februar 2008

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

RB

INN OG UT: Lars Ivar Moldskred (t. v.) overtar for Otto Fredrikson i LSK-buret mot Halmstad. FOTO: WEGARD BAKKEHAUG

Otto ute med skade

La Manga:
    Otto Fredrikson overlater plassen mellom stengene til Lars Ivar Moldskred i dagens treningskamp.

LSK - Halmstad kan du følge live her fra 16.00!

Av Wegard Bakkehaug
    Publisert 18.02.2008 - 12:21

Den finske keeperen sliter med en strekk i siden som ikke skal være alvorlig, men Fredrikson velger likevel å stå over møtet med Halmstad på La Manga.
    Førstevalget i buret forrige sesong varmet opp på morgentreningen mandag, men deltok ikke på øvelsene med keepertrener Frode Grodås. Etter hvert fikk også Lars Ivar Moldskred fri for å lade opp til dagens kamp.

Spilte mandag
    Moldskred, som også spilte kampen mot Spartak Nalchik forrige mandag, får selskap i troppen av juniorkeeper Drin Shala.
    En annen som ikke trente for fullt mandag morgen er Magnus Myklebust. Dersom han ikke blir spilleklar har Tom Nordlie tre alternativer.
    Det ene er å flytte debutanten Jon Midttun Lie fram på Myklebusts plass og kjøre inn Martin Husar som back. En annen mulighet er å trekke Olivier Occean ut som ving og sette Arild Sundgot inn som midtspiss. Den siste teorien er at Nordlie velger å sette Karim Essediri rett inn på Myklebusts plass.

Mulig lag
    Mulig LSK-lag 4-3-3: Lars Ivar Moldskred - Steinar Pedersen, Pål Steffen Andresen, Frode Kippe, Jon Midttun Lie - Espen Søgård, Khaled Mouelhi, Simen Brenne - Bjørn Helge Riise, Arild Sundgot, Olivier Occean.

Kommentar

• RSP
      Moderator
      • Aug 2004
      • 10498

RB

INN OG UT: Lars Ivar Moldskred (t. v.) overtar for Otto Fredrikson i LSK-buret mot Halmstad. FOTO: WEGARD BAKKEHAUG

LSK vant på straffer

LA MANGA:
      Kampen mot Halmstad endte 2-2, men LSK vant straffekonkurransen etter to redninger fra keeper Moldskred.

Vi fulgte SK - Halmstad live her!

Kommentar

• RSP
        Moderator
        • Aug 2004
        • 10498

RB

UT IGJEN: Jon Midttun Lie fikk antydning til en strekk mot Halmstad og gikk av banen før pause. FOTO: WEGARD BAKKEHAUG

Strekk i debuten

38 minutter på LSK-vingen var alt Jon Midttun Lie fikk med seg før han kjente tendenser til en strekk.

Publisert 18.02.2008 - 19:19

Nykommeren fra Start friskmeldte seg selv dagen før Halmstad-kampen og fikk tillit fra start av Tom Nordlie mandag.
        Midttun Lie var tiltenkt en rolle som venstrenback, men ble flyttet fram på kanten da Marius Myklebust måtte stå over. Der ble telemarkingen i 38 minutter.
        - Jeg fikk en strekkantydning. Da var det ingen vits å fortsette, sier Midttun Lie til rb.no.
        Midttun Lie dro videre til undersøkelser hos LSKs fysioterapeut Jørn Karlsen. Han håper å være tilbake på banen i løpet av kort tid.
        - Selv om jeg har noen treninger bak meg er det litt typisk at noen slikt skjer med en gang man er tilbake. Jeg håper virkelig ikke dette er noe langvarig, sier LSK-debutanten.

Kommentar

• RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

VG

Lillestrøm unngikk jumboplass på La Manga

Slo Halmstad på straffer

(Lillestrøm-Halmstad 6-4 etter straffer) Med seier over Halmstad i ettermiddag slapp Lillestrøm unna bunnplassen i La Manga Cup.

SCORET: Olivier Occean. Foto: Gorm Kallestad / Scanpix

- Vi tar disse kampene som trening, sa LSK-trener Tom Nordlie til TV 2 Sport etter kampen.

Han var lite opptatt av at Lillestrøm avsluttet miniturneringen med seier. Oppladningen til kampen vitnet også om det.

- Vi trente to og en halv time lørdag formiddag og en og en halv time på ettermiddagen. Så det var litt seigt i dag. Vi prioriterer grunntrening i denne perioden, fortalte Nordlie.

- Klar offside
          Svenske Halmstad tok ledelsen på La Manga. Magnus Arvidsson lurte offside-fellen til LSK, og rundet keeper Lars Iver Moldskred før han plasserte ballen i åpent mål.

- Vi sitter på linjen. Det ser ut som en klar offside, sa Tom Nordlie.

Det mente ikke dommeren. Han godkjente scoringen.

Midtstopper Frode Kippe utlignet for Lillestrøm på et frispark. Ballen ble lempet inn i 16-meteren, og Kippe stanget ballen i mål på andre forsøk.

Occean-perle
          Olivier Occean var den store helten da LSK vant cupfinalen i høst. Mot Halmstad viste han nok en gang hvilke kvaliteter han besitter. Occean vendte vekk sin oppasser, og dundret ballen i lengste hjørne fra rundt 18 meter.

