Eksterne vurderinger av LSK før 2008-sesongen

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

    Eksterne vurderinger av LSK før 2008-sesongen

    Som før forrige sesong kan det være på sin plass med en egen tråd med eksterne vurderinger/tips foran en ny tippeligasesong (som nå ikke er stort mer en 3 måneder unna!).

    Aftenbladet.no har sjekket opp tipsene hos fem bookingselskaper.
    Unibet er det eneste selskapet som p.t. holder LSK på gullplass (foran Rosenborg og Brann).

  • superbøffel
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2005
    • 5611

    #2
    Kanskje vi bør holde denne tråden til kilder og henvisninger, så kan vi ta diskusjonen ett annet sted?

    Men, enig med Rubinho.
    Enøyd i de blindes dal.

    Kommentar

    • RoyVaadal
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2004
      • 4055

      #3
      Moderatormelding:

      Jeg støtter superbøffels forslag (og kanskje også intensjonen til RSP), og har valgt å flytte diskusjonen over til LSK anno 2008-tråden.
      RoyVaadal.

      Kommentar

      • RSP
        Moderator
        • Aug 2004
        • 10498

        #4
        100% Fotball

        Sak med overskriften "Tidenes VIF-lag?" hvor flere uttaler seg om engas sjanser kommende sesong. Her uttalelser hvor også LSK berøres:
        Petter Myhre, tidligere VIF-trener, ny TV 2-ekspert
        Vålerenga er en gullkandidat nå - men vil bli utfordret av Lillestrøm, Viking, Rosenborg og Brann. Jeg tror det vil bli veldig jevnt i toppen.
        Nils Johan Semb, TV 2
        - Vålerenga har til de grader kjøpt seg opp, med en hel landslagsmidtbane og Bengt Sæternes på topp. De har bra med forsvarere også. På papiret er de veldig solide.
        Ellers ser de samme fem som var der oppe i fjor veldig sterke ut. Brann har selvfølgelig mistet Martin Andresen, det blir spennende å se hvordan det slår ut. Rosenborg mangler vel litt ennå, fremfor alt en midtstopper, men bra ser ut fra midten og fremover - under forutsetning av at Iversen og Koné blir. Viking har fått forsterkninger, LSK og Stabæk ser bra ut. Stabæks svakhet er en litt smal spillerstall.
        http://fotball.itromso.no/eliteserien/article97404.ece

        Kommentar

        • RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

          #5
          100% Fotball

          Intervju med RBKs Rune Almenning Jarstein, som sier følgende om kommende sesong:
          - Jeg håper vi vil være med å kjempe om gull. Det blir tøft og jevnt, og det er vel tre-fire klubber til som vil være i toppen.
          - Hvem da?
          - Det blir spennende med VIF, de har et bra lag. Brann og Lillestrøm, og kanskje Viking.
          - Hva med Stabæk?
          - De er skumle fremover på banen.
          Last edited by RSP; 05.01.2008, 13:33. Begrunnelse: Lagt til lenke

          Kommentar

          • Torolf
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2004
            • 9574

            #6
            Aftenposten stilte forleden spørsmålet "Hvem vinner eliteserien i fotball?" til tre personer. Av svarene var bare Bertil Valderhaugs av interesse:

            "Får Lillestrøm noen forsterkninger til, tror jeg det blir deres første seriegull siden 1989. Brann uten Martin Andresen blir ikke det samme, mens Vålerenga med Martin som manager kanskje vil gi LSK kamp om gullet. RBK ser ut til å være i fullstendig oppløsning, og må nok bruke flere år på å rette opp alle feilene. Se også opp for Viking."

            Kommentar

            • Kanarifugl84
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jun 2007
              • 2319

              #7
              Uwe trekker i sin noe merkelige hyllest til Martin Andresen frem sine egne, samt søpla, Brann og LSK som de fremste kandidater til seriegull 2008.



              - Viking skal være et topplag i 2008, sier Rösler.
              Men utfordrerne er mange, det vet han. Spesielt ser han opp for de blå fra Oslo Øst.
              - De er for meg en soleklar tittelkandidat.
              - Hvem andre?
              - Brann vant fortjent i fjor, men vil merke at Martin Andresen er borte. Dessuten er Lillestrøm tøffe og vil alltid være der oppe, spår Viking-sjefen.

