mars 2008

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • vollafugl
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Dec 2006
    • 978

Tom Nordlie ønsker seg mer Start-vilje i dagens LSK-lag. ( Foto: Stian Lysberg Solum, SCANPIX )
    Start-koden skal løfte LSK

Relaterte klubber
    Lillestrøm
    Stiftet: 02.04.1917
    Hjemmebane: Åråsen
    Tilskuerrekord: 13595
    Neste kamp: 30.03.2008 Lillestrøm-Tromsø
    Mer om Lillestrøm

Tom Nordlie vil gjerne ha mer Start-vilje i sitt Lillestrøm-lag. Lykkes han med det, kan det kanskje endelig bli LSK-gull igjen.

Publisert: 21.03.2008 kl. 12:44
    – Vi klarte det da noen ganger i fjor, men målet er å gjøre det enda oftere i år. Dette henger litt sammen med hvem man trener og forventningene til laget. I Start kunne vi fosse fram mot Viking på 2-2. Det gjorde vi og vant 5-2.
    – Det er ikke bare spillerne dette handler om. Mye avgjøres av hva vi som ledere signaliserer fra sidelinjen. Men jeg vil gjerne være mer offensiv, mer lik slik det var i Start, sier Tom Nordlie til NTB.
    I første LSK-sesong ble det cupgull og fjerdeplass i serien på ham.
    Han trente Start fra 1.-divisjon til seriesølv. De siste seks kampene stoppet sørlendingene i gullkampen. Men laget hans var ofte svært uredde mot slutten av oppgjørene – ikke minst på dødballer.
    Grensesprengende

Vi står i fotballhallen på Lillestrøm. Nordlie snakker som vanlig mye og i engasjert stil. Han sveiper innom det meste i løpet av 17 minutter.
    – Idretten – ikke minst fotballen – er grensesprengende når det gjelder kampen mot rasisme. Få bryr seg om hvor spillere kommer fra. På banen måles man kun etter hva man presterer fra dag til dag. I næringslivet i Norge ser man ikke akkurat mange afrikanere med stresskoffert.
    – På tribunen synes jeg det er mindre dritt enn før. Det aller meste innen fotballen er positivt nå. Men vi må passe på at det ikke blir et klasseskille. Tanta fra Tveita må ha like god mulighet til å få kampbillett som folkene i VIP-losjene.
    – Hva synes du om pengeflommen?
    – Er ikke Norge u-land nok når det gjelder fotball? Hvis vi skal konkurrere med andre land om de beste spillerne, så må man betale. Jeg tror fortsatt lønnsforskjellen er større en kvalitetsforskjellen om man sammenligner Norge og større fotballand.
    – Hvordan går det med LSK i år?
    – Vi har hatt en del biler inne til reparasjon i oppkjøringen. Derfor ligger vi kanskje litt etter. Men nå løsner det, og vi kan begynne og belaste spillerne ordentlig individuelt, sier Nordlie.
    LSK vant seriegull for femte og hittil siste gang i 1986.
    Skriker «Fugla» – lagets fanskare – forgjeves også i år?

Kommentar

• McGuffy
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jan 2004
      • 5102

http://www.rb.no/lsk-magasinet/article3422893.ece

I FULL TRENING: Olivier Occean var tilbake i trening for LSK fredag. FOTO: MORTEN SVESENGEN
      Occean er tilbake

ESTEPONA:
      Olivier Occean er skadefri og trener for fullt etter lyskeskaden.

Av Morten Svesengen
      Publisert 21.03.2008 - 16:11 Oppdatert 21.03.2008 - 16:12

Fredag fullførte Olivier Occean hele LSK-treningen på den spanske solkysten uten å kjenne noe til lyskeskaden som har holdt ham borte fra fellestrening en drøy uke.
      – Det er godt å være tilbake igjen så raskt. Nå er jeg klar til kamp søndag, sier LSK-spissen.
      På fredagstreningen var han med på absolutt alt – til og med spill fire mot fire. Det regnes som den tøffeste øvelsen på LSK-treningen, og det er det sikreste tegnet på at spilleren er frisk nok til å spille kamper igjen.
      Occean tror han vet årsaken til at lyskestrekken ikke ble mer langvaring enn den viste seg å bli.
      – Jeg stoppet opp og gikk av så fort jeg kjente at det rykket til i lysken. Det er nok derfor jeg allerede kan trene igjen, mener Occean.
      Søndag er han tilbake i førsteoppstillingen når LSK møter Lyn i den siste treningskampen før sesongen sparkes i gang mot Tromsø på Åråsen 30. mars.
      Occean har vært i god scoringsform denne vinteren. Kanadieren har scoret fem mål på ni treningskamper.

Kommentar

• RSP
        Moderator
        • Aug 2004
        • 10498

RB

I FRAMGANG: Magnus Myklebust rekker ikke Lyn-kampen søndag, men er triolig disponibel for LSK-trener Tom Nordlie i første seriekamp. FOTO: DIGITALSPORT

Myklebust ute – Riseth inne

ESTEPONA, SPANIA:
        Vidar Riseth er kampklar igjen, mens Magnus Myklebust skynder seg langsomt på veien tilbake.

Av Morten Svesengen
        Publisert 21.03.2008 - 17:49 Oppdatert 21.03.2008 - 18:03

KLAR IGJEN: Vidar Riseth trener for fullt igjen etter hjerteproblemene. FOTO: MORTEN SVESENGEN

Lyn-kampen søndag kommer trolig for tidlig for Myklebust. Kantspilleren som ble skadet i kampen mot Molde fredag i forrige uke, var langfredag med på formasjonstreningen til LSK i Estepona noen mil fra Marbella i Sør-Spania.