En tabbe av innbytter Karim Essediri ødela for LSK-seier ved full tid. Tunisieren mistet ballen unødvendig i eget forsvar, og Halmstad utnyttet ubalansen i det norske forsvaret. Ajsel Kujovic scoret sikkert alene med Lars Iver Moldskred.

Moldskred fikk sin revansj under straffesparkkonkurransen. Keeperen reddet to svenske skudd, og dermed gjorde det ingenting at Simen Brenne misset sitt forsøk fra ellevemetersmerket. Tidligere Start-spiller Steinar Pedersen fikk æren av å avgjøre på kampens siste straffespark

Kommentar

• RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

RB

AVGJORDE: Steinar Pedersen satte inn den avgjørende straffen mot Halmstad i La Manga Cup. FOTO: WEGARD BAKKEHAUG

Tror ikke på straffetillit

LA MANGA:
            Steinar Pedersen avgjorde mot Halmstad mandag, men tror ikke han blir LSKs straffeskytter i år.

Av Wegard Bakkehaug
            Publisert 18.02.2008 - 19:28 Oppdatert 18.02.2008 - 19:35

Pedersen satte inn det siste LSK-forsøket i straffekonkurransen mot Halmstad og sikret sjuendeplassn i La Manga Cup. Arild Sundgot misset sitt forsøk mot FC Nordsjælland forrige uke, men Pedersen tror ikke det er nok til at han selv får ta straffene denne sesongen.

– Nei, det er nok Mouelhi og Sundgot som tar seg av den jobben. Og det er helt greit for meg, sier Pedersen til rb.no.

Hadde tillit
            Men under tiden i Start sammen med Tom Nordlie valgte treneren å bruke Pedersen som sin faste mann fra krittmerket.
            – Helt til jeg misset to på fire dager. Da var det slutt, smiler Pedersen.
            Høyrebacken fikk se Halmstad ta ledelsen da LSK-laget sto og ropte på offside midt i første omgang. Frode Kippe utliknet på andre forsøk etter et frispark fra Riise før Occean sendte LSK i ledelsen kort tid etter pause etter en sterk prestasjon.

Unngikk jumboplassen
            Svenske Halmstad sikret straffekonkurranse i jumbokampen i La Manga Cup da de utliknet alene med Moldskred 10 minutter før slutt, men det ble LSK som stakk av med sjuendeplassen. I kampen fra 11-meteren vant kanarifuglene 4-2.
            – Når vi først rotet det til slik at Halmstad utliknet var det greit å vinne straffekonkurransen. Periodevis i andre omgang var vi gode, men det er en del som ikke er 100 prosent. En grei kamp, oppsummerer Pedersen.

Kommentar

• RSP
              Moderator
              • Aug 2004
              • 10498

Adresseavisen (100% Fotball)

IMPONERTE: Lars Ivar Moldskred reddet to straffer mot Halmstad, men skryter mest av sin konkurrent Otto Fredriksson. ( Foto: Digitalsport )

- Otto er en maskin

LA MANGA, Lillestrøm - Halmstad 2-2 (6-4 etter straffespark): Otto Fredriksson er førstekeeper i Lillestrøm, men med to strafferedninger mot Halmstad viste Lars Ivar Moldskred at han er klar for å ta opp kampen. Det blir en formidabel utfordring, skal vi tro Moldskred selv.

Av: Aslân W.A. Farshchian
              Publisert: 18.02.2008 kl. 19:37

- Otto er en maskin, han er helt rå. Tenk om alle fotballspillere hadde trent like mye som ham, sier Moldskred, som virker å være alle målvakters drømmekollega:
              - Jeg skal gjøre mitt for å få Otto inn på det finske landslaget og til en større klubb i utlandet. Det fortjener han. At Otto er så god, gjør meg også bedre. Jeg vil selvfølgelig spille, men hvis jeg ikke står gjør jeg alt jeg kan for å hjelpe ham, sier den tidligere Molde-spilleren. Han gjorde fjorårets utlånsavtale permanent i vinter, og stortrives på Åråsen.
              - Vi er et fantastisk team, Otto, jeg og Frode Grodås (keepertrener). Og vi trener mye, utespillerne blir smågutter i forhold. De fleste steder trener nok keeperne mer enn utespillerne, fordi vi har mer å forbedre, men i LSK er det mer enn for eksempel i Molde. I tillegg har vi det veldig gøy.
              - At vi har ”Veggen” som trener, er et stort pluss for meg. Frode var en kjempegod keeper, er flink til å lære bort det han kan og har både entusiasme og glød.
              Moldskred kunne ikke lastes for de to baklengsmålene i ordinær spilletid mot Halmstad. På 1-0 kom spissen alene med målvakten, det samme skjedde på 2-2 etter en brøler fra Karim Essediri.
              I mellomtiden hadde Frode Kippe scoret på en heading og Olivier Occean sendt det norske laget i ledelsen med et godt skudd.
              Med tap på straffer, ville LSK endt sist i La Manga Cup 1. Nå endte i stedet Halmstad på jumboplass.

Hold deg oppdatert med Midt-Norges og Trondheims største regionavis. Vi gir deg alltid de siste nyhetene innen innenriks, utenriks, sport og kultur.

Kommentar

• RSP
                Moderator
                • Aug 2004
                • 10498

Dagbladet

IKKE HELT SIST: Simen Brenne (t.h.) brente sin straffe i straffekonken, men Khaled Mouelhi og de andre Lillestrøm-spillerne unngikk likevel bunnplass.
                Foto: STIAN LYSBERG SOLUM/SCANPIX

Fra Langbein-klovn til straffehelt

Moldskred berget Lillestrøm fra bunnplass.

