LSKs behandling av egne spillere

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Gullars
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Aug 2005
    • 355

    LSKs behandling av egne spillere

    Fra lsk.no

    Forandringer i spillergruppen
    LSK har i lengre tid, i samarbeid med aktuelle spillere, forsøkt å slanke stallen gjennom salg og/eller utleie.
    Vi har i dag meddelt våre spillere, Dan Anton Johansen og Pål Strand at de ikke lenger er med i våre planer for fremtiden. Dette betyr at de ikke er tatt ut til å reise med LSK til La Manga og at de fra 4. februar vil trene med en annen treningsgruppe i vår eliteavdeling. Dette betyr også at de nevnte spillere vil få bedre tid til å finne seg en ny klubb.

    LSK vil utover dette ikke grunngi denne avgjørelsen i forhold til det ansvar vi har som arbeidsgiver. Spillerne har selvfølgelig sin fulle rett til oppfylle sin kontrakt i LSK, og LSK vil oppfylle sine forpliktelser.

    (Kan noen hjelpe meg å legge det i nyhetstråden)


    Jeg har i lenger tid vært forundret over måten personal politikken i LSK håndteres, og jeg ser i dag på lsk.no sine sider at dette har tatt nye høyder. Når en spiller som Pål Strand som har vært i klubben i 9 år blir skyvet ut i kulden på denne måten, så må jeg si at det er noe jeg ikke liker.

    Jeg har forståelse og respekt for at Pål ikke passer inn i LSK sin videre satsning, og jeg har forståelse for at en trener tar ut det laget han mener er best rustet til kamp. Men at en spiller som igjennom hele sin karriere har ofret så mye som Pål for klubben, så skulle jeg ønske at klubben i mitt hjertet behandlet han på en annen måte.

    For en spiller i Pål sin alder å ikke få lov av klubben til å delta på treningsleiere, treninger osv er ødeleggende for han sin videre karriere. Jeg syns det er synd at klubben velger å gå til dette skrittet.

    Jeg er dypt skuffet over LSK i denne saken!
  • holmiz
    The kjøkken-kanariz
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2006
    • 6064

    #2
    Jeg synes LSK har vært veldig ryddig i denne saken. De informerer spillerne i god tid før seriestart om at de ikke lenger blir satset på. Det synes jeg er fair. Dessuten tatt i betraktning antall spilleminutter for Pål Strand de siste 3 sesongene, så kom ikke dette som en overraskelse. Tiden var rett og slett moden for at Strand og Sportsklubben nå avslutter forholdet.

    Og litt økonomi, Pål tjente i følge skattelistene ca 800.000 for å spille fotball for Sportsklubben i 2006. Så slemme har de ikke vært.

    Når det er sagt, så vil jeg rette stor takk til Pål Strand for mange magiske øyeblikk i LSK-drakta! Savnet av supermann i storform har vært der lenge, det merkes på mange tråder her på forumet hvor det ønskes ny ving, og mang en gang ropes høyt om gode frispark og innlegg fra kantene. Den som skal følge etter Pål får store sko å fylle, det er det liten tvil om!
    Hilsen Anders

    Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
    Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

    Kommentar

    • reka
      Seniormedlem
      --==FORUMRUNKER==--
      • Aug 2005
      • 13277

      #3
      Hverken Pål Strand eller LSK er tjent med at han dras med til LaManga eller på det intensive treningsrogrammet A-laget må gjennomføre før sesongstart. Påsan trenger tid til å finne seg en ny klubb. Å la en spiller som ikke får plass på laget være med for å være grei er tullete - spillerne orker hardkjøret fordi de gleder seg til å spille kamper og konkurrere om plassene. Å si ifra nå er det mest fornuftige for alle parter. Gledelig at LSK fortsatt oppfyller sin del av kontraktsbetingelsene, og ikke begynner å tulle.

      Forøvrig veldig trist at en av de spilleren som for meg virkelig symboliserer LSK nå er ferdig. Håper alt order seg med ny klubb og at han tar med seg bare gode minner herfra. Han vil bli savnet!

      Kommentar

      • Bolsen3
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Jan 2004
        • 1061

        #4
        Best å være ærlig, så slipper man å kaste bort tida til spillerene. Hvis man vurderer at en spiller ikke lengre er god nok for klubben, hvorfor skulle han så ikke få muligheten til å finne seg en ny klubb så raskt som mulig?

