Bør hovedkampene flyttes fra søndag til lørdag?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Torolf
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2004
    • 9574

    #21
    Opprinnelig skrevet av Lars
    Jeg ønsker meg en tysk modell. En kveldskamp på fredag, hovedrunden på lørdag og en eller to kamper på søndag. Dette er et jævlig bra opplegg som funker grisebra i Tyskland. Det er neppe tilfeldig at Bundesliga er den serien i verden med høyest tilskuersnitt.
    Det kan ha noe å gjøre med at menn liker kombinasjonen øl og fotball. Det er ikke sikkert fotball uten øl på en lørdag er like attraktivt. På søndager er det flere som klarer seg uten øl et par kveldstimer.

    Kommentar

    • mr.Jordbakke
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jun 2005
      • 3845

      #22
      Dette har jeg hevdet i "alle" år, at NSA bør jobbe for lørdagskamper. Det vil gjøre det letter for bortesupportere, de som faktisk legger ned mest tid til klubben av samtlige supportergrupperinger.
      NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

      Mvh
      Mr.Jordbakke

      Kommentar

      • Torolf
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2004
        • 9574

        #23
        Bortekamp på lørdag er lite attraktivt for flygende kanaris, da det går veldig få fly på lørdagskvelden. På søndager er det derimot fullt kjør hele kvelden.

        Kommentar

        • chrissp
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Aug 2004
          • 2403

          #24
          Jeg er rimelig overbevist om at tilskuertallet vil gå ned med lørdagskamper.

          For min egen del er jeg på samtlige hjemmekamper, og i tillegg til en del av bortekampene. Men som jeg nevner av årsak over, hadde det for min egen del utvilsomt blitt færre med lørdagskamper - både av hjemme- og bortekamper. Jeg tror nok ikke jeg er den eneste som hadde hatt det slik.

          De mest ihuga supporterne; de som reiser på de fleste både hjemme- og bortekamper, er nok ikke representative i denne sammenheng.

          Derimot er jeg positiv til å kjøre en eller to hovedkamper på lørdager, fremfor mandagskampene.
          Bølerkanaris

          Kommentar

          • chrissp
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Aug 2004
            • 2403

            #25
            Opprinnelig skrevet av mr.Jordbakke
            Dette har jeg hevdet i "alle" år, at NSA bør jobbe for lørdagskamper. Det vil gjøre det letter for bortesupportere, de som faktisk legger ned mest tid til klubben av samtlige supportergrupperinger.
            Mest tid er ikke det samme som hvem det er flest av....
            Bølerkanaris

            Kommentar

            • rælingen kanaris
              Kaptein Reketråler
              Myklebust Light
              • Jul 2005
              • 1446

              #26
              Er faktisk litt enig med Lars(!) ihvertfall på det at vi må få bort seine søndagskamper og mandagskamper. Ingen av de to er bra for bortesupportere. Men synes ikke det bør bli kamper på fredager, føler liksom ikke at fredag er dagen for fotball, akkuratt ferdig med en hard arbeids/skole uke og sånt. Men et par kamper på lørdag og resten på søndag klokka 18 hadde funka veldig bra tror jeg.
              Custodes
              I med og motgang

              Kommentar

              • Serbern
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2006
                • 5496

                #27
                Opprinnelig skrevet av rælingen kanaris
                Er faktisk litt enig med Lars(!) ihvertfall på det at vi må få bort seine søndagskamper og mandagskamper. Ingen av de to er bra for bortesupportere. Men synes ikke det bør bli kamper på fredager, føler liksom ikke at fredag er dagen for fotball, akkuratt ferdig med en hard arbeids/skole uke og sånt. Men et par kamper på lørdag og resten på søndag klokka 18 hadde funka veldig bra tror jeg.
                Jeg ville heller hatt en kamp fredagskvelden enn mandag. Hadde vært en fin start på helgen, og godt vorspiel. Ellers er jeg enig med mange her at lørdag hadde vært best for kamper, men det hadde gått utover publikum.

