mars 2008

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Torolf
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2004
    • 9574

Dagbladet: RBK uvitende om Riseths hjertetrøbbel

RBK uvitende om Riseths hjertetrøbbel

- En stor overraskelse for oss.

SIGVE KVAMME
    skv@dagbladet.no

(Dagbladet.no): Forrige uke ble Vidar Riseth sykmeldt på ubestemt tid. Få måneder etter overgangen fra RBK, avdekket hjertetesting på La Manga at LSK-spilleren hadde forstørret hjerte som en konsekvens av høyt blodtrykk.

Nyheten kom helt overraskende på RBK-lege Torbjørn Grøntvedt.
    - Vi visste ingenting om dette. Vi har målt blodtrykket regelmessig, uten å finne for høyt trykk, så det var en stor overraskelse for oss, sier Grøntvedt til Dagbladet.no.

Obligatorisk hjertescreening
    Det er først i år at det er innført obligatorisk hjertescreening for samtlige eliteserieutøvere. UEFA handlet raskt etter at Sevilla-spilleren Antonio Puerta døde av hjertesvikt, som flere toppspillere hadde gjort før ham.
    Forrige måned døde Riseths gode venn og tidligere Lyn-spiller, Ove Jørstad, etter å ha falt om på trening.
    - Hvor ofte sjekkes blodtrykket til RBK-spillerne?
    - Det blir sjekket før de testes for O2-opptak. Men blodtrykket kan stige såpass kjapt, det kan skje i løpet av måneder. Det kan ha veldig mange årsaker, som sykdom, stress og store belastninger i perioder, sier Grøntvedt.
    LSK-lege Bjørn Schultzen har vært i kontakt med Grøntvedt for å få tilgang på tidligere blodtrykksmålinger av Riseth, og ble henvist videre til Rosenborgs testlab.

- Bygde seg opp over tid
    Uten å få informasjonen han søkte.
    - Jeg ringte opp og hørte med dem, men fikk til svar at de bare hadde tatt blodprøver, ikke målt blodtrykket. Det har tydeligvis bygd seg opp over tid, sier han til Dagbladet.no.
    Han er imidlertid forsiktig med å antyde at RBK kunne håndtert saken bedre. Men Riseths forstørrede hjerte er ikke noe som skjer over natta, ifølge Schultzen.
    - Det har pågått over tid, det er først da man ser at hjertet vokser på den måten. Det kan ha gått ett år, det kan ha tatt to år, sider han.
    Torbjørn Grøntvedt tør ikke si sikkert når Riseths blodtrykk sist ble sjekket i RBK.

- Alt var normalt
    - Vi har en måling på Vidar da han kom til oss og ble undersøkt. Da var alt normalt, uten at jeg husker verdiene. De på laben sjekker blodtrykket i forbindelse med fysiske tester, men det er mulig de ikke registerer det, sier han.
    Nå går Riseth på hjertemedisiner, noe han blir nødt til å gjøre resten av livet. Takket være den er han trolig tilbake på banen om under en uke.
    - Vidar blir med til Marbella. Han blir ikke med på den første kampen onsdag slik det ser ut, men vi satser på at han blir med til den siste kampen på søndag. Det er målsettinga, sier Schultzen.
    - Hvordan står det til med ham nå?
    - Det har stabilisert seg veldig fint med de medisinene han har fått. Hjertet trekker seg sammen mot normal størrelse igjen, sier Schultzen.
    (Ingen fra RBKs testlab var tilgjengelig for Dagbladet.no mandag)

Kommentar

• RSP
      Moderator
      • Aug 2004
      • 10498

speaker.no

Lillestrøm ble cupmestere i 2007. (Foto: Scanpix)

Gjentar gjerne cupsuksessen

Lillestrøm gjentar gjerne cupsuksessen fra 2007. NM for menn 2008 starter den 16. april med kvalifiseringsrunder. Sjekk hvem dine lokale helter møter her.

Av: Torbjørn Andersen
      Opprettet: 17.03.2008 16:32, oppdatert: 17.03.2008 16:48

Lillestrøm slo FK Haugesund i fjorårets cupfinale.
      - Det gullet var veldig avgjørende for oss siden det er lenge siden vi sist hadde suksess. Fjerdeplass i serien og tap i cupfinalen hadde vært next to nothing. Fjerdeplass og cupgull er en helt annen verden, sier LSKs daglige leder Frank Grønlund til Speaker.no.

Finaleseieren ga mersmak
      Lillestrøm er lystne på ny cupsuksess i år.
      - Vi har en målsetting innad i klubben om at vi skal i finalen annet hvert år. Finaleseieren i fjor ga absolutt mersmak, sier Grønlund.

Han mener det er langt enklere å vinne cupgull enn seriegull i Tippeligaen.
      - Klubben vår må være skjerpet siden cupen er den letteste veien til suksess. I cupen kan man komme til finalen uten å møte Tippeliga-lag. Samtidig er det viktig å ta alle motstandere fullt på alvor, sier Grønlund.

Kommentar

• Kopperud
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Sep 2006
        • 1697

Hulby til LSK

Liten notis i Indre Akershus Blad i dag;

Kjell Hulby har sluttet som daglig leder i Frogner IL og startet som administrativ leder i LSK, han har ansvaret for anleggene på Åråsen og Lillestrøm Stadion.
        Ultras Felt C 2005x2015

Lillestrøm & Bajen

Kommentar

• RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

RB

Slapp med skrekken

ESTEPONA/SPANIA:
          Olivier Occean pådro seg lyskestrekk i forrige uke, men heldigvis for LSK-spissen var det en "light-utgave". Søndag regner han med å være tilbake for LSK mot Lyn.

Av Morten Svesengen
          Publisert 18.03.2008 - 06:30

PÅ SIDELINJA: Olivier Occean måtte se på da lagkameratene gjennomførte den første fotballøkten i spanske Marbella. FOTO: MORTEN SVESENGEN

– Det kjennes mye bedre ut allerede. Forhåpentlig kan jeg spille mot Lyn, sier Olivier Occean.
          Selv om han fortsatt må følge spilldelen av LSK-treningene på den spanske sørkysten fra sidelinja et par dager til, er ingen ting i forhold til det kunne vært.
          En kraftigere lyskeskade kunne satt toppscoreren ut av spill i lang tid.
          Det var under en sprint på oppvarmingen på treningen forrige onsdag at det nappet til i kanadierens lyske – helt uten forvarsel.
          – Vi hadde både test og en tøff fotballøkt tirsdag. Derfor kan muskulaturen hans ha vært sliten. Men det er heldigvis kun en liten strekk som det skal gå raskt å lege, mener LSK-fysioterapeut Jørn Karlsen.

