desember 2007

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Rønnern
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 6690

    #81
    Medlemsmøte for KFL/LSK mandag 21. januar på Martins

    Medlemsmøte for KFL/LSK

    Akkurat som i fjor vil vi invitere til et medlemsmøte tidlig på året. Her er det som skjer mandag 21/1:

    Skrevet av kfl.no



    - Martins åpner kl. 16.00. Vanlig sortiment av pubvarer og kanaripris på brun drikke hele kvelden.
    Salg av pølser og en annen varmrett.

    - Fra kl. 16.30 viser vi selveste cupfinalen på storskjerm. Drøm deg tilbake til 11. november !

    - KFL vil ha stand med salg av medlemskap m.m. I tillegg vil vi ha ei bøsse der folk kan gi penger til Fugla Tifo.

    - Klokka 18.30 begynner selve showet. Følgende kommer fra LSK:
    # Jan Åge Fjørtoft
    # Per Mathisen
    # Tom Nordlie
    # Vidar Riseth
    # Frode Grodås
    Andre kan komme til.

    Her kan alle stille spørsmål om alt som skjer i klubben vår. Mange er litt sjenerte i store forsamlinger, denne dagen er dette ikke noe problem. Du kan levere spørsmål til KFL-standen så leverer vi disse videre til konferansieren. Mange er nå sprekkferdige med spørsmål, her har du sjansen til å få informasjon fra de som styrer LSK-skuta.
    Vi satser på tre eller fire møter i løpet av 2008, det meget gode oppmøtet på vintermøtet i fjor tyder på at Fuglafolket vil ha sånne møter.

    Møt opp på Martins mandag 21. januar.
    Mvh Ronnie "The Runner"
    LSK for alltid

    Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

    Kommentar

    • RSP
      Moderator
      • Aug 2004
      • 10498

      #82
      RB

      Fotball uten ytringsfrihet

      Taushetsplikt i fotballklubber er hårreisende.

      Mens suksesstrener Nils Arne Eggen dyrket åpenheten i brakka, velger nå et regime i motgang å kreve skriftlig, livslangt taushetsløfte fra alle sine ansatte på Lerkendal. Lojalitetspakten begrunnes i at Rosenborg er en stor bedrift med millionomsetning og forretningshemmeligheter. Med de varierende sportslige resultatene, spillerflukten, de hyppige trenerskiftene og sykmeldingene virker det snarere som et desperat forsøk på å skape etterlengtet ro i klubben.

      LSK-leder Per Mathisen sier det på denne måten: "Det er ikke noe sunnhetstegn når noen har behov for å lukke seg." Med ham i førersetet kommer det aldri på tale å innføre noe tilsvarende i Lillestrøm Sportsklubb. Heldigvis. Vanlige lojalitetsregler som gjelder i forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, er selvsagt tilstrekkelig.

      Vår grunnlovfestede ytringsfrihet er ikke absolutt. Hensynet til rikets sikkerhet og ærekrenkelsesbestemmelsene er for eksempel med på å sette grenser for hva som kan sies i det åpne rom. Men for ordens skyld: Det finnes altså ingen paragrafer som gir fotballklubber rett til å sette seg over grunnloven.

      Fotballen trenger mer, ikke mindre, åpenhet. De siste årene har vi sett en utvikling der pengene rår, og rettighetshaverne hegner selvsagt om sin gullåre. TV2 har med sin milliard innført kraftige begrensninger for andre medier. Spesielt gjelder dette hovedkonkurrenten NRK som nå nesten må kalles en fotballfri kanal. Men også pressen må finne seg i stengte dører til garderoben og pent stille seg i kø i det som kalles mixed zone.

