mars 2008

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gamle-perta
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2004
    • 2418

Ingen strekk for Riise

Fra rb.no: http://www.rb.no/lsk-magasinet/article3425938.ece

Ingen strekk for Riise

ESTEPONA, SPANIA:
    Bjørn Helge Riise pådro seg ingen strekk søndag. LSK-spilleren kan rekke seriestarten.

Av Morten Svesengen

Publisert 24.03.2008 - 18:11 Oppdatert 24.03.2008 - 18:17

Mandag var Riise på sykehuset i Marbella for å ta bilder av det venstre låret. Med seg ut igjen fikk landslagsspilleren gode nyheter.
    – Det var heldigvis ingen strekk. Nå vil tiden vise om jeg rekker serieåpningen. Jeg føler meg mye bedre i dag enn jeg gjorde i går og krysser fingrene. Men slik jeg er nå kan jeg ikke spille. Landskampen onsdag ville det derfor vært umulig å rekke uansett, sier Bjørn Helge Riise.
    Bedre mandag

Allerede søndag kveld fikk LSK-spilleren antydninger fra klubbens fysioterapeut Jørn Karlsen om at det trolig ikke var noen strekk.
    Da han sto opp mandag morgen følte han seg mye bedre, og han kunne umiddelbart gå normalt. Bildene som ble tatt på sykehuset bekreftet at ting likevel ikke var så ille som Riise fryktet da han gikk av banen mot Lyn i generalprøven søndag.
    – Da det smalt til bak der var jeg sikker på at det var langt mer alvorlig. Det var godt at det ikke stemte, sier Riise.
    Fysio er optimist

De neste dagene blir det intensiv behandling for Riise. LSK-fysioterapeut Karslen er optimistisk med tanke på søndagens serieåpning mot Tromsø.
    – Han har spenninger på baksiden av låret som må slippe taket. Det varierer hvor fort man blir klar etter en slik skade. Men jeg har et godt håp om at han kan bli klar til Tromsø-kampen, sier Karlsen.
    Mvh
    Gammer´n (Per T)

Kommentar

• andycapp
      Juniormedlem
      Bøffel
      • Jun 2005
      • 24

Tipper Lillestrøm på 6. plass:

"Mange har sagt at årets Tippeliga blir jevnere enn noensinne. Vi deler den oppfatningen, noe som må stå som forklaring på at Lillestrøm både omtales som en gullkandidat og tippes på sjetteplass."

Kommentar

• RSP
        Moderator
        • Aug 2004
        • 10498

RB

SOL OG NÅLER: På denne solsenga utenfor hotellet i Estepona startet LSK-fysioterapeut Jørn Karlsen i går ettermiddag jobben med å få Bjørn Helge Riise klar til seriestart. Ved hjelp av nåler og behandling håper han å redde seriestarten for landslagsspilleren. FOTO: ROAR GRØNSTAD

Her reddes seriestarten

ESTEPONA, SPANIA:
        Bjørn Helge Riise har ingen strekkskade. Lykkes LSK-fysioterapeuten med behandlingene de neste dagene, vil LSK-spilleren rekke seriestarten mot Tromsø.

Av Morten Svesengen | Roar Grønstad (foto)
        Publisert 25.03.2008 - 08:03 Oppdatert 25.03.2008 - 08:04

11 NÅLER: Fysioterapeut Jørn Karlsen satte 11 nåler på baksiden av Riises lår i går. Det er de lokale spenningene i musklaturen som skal til livs. FOTO: ROAR GRØNSTAD

OPTIMIST: LSK-fysioterapeut Jørn Karlsen tror Bjørn Helge Riise kan rekke seriestarten. FOTO: ROAR GRØNSTAD

Søndag måtte Bjørn Helge Riise forlate banen i generalprøven mot Lyn med mistanke om strekkskade.
        Mandag var Riise på sykehuset i Marbella for å ta bilder av det venstre låret. Med seg ut igjen fikk landslagsspilleren gode nyheter.
        – Det var heldigvis ingen strekk. Nå vil tiden vise om jeg rekker serieåpningen. Jeg føler meg mye bedre enn jeg gjorde søndag og krysser fingrene. Men slik jeg er nå, kan jeg ikke spille. Landskampen onsdag ville det derfor vært umulig å rekke uansett, og det var synd. For den hadde jeg virkelig lyst til å spille, sier Bjørn Helge Riise.

