januar 2008

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

Uttak U21-landslaget (Aftenposten)

Landslagstrener Øystein Gåre har tatt ut spillere til U21-landslagets treningsleir på La Manga 2.- 9. februar. Blant de uttatte er LSKs Tore Andreas Gundersen.

Kommentar

• RSP
      Moderator
      • Aug 2004
      • 10498

RB

MØTER FANSEN: Vidar Riseth, Jan Åge Fjørtoft og Tom Nordlie møter Kanarifansen på Martins i kveld. FOTO: GEIR EGIL SKOG

I kveld møter de fansen

LILLESTRØM:

Og du kan spørre om hva du vil ...

Av Espen Solbakken
      Publisert 21.01.2008 - 14:35 Oppdatert 21.01.2008 - 14:37

Lurer du på hva som rører seg i kulissene på Åråsen om dagen, eller er du rett slett sugen på noen skikkelige inside-historier fra LSK-miljøet, bør du ta turen til Martins i kveld.
      Gjester er ingen ringere enn Tom Nordlie, Jan Åge Fjørtoft, Vidar Riseth, Per Mathisen og Frode Grodås.
      – Her snakker vi mildt sagt om et toppet lag, så her er det bare å la spørsmålene hagle. Den gjengen som vi har som gjester er ikke akkurat innadvendte, så her lukter det VM i gode historier, fleiper Arild Myklebust i Kanari-Fansen.

Selve medlemsmøtet (fri aldersgrense) starter 18.30, men dørene åpner et par timer tidligere med fjorårets cupfinale på storskjerm.
      Dessuten skal RB-journalist Kjell Aasum presentere sin ferske bok «Fra Kaka til Carew», før kveldens hovedattraksjoner entrer podiet.

Kommentar

• McGuffy
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2004
        • 5104

http://www.rb.no/lsk-magasinet/article3295632.ece

LYSTIG STEMNING: Vidar Riseth, Jan Åge Fjørtoft og Tom Nordlie ble spurt ut av Kanarifansen. FOTO: GEIR EGIL SKOG
        – Hvem er hissigst,
        Nordlie eller Eggen?

LILLESTRØM:
        Vidar Riseth gikk rundt grøten, men til slutt måtte han svare på kanarifansens spørsmål.
        Av Martin Holterhuset | Espen Bolstad
        Publisert 21.01.2008 - 21:53 Oppdatert 21.01.2008 - 22:03
        Tips en venn om denne saken
        Skriv ut denne siden

Først virket ikke Vidar Riseth særlig lysten på å svare på spørsmålet fra en i Kanarifansen.
        – Det som kjennetegner begge to som trenere er at de er trofaste mot spillesystemet sitt, også i motgang... Nils Arne kunne bli fly forbannet og jeg ble sendt i garderoben flere ganger.
        – Nå snakker du som en politiker, smeller det fra den profilerte kanari-supporteren Arild Myklebust i salen.
        – Okey, da. Tom er hissigst, svarer omsider Vidar Riseth.

Spillerkjøp viktigst

Flere på Martins ville vite hvordan klubb-ledelsen jobbet med stallen og nye spillere fram mot sesongstarten.
        – Vår første prioritet nå er få tak i en uforutsigbar ving som kan bringe oss videre, sier LSK-manager Jan Åge Fjørtoft.
        – Men det er lite trolig at han er på plass før serien sparkes i gang, legger Fjørtoft til.

Stående applaus

Per Mathisen fikk den varmeste mottakelsen fra Kanarifansen i kveld.
        Arild Myklebust grep mikrofonen:
        – Når det så som verst ut jobbet Per Mathisen døgn ut og døgn inn for å få klubben på beina igjen. Mannen reddet så å si LSK på egen hånd, ropte Myklebust ut over Martins.
        Mathisen ble rørt av velkomsten.
        – Det der var vel å ta i litt fælt, men det er ikke vanskelig å jobbe hardt for denne klubben, sa en tydelig preget LSK-formann.

Les mer fra LSKs åpne aften på Martins i tirsdagens Romerikes Blad.

Kommentar

• morten
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Feb 2004
          • 2156

nrk.nett-tv fra møtet..