        Kommentar

        • Rønnern
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 6690

          #5
          Opprinnelig skrevet av holmiz
          Jeg synes LSK har vært veldig ryddig i denne saken. De informerer spillerne i god tid før seriestart om at de ikke lenger blir satset på. Det synes jeg er fair. Dessuten tatt i betraktning antall spilleminutter for Pål Strand de siste 3 sesongene, så kom ikke dette som en overraskelse. Tiden var rett og slett moden for at Strand og Sportsklubben nå avslutter forholdet.
          Poenget her er vel at begge spillerne tidligere har fått beskjed om å finne seg nye klubber, det er ikke noe nytt i dette. De har ikke funnet andre tilbud som de synes er verdt å hoppe på.

          Men nå har Sportsklubben valgt å prøve å tvinge spillerne ut av klubben ved å la dem trene med rekruttlaget, skyve dem ut i kulda og på den måten gjøre at spillerne blir mer desperate på å komme seg til en annen klubb, fremfor å bite tennene sammen og bevise at LSKs sportslige ledelse tar feil.

          Jeg sier meg enig med Gullars. Dette er en merkelig personalhåndtering og jeg liker det ikke i det hele tatt. Påsan er Fugla to the bone, en klassespiller for LSK gjennom mange år, var gudebenådet siste Royal League turnering og nå blir han behandlet som noe som katten har dratt inn i huset.

          Dansken ble hentet inn for under to sesonger siden, sterkt ønsket av LSK. Nå kan ikke LSK få kvittet seg med ham fort nok. Nye spillere som er i LSKs søkelys bør ha denne saken i mente før man skriver under for Fugla.
          Mvh Ronnie "The Runner"
          LSK for alltid

          Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

          Kommentar

          • xeR
            Seniormedlem
            --==FORUMRUNKER==--
            • Jan 2004
            • 11206

            #6
            Det var Uwe som henta Dan Anton, at en ny trener ikke vil satse på alle spillerene han overtar er det ikke noe nytt ved. Noen spillere blir lenge i en klubb, andrfe drar tidligere. Når det er sagt så synes jeg Dan Anton er en god spiller som hadde fortjent flere sjanser. Det at de ikke blir med til La Manga ser jeg heller ingen dramatikk i, det er nok en avgjørelse tatt i samråd med spillerene. Finner de ikke nye klubber før de andre er tilbake fra La Manga er jeg sikker på at de trener som normalt med resten av A-laget.
            Det er bedre å væra døv enn vålenga.

            Kommentar

            • holmiz
              The kjøkken-kanariz
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Apr 2006
              • 6064

              #7
              Til Rønnern:

              Jeg er veldig enig i mye av det du skriver, men på et punkt skjærer det seg for meg:
              Men nå har Sportsklubben valgt å prøve å tvinge spillerne ut av klubben ved å la dem trene med rekruttlaget, skyve dem ut i kulda og på den måten gjøre at spillerne blir mer desperate på å komme seg til en annen klubb, fremfor å bite tennene sammen og bevise at LSKs sportslige ledelse tar feil.
              Følelser er 110% for oss som følger de gule og svarte nær sagt dag ut og dag inn. Men å sammenlikne hvordan vi som supportere opplever det, med hvordan spillerne opplever situasjonen blir helt feil. Fotballen (på høyt nivå) består i dag utelukkende av profesjonelle spillere som får betalt for å prestere. Når de ikke lenger presterer, så er det ikke lenger attraktivt for arbeidsgiver å betale. Så enkelt er det, og slik fungerer fotball på topp-nivå helt enkelt. Dette har både Pål og Dan vært klar over fra dagen de signerte for LSK.

              Edit: For å skape en konstruktiv debatt, hvordan mener du at LSK burde ha håndtert denne saken Rønnern?
              Last edited by holmiz; 04.02.2008, 21:37.
              Hilsen Anders

              Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
              Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

              Kommentar

              • Rønnern
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2003
                • 6690

                #8
                Opprinnelig skrevet av xeR
                Det at de ikke blir med til La Manga ser jeg heller ingen dramatikk i, det er nok en avgjørelse tatt i samråd med spillerene. Finner de ikke nye klubber før de andre er tilbake fra La Manga er jeg sikker på at de trener som normalt med resten av A-laget.
                Det er jo nettopp det uttalelsen fra LSK sier at de ikke gjør. Fra og med 4. februar så vil de trene med en annen treningsgruppe, ikke A-laget. Og ved å ikke la dem bli med til La Manga og i stedet ta med seg spillere som ikke er knyttet til klubben, så betyr det at man fryser ut spillerne fremfor å opptre som en seriøs arbeidsgiver.