Men det gikk ikke slik spissen hadde håpet.
        – Jeg var optimistisk før trening og trodde det skulle gå bra. Dessverre klarte jeg ikke å løpe for fullt. 80 prosent går veldig greit, men de siste prosentene klarer jeg ikke foreløpig, sier Magnus Myklebust.

Utålmodig
        Det har gått gradvis framover for 22-åringen siden han reiste med resten av LSK-laget til treningsleiren i Spania mandag. At han ikke har fått tilbakefall er i seg selv positivt.
        Uansett begynner han å bli litt utålmodig siden seriestarten bare er ei drøy uke unna.
        – Skulle gjerne vært klar igjen. De siste par dagene har det vært litt mindre framgang enn jeg hadde ønsket. Derfor er jeg også litt usikker på når jeg blir klar, sier han
        Seriestarten bør være innen rekkevidde for Myklebust, men Lyn-kampen søndag må han se fra sidelinja.

Riseth klar
        En som trolig gjør comeback mot Lyn søndag, er Vidar Riseth. Både torsdag og fredag har han trent for fullt og er derfor klar for spill igjen.
        – Jeg håper i hvert fall å få spille noen minutter igjen. Det hadde vært utrolig godt, sier Riseth.
        Etter at det ble oppdaget at høyt blodtrykk hadde fått hans høyre hjertekammer til å vokse, ble han sykemeldt og satt på medisin. Tre ganger hver dag tester han blodtrykket, og det avgjør hva han kan gjøre.
        – Det har gått veldig fort framover. Undertrykket er på vei ned mot normalen, og de siste par dagene har jeg følt meg bedre. Legen har også gitt klarsignal til full trening. Det er godt å kjenne at det begynner å fungere igjen, sier trønderen.

Med den siste utviklingen på skade- og sykdomsfronten, stiller LSK trolig med dette laget mot Lyn søndag (4-3-3):
        Otto Fredriksson – Steinar Pedersen, Pål Steffen Andresen/Vidar Riseth, Frode Kippe, Jon Midttun Lie – John Anders Bjørkøy, Khaled Mouelhi, Simen Brenne – Bjørn Helge Riise, Olivier Occean, Tore Andreas Gundersen.

PS! Bjørn Helge Riise sto over den tøffeste delen av treningen fredag fordi han en liten forkjølelse. Det er ingen grunn til bekymring. Riise ville spilt hvis det hadde vært kamp langfredag.

Kommentar

• BD
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Feb 2006
          • 1441

RB

KLAR IGJEN: Vidar Riseth trener for fullt igjen etter hjerteproblemene. FOTO: MORTEN SVESENGEN
          Vidars tøffe vinter

ESTEPONA, SPANIA:
          Vidar Riseth har hatt sin tøffeste vinter både på og utenfor banen. Nå er han glad for at han er bedre trent enn noen gang.
          Av Morten Svesengen
          Publisert 22.03.2008 - 06:30

Følg LSK-Lyn her søndag fra klokka 12.00!

Vidar Riseth har ukependlet mellom Romerike og Trondheim, drevet eget firma og lett etter nytt hus til familien. I tillegg har Riseth trent mer enn noen gang tidligere etter overgangen fra Rosenborg til LSK.
          På veien har to av hans gode kamerater, Phil O'Donneley (fra Celtic-tida) og Ove Jørstad (fra tida i Kongsvinger) segnet om og mistet livet i forbindelse med henholdsvis kamp og trening.
          Da Riseth selv fikk konstatert et voksende hjertekammer på grunn av høyt blodtrykk etter en hjertetest på La Manga i februar, visste han ikke hva han skulle tro.
          – For det første er jeg veldig glad for at det blir gjort slike tester. Samtidig var det sterkt å få en slik beskjed rett etter at jeg hadde mistet to gode kamerater som falt om på banen, sier Riseth.

Blodtrykket på vei ned

Det har derfor vært en innholdsrik vinter på alle måter for veteranen som fyller 36 år i april.
          – Det har skjedd så utrolig mye siden overgangen til LSK. Til tider har det vært veldig stressende. Da jeg fikk beskjed om at det var funnet feil på hjertet mitt, var jeg langt nede, innrømmer Riseth.
          Han fikk konstatert feilen tidlig under La Manga-oppholdet i februar, men det var først etter en ny test hjemme i Norge i begynnelsen av mars at han ble sykemeldt og satt på medisin.
          Etter drøyt to uker på blodtrykkstabletter, ser han lysere på situasjonen og er klar igjen til kamp mot Lyn søndag.
          – På forhånd fikk jeg beskjed om at det kunne gå noen uker før medisinen virket ordentlig. I tillegg fulgte det med noen bivirkninger. I mitt tilfelle har tablettene virket raskt, og derfor har undertrykket gått raskt nedover mot normalen. De siste dagene har også bivirkningene sluppet taket, sier Riseth.

Håp om Lyn minutter

Både torsdag og fredag trente den tidligere Rosenborg-spilleren for fullt på LSK-treningen i Estepona på den spanske solkysten. Det er et tegn på at han begynner å nærme seg kampklar igjen.
          – Jeg tester blodtrykket tre ganger om dagen og er i kontakt med legen annenhver dag. Det er litt igjen før undertrykket er der det skal være, men det nærmer seg. Legen har derfor gitt klarsignal for full trening. Nå håper jeg å få noen minutter mot Lyn søndag, og at utviklingen fortsetter slik at jeg er klar til seriestart, sier han.
          Riseth gjør ikke krav på noen startplass. Han er mest fornøyd med å være i gang igjen.
          – Det ville ikke være fair i forhold til de andre spillerne å si at jeg skal spille seriestarten. Hvis jeg er klar til å være med i troppen, er jeg fornøyd, så blir det opptil Tom (Nordlie) å ta ut laget, fastslår han.