Vil ikke ta sjanser
        Riise forteller at han ikke kommer til å spille serieåpningen for enhver pris.
        – Jeg kommer ikke til å ta unødvendige sjanser bare for å rekke den ene kampen. Det er bedre å stå over én, enn å risikere å bli alvorligere skadd og miste mange kamper, fastslår Riise.
        Fysioterapeut Jørn Karlsen som i går satte 11 nåler på baksiden av Riises lår er optimist på spillerens vegne.
        – Han har spenninger på baksiden av låret som må slippe taket først. De sitter veldig lokalt, og det varierer hvor fort man blir klar etter en slik skade. Men jeg har et godt håp om at han kan bli klar til Tromsø-kampen, sier Karlsen.

Går normalt
        De neste dagene blir det intensiv behandling og opptrening for 24-åringen på den den spanske solkysten.
        Framgangen fra søndag til mandag var merkbar. I går kunne Riise gå normalt. I dag vil han trolig sykle eller jogge.
        En slik utvikling trodde ikke Riise på da han gikk av banen rett før pause mot Lyn i søndagens generalprøve.
        – Da det smalt til bak der var jeg sikker på at det var langt mer alvorlig. Det var godt at det ikke stemte, sier Riise.
        Et langt avbrekk er ikke det Riise ønsker seg nå.
        – Den siste uka har det løsnet for meg på banen. Beina virker friskere enn på lenge, og da ville det vært en vanvittig nedtur å få et langt avbrekk. Nå ser det heldigvis ut til at jeg slipper det, sier han.
        • PS! Frode Kippe vil trolig også stå over dagens trening i Estepona. Men LSK-kapteinen vil uansett rekke å bli spilleklar til seriestarten mot Tromsø
        http://www.rb.no/lsk-magasinet/article3426269.ece

Kommentar

• holmiz
          The kjøkken-kanariz
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2006
          • 6064

GRØNT UNDER: Nyansatt driftssjef Kjell Hulby og styremedlem Birger Karlsen på Åråsen fem dager før seriestart. FOTO: KAY STENSHJEMMET

– Hvis det fortsetter å snø må vi kalle inn til dugnad

ÅRÅSEN:
          Styremedlem i LSK, Birger Karlsen, ser helst at det slutter å snø, NÅ. Kanarifansen er klare hvis flere skuffer trengs.
          Skriv ut denne siden

Se større bilde

DYP SNØ: Like utenfor banen er snødybden nærmere 30 centimeter på Åråsen. FOTO: KAY STENSHJEMMET

Varmen står på for fullt under den grønne Åråsen-matta. Over ligger det nærmere 10 centimeter snø.

Om fem dager kommer Tromsø på besøk.

– Værmeldingene tyder på at snøen vil gi seg i løpet av ettermiddagen og kvelden. Hvis den gjør det er vi rolige. Hvis det fortsetter å snø må vi vurdere hva vi skal gjøre, sier anlegg- og baneansvarlig i LSK-styret, Birger Karlsen til rb.no.

Problemet er ikke selve gressmatta. Men at varmeanlegget ikke skal klare å smelte vekk all snøen som ligger oppå.

– Vi får værvarsel hver time så vi vurderer situasjonen fra time til time, sier Karlsen.

Kanarifansen stiller opp

Birger Karlsen og LSK vurdere å kalle inn til dugnad hvis ikke snøen gir seg.
          – Hvis det blir store mengder snø må vi få måkt vekk snøen på et hvis. Og da regner jeg med at det er mange som kunne tenke seg å ta i et tak, sier Karlsen.