Badekar
          http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI

Kommentar

• Ketil Cantona
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Feb 2004
            • 6813

HVEM SKAL UT? Jan Åge Fjørtoft håper å kvitte seg med flere Lillestrøm-spillere før 1. mars.
            LSK skal selge(22.01.2008 08:41) Print Tips en venn
            Jan Åge Fjørtoft håper å bli kvitt noen spillere før overgangsvinduet stenger.

av Kasper Wikestad

Lillestrøm har fått inn fire helt nye fjes i tillegg til Cisse Abshir fra egen juniorstall og Martin Husar tilbake fra lån. Kun Anders Rambekk og Shane Stefanutto har forlatt klubben i løpet av vinteren, og manager Jan Åge Fjørtoft mener stallen er for stor.

- Vi håper å få solgt et par, tre spillere før overgangsvinduet stenger, sier Fjørtoft til NRK.

Lillestrøm er fortsatt på jakt etter en ving, og Fjørtoft har tidligere uttalt til TIPS at pengene er tilgjengelige om den rette typen skulle dukke opp.

Karim Essediri og nevnte Husar er to spillere som ikke fikk mange mulighetene hos Lillestrøm i fjor, og som nå kan være på vei ut.

Kommentar

• RSP
              Moderator
              • Aug 2004
              • 10498

Nettavisen (fxt)

LSK-ferskingens drømmeuke

GODE DAGER: Steinar Pedersen har hatt god grunn for å juble også den siste uka. Her fra sin tid i Start.

Av Marius Vik

Fakta:

Steinar Pedersen:
              Født: 6/6/75 (32 år)
              Høyde/vekt: 180/78
              Landskamper: 1/0
              Klubber: Start (219/17), Borussia Dortmund (4/0), Lillestrøm (24/0), IFK Gøteborg (53/1).
              Kilde: Soccerassociation, Kanaripedia.

Forrige uke fikk Steinar Pedersen en drømmestart på Åråsen, men LSK-backen har kun et forsiktig mål for 2008.

ÅRÅSEN (Nettavisen): Steinar Pedersen (32) hadde ikke mye å juble over i Start i fjorårssesongen. I stedet kan sørlendingen juble over en pangstart i sin andre periode på Åråsen: Først var han best i Tom Nordlies løpstest, deretter scoret han to mål mot HamKam.

- Det var moro det, humrer den sindige sørlendingen.

- Jeg har ikke scoret to mål siden 1996. Den gangen scoret jeg to mål mot Rosenborg på Kristiansand Stadion, men jeg tror ikke akkurat vi skal regne med at det blir hverdagskost.

- En drømmestart på din LSK-karriere?

- Jo da, for all del, men nå er det en ny uke, og jeg tar ikke av på grunn av dette.

- Men jeg satset alt på å være godt forberedt da jeg kom hit og sånn sett er jeg svært fornøyd med starten min.

Nordlie-skryt
              At den løpssterke nyinvesteringen er godt forberedt, kan LSK-trener Tom Nordlie skrive under på - Nordlie kan ikke få fullrost sin ferske back.

- Han flyttet opp til Lillestrøm i desember, og sleit vel ut den ene tredemølla her før jul, flirer LSK-treneren.

- Da jeg hentet inn Steinar, visste jeg hva jeg fikk. Han kjenner systemet, har en særdeles god treningskultur, og god, sosial kompetanse. Dessuten har han det jeg kaller for «LSK-attituden», den rette holdningen for å gli inn i miljøet, og både tåle kravene som stilles og at det blåser litt rundt klubben.

Kun et mål for 2008
              Det er kun to år siden Steinar Pedersen fikk sin første og eneste landskamp for Norge – borte mot USA i det famøse 0-5-tapet i januar 2006. Men selv om Tom Nordlie synes Pedersen har mange likheter med forhenværende LSK- og landslagsback Anders Rambekk - «i tillegg så scorer Steinar litt oftere» - så vil ikke den gamle Start-backen en gang tenke i de baner.

Målet er langt mer jordnært.

- Hovedmålet for denne sesongen er å spille fast på LSK.

- Dessuten setter jeg meg små mål i forhold til hver enkelt trening, men hovedmålet er å spille regelmessig.

Med LSKs beste motor, og hans eneste rene høyrebackkonkurrent, Dan Anton Johansen på retur til dansk fotball, ser målet svært så realistisk ut.

Historisk
              Steinar Pedersen ble for øvrig den første nordmannen som vant en Mesterliga-medalje - med Borussia Dortmund i 1997. Pedersen spilte ikke finalen, knapt noe i det hele tatt for det tyske storlaget, men fikk medaljen etter et par kamper tidlig i turneringen. - Selv om tiden i Dortmund ikke ga meg så mye spillemessig, lærte den meg svært mye når det å stille krav til seg selv, holdning til trening - tyskerne var svært grundige, skryter Pedersen, som dro til svenske IFK Göteborg etter sine fire seriekamper på to sesonger i Tyskland. Han hadde også et år på utlån i Lillestrøm i 1997, og spilte da sammen med både Arild Sundgot og Frode Kippe.