      En like dårlig nyhet for ytringsfriheten og den frie nyhetsformidlingen, er at stadig flere norske fotballklubber tar etter utenlandske lag – særlig i England er forholdet mellom spillere og presse strengt regulert – og bygger opp sine egne medieavdelinger. De vil opptre som medieaktører og eie nyhetene om seg selv. Klubbene selv får monopol på nyhetene, og med taushetsplikt attpå, blir dette et urovekkende hinder for grunnleggende kritisk journalistikk. Det foregår ikke så mye gravejournalistikk på Rosenborg-TV, for å si det sånn. Klubbene presenterer bare glansbildet.

      [Denne - etter min oppfatning gode - lederartikkelen i dagens RB kan fortjene en plass i nyhetstråden.]

      Last edited by RSP; 23.12.2007, 11:47.

      Kommentar

      • RSP
        Moderator
        • Aug 2004
        • 10498

        #83
        LSK-Posten nr. 3/2007

        Medlemsbladet dumpet ned i postkassa i går, og følgende fra lederartikkelen til Per Mathisen kan fortjene plass i nyhetstråden:
        Selv om året har inneholdt mye positivt har det også vært episoder som vi godt kunne vært uten. Det ønsker vi å gjøre noe med og skal neste år fremstå slik LSK som toppklubb og en klubb for alle skal gjøre.

        Vi har fantastiske supportere og Kanarifansen er best i Norge til å støtte laget sitt også når skuffelsene kommer. De fortjente også å kunne feire at klubben de setter så høyt endelig vant noe.

        Men også blant supporterne har det i år vært episoder som setter både dem selv, men også klubben, i et dårlig lys. Vi vet at ledelsen i Kanarifansen tar dette på alvor og vil rydde opp i dette. Vi må alle sørge for at LSK og alle som følger klubben er godt likt og blir respektert som hard, men fair motstander både på banen og tribunen.

        Det samme gjelder i forhold til media og særlig TV2. Det irriterer meg at noen kunne få seg til nærmest å jage dem bort når de ønsket å vise hele landet hvor flinke vi var til å feire og hvor deilig vi hadde det etter cupfinalen. Jeg håper alle forstår at uten at de hadde brukt så mye penger og ressurser på å vise norsk fotball hadde vi ikke kunnet satse slik vi gjør.

        Det er ikke bare mediepengene som hadde blitt mindre, men interessen generelt både fra sponsorer og publikum kunne vært mye dårligere.

        Ja, TV2 er ute etter å tjene penger på det, men hva gjør det hvis vi også gjør det. Det er vel å gjøre hverandre bedre. Vi skal ha et godt og ryddig forhold til media, TV2 inkludert.

        Kommentar

        • sparwasser
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jun 2005
          • 3185

          #84
          For de som ønsker å oppleve Tom Lund på sitt beste.

          Sport'n (Viasport) viser "Klassiker'n" Norge - England fra 1981.
          Tirsdag 25. desember kl. 20.00.

          Norge hadde kun æren å spille for da selveste England kom til Ullevaal Stadion i VM-kvalifiseringen i 1981. Tom Lund og Hallvar Thoresen førte an da Norge sensasjonelt vant 2-1, noe som fikk radiokommentator Bjørge Lillelien til å gå helt av hengslene og sende en hilsen til engelske personligheter som Shakespeare, Churchill og Maggie Thatcher

          Kommentar

          • dIsTurBeD
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • May 2004
            • 668

            #85
            Julehilsen fra Käerjéng


            HJEMME ALENE: Her spiller de, mektige UN Käerjéng 97 fra Luxembourg.

            Julehilsen fra Käerjéng

            Et halvår etterpå er det fremdeles vanskelig å forstå hvordan årets norgesmester i fotball kunne tape i Luxembourg den idylliske sommerkvelden på juli måneds siste dag.