Aldri bedre trent

Når han først har havnet på sidelinja i noen uker, er trønderen glad for det treningsgrunnlaget han har etter den første vinteren som LSK-spiller.
          – Jeg har aldri i hele karrieren verken trent så mye før en sesong eller tålt så mye trening som jeg har gjort nå. Byttet mellom gress og kunstgress har jeg aldri fikset på denne måten før. Underlaget i den nye LSK-hallen må være veldig bra, for jeg var med på nesten alt i januar og februar – uten å få problemer, sier Riseth.
          Med all den treningen kroppen hans har tålt, er Riseth ekstra spent foran sesongen.
          – Det blir spennende å se hva slags utslag det vil gi når serien starter. For jeg har aldri vært bedre trent enn jeg er nå, konkluderer han.
          Han er også spent på hvordan Tippeligaen vil ende i 2008.
          – I år er det ingen lag som har skilt seg ut som en klar gullfavoritt gjennom vinteren. Det blir interessant å se, og personlig tror jeg det blir veldig jevnt i toppen. Jeg gleder meg til å komme i gang, fastslår Riseth.

Kommentar

• Percy Nilegård
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Dec 2003
            • 5146

Stabækfansen har laget en meget saklig analyse av de andre klubbenen i tippeligaen. Her er deres vurdering av LSK: http://www.ss.no/index.lasso?s=nyhet&ID=813

Litt usikker på om denne hører hjemme i nyhetstråden, så flytt den gjerne om nødvendig.
            "Alltid blodsprengt"!
            Fong/Macho

Even Nordlien

Kommentar

• RSP
              Moderator
              • Aug 2004
              • 10498

Rogalands Avis

Intervju med Uwe Rösler, med enkelte referanser til LSK. Jeg limer inn følgende:

– Har du noen gang hatt mer press på deg enn nå?

– Jeg hadde mer press da jeg trente Lillestrøm. Den gangen var det veldig mye press internt. I Viking er alle enige om hva vi kan oppnå. Vi gjemmer oss ikke bak ambisjonene.

– Har du det som skal til for å takle presset ved å være gullfavoritt?

– Jeg hadde press på meg i fjor også. Som fotballtrener har du alltid press. Med begrensede ressurser leverte jeg gode resultater med Lillestrøm. Presset utenfra kan jeg ikke gjøre noe med. Hvis vi ikke oppnår målene, må vi sette oss ned og analysere hva vi gjorde galt.

Kommentar

• Kopperud
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Sep 2006
                • 1697

Dagbladet kårer Norges 50 beste spillere

LSKere på lista:

8. Bjørn Helge Riise (22)
                17. Simen Brenne (20)
                28. Frode Kippe (1
                29. Vidar Riseth (-)
                32. John Anders Bjørkøy (-)
                41. Pål Steffen Andresen (-)
                Ultras Felt C 2005x2015

Lillestrøm & Bajen

Kommentar

• sparwasser
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jun 2005
                  • 3185

Fra RB:

TØFF OVERGANG: John Anders Bjørkøy stortrives etter overgangen til LSK. FOTO: MORTEN SVESENGEN

Bjørkøy liker Nordlie-krav

ESTEPONA, SPANIA:
                  John Anders Bjørkøy liker mentaliteten i LSK. Han er sikker på at den vil gi resultater.
                  Av Morten Svesengen
                  Publisert 22.03.2008 - 18:09 Oppdatert 22.03.2008 - 18:26

– Det drives veldig bra i LSK. Fortsetter vi som nå, vil det garantert gi resultater, sier Bjørkøy.
                  Han har sansen for kravene LSK-trener Tom Nordlie stiller.
                  – Tom krever masse av spillerne. Han ønsker at alle spillerne skal ha fokus hvert eneste sekund. Det liker jeg godt, og jeg er helt sikker på at vi vil få betalt for det, sier spilleren som ble kjøpt fra Fredrikstad for drøyt tre uker siden.

Annerledes enn i FFK

Gjelleråsen-gutten har allerede fått merke forskjellen fra Fredrikstad på kroppen.
                  – At det trenes godt under Tom Nordlie er noe alle vet. Vi trente mye fysisk i Fredrikstad også foran denne sesongen, men treninge her er annerledes. Her må alle være skjerpet hele tiden, og det krever veldig mye av hver enkelt, sier 29-åringen.
                  At LSK trener lettere nå enn de gjorde før de reiste på treningsleir på den spanske solkysten har ikke fjorårets Fredrikstad-kaptein registrert.
                  – Hører Tom sier det, men kan ikke si at jeg har merket det, sier Bjørkøy med et smil om munnen.

Hard konkurranse

Det han derimot merker er at seriestarten nærmer seg. Søndag spiller LSK generalprøve mot Lyn i Marbella.
                  – Alle begynner å innstille seg mentalt på at serien starter. Det merker vi også på treningene, sier han.
                  Bjørkøy starter som indreløper mot Lyn søndag g ser foreløpig ut som en startmann i serieåpningen mot Tromsø om en uke. Selv tar han ingenting for gitt.
                  – Konkurransen om plassen er så stor at ingen har muligheten til å slappe av et eneste sekund. Da kan en annen komme og ta plassen din. Men det er veldig su

Kommentar

• RSP
                    Moderator
                    • Aug 2004
                    • 10498

RB

DRAR HVERANDRE: Marius Johnsen (til venstre) og Markus Kiesenebner synes den lange veien tilbake blir lettere når de er to. FOTO: MORTEN SVESENGEN

Skadeduo ser lyset sammen

ESTEPONA, SPANIA:
                    På den lange veien tilbake etter skade er Marius Johnsen og Markus Kiesenebner glad for at de har hverandre som treningspartner.