En god Occean-vinter
          Gode nyheter for Occean som har hatt en god vinter for LSK. Han har scoret fem mål på ni treningskamper og har virket å ha noe på gang.
          – Jeg gjorde det bra også før sesongen for to år siden, men dette er absolutt en av mine beste vintersesonger, sier Occean.
          Ei ukes avbrekk vil neppe ha dramatisk betydning for spissens form.
          – Føler meg lett i kroppen og i fin form. går alt som planlagt denne uka skal det ikke være noe problem, sier LSK-spissen.

Myklebust jogget
          Occean var ikke den eneste spilleren som drev alternativ trening på den første treningsøkten på gress etter at LSK i går ankom Marbella på den spanske solkysten.
          Spisskollega Magnus Myklebust jogget bare lett rundt banen. Fotskaden som tvang ham til å forlate banen mot Molde er ikke så alvorlig som fryktet, men samtidig er det uvisst hvor lang tid det vil ta.
          – Helt umulig å si. Han jogget lett i dag. Vi vil prøve oss fram de neste dagene, så får vi se hvordan det utvikler seg, sier fysioterapeut Karlsen.
          – Det gikk greit å løpe lett, men med belastning var det annerledes. Kjedelig at dette skulle komme nå, men samtidig er det bedre enn fryktet, sier Myklebust.

Riseth trente
          Jon Midttun-Lie trente for fullt med laget i går, og han vil trolig gjøre comeback mot spanske Algeciras i treningskampen i morgen.
          Det gjør ikke Vidar Riseth, men trønderen er også på vei tilbake etter at han fikk konstatert hjerteproblemer.
          Han var med på alt bortsett fra den tøffeste spilldelen på LSK-treningen i går kveld. Tre daglige sjekk av blodtrykk avgjør hvor fort han kan komme tilbake for fullt.
          – Trykket er på vei ned, og jeg håper å kunne være med for fullt på treninger i løpet av uka. Da kan jeg kanskje også få litt spilletid mot Lyn søndag, sier Riseth.

PS! Langtidsskadde Marius Johnsen og Markus Kiesenebner er også med til Spania. De er begge i gang med løpetrening.

Kommentar

• RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

speaker.no

Frode Kippe ønsker mwe videodømming i eliteserien. (Foto: Scanpix)

Kippe vil ha mer videodømming

Kortene flagret foran nesa på Frode Kippe i fjor. Nå håper han på mer videodømming og et noe mindre rødgult 2008.

Av: Espen Hartvig, NTB
            Opprettet: 18.03.2008 14:25, oppdatert: 18.03.2008 14:42

Lillestrøm-stopperen var nemlig verstingen i eliteserien i 2007. Tre røde og seks gule kort ble det. Dermed fikk han bare spilt 18 av 26 kamper.

Seks lag – deriblant LSK – spås i gullkampen nå. Den kan bli jevn. En dommerfeil vil kunne få store konsekvenser.

– Ja, den kan få katastrofale følger sportslig. Jeg er mest opptatt av at dommerne går 100 prosent for de avgjørelsene de tar. Så får man eventuelt heller se på ting etterpå, sier Frode Kippe til NTB.

– Jeg er tilhenger av bruk av mer video i etterkant for enten å ilegge sanksjoner eller fjerne om noe er feil. Der synes jeg Norges Fotballforbund kanskje kan være mer offensiv selv om det er blitt noe bedre de siste årene, sier Frode Kippe.

Sammen med lagkamerat Khaled Mouelhi (2) var han eneste spiller med mer enn ett rødt kort i fjor.

På topp
            LSK toppet rødrankingen med seks kort totalt foran Odd Grenland (rykket ned) og Viking med fire.

Likevel skryter Kippe av den norske dommerstanden. – Stort sett så klarer de seg bra. De er godt trent og mer profesjonelle enn før.

Han er – i likhet med mange – opptatt av hva dommerne skal slå hardt ned på denne sesongen.

– De er ofte strenge i starten når det gjelder holding. Det er det mye av, og det går begge veier. Det er ikke alltid lett å se hvem som starter det hele. Så vi får se hvilken linje de legger seg på og om hvordan de holder den.

Spillerne i eliteserien må sone én kamps karantene etter de tre første gule kortene og direkte etter en utvisning.

Kommentar

• Torolf
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Apr 2004
              • 9574

RB: Sesongkort-rekord

ÅRÅSEN: LSK setter denne sesongen rekord i antall solgte sesongkort. Åråsen-klubben nærmer seg nå - ei drøy uke før seriestart - 5200 solgte sesongkort. I tillegg er salget av enkeltbilletter åpnet til alle kamper bortsett fra oppgjørene mot Vålerenga, Brann og Rosenborg, som vil bli solgt i et lukket salg først. Til serieåpningen mot Tromsø 30. mars var det i går solgt 7300 billetter.

Kommentar

• Torolf
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2004
                • 9574

RB: Riseth venter til søndag

ESTEPONA: Vidar Riseth er med på LSK-treningene på den spanske sørkysten, men han føler seg ikke kampklar. Han sikter seg inn på et comeback mot Lyn søndag. Det samme gjør Olivier Occean, som hadde ny framgang på trening i går. Kanadieren, som har en liten lyskestrekk, håper å trene med laget igjen i morgen. Magnus Myklebust merket også framgang på treningen tirsdag. Det betyr trolig at også han har en god sjanse til å rekke seriestarten.

Kommentar

• Torolf
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2004
                  • 9574

RB: Midttun Lie med fra Start

ESTEPONA: Jon Midttun Lie tok ikke sjansen på å starte kampen mot Molde. Mot spanske Algeciras i dag gjør den tidligere Start-spilleren comeback etter strekkskaden han pådro seg på La Manga for en måned siden. LSK stiller trolig med følgende lag (4-3-3): Otto Fredrikson - Steinar Pedersen, Pål Steffen Andresen, Frode Kippe, Jon Midttun Lie - John Anders Bjørkøy, Khaled Mouelhi, Simen Brenne - Bjørn Helge Riise, Arild Sundgot, Tore Andreas Gundersen.

Kommentar

• RSP
                    Moderator
                    • Aug 2004
                    • 10498

Trønder-Avisa

TO SESONGER IGJEN: Vidar Riseth har bestemt seg. Lillestrøm blir hans siste klubb. Frostingen legger fotballskoene på hylla etter 2009-sesongen.