            Av Espen Solbakken
            Publisert 24.12.2007 - 06:30



            KOMMENTAR
            LSK vil sikkert hevde det er urettferdig å bringe dette opp igjen nå, den ulykksalige kampen i Luxembourg by den 31. juli, klubbens eget "nine-eleven". Cupfinalen 11/11 mot Haugesund kunne blitt et nytt "Käerjéng" for Åråsen-klubben, men selv ikke fotballynet rammer samme offer to ganger.
            Jo mer jeg tenker på Luxembourg-flausen, dess sikrere er jeg på at det var en engangsforeteelse. Derimot er jeg usikker på om LSKs spillere og ledere, kanskje bortsett fra Jan Åge Fjørtoft (Luxembourgs mest skuffede og lamslåtte mann den kvelden) forsto omfanget av tapet.
            De fikk det rett i fleisen på Gardermoen, hvor størrelsen på pressekorpset indikerte at det var vinneren av UEFA-Cupen som kom hjem...
            Alene om stoffet

            Mens det kokte i kameraer og mikrofoner på Oslo Lufthavn, var det én norsk pressemann til stede på Stade Josy Barthel den kvelden. Jeg var alene om fadesen, et enslig medievitne til fotballforbrytelsen. For det var nesten straffbart det LSK gjorde og ikke gjorde.
            Da stadionuret rundet 90 minutter, slo det meg plutselig hva som ville blitt matchens ettermæle om også RB-sporten hadde droppet turen...? Resultatsjokket til tross, i ettertid har det dukket opp vage minner hos undertegnede som likevel kan bidra til en form for forklaring.
            Knepent

            For det første hadde LSK jo tross alt vunnet bare 2-1 hjemme mot åtteren i toppserien i Luxembourg, et resultat bortelaget oppnådde innimellom alle turistseverdighetene og festlighetene i løpet av sitt heftige norgesbesøk.
            Så har du bildene du ser her, en hjemmearena som minner om en blanding av Funnefoss og Åkrene Stadion.
            Nå gikk ikke kampen her (flyttet inn til Luxembourg by), men daglig leder Frank Grønlund fleipet i timene før kampen om at jeg uansett burde ta turen ut til veikrysset Käerjéng for å ta bildene av stadionanlegget.
            Så kunne jeg, ifølge Frank, senere dokumentere "her spiller til daglig laget som slo LSK ut av UEFA-cupen".
            Lunsjfleipen på torget ble utrolig nok fakta noen timere senere.
            Smilte og lo

            Jeg husker også en urytmisk og stusslig innmarsj på banen, akkompagnert av musikk fra et skrøpelig høyttaleranlegg. La samtidig merke til at Frode Kippe og Heinz Müller lo og ristet litt på hodet først i rekka. Jeg stilte meg spørsmålet om de var fokusert og klare for kampen?
            Spillerne så liksom ikke like innbitt ut som de gjør når de marsjerer inn på Åråsen
            For hva lo de av? Motstanderen og settingen rundt kampen? Jeg vet ikke, tenkte ikke der og da på at det kunne få noen betydning. Kippes lønn var jo 12 ganger høyere enn den best betalte spilleren i Käerjéng. Proffer mot amatører – det kunne ikke bli tap.
            – Jo da, det kunne det, mente Fjørtoft. Han var den som advarte sterkest mot undervurdering.
            Målløs

            Hele 2. omgang minnes jeg manageren gå hvileløst bak målet, der LSK egentlig skulle score mange mål. Innimellom snakkende i telefon, trolig på tråden med undrende folk hjemme i Norge som hadde sett kamputviklingen på tekst-tv.
            Han hadde ikke noe svar å gi dem. Og han greide ikke svare Romerikes Blad etterpå.
            Han ble målløs – som laget. Rundt ham feiret tilskuerne som gale, de samme folkene som midt i 1. omgang gikk av skaftet for at Käerjéng fikk en corner. Nå jublet de utrolig nok for avansement. De var videre!
            629 tilskuere (25 kanarifans) kom for å se kampen, trolig den mest tragiske fotballmatchen noensinne referert i Romerikes Blad. Halvannen målsjanse til LSK i løpet av 90 minutter, én scoringsmulighet til hobbyspillerne fra Luxembourg.
            Bankmannen Rachid Boulahfari fikk et innlegg fra høyre og traff nede i hjørnet. Det var fremdeles 40 minutter igjen av kampen, men LSK i den dagsformen kunne spilt der ennå uten å putte.
            Unnskyld, Per!