Og det har han rett i:
          – Hvis det skulle trengs så er nok Kanarifansen mer enn villig til å måke snø, sier talsmann Erling Stray til rb.no.

Tromsø er kjent for å spille godt i ruskevær. Stray er imidlertid ikke så bekymret.
          – Nå har dem jo begynt å spille på kunstgress. Tror ikke de har noen fordel på humpete baner lenger, sier Stray.
          Ikke bekymret for banen

LSK-formann Per Mathisen er foreløpig rolig med tanke på baneforholdene.
          – Det skal snø ekstremt de kommende dagene for at det ikke skal bli kamp på Åråsen, sier Mathisen.

Han mener glatte og kalde tribuner kan bli et større problem.
          – Vi er jo ansvarlige for at folk skal ha det bra og ikke skade seg på kamp. Så det er mulig vi må gjøre noe ekstra i forkant av kampen, sier Mathisen.
          Foreløpig er det solgt nær 8.000 billetter til Tromsø-kampen.
          – Vi satser på fullt hus og god stemning selv om det skulle bli litt kaldt, sier Mathisen som har to ganger Tromsø-tap å revansjere.

Last edited by holmiz; 25.03.2008, 10:44. Begrunnelse: lesbarhet
          Hilsen Anders

Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
          Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

Kommentar

• reka
            Seniormedlem
            --==FORUMRUNKER==--
            • Aug 2005
            • 13278

Terje Hauge dømmer LSK-Tromsø :

Søndag 30.3:
            Lillestrøm-Tromsø 18.00 - Dommer: Terje Hauge
            Molde-Stabæk 18.00 - Dommer: Svein-Erik Edvartsen
            Bodø/Glimt-HamKam 18.00 - Dommer: Tom Henning Øvrebø
            Viking- Strømsgodset 18.00 - Dommer: Brage Sandmoen
            Brann-Fredrikstad 20.00 - Dommer: Tommy Skjerven

Kommentar

• RSP
              Moderator
              • Aug 2004
              • 10498

"Vintertabellen" (til.no)

Uoffisiell tabell på basis av spilte kamper i vinter, uavhengig av motstand:
              Lillestrøm og trener Tom Nordli har igjen satset på tøffe treningøkter og mange kamper denne vinteren. Resultatene på det fryktede Nordli testen viser at årets LSK stall er bedre trent enn på noen gang. Om dette slår positivt ut i årets sesong gjenstår å se. Om trener Nordli er fornøyd med vinterens poengfangst er nok heller tvilsomt. Laget har kun vunnet 3 av 14 kamper denne vinteren, noe som kun gi 13. plass og nest sisteplass på vintertabellen.

Kommentar

• holmiz
                The kjøkken-kanariz
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2006
                • 6064

TOUR D'ESTEPONA: Bjørn Helge Riise (i midten) fører an på sykkeltrening med Frode Kippe (til venstre) og fysisk trener Erlend Slokvik. FOTO: ROAR GRØNSTAD
                Tre mann – ett mål

ESTEPONA:
                Bjørn Helge Riise, Frode Kippe og Magnus Myklebust kjemper alle mot klokka for å rekke serieåpningen mot Tromsø.
                Av Morten Svesengen
                Publisert 25.03.2008 - 16:36 Oppdatert 25.03.2008 - 16:39

Frode Kippe og Bjørn Helge Riise tok i bruk sykkelen på tirsdagens trening i Spania. De syklet fram og tilbake den drøye mila fra spillerhotellet til treningsbanen. Der fikk de behandling av fysioterapeut Jørn Karlsen.
                Med lett trening og intensiv behandling håper begge LSK-profilene å rekke serieåpningen mot Tromsø. Begge er begge positive fem dager før, men likevel litt usikre.
                MER: Alt fra Marbella-leieren her!
                – Kort tid til søndag