TRYM OUST SONSTAD

- Han kjemper for å bli førstekeeper, ville vise seg fram og hadde litt for høy tenning. Det gjorde at han sparket i bakken og gjorde noen Langbein-feil av typen du ser på TV på julaften, sier Tom Nordlie til TV 2 om Lars Ivar Moldskreds start på kampen i dag.

Men keeperen, som er på utlån fra Molde, reiste seg utover i kampen - før han til slutt ble straffekonkhelten som hindret Lillestrøm fra å ende sist i La Manga cup.

Nok en Langbein-feil
                Moldskreds utvikling gjennom kampen speiler også utviklingen til laget for øvrig; Nordmennene reiste seg nemlig betraktelig fra første, via andre omgang til straffekonken.

Etter at Magnus Arvidsson og Frode Kippe sørget for 1-1 til hvilen, skaffet Olivier Occean Lillestrøm-ledelse 2-1 i andre omgang.

Det kunne fort blitt resultatet i denne kampen om sjuendeplass, om det ikke var for en Langbein-feil, denne gangen signert Karim Essediri.

Han forsøkte å drible i forsvar, men mistet i stedet ballen, slik at Ajsel Kujovic kunne sette inn utlikningen.

- Karim må bare lære
                - Karim må bare lære av det der, det holder ikke å strekke hendene i været å si unnskyld. Han hadde en lignende episode tidligere i kampen også. Det er utilgivelig, sier Nordlie til TV 2.

I straffesparkkonkurransen presterte Simen Brenne å skyte høyt over til tross for at presset må ha vært minimalt.

Men to gode Moldskred-redninger sikret til slutt sjetteplass for fugla.

- Vi har trent hardt i det siste, så vi har mye i banken. Jeg er ikke bekymret. Men vi brente mange sjanser, og det er bittert, oppsummerer Nordlie.

Kommentar

• RSP
                  Moderator
                  • Aug 2004
                  • 10498

Aftenposten (100% Fotball)

LEI:
                  Vidar Riseth liker spørsmål om alderen like dårlig som en middelaldrende kvinne. ( Foto: SCANPIX )

Sint på aldersprat

LA MANGA: - Hvorfor i all verden skal jeg legge opp? spør Lillestrøms nyervervelse og veteran Vidar Riseth (35).

Av: Aslán W.A. Farshcian
                  Publisert: 19.02.2008 kl. 07:39
                  Endret: 19.02.2008 kl. 07:40

- Jeg prøver å svare høflig når folk spør om når jeg skal gi meg, men inni meg blir jeg skikkelig forbannet. Jeg blir tent av alle spørsmålene og vil vise at jeg fortsatt duger, sier Riseth.

- Det må være sånn at de beste får spille, også på landslaget. Hvis for eksempel Sigurd Rushfeldt (35) er god nok, så bør han være med i troppen. Der synes jeg Åge (Hareide) er flink, han tar ut de spillerne som til enhver tid er best. Jeg vet at hvis jeg spiller godt over tid for Lillestrøm, så er jeg en kandidat for landslaget, og jeg har ambisjoner om å spille i den kommende VM-kvaliken, sier Riseth.

Merittert
                  Overgangen til Lillestrøm fra Rosenborg, kan vise seg å bli en av vinterens beste. Han fyller 36 år i april og er definitivt ikke noen fremtidig salgsvare, men han er den eneste i LSK-laget som har vunnet eliteserien, og ikke bare én gang. Han har også flere trofeer fra tiden i Celtic, to mesterskap med landslaget og en rekke kamper i mesterligaen.

For en toppklubb som ikke har vunnet siden 1989, er det greit med noen som vet hva det handler om. Riseth nevner flere faktorer han mener er avgjørende for suksess:

- Et godt trenerteam er viktig, og at de har tro på det de driver med og ikke vingler med spillesystemet. Samtidig må de være flinke til å formidle tankene til spillerne. Jeg synes vi har det i LSK.

- Dobbel dekning på alle plasser, og det må være med spillere som ikke gjør at laget svekkes. Jeg tror de fleste klubbene i Norge nå fokuserer på å finne spillere som er bedre enn dem de allerede har, og det er helt riktig tankegang. Henter du en som er like god, har du ikke fått en forsterkning. Henter du en som er bedre, vil også den som allerede er på laget heve seg for å ta opp kampen. Dermed får man to forsterkninger, mener Riseth.

- Samholdet i klubben må være så godt at det tåler at det går bra. Det er faktisk da det må være som sterkest, og sørge for at man fortsatt jobber hardt hver dag. Hvis du er fornøyd med å ha vunnet, og ikke jobber hardt videre, blir du ingen vinner.

Skader
                  Lillestrøm har slitt med mange småskader i vinter, og har samtidig to potensielle førstelagsspillere ute: Marius Johnsen og Markus Kiesenebner. Sistnevnte ble det stilt store forventninger til da han kom i sommer, men han har slitt med skader hele veien.

- Jeg følger østerriksk fotball ganske tett siden jeg har spilt der, og har sett at Markus er en kjempegod spiller. Og Marius scoret mange mål som venstreback den sesongen Start ble nummer to, så det er klart vi har to viktige spillere borte. Dermed blir det ekstra viktig at vi unngår flere skader. Selv har jeg ikke stått over en eneste trening i vinter, og det lover bra, sier Riseth, som måtte stå over gårsdagens La Manga-oppgjør mot Halmstad på grunn av to gule kort.