– Neste år er det slutt, da legger jeg opp

OSLO: Vidar Riseth (35) har skrevet sin siste kontrakt som fotballspiller. – Når jeg har fullført toårskontrakten med Lillestrøm, legger jeg opp, sier frostingen.

Steinar Kvarme

Trønder-Avisa treffer Riseth på et hotell i Oslo sentrum. Klokka er 20.00. Han har ikke god tid. Han skal rekke kveldsflyet til Trondheim.
                    Tidligere på dagen er det dessuten blitt kjent at han må bruke hjertemedisiner livet ut. Riseth er sykmeldt, ute på ubestemt tid.
                    Thon Hotel Slottsparken er det femte hotellet han bor på i Oslo-området etter at han i januar møtte på jobb i sin nye klubb. Kona Wenche og barna Sofie [8] og Mia (5) kommer ikke etter fra Trondheim før etter skoleslutt.
                    Vidar Riseth er ukependler. Han er på husjakt for n"te gang. Et langt fotballiv begynner å tære på kreftene.

STAMGJEST: Resepsjonist Lars Damaske (t.h.) tar seg godt av gjesten Vidar Riseth, som begynner å bli mektig lei av å bo på hotell. – Nå er vi på husjakt. Familien flytter etter fra Trondheim så fort skoleåret er over, sier han.

– Nok er nok
                    – Du skal aldri si aldri, men i utgangspunktet er min karriere over etter 2009-sesongen. Neste høst begynner jeg å nærme meg 38 år. Da er det på tide å gi seg som toppspiller. En gang må nok være nok, sier Vidar Riseth.
                    – Den beslutningen har ingenting med at jeg har vært sykmeldt nå å gjøre. Den ble tatt lenge før hjertescreeningen på La Manga, legger han til.
                    Undersøkelsen viste at Riseth har gått med høyt blodtrykk og at venstre del av hjertet hadde vokst.
                    Medikamenter og alternativ trening gjør at han sakte, men sikkert nærmer seg et comeback.
                    Det kan komme som et innhopp fra benken allerede søndag, når Lillestrøm møter Lyn i treningskamp i Marbella i Spania, i generalprøven før Tippeliga-starten påfølgende helg.
                    Det kan komme i første serierunde, Lillestrøm – Tromsø, på Åråsen søndag 30. mars.
                    Det kan komme om noen uker.
                    Riseth vet ikke.
                    – Jeg tar det som det kommer. Jeg skal gjennom nye tester på Marbella, og de avgjør veien videre. Jeg håper at jeg trene litt med laget igjen denne uka, men har sagt til meg selv at jeg ikke må bli altfor skuffet dersom jeg ikke rekker seriestarten, sier Riseth.

Spent på mottagelsen
                    Det er ikke hverdagskost at spillere går fra Rosenborg til Lillestrøm. Og motsatt vei. At Vidar Riseth har byttet ut Lerkendal med Åråsen som hjemmearena, er da også en av de mest kontroversielle overgangene i norsk fotball foran den nye sesongen.
                    Kompromissløse Vidar Riseth var elsket av Rosenborg-supporterne. Han var hatet av Lillestrøm-fansen.
                    Han dro fra Lerkendal som en av Kjernens aller største helter. Han kommer tilbake på Fotball-Norges store festdag. 16. mai. Som en av kanarifuglene. Alle i Trondheim ser helst at de bankes gul og blå.
                    Vidar Riseth er da også litt spent på hvordan mottagelsen vil bli.
                    – He, he. 16. mai er jo litt av en dag å komme tilbake til Lerkendal i Lillestrøm-drakt på. Selvfølgelig blir det litt spesielt. Jeg har sikkert mine fiender i Trondheim, men jeg både håper og tror at jeg har flest venner. Jeg tror de fleste Rosenborg-supporterne skjønner hvorfor jeg dro. Mange har takket meg for den jobben jeg gjorde for Rosenborg, også ledelsen. Det er ingen bad feelings mellom Rosenborg og meg. Jeg er ofte innom brakka, og har jevnlig kontakt med spillerne, spesielt Roar Strand, sier Riseth.
                    Internt i klubbene hadde Riseths klubbskifte vært kjent i flere uker. Nyheten om at han var på vei til Lillestrøm, slapp imidlertid ikke ut før Rosenborgs siste Mesterliga-kamp, bortekampen mot Schalke, i fjor høst.
                    RBK-supporterne var både sjokkerte, sinte og fortvilte.
                    LSK-supporterne visste ikke helt hvordan de skulle reagere. Vidar Riseth, kanskje Kanarifansens største hatobjekt, stort sett bare kalt «klysa», skulle bli en av dem. Det tok imidlertid ikke lang tid før undringen hadde lagt seg på og rundt Åråsen.
                    – Jeg gir alt for å vinne, og er ingen populær mann på noen bortearena. Jeg møtte mange supportere da jeg ble presentert som Lillestrøm-spiller. Sammen med Tom Nordlie og Jan Åge Fjørtoft, møtte jeg dem også på supporterpuben en stund senere. Jeg svarte så godt jeg kunne på alle mulige spørsmål. Responsen har vært kjempegod. Tenningsnivået og spillestilen du viser på banen, kan fort gi feil inntrykk av hvordan du er som person. Det virker som om mange Lillestrøm-supportere har skjønt det nå. Jeg er iallfall blitt tatt imot med åpne armer, smiler Riseth.

– Valget ble lett
                    Alle trodde han ville avslutte karrieren på Lerkendal, der han hadde kontrakt ut 2008-sesongen. Avtalen ga imidlertid både Riseth og RBK muligheten til å bryte arbeidsforholdet etter fjorårssesongen.
                    Riseth ville vite hvilke framtidstanker klubben hadde om han. Knut Torbjørn Eggen, da nyansatt som sportsdirektør, tok tak i saken umiddelbart.
                    – Jeg ba ikke om fast plass på laget, det har jeg aldri gjort og det kommer jeg aldri til å gjøre. Ingen fotballspiller kan gjøre det. Jeg ønsket imidlertid å vite om jeg var en spiller Rosenborg ville satse på også videre. Knut Torbjørn la saken fram for Knut Tørum. Rosenborg hadde på det tidspunktet seks midtstoppere, og klubben var dessuten på jakt etter forsterkninger på den plassen. Jeg snakket ikke med Tørum selv. Det var gjennom Knut Torbjørn jeg fikk vite at treneren ville vurdere meg som et fjerde-, femte- eller sjettevalg denne sesongen. Jeg kjenner Knut Torbjørn Eggen som en dønn ærlig fyr. Han er en kar jeg stoler på. Jeg føler meg trygg på at den versjonen ha ga meg, var den riktige, sier Riseth.
                    – Jeg hadde en god høstsesong for Rosenborg, jeg hadde spilt meg inn på landslaget igjen og flere klubber ville ha meg. Jeg var sterkt ønsket av Lillestrøm, jeg har alltid hatt sansen for Tom Nordlie og valget ble i grunnen veldig enkelt. Jeg fikk forståelse av at RBK fortsatt ønsket at jeg skulle bli, men jeg så ikke for meg selv som fast 2. divisjonsspiller for RBK-2. Det hadde jeg ikke greid i denne fasen av karrieren. Uten andre alternativ, ville jeg heller lagt opp på flekken, sier Riseth.