                Opprinnelig skrevet av holmiz
                Når de ikke lenger presterer, så er det ikke lenger attraktivt for arbeidsgiver å betale. Så enkelt er det, og slik fungerer fotball på topp-nivå helt enkelt. Dette har både Pål og Dan vært klar over fra dagen de signerte for LSK.

                Edit: For å skape en konstruktiv debatt, hvordan mener du at LSK burde ha håndtert denne saken Rønnern?
                Har ikke noen problemer med at klubben ikke ønsker å ha med spillerne videre, det må de få lov til å mene. Men man har tegnet en kontrakt med spilleren og det forplikter, fra begge parter. Klubben har forpliktet seg til å betale spillerne lønn i et x-antall måneder, spilleren har forpliktet seg til å trene hardt og seriøst og spille for klubben, dersom treneren finner denne god nok. Denne siste delen av kontrakten får ikke spilleren mulighet til å oppfylle, da de ikke kan regne med at treneren kan vurdere dem så lenge de er i en annen treningsgruppe.

                De er herved proklamert som persona non grata i A-stallen og det er ikke på grunn av dårlig oppførsel eller annen disiplinærsak, men rett og slett fordi man mener de er for dårlige og ikke vil gi dem muligheten til å bevise at de som tok avgjørelsen, tok en feil avgjørelse.

                Jeg mener at spillerne gjerne kan få beskjed om at de ikke vil bli satset på og er frie til å finne seg nye klubber, men at de samtidig må få lov til å oppfylle sin del av kontrakten, nemlig å bite tenna sammen og bevise at klubben tar feil.

                Alternativt kan de kjøpe dem fri fra kontrakten, det vil si betale dem den lønna de har krav på ut kontraktstiden. Men det ville ikke være så økonomisk gunstig som å få dem til å si opp selv, eller i denne sammenheng, kanskje ta til takke med et vesentlig dårligere økonomisk tilbud enn det de har i dag.
                Mvh Ronnie "The Runner"
                LSK for alltid

                Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                Kommentar

                • blue
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Aug 2004
                  • 1429

                  #9
                  Dette er jo ikke akkurat en avgjørelse som er tatt over natten. Påsan og Danton har i lengre tid bevist at de ikke er gode nok til å satses på, og alderen taler ikke i deres favør. Støtter LSK 100% i denne saken. Det er to måneder til seriestart, og spillerne har god tid på seg til å finne en ny klubb.
                  Fugla 4 Life!

                  Kommentar

                  • mooph
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Aug 2005
                    • 1496

                    #10
                    Dersom LSK velger å gi beskjed til Dansken og Påsan om at disse ikke har en fremtid i klubben og at de må trene med rekruttlaget her hjemme er det greit nok. Formasjonsterping med spillere som ikke er tiltenkt å spille kamper er ugunstig, det er da bedre å ta med talenter isteden.

                    Drittsekkfaktoren som LSK kan pådra seg kommer først dersom klubben ikke lar spillerene skifte klubb pga. for dårlige tilbud ol. og på den måten ødelegger den fremtid disse har igjen som spillere.
                    Fugla mot nye høyder

                    Kommentar

                    • reka
                      Seniormedlem
                      --==FORUMRUNKER==--
                      • Aug 2005
                      • 13277

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av Rønnern
                      Det er jo nettopp det uttalelsen fra LSK sier at de ikke gjør. Fra og med 4. februar så vil de trene med en annen treningsgruppe, ikke A-laget. Og ved å ikke la dem bli med til La Manga og i stedet ta med seg spillere som ikke er knyttet til klubben, så betyr det at man fryser ut spillerne fremfor å opptre som en seriøs arbeidsgiver.
                      Det som skal være med til La Manga er det som skal spille eller har mulighet for å spille på A-laget.

                      spilleren har forpliktet seg til å trene hardt og seriøst og spille for klubben, dersom treneren finner denne god nok. Denne siste delen av kontrakten får ikke spilleren mulighet til å oppfylle, da de ikke kan regne med at treneren kan vurdere dem så lenge de er i en annen treningsgruppe.
                      Nordli har fulgt begge i over ett år og bestemt seg. At han ikke har mulighet til å ombestemme seg når de er i en annen treningsgruppe er tull, skulle mirakelet skje vil han nok få høre det.

                      De er herved proklamert som persona non grata i A-stallen og det er ikke på grunn av dårlig oppførsel eller annen disiplinærsak, men rett og slett fordi man mener de er for dårlige og ikke vil gi dem muligheten til å bevise at de som tok avgjørelsen, tok en feil avgjørelse.
                      At de er persona non grata er vel dine egne ord - før eller senere må man skilles, det betyr ikke at man mister sin status. Utrykket rett og slett for dårlig sier også det meste - vi trenger ingen i a-stallen som rett og slett er for dårlige.