Kommentar

• RSP
                    Moderator
                    • Aug 2004
                    • 10498

2-2 mot Halmstad

LSK spilte mandag 2-2 mot det svenske Allsvenskan-laget Halmstad. Frode Kippe og Olivier Occean ordnet målene.

Av: Ole Kristian Bakkene

Tom Nordlie og Svein Cato Bakkemo fikk før kampen mot Halmstad et par utfordringer. Otto Fredrikson hadde pådratt seg en noe ufarlig strekk. Likevel ville man spare Fredrikson, og Lars Ivar Moldskred fikk muligheten mellom stengene igjen. De to LSK-keeperne har byttet på å stå treningskampene.

Magnus Myklebust var nødt til å stå over etter å ha pådratt seg en skade.
                    - Jeg har fått en overbelastning på framsiden av det ene låret. Det føles mer som stivhet etter en lårhøne. Det ser ikke bra ut med tanke på kampen mot Halmstad, sier Magnus Myklebust til LSK.no.

Dermed ble Jon Midttun Lie flyttet fram, og Martin Husár kom inn på venstreback.

Halmstad kom best i gang, og scoret i det 26. minutt ved Magnus Arvidsson. Svenskenes spiss kom aleine med Lars Ivar Moldskred. Fintet, og satt ballen i mål. Deretter kom LSK tilbake ved Frode Kippe som utlignet etter en heading.

I andre omgang sendte Olivier Occean LSK opp i 2-1-ledelse fem minutter etter sidebyttet. Canadieren sendte avgårde et meget bra skudd etter at han forserte seg vei gjennom Halmstad-forsvaret. Ballen gikk i nota. En stor prestasjon av Occean.

Imidlertid utlignet Halmstad ved Ajsel Kujovic ti minutter før full tid til 2-2.

Dermed ble det straffesparkkonkurranse, og nok en mulighet til å rette opp for torsdagens tap mot FC Nordsjælland. Der misset Arild Sundgot på straffen etter 1-1 i fulltid. Denne gang gikk det mye bedre takket være Lars Ivar Moldskred. Keeperen reddet to straffer, og til slutt endte LSK på syvende plass i La Manga Cup.

Kommentar

• RSP
                      Moderator
                      • Aug 2004
                      • 10498

Nettavisen (fxt)

SIKRET SEIER: Lars Ivar Moldskred sørget for at LSK ikke ble sist på La Manga med to fine redninger i straffekonkurransen. Foto: Stian Lysberg Solum ( Scanpix )

Fra latter til LSK-helt

Han så ut som bambi på isen da han startet. Så våknet Lars Ivar Moldskred – til gangs.

Av Marius Vik

LA MANGA (Nettavisen): LSK - HALMSTAD 6-4 (etter straffesparkkonkurranse, 2-2 ordinær tid):
                      Lars Iver Moldskred (29) kom til Lillestrøm da Åråsen-laget solgte Heinz Müller til Barnsley sist sommer. Sunnmøringen har gledet Lillestrøm-spillerne mye med sitt sprudlende humør og mange sprell – og fikk nylig skryt av keeperkonkurrent Otto Fredrikson for måten han pushet finnen på LSK-treningene.

Liker å finte
                      Mandag fikk den tidligere Molde-keeperen sjansen mellom LSK-stengene etter at nevnte Fredrikson hadde pådratt seg en mindre strekk, men de første 20 minuttene så det ikke ut som om Moldskred hadde tenkt å gripe den. Klareringene på tilbakespillene var mildt sagt urovekkende, og noen finter mot fremadstormende Halmstad-spisser gjorde at det var akutt behov for hjerte- og blodtrykksmedisin på LSK-benken.
                      - Jeg liker egentlig å ta sånne dragninger, og følte egentlig at jeg hadde god kontroll på den første, men det så kanskje ikke helt sånn ut, innrømmer sisteskansen.
                      Det ble også behørig bemerket i hvilen.
                      - Jeg fikk beskjed i pausen om å ta litt enklere valg, sier Moldskred.
                      Det gjorde han, og fra da av gikk alt så meget bedre. Moldskred hadde kontroll, og var sjanseløs på Halmstad-scoringen i sluttminuttene. Og i den påfølgende straffesparkkonkurransen løftet Moldskred både seg og labbene, og stoppet to av svenskenes ellevemetere.

Dagens helt
                      Etterpå vanket det ros og klapp på skulderen fra alle lagkompisene, og Tom Nordlie var meget imponert over måten sisteskansen løftet seg på.
                      - Han er så tent på å bli førstekeeper at han gjør feil som du vel bare ser i Donald Duck, humrer LSK-treneren.
                      - Men det er sterkt av Lars Ivar å komme tilbake etter en sånn start. Det viser styrke, skryter Nordlie.

Håper på Fredrikson-suksess
                      Selv sier Moldskred til Nettavisen at han kan skjønne hvis han ikke starter sesongen som Lillestrøms førstevalg i mål, men han håper å bygge opp Otto Fredrikson – slik at det også kan dryppe litt på ham etter hvert.
                      - Jeg er litt i den situasjonen Otto var i fjor, han startet også på benken, så ser vi den utviklingen han har hatt. Forhåpentligvis kan jeg hjelpe ham til å bli finsk landslagskeeper. Det fortjener han, og så kan han kanskje ta steget videre, sier Moldskred.

