Nyhetstråden: NFF fjerner regelen om kun 3 ikke EU/EØS-spillere

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • sparwasser
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jun 2005
    • 3185

    Nyhetstråden: NFF fjerner regelen om kun 3 ikke EU/EØS-spillere

    Fra FotbollDirekt.com:

    Svensk fotboll öppnar gränser
    07/08/12 17:23

    Svensk fotboll öppnar gränserna. Regeln om max tre spelare från icke EU/ESS-länder i startelvan försvinner den kommande säsongen. Beslutet tog enhälligt och utan diskussion.

    - Vi hade att välja mellan att bryta mot lagen eller att följa EU:s regler, säger Svenska Fotbollförbundets ordförande Lars-Åke Lagrell till TT efter förbundets representantskapsmöte.


    Resten av artikkelen:


    Følger Norge etter?
  • Torolf
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2004
    • 9574

    #2
    Opprinnelig skrevet av sparwasser
    - Vi hade att välja mellan att bryta mot lagen eller att följa EU:s regler, säger Svenska Fotbollförbundets ordförande Lars-Åke Lagrell till TT efter förbundets representantskapsmöte.

    Følger Norge etter?
    Hvis regelen strider mot EU-retten, må Norge følge etter.

    Kommentar

    • reka
      Seniormedlem
      --==FORUMRUNKER==--
      • Aug 2005
      • 13277

      #3
      Ingen fare. Dette gjelder bare i land hvor den nasjonale fotballledelsen ikke ser ut som St. Bernhardshunder.

      Kommentar

      • Lars
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Feb 2004
        • 6156

        #4
        Regelen er idiotisk. Det spiller ingen rolle om det er Sapara fra Slovakia eller Mouelhi fra Tunisia som holder de norske spillerne på benken. Regelen gjør at du kan stille med 11 polakker, men ikke 7 nordmenn og 4 fra USA. Tåpelig. Heller en Diallo enn f.eks. en middels øst-europeer når man først skal hente en utlending.

        Kommentar

        • morten
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Feb 2004
          • 2156

          #5
          Dette kommer til å heve den svenske ligaen,og om 10 år så kommer vi vel kanskje etter.Og tro det eller eiet er de samme som jobber i nff da.
          Badekar
          http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI

          Kommentar

          • vollafugl
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Dec 2006
            • 978

            #6
            Opprinnelig skrevet av Torolf
            Hvis regelen strider mot EU-retten, må Norge følge etter.
            Det er vanskelig å forstå hvordan det å begrense antall spillere utenfor EU/EFTA skulle kunne være i strid med EUs eget regelverk eller med EØS-avtalen.

            Kommentar

            • Torolf
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Apr 2004
              • 9574

              #7
              Opprinnelig skrevet av vollafugl
              Det er vanskelig å forstå hvordan det å begrense antall spillere utenfor EU/EFTA skulle kunne være i strid med EUs eget regelverk eller med EØS-avtalen.
              Jeg regner med at svenskene har sjekket dette, siden det brukes som argumentasjon for regelendringen.

              Kommentar

              • sparwasser
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jun 2005
                • 3185

                #8
                Danskene er i ferd med å endre på sitt reglement.
                Sakset fra Bold.dk
                Fodboldnyheder, livescore, resultater, stillinger og tabeller - Bold har alt til fans af fodbold, som vil være opdateret på det seneste i fodboldens verden.


                Dansk udlændingeregel også på lossepladsen


                I Danmark har man i sinde at gøre som i Sverige og afskaffe reglen om, at klubberne maksimalt må benytte tre såkaldte ikke-EU-spillere.

                I denne weekend offentliggjorde svenskerne, at der fra den kommende sæson ikke er nogen begrænsning på, hvor mange argentinere, brasilianere, sydafrikanere og andre uden europæisk pas, som man må bruge i hver enkelt kamp.

                En sådan udlændingekvote strider nemlig imod EU's reglement, og derfor er det en selvfølgelighed, at den også skal rives ud af den danske lovgivning. I øjeblikket arbejder Divisionsforeningen på sagen.

                - Det er selvfølgelig med baggrund i samme argumentation, som man har i Sverige. Vi kan ikke have nogle regler, der er imod den internationale lovgivning, siger Divisionsforeningens formand, Thomas Christensen, til Politikens netavis.

                Dog vil regelændringen ikke betyde, at SAS Liga-klubberne kan stille med 11 eksotiske navne i startopstillingen. Der er nemlig mulighed for at beskytte dansk fodbold mod en udlændingeinvasion på andre måder.