              Kommentar

              • reka
                Seniormedlem
                --==FORUMRUNKER==--
                • Aug 2005
                • 13277

                #8
                Dagbladet papir

                Dagbladet har kastet terning for å vurdere tippeligalagene i år. Her er vi:

                [Terningkast 4] LILLESTRØM
                Nærmer seg, og er om mulig
                enda tøffere enn i fjor. Har fått
                spilt inn noe som likner en førsteellever,
                og har gitt jernet i de siste
                treningskampene, selv om resultatene
                ikke helt har fulgt innsatsen.
                Nordlie kan også glede seg over at
                Olivier Occean allerede ser ut til å ha
                fått stilt inn siktet.
                Kamper:
                Lillestrøm-HamKam 4–0,
                Lillestrøm-FK Haugesund
                2–2, Lillestrøm-Stabæk 1–2,
                Spartak Naltsjik-Lillestrøm 3–1, Lillestrøm–
                Nordsjælland 1–1 (4–5 på
                straffer), Lillestrøm–Halmstad 2–2
                (6–4 på straffer), Lillestrøm–Aalborg
                2–2.
                Røkla:
                Viking, Stabæk 5; LSK, RBK, FFK, Tromsø 4; Godset, HamKam,B/G, Brann, Lyn, Ålesund 3; søpla, MFK 2

                Kommentar

                • Mynten
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Mar 2008
                  • 484

                  #9
                  STAVANGER: Ekspertene Aftenbladet.no har snakket med er delte i hvor seriegullet havner.



                  Av: Olav Rege Olsen
                  Publisert: 18.03.2008 kl. 12:12
                  Endret: 18.03.2008 kl. 12:32
                  For første gang siden 1992 er Viking nevnt blant de aller største favorittene til å ta seriegull i eliteserien 2008. Ekspertene Aftenbladet.no har snakket med er imidlertid ikke like sikre.
                  NRK-ekspert Karl-Petter Løken har for eksempel Lillestrøm som sin personlige favoritt til seriegullet.
                  Tom Nordlie har lagt bak seg en sesong som trener på Åråsen. John Anders Bjørkøy er siste blad på stammen i en på papiret sterk tropp.
                  – De slapp inn klart færrest mål i fjor, og det blir enda vanskeligere å score på dem i år. Det er hovedårsaken til at jeg har dem som favoritt. I tillegg er de et fysisk robust lag som virker veldig sterke. De kommer til å levere mot de antatt svakere lagene og kjempe seg til seier mot de beste lagene.
                  – Midtbanen er bra, men helt fremme er de avhengige av at Oliver Occean holder seg skadefri, sier Løken, som samtidig presiserer at han ikke er kategorisk i sitt tips.
                  Forsvarsproblemer i Viking

                  Han nevner også Viking som en kandidat til den gjeveste medaljen. Stallen er stor og god, og blandingen av rutine og yngre spillere er fin. Samtidig setter Løken et stort spørsmålstegn bak forsvaret siddisene besitter to uker før seriestart.
                  – De kommer helt sikkert til å henge med i toppen, men jeg er usikker på hvor gode de er bakover på banen. Den store usikkerheten ligger der. I tillegg har det vært mye turbulens rundt Peter Ijeh, og jeg er usikker på hvordan det kommer til å slå ut. Videre tror jeg de skal få problemer med å være like stabile hjemme i Stavanger. Nå er det såpass mange sterke utfordrer at jeg tror de får problemer med å opprettholde den gode hjemmestatistikken, sier Løken.
                  I motsetning til eksperten fra NRK, har TV 2s Arild Stavrum Viking som favoritt til seriegullet.
                  – Det er flere lag som kan kjempe om gullet, men jeg har Viking på topp. De har en del veldig bra typer i laget og har hentet mange bra spillere. Samtidig har de en dyktig trener i Uwe Rösler, og han har nå fått jobbet med laget i lengre tid, sier Stavrum.
                  – Rosenborg, dessverre

                  Tore Haugvaldstad er ekspertkommentator i NRK Rogaland og nevner Rosenborg som den heteste favoritten.
                  – Viking har blitt spådd som gullfavoritt i lang tid, men for meg er ikke Viking den største favoritten. Vi må ha noe å strekke oss etter, sier den lokale eksperten og flirer.
                  Han tror trønderne kan revansjere fjorårets svake 5. plass og mener Erik Hamréns trenerinntreden til sommeren kan slå positivt ut.
                  – Dessverre tror jeg Rosenborg kommer sterkt tilbake i år. Det ligger noe i kulissene der oppe. Samtidig har jeg ikke noe klart førstevalg. Det er fire til fem lag som kan være med å kjempe om gullet. Lillestrøm, Brann, Stabæk og Viking er alle med i toppen, tror Haugvaldstad.
                  - Umulig å si