            Etter kampen ba Käerjéngs formann Per Mathisen om unnskyldning for at de hadde slått ut LSK... Det sier både litt om flausens størrelse og det ulogiske og fullstendig ufattelige ved resultatet.
            Det man ikke dør av gjør en sterkere, heter det. Lillestrøm SK døde ikke den skjebnesvangre kvelden i Luxembourg. De reiste seg allerede helga etter og banket Strømsgodset i Tippeligaen. Samme høst vant klubben sin første tittel på 18 år.
            Og hvem vet, kanskje europacuptrekningen neste sommer sender LSK på ny tur til en fotballbakgård?


            Men mindre enn småbruket i Luxembourg er det umulig å bli stilt overfor.

            Kommentar

            • RSP
              Moderator
              • Aug 2004
              • 10498

              #86
              Romsdals Budstikke

              Sportslig leder i Molde, Øystein Neerland, sier til Romsdals Budstikke at klubben jobber tett mot fire utenlandske spisser:
              Han bekrefter at det ikke finnes norske navn på lista, bortsett fra Arild Sundgot som nå har ligget nederst i bunken ei god stund.
              – Vi signaliserte som kjent tidlig at vi ønsket oss Sundgot, men det har hele tida sett vanskelig ut å få til en løsning her. Lillestrøm har ikke noe ønske om å selge og spilleren selv har ikke vært tydelig på verken det ene eller det andre, sier Neerland.
              Romsdals Budstikke med nettavisen Rbnett holder til i Molde og er lokalavisa for Romsdal med kommunene Molde, Hustadvika, Aukra, Gjemnes, Vestnes og Rauma.

              Kommentar

              • RSP
                Moderator
                • Aug 2004
                • 10498

                #87
                VG-papir 2. juledag

                VGs papirutgave kårer i dag årets 100 største norske idrettsstjerner. Av interesse for nyhetstråden:
                70. Bjørn Helge Riise:
                God på landslaget, cupmester og stabil i eliteserien. Fortsetter han sånn, får agentmamma Berit Riise garantert flere beilere på tråden.
                81. Vidar Riseth:
                Når Rosenborg har imponert i Champions League, er det mye takket være Riseths rutine - og tyvtriks. Overraskende overgang til Lillestrøm.
                Nr. 1, og årets idrettsnavn i VG, ble Aksel Lund Svindal!

                Kommentar

                • RSP
                  Moderator
                  • Aug 2004
                  • 10498

                  #88
                  Porsgrunns Dagblad

                  Intervju med Anders Rambekk. Jeg limer inn et lite avsnitt med referanse til tiden i LSK:
                  – Jeg fikk med meg 110 kamper for Lillestrøm, og 7 landskamper i tida som spiller på Romerrike. I tillegg har jeg hatt to meget dyktige trenere i Uwe Rösler og Tom Nordlie, som jeg har lært en masse av. Jeg har spilt for en klubb som har ligget i toppen av norsk fotball, og vært med på tre cupfinaler. Det er verdifull erfaring som jeg tar med meg videre. Dessuten har jeg blitt en mer voksen person i Lillestrøm. Han innrømmer at overgangen til Odd blir et lite tilbakeskritt rent karrieremessig.
                  Hele saken: http://www.pd.no/lokal_sport/article3210949.ece

                  Kommentar

                  • vollafugl
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Dec 2006
                    • 978

                    #89
                    Dagbladet: LSK kan få nye millioner for Heinz

                    Lillestrøm kan få Arsenal-millioner for Müller


                    VIDERESALGSKLAUSUL: Heinz Müller fikk ikke forlate Lillestrøm og Frode Grodås uten at kanarifuglene hadde sikret seg en videresalgsavtale med Barnsley.
                    Foto: Stian Lysberg Solum/Scanpix



                    Har klausul.