Av Morten Svesengen
                    Publisert 22.03.2008 - 19:04 Oppdatert 22.03.2008 - 19:08

De to LSK-spillerne måtte begge gjennom ganske like kneoperasjoner etter sesongen i fjor. I vinter har de fulgt det samme opptreningsprogrammet på veien tilbake til fotballbanen. De innrømmer at det har vært en fordel å være to i samme situasjon.
                    – Vi skulle helst gjort noe helt annet enn å trene oss opp igjen etter operasjoner, men når situasjonen først er som den er, så hjelper det at vi er to, sier Marius Johnsen.
                    – At vi er to betyr at vi drar hverandre på trening. Det har hjulpet meg mye å ha Marius å trene sammen med, sier Kiesenebner.

Tilbake i mai
                    Kiesenebner er den av de to spillerne som er kommet lengst på veien tilbake. Ganske naturlig siden han ble operert i slutten av oktober, mens sørlendingen Johnsen først var under kniven i begynnelsen av desember.
                    Den drøye måneden mellom operasjonene er også det som skiller de to når det gjelder det tidspunktet de forventer å være tilbake i full trening.
                    For øyeblikket er begge tilbake i løpetrening.
                    – Går alt slik det ser ut nå skal jeg være tilbake for fullt i begynnelsen av mai, sier østerrikeren Kiesenebner.

Johnsen i juni
                    LSK fysioterpeut Jørn Karlsen forteller at utviklingen er positiv for begge spillerne.
                    – Markus ligger best an i løypa, og går alt som vi håper vil han bli med på en del pasningsøvelser allerede om et par uker. Marius trenger litt mer tid, sier Karlsen.
                    Johnsen som i motsetning til Kiesenebner fikk være med i cupfinalen i november i fjor, er utålmodig på sin vei tilbake til spill.
                    – Det har vært mange tunge stunder, men den siste tiden har små framskritt gjort det litt lettere. Etter at vi kom til Spania denne uka, har jeg fått gjort masse. Derfor er jeg spent på det som skal skje framover. 1. juni er foreløpig satt som en dato hvor jeg skal være med i full fotballtrening, sier Johnsen.

Kommentar

• RSP
                      Moderator
                      • Aug 2004
                      • 10498

RB

LUKSUSPROBLEM: LSK-trener Tom Nordlie har mange valgmuligheter når han skal ta ut laget til serieåpningen mot Tromsø. FOTO: ROAR GRØNSTAD

Toms hyggelige dilemma

ESTEPONA, SPANIA:
                      For ett år siden var LSKs serielag klart flere uker før seriestart. Denne gangen trenger LSK-trener Tom Nordlie tida helt fram til Tromsø-kampen før han bestemmer seg.

Av Morten Svesengen
                      Publisert 22.03.2008 - 20:23

I generalprøven mot Lyn søndag klokka 12.00 sender han trolig dette mannskapet ut fra start (4-3-3):

Otto Fredrikson – Steinar Pedersen, Vidar Riseth, Frode Kippe, Jon Midttun Lie – John Anders Bjørkøy, Khaled Mouelhi, Simen Brenne – Bjørn Helge Riise, Olivier Occean, Tore Andreas Gundersen.
                      Det betyr ikke at de samme 11 vil starte mot Tromsø på Åråsen 30. mars.

– Ikke nødvendigvis. Det vil bli fri konkurranse fram til seriestart. Det spillerne viser mot Lyn i den siste kampen og på trening fram til Tromsø-kampen blir avgjørende, sier Nordlie.

Vil ha svar mot Lyn
                      Mot Lyn velger han sannsynligvis å bruke Vidar Riseth, Jon Midttun Lie, John Anders Bjørkøy og Tore Andreas Gundersen som alle har spilt lite.
                      Det betyr ifølge LSK-treneren ikke at Pål Steffen Andresen, Martin Husár, Karim Essediri, Arild Sundgot og Magnus Myklebust er uaktuelle fra start mot Tromsø.
                      – Jeg ønsker å bruke kampen mot Lyn til å finne enda flere svar. Derfor velger jeg å se flere spillere som har spilt få kamper. De som har spilt mange kamper vet jeg hva står for, sier Nordlie.

Duellene om plassene
                      En uke før seriestart er det flere dueller om plassene på LSK-laget. Her er de mest åpenbare:
                      • Vidar Riseth og Pål Steffen Andresen kjemper om stopperplassen ved siden av Frode Kippe.
                      • Jon Midttun Lie og Martin Husár er i åpen konkurranse om venstrebacken.
                      • Om Magnus Myklebust er spilleklar igjen noen dager før seriestart, kjemper han med Tore Andreas Gundersen om den venstre kantrollen.
                      – Utenom Espen Søgård, Marius Johnsen og Markus Kiesenebner, er alle friske og tilgjengelige til seriestart. Det betyr at vi har stor konkurranse i alle ledd, sier Nordlie.

Flere mulige lagoppstillinger
                      Det betyr også at LSK-treneren kan vurdere andre alternative lagoppstillinger.
                      • Midtbanetrioen Bjørkøy, Mouelhi og Brenne ser i utgangspunktet ut til å gå fri av konkurransen, men ved å flytte Riseth, Riise eller Midttun Lie fra sine nåværende posisjoner, har han flere alterantiver også i midtbaneleddet.
                      • En forsvarsfirer med Andresen, Riseth, Kippe og Pedersen kan også være et alternativ.
                      • I angrepet er valgmulighetene flest. Foruten spillerne som er nevnt er både Arild Sundgot og Karim Essediri aktuelle for laget. Essediri har for eksempel kommet inn og gjort det bra på venstresiden i de to siste treningskampene.
                      – På topp har vi veldig mange alternativer. Slik det ser ut nå kan vi også gjøre grep underveis for å forandre kampene, sier Nordlie.