Kommentar

• RSP
                        Moderator
                        • Aug 2004
                        • 10498

RB

I SPANIA: Michael Omoijuanfo (t. v.) og Sindre Preststulen (t. h.) er med til La Manga som hospitanter. Cisse Aadan Abshir (i midten) er allerede et fullverdig medlem av a-troppen. FOTO: WEGARD BAKKEHAUG

Unggutta viser seg fram

La Manga:
                        Michael og Sindre fra LSKs rekruttstall er med til La Manga denne uka, og tar for seg på treningene med a-laget.

Av Wegard Bakkehaug
                        Publisert 19.02.2008 - 13:24 Oppdatert 19.02.2008 - 13:27

Sindre Preststulen har vært et friskt pust under treningsleiren på La Manga - noe også flere i LSK-leiren har påpeket flere ganger. Michael Omoijuanfo har slitt med en skade, men har vist lovende takter mandag og tirsdag.
                        - Det har vært veldig greit her nede. Det har faktisk ikke vært så tungt som jeg hadde trodd, men nå begynner bena å bli slitne, sier Preststulen til rb.no.

Med på det meste
                        Han forteller at mange av treningene på La Manga er delt opp slik at de yngste ikke er med på alle øvelsene med Occean, Mouelhi & co.
                        - Av og til blir vi tatt ut av treningen for å gjøre egne ting. Men ellers er vi med på alt opplegget de andre kjører, forteller Skjetten-gutten, som ikke er skremt over nivået på LSK-treningene.
                        - Hvis man har en god dag skal man klare å unngå å drite seg ut. Men samtidig er det såpass bra at det er tøft å utmerke seg.

- Ballet på seg
                        Preststulen gjør det klart at det ikke er noe mål å komme i LSKs a-stall med det første da han ser det som temmelig urealistisk. Han ble meget overrasket da han fikk beskjed om å pakke bagen og gjøre seg klar for La Manga-tur.
                        - Jeg vurderte faktisk å trappe ned før jul, men nå er fotball veldig moro. Frode Birkeland har gitt meg mye tillit på rekruttlaget, og så har det ballet på seg, smiler Preststulen

Kommentar

• RSP
                          Moderator
                          • Aug 2004
                          • 10498

lsk.no

LSKs første fotballskole i 2008 finner sted nå i vinterferien, og på lsk.no finnes et galleri med bilder fra skolen. En lenke kan være på sin plass her:

Kommentar

• glasgow
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Jan 2007
                            • 1252

Ønsker seg en god avslutning

RADIO ROMERIKE: Frode Kippe om LSKs innsats på Manga: – Vi trenger en god avslutning!

Kommentar

• KFL41
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • May 2004
                              • 3648

Bruker veteranene

La Manga:
                              Tom Nordlie hadde tenkt å hvile en del spillere mot Aalborg fredag, men nå flere av de sentrale spillerne i aksjon.
                              Av Wegard Bakkehaug
                              Publisert 20.02.2008 - 20:46
                              Tips en venn om denne saken
                              Skriv ut denne siden

Vidar Riseth og Steinar Pedersen er to spillere som i utgangspunktet skulle få hvile mot danskene i den siste kampen i Spania. Siden begge måtte sone karantene under La Manga Cup sendes begge på banen mot Aalborg.
                              - Det er en del spørsmål jeg gjerne vil ha svar på. Det er mulig Riseth spiller en omgang som sentral midtbane, og en som midtstopper. Pedersen trolig en omgang på hver back, sier Nordlie til rb.no.
                              Han vil også gjerne få i gang Bjørn Helge Riise for alvor. Mye tyder på at han spiller hele kampen mot Aalborg hvis kroppen holder.
                              - Bjørn Helge trenger en hel kamp nå etter lyskeoperasjonen og mageproblemer mot Halmstad sist, sier Nordlie.
                              LSK-treneren forteller også at Tore Andreas Gundersen er nær laget mot danskene. Cisse Aadan Abshir, Lasse Bergan-Foss, Sindre Preststulen og Michael Omoijunafo spilte for LSK-akademiet mot et lokalt spansk lag tirsdag i en kamp romerikingene vant 8-3.

Kommentar

• hoyt
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2004
                                • 2850

TOPPTRENT: Lillestrøm og Espen Søgård mener å drive helt på grensen hva treningsmengde angår. ( Foto: Lien, Kyrre )

- Vi driver helt på grensen

LA MANGA: Lillestrøm nærmer seg treningstoppen i norsk idrett, mener Lillestrøms fysiske trener Erlend Slokvik.

I fjor trente Lillestrøm mye, i år er det enda mer. På La Manga måles både blod og puls, alt for å kunne flytte grensene.

- Vi har målinger for og tørre å trene hardt. Vi vet vi driver helt på grensen, og derfor kuttet vi ut to treninger denne uken. Hadde vi ikke gjort det, ville noen av spillerne vært helt ferdige. Vi har kanskje tøyd det litt langt, men jeg føler vi har kontroll, sier LSKs fysiske trener, Erlend Slokvik.

Han er tidligere landslagstrener i både skiskyting og orientering, og har vært landslagsutøver både i sistnevnte og i skiorientering.

