LSKs behandling av egne spillere
Collapse
X
-
Nja, media er vel ikke det største problemet her! Men Spillerne må tåle å bli vraket når de ikke presterer og ikke er gode nok. Men det som er problemet i denne saken er hvordan det har blitt håndert. Altså åssen LSK håndterte situasjonen at Pål Strand ble flyttet ned på 2. laget. Derfor trenger man ikke en MEDIArådviger, men en spiller/ vanlig rådviger..Kommentar
-
Nja, media er vel ikke det største problemet her! Men Spillerne må tåle å bli vraket når de ikke presterer og ikke er gode nok. Men det som er problemet i denne saken er hvordan det har blitt håndert. Altså åssen LSK håndterte situasjonen at Pål Strand ble flyttet ned på 2. laget. Derfor trenger man ikke en MEDIArådviger, men en spiller/ vanlig rådviger..
Med dette sier LSK at de egentlig ikke har lyst til å oppfylle sin kontrakt, ved å degradere ligger det vel også et ønske om at han raskere skal slutte/si opp.
Dette er en velkjent taktikk i arbeidslivet, man flytter personer man ikke vil ha i håp om at de slutter.
I mine øyne er dette en form for mobbing og utfrysing vi ikke kan være stolte av. At man blander dette sammen med vraking o.l er synd. Vraking gjør man ikke i egne presseskriv, dette var oppsigelser.Kommentar
-
Det irriterer meg også, men dette var en sak som Strand var med å blåse opp på nytt ved å la seg intervjue på den måten. Det er ikke klubbens skyld at saken plutselig fikk mer vind i seilene. Det ansvaret får andre ta.FerdigskåraKommentar
-
Pål Strand har gjennom NISO gitt uttrykk for at han har opplevd dette som mobbing/utfrysing. Pkt 1 i min lille empatiskole, og som blir brukt som et av hjørnestenspunktene i institusjoner som prøver å snu ukultur innad; "Det er mobbeofferet selv som definerer hva som er mobbing". Mobbing behøver ikke være ment som mobbing, for å være mobbing. Når man har innsett dette faktum, kan man begynne å påberope seg et minimum av empatisk tenkeevne i denne saken.
For ordens skyld; all nedskrevet nyere offentlig tilgjengelig mobbeforskning støtter dette synet.
Eller på hvilket tidspunkt ville du ha revurdert holdningen din overfor en person som konstant hevdet seg utsatt for mobbing, på samme måte som hypokondere alltid tror de er syke? Neppe et hyppig fenomen, men jeg vil tro at selv du ville ha måttet sette ned foten på et tidspunkt. Ellers hadde du jo endt opp med å mobbe de som vedkommende hevdet at mobbet seg, gitt at du hadde ansvaret for represaliene (se, jeg viser til og med prov på empatisk tankegang).
Du skjønner, jeg har alltid vært en obsternasig elev; så også på empatiskolen din.Last edited by Kimito; 10.03.2008, 01:52.FerdigskåraKommentar
-
Sant nok, men dette er, for mange av oss, en sak vi ikke skal glemme før noe er gjort...Kommentar
-
For det første, så er ikke dette en sak Strand blåser opp på nytt, dette er jo ikke en gammel sak som er over.. dette er en sak som er pågående, Jeg vil vel faktisk gå helt motsatt av deg og si at det er klubbens feil at saken får mer vind i seilende, de burde ha løst denne saken for lenge siden, og det er faktisk klubbens ansvar.Kommentar
-
Dette har ikke noe med mobbing å gjøre.
Hvilken fotballspiller i hele denne store runde verden har kontraktsfestet at han skal spille på førstelaget samme hva? Pål Strand eller? :o
I arbeidslivet så er det slik at man må rette seg etter hvordan bedriften utvikler seg. Hvis man ikke klarer å henge med eller liker utviklingen så er det bare å starte å søke jobb ett annet sted. At Pål Strand og Danton ikke skjønte at de ikke kom til å bli satsa på før ca. julaften ifjor er ikke Lillestrøm SK eller styret sin feil. De fleste så vel i sommer at disse 2 ikke kom til å være fremtida på Åråsen.Kommentar
-
Dette har ikke noe med mobbing å gjøre.
