NOK EN UAVGJORT: Steinar Pedersen (t.v.) og Khaled Mouelhi vinner denne duellen mot Strømsgodsets Mattias Andersson, men LSK er langt unna toppformen, 29 dager før seriestart. ALLE FOTO: GEIR EGIL SKOG
Lider av omgangssyken
LILLESTRØM:
(Lillestrøm – Strømsgodset 2-2). Flere av LSK-spillerne led av omgangssyke før Godset-kampen. Diagnosen er også dekkende for prestasjonene på banen, for laget holder ikke hele omganger for tida.
Av Espen Solbakken Publisert 01.03.2008 - 06:30
SCORET: Steinar Pedersen setter ballen under Espen Johnsen.
– Det varierer enormt, ikke bare fra kamp til kamp men også innenfor samme omgang – fra fine angrep til det helt håpløse, konkluderte trener Tom Nordlie etter nok en uavgjort kamp. 2-2 mot Strømsgodset føyde seg dermed inn i rekken av kamper LSK ikke greier å avgjøre.
I år har man kun slått Ham-Kam, mens det er blitt hele fem uavgjort. To matcher er tapt. Og i dag er det 29 dager til seriestart.
I går havnet man bakpå umiddelbart da Otto Fredriksons løse boksing ikke ble viderebefordret ut av feltet av en halvsløv Simen Brenne. Etter at Godset ble snytt for straffe, kom LSK tilbake og som vanlig var det Olivier Occean og Steinar Pedersen som sørget for målene. I en svak 2. omgang fikk Stian Ohr utligne for gjestene.
Målfarlig duo
Duoen Occean og Pedersen er det nærmeste LSK-supportere kommer lyspunkter i en hanglende vinter. Duoen har henholdsvis fem og fire mål i vinterens treningskamper – Occeans uttelling var varslet for helt siden cupfinalen, mens Pedersens fulltreffere fra backplass er vinterens største overraskelse.
– Jeg må nok få et handicap for å henge på Occean, men jeg fortsetter å dukke opp på dødballene. Det er en god egenskap, og den følelsen tar jeg med videre inn i serien. Det spørs bare om jeg har brukt opp friheten jeg har fått til nå. Vi har mange store spillere som pådrar seg oppmerksomhet, sier Steinar Pedersen.
Mens Steinar Pedersens hovedoppgave tvert i mot er å nekte baklengsmål, så lever Olivier Occean av scoringer – det er jobben han får godt betalt for å utføre.
– Dette er min beste vinter scoringsmessig. Det teller ikke i poeng, men selvtilliten det gir meg er viktig. Jeg håper at det blir flere enn Pedersen og meg som scorer, sa Occean.
Mye å gå på
Selv om Occean og Pedersen fortsatte sin egen interne scoringskonkurranse mot Strømsgodset, var det ingen lagdel som fungerte perfekt. Det var både nøkkelspillere og trener Tom Nordlie enig i.
– Jeg leter fremdeles etter kjemien, innrømmet en noe rådvill Nordlie etter kampen.
– Jeg er kritisk mot meg selv på førstemålet deres, men jeg synes også jeg burde fått mer hjelp til å få ballen videre unna etter at jeg skyvde den vekk, sa Otto Fredrikson.
Kaptein Kippe syntes forsvarsspillet var ok, men at trøkket i laget var delvis fraværende.
Simen Brenne på sin side syntes ikke LSK hang sammen som et lag i det hele tatt.
– Dette var ikke store greiene. Vi gikk på samme giret hele veien, var på etterskudd og virket generelt tunge i beina. Det er kun i korte glimt vi viste noe, sa Brenne.
Kommentar