– Det begynner å bli kort tid til søndag. Jeg blir kanskje klar til kampdagen, men det er ikke sikkert jeg rekker å trene så mye med laget. Samtidig har framgangen vært stor siden Lyn-kampen, så det kan gå raskere enn jeg tror, sier Bjørn Helge Riise.
                LSK-kaptein Frode Kippe kjente en krampetendens bak i låret mot Lyn og gikk ut. Tirsdag trente han sammen med Riise.
                – Jeg hadde håpet at det skulle være bedre i dag, men det er fortsatt noen dager igjen. Forhåpentlig er jeg med igjen for fullt torsdag, sier Kippe.
                LES OGSÅ: 10 centimeter snø på Åråsen!
                Myklebust i framgang

Magnus Myklebust gjør stadig framskritt etter skaden han pådro seg mot Molde 14. mars. I går var han med på hele formasjonsdelen av LSK-treningen. Han håper å trene for fullt igjen før laget reiser hjem til Norge torsdag ettermiddag.
                – Beinet er fortsatt ikke hundre prosent. Det er fortsatt noen bevegelser som gir smerte, men det er mye bedre enn det var. Jeg har et godt håp om å bli spilleklar til søndag, sier Myklebust.

Hilsen Anders

Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

Kommentar

• Kanarizz2
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Oct 2005
                  • 355

Snøfri bane på søndag
                  Med stort snøfall de siste dagene er Åråsen-matta hvit noen dager før seriestart. Det er likevel lite som tyder på at søndagens gressmatte vil være annet enn grønn.
                  Av: Ole Kristian Bakkene
                  Tirsdag ble det beskyttende dekket som lå over gressmatta på Åråsen fjernet, og onsdag ble gresset klippet for første gang i år. Dermed lå alt til rette for seriestart med en meget grønn og innbydende gressmatte. Likevel kom det stort snøfall i påsken, og tirsdag fem dager før seriestart er matta dekket av syv centimeter snø. Driftsjef Kjell Hulby er imidlertid ikke bekymret for søndagens kamp mot Tromsø.
                  - Veldig mange er opptatte av snøen som har kommet, og det er forståelig. Vi har likevel kontroll, og matta vil være snøfri enten seint onsdag kveld eller torsdag formiddag. Undervarmen står på og gjør at snøen forsvinner litt etter litt, sier Hulby til LSK.no.

Søndagens kamp mot Tromsø på Åråsen klokka 18:00 vil gå på en grønn gressmatte.
                  - Det vil bli mildere mot helgen, og det er ikke meldt mer snøvær så vi får en grønn og fin gressmatte til søndag.
                  - Før snøværet kom så vi at matta har blitt grønn og fin, og vi gleder oss til seriestart, sier driftsjefen.

------Sørum kanaris------

100% Støtte

Kommentar

• Serbern
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2006
                    • 5496

Karl Petter Løken og Arne Scheie tipper LSK på 2.plass i årets serie, bak Rosenborg. Løken pressiserte at han hadde LSK på 1.plass, men gikk med på å flytte dem til 2.

Kommentar

• vollafugl
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Dec 2006
                      • 978

Opprinnelig skrevet av Serbern
                      Karl Petter Løken og Arne Scheie tipper LSK på 2.plass i årets serie, bak Rosenborg. Løken pressiserte at han hadde LSK på 1.plass, men gikk med på å flytte dem til 2.
                      Legger inn en link;

http://www1.nrk.no/nett-tv/sport/spill#

Kommentar

• glasgow
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Jan 2007
                        • 1252

Inviterer asylsøkere til Åråsen

INKLUDERENDE: Kanarifansen kan mer enn å heie på LSK. Dette bildet er fra hjemmekampen mot Strømsgodset 6. august 2007. FOTO: Kyrre Lien, Scanpix
                        Inviterer asylsøkere til Åråsen

LILLESTRØM:
                        Kanarifansen gir 50 beboere på Skedsmo asylmottak gratis adgang til seriestarten.
                        Av Arne Kongsnes
                        Publisert 25.03.2008 - 20:02 Oppdatert 25.03.2008 - 20:09
                        Tips en venn om denne saken
                        Skriv ut denne siden