Vil ha «problem» hver gang
                      At det blir vanskelig å ta ut laget framover synes Nordlie er utelukkende positivt.
                      – Håper jeg har like mange spørsmål til hver serierunde. Nå går det på at vi har mange gode alternativer, og ikke hvem som til en hver tid er friske nok til å spille, fastslår han.

Kommentar

• RSP
                        Moderator
                        • Aug 2004
                        • 10498

RB

Foto Morten Svesengen Tore Andreas Gundersen hadde en strålende kamp Algeciras. Kan han følge opp i dag?

Klare for generalprøve

ESTEPONA, SPANIA:
                        Om en uke er det seriestart mot Tromsø. I dag er det generalprøve mot Lyn på Marbella for LSK-gutta.

Vi følger kampen her fra klokka 12.00!

Av Anders Løvstad og Morten Svesengen
                        Publisert 23.03.2008 - 10:57 Oppdatert 23.03.2008 - 11:07

LSK starter trolig med dette mannskapet mot Lyn (4-3-3):
                        Otto Fredrikson – Steinar Pedersen, Vidar Riseth, Frode Kippe, Jon Midttun Lie – John Anders Bjørkøy, Khaled Mouelhi, Simen Brenne – Bjørn Helge Riise, Olivier Occean, Tore Andreas Gundersen.

Det betyr ikke at de samme 11 vil starte mot Tromsø på Åråsen 30. mars.
                        – Ikke nødvendigvis. Det vil bli fri konkurranse fram til seriestart. Det spillerne viser mot Lyn i den siste kampen og på trening fram til Tromsø-kampen blir avgjørende, sier Tom Nordlie.

Kommentar

• RSP
                          Moderator
                          • Aug 2004
                          • 10498

TV2 Sport

SKADET: Bjørn Helge Riise måtte gå av banen med en strekkskade mot Lyn. Foto: Stian Lysberg Solum

LSK-Riise frykter strekk

Lillestrøms Bjørn Helge Riise frykter han har pådratt seg en strekk i låret.

LA MANGA/BERGEN (TV 2 Sporten): Det skulle være en grei gjennomkjøring før neste ukes serieåpning, men for Lillestrøms Bjørn Helge Riise kan generalprøven mot Lyn bety at han går glipp av premieren mot Tromsø.
                          Landslagsspilleren gikk av banen fem minutter før pause med det som kan være en strekk på baksiden låret.
                          - Vi ville ikke risikere noe derfor går jeg ut. Men det kjennes ut som en liten strekk i låret, sier han til TV 2 Sporten.
                          Landslagstrener Åge Hareide kan derfor forberede seg på et forfall til privatlandskampen mot Montenegro.
                          - Landslagsturen ryker etter all sannsynlighet, sier Riise.
                          Midtbanespilleren skal gjennom en MR-undersøkelse senere søndag. Da får han svar på hvor alvorlig strekken er.
                          Lillestrøms Bjørn Helge Riise frykter han har pådratt seg en strekk i låret.

Kommentar

• RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

RB

Jon Midttun Lie er blant de 11 utvalgte fra start mot Lyn.

Uavgjort i generalprøven mot Lyn

ESTEPONA, SPANIA:
                            To kjappe mål i starten på 2. omgang var det som kom av mål på Marbella. LSK spilte ingen stor kamp, og mistet i tillegg Riise og Kippe med skade i løpet av kampen.

Vi fulgte kampen live her!

Publisert 23.03.2008 - 10:57 Oppdatert 23.03.2008 - 13:59

Bjørn Helge Riise tuslet av banen fem minutter før pause, med noe som skal være en mellomting mellom strekk og krampe i låret.
                            - Jeg kjente noe som smalt bak i låret, sa Riise i det han gikk av banen.
                            Hvor alvorlig skaden er det vanskelig å si noe om ennå, men sannsynligvis er det ikke så alvorlig.
                            Drøye ti minutter før slutt satte Frode Kippe seg plutselig ned i eget felt, og holdt seg til låret. Dermed måtte også kapteinen forlate banen med skade i generalprøven mot Lyn.

LSK startet best
                            LSK startet kampen mot Lyn på Marbella best, og hadde en halvfarlighet med Tore Andreas Gundersen helt i starten. Deretter jevnet kampen seg ut.
                            1. omgangs største sjanse fikk Bjørn Helge Riise da han ble spilt helt fri etter en halvtime, men en strålende benparade av Lyn-keeper Eddie Gustafsson hindret scoring. 0-0 til pause i Marbella.

To kjappe mål
                            Etter pause smalt det kjapt to ganger i nettet. Først ute var Lyn i det 49. minutt. Theodor Bjarnason fikk ballen av Diego Guastavino, før han dro seg innover i banen og skøyt via Steinar Pedersen og i mål.
                            Men LSK svarte kjapt. Bare tre minutter etterpå vant innbytter Karim Essediri ballen ute på venstrekanten, han slo et godt innlegg som Olivier Occean flikket i mål.

Kommentar

• Kimito
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Jan 2004
                              • 2602

BLIR KLAR: Frode Kippe tror han rekker seriestarten. FOTO: ROAR GRØNSTAD
                              Bare krampe for Kippe

MARBELLA, SPANIA:
                              Frode Kippe måtte også forlate banen mot Lyn. Men LSK-kapteinen tror han rekker seriestarten.
                              Av Morten Svesengen
                              Publisert 23.03.2008 - 16:48 Oppdatert 23.03.2008 - 16:59
                              Tips en venn om denne saken
                              Skriv ut denne siden

Se større bilde
                              Foto d FULLFØRTE: Vidar Riseth sprilte 90 minutter for LSK mot Lyn i generalprøven. FOTO: ROAR GRØNSTAD

BILDESERIE

Se bildene fra generalprøven

Les hele saken

Les også

Navn i artikkelen

Omtalte spillere:

Frode Kippe, Vidar Riseth, Espen Hoff, Steinar Pedersen, Otto Fredrikson
                              Omtalte lag:

Lillestrøm, Lyn

Frode KippeFødt: 1978-01-17
                              Land: Norge
                              Lag: Lillestrøm
                              Posisjon: Midtforsvar

Relaterte saker

Fra andre aviser:

Vi fulgte LSK-Lyn her!