                Kommentar

                • Serbern
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2006
                  • 5496

                  #28
                  Litt OT: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=187402 Champions league finalen flyttes til lørdag. Tror dere Platini har vært her og lest?

                  Kommentar

                  • SolaDenSkinner
                    Medlem
                    Hoffnarr
                    • Dec 2003
                    • 44

                    #29
                    Vi er bortreist omtrent hver eneste helg i sommerhalvåret, og selv med søndagskamper ender det av og til i diskusjoner når vi må reise fra bading og finvær tidlig på dagen, for at jeg skal nå en kamp på kvelden.

                    Med lørdagskamper er det, for min del, bare å droppe sesongkortet, da det ikke er mange kampene jeg får vært til stede på.
                    For å bevare familiefreden, lar jeg kona vinne den diskusjonen før den i det hele tatt kommer opp.

                    Jeg vil fortsatt ha hovedrunden på søndag.

                    Kommentar

                    • ulfpulf
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • May 2004
                      • 2506

                      #30
                      Opprinnelig skrevet av Serbern
                      Litt OT: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=187402 Champions league finalen flyttes til lørdag. Tror dere Platini har vært her og lest?
                      Nei.
                      Platini vil ha flere familier på tribunen. Hadde han lest her, hadde han sett at lørdag er dagen for andre familiegjøremål, ikke for fotball.
                      Hvis Platini har lest noe, er det nok heller noe Sepp Blatter har skrevet, FIFA-presideneten som vil at fotballtilskuere skal klappe høflig og rasle med juvelene.

                      Dette var forresten et rent off topic-svar på et direkte spørsmål, og enda et bidrag i min private svertekampanje mot Blatter og pamper som tenker som ham.
                      Det var ikke et innlegg i debatten om lørdagskamper - som hadde vært helt greit for meg. En del borteturer hadde blitt enklere, og jeg kunne tatt færre mandager fri.

                      Kommentar

                      • MoBee
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Jun 2004
                        • 958

                        #31
                        Jeg hadde ikke fått med meg en eneste kamp hvis de hadde gått på lørdag så NEEEEEEI til lørdag!

                        Kommentar

                        • blue
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Aug 2004
                          • 1429

                          #32
                          Litt fakta som kan sette saken i perspektiv:

                          I Norge bor det 4.728' mennesker. Forrige sesong hadde Tippeligaen 10473 tilskuere i snitt. Det utgjør 2,215 promille av befolkningen.

                          I England bor det 50.714' mennesker. Forrige sesong hadde Premier League 34459 tilskuere i snitt. Det utgjør 0,679 promille av befolkningen.

                          I Tyskland bor det 82.315' mennesker. Forrige sesong hadde Bundesliga 37644 tilskuere i snitt. Dette utgjør 0,457 promille av befolkningen.

                          I tillegg må det nevnes at Tyskland, og ikke minst England, har en langt høyere andel utlendinger (turister) som besøker arenaene.


                          Tallene forteller at relativt sett går det mer enn tre ganger så mange mennesker på fotballkamp i Norge som det gjør i England når vi ser på øverste divisjon.

                          Hva skyldes dette?

                          Umiddelbart ser jeg to årsaker:
                          Ligaene under den øverste i England og Tyskland trekker langt flere mennesker enn de gjør i Norge. Men jeg tror den viktigste årsaken er at vi spiller serierundene på søndager her hjemme. Med de fleste kampene lørdag kl 16:00 tror jeg tilskuertallet ville falt som en stein.

                          Personlig synes jeg lørdagskamper er helt herlig, men for LSK og norsk fotballs konkurranseevne ønsker jeg ingen endring på dagens ordning.
                          Fugla 4 Life!