Se større bilde
                        FORANLEDNINGEN: LSKs Cisse Aadan Abshir har selv bodd på Skedsmo asylmottak. FOTO: WEGARD BAKKEHAUG

FAKTA
                        FUGLA MOT RASISME
                        • <LI class="apiFact apiFact0">Det var supporterklubben Kanarifansen Lillestrøm (KFL) som tok kontakt med SOS Rasisme høsten 2004, med ønske om å innlede et samarbeid.
                        • Etter et møte kom man fram til at SOS Rasisme skulle delta på alle hjemmekamper og arrangementer. Samtidig ble slagordet "Fugla mot rasisme" lansert, og trykket opp på t-skjorter, plakater og buttons.

Relaterte linker

Navn i artikkelen

Omtalte lag:

Skedsmo, Grimsby Town

SkedsmoNavn:SkedsmoStadion:Skedsmo stadion

Relaterte saker

Fra andre aviser:

Siden 2005-sesongen har Kanarifansen Lillestrøm (KFL) og SOS Rasisme samarbeidet mot rasisme i fotballen. Foran 2008-sesongen har Kanarifansen tatt initiativ til samarbeid med det lokale asylmottaket, og til åpningskampen mot Tromsø søndag vil 50 av beboerne få gratis inngang på Åråsen.
                        LSK for alle

– Vi i Kanarifansen ser på oss selv som en inkluderende organisasjon. Vår jobb er å støtte LSK på en best mulig måte, og da er det viktig for oss å inkludere hele lokalmiljøet, sier initiativtaker i KFL, Thomas Nilsen.
                        Han visste at LSK-spiller Cisse Aadan Abshir kom som flyktning fra Somalia til Norge i 2006, og bodde da på Skedsmo asylmottak. Han signerte i fjor en toårskontrakt med LSK, og har nå plass i lagets A-stall.
                        – Det var sånn vi fikk ideen, og Skedsmo asylmottak var positive med en gang vi tok kontakt.
                        Asylsøkerne blir også invitert til kampoppkjøringen på Martins.
                        – Det er ikke noe krav at de skal heie på LSK, men vi håper jo det faller naturlig, sier Nilsen.
                        – Positivt bidrag

Lørenskogingen Ola Melbye Pettersen er SOS Rasismes kontaktperson i samarbeidet med Kanarifansen. Han er svært fornøyd med initiativet fra de gule supporterne:
                        – Dette viser at den inkluderende og antirasistiske kulturen står sterkt i LSK og Kanarifansen. Med mange ensidige og negative oppslag om asylsøkere den siste tiden er det spesielt viktig å satse på slike positive samarbeid. Det bidrar til integrering, og er også et positivt bidrag til den norske fotballkulturen, sier Pettersen, som gjerne ser at andre klubber følger Kanarifansens eksempel.

Stiller minst 20

Operativ leder ved Skedsmo asylmottak, Jon Grimsby, har i dag fått bekreftet at minst 20 av billettene vil bli brukt.
                        Han er imponert over hvordan LSK tok seg av Cisse da han henvendte seg til LSK, og syns Kaniarifansens initiativ nå er strålende.
                        Grimsby gjør nok også lurt i å sende noen roser til Kanarifansen og LSK: Hans fotballhjerte banker ikke for de gule, men derimot for erkefienden Vålerenga.
                        – Jeg har røttene mine på Oslos østkant, forklarer Grimsby – og legger til at han alltid har vært en stor fan av Tom Lund.

Kommentar

• RSP
                          Moderator
                          • Aug 2004
                          • 10498

RB

SKAL SKYTE MER: Simen Brenne har et godt skudd og i 2008 lover han å skyte oftere. Han kommer også til å få mer ansvar på LSKs frispark utenfor 16-meteren. FOTO: ROAR GRØNSTAD

Brennhete Simen

ESTEPONA:
                          Startproblemene i fjor er glemt. 2008 skal bli Simen Brennes år i Lillestrøm. Østfoldingen kan ikke vente med å komme i gang.