Hvilken fotballspiller i hele denne store runde verden har kontraktsfestet at han skal spille på førstelaget samme hva? Pål Strand eller? :o
I arbeidslivet så er det slik at man må rette seg etter hvordan bedriften utvikler seg. Hvis man ikke klarer å henge med eller liker utviklingen så er det bare å starte å søke jobb ett annet sted. At Pål Strand og Danton ikke skjønte at de ikke kom til å bli satsa på før ca. julaften ifjor er ikke Lillestrøm SK eller styret sin feil. De fleste så vel i sommer at disse 2 ikke kom til å være fremtida på Åråsen.
Pål har vel aldri hevdet at han skulle spille på førstelaget samme hva? Han skjønte nok tidlig at han ikke ville få spilletid, og han klagde ikke over det en gang.. Saken handler faktisk ikke om det i det hele tatt. Det som er saken her, er at han ikke engang skal få lov til å trene med laget. LSK hevder dette er av sportslige grunner, men hvorfor spiller man da med trenere og støtteapperat på treninger for å fylle opp treningene, tror du virkelig på at vår fysiske trener er en bedre fotballspiller en Pål?
Hvor har du fra at Pål ikke skjønte før julaften at han ikke kom til å bli satset på? I november var han i dialog om overgang til HamKam men Lillestrøm ville ikke slippe han.. og alikevel så påstår du at dette er Pål sin feil?
Du refererer til arbeidslivet og utvikling, Det som er rart er at for akkurat 1 år siden (merk rett før Nordlie kom inn som trener) så spilte Lillestrøm royal leage. Da var Pål lillestrøm sin beste spiller, Fjøra gikk da ut å sa i pressen at han ikke skjønte hvorfor Pål ikke hadde spilt mer på landslaget, tror du virkelig at en spiller går fra å være best blandt 24 spillere, til å være dårligere en støtteapperatet til klubben?
Jeg syns det er trist at noen hevder at denn måten å behandle spillere på er på akseptabelt, det handler ikke om hva som er juridisk riktig heller for min del, men hvilken moral vi ønsker at klubben skal ha.Kommentar
-
jeg tror det må ligge noe mer bak dette.. lsk`s argumenter holder ikke mål! pål er riktig nok ikke god nok før 11`ern.. men er god nok for benken og noen minutter på slutten av kamper!
jeg tror det må ha skjedd ett eller annet mellom november og til da dette fant sted.. en stor krangel eller no sånt!"en tjøttpølse og en solobrus takkskalduha værsåsnill"Kommentar
-
Denne saken har så definitivt fått altfor mye oppmerksomhet. Pål Strand er sikkert en fin fyr og for noen år siden var han også en meget bra fotballspiller. Derfor har han også levd godt i LSK og tjent bra med penger. Strand er så definitivt en priviligert mann, og om livet hans er blitt "et helvete" fordi han ikke får kjørt unger på trening hver dag, sier det ganske så mye om manglende empati fra hans side. Om det er noen det er synd på i Norge, er det i hvert fall ikke fotballspillere som tjener bra med penger. Alenemødre og par i etableringsfasen med store lån og vanlige jobber ligger milevis foran Strand når det gjelder hvem man skal synes synd på - i hvert fall på min skala. Pål Strand kom til oss, gjorde det bra og fikk godt betalt i form av en meget god kontrakt. Etter at denne kontrakten ble inngått har ikke mannen spilt mye. Han begynner å bli eldre og det har lenge vært klart at han ikke ville bli satset på i LSK. Å sammenligne dette med å bli degradert i en vanlig jobb er selvsagt bare tull. Mannen hadde 1 år igjen av kontrakten og han måtte ha vært bra naiv om han trodde at vi ville forlenge den.