Kommentar

• RSP
                Moderator
                • Aug 2004
                • 10498

Nettavisen (fxt)

Stabæks hjemmeside melder i dag at klubben ikke regner med å beholde Alanzinho:
                - Vi ville svært gjerne forlenget med Alanzinho, som vi setter stor pris på både som fotballspiller og menneske. Men kravene fra spillerens agent er så høye at det ville vært uforsvarlig å gi etter.

Alanzinho er tidligere blitt koblet til Lillestrøm og Vålerenga. Han har spilt 58 seriekamper for Stabæk og scoret ti mål.

Kommentar

• RSP
                  Moderator
                  • Aug 2004
                  • 10498

Glåmdalen

Utlån aktuelt: Får jeg ikke tillit, er selvfølgelig utlån til en annen klubb aktuelt, sier Tore Andreas Gundersen.

– Må vurdere framtida

Tore Andreas Gundersen er innstilt på å krige seg til en plass på LSK. Men han er samtidig klar på at spill i 2. divisjon ikke holder i lengden.

Publisert 22.01.2008 - 10:40

Da Glåmdalen snakket med Gundersen i går, var det med en sengeliggende Flisa-gutt. Grunnen er at han er rammet av streptokokker og går på pencilinkur.
                  – Jeg fikk det før helga, men regner med å være klar i løpet av et par dager, sier Gundersen – som kan se fram til mange solfylte dager. Tre uker skal tilbringes med U21-landslaget og LSK på La Manga. Deretter skal klubben hans på ny samling på Marbeia.

Flere uker i solen
                  – Det skal bli godt å komme på perfekt gress, og å få forberedt meg maksimalt mot sesongen. 2007 var et håpløst år, som jeg prøver å legge bak meg. Nå er jeg skadefri og sulten på å vise meg fram, forsikrer Gundersen.
                  I fjor fikk han minimalt med tillit hos trener Tom Nordli. Dermed ble det i stedet spill for ett av 2. divisjons aller dårligste lag, Lillestrøm 2.
                  Det holder selvsagt ikke for en gutt med store ambisjoner på fotballbanen.
                  – Jeg kommer til å se an hva som skjer i treningskampene framover. Får jeg ikke tillit, er selvfølgelig utlån til en annen klubb aktuelt. Jeg er klar over at det er viktig å spille kamper på et så høyt nivå som mulig, sier Gundersen.

Brukes på flanken
                  Tore Andreas har blitt brukt som kantspiller i treningssituasjoner denne vinteren. En plass det nok er lettere å få sjansen i, sammenlignet med spissplassen. I midten konkurrerer Olivier Occean og Arild Sundgot om en spissplass.
                  – Jeg trives bra på kanten, og skal jobbe knallhardt for å spille meg inn på laget. Men også der er kampen om plassene veldig hard. Sånn må det bare være i en storklubb som LSK, innrømmer Gundersen.

Kommentar

• holmiz
                    The kjøkken-kanariz
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2006
                    • 6064

http://www.rb.no/lsk-magasinet/article3297675.ece

AVSLØRING: Jan Åge Fjørtoft fortalte hvordan han hadde hemmelige møter med Vidar Riseth da han ennå spilte for Rosenborg. FOTO: GEIR EGIL SKOG
                    Hemmelige Riseth-møter

LILLESTRØM:
                    Se hvordan Jan Åge Fjørtoft møtte Vidar Riseth i hemmelighet.

Av Martin Holterhuset | Espen Bolstad
                    Publisert 22.01.2008 - 16:54 Oppdatert 22.01.2008 - 16:58