                  Petter Myhre, ekspertkommentator i TV 2, sliter også med å finne en klar gullfavoritt.
                  - Å peke ut en favoritt er nesten umulig. Fem lag kan ta gull, og seks lag kan ta medalje. Jeg tror Stabæk har en for tynn stall til å ta seriegull, men jeg tror de er bra nok til å ta medalje. Det blir så jevnt at det laget som havner bak gull-, sølv- og bronseplassen vil være skuffet, sier Myhre, som naturligvis spår Viking, Rosenborg, Lillestrøm, Brann og Vålerenga i gullstriden.
                  - Samtlige lag bortsett fra Stabæk og Viking har spilt med så varierende materiale i løpet av vinteren at det er alt for lite som har satt seg foreløpig, sier Myhre.

                  Kommentar

                  • vollafugl
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Dec 2006
                    • 978

                    #10
                    Stabæk - Satyren har tippet LSK på en 6. plass;

                    Kommentar

                    • Mollari
                      Seniormedlem
                      Forumsadist
                      • Dec 2003
                      • 135

                      #11
                      Moderatormelding: Spekulasjoner om hvilken plass LSK blir plassert i hører ikke hjemme i denne tråden, kun linker til reelle vurderinger.
                      http://www.rb.no/lsk-magasinet/artic...art=96&serie=0

                      Kommentar

                      • KFL41
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • May 2004
                        • 3648

                        #12


                        Tabell nederst på siden

                        Kommentar

                        • Grusom B
                          Generalissimo Bellisimo
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2003
                          • 6248

                          #13


                          Lillestrøm på 3. Bedømt av meg. Bør være mye lesestoff for de som er fra seg av utålmodighet. Del II kommer snart.

                          Del 2: http://blogg.sol.no/blogg/tippeligatipset-2008-del-2-0 /mod
                          Last edited by Lars; 24.03.2008, 00:56. Begrunnelse: La til del 2
                          Ni principe ni rey...

                          D10S!

                          Kommentar

                          • Emil B
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Feb 2006
                            • 5921

                            #14
                            VG tipper Lillestrøm Sportsklubb på 6 plass.
                            De mener at ikke LSK-laget er spesilet forsterket før denne sesongen. De tror Lillestrøm poengmessig nærmer seg toppen enda mer i år. Likevel tror de at vi havner lenger ned på tabellen. Detaljer vil avgjøre, og de er usikre på om LSKs lag er godt nok i en konkurranse over 26 runder.

                            ANALYSEN:


                            Keeper:
                            + Otto Fredrikson har en innstilling mange kan misunne ham. Meget lærevillig og allerede en toppkeeper med raske reflekser og uredd innstilling.
                            - Keepere har en tendens til å bli bedre og tryggere med erfaring, og Fredrikson er en forholdsvis ung keeper. Spesielt i bedømmingen av visse situasjoner kan dette spille inn.



                            Forsvar:
                            + Som vanlig har LSK et forsvar som er svært fysisk, med
                            kaptein Kippe i spissen. Gode på dødball begge veier, ok fart og alltid sterke i duellene.
                            - Nordlie vil gjerne spille seg ut av forsvaret. Det har vært et problem, med spillere som ikke er like gode offensivt og med ball som defensivt og uten ball.



                            Midtbane:
                            + Har både klokskap, løpskraft og spillere som kan gjøre det uventede. Brennes dype løp bør vi se mer av i år. Riseth kan balansere spillet, mens Mouelhi, Søgård, Riise eller Bjørkøy tar den tredje plassen.
                            - Nordlie har fortsatt til gode å finne den ideelle trioen, den som peker seg ut som en klar ener. Skiftet mye i fjor, av flere årsaker, og trolig blir det sånn i år også. Brenne må komme i gang fra start i år.



                            Angrep:
                            + Har kraften til både Occean og Sundgot, løpene til Riise og
                            smartheten til Myklebust. Scoret OK med mål i fjor. Bør kunne utvikle angrepsspillet ytterligere i år.
                            - Vil gjerne ha med Sundgot, men da må Occean spille kant - noe han ikke liker. Sliter - som på midtbanen - med å finne den ideelle kombinasjonen spillere.