LSK kunne garantert håndtert dette bedre, men dette kunne jammen KFL også. Det er så visst ikke bare LSK som er med på å gi oss et dårlig rykte i media til tider. Det klarer vi som har vært fans hele livet også. Det er tydelig at Pål Strand er en favoritt hos folket og at dere som driver denne siden for lengst har bestemt dere for hva som er riktig reaksjon i denne saken. Jeg postet feks et innlegg på dette forumet om bildet som ble lagt ut av Strand i forbindelse med La Manga. Dette inkluderte blant annet spørsmålet "Er dette ment som en offisiell støtteerklæring til Pål Strand og dermed som kritikk av LSK, eller er det gjort mot mot bedre vitende?" Jeg fikk selvsagt gult kort for å ha postet i feil forum og innlegget ble tiet i hjel fra de ansvarlige i KFL. I følge enkelte her på forumet bør denne oppførselsen vise en mangel på emapti på KFLs side, og sågar kunne være mobbing, siden mobbing hele tiden skal defineres av den som føler seg mobbet. Ærlig talt folkes, jeg løper da ikke rundt og klager om mobbing fordi utøver sin rett! Jeg registrerer at ledelsen i KFL ikke vil kommentere spørsmålet mitt og avgjøresen om å bruke et bilde av Pål Strand på nettsiden i forbindelse med La Manga-turneringen. Det er de selvsagt i sin fulle rett til, men kom ikke her og si at å gjøre dette ikke er med på å fyre opp under en debatt som media mer enn gjerne vil ta tak i og dermed skaper problemer for klubben vi alle elsker.
Takk for bra innlegg i denne debatten Kimito. Det er godt å se at det også i KFL er mennesker som klarer å se forbi sine umiddelbare følelser og faktisk fisker å være reflekterte.Kommentar
-
For det første, så er ikke dette en sak Strand blåser opp på nytt, dette er jo ikke en gammel sak som er over.. dette er en sak som er pågående, Jeg vil vel faktisk gå helt motsatt av deg og si at det er klubbens feil at saken får mer vind i seilende, de burde ha løst denne saken for lenge siden, og det er faktisk klubbens ansvar.
Du har rett i at saken ikke er død, men det var ikke klubben som ga media kjøtt på beinet til flere artikler. Det er rimelig klart. Du mener at dette også er klubbens skyld, fordi du mener at det bare er klubbens ansvar å løse denne konflikten. De har løst saken med Danton. Kan det være at forhandlingene på den andre siden er tøffere enn med dansken? Skal NISO og Strand alene få sette premissene på en løsning i en slik konflikt. Hvis du mener at svaret er ja, forventer du neppe mye av de som styrer klubben vår.FerdigskåraKommentar
-
Det blir veldig mye synsing i denne tråden da dette er en sak de færreste av oss har kunnskap om. Begge sider har my rett, men jeg blir skuffet når flere benytter hersketeknikker for å kneble meddebattanter.
Det er ingen tvil om at LSK kunne håndtert denne saken på en bedre måte, men per dags dato så er det vel ingen her inne som har full innsikt i saken. Hvilke tilbud Pål har fått og takket nei til vet vi ikke, og dermed er det vanskelig å avgjøre hvem som har skyld i at saken ikke er ute av verden ennå.
Personlig mener jeg at timingen av degraderingen var elendig, og det ikke hadde kostet LSK så mye mer å la Pål fullføre kontrakten i A-stallen, evt. latt han gå til Ham-kam før jul. Jeg regner med at denne problemstillingen ikke har dukket opp og blitt avgjort over en helg. At LSK går ut med informasjonen på sine nettsider er for meg greit, så lenge Pål og Danton fikk beskjed på forhånd. Det hadde blitt mye bråk om LSK bare hadde fjernet de ifra listene over A-stall spillere. Da hadde beskyldningene om lite åpenhet og spekulasjoner herjet i mye større grad. Det er også verdt å merke seg at LSK som arbeidsgiver ikke har lov til å gå ut med all informasjon vedrørende saken uansett hvor mye de ønsker å være åpne.
Jeg stiller gjerne opp på støtteaksjoner for Pål, men jeg vil ikke si at LSK har all skyld i denne saken.Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?Kommentar
-
Denne saken har så definitivt fått altfor mye oppmerksomhet. Pål Strand er sikkert en fin fyr og for noen år siden var han også en meget bra fotballspiller. Derfor har han også levd godt i LSK og tjent bra med penger. Strand er så definitivt en priviligert mann, og om livet hans er blitt "et helvete" fordi han ikke får kjørt unger på trening hver dag, sier det ganske så mye om manglende empati fra hans side. Om det er noen det er synd på i Norge, er det i hvert fall ikke fotballspillere som tjener bra med penger. Alenemødre og par i etableringsfasen med store lån og vanlige jobber ligger milevis foran Strand når det gjelder hvem man skal synes synd på - i hvert fall på min skala. Pål Strand kom til oss, gjorde det bra og fikk godt betalt i form av en meget god kontrakt. Etter at denne kontrakten ble inngått har ikke mannen spilt mye. Han begynner å bli eldre og det har lenge vært klart at han ikke ville bli satset på i LSK. Å sammenligne dette med å bli degradert i en vanlig jobb er selvsagt bare tull. Mannen hadde 1 år igjen av kontrakten og han måtte ha vært bra naiv om han trodde at vi ville forlenge den.