Flere gode sitater fra LSK-kvelden på Martins i går:
                    «Jeg ba konstant til Gud i seks timer på den bussturen til Lillestrøm.»
                    • Frode Grodås husker godt ferden til Åråsen foran sin debut på Åråsen for Sogndal i 1982.
                    «Det er godt å kunne gjemme seg bak penga til Per, stillingen til Tom og låret/lårene til Jan Åge.»
                    • Grodås om rollen som keepertrener i LSK.
                    «Ikke gjør det!»
                    • Klar melding fra Jan Åge Fjørtoft når Per Mathisen skal fortelle om klubbens økonomiske situasjon.
                    «Mangla en drittsekk»
                    • En av grunnene til at jeg hentet Vidar til klubben var at vi manglet en drittsekk. Fjortoft.
                    «Jeg har blitt 35 år og har fortsatt ambisjoner som fotballspiller.»
                    • Er du så gammel? fleier Fjørtoft.
                    «Jan Åge overbeviste meg med å fortelle at Lillestrøm by er minst like stor som Los Angeles.»
                    • Riseth om hvorfor han avslo spill med David Beckham.
                    «Så ble jeg hentet av kona til Vidar, noe jeg for så vidt blir ganske ofte.»
                    • "Fjøra" om transporten til det hemmelige forhandlingsmøte i Trondheim.
                    «Jeg håper TV2 filmet nå.»
                    Fjørtoft etter at Riseth har sagt at han mener den norske dommerstanden er blant de beste
                    Hilsen Anders

Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                    Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

Kommentar

• Baloo
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Jun 2006
                      • 292

http://lsk.no/?did=9106392

Reint bord, nesten!

Helga 19. og 20. januar ble innendørs-KM arrangert i LSK-hallen. Denne helga var det gutter i klassene 13, 14 og 15 år for som gjorde opp om titlene.

Av: Jan Roger Sannerud

LSK sine førstelag i de tre klassene gjorde jobben i innledende og vant puljene sine. Alle med full pott med poeng og en målforskjell som var i klassen +30 og bedre. Dette på tre innledende kamper. Med slike resultater i innledningen var spenningen stor da sluttspillskampene tok til litt ut på søndagen.

Gutter 13 år spilte kvartfinale mot Fjellhamar og vant til slutt en komfortabel seier 7-2. Fjellhamar hang brukbart med i starten, men etter som kampen skred frem tok LSK helt kommandoen og målene begynte å komme. I semifinalen mot Rælingen gikk det tyngre. Det viste seg at Rælingen var litt eksperter på frispark og scoret to mål på dette og det så litt vanskelig ut en periode. Men også her gikk det til slutt rette veien og LSK vant til slutt 5-4 etter en scoring rett før slutt. Ingen enkel seier mot et hardtkjempende Rælingslag.
                      Finalen ble som finaler skal være, tette og spennende. Her var det Fet som stod på motsatt banehalvdel og de solgte seg også dyrt. Men, som i semifinalen tok LSK tak da det begynte å røyne på og vant fortjent 5-4. Dette var disse gutta sin første mulighet til å vinne et kretsmesterskap og det gjorde de.

Gutter 14 år har allerede to kretsmesterskap i beltet, ett inne og ett ute i 2007. Her var det altså snakk om å forsvare tittelen. Dette kan fort være vanskelig da ”alle” selvsagt er ute etter å gjøre det problematisk for en tittelforsvarer. Etter en enkel innledende pulje startet sluttspillet mot et annet LSK-lag. Her ble det seier og det var klart for semifinale mot Rælingen. Dette ble heller ingen målestokk for LSK sine 14-åringer og det ble til slutt seier 7-1.
                      I finalen stod Skedsmo klare til dyst. Her så det ut til å bli jevnt og lagene spilte til dels nervøst i første delen av kampen. LSK hadde trykket og sjansene, men det løsnet ikke før etter pause og det ble også her en komfortabel 5-1 seier. Disse gutta slapp bare inn tre mål i sluttspillkampene og det må vel sies å være veldig bra i innefotball. Dermed ble det kretsmesterskap nummer tre av tre mulige for disse 14-åringene.

I klassen gutter 15 år går det straks tøffere for seg. Større spillere, mer fart og tempo gjør at det blir tettere kamper og hardere tak.
                      Etter en enkel puljeseier var det Skjetten som ble motstander i kvartfinalen. Dette ble kanskje den spillemessig beste da også Skjetten var et lag som ville spille ball og ikke bare takle og kjempe. Seieren ble stor til slutt, 13-3. Mange mål etter veldig bra spill, med høyt balltempo og gode pasninger.
                      I semifinalen kom Eidsvold IF på banen, og de gjorde alt for å ta avansementet videre. Da EIF hadde jobbet av seg det verste tok LSK tak i kampen og fikk den over i sin rytme. Dette førte til scoringer og 7-2 til slutt.

Finale nummer tre for LSK i helga. Ett sammensatt lag fra Nes var motstander i finalen. Ett godt lag, som ble kretsmester ute og Norway-cupfinalist i 2007. Kampen ble tett og målfattig. LSK hadde ballen mest og kanskje også flest store sjanser, men måtte se seg slått med 2-1.
                      Det ble altså tre finaler, to gull og en sølv. Dette er vel totalt sett et resultat over det vi hadde håpet på, men desto mer gledelig. LSK viste seg som storebror denne helga og det er noe vi har tenkt til å fortsette med i tiden fremover. Det er mye spennende på gang og det skal jobbes hardt i fortsettelsen.