Av Morten Svesengen | Roar Grønstad (foto)
                          Publisert 26.03.2008 - 09:18

KOMFORTBAEL: Simen Brenne på Spania. FOTO: ROAR GRØNSTAD

Brenne har startet samtlige treningskamper for LSK i vinter, og 27-åringen har med to unntak spilt 90 minutter i alle kampene.
                          Men fire dager før åpningskampen mot Tromsø på Åråsen er det bare én ting han tenker på.
                          – Vi begynner å bli lei treningskamper. Alle spillerne ser veldig fram til søndag. Nå trenger vi en kamp som betyr noe. Tror det er det som skal til for å få det til å løsne ordentlig, sier Brenne.

– Bare små ting mangler
                          Både LSK og Brenne har slitt med å sprudle spillemessig den siste måneden, men midtbanespilleren er trygg på at det vil skje – helst allerede søndag.
                          – Jeg tror folk vil få se en helt annen utgave av laget vårt i serieåpningen. Vi har trent veldig godt, og det er bare små ting som skal på plass før vi er der vi skal være, mener Brenne.
                          Selv har han klare mål foran sesongen 2008.
                          – Jeg har lyst til å være med på å prege laget vårt. Samtidig er målet at LSK skal prege Tippeligaen. Lykkes både laget og jeg, er jeg fornøyd, sier den tidligere Fredrikstad-spilleren.

– Slet mer enn forventet
                          Brenne har vært en av LSKs beste spillere gjennom vinteren, men han innrømmer at det har vært litt vanskeligere å hente fram det aller beste i det siste – fordi det bare har vært treningskamper.
                          Mot Lyn søndag var det likevel mer sprut i beina til Simen enn på lenge.
                          Han mener også at utgangspunktet hans for en god sesong er helt annerledes i år enn det var for ett år siden da han var ny i LSK.
                          – 2007 ble en sesong med mange nedturer, men også noen oppturer. Vårsesongen ble aldri slik jeg hadde håpet. Jeg slet mer etter overgangen fra Fredrikstad enn forventet. Det ble en tøff overgang treningsmessig, og for meg personlig var det frustrerende ikke å lykkes slik jeg håpet, sier han.

Ga blaffen i prisen
                          – Var det prislappen som preget deg i den tunge vårsesongen?
                          – Nei, den ga jeg blaffen i. Det var mye verre ikke å innfri mine egne forventninger.
                          – Men trenerens tillit hadde du hele tiden?
                          – Det var godt å få tillit, men jeg vet ikke om det var avgjørende for at det løsnet litt på høsten. Jeg måtte uansett lære meg å takle overgangen til LSK. Vet jo at flere har brukt tid på å tilpasse seg før. Det kreves mye av deg som LSK-spiller, og det er bra, fastslår han.

Fullblods LSK-spiller
                          Selbak-gutten fant ut av det utover i 2007 også, men først nå mener Brenne at han er blitt LSK-spiller på ordentlig. Han gleder seg til å få vist det i praksis.
                          – Denne sesongen starter jeg på et helt annet nivå enn i fjor. Derfor er jeg også optimist før sesongen starter.
                          I Fredrikstad var Brenne en målfarlig midtbanespiller. Forrige sesong scoret han fire seriemål for LSK. Det antallet vil han gjerne øke.
                          – Rollen min i FFK var mer offensiv og jeg kom som regel til tre-fire avslutninger i hver kamp. Her forventes det mer av meg også defensivt. Men i år er jeg i form til å tåle begge deler, og jeg håper det vil gi flere mål.
                          – Du skyter godt. Bør du ikke skyte enda oftere?
                          – Jo, jeg bør nok bli litt mer ego. Egentlig gjelder det hele laget. I fjor scoret vi knapt på skudd utenfor 16-meteren. Der har vi mye å gå på alle sammen.