– Jeg kjente det knøt seg litt på baksiden av låret. Valgte å gå ut istedenfor å ta noen sjanser. Men jeg tror det bare er en liten krampetendens og derfor ingen fare for seriestarten, sier Frode Kippe.
                              Midtstopperen spilte en god kamp sammen med Vidar Riseth i midtforsvaret, men LSK som lag hadde særlig i starten av andre omgang problemer med Lyns nye spiller, Diego Guastivono.

Otto sto i mot

Han fikk da operere ganske fritt i rommet mellom LSKs forsvar og midtbane. Det endte med flere gode skuddforsøk.
                              – Vi slet med å komme opp i kantene deres og de fikk fore ham med baller i mellomrommet. Da kom han ofte rettvendt mot oss, og vi måtte rygge. I slike kamper må vi tørre å skyve backene fram, mener Kippe.
                              Men det ble med Lyns noe heldige scoring da islendingen Theodor Elmar Bjarnason skjøt via beinet til Steinar Pedersen og inn.
                              Skuddene til Diego og Espen Hoff tok Otto Fredrikson seg ganske greit av.
                              – Vi lot de få skyte litt for enkelt, men samtidig var ikke skuddene verre enn at jeg skal ta dem. Det er jo derfor vi spiller med keeper, fastslår Fredrikson med et smil om munnen.

Riseth tilbake

Foran Fredrikson gjorde Vidar Riseth comeback etter å ha vært borte noen uker. Han klarte seg bra i spann med Kippe, og etterpå var han glad for å være tilbake.
                              – Det var veldig godt å være tilbake. Og det gikk helt uten problemer å spille 90 minutter. Jeg testet meg i pausen, og når den var ok var det bare å kjøre på, sier Riseth.
                              Ferdigskåra

Kommentar

• sparwasser
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jun 2005
                                • 3185

Fra RB:

Foto Roar Grønstad
                                BLIKK FOR MÅLGIVENDE: Karim Essediri er flink til å se lagkameratene. Mot Lyn leverte han nok en målgivende pasning som innbytter. FOTO: ROAR GRØNSTAD

Servitøren Essediri

Karim Essediri har gjort det til en vane å servere lagkameratene – og tunisieren er nærmere LSK-laget enn noen gang tidligere.
                                Av Morten Svesengen
                                Publisert 23.03.2008 - 18:08 Oppdatert 23.03.2008 - 18:48

Essediri har ikke startet for LSK siden Stabæk-kampen 1. februar, men kanskje får han sin sjanse i serieåpningen hvis Bjørn Helge Riise ikke rekker å bli skadefri.
                                Søndag kom han inn da Riise ble skadet rett før pause, og tunisieren har i hvert fall gjort seg veldig aktuell for en startplass med flere gode kamper som innbytter den siste tiden. I de tre siste kampene har han stått bak med en målgivende pasning.
                                – Det er det som er min styrke, og det er noe av det jeg ønsker å bidra med, sier Karim Essediri.

Serverte Occean

Totalt har han fire målgivende pasninger denne vinteren. Tre av dem har kommet i de tre siste kampene. Både mot Molde og Algeciras serverte han Bjørn Helge Riise. Mot Lyn søndag var det Olivier Occean sin tur til å bli assistert.
                                Bare noen minutter etter at Lyn hadde tatt ledelsen i Marbella rett etter pause, vant Essediri ballen ute på venstrekanten. Han så Occean på løp inne i feltet og slo et millimeterpresist innlegg mot målet.
                                I enden av pasningen styrte Occean inn utlikningen.

– Føler meg involvert

Essediri har vært med lenge nok til å vite at det ikke er noen automatikk i at han starter mot gamleklubben Tromsø dersom Bjørn Helge Riise ikke rekker seriestarten. Men han føler seg i hvert fall aktuell.
                                – Det betyr mye å føle at man er invlovert. Forrige sesong visste jeg at det ikke var aktuelt at jeg fikk sjansen. Nå føler jeg at det er reell konkurranse om plassene, og det er mye mer motiverende, sier Essediri.
                                Det som skjer den neste uka både på skadefronten og på trening vil avgjøre hvilken trio LSK-trener Tom Nordlie velger på topp mot Tromsø.

Flere spissalternativer

Toppscorer Olivier Occean spiller garantert. Foruten han kan Essediri, Tore Andreas Gundersen, Arild Sundgot og Jon Midttun Lie spille i angrepsrekka dersom både Magnus Myklebust og Bjørn Helge Riise må stå over med skade.
                                – Jeg vil selvfølgelig spille på laget, men jeg kan ikke gjøre annet enn å jobbe hardt på trening og benytte de sjansene jeg får i kamper. Så blir det opptil Tom å vurdere. Men jeg er i hvert fall klar, sier Essediri.

Kommentar

• RSP
                                  Moderator
                                  • Aug 2004
                                  • 10498

RB

SKADET: Bjørn Helge Riise kjenner seg på baksiden av låret. Seriestarten er i fare for landslagsspilleren. FOTO: ROAR GRØNSTAD

Riise mister landskampen

MARBELLA, SPANIA:
                                  (LSK-Lyn 1-1). Bjørn Helge Riise har meldt avbud til Norges landskamp mot Montenegro på onsdag. Seriestarten er også i fare for etter at Riise ble skadet mot Lyn søndag.