Reint bord, nesten!

Kommentar

• KFL41
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • May 2004
                        • 3648

Nordlies oppførsel under treningskampen mellom Hamkam og LSK ble tema i NRKs fotballprogram Bakrommet. Det virket som om alle fire var samstemte i at Nordlie oppførte seg rølpete.

Diskusjonen begynner etter drøye 22.30 minutter.
                        Last edited by KFL41; 22.01.2008, 21:31.

Kommentar

• Serbern
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2006
                          • 5496

Vet ikke om denne fortjener plass her men:

The Independent har kåret de 20 beste spillerne i Storbrittania som ikke spiller i PL, og Heinz Muller ligger på 18.plass.

18. Heinz Muller (Barnsley)
                          Age: 29 Position: Goalkeeper Nationality: German (youth) Value: £1m
                          Interested: Arsenal, Liverpool, Everton, Aston Villa, Middlesbrough, Blackburn.

Giant `keeper who was made a big impact since signing from Norwegian club Lillestrom in the summer. Left for Norway at 26, having struggled to hold down a regular place in Bundesliga 2. Has £1m sale clause in contract.
                          Link, hvor også Mifsud er nevnt: http://sport.independent.co.uk/footb...cle3324380.ece
                          Last edited by RoyVaadal; 23.01.2008, 07:56. Begrunnelse: Jeg syns den hører hjemme i nyhetstråden fordi den snakker om et pristak på £1m, som er direkte LSK-relevant

Kommentar

• RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

Halden Dagblad

U21-landslagstrener Øystein Gåre mener lovende spillere bør foretrekke 1. divisjon fremfor en sesong på eliteklubbenes 2. divisjonslag, og eksemplifiserer bl.a. med Tore Andreas Gundersen:
                            – Tore Andreas har lagt bak seg en traurig 2007-sesong. Han ble jo skadet allerede på den første samlingen vår på La Manga i fjor, og mistet verdifull trening med klubblaget i oppkjøringen. Siden slet han med flere skader. Dessuten kom han ny til en av de virkelige toppklubbene her i landet, der konkurransen om plassene på topp er ekstremt hard, sier Gåre om Kløfta-gutten.

– Bør han vurdere å bytte klubb for å få en bedre kamparena?

– Han har nok gode rådgivere som bidrar i den saken. Men jeg står på at det er viktig for disse talentene å spille kamper på et høyest mulig nivå. Vi har jo utlånsmuligheter, slik flere benytter seg av, sier den tidligere Bodø/Glimt-treneren.
                            Haldendagblad.no handler om kredittkort og lån uten sikkerhet. Du finner også info om leiebil og bilutleie.

Kommentar

• RSP
                              Moderator
                              • Aug 2004
                              • 10498

NRK Sport

Reagerer på Nordlies språkbruk

- Jeg har ikke sans for den type språkbruk, sier NFFs generalsekretær Kare Espelund om Nordlies utblåsning før helga.

Av Arve Lote
                              Publisert i dag 08:13

Lillestrøm-treneren brukte sterke ord fra benken da LSK møtte HamKam i en treningskamp fredag. Det setter Espelund liten pris på.

Nettradio: - Jeg har ikke sans for slik språkbruk

- Og det gjelder uansett hvem det måtte komme fra. Jeg håper jeg ikke bruker sånt sprk sjøl, sier Espelund til NRK.
                              Styreleder i LSK, Per Mathisen, vil ikke kommentere denne episoden spesielt, men han sier at klubben generelt er opptatt av å ha et godt omdømme.
                              Nordlie selv har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
                              Espelund ber Nordlie og andre trenere tenke på hvordan de oppfører seg.
                              - Jeg har sagt fra hvordan landslagstrenerne bør oppføre seg på benken. Det er mitt ansvar. Og i det ligger en oppfordring til lederne i norsk fotball til å tenke gjennom hvordan profilen skal være, sier Espelund.

Resultatservice, nyheter, videoer og sendeplan for sport i radio og TV. Oppdater deg på sportsnyheter fra inn- og utland på NRK Sport.

Kommentar

• BD
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Feb 2006
                                • 1446

I en notis i papirutgaven til Indre Akershus Blad, står det at de fire juniorspillerne Kristoffer Kristiansen, Magnus Bystrøm Lie, Truls Edvardsen og Emil Rydje melder overgang fra LSK til Aurskog Findstadbru SKs juniorlag.