LSK kunne garantert håndtert dette bedre, men dette kunne jammen KFL også. Det er så visst ikke bare LSK som er med på å gi oss et dårlig rykte i media til tider. Det klarer vi som har vært fans hele livet også. Det er tydelig at Pål Strand er en favoritt hos folket og at dere som driver denne siden for lengst har bestemt dere for hva som er riktig reaksjon i denne saken. Jeg postet feks et innlegg på dette forumet om bildet som ble lagt ut av Strand i forbindelse med La Manga. Dette inkluderte blant annet spørsmålet "Er dette ment som en offisiell støtteerklæring til Pål Strand og dermed som kritikk av LSK, eller er det gjort mot mot bedre vitende?" Jeg fikk selvsagt gult kort for å ha postet i feil forum og innlegget ble tiet i hjel fra de ansvarlige i KFL. I følge enkelte her på forumet bør denne oppførselsen vise en mangel på emapti på KFLs side, og sågar kunne være mobbing, siden mobbing hele tiden skal defineres av den som føler seg mobbet. Ærlig talt folkes, jeg løper da ikke rundt og klager om mobbing fordi utøver sin rett! Jeg registrerer at ledelsen i KFL ikke vil kommentere spørsmålet mitt og avgjøresen om å bruke et bilde av Pål Strand på nettsiden i forbindelse med La Manga-turneringen. Det er de selvsagt i sin fulle rett til, men kom ikke her og si at å gjøre dette ikke er med på å fyre opp under en debatt som media mer enn gjerne vil ta tak i og dermed skaper problemer for klubben vi alle elsker.
Takk for bra innlegg i denne debatten Kimito. Det er godt å se at det også i KFL er mennesker som klarer å se forbi sine umiddelbare følelser og faktisk fisker å være reflekterte.
Livet hans blir jo ikke et helvete fordi han ikke får kjørt unga! Det blir det fordi han blir behandlet som søppel på åråsen! Han kunne fått gå da det var noen som var interessert, han kunne fått trene med a-laget, og ikke bli stemplet som dårligere enn fysisk trener i klubben. Det er ikke engang snakk om å sitte på benken.
Tror ikke Pål heller hadde ventet en ny kontrakt, det er ikke det det handler om....Kommentar
-
Siden jeg er en person som "ikke klarer å se forbi mine umiddelbare følelser og ikke fikser å være reflektert" (for noe utrolig piss å si i en debatt), er jeg uenig med deg.
Livet hans blir jo ikke et helvete fordi han ikke får kjørt unga! Det blir det fordi han blir behandlet som søppel på åråsen! Han kunne fått gå da det var noen som var interessert, han kunne fått trene med a-laget, og ikke bli stemplet som dårligere enn fysisk trener i klubben. Det er ikke engang snakk om å sitte på benken.
Tror ikke Pål heller hadde ventet en ny kontrakt, det er ikke det det handler om....Kommentar
-
Jeg driter da i næringslivet. Der har de vel for f**n ikke supportere som bruker mange tusen kroner i året pga sin kjærlighet til bedriften. Det er så meningsløst å diskutere næringslivet oppi dette. Kan godt hende de har sitt på det tørre juridisk sett, men de imponerer tydeligvis ikke brorparten av supporterene når det kommer til den personlige behandlingen av dette (eller Pål selv, for den saks skyld...).
Jeg mener heller ikke at det er en menneskerett å spille på fuglas a-lag, men det er jo ikke dit vi drar det heller. Det er en veldig lang vei fra å la en spiller som du ikke lot gå gratis for noen få måneder siden, og som har spilt på laget i ni år, TRENE med laget.