                          Kommentar

                          • Cruz
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Sep 2005
                            • 398

                            #33
                            Takk for nyttig fakta, blue. Uten å ha lett frem de faktiske tallene, har jeg brukt dette argumentet utallige ganger i diskusjoner med folk som "klager" over årlig oppmøte på norske tribuner og derfor ikke gidder å se norsk fotball og mener det er for spesielt interesserte å bruke tid og penger på et tilsynelatende lite attraktivt produkt. Jeg har forsåvidt plenty av annen argument-ammo til slike diskusjoner, men det er strengt tatt ikke topic her.

                            Når det gjelder kampdag, så ville det optimale (for meg) vært at Fugla spilte borte på lørdag og hjemme søndag. Selv jeg ser at dette kan bli vanskelig å få trumfet gjennom. (TV2 ville nok satt ned foten.) Dessuten er jeg enig med foregående debattanter som tror tilskuertallene ville sunket med hovedrunden på lørdag, da flere ville bli satt i en situasjon hvor de er nødt til å nedprioritere kamp for å opprettholde enten husfred, omgangskrets, fedmen eller hva det måtte være.

                            Det viktigste må uansett være å få en slutt på de håpløse mandagskampene.
                            Fra legenden Tommy Lund til legenden Arild Gilbert Sundgot - 1000 kamper i toppen

                            Kommentar

                            • MortenA
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Apr 2007
                              • 3459

                              #34
                              Opprinnelig skrevet av blue
                              Tallene forteller at relativt sett går det mer enn tre ganger så mange mennesker på fotballkamp i Norge som det gjør i England når vi ser på øverste divisjon.

                              Hva skyldes dette?

                              Umiddelbart ser jeg to årsaker:
                              Ligaene under den øverste i England og Tyskland trekker langt flere mennesker enn de gjør i Norge. Men jeg tror den viktigste årsaken er at vi spiller serierundene på søndager her hjemme. Med de fleste kampene lørdag kl 16:00 tror jeg tilskuertallet ville falt som en stein.

                              Personlig synes jeg lørdagskamper er helt herlig, men for LSK og norsk fotballs konkurranseevne ønsker jeg ingen endring på dagens ordning.
                              Jeg tror nok det første årsaken din er den viktigste. Hadde vi overført 'den engelske mentaliteten' til Norge, så hadde ingen strømlinger, lørenskoginger, eidsvollinger, osv. gått på LSK kamper, men heller sine lokale lag.

                              Personlig skulle jeg gjerne sett flere lørdagskamper. Mandagskamper er noe dritt når LSK spiller borte (og vi hadde over snittet av dem i år), men jeg liker å ha en kamp på mandager slik at det er mulig å se mer fotball.
                              Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                              Kommentar

                              • gj
                                Seniormedlem
                                • Nov 2003
                                • 3360

                                #35
                                Jeg syns ærlig talt sene søndagskamper er verre enn mandagskamper som begynner klokka 19.

                                Når en kamp slutter kvart på 10 på kvelden, og man i tillegg skal komme seg hjem, syns jeg det er imponerende at disse kampene faktisk trekker folk.

                                Norge er ikke Spania. Vi kan ikke spille så seint her.

                                I lørdagskamp-debatten var jeg for lørdag selv tidligere. Men jeg har snudd. Ingenting er bedre enn å runde av helgen med en kamp (hjemme) utpå søndagen.

                                Kommentar

                                • El_Cabron
                                  Seniormedlem
                                  Forumonanist
                                  • Oct 2007
                                  • 218

                                  #36
                                  Jeg er faktisk tilhenger av sene kamper da dette gjør det enklere for meg i forhold til minstemann. Jeg kan reise hjemmefra etter at han har kommet seg til sengs, og dermed ha god samvittighet i forhold til såkalt kvalitetstid... Det er jo faktisk det samme for meg om jeg ikke er hjemme før kl. 23 en søndags kveld da jeg ikke må opp før halv åtte dagen etterpå.
                                  Kan derimot skjønne de som skal opp i otta på mandag, og at disse syns det blir litt i seineste laget.