– Blir ikke arbeidsledig
                    Nå er karriereslutt altså utsatt til senhøsten 2009.
                    – Jeg tror ikke jeg blir gående arbeidsledig særlig lenge etter 2009-sesongen. Jeg kommer nok til å drive i eiendomsbransjen når jeg er ferdig som spiller, og det er mulig jeg vil dukke opp i fotballmiljøet også, i en eller annen rolle. Men like sikkert som at jeg ikke skal skrive bok om min fotballkarriere, er det at jeg ikke skal bli trener. Det er mange nok som har prøvd seg på det, med vekslende hell, smiler Riseth.
                    Hotellhverdagen i Oslo går mot slutten. Gjett om 37-åringen er glad for det!
                    – Lillestrøm har en avtale med Thon, og heldigvis er det mange Thon-hoteller i og rundt Oslo. De siste månedene har jeg flyttet fra hotell til hotell, bare for å få litt avveksling. Når familien kommer etter, ender vi nok opp med et hus i Stabæk-land. Både Sofie og Mia skal begynne på den internasjonale skolen på Bekkestua til høsten, forteller Riseth.
                    Han har mer enn ett svar på spørsmålet om hvem som vinner eliteserien i 2008:
                    – Det kan bli Lillestrøm. Det kan bli Rosenborg. Det kan bli Viking. Det kan bli Brann. Det kan bli Stabæk. Det kan bli Vålerenga. Og så tror jeg Tromsø blir sesongens store positive overraskelse, sier Vidar Riseth.

Kommentar

• RSP
                      Moderator
                      • Aug 2004
                      • 10498

RB

KOSER SEG: Steinar Pedersen stortrives i sitt andre opphold i LSK. Han fikk en pangstart på vintersesongen med to mål i første kamp og ser nå fram til å komme i gang med alvoret. FOTO: MORTEN SVESENGEN

Visker vekk 97-minnene

ESTEPONA::
                      Steinar Pedersen er glad han får sjansen til å rette opp inntrykket fra sist han var LSK-spiller i 1997. Det er fotballåret sørlendingen helst vil glemme.

Av Anbjørg Bakken
                      Publisert 14.10.2004 - 06:37 Oppdatert 19.03.2008 - 08:29

– Jeg valgte ikke Lillestrøm som ny klubb fordi jeg hadde vært her før. Men når jeg først har kommet hit, håper jeg å rette opp inntrykket folk har av meg fra sist jeg var i klubben, sier Steinar Pedersen.
                      Han kom til LSK på utlån fra Bundesliga-klubben Borussia Dortmund våren 1997.
                      Månedene på Åråsen står ikke på skrytelista når han går gjennom sin egen karriere.
                      – Sett i ettertid var nok det å gå til LSK den gangen noe av det dummeste valget jeg har gjort. Før jeg dro var jeg fast i troppen til Dortmund og hadde spilt kamper i mesterligaen. Da jeg kom tilbake etter en dårlig sesong i LSK, hadde de byttet trener og jeg kom aldri opp på det samme nivået, sier Pedersen.

Vil vinne med LSK
                      På forhånd så LSK ut som et bra valg i 1997. Klubben hadde tatt sølv med Per Brogeland som trener i 1996 og profiler som Ståle Solbakken, Frank Strandli og Geir Frigård var fortsatt i klubben.
                      – Vi hadde et godt lag, men jeg husker vi gjorde det veldig dårlig. For egen del hadde jeg også en svak sesong, sier 32-åringen.
                      Foruten ytterligere en sesong i Borussia Dortmund har Pedersen vært innom både IFK Göteborg og Start før han nå er tilbake på Åråsen.
                      Han lot seg lokke av henvendelsen fra Romerike og kom gratis fra Start.
                      – Jeg bestemte meg allerede i august for å bytte klubb. Henvendelsen fra LSK fristet veldig. Jeg visste at jeg kom til en klubb som har mange gode spillere, og det betydde mye. Siden jeg fortsatt har ambisjoner om å vinne noe, var det viktig. Det tror jeg vi kan gjøre i LSK, sier forsvarsspilleren.

– Bedre enn Start i 2005
                      Pedersen var veldig nær å gjøre det med Start i 2005, men til slutt manglet de ett poeng.
                      – Hele sesongen var en vanvittig opptur, men den avsluttet som med en gedigen nedtur da vi ikke klarte å ta gull, minnes han.
                      Nå håper han endelig å lykkes i LSK.
                      – Laget vi har i LSK nå er bedre enn det vi tok sølv med i Start. Samtidig tror jeg det vil bli veldig jevnt. Det er mange gode lag, og ingen kamper er enkle lenger Tippeligaen, mener den tidligere Start-spilleren.

– Lettere for Tom i LSK
                      I LSK er Pedersen blitt gjenforent med treneren som førte Start til sølvet i 2005. Tom Nordlie var også en viktig faktor for at LSK ble hans nye klubb.
                      – Jeg snakket mye med Tom i forkant. Han er en meget god trener som sto bak oppturen i Start.
                      32-åringen mener at Nordlie har enda bedre arbeidsvilkår i LSK enn han hadde i sørlandsklubben.
                      – I Start måtte han fungere i flere roller. Her i LSK er forholdene og støtteapparatet større. Det betyr at Tom som LSK-trener kan han konsentrere seg om det han kan aller best – å trene laget, mener Pedersen.

Kommentar

• Håkon Henriksen
                        Administrator
                        • Nov 2003
                        • 6411

www.kfl.no

LSK - Tromsø 30. mars kl. 18.00

Endelig er vi gang igjen. Les den store seriestartguiden her

Skrevet av kfl.no

Medlemsskap i KFL
                        Sjekk www.kfl.no hvordan du betaler over nettbank, post, bank etc. Du kan betale kontant på Shopen og på KFL-standene på Martins og Åråsen søndag 30/3. I tillegg kan man melde seg inn i KFL ved alle våre arrangementer. Vi har sendt ut masse medlemskort allerede og sender ut fortløpende etterhvert som folk melder seg inn.