Øver på frispark
                          Etter en frispark-trening i forrige uke, kan det også se ut til at Brenne har skutt seg inn som en het kandidat til å ta frispark rett utenfor 16-meteren. Ingen var bedre enn 27-åringen til å treffe mål. Det er et ansvar han ikke har hatt i tidligere klubber.
                          – Jeg har trent litt på det før, men har ikke tatt slike frispark i kamp. Her er det også viktig at vi som lag blir bedre. Det kan bety tre-fire ekstra mål i løpet av en sesong. Jeg scorer dem gjerne, sier han med et smil om munnen.
                          På spørsmål om overgangen til LSK har svart til forventningene, er Brenne klar.
                          – Definitivt. Jeg er kommet til en klubb som vil være i toppen og som viser det hver eneste dag. Kulturen gjennomsyrer hele klubben, og det jobbes bra i alle ledd. Det er den mest merkbare forskjellen fra Fredrikstad, mener midtbanespilleren.

Kommentar

• RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

Aftenposten

Frode Kippe liker seg i høyde. Her med et Tiger Moth fly fra krigen på Kjeller i Lillestrøm i klubbens gule og svarte farger. ( Foto: TROND TANDBERG )

Piloten

LILLESTRØM: LSK-kapteinen Frode Kippe måler 194 centimeter. Nå vil han enda høyere – både som flypilot og med Lillestrøm.

Av: Øyvind Nordli
                            Publisert: 26.03.2008 kl. 10:17

Vår begrunnelse:

Derfor havner LSK på 4. plass

Noen påstår Kippe har et ansikt av stein. Da kjenner du 30-åringen dårlig. For da en 41-modell * Tiger Moth – i gult og svart – ble rullet ut av hangaren på Kjeller Flyplass av instruktør Anders Håkensen, sprakk den høyvokste ut i et eneste stort smil.
                            – Fantastisk, men den er neppe for en nybegynner som meg, sier Kippe.

Videokommentar:

"Alt annet enn medalje er nedtur for LSK"

For det er ikke bare fotball og LSK det handler om. Eller husbygging på Kolbotn, hjemplassen. Den store brennende lidenskapen handler om fly. Ikke pugging av flymodeller og årstall og antall passasjerer og kalde fakta. Men selve opplevelsen ved å fly. Følelsen. Utsikten. Løftet. Den evigstore blå himmelen. Høyt hevet over alt.
                            Småflysertifikatet er i sikte. Kanskje om ett år, kanskje om tre år, men før fotballkarrièren er historie om fem år. Enda lenger fremme ligger den luftige drømmen om å bli flypilot i et passasjerfly.

– Jeg er i gang med teorien til småflysertifikat. Jeg har tatt to fag, men må ha åtte før jeg kan ta flytimer. Jo, drømmen er å ha dette som yrke, en fascinerende tanke.

– Men hvordan fikk du denne interessen?
                            – Besteforeldre i Canada, som vi besøkte jevnlig da jeg var mindre. Vi fløy dit hver gang – langt og lenge, og siden har det opptatt meg. Jeg har ikke så mange ting jeg brenner for. Nå er jeg i ferd med å bli voksen. En jobb med fly er naturlig å tenke på som et yrkesvalg, sier han.

Tidligere fotballproff og Rosenborg-spiller, Harald Martin Brattbakk, reiste til utlandet for å ta flyutdannelse. Kippe fristes av å gjøre det samme.
                            – Jeg skal i hvert fall gjøre et realt forsøk. Så langt har jeg hatt tre turer der oppe – med instruktør – men opplevelsen har vært merkbar, sier Kippe.
                            En fotballkarrière i loop og roll? Kippe, som vokste opp på Kolbotn, og drev med hopp og kombinert ved siden av fotball til han var 16 år, ja, så bra at han vant Donald Duck-mesterskapet i kombiner, kan i hvert fall se tilbake på store opplevelser og dype nedturer.