Kommentar

• reka
                                  Seniormedlem
                                  --==FORUMRUNKER==--
                                  • Aug 2005
                                  • 13278

FXT: Tippeligaenes treningkamper

Tippeligaenes treningskamper (dyre eller ei).

Faksimile LSK:

Lillestrøm:
                                  18.01: LSK - HamKam 4-0 (Pedersen 2, Occean, Mouelhi) (LSK-hallen)
                                  26.01: LSK - Haugesund (LSK-hallen)
                                  26.01: LSK - Kongsvinger (LSK-hallen)
                                  01.02: LSK - Stabæk (LSK-hallen)
                                  01.02: LSK - Odd (LSK-hallen)
                                  11.02: LSK - Spartak Nalchik (La Manga)
                                  14.02: LSK - Nordsjælland/Brann (La Manga)
                                  18/19.02: LSK - ? (La Manga)
                                  01.03: LSK - Strømsgodset (LSK-hallen)
                                  01.03: LSK - Strømmen (LSK-hallen)
                                  08.03: Viking - LSK (Viking stadion)
                                  14.03: Molde - LSK (Molde Stadion)
                                  16.03: Viking - LSK
                                  18.03: Kamp på Marbella
                                  23.03: LSK - Lyn (Marbella)

Kommentar

• RSP
                                    Moderator
                                    • Aug 2004
                                    • 10498

Romsdals Budstikke

Molde ønsker seg nå den svenske spissen Jones Kusi Asare:
                                    Kjell Jonevret har ventet lenge på at MFK skulle nærme seg signaturen til Arild Sundgot, men innser nå at det neppe kommer til reelle forhandlinger med Lillestrøm.
                                    – Han har vært et førstevalg lenge, men kalenderen nærmer seg slutten av januar og det er opplagt at vi nå må jobbe hardere med andre spillere. Om det blir Jones vet jeg ikke, men han er i alle fall et godt alternativ. Og han vil garantert være en betydelig billigere spiller enn Sundgot, påpeker Jonevret.
                                    Romsdals Budstikke med nettavisen Rbnett holder til i Molde og er lokalavisa for Romsdal med kommunene Molde, Hustadvika, Aukra, Gjemnes, Vestnes og Rauma.

Kommentar

• Anders_Aa
                                      Medlem
                                      Møteplager
                                      • Nov 2006
                                      • 76

http://www.fxt.no/tippeligaen/lillestrom/article15 52943.ece

Riise: - Skal aldri klikke mer

Bjørn Helge Riise er tilbake etter dobbeltoperasjonen i Tyskland. Han lover nye og bedre takter i 2008.

Av Marius Vik
                                      Relaterte saker:

ÅRÅSEN (Nettavisen): 23. september, 2007. Lillestrøm, nummer to på tabellen, spiller toppkamp mot Stabæk. Lillestrøm trenger tre poeng for å få kontakt med Brann i kampen om seriegullet. Bjørn Helge Riise er under press etter at Frode Kippe er blitt utvist og Stabæk har gått opp til 2-1.
                                      - Det kokte i toppen, forteller Bjørn Helge Riise fire måneder etter Nadderud-hendelsen i september.

Riise dyttet Tom Stenvoll i bakken, dunket ballen langt av gårde etter å ha fått frispark imot, og toppet det hele da han fortalte dommer Tommy Skjerven hva han mente om pipeblåseren. I ganske klare ordelag.
                                      - Jeg trodde virkelig jeg sa «er du helt fjern» til ham, sier Riise til Nettavisen nå et halvår senere.
                                      - Men da jeg fikk se TV-bildene i etterkant, skjønte jeg at jeg hadde sagt mye mer.
                                      «Var helt på tilt»
                                      Landslagsspilleren forsvarer seg med at det sjelden har kokt så mye i topplokket som da han ble utvist på Nadderud.
                                      - Det var helt jævlig akkurat da. Jeg var så tent før denne kampen, så fikk vi Kippe urettferdig utvist, og jeg skjønte at gullet var i ferd med å glippe. Det holdt på å klikke for meg da jeg dunket ballen langt opp på tribunen, og jeg aner ikke hva jeg sa etterpå. Da jeg gikk mot hovedtribunen på Nadderud, torde jeg ikke se opp i frykt for hva jeg kunne si og gjøre.
                                      - Vel inne gikk jeg rundt i sirkel i ti minutter, akkurat som i en tegneserie, for å roe meg ned. Jeg skjønte jo at jeg hadde ødelagt for laget.
                                      Lover bot og bedring
                                      Det skal dog ikke skje igjen, lover 24-åringen.
                                      - Nei, det kan jeg love. Jeg skal ikke bli utvist på grunn av munnbruk eller som følge at jeg mister kontrollen. Skal vi ha mulighet for å slåss om seriemesterskapet neste sesong, MÅ vi i det hele tatt kutte ned på alle kortene, vi har ikke råd til å ha så mange folk ute av laget som det vi hadde i fjor.