Sesongkort
                        - Man kan kjøpe sesongkort helt fram til seriestart. Du går inn på www.lsk.no og betaler over nettbank. Fra og med tirsdag 25. mars kan man også møte opp på LSK-kontoret på Åråsen og kjøpe sesongkortet via bankkort. Prisen på et sesongkort på Feltet er fortsatt kun kr. 1350,- for de over 16 år og kr. 700,- for de under 16 år. For mer info om sesongkort kan man kontakte LSK på tlf. 63 80 56 60 fra og med tirsdag 25/3. Om noe galt skulle skje med sendinga av sesongkortet etc. får man uansett en kvittering så man kommer inn mot Tromsø. Slapp av, dette går bra folkens!

- Vi setter rekord for antall solgte sesongkort så det suser. Akkurat nå ser det ut til å gå mot ca. 5.300 sesongkort, en kraftig økning fra i fjor da antallet var 4.200. På Kanari-Feltet har det også vært en veldig bra økning, nesten 1.100 har bestilt betalt sesongkort der.

Billettsalg
                        Man selger enkeltbilletter på LSK-Shopen, Effect Stortorvet, På Sparket på Åråsen og Narvesen.
                        NB! Husk også at vi selger billetter til Kanari-Feltet i baren på Martins før hver hjemmekamp denne sesongen.

2008-kolleksjonen til LSK-Shopen lanseres lørdag 22. mars kl. 10.00
                        Årets kolleksjon fra Shopen er klart for salg lørdag 22/3. Masse nytt og fresht utstyr, stand fra KFL og fuglavideoer rullende på TVen.
                        NB! Tidligere har det vært annonsert at draktene blir lansert denne dagen. Dette blir det ikke noe av fordi leveransene fra Italia/Diadora er forsinka nok en gang. Det er imidlertid viktig å huske på at det fins masse annet enn draktene å kjøpe. Nye capser, skjerf, hettegensere, hettejakker, t-skjorter etc. Man har både barn- og voksenstørrelser på dette. I tillegg er det en del produkter fra 07-kolleksjonen til lave priser.

Kanari-Kafé på Åråsen lørdag 29. mars kl. 10.00 - 14.00
                        Fuglatrening på Åråsen, gratis aviser, fotball på TVen og masse god mat og drikke. Glem ikke godpraten etter treninga, får du satt i gang Tom Nordlie (og det får du!) kommer historiene på løpende bånd. Kanari-Kafeen er et must dagen før dagen.

Hva skjer søndag 30. mars?

Kanari-Busser
                        - Fra Råholt og nedover E-6. Kontakt Per Arne Kristiansen på tlf. 91 59 29 32.
                        - Fra Indre Østfold. Kontakt Morten Dahlbak på tlf. 950 40 877
                        - Fra Aurskog/Fet. Kontakt Lasse Kopperud på tlf. 91 70 59 39
                        - Fra Nes/Sørum. Kontakt Kenneth Røvik på tlf. 41 52 79 77
                        - Fra Hadeland. Kontakt Svend Oseth på tlf. 45 23 01 44
                        - Fra Bjørkelangen. Kontakt Kjell Roar Nygård på tlf. 98 28 48 97
                        Kontakt disse om avgangstider, pris og annen info.

Oslo Nord-/Nedre Romerike-rute:
                        - Avreise Ellingsrud/ Høybråten kl. 11.30
                        - Avreise Skårer kl. 11.35
                        - Ankomst Blystadlia kl. 11.45. Her blir det et mini-vorspiel i Lia på puben "Helt på Høyden" fra klokka 11.30 - 12.30. Vi kjører fra Lia klokka 12.30 og er på Martins ca. kl. 12.40. Avreise etter kampen kl. 20.30 fra Martins. Prisen er kr. 70,- uansett hvor man går på. Påmelding til Marie Knedal på tlf. 97 66 37 39.

Stor fotballfest på Martins fra kl. 12.00

- Gratis inngang hele dagen. Husk medlemskortet i KFL hvis du vil ha billig øl på kampdager. Det blir også stand fra KFL, loddsalg m.m

Nytt av året! Mat-Quiz-Band 4 ganger i året
                        Vi lanserer et nytt konsept på fire av årets kamper og Tromsø-kampen er den første i rekka. Følgende skjer:

Mat
                        Vi serverer en varmrett og kaker til en billig penge mellom klokka 12 og 14. Serveringa skjer inne i kroken av puben.

Quiz
                        LSK-Quiz kl. 13.30. Som vanlig er det Quiz på årets første kamp. Her kan alle stille lag, ring/sms Arild Myklebust på tlf. 97531931 for påmelding. I tillegg til at vi kårer en enkeltvinner fra gang til gang blir det i år en sammenlagtvinner fra alle årets fire Quizer. Prestisjen er skyhøy, lagene er mange og avsynging av Optimist er obligatorisk.

Band
                        Øivind og Egil aka "The Barmates" med gjester spiller fra ca. kl. 15.45.

Ellers
                        - Tribunemøte kl. 15.30. Vær med på diskusjonen om hvordan tribunelivet skal være på denne kampen.
                        Ved mye folk åpner vi kjelleren på Martins, sånn at vi får en rolig sone nede i mørket. I tillegg ruller fotballen på storskjermene rundt om i lokalet.

- Portene åpner kl. 16.00 på Åråsen. KFL-stand ved lukene og ved Feltet, bøssebærere fra Fugla Tifo, medlemssjekk på Feltet, Junior-Kanaris bedre enn noen sinne, Tifo, sang og mentalitet i nitti minutter. Å, herregud som vi har venta nå. Det sitrer i hele meg når jeg skriver dette. Mer info om opplegget kommer seinere, nå er det jævlig viktig at alle pusher på alt man kjenner av fuglafans. 10 000 LSK-fans skal gjøre at Åråsen koker mot fiskera.

Møt opp tidlig på på Martins og Åråsen. Her blir det trøkk!
                        Håkon Henriksen
                        -
                        Nestleder/Kasserer Kanari-Fansen Lillestrøm
                        -
                        ALT FOR FUGLA

Kommentar

• RSP
                          Moderator
                          • Aug 2004
                          • 10498

RB

Jeg nøyer meg med å legge inn en lenke til denne fra RB, da det i hovedsak er en kopisak fra Trønder-Avisa (se foran i nyhetstråden):

Kommentar

• RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

Tips AS

SPENT: LSKs daglige leder Frank Grønlun der spent på om NFF kommer til å bruke bilder av blussende Kanarifans i reklameøyemed.