Publisert 23.03.2008 - 14:57 Oppdatert 23.03.2008 - 19:56

Fem minutter før pause måtte Bjørn Helge Riise kaste inn håndkleet i generalprøven mot Lyn på Marbella.

– Jeg kjente det dro bak i låret i en spurt, og da valgte jeg å sette meg ned. Jeg ville ikke ta noen sjanser, sier Riise til Romerikes Blad.

Landskampen ryker
                                  Riise ble etter kampen sendt til sykehuset for nærmere undersøkelser.
                                  – Jeg håper det bare er en blødning, og ikke er noe alvorlig, sier Riise.
                                  Egentlig skulle Riise reist rett til Montenegro for å spille landskamp med Norge. Det skjer ikke nå.
                                  – Det er kjipt at jeg mister nok en landskamp. Jeg skulle gjerne spilt, men jeg håper ihvertfall å rekke seriestarten mot Tromsø. Men jeg er usikker.

Tar det som det kommer
                                  Tom Nordlie er selvsagt ikke fornøyd med å miste en av sine spillere med skade så nære seriestarten. Men tar det med fatning.
                                  – Jeg tar i mot de beskjedene jeg får angående når han kan være tilbake. Han går nok glipp av serieåpningen, og kanskje to kamper til, tror Nordlie.
                                  Svaret på hvor alvorlig skaden til Riise er, kommer først mandag.

PS: Frode Kippe måtte også gå av banen mot Lyn med en krampetendens på baksiden av det ene låret.

http://www.rb.no/lsk-magasinet/article3424766.ece

Kommentar

• RSP
                                    Moderator
                                    • Aug 2004
                                    • 10498

RB

Ny uke med spørsmål

MARBELLA, SPANIA :
                                    LSK-trener Tom Nordlie ønsket å få svar i generalprøven mot Lyn. Etterpå satt han igjen med flere spørsmål.

Av Morten Svesengen
                                    Publisert 24.03.2008 - 06:31

Strekkskaden til Bjørn Helge Riise og usikkerheten rundt Magnus Myklebusts skadesituasjon gir LSK-treneren flere ting å tenke på før han skal komponere sin angrepstrio i serieåpningen mot Tromsø kommende søndag.

– Vi har mange alterantiver, men jeg hadde håpet at kampen mot Lyn skulle gi meg flere svar. Nå sitter jeg igjen med flere spørsmål, innrømmer Tom Nordlie.

Angrepsalternativer
                                    Særlig i angrep har Nordlie mange alternativer å tenke gjennom. Dersom verken Riise eller Myklebust blir klare, er dette angreps-alternativene LSK-treneren må vurdere opp mot hverandre:
                                    • Tore Andreas Gundersen - Arild Sundgot - Olivier Occean
                                    • Tore Andreas Gundersen - Olivier Occean - Jon Midttun Lie
                                    • Karim Essediri - Olivier Occean - Tore Andreas Gundersen
                                    • Karim Essediri - Olivier Occean - Jon Midttun Lie
                                    • Karim Essediri - Arild Sundgot - Olivier Occean
                                    • Olivier Occean - Arild Sundgot - Jon Midttun Lie
                                    Nordlie kan foreløpig ikke gi noen føringer på hva han kommer til å gjøre.
                                    – Vi får se an utover i uka. Nå er jeg veldig usikker på hva som er det beste alternativet, sier Nordlie.

Snytt for straffe
                                    Mot Lyn søndag spilte LSK sin sjette uavgjort-kamp for vinteren. Laget kom bakpå da islendingen Theodor Elmar Bjarnason skjøt inn 1-0 via Steinar Pedersen fire minutter etter pause.
                                    Men Karim Essediris gode innlegg og Olivier Occeans sikre avslutning tre minutter etterpå berget uavgjort i en kamp hvor LSK var best før pause, mens Lyn styrte mest etter hvilen.
                                    LSK kunne likevel vunnet da Simen Brenne skjøt i retning nettet og ballen ble stoppet av Tommy Berntsens hånd 20 minutter før full tid. Den spanske dommeren vurderte ikke situasjonen som straffe og lagene sto likt da samme mann blåste av kampen på den spanske solkysten
                                    LSK slet i lange perioder etter pause med Lyns nye spiller fra Uruguay, Diego. Han kom til mange skuddsjanser da han fikk plass i rommet mellom midtbanen og forsvaret til LSK.
                                    – Det startet med for dårlig press i det øverste leddet. I tillegg gjorde vi noen feilvurderinger som ga Diego for mye plass. Men generelt synes jeg forsvarfireren gjorde en god jobb, sier Nordlie.

– Greit med uavgjort
                                    Etter å ha sett kampen om igjen på video i går kveld oppsummerte LSK-treneren generalprøven slik.
                                    – Vi var best før pause, Lyn best etter. Sjansefordelingen var 4-4. Da tar vi med situasjonen hvor Simen skjøt og Tommy Berntsen reddet med hånda. Det skulle vært mål eller straffe. Derfor var det totalt sett greit med uavgjort, mener han.
                                    De neste dagene vil nok Nordlie bruke langt mer tid på laguttaket mot Tromsø enn de defensive problemene LSK hadde en periode i andre omgang mot Lyn.
                                    Etter kampen satt treneren seg ned med forsvarsfireren og gikk gjennom kampen.
                                    Også i forsvarsfireren kan det blir forandringer dersom Jon Midttun Lie flyttes opp i angrepet. Pål Steffen Andresen og Martin Husár står begge klar til å komme inn.