                            Benken:
                            + Har flere spillere som kan spille på flere plasser, definitivt en fordel når du har en stall som ikke er den største i ligaen.
                            - Mangler den store bredden, og spiller nummer 16 og 17 holder ikke helt nivået. Sliter også med mange skader. Det - og suspensjoner - kan felle LSK i år igjen.



                            Trener:
                            + Inspirerende, tøff, pågående, kravstor, systematisk, forlangende. Tom Nordlie har hatt suksess de fleste steder han har vært og har alltid godt trente lag som du ikke får brutt ned.
                            - Mye av det positive kan også bli negativt i lengden. Trenes spillerne for hardt? Tviholdes det for lenge på den samme fotballfilosofien? Får han ut det beste hos spillerne?



                            Ressurser:
                            + LSK har Per Berg, som er en garantist for satsing. Men først og fremst ligger styrken i sterke klubbledere og folk som bryr seg om klubben, samt en supporterskare som har vokst mye de siste årene.
                            - Har færre folk på kampene enn konkurrentene. Må få opp det tallet for å konkurrere i lengden. Og må unngå at ressurssterke folk dummer seg ut denne sesongen.

                            X-faktoren:
                            Investor og tidligere eier Per Berg er fortsatt en viktig brikke på Åråsen. For selv om LSK har kjøpt tilbake eierskapet til sin egen klubb, er Bergs penger viktige hvis laget skal forsterkes ytterligere. Men Berg må ha troen på ting før han åpner lommeboken - igjen.

                            Last edited by Emil B; 24.03.2008, 12:03. Begrunnelse: analyse og link.

                            Kommentar

                            • vollafugl
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Dec 2006
                              • 978

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av VK
                              VG tipper Lillestrøm Sportsklubb på 6 plass. Har ikke noen link, men se i papirutgaven.

                              De mener at ikke LSK-laget er spesilet forsterket før denne sesongen. De tror Lillestrøm poengmessig nærmer seg toppen enda mer i år. Likevel tror de at vi havner lenger ned på tabellen. Detaljer vil avgjøre, og de er usikre på om LSKs lag er godt nok i en konkurranse over 26 runder.
                              Her er link;
                              Opprinnelig skrevet av vollafugl
                              VG tipper LSK på en 6-plass i eliteserien 2008:

                              http://atvs.vg.no/player/?id=15369
                              Forresten; hvilken papirutgave er det du sikter til

                              Kommentar

                              • Emil B
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Feb 2006
                                • 5921

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av vollafugl
                                Her er link;


                                Forresten; hvilken papirutgave er det du sikter til
                                VG i dag.

                                Kommentar

                                • Canário
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Sep 2005
                                  • 1471

                                  #17
                                  ffksupporter.net: LSK på 5. plass

                                  En sterk spillerstall og en trener som vet hva han vil. Lillestrøm blir også i år et lag å regne med i toppen. Men det holder ikke til medalje.


                                  En sterk spillerstall og en trener som vet hva han vil. Lillestrøm blir også i år et lag å regne med i toppen. Men det holder ikke til medalje.

                                  Tekst av Trond Johansen, Foto: Jørgen Grytøyr

                                  Investor Per Berg var ikke fornøyd med Uwe Rösler som førte Lillestrøm til 4. plass. I fjor ble trenernomaden Tom Nordlie headhuntet tilbake til gamle trakter, men heller ikke han klarte å få LSK høyere på tabellen enn 4. plass i sitt første forsøk.

                                  Tom Nordlie er en tydelig, men krevende leder. Både i Start og Sandefjord ble han etter hvert en belastning for miljøet. Nå vil mange sikkert si at den smått kontroversielle treneren endelig har kommet «hjem» for å slå seg til ro. Men allerede i sin første sesong som LSK-trener opplevde vi, sett fra utsiden, en mer bitter enn entusiastisk trenerkjempe. Smilet og gløden som gjorde ham til en publikumsfavoritt under medgangstiden i Start, og ikke bare på sørlandet, har vi ikke vært like fremtredende på Åråsen. Om det er han som er blitt smittet av Lillestrøms traurige «image», eller om det er omvendt, vites ikke.