                      Jeg mener at spillerne gjerne kan få beskjed om at de ikke vil bli satset på og er frie til å finne seg nye klubber, men at de samtidig må få lov til å oppfylle sin del av kontrakten, nemlig å bite tenna sammen og bevise at klubben tar feil.
                      De har hatt et år på seg - fair nok.

                      PS! Jeg ser i ettertid at Pål Strand er misfornøyd og vil kontakte advokat. I så tilfelle er det tragisk at man ikke har kunnet kommet til enighet på mer diplomatisk vis. Selv om han ikke er god nok for a-laget kunne avgangen vært ordnet med mer verdighet enn dette.
                      Last edited by reka; 05.02.2008, 09:56.

                      Kommentar

                      • gamle-perta
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Sep 2004
                        • 2418

                        #12
                        Jeg synes det er litt vanskelig å mene for bastante ting om realitetene i denne saken. Til det kjenner jeg for lite til detaljene og evt avtaler mellom spillere og klubb i forhold til det en del andre debattanter her på forumet synes å vite.

                        Men uansett mener jeg formuleringen i den dramatiske kunngjøringen på lsk.no i beste fall er litt forvirrende.
                        I første setning skriver de:

                        "LSK har i lengre tid, i samarbeid med aktuelle spillere, forsøkt å slanke stallen gjennom salg og/eller utleie."

                        Jeg tolker dette som at Påsan og Danton allerede for lenge siden fikk beskjed om at de ikke var med i framtidsplanene på Åråsen.
                        Derfor virker setning nummer to velddig snodig:

                        "Vi har i dag meddelt våre spillere, Dan Anton Johansen og Pål Strand at de ikke lenger er med i våre planer for fremtiden. Dette betyr at de ikke er tatt ut til å reise med LSK til La Manga og at de fra 4. februar vil trene med en annen treningsgruppe i vår eliteavdeling."

                        Det å bli plassert i en annen treningsgruppe er noe som vanligvis forbindes med disiplinærsaker eller andre konflikter.
                        Jeg tror ikke det er slike forhold inne i bildet her, men formuleringen LSK benytter i sin kunngjøring tyder på at dette ikke er noe klubben og spillerne er enige om.

                        Jeg tror LSK gjennom denne saken kan sikre seg sesongens andre, store og negative medieoppslag. Det første kom etter at treneren vår sto på "balkongen" i LSK-hallen og brølte til Tom Kristoffersen midt under en treningskamp i januar - med NRK fem meter unna...

                        Håper jeg tar feil, men jeg frykter vi på nytt har manøvrert oss ut i skuddlinjen på en litt klossete måte. Og det skjønner jeg ikke helt vitsen med.

                        Mvh
                        Gammer`n
                        Mvh
                        Gammer´n (Per T)

                        Kommentar

                        • norskpoker
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Jan 2007
                          • 399

                          #13
                          Folkens,

                          dette kan da umulig være en sak vi kan få dårlig presse på. Klubben har gitt klar beskjed om at spillernes kontrakter vil bli fullt og respektert ved at de får lønn som vanlig ut kontraktsperioden. Om Nordlie har bestemt seg for at han ikke vil bruke dem på a-laget er det selvsagt ok at de ikke trener med a-stallen. Ut fra noen av innleggene her inne skulle man nesten tro at klubben hadde gjort noe veldig stygt mot disse spillerne. Det eneste klubben har gjort er å si fra om at det denne sesongen, som vel uansett skulle bli den siste for begge spillerne, ikke vil bli a-lagsfotball på dem. Lønn får de og de får muligheten til å finne seg nye klubber. Dette er helt kurant oppførsel som ikke under noen omstendigheter er noe å skamme seg over.

                          Kommentar

                          • Gullars
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Aug 2005
                            • 355

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av gamle-perta

                            Håper jeg tar feil, men jeg frykter vi på nytt har manøvrert oss ut i skuddlinjen på en litt klossete måte. Og det skjønner jeg ikke helt vitsen med.

                            Mvh
                            Gammer`n
                            Mye kan desverre tyde på det, for de som så på tv2 nyhetene nå, så havner saken hos advokater og hos Niso, så det kan vel tyde på at saken stikker litt dypere en det som har kommet fram så langt!

