fått en opplevelse av dimensjoner. En forutsetning måtte være at vinneren skulle være mann mellom f.eks. 18-40. Men alle kunne kjøpe lodd og gi det bort til noen.

                                  Litt morsom ting men helt urealistisk i staute LSK. I rock'n Roll-klubben VIF kunne noe sånt skjedd...
                                  Jævlig bra ide.

                                  Kommentar

                                  • Trofast kanari
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Feb 2004
                                    • 355

                                    #18
                                    Sinnsyk god ide, send den til Fjøra og
                                    send meg 10 lodd

                                    Kommentar

                                    • heidar
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Sep 2004
                                      • 2127

                                      #19
                                      Et gigantisk markedsføringsstunt (som riktignok har vært prøvd før i mer moderate mengder...) I hver pause slipper vi ned 30 fallskjermhoppere gjennom takket, samtidig som 300 katter løper over banen!!!!
                                      En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

                                      Endelig er mørketida over.

                                      Kommentar

                                      • Do'h
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Dec 2004
                                        • 1891

                                        #20
                                        Åhhh... KATTEPARADE!!!!!!
                                        LSK FOR GULL 2006

                                        Kommentar

                                        Working...