                    JØRGEN BOHNHORST HOFF
                    Fredag 28.12.2007, 09:09
                    oppdatert 10:38

                    (Dagbladet.no): Tidligere Lillestrøm-keeper Heinz Müller har gjort sine saker bra etter overgangen til Barnsley på nest høyeste nivå i engelsk fotball, faktisk så bra at britiske medier nå spekulerer i en overgang til Premier League.

                    I dag hevdes det fra flere hold at Arsenals manager Arsene Wenger er interessert i å hente Müller som erstatter for Jens Lehmann som har falt i unåde på Emirates.

                    Både London Evening Standard, The Mirror og BBCs daglige ryktespalte skriver at Wenger leder an i kampen om å sikre seg tyskeren som er verdsatt til i overkant av 10 millioner kroner.

                    Tidligere i desember har også klubber som Fulham og Middlesbrough blitt nevnt som mulige stoppesteder for Müller.


                    [FONT=Arial]Tvang igjennom klausul[/FONT]
                    Det er hektisk aktivitet på ryktebørsen i England ettersom overgangsvinduet åpner igjen på tirsdag. Skulle Müller bli solgt i januar har ihvertfall Lillestrøm sikret seg prosenter av overgangssummen.

                    - I utgangspunktet ville ikke Barnsley gå med med på en slik klausul, men da truet vi med å trekke oss fra overgangen. Da ordnet det seg, sier LSK-manager Jan Åge Fjørtoft til Dagbladet.no.

                    Det er Fjørtoft og LSK fornøyde med i dag.

                    - La meg understreke at det er langt fra overgangsykter i engelske aviser til faktiske overganger, men jeg tror vi skal være glade for at vi stod på for å få en videresalgsklausul inn i avtalen med Barnsley, påpeker Fjørtoft.


                    [FONT=Arial]Utelukker ikke Premier League[/FONT]
                    Selv om LSK-manageren lar rykter være rykter, tror han Müller kan være skikket for større oppgaver enn Barnsley og Oakwell Ground.

                    - Jeg ser ikke bort fra at Heinz Müller kan finne seg en Premier League-klubb, sier Fjørtoft.

                    - Hvorfor er Müller en interessant mann for Premier League?

                    - Heinz Müller ser ut som en keeper og som en potensiell matchvinner-type. Derfor er han en keeper som klubber er på utkikk etter, begrunner LSK-sjefen.

                    Last edited by vollafugl; 28.12.2007, 11:20.

                    Kommentar

                    • RSP
                      Moderator
                      • Aug 2004
                      • 10498

                      #90
                      Nettavisen (fxt)

                      Intervju med Heinz, som i sin helhet neppe fortjener plass i nyhetstråden. Med dette avsnittet stiller det seg annerledes:
                      Selv mener Müller at han har utviklet seg som keeper etter at han kom til England, men gir hovedansvaret til Lillestrøm-keeper Frode Grodås.
                      - Han forbedret meg både fysisk og på alle andre nivåer. Han er en av de beste keepertrenerne man kan få, skryter Barnsleys sisteskansen.
                      - Han kunne konsentrere seg om keeperne, og ikke laget. Han var så nøye at han brukte kamera på treningsfeltet, så gikk vi gjennom bildene etterpå. Det hele var meget seriøst, forteller Müller.