- Vi testet spillerne før og etter vinterferien, og resultatene viste at ni av ti spillere hadde forbedret seg i løpet av den perioden. Nå har vi kjørt spillerne veldig tøft, og de er utrolig slitne. Jeg kjenner ikke inngående til hva de andre klubbene gjør, men jeg tror vi er blant dem som trener mest.

- Det vi gjør her i LSK begynner også å nærme seg det man gjør i de vanlige, kjente norske idrettene. Mengden er mindre i fotball, men det blir mye start og stopp og spillerne har syre i beina på de fleste treningene.

Myte?

Fortsatt eksisterer oppfatningen av at fotballspillere generelt er dårligere til å trene enn utøvere i for eksempel langrenn.

- Jeg hadde også litt av den oppfatningen før jeg begynte, og jeg får fortsatt spørsmål fra skiskytterne om spillerne virkelig trener skikkelig. Ja, det finnes fremdeles fotballspillere som er slappe og ikke trener som de skal, men idretten har utviklet seg. Det jeg synes er bra med Lillestrøm-spillerne er at de er lojale i forhold til opplegget vi gir dem. De er enkle å trene. Det jeg kunne ønsket meg, er at var litt mer selvstendige i treningsarbeidet. Det er noe vi jobber med, sier Slokvik.

- En av de største utfordringene er å tilpasse treningen til hver enkelt. Gjennom målingene vi gjør, prøver vi å gi hver utøver riktig belastning, men samtidig er det slik at man ofte trenger 20 utespillere på banen for å få trent, og dermed blir det vanskeligere å tilpasse.

- Ikke for trivelig

Midtbanespiller Espen Søgård er en av dem som løper mest på LSK-laget. Han trives med hardtreningen.

- Det skal være tungt i denne perioden, hvis ikke blir det for trivelig! Jeg synes det ser veldig bra ut både for laget og for min egen del. Testene viser at jeg er i bedre form enn i fjor, og jeg håper vi får utbytte av denne treningen når sesongen starter.

- Innholdet i treningene har vi spillerne diskutert med trenerteamet, og vi har få økter uten ball. Det synes vi er bra.

Last edited by hoyt; 20.02.2008, 23:42. Begrunnelse: ryddet litt
                                "A true champion is the one who falls and rises again. We will rise again."
                                - Nosa

Kommentar

• reka
                                  Seniormedlem
                                  --==FORUMRUNKER==--
                                  • Aug 2005
                                  • 13278

rb.no

Seriemedalje frister Simen

LA MANGA:
                                  Simen Brenne har tatt to cupmesterskap på to år. Nå frister seriemedaljer mest for en av LSKs viktigste spillere.
                                  Av Per Kristian Torvik
                                  Publisert 21.02.2008 - 06:30

I SKUDDET: Simen Brenne skyter ofte og gjerne når han får sjansen – og vil score flere mål for LSK i år enn i fjor. FOTO: SCANPIX

SJELDEN: Å slappe av ved badebeassenget har vært sjelden kost for Simen Brenne og lagkameratene i La Manga. Tom Nordlie har kjørt spillerne hardt i ti dager. FOTO: PER KRISTIAN TORVIK

– Jeg tar gjerne med meg den tredje strake i cupen. Men tanken på fjerdeplass i serien frister ikke. I år skal vi ta medalje, sier Simen.
                                  Han vil ikke si at gull er det eneste som teller, selv om det kanskje er ett av hans personlige mål. De har han mange av, uten at han vil bekrefte dem.

Kjernetropp
                                  – Jeg kan si så mye at jeg gjerne vil spille meg inn i Åge Hareides kjernetropp på landslaget. Der har jeg ambisjoner om å være med hver gang.

– Du er kjent som en midtbanespiller som vil innenfor 16-meteren for å score. Hvor mange har du tro på i år?
                                  – Det vil jeg nødig tallfeste. I Fredrikstad hadde jeg åtte på det meste. Kan jeg gjenta det, skal jeg være fornøyd.
                                  Hans målfarlighet var en hovedårsak til at LSK hentet ham i forfjor. Under Tom Nordlie kreves det mye av ham også defensivt.
                                  – Det er en helt annerledes måte å spille på enn jeg gjorde i FFK.
                                  Hans arbeidskapasitet er en viktig grunn til at han alltid er med når Tom Nordlie tar ut laget.
                                  – Jeg har fått mye tillit av Tom. I år håper jeg å få ut alt jeg vet jeg har inne. Jeg ønsker å prege LSK mer enn jeg gjorde i fjor.

Merkelig uttak
                                  For ett år siden ble Simen Brenne, uten å være i form, til alles overraskelse tatt ut til landslagstroppen mot Tyrkia i Frankfurt. Han spilte fra start, scoret ett mål og gjorde en utmerket jobb i en kamp Norge burde vunnet om Thomas Myhre hadde vært patent i mål.
                                  Da han kom i toppform, ble han vraket og har ikke fått sjansen igjen siden.
                                  – Jeg har ingen mening om det. På landslaget tenker en hvem som kan gjøre det best i hver kamp. Jeg vet at jeg kommer med om jeg blir god nok. Noe annet kan ikke jeg bruke energi på.
                                  Så langt er han fornøyd med utviklingen i vinter.
                                  – Som lag har vi vel ikke sprudlet. Forskjellen på vårt høyeste og laveste nivå har spriket for mye. Selv er jeg ikke misfornøyd med egne prestasjoner. Jeg vil være med helt framme og har vært nær ved å score et par ganger.