                            Kommentar

                            • BD
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Feb 2006
                              • 1422

                              #15
                              Jeg synes er utrolig trist at det skal bli uenighet mellom klubben og akkurat disse to spillerne. Strand har vært en viktig spiller for oss i mange år, og er en hedersmann. Danton har vært svært lojal og lite sutrete når han har vært utenfor laget. Skulle virkelig ønske at de og klubben kunne skilles som venner!

                              Kan derimot ikke skjønne hvorfor Strand skal engasjere en advokat. Kan ikke se at Sportsklubben har gjort noe ulovlig i denne saken, med mindre det er noe vi ikke vet om.

                              Kommentar

                              • Kimito
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jan 2004
                                • 2601

                                #16
                                Heh...jeg må si at jeg synes det er litt underlig at folk har så lett for å kritisere klubben. Hvis Strand er "fugla to the bone", som noen hevder, så burde han vel ha funnet seg en annen klubb (og begynne å lete etter en jobb etter fotballen kanskje), heller enn å hente en årslønn til på Sportsklubbens regning.

                                Greit at klubben har signert kontrakt, men de fleste spillere rundt omkring aksepterer å gå ned i lønn ved å skifte klubb, heller enn å bruke enda et år av livet sitt på å stille halvmotivert på treninger i en klubb du ikke lenger er ønsket, og hvor du vet at du tyner klubben for lønningspenger den hadde trengt til andre spillere.

                                Jeg hadde i alle fall fått en dårlig følelse av å gjøre det, men blårussen mener vel kanskje at alt som er rasjonelt økonomisk er noe alle hadde gjort. Danton kan jeg lettere forstå, siden han ikke har fått mange muligheter og fordi han neppe føler at han står i takknemlighetsgjeld til klubben på noen måte. Allikevel synes jeg det er kjedelig at spillere tar sånne valg, selv om de har retten til det.

                                At klubben i en sånn situasjon gjør det overtydelig at man ønsker dem vekk, har jeg faktisk ikke noen problemer med, så lengde de holder seg innenfor lovverket. Er det greit at spillerne først skal melke pengene ut av klubben uten at de lenger er gode nok til å bidra, OG kreve å få være i veien for de andre, selv om de ikke skal satses på?

                                Strand har gitt mange gode opplevelser, men det hadde vært best for begge parter om han gikk videre i livet sitt. Tiden hans som fotballspiller i en norsk toppklubb er over.
                                Ferdigskåra

                                Kommentar

                                • Gullars
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Aug 2005
                                  • 355

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av BD

                                  Kan derimot ikke skjønne hvorfor Strand skal engasjere en advokat. Kan ikke se at Sportsklubben har gjort noe ulovlig i denne saken, med mindre det er noe vi ikke vet om.

                                  Jeg vet ikke om man skal tro alt pressen sier, men på generelt grunnlag kan man nok helt sikkert fastslå at det er noe vi ikke vet om, og helt sikkert aldri kommer til å få vite.

                                  Kommentar

                                  • BD
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Feb 2006
                                    • 1422

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av Kimito
                                    Danton kan jeg lettere forstå, siden han ikke har fått mange muligheter og fordi han neppe føler at han står i takknemlighetsgjeld til klubben på noen måte.
                                    For å holde dette ryddig, vil jeg bare nevne at det var Strand TV2 hadde snakket med. Det var han som ville gå til spillerforeningen og anskaffe advokat.

                                    Om Danton gjør det samme ble i hvertfall ikke nevnt. Hvis jeg husker riktig, sa vel også Danton på slutten av sesongen at han ville bort for å spille regelmessig. Så la oss ikke kutte strupen på Danton før vi vet hva han gjør! Slik jeg har opplevd Danton, er han svært ryddig når det gjelder slike ting, og tviler på at han blir bare for å tviholde på lønna.

                                    Kommentar

                                    • sniper
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Feb 2004
                                      • 5254

                                      #19
                                      SKjønner ikke hvorfor dette skal offentliggjøres?
                                      Nok en gang så dras personalsaker ut i media, og nok en gang er det en lojal spiller med nesten 10 års bakgrunn i klubben som skal kastes på dør.
                                      Jeg aksepterer at spillere som ikke er gode nok er tilsalgs, men aksepterer ikke måten våre lojale spillere blir behandlet på.

                                      Elefanter på besøk i glassmagasinet, der har du LSK i media...

                                      Petter

                                      Kommentar

                                      • hthaug
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Nov 2004
                                        • 435

                                        #20
                                        Påsan har vel snart vært skada i 4 år. Regner med at det er litt av grunnen til at LSK ikke ønsker å satse på han.

                                        Kommentar

                                        Working...