                      PS. Heinz Müller vant sin første medalje som fotballspiller da Lillestrøm vant cupfinalen i 2007. Medaljen har han dog ennå ikke fått. - Men Jan Åge Fjørtoft lovet han skulle ta den med til meg når han kommer over til våren, flirer burvokteren.
                      Hele saken: http://www.nettavisen.no/sport/fotba...cle1511623.ece

                      Kommentar

                      • RSP
                        Moderator
                        • Aug 2004
                        • 10498

                        #91
                        Vikebladet

                        - Oppskrifta til suksess er trening


                        Det var stinn brakke i klubbhuset til Gursken IL sist laurdag. Gurskens store son, Jan Åge Fjørtoft – som no er manager i Lillstrøm SK – hadde med seg Lars Ivar Moldskred og cupfinaleheltane Magnus Myklebust og Arild Sundgot. Saman viste dei fram cupfinaletroféet.

                        Publisert: 30.12 12:49, Sist endret: 30.12 12:55
                        Gunnar Wiik

                        Meininga med denne seansen var å motivere unge, lokale spelarar og vise dei at det er muleg å nå heilt til topps, om ein berre er tolmodig og står på. Det blei vist fram filmsnuttar med høgdepunkt frå 2007–sesongen som vart trona med siger på Ullevål. Heime i Lillestrøm opplevde spelarane ein folkefest og ei storstilt feiring av den første triumfen på 15 år.

                        - Oppskrifta til suksess er ikkje hemmeleg. Det handlar om tre ting – trening, trening og endå meir trening, poengterte Jan Åge Fjørtoft, som har hatt ei innhaldsrik karriere på fotballbanen i Norge, Østerrike og Tyskland.

                        Jan Åge fortalde om sitt første møte med Hødd, der Otto Sundgot var ein av dei store profilane. No er sonen hans, Arild Sundgot, rangert som ein av dei beste Lillestrøm-spelarane gjennom tidene. Arild er allereie protokollført med fleire mål enn legendariske Tom Lund.

                        - Korleis er det å ha Jan Åge som manager?

                        - Vi har eit kjempegodt forhold. Han er veldig bestemt og seier alltid kva han meiner, seier Sundgot, som gjerne blir verande i LSK-drakta, men som heller ikkje legg skjul på at han ønsker å avslutte karrieren i Ulsteinvik, som Hødd-spelar.

                        Den andre ulsteiningen, Lars Ivar Moldskred, fekk ikkje spele cupfinale, men sikra seg til gjengjeld to-års-kontrakt med LSK nyleg.

                        - Det har vore ein brå overgang frå Molde FK til treningsopplegget i Lillestrøm, men no ser eg berre fram til å kunne vise fram det eg er god for, seier Moldskred.

                        Magnus Myklebust var første kontrakten Jan Åge Fjørtoft signerte på som nybakt manager i Lillestrøm.

                        - Folk trudde vel det hadde rabla for meg då eg tilsette syskenbarnet mitt, men den skepsisen stilna fort, fortel Fjørtoft.

                        - Korleis er du blitt tatt imot blant kanarifansen?

                        - Veldig godt. Eg trivest i Lillestrøm og det var særleg stas å oppleve sigersrusen saman med fansen i Lillestrøm, der spelarar og støtteapparat vart mottatt som heltar, smiler Magnus Myklebust, som også fortel at det spesielle ”sunnmørsmiljøet” og syskenbarnet Jan Åge si støtte var viktig då han som 19-åring signerte kontrakt med kanariklubben.

                        Ein utvida versjon av saka kan du lese i Vikebladet Vestposten torsdag 3. januar 2008.

                        Hele saken, inkl. bilder: http://www.vikebladet.no/article/200...91188642/1007/

                        Kommentar

                        • Torolf
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2004
                          • 9574

                          #92
                          RB: Riseth-dobbel for kjendisene

                          TRYSIL: (Nybergsund-Kjendislaget 8-5). LSKs nykommer Vidar Riseth markerte seg i den tradisjonsike kampen mellom Nybergsund og diverse kjendiser i romjula. Foran rundt 300 tilskuere i Sundethallen scoret Riseth to mål i 8-5-tapet.

                          Kommentar

                          Working...