Grønlund: - Spent på NFF

Frank Grønlund er spent på om NFF vil bruke tribunebilder fra cupfinalen i reklame.

av Kasper Wikestad

Lillestrøm ble ilagt en bot på 40 000 kroner av NFFs doms- og sanksjonsutvalg for hærverk og bruk av pyroteknikk på tribunen under fjorårets cupfinale.

Daglig leder i Lillestrøm var klar over at boten ville komme.

- Men vi er spent på å se om NFF vil bruke tribunebilder fra kampen i reklameøyemed, sier han til TIPS.

- Vi var ikke klar over at supporterne skulle gjøre dette, men det skapte en flott ramme, mener han.

Grønlund tar allikevel avstand fra bruken av pyroteknikk på tribunen.

- Det var ikke bra det som skjedde, og det var heller ikke ufarlig.

- KFL får svelge denne. Boten betaler de selv, slår han fast.

Boten vil heller ikke påvirke klubbens forhold til supporterne.

- Nei, denne saken var vi ferdige med to uker etter cupfinalen. De tar boten, og vi kommer ikke til å anke, slår han fast.

Kommentar

• reka
                              Seniormedlem
                              --==FORUMRUNKER==--
                              • Aug 2005
                              • 13278

RB.no

BEST: Bjørn Helge Riise overbeviste på Nordlie-testen. FOTO: ROAR GRØNSTAD

Endelig full gass

ESPEPONA:
                              Det har løsnet for Bjørn Helge Riise.

Bjørn Helge Riise har hatt en frustrerende tid på veien tilbake etter lyskeoperasjon.

Tirsdag løsnet det endelig på trening.

Litt stresset
                              Riise opererte begge lyskene i januar, og han kom raskt tilbake i trening. Siden har han fått trent godt. I forrige uke satte han personlig rekord på løpstesten som er oppkalt etter trener Tom Nordlie.
                              – Jeg har trent bra, og formen er god. Men alt har gått i samme tempo. Jeg har ikke hatt noe sprut i beina. Det har vært utrolig frustrerende, innrømmer Bjørn Helge Riise.
                              Landslagsspilleren er utålmodig av natur, og har ikke likt at seriestarten har nærmet seg uten at spruten er der.
                              – Tidligere har jeg aldri opplevd noe liknende. Det er første gang jeg har vært skadet i en oppkjøringsperiode. Selv om jeg vet at jeg har trent bra og at det vil løsne, har det stresset meg at seriestarten er mindre enn to uker unna. Vil så gjerne ha et par gode kamper før alvoret starter, sier Riise.

Snakket med Nordlie
                              Etter mandagstreninga hadde han en lang samtale med trener Tom Nordlie.
                              LSK-treneren har også lyst til å få i gang Riise før sesongen starter.
                              – Vi snakket om flere ting. Blant annet min posisjon på banen. Jeg har hele tiden sagt at jeg helst ønsker å spille indreløper. Siden det nå ser ut til at jeg kommer til å spille på kanten, var det greit å snakke gjennom hvordan jeg skal løse den jobben. Jeg kan ikke stå ute på vingen. Derfor ønsker jeg friere tøyler slik at jeg kan bevege meg mer ut og inn, og det ble Tom og jeg enig om prøve, sier Riise.

Lettere i beina
                              Og allerede på treningen i går så Riise ut som en annen spiller. Det sprudlet av sunnmøringen igjen på treningsfeltet.
                              – Jeg følte det gikk veldig bra igjen. Fant bedre ut av kantrollen også og tror det kan fungere bra. I tillegg var beina mye lettere. Nå som vi slipper opp litt på treningen, regner jeg med at det bare vil bli bedre og bedre. Jeg tror på en god kamp allerede i dag, sier Riise foran møtet med Algeciras (nivå 3 i Spania).

Midttun Lie fra start
                              • Jon Midttun Lie tok ikke sjansen på å starte kampen mot Molde. Mot spanske Algeciras i dag gjør den tidligere Start-spilleren comeback etter strekkskaden han pådro seg på La Manga for en måned siden.
                              • Vidar Risether med på LSK-treningene på den spanske sørkysten, men han føler seg ikke kampklar. Han sikter seg inn på en comeback mot Lyn søndag.
                              • Det samme gjør Olivier Occeansom hadde ny framgang på trening i går. Kanadieren som har en liten lyskestrekk håper å trene med laget igjen i morgen.
                              • Magnus Myklebustmerket også framgang på treningen tirsdag. Det betyr trolig at også han har en god sjanse til å rekke seriestarten.
                              LSK stiller trolig med følgende lag (4-3-3): Otto Fredrikson – Steinar Pedersen, Pål Steffen Andresen, Frode Kippe, Jon Midttun Lie – John Anders Bjørkøy, Khaled Mouelhi, Simen Brenne – Bjørn Helge Riise, Arild Sundgot, Tore Andreas Gundersen.

Kommentar

• McGuffy
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jan 2004
                                • 5102

TOMÅLSSCORER: Tore Andreas Gundersen fant endelig veien til nettet i Spania. Spissen scoret LSKs to første mot Algeciras. FOTO: MORTEN SVESENGEN

«El Gundo» herjet i Spania

Tore Andreas Gundersen ble døpt om til «El Gundo» i løpet av 90 minutter på den spanske sydkysten. Flisa-gutten scoret sine to første for vinteren.

LSK-spissen var banens gigant. Han scoret to mål og vant nesten alle dueller mot litt mer kortvokste spanjoler. Av LSK-delegasjonen på tribunen i Algeciras ble han umiddelbart døpt om til «El Gundo».
                                For Gundersen betydde det mye at han endelig fant veien til nettet etter en målløs vinter.
                                – Det føles ekstremt deilig. Jeg har ventet på lenge nå. Enedelig så sitter dem. Jeg kom til mange sjanser i dag også, så jeg er veldig fornøyd, sier Tore Andreas Gundersen.