– Tom Nordlie stiller krav til dere i et krevende spillesystem. Kan det gå ut over kreativiteten?
                                  – Vi kan slippe oss løs mer. På mange måter er det spillernes ansvar. Systemet må ligge i bånn. Men innenfor rammene føler jeg at vi har stor frihet til å være kreative. Jeg tror det kommer når vi nærmer oss seriestart og treningen blir lettere.

– Hvem blir farligst i serien?
                                  – For å være ærlig har jeg ikke fulgt nok med til å ha bastante meninger om spesielle favoritter. Jeg tror det blir meget jevnt blant de antatt beste, der vi skal være med å kjempe.
                                  Trener Tom Nordlie er ikke i tvil om Simen Brennes betydning.
                                  – Simen er en boks til boks-spiller som ethvert lag må ha. Han løper mye, men har enda mer å gå på. I år gjør han løpene med større fart og større kapasitet enn i fjor. Han kan dra av en mann og score de avgjørende målene. Simen er en av de spillerne jeg har meget store forventninger til, sier han.

Kommentar

• jerven
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Apr 2007
                                    • 272

http://www.rb.no/lsk-magasinet/article3365301.ece

DISKUTERTE: Bjørn Helge Riise (t.v.) og Tom Nordlie diskuterte hvor lenge det er fornuftig Riise skal spille mot Aalborg. 90 minutter blir det ikke. FOTO: PER KRISTIAN TORVIK
                                    Tåler ikke 90 minutter

LA MANGA:
                                    Bjørn Helge Riise spiller mot Aalborg i morgen. Men LSKs midtbanespiller tåler fortsatt ikke 90 minutter etter sin lyskeoperasjon.
                                    Av Per Kristian Torvik
                                    Publisert 21.02.2008 - 23:00 Oppdatert 21.02.2008 - 15:28
                                    Tips en venn om denne saken
                                    Skriv ut denne siden

Se større bilde
                                    VOND RYGG: Vidar Riseths (t.v.) vonde rygg kan sette ham utenfor dagens kamp mot Aalborg. Spørsmålet er om fysioterapeut Jørn Karlsen kan gjøre noe for å få ham bra. FOTO: PER KRISTIAN TORVIK

– Jeg er trøtt og sliten, og de går tungt, sa han etter dagens trening, der fysioterapeut Jørn Karlsen stadig var og sjekket låret hans.
                                    Bjørn Helge har trent hardt fysisk de siste 14 dagene.
                                    – Det som irriterer meg, er at jeg ikke får ut det jeg kan med ball. Selv om det er naturlig at jeg henger etter, plager det meg å se alle lagkameratene som er i bedre form enn meg.
                                    Han har aller mest lyst til å spille fotball. Trener Tom Nordlie har mest lyst til å se ham gjøre det.
                                    – Det er ikke noe poeng å presse Bjørn Helge i en hel kamp. Men både han og jeg håper at vi ser framgang. Selv om Aalborg neppe møter med sitt sterkeste lag i morgen, er det tross alt serielederen i Danmark vi skal spille mot.
                                    Usikker Riseth

Otto Fredrikson må igjen hvile på grunn av strekk i låret. Tom Nordlie er heller ikke sikker på at Vidar Riseth blir med. Han har vondt i ryggen.
                                    – Det er ingen fare. Det er det samme jeg har hatt et par ganger, og som en kiropraktor har løst opp veldig enkelt, sier Riseth.
                                    Tom Nordlie vil se Tore Andreas Gundersen i kamp, og lar ham sannsynligvis få sjansen som spiss. Blir alle klare, vil laget se slik ut (4-3-3):
                                    Lars Ivar Moldskred – Espen Søgård, Pål Steffen Andresen, Frode Kippe, Steinar Pedersen – Khaled Mouelhi, Vidar Riseth, Simen Brenne – Bjørn Helge Riise, Tore Andreas Gundersen, Olivier Occean.
                                    Alternativet om Riseth ikke blir klar, er Pedersen høyre back, Husàr venstre back, Espen Søgård høyre indreløper og Khaled Mouelhi sentralt på midtbanen.

Kommentar

• dennis
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Apr 2006
                                      • 872

Skilles som venner
                                      Torsdag ble Dan Anton Johansen og Lillestrøm Sportsklubb enige om å avslutte den danske spillerens kontrakt.
                                      Av: Ole Kristian Bakkene

Torsdag ble Dan Anton Johansen og LSK enige om å avslutte den danske spillerens kontrakt.
                                      - Jeg er godt fornøyd, og er nå glad for at vi har kommet til enighet. Vi skilles som venner, og jeg har ikke noe negativt å si om LSK. Selve prosessen ble feil for meg, men når vi nå kom til en enighet så ser jeg bare framover.
                                      - Nå flytter jeg hjem til Danmark for å finne en ny klubb, sier han samtidig som han takker Åråsen-publikummet for støtten gjennom årene han har spilt for LSK.
                                      LSK-manager Jan Åge Fjørtoft har arbeidet hardt for å finne en løsning for Dan Anton, og var godt fornøyd med at det ble enighet til slutt.
                                      - LSK takker Dan Anton for den jobben som han har gjort for LSK. Han ble cupmester for LSK i 2007 og har derfor skrevet inn sitt navn i LSKs historiebøker. Vi ønsker han lykke til videre, sier LSK-manager Jan Åge Fjørtoft.