JUBEL: Bjørn Helge Riise jubler etter sin første scoring for Norge - borte mot Bosnia-Herzegovina sist høst.
                                      Foto: Cornelius Poppe, SCANPIX.

Spår kanonsesong
                                      Og selv om Frode Kippe – mannen med Norgesrekord i tidlige dusjer 2007 – sier til Nettavisen at han fortsatt ikke har planer om å legge om spillet sitt «bortsett i fra at jeg kanskje vil være litt mer forsiktig i år hvis jeg har pådratt meg et gult kort», så mener Riise at Lillestrøm vil være i toppen i 2008. Ikke minst fordi han personlig regner med å få en langt sterkere sesong i år enn i fjor.
                                      - Jeg var i Tyskland forrige uke, og ble operert rett ovenfor lysken.
                                      - Forhåpentligvis vil det føre til at smerten jeg hadde på slutten av 2007-sesongen var borte. Det var grusomt vondt - et mareritt – i enkelte kamper, men nå har jeg fått fjernet noe greier ved lysken på snaut tre centimeter, og legen sa jeg burde være klar igjen om 12 dager.
                                      Bjørn Helge Riise kom på 17. plass på Nettavisen spillerbørs i fjor, og hadde bare Frode Kippe foran seg av lagkompiser. Skulle smertene forsvinne, håper han også at det vil dukke opp ny, europeisk interesse.
                                      - Målet i år var å etablere meg på landslaget, da er det naturlig at det neste er å bli proff i utlandet. Jeg trives godt i Lillestrøm, men det er et naturlig skritt videre. Foreløpig har det bare vært litt løs interesse, men jeg håper å få vist meg frem skikkelig i LSK-drakta i år, så får vi skje hva som skjer.
                                      Kanarifugl i Bergen By. Jaja Det skal vel være sånn!

Kommentar

• RSP
                                        Moderator
                                        • Aug 2004
                                        • 10498

RB

Foto KYRRE LIEN, SCANPIX

LSK avventer Alanzinho-kjøp

ÅRÅSEN:
                                        Jan Åge Fjørtoft sitter helt rolig og vurderer om LSK skal kjøpe Stabæks Alanzinho.

Av Espen Solbakken
                                        Publisert 24.01.2008 - 12:00 Oppdatert 24.01.2008 - 12:18

Mens Stabæk, Alanzinho og spillerens agenter krangler om penger, lønnskrav og kontrakt, sitter Lillestrøm på sidelinja og vurderer brasilianeren.

Ikke bud
                                        – Har Lillestrøm lagt inn bud på Alanzinho?
                                        – Nei, det har vi ikke gjort. Foreløpig har vi verken snakket med Stabæk, agenten eller spilleren selv, sier Jan Åge Fjørtoft til Romerikes Blad.
                                        Lillestrøm har ennå ikke fått tilslaget hos den vingen man offentlig har gått ut og sagt er sterkt ønsket på Åråsen. Og Fjørtoft avviser at man er villige til å sprenge banken og ruinere en innarbeidet lønnsstruktur for å sikre seg den dribleglade brassen.
                                        – De summene som er nevnt i mediene er jo helt hinsides all fornuft. Det er ikke bare på en annen planet, det er i et helt annet solsystem enn vi opererer i, sier Fjørtoft.
                                        Sju millioner i årslønn og Premier League-nivå på lønnskravet var de første meldingene fra Stabæk-leiren om årsaken til at forhandlingene om ny kontrakt hadde brutt sammen. I går ble dette avvist av Alanzinhos agent, Di Almeida, gjennom Nettavisen.

Vil bli
                                        – Jeg vil gjerne at "Alan" fortsetter i Stabæk. Han liker klubben veldig godt, og denne situasjonen har gjort ham veldig trist og lei seg. At vi krever sju-åtte millioner er en løgn. Vi snakker om mye mindre enn tre millioner kroner.
                                        Jan Åge Fjørtoft er imidlertid ikke avvisende til at LSK kan komme på banen om totalpakka blir spiselig økonomisk.
                                        – Han er definitivt en spennende spiller, og vi ønsker fremdeles å forsterke stallen med en ving. Men til riktig pris, fastholder LSK-manageren.