Fire sjanser – to mål

Gundersen startet kampen som venstrekant – en posisjon han kjenner godt fra tida i Kongsvinger. Onsdag var han frisk og god fra start på venstresiden og allerede etter fem minutter hadde han en stor mulighet da han tok ned ballen i feltet, vendte og skjøt. Dessverre gikk skuddet over mål.
                                Den neste sjansen etter 41 minutter brant han ikke. Simen Brenne spilte han flott fri istedenfor å skyte selv. Solungen fikk med seg ballen og hamret den inn med venstrebeinet.
                                Et par minutter senere kunne han doblet ledelsen, men det våte underlaget snøt han for en god avslutning.
                                Etter at spanske Algeciras hadde utliknet, var det igjen Gundersen som var på rett sted til rett tid. Den storvokste spissen satte hodet til Bjørn Helge Riises gode frisprak og ballen gikk inn via tverrliggeren.
                                – Jeg burde kanskje scoret fire mål i dag, men er godt fornøyd med uttellingen, sier tomålsscoreren.

Nær serielaget

Selv om motstanderen Algeciras ikke holdt Tippeliga-nivå, viste U21-landslagsspissen med sin innsats både som både kant og senere midtspiss at han har tatt et langt steg i utviklingen.
                                Selv om både Magnus Myklebust og Olivier Occean trolig rekker seriestarten, er han nå en høyaktuell startmann mot Tromsø i serieåpningen om halvannen uke. Det har ikke 22-åringen noe i mot.
                                – Jeg skal jobbe godt på trening og ta de mulighetene jeg får, så får vi se hva Tom sier, sier Gundersen med et smil om munnen.

Kommentar

• McGuffy
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Jan 2004
                                  • 5102

Gundersen-show

ALGECIRAS:
                                  (Algeciras – LSK 1-3). LSK-spissen satte inn sine to første scoringer for året, og imponerte Tom Nordlie.

Tore Andreas Gundersen hadde en kjempedag på jobben mot spanske Algecitas. Flisa-karen scoret på to av fire sjanser, og var uten tvil LSKs beste spiller i oppgjøret. Han vant de fleste hodeduellene og var et konstant uromoment gjennom hele kampen.

– Tore Andreas kom til flere sjanser, og scoret på to av fire. Jeg er veldig fornøyd med det han presterte, sier Tom Nordlie.

Positiv Riise

Det staret godt for de sort-gule, som produserte store sjanser på rekke og rad. Bjørn Helge Riise har var frampå flere ganger, men klarte ikke å sende LSK opp i føringen.
                                  – Bjørn Helge spiller sin beste kamp for året, oppsummerte LSK-treneren.
                                  Han var, sammen Gundersen, et konstant uromoment for det spanske forsvaret.

Dårlig uttelling

Først fire minutter før pause lykkes LSK å få hull på byllen. Simen Brenne hadde muligheten til å score selv, men spilte isteden Tore Andreas Gundersen fri. Han vendte opp, og satte ballen sikkert i mål med venstrebeinet.
                                  Gjestene fra Åråsen skapte hele seks store målsjanser før pause, og burde absolutt gått i garderoben med en større ledelse.
                                  – Ut i fra de baneforholdene som var, er jeg fornøyd med spillet vårt, selv om ikke motstanderen var all verden. Som vanlig har vi det første kvarteret i andre omgang der vi er sløve. Men det er bra at vi reiste oss, kom tilbake og vant, oppsummerer Nordlie.
                                  Dødelig effektive

Hjemmelaget, som spiller i Segunda B (nivå 3), scoret på sin første – og eneste – mulighet i kampen. Innbytter Angel skrudde et frispark flott over muren og i mål.
                                  Gundersen hadde virkelig dagen. På et frispark fra Bjørn Helge Riise stanget han inn sitt andre for dagen via tverrliggeren.

Våt affære

Kampen bar preg av de dårlige baneforholdene, som skyldes overvann pga. store nedbørsmengder minuttene før kampstart og under første omgang.. I perioder øste det ned over den spanske solkysten. På tross av det klarte LSK å få fram mye av det spillet LSK-trener Nordlie ønsker.

Kommentar

• RSP
                                    Moderator
                                    • Aug 2004
                                    • 10498

RB

LIKTE SPILLET: LSK-trener Tom Nordlie var fornøyd med mye av det han så mot Algeciras onsdag.

Spillet gledet Nordlie

ALGECIRAS:
                                    At motstanderen Algeciras ikke var all verden betød ikke så mye for LSK-trener Tom Nordlie onsdag. Han så noe han likte på banen.

Av Morten Svesengen
                                    Publisert 20.03.2008 - 06:30

– Til tross for et bløtt og vanskelig underlag var dette spillestilmessig stor framgang. Kanskje noe av det bedre vi har gjort i vinter, sier Tom Nordlie.
                                    Årets to første scoringer av Tore Andreas Gundersen og ett av Bjørn Helge Riise sikret seieren. Men for treneren betydde det mye mer at laget hans spilte så nær opp til den stilen han ønsker som mulig
                                    – Særlig i første omgang var det mye bra. Vi spilte oss ut fra forsvar via midtbanen gang på gang og spillerne fikk ut mye av det de har gjort på trening. Det var gledelig å se, sier LSK-treneren.

– Årsbeste av Bjørn Helge
                                    I tillegg kunne han se flere av spillerne få ut mye av det de kan.
                                    – Bjørn Helge (Riise) spiller sin beste kamp for året. Tore Andreas (Gundersen) fortsetter å komme til mange sjanser. I denne kampen satte han også inn to av dem. Jon Midttun Lie spiller sin første kamp siden han ble skadet på La Manga og viser mye bra. Generelt var det mange spillere som leverte gode prestasjoner, mener Nordlie.

– Bedre enn Käerjéng
                                    Algeciras ligfger på bunnen av Segunda B i Spania (nivå tre) og kan neppe sammenliknes med motstanden LSK møter når serien starter om halvannen uke. Men Nordlie mente at LSK uansett leverte en god kamp.
                                    – Vi tapte for Käerjéng som er et betydelig dårligere lag enn dette, og uansett er det god trening for oss å spille en slik kamp, mener Nordlie.
                                    Søndag spiller LSK sesongens siste treningskamp – mot Lyn. Generalprøven kan du følge her på rb.no fra klokka 12.00.

Kommentar

• reka
                                      Seniormedlem
                                      --==FORUMRUNKER==--
                                      • Aug 2005
                                      • 13278

rb.no

Foto Morten Svesengen KLAR: Jon Midttun Lie gjorde comeback i tide til å rekke seriestarten mot Tromsø. Nå skal han feste grepet om venstrebacken. FOTO: MORTEN SVESENGEN
                                      Jon skadefri i tide

ESTEPONA, SPANIA:
                                      Første vinteren i LSK ble aldri slik Jon Midttun Lie hadde håpet. Men han er skadefri i tide til å nå målet om en plass på laget.
                                      Av Morten Svesengen
                                      Publisert 20.03.2008 - 15:37 Oppdatert 20.03.2008 - 15:50

Onsdag gjorde Midttun Lie comeback mot Algeciras – en drøy måned etter at han ble skadet mot Halmstad på La Manga. Med halvannen omgang på banen i treningskampen LSK vant 3-1, er han også høyaktuell som venstreback i serieåpningen mot Tromsø 30. mars.
                                      – Det var det som var målet da jeg kom til LSK, men det har ikke vært noen selvfølge slik vinteren har utviklet seg. Jeg er veldig fornøyd med at jeg er i gang igjen, sier Midttun Lie.