Kommentar

• RSP
                                      Moderator
                                      • Aug 2004
                                      • 10498

RB

NUMMER SEKS: Olivier Occean har scoret jevnt og trutt i vinter og er klar til å fortsette når serien starter søndag 30. mars. FOTO: ROAR GRØNSTAD

Toppscorer på nett

MARBELLA, SPANIA:
                                      Olivier Occean har scoret på bestilling i treningskampene. Nå gleder LSK-toppscoreren seg til å komme i gang med kamper som betyr noe.

Av Morten Svesengen
                                      Publisert 24.03.2008 - 06:30

LSKs toppscorer i 2007 ser ut til å ha stilt inn målsiktet også foran årets sesong.
                                      Mot Lyn søndag gjorde han sitt 6. mål for vinteren. Scoringene har han fordelt på de ti treningskampene han har spilt.
                                      – Det var en god følelse å score igjen, sier Occean.
                                      Da han styrte inn Karim Essediris perfekte innlegg drøyt sju minutter ut i andre omgang og utliknet mot Lyn, hadde han ikke scoret siden 29. februar mot Strømsgodset.
                                      – Jeg så at Karim fikk ballen på høyrebeinet. Da var det bare å løpe inn i feltet. Innlegget hans var helt perfekt, skryter Occean.
                                      Det meste av forklaringen på «måltørken» er at LSK-spissen han stått over to av tre kamper på grunn av en liten lyskestrekk. Men mot Lyn var han tilbake for fullt, og han merket ikke noe til skaden som holdt ham en drøy uke borte fra fotballtrening.
                                      – Det gikk veldig bra. Nå gleder jeg meg til å komme i gang med serien, sier Occean.
                                      Kanadieren har scoret tilsammen 19 seriemål siden han ble LSK-spiller foran 2006-sesongen. I fjor spilte han over halvparten av kampene som ving. Denne sesongen tyder mye på at det blir flest kamper i midten, og der trives Occean aller best.

Kommentar

• vollafugl
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Dec 2006
                                        • 978

VG tipper LSK på 6 - plass

VG tipper LSK på en 6-plass i eliteserien 2008:

Kommentar

• veiron
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Nov 2003
                                          • 6267

Tror LSK tjener på kontroversene

- Kommer ikke langt med å være strømlinjeformede

Frank Grønlund tror alle kontroversene rundt Lillestrøm er med på å gjøre klubben bedre.

Av KRISTIAN SKALLAND MOEN

- Det er ikke bare entydig negativt å være kontroversielle. Vi lever i en verden der vi er avhengig av omtale. Det er ikke alle sponsorer som mener det bare må være smilende ansikter i klubben hele tiden, sier LSKs daglige leder Frank Grønlund (55) til VG Nett.

Fjorårets cupmester Lillestrøm var innblandet i en rekke episoder under fjorårets sesong. Episoder som noen vil kalle uheldige. Som da manager Jan Åge Fjørtoft skjelte ut dommer Svein Oddvar Moen etter en kamp mot Brann i fjor sommer. Eller da Arild Sundgot sendte klubben til cupfinalen bokstavelig talt på egenhånd.

- Skal ikke være sutrete

KOLLIDERTE: Geir Ludvig Fevang fikk kneet til LSK-keeper Heinz Müller i ansiktet. Foto: TV 2
                                          Mange husker sikkert også keeper Heinz Müllers knespark i hodet på Starts Geir Ludvig Fevang, LSKs europacup-fiasko mot lille Käerjéng fra Luxemburg og alle de røde kortene Frode Kippe pådro seg.

Frnk Grønlund tror ikke episoder som dette forstyrrer klubbens prestasjoner.

- Jeg tror heller det er motsatt i forhold til det å ende høyt. Er det strømlinjeformet hele veien, så kommer man ikke så langt. Det spørs på hvilken måte man er kontroversielle. Vi skal ikke være sutrete kontroversielle, sier Grønlund.

- Fikk støtte

LSK har allerede vært i gjennom årets første mye omtalte sak. Klubben tvangsflyttet veteranen Pål Strand ned på B-laget fordi han ikke figurerte i klubbens fremtidsplaner. Det fikk spillernes fagorganisasjon NISO til å se rødt.

Saken fikk til slutt en løsning - Pål Strand ble solgt til HamKam like før påske. Ifølge Frank Grønlund har LSK bare møtt støttende erklæringer fra de andre eliteserieklubbene i forhold til den saken.

- De var spente på hvordan reglene kunne tolkes. Vi fikk en liten bekreftelse på at det er en mulighet der. Det kunne vært håndtert smidigere og bedre timing, og det er synd dette har gått ut over spilleren. Nå er han vel happy i ny klubb, og har fått forlenget kontrakten med et år som han ikke ville fått her, sier Grønlund.

Tviler på VG-tips

LSK huser også flere sterke personligheter, som ikke er kjent for å gå stillest i dørene - som trener Tom Nordlie og manager Jan Åge Fjørtoft. Grønlund har ingen problemer med at de to frontfigurene er såpass markante som de er.

- Begge to har én målsetting. Det er å skape et best mulig LSK. Det hender kanskje at de ikke er enige om veien dit, men ingen her tviler på motivene deres. Vi visste hva vi ville få, og gikk bevisst inn for å få dem. Vi står for det valget vi tok, mener den tidligere LSK-spilleren.

Han tror ikke VG får rett i at Lillestrøm bare blir nummer seks denne sesongen.

- De andre må være veldig gode om vi skal ende på sjetteplass. Er de det så er det greit at vi ender der. Jeg tror vi er med å kjempe om medalje, sier Grønlund.

- Er du overrasket over at dere blir tippet så lavt?

- Det er lenge siden vi har blitt tippet så lavt som nå, ja.

Kommentar

Working...