                                  Jeg er av den formening at dagens system er det som funker best for den gemene hop da søndag stort sett er dager det skjer heller lite med unntak av gamle tante Olga's 90-års dag.
                                  Personlig skulle jeg ønske det kun ble sene hjemmekamper på LSK uansett hvilken dag det er... For så å endre dette til drittidlige kamper når sneipen blir et par år eldre og forhåpentlig har lyst til å være med (såpass egoistisk må man da for svarte ha lov til å være)!
                                  |01100101|01001100|01010011|01001011|01100101|0111 0010|

                                  Kommentar

                                  • trigz
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Jan 2004
                                    • 7104

                                    #37
                                    Ingen grunn til å klage på tilskueroppslutninga rundt Tippeligaen, nei. Herlig med stor interesse rundt norsk toppfotball.

                                    Lørdagskamper ble testet av NFF med riksnarren Tom A. Schanke i førersetet i 1987, og det gikk jo mildest talt i dass (det var samme sesong som man skulle ha straffekonkurranse for å avgjøre uavgjortkamper). Tribunene var stort sett 2/3 tomme, LSK var ræva, og på toppen av det hele hadde vi Vidar Davidsen på midtbanen.

                                    Nå kan vel ikke 1987 overføres til 2007 på så mange forskjellige måter, men trenden ville nok vært den samme: Lørdag er handledag, TV-kveld, etc. for veldig, veldig mange. For de av oss som har barn, er jo også lørdag dagen da man tar med familien ut på tur.

                                    Søndag er den frie dagen i uka som kan brukes til hva som helst, for de fleste. Derfor tror jeg søndagsrunde er veien å gå.
                                    Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                                    Kommentar

                                    • gamle-perta
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Sep 2004
                                      • 2418

                                      #38
                                      Opprinnelig skrevet av trigz
                                      Lørdagskamper ble testet av NFF med riksnarren Tom A. Schanke i førersetet i 1987, og det gikk jo mildest talt i dass (det var samme sesong som man skulle ha straffekonkurranse for å avgjøre uavgjortkamper). Tribunene var stort sett 2/3 tomme, LSK var ræva, og på toppen av det hele hadde vi Vidar Davidsen på midtbanen.
                                      Men det var mange artige borteturer...

                                      Husker f eks en uavgjort kamp på gamle Molde stadion, hvor vi vant på straffespark. Jeg hadde rom ved siden av dommeren, og utover lørdagskvelden (vi kom oss ikke hjem, det gikk ikke noe fly) så slo vi opp dørene mellom rommene og inviterte det som var av fotballfolk i nærheten. Og det var ikke få.....

                                      Mener bestemt at et par av de mer rutinerte forumfolka også dukket opp den kvelden, men de historiene kan ligge til en annen gang... ;-)


                                      Mvh
                                      Gammer`n - som heller vil ha kamper tidligere på søndag. F eks 15.00.
                                      Mvh
                                      Gammer´n (Per T)

                                      Kommentar

                                      • FUGlinho
                                        KFL styremedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Nov 2003
                                        • 2454

                                        #39
                                        Jævla kjipt for mange om den blir flytta til lørdag, er jo en del som jobber på lørdager, meg inkludert. Men er uansett noe de bør tenke på. Hadde jeg ikke jobba lørdager hadde jeg nok vært mere for lørdagsmatcher...
                                        Man kan evt legge kampene til kl 20, for da er jeg ferdig på jobb, og rekker kampen
                                        Kim
                                        Styremedlem KFL

                                        Kommentar

                                        • blue
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Aug 2004
                                          • 1429

                                          #40
                                          Opprinnelig skrevet av trigz
                                          Nå kan vel ikke 1987 overføres til 2007 på så mange forskjellige måter, men trenden ville nok vært den samme: Lørdag er handledag, TV-kveld, etc. for veldig, veldig mange. For de av oss som har barn, er jo også lørdag dagen da man tar med familien ut på tur.
                                          Godt poeng. Jeg tror fedrene i England tar med seg barna på kamp mens mor shopper. En trend det tar tid å snu.
                                          Fugla 4 Life!

                                          Kommentar

                                          Working...