Jeg kjenner ikke Påsan. Men jeg liker det han har gitt meg på banen i mange år. Når han da skal avslutte sin Lsk-karriere vil jeg at det skal skje på en hyggelig måte uansett om han skal legge opp eller bytte klubb. Og det har klubben ikke klart å gjøre.Kommentar
-
[quote=norskpoker;245894]Jaha ja. Han blir "behandlet som søppel på Åråsen"? quote]
Du har neste rett han blir ikke behandlet som søppel, søppel er noe du kaster og ikke bryr deg om, hadde Pål vært heldig hadde han blitt behandlet som søppel, da hadde han tegnet kontrakt med HamKam og spilt i eliteserien i 2008, han har faktisk blitt behandlet værre, de har behandlet han som søppel de ikke ønsker å kaste, de ønsker å stue det bort istedenfor.Kommentar
-
Såvidt jeg har registrert er det ingen her på forumet som hevder at Pål Strand skulle ha noen rett til å spille på LSKs A-lag. Jeg tror vi alle er enige om at kun sportslige hensyn bør avgjøre hvem som til enhver tid spiller på A-laget. Det er ikke det denne saken dreier seg som.
Formelt handler saken om hvorvidt LSK hadde rett til å degradere Pål Strand fra A-laget til rekruttlaget, jf. kontrakten mellom klubb og spiller. Jeg kjenner ikke saken eller jussen på dette området godt nok til å spå utfallet av en eventuell sak i rettsapparatet. Men dersom det ikke kommer til en snarlig løsning på denne saken (og her hviler det et særlig ansvar på LSK), kreves ikke større spådomskunster for å innse at rettslige runder vil påføre klubben mye negativ PR i mange måneder fremover – og muligens ta en del fokus fra det sportslige.
For i det minste å redde det som kan reddes i forhold til en flott spiller som har gitt mye for klubben, håper og forventer jeg at LSK nå bidrar til å jobbe frem en konstruktiv løsning og avslutning på denne vonde saken.Kommentar
-
Det samme håper jeg, i tillegg til at jeg håper at NISO og Strand jobber med det samme.FerdigskåraKommentar
-
Fra nyhetstråden:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=518680
LSK: - Kunne håndtert Strand-saken annerledes
Nå ønsker klubben endelig avklaring rundt ordlyd i spillerkontrakter
LILLESTRØM (VG Nett) Daglig leder i Lillestrøm SK, Frank Grønlund, er overrasket over stormen som kom etter at Pål Strand ble erklært uønsket på Åråsen.
[FONT=Arial,Helvetica]FERDIG I LSK: Pål Strand - her etter å ha blitt matchvinner i en eliteseriekamp. Foto: Scanpix[/FONT]
Sammen med Dan Anton Johansen ble Strand ble degradert til B-laget tidligere i vinter. Nå innrømmer Grønlund at klubben kunne ha håndtert saken annerledes.
Les også:Kontaktet advokat etter LSK-vraking
- Når reaksjonene har blitt så mange, må vi se på om vi kunne ha gjort en bedre jobb. Vi kunne nok ha håndtert det annerledes, men kjernen i saken står vi fast ved, sier Grønlund til VG Nett.
- Mobbing og trakassering
NISO har slaktet klubben for behandlingen av Strand, og har kalt det hele «mobbing» og «trakkassering.»
Det er ikke Grønlund enig i.
- Nei, det føler vi jo ikke at det er. Vi mener jo at vi har gjort det riktige, ut i fra ordlyden i kontrakten, som sier at det er klubben som bestemmer hvor og når spilleren skal trene.
- Vi er jo ikke helt hundre prosent sikre på tolkningen. Men skal det være slik at klubben skal være prisgitt spilleren, og vi dermed ikke har noen rettigheter? Jeg vet at det er mange klubber som er spente på dette, sier Grønlund.
To NISO-møter
Lillestrøm har to ganger vært i møte med NISO angående Strand-saken. Grønlund, som selv ikke har vært tilstede på møtene, synes det bare er positivt om det kommer en endelig avklaring på ordlyden i spillerkontraktene.
- Det er andre klubber som har gjort dette på samme måte, men da med mindre markante spillere. Det hadde absolutt vært greit å få en avklaring.
LSKs daglige leder håper nå at Strand finner seg en ny klubb.
- Vi vet at det finnes interessenter, og vil sette oss ned med Pål for å forsøke å få til en løsning.
(VG NETT 10.03.08 kl. 15:15, sist oppdatert 10.03.08 kl. 15:16)
Mvh
Gammer´n (Per T)Kommentar
Kommentar