På slutten av 1998-sesongen fikk han en guttedrøms sjanse. Kippe signerte for Liverpool. Anfield ventet i havnebyen. Men Kippe ble satt på vent – som reserve – og fikk kun med seg to ligacupkamper for «The Reds» før han ble utleid til Stoke.
                            – Første tiden med Liverpool ga meg mye, spesielt fordi jeg fikk trene med de aller beste spillerne. Det var en drøm å komme dit. Men etterhvert er du avhengig av å spille kamper for ikke å stagnere. De to utleieperiodene i Stoke gjorde at jeg fikk spille, men situasjonen var ikke ideell, sier Kippe.
                            Etter 0 ligakamper for Liverpool og 30 for Stoke på fire år, gikk turen tilbake til Lillestrøm. Der kom en etterlengtet opptur, som også resulterte i landslagskamper.

– Lillestrøm er en klubb som satser hardt for å vinne. Pengesterke folk har gitt klubben et løft. Og cupgullet i fjor var en fantastisk opplevelse. Det var min første virkelige seier på fotballbanen. For første gang vant jeg noe av betydning, sier han.
                            Frode Kippe er en kompromissløs forsvarsspiller. Lang og nådeløs i taklingene, men kommer han for sent inn i en duell, ja, så sitter kortene løst hos dommeren. I fjor ble det tre røde og syv gule kort – og mange avisoverskrifter.
                            – Har du lagt om spillestilen?
                            – Nå har jeg fått ett gult kort på åtte treningskamper, så det kan jo se slik ut, sier han og smiler.
                            – Jeg må unngå de røde kortene, men jeg vil fortsatt være en spiller som tråkker til i duellene. Det er min spillestil, bare med små justeringer fra sist sesong.

– Hvordan ser årets LSK-lag ut?
                            – Stort sett som i fjor, en bra stall, men med noen langtidsskader. Vi vil uansett kunne klare å hevde oss helt der oppe.
                            Sier Frode Kippe – og kikker bort på det gule Tiger Moth-flyet.
                            Han er ready for takeoff!

Kommentar

• RSP
                              Moderator
                              • Aug 2004
                              • 10498

RB

MED IGJEN: Onsdag trente Magnus Myklebust for fullt på LSK-treningen i Spania. FOTO: ROAR GRØNSTAD

– Jeg er klar igjen

ESTEPONA:
                              Magnus Myklebust er i full trening og rekker seriestart.

Av Morten Svesengen
                              Publisert 26.03.2008 - 15:09 Oppdatert 26.03.2008 - 15:15

Onsdag trente Magnus Myklebust for fullt for første gang etter fotskaden han pådro seg 14. mars mot Molde.
                              Etterpå kom han med denne gladmeldingen til alle LSK-supportere:
                              – Det gikk bra. Nå føler jeg meg klar.

Bare skuddet mangler
                              Det var frustrerende for Myklebust å bli skadet bare to uker før seriestart. Men nå er han optimist og gleder seg til søndag.
                              – Har aldri opplevd å bli skadet så tett opptil seristart. Jeg hadde ingen god følelse da det skjedde. Alle har lyst til å få med seg seriestarten. Heldigvis ser det ut som det går bra nå, sier Myklebust.
                              Han trente alternativt de første par dagene i Spania. Etterpå har han vært med på alt bortsett fra den tøffeste spilldelen. I går fullførte han den, og det er et veldig godt tegn.
                              – Hvis jeg ikke får noe tilbakefall, så går dette greit. Det siste som gjenstår, er å kunne skyte hardt med vristen. Det skal jeg klare før søndag, lover LSK-spissen.

Usikkert med Kippe og Riise
                              Trener Tom Nordlie tror nå at vingen blir klar mot Tromsø.
                              – Magnus regner jeg som klar. Det betyr at vi har enda et alternativ i angrepsrekka. Nå gjenstår det å se om Bjørn Helge (Riise) og Frode (Kippe) blir klare, sier Nordlie.
                              Både Riise og Kippe trente alternativ på sykkel i går. De trener neppe før tidligst lørdag på Åråsen.
                              Om Riise ikke blir klar blir LSKs