                - Vi må gerne lave nogle regulativer, som gør, at indvandringen i dansk elitefodbold reguleres. Man kender det fra England og flere andre lande. Det kan for eksempel være, at man skal være landsholdsspiller i sit pågældende land, for at komme ind. Eller at man skal have en vis løn, siger Thomas Christensen.

                Kommentar

                • sparwasser
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jun 2005
                  • 3185

                  #9
                  Fra NRK (Nynorsk Rikskringkasting):
                  Resultatservice, nyheter, videoer og sendeplan for sport i radio og TV. Oppdater deg på sportsnyheter fra inn- og utland på NRK Sport.



                  Minst 14 lokale spelarar

                  Fotballstyret har vedteke at alle klubbar i eliteserien og 1. divisjon skal ha minst 14 lokalt utvikla spelarar i troppen.
                  Av Arve LotePublisert i dag 17:41
                  Reglane gjeld frå 15. januar, og skal styrke utviklinga av norske fotballspelarar.

                  NFF foreslår også å fjerne reglane som avgrensar talet på spelarar frå land utanfor EU og EØS. I dag har kvar klubb berre lov til å ha tre spelarar derifrå.

                  Dei nye norske reglane er vedtekne etter ei brei høyring av klubbane i dei to øvste divisjonane, skriv NFF på si nettside.

                  Reglane krev at 14 spelarar i ein tropp på 25 skal vere lokalt utvikla. Det betyr altså at berre 11 er såkalla "frie". Av dei 14 spelarane må minst to vere utvikla i eigen klubb.
                  Definisjonen

                  Definisjonen av lokalt utvikla spelarar er delt i to:

                  Ein klubbutvikla spelar må ha spela i sin noverande klubb i minst tre heile sesongar eller 36 månader frå han er 15 til han er 21 år, men ikkje nødvendigvis tre sesongar samanhengande.

                  Ein forbundsutvikla spelar må ha spela i ein norsk klubb innan dei same tidsavgrensingane.
                  Det viktige er at spelaren er utvikla i ein norsk klubb. Nasjonaliteten har ingenting å seie.

                  - Forbundsstyret har med denne modellen vedteke at hovuddelen av spelartoppen i norske klubbar skal bestå av spelarar som er utvikla i Noreg. Vi er overtydde om at dette vil tene både toppklubbane, breiddeklubbane og landslaga, seier videpresident i NFF Erik Loe.

                  UEFA har innført sine reglar for å bremse utviklinga i retning av stadig fleire utlendingar i dei nasjonale ligaene.

                  Kommentar

                  • heidar
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Sep 2004
                    • 2129

                    #10
                    Hvor mange av disse 14 har vi? "Lokalt utviklet" er jo et vidt begrep, Riseth blir vel lokalt utviklet per definisjon...
                    En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

                    Endelig er mørketida over.

                    Kommentar

                    • Lars
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Feb 2004
                      • 6156

                      #11
                      Vi har 4 (eller 3?) klubbutviklede spillere i LBF, Sundgot (?), PSA og Søgård. I tillegg har vi 12 (13 med Sundgot) forbundsutviklede spillere. Til slutt har vi 9 spillere utvikla i utlandet.

                      Kommentar

                      • Torolf
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2004
                        • 9574

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av Lars
                        Vi har 4 (eller 3?) klubbutviklede spillere i LBF, Sundgot (?), PSA og Søgård. I tillegg har vi 12 (13 med Sundgot) forbundsutviklede spillere. Til slutt har vi 9 spillere utvikla i utlandet.
                        Sundgot må helt klart regnes som egenutviklet. Han har jo snart vært i klubben i en mannsalder.

                        Kommentar

                        • Lars
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Feb 2004
                          • 6156

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av Torolf
                          Sundgot må helt klart regnes som egenutviklet. Han har jo snart vært i klubben i en mannsalder.
                          Men mangler han ikke en halv sesong på å være klubbutviklet i tråd med retningslinjene?

                          Kommentar

                          • Torolf
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2004
                            • 9574

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av Lars
                            Men mangler han ikke en halv sesong på å være klubbutviklet i tråd med retningslinjene?
                            Regnes ikke 1997-1999 som tre hele sesonger? Jeg ser at han spilte første halvdel av 1997-sesongen, men husker ikke hvorfor han ikke spilte resten av kampene. Var han på utlån?

                            Kommentar

                            • Sem
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Mar 2005
                              • 1626

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av Torolf
                              Regnes ikke 1997-1999 som tre hele sesonger? Jeg ser at han spilte første halvdel av 1997-sesongen, men husker ikke hvorfor han ikke spilte resten av kampene. Var han på utlån?
                              Blei han ikke lånt ut til Hødd på slutten av den sesongen da?

                              Kommentar

                              Working...