Kommentar

• Gale Isbre
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Dec 2005
                                        • 1164

Aftenpostens aftenutgave har i dag en helside om PSA, og skriver at han kan bli den neste midtstopperen som får prøve seg på landslaget.

Det mest oppsiktsvekkende i artikkelen er faktaboksen, som forteller at han er født 19. mai 2005.
                                        Last edited by Gale Isbre; 21.02.2008, 18:52.

Kommentar

• RSP
                                          Moderator
                                          • Aug 2004
                                          • 10498

RB

Reine, skjære idyllen i LSK

LA MANGA:
                                          Fotball-Norge venter på at det skal sprekke mellom LSKs støtteapparat, klubb og trener Tom Nordlie. De kan komme til å vente lenge.

Av Per Kristian Torvik
                                          Publisert 22.02.2008 - 06:30

STÅR SAMMEN: Trenerne i LSK er enige om hvordan de skal trene laget og fordele ansvar seg imellom. Fra venstre Cato Bakkemo, Tom Nordlie. Erlend Slokvik og Frode Grodås. FOTO: PER KRISTIAN TORVIK

– Vi har tøffe faglige diskusjoner. Styrken er at vi gjennom hele fjor og fram til nå har dokumentert alt vi har gjort. Vi er 90 prosent enige. De siste ti gir oss alle noe å bryne oss på, sier assistenttrener Cato Bakkemo.
                                          Han tar gjerne kallenavnet Skyggen, som Tom Nordlies høyre hånd.
                                          – Om Tom lar en spiller må gjennomgå, har jeg oppgaven med å trekke fram de positive siden og bygge ham opp etterpå.
                                          Bakkemo ser det som en av hans hovedoppgaver å legge forholdene til rette for at hovedtreneren kan gjøre en best mulig jobb.
                                          – Når Tom får ut sitt beste, er det noe LSK som lag kommer til å bli bedre av, mener han.
                                          – Jeg har aldri jobbet med noen som har vært så dyktige som apparatet vi har i LSK nå. Det gjelder materialforvaltere, medisinsk apparat, analyseekspert, administrasjon, styre og opp til trenere, sier Nordlie.
                                          Grunnen er at han, for første gang i sin karriere, føler han har folk rundt seg som han kan stole 100 prosent på gjør det de skal.

Unikum
                                          Fysisk trener Erlend Slokvik er ifølge flere spillere et unikum.
                                          – Spør du Slok'en om å gjøre noe for deg, har han sannsynligvis allerede gjort det. Eller så sier han at han skal gjøre det, og ringer opp etter fem minutter og forteller at alt er i orden, sier Simen Brenne.
                                          – Relasjonene Slok'en får til spillerne er enorme. Han deltar på to økter i løpet av dagen. Deretter drar han ut på to timers sykkeltur med Marius Johnsen for å bygge ham opp etter kneoperasjon, sier Tom Nordlie.
                                          Det er slikt som får ham til å være dobbelt så stor optimist nå som før LSK kom til La Manga, selv om spillet har vært så som så.
                                          – Jeg delegerer mer ansvar enn jeg har gjort noen gang. Det gir meg sjansen til å bli bedre på det jeg allerede er god på, først og fremst å coache laget.

Modig
                                          Erlend Slokvik har trent skiskytterlandslaget, og var ansvarlig da Ole Einar Bjørndalen herjet i Salt Lake City-OL i 2002. Han syntes det var modig av LSK og Tom Nordlie å ansette ham som fysisk trener.
                                          – En skal kunne mye om fysisk trening for å stole på det jeg gjør. Jeg har tross alt mest erfaring fra individuelle idretter. Så jeg er overrasket over det ansvaret jeg har fått om en lagidrett. Jeg kjører del økter, der Tom faktisk ikke vet hva vi driver med.
                                          – Ingen problemer med den etter ryktet umulige Nordlie?
                                          – Vi kan være faglig uenige. Men vi er et sammensveiset trenerapparat der det er lov å si fra.
                                          – Han hører på det du har sier hvis belastningen blir for stor?
                                          – Ikke alltid. Av og til går han på tvers av mine ønsker når det gjelder totalbelastningen.
                                          – Slok'en stemmer også ned mine synspunkter del ganger. Men det har han sannsynligvis glemt, ler Tom Nordlie.
                                          Slokvik tar selvkritikk for noe som er skjedd i Spania den siste uka.
                                          – Med fasit i hånd burde vi ikke latt Jon Midttun Lie trene over to timer lørdag og spille kamp mandag. Det ble en for tøff belastning.

Kjører keeperne
                                          Fjerdemann på feltet er keepertrener Frode Grodås.
                                          – Om noen mener jeg krever for mye og trener for lange økter, er det ingenting mot Frode, mener Tom.
                                          Grodås kjører målvaktene hardt.
                                          – Jeg føler jeg har full tillit til å gjøre det jeg mener er best for keeperne. Ansvaret mitt blir på ingen måte pulverisert. Jeg synes trenerapparatet bare fungerer bedre og bedre, sier han
                                          Harmoni preger forberedelsene i LSK. Ingenting tyder på et lag og et støtteapparat med sterk kritikk mot sjefen, slik det ble opplevd i Sandefjord og Start.
                                          Grunnen er at flinkere folk på sine områder finnes ikke i Norge. Tom Nordlie får brynt seg på det beste som er.
                                          Det som gjenstår er at de sørger for at spillerne lykkes når de skal opp til eksamen hver eneste uke fra 30. mars.

Kommentar

Working...