27-åringen har opplevd å være skadet i vinterforberedelsene tidligere også, men denne gangen ga det ham en vrien start på karrieren i en ny klubb. Da var det kanskje en fordel at LSK-trener Tom Nordlie har hatt ham i stallen både i Start og Sandefjord – og vet hva han står for.
                                      – Når jeg først var så uheldig å bli skadet og fikk ødelagt mye av oppkjøringen, er det sikkert ingen ulempe at Tom kjenner meg fra før, sier 27-åringen.

Nordlie er trygg
                                      LSK-trener Tom Nordlie har ingen betenkeligheter med å sende Midttun Lie ut fra start i sesongpremieren mot Tromsø på Åråsen selv om han ikke har mange treningskamper i beina.
                                      – Jon er en klok spiller som jeg stoler hundre prosent på. Hvis har er frisk og spilleklar, er han også veldig aktuell for laget. Han er aktuell som både back og kant, sier Nordlie.
                                      Selv er ikke Midttun Lie så veldig opptatt av i hvilken posisjon han eventuelt får sjansen.
                                      – Jeg har spilt mest på kanten og føler kanskje at det er min beste posisjon, men jeg begynner også å bli ganske komfortabel med backjobben. For meg er det uansett viktigst å spille kamper. Det var derfor jeg kom hit, sier den tidligere Sandefjord- og Start-spilleren.

Tror på medalje
                                      Midttun Lie var med å ta sølv med Start i 2005. På Åråsen har ikke klubben hentet hjem medalje i serien siden 2001. Uansett mener han at hans nye klubb har alle forutsetninger for å gjøre det bra denne sesongen.
                                      – Har alltid sett på LSK som en klubb som kan ta medalje eller vinne noe hvert eneste år. Det inntrykket er ikke forandret etter at jeg kom hit. LSK er en stor og solid klubb, og det er mange dyktige folk her. Spillerstallen ser også veldig bra ut foran denne sesongen, sier Midttun Lie.
                                      Det betyr stor konkurranse om alle plasser, og det liker spilleren som bare har spilt drøyt 90 minutter tilsammen for LSK denne vinteren.
                                      – Konkurranse er veldig bra. Det er en utfordring mentalt for dem som til enhver tid sitter på benken, men jeg tror alle vil bli bedre av det. Og ikke
                                      minst er det veldig viktig for laget, sier han.

Kommentar

• Martin83
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Aug 2007
                                        • 794

- Jeg rekker seriestarten

Magnus Myklebust har gode nyheter til Kanarifansen.

Lillestrøm-spilleren pådro seg et lite brudd i foten i møtet med Molde forrige uke, og det var fryktet at han ville miste seriestarten. Nå har imidlertid Myklebust gode nyheter.

- Bruddet jeg har pådratt meg er gammelt, og jeg har ingen forklaring på hvorfor det gjør vondt. Men det blir bare bedre og bedre for hver dag som går, og jeg er tilbake til seriestarten, sier han til lsk.no.

Lillestrøm åpner årets Tippeliga-sesong hjemme mot Tromsø 30. mars.

(Link til saken: http://www.tv2.no/sporten/fotball/ti...cle1698233.ece)

Kommentar

• xeR
                                          Seniormedlem
                                          --==FORUMRUNKER==--
                                          • Jan 2004
                                          • 11206

Romerikes Blad

FØRSTEVALG: Otto Fredrikson er klar til å takle sin nye rolle som LSKs førstevalg. FOTO: MORTEN SVESENGEN
                                          Offensiv Otto i ny rolle

ESTEPONA:
                                          Otto Fredrikson var en åpenbaring da han overtok keeperjobben i LSK i fjor sommer. Som førstekeeper har finnen fått en ny utfordring.
                                          Av Morten Svesengen
                                          Publisert 21.03.2008 - 06:30

Utfordreren Otto Fredrikson kom inn og tok Tippeligaen med storm. Blant annet holdt han målet rent i nesten seks hele kamper før nullen sprakk mot Viking i september.
                                          Denne sesongen er forventningene mye større til LSKs sisteskanse, men han er klar til å ta utfordringen.
                                          – Utgangspunktet er annerledes siden det ser ut til at jeg vil til å stå i mål fra start, men det er jo mye morsommere. Det er det jeg trener for, og da må jeg angripe den utfordringen på en positiv måte, sier Fredrikson.

Roser Grodås
                                          Derfor forsøker Fredrikson å tenke minst mulig på at han er blitt førstekeeper og at omgivelsene vil legge lista høyere enn de gjorde da han kom inn i fjor sommer.
                                          – Det har jeg ingen problemer med. Jeg trener hardt hver dag for å bli en bedre keeper, og det er det viktigste. Begynner jeg å tenke på den nye situasjonen, er det lett å miste fokus. Og det vil igjen gå utover keeperjobben, sier han.
                                          På treningsfeltet får han god støtte fra både keeper-trener Frode Grodås og kollega lars Ivar Moldskred.
                                          – Vi er blitt et veldig fint team som jobber godt sammen. Frode og jeg har hatt en god tone helt siden han kom inn som keepertrener. Han gjør en fantastisk jobb for oss keeperne. I tillegg har også Lars Ivar og jeg funnet godt ut av hverandre både på og utenfor banen, sier Fredrikson.

Tror på god sesong

Den finske keeperen er ikke bare optimistisk på egne vegne. Han har også en god følelse for laget foran sesongen – selv om det generelt kan virke som forventningene fra omgivelsene er lavere enn tidligere.
                                          – Det er bra for oss at forventningene er lave. Da kommer folk til å bli positivt overrasket. Jeg synes det ser veldig bra ut for laget. Selv om en del spillere har vært ute med skade, har andre fått sjansen og utviklet seg. Derfor mener jeg vi har mye større bredde i stallen vår denne sesongen enn vi hadde i fjor, mener Fredrikson.
                                          Det er bedre å væra døv enn vålenga.

Kommentar

Working...