Kommentar

• reka
                                          Seniormedlem
                                          --==FORUMRUNKER==--
                                          • Aug 2005
                                          • 13278

RB: Spilte med smerter hele året

SMERTEFULLT: Bjørn Helge Riise hadde sportslig suksess i 2007 på tross av lyskeproblemene han slet med. BEGGE FOTO: TOM GUSTAVSEN

Spilte med smerter hele året

ÅRÅSEN:
                                          I 2007 spilte ikke Bjørn Helge Riise én kamp uten smerte i lysken. Tenk hva en nyoperert Riise kan utrette 2008.
                                          Av Morten Svesengen

TO ARR: Ett inngrep i hver lyske skal gjøre fotball-livet til Bjørn Helge Riise mindre smertefullt i 2008.

SMERTESTART: Bjørn Helgte Riise på La Manga i fjor, der smerten begynte. FOTO: SCANPIX

LSK-spilleren fikk sitt store gjennombrudd i løpet av fjoråret. Han spilte seg til fast plass på det norske landslaget, og han kronet sesongen med et cupgull i LSK.
                                          Men den nyopererte 24-åringen røper nå at han utover i 2007-sesongen spilte med konstant smerte i lysken.
                                          – Jeg merket det for første gang på La Manga i februar, og jeg ble aldri kvitt smerten. I begynnelsen av sesongen dukket den opp mot slutten av kampene. Etter hvert måtte jeg bite tennene sammen for å presse meg gjennom kampene, forteller Riise.
                                          Cupfinalen "dempet" smertene

Men det var aldri noe tema å ta en pause på høsten.
                                          – Vi hadde altfor mye igjen å spille om både i LSK og på landslaget. Så lenge jeg hadde plaget meg gjennom store deler av sesongen, var det helt uaktuelt å gå glipp av cupfinalen og de avgjørende kampene i EM-kvalifiseringen. De høydepunktene gjorde det lettere å presse seg gjennom, sier Riise.

Det ble heller ikke planlagt at landslagsspilleren skulle opereres etter sesongen. Han dro på ferie med det samme treningsprogrammet som resten av LSK-stallen.

– Jeg kom raskt i gang med treningen, og det gikk greit å løpe rett fram på tredemølle. Men fotballtrening er noe annet, sier sunnmøringen.
                                          Det fikk Riise erfare da han ble med på én trening med rekruttlaget noen dager før a-lagsstallen kom tilbake fra ferie.

– Smerten kom tilbake med en gang. På Skeikampen klarte jeg ikke engang å gå på ski, forteller Riise.
                                          Diagnose etter 45 sekunder

Da ble det bestemt at Riise skulle sendes til spesialisten i Tyskland som i fjor høst opererte Martin Husár. Den kvinnelige legen gjør ti slike inngrep daglig, og de fleste som opereres er idrettsutøvere.

– Det var ikke bestemt at jeg skulle opereres da jeg reiste nedover, men etter 45 sekunder fastslo legen at det burde gjøres inngrep på begge sider fordi det var noe som trykket på nerven i lysken, sier han.
                                          Flere norske leger kom til en annen konklusjon i løpet av 2007.
                                          – Jeg var hos tre leger i 45 minutter hver uten at de konkluderte med det samme, forteller Riise.
                                          Trener snart fotball igjen

Nå er LSK-spilleren glad for at det ble inngrep. Allerede mot slutten av denne uka regner han med å kunne løpe. Ytterligere én uke fram i tid skal han kunne spille fotball igjen.

– Hvis jeg hadde valgt å hvile meg frisk, ville det gått minst to måneder. Ikke er det sikkert jeg hadde blitt frisk heller. Går alt som planlagt nå, kan jeg trene fotball igjen om en drøy uke. Siden jeg trente godt i ferien, har jeg ikke mistet så mye trening heller, sier han.

Alt så langt tyder på at operasjonene er vellykket.

– Før operasjonen kunne jeg ikke sette på meg sokker uten å kjenne smerte. Nå kjennes det mye bedre ut. Jeg har så vidt begynt å gå – uten at det gjør vondt. Nå gleder jeg meg voldsomt til å komme i gang igjen, sier Riise.

Så gjenstår det å se hvor god en smertefri Bjørn Helge Riise vil bli i 2008.

Kommentar

Working...