                                  På den andre siden: Lillestrøm var med i gullkampen nesten helt inn på oppløpssiden i fjor. Og det finnes en slags vinnerkultur i veggene på Åråsen, selv om det har blitt mye «nesten» og få pokaler.

                                  Tom Nordlie har siden han kom foran fjorårets sesong drillet laget etter sitt 4-3-3-system. Det var kanskje naivt å forvente seriegull allerede i fjor, men i år bør man kunne forvente resultater. Nordlie har også fått midler til å hente forsterkninger og bygge sitt eget lag.

                                  Sterkest virker LSK på midtbanen. Der finner vi to tidligere FFK-spillere i Simen Brenne og John Anders Bjørkøy. Begge er håndplukket av Nordlie og passer perfekt som indreløpere i 4-3-3-systemet. De får imidlertid sterk konkurranse fra Bjørn Helge Riise og Espen Søgård (når han kommer tilbake fra skade). Med Khaled Mouelhi eller Vidar Riseth i en ankerrolle, er dette en lagdel det oser kvalitet og komplementære ferdigheter av.

                                  LSK er tradisjonelt solide bakover på banen. Og det vil også i år være vanskelig å komme forbi Frode Kippe og Pål Steffen Andresen i midtforsvaret. Litt mer usikre er vi på sidebackene. Nordlie har her brukt vinteren på å hente inn to spillere han kjenner godt: Steinar Pedersen og Jon Midtun Lie. Begge kommer fra Start. Kanskje ikke det helt store for et lag som vil vinne seriegull. I fjor kom også overvurderte Marius Johnsen inn fra Start, uten at det ble noen umiddelbar suksess. Nordlie har ikke klart å erstatte den kvaliteten han mistet i Shane Stefanutto.

                                  Hvis sidebackene er det store spørsmålstegnet i forsvarsrekka, er kantspillet et kanskje enda større spørsmålstegn offensivt. Problemet til Nordlie er at de spillerne han har en tendens til å plassere på kantene ikke trives best i den posisjonen. Olivier Occean og Arild Sundgot er ypperlige spisser, men begge er klart best foran mål og ikke ute på kanten. Nordlie står da overfor valget om å bruke en av de to på kanten, eller plassere en av dem på benken. Misnøye vil det uansett bli. Og legger vi til at lagets kanskje eneste rendyrkede kantspiller, Karim Essediri, aldri ser ut til å slå igjennom på Åråsen, så er det vanskelig å se hvem som kan fylle disse rollene. Heller ikke Tore Andreas Gundersen eller Magnus Myklebust trives best på kanten.

                                  At Nordlie i fjor forsøkte seg med både Bjørn Helge Riise og Simen Brenne i disse posisjonene, tyder på at han sliter med å finne en løsning som fungerer. Det er litt merkelig, sett utenifra, at LSK ikke i større grad har prioritert å finne de rette typene for å fylle kantrollene, slik de har vært flinke med på midtbanen.

                                  Likevel er det så mye kvalitet i Lillestrøm at laget helt sikkert vil bli å regne med i toppen. Både Olivier Occean og Arild Sundgot er kapable til å score 15 mål, avhengig av hvem som får tillit som midtspiss. Midtbanen er som nevnt solid, og med Vidar Riseth som anker blir det enda vanskeligere å spille seg forbi LSK sentralt i banen. I tillegg viste Otto Fredrikson i fjor at han er en overraskende god keeper.

                                  Vi tror likevel Lillestrøm tar ett skritt tilbake fra i fjor og ender på 5. plass.

                                  Kommentar

                                  • reka
                                    Seniormedlem
                                    --==FORUMRUNKER==--
                                    • Aug 2005
                                    • 13277

                                    #18
                                    Scheie og Løken i etterstadprogrammet "Bakrommet" tipper LSK på sølvplass bak RBK.

                                    Kommentar

                                    • Serbern
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Apr 2006
                                      • 5496

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av reka
                                      Scheie og Løken i etterstadprogrammet "Bakrommet" tipper LSK på sølvplass bak RBK.
                                      Mener å huske at Løken tippa fugla på 1.plass ifjor, og han sa nå at han ville ha dem på 1.plass nå også. Er han litt fugl innerst inne?

                                      Kommentar

                                      • Henrik
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Jan 2006
                                        • 2110

                                        #20
                                        Aftenposten tipper LSK på fjerde.

                                        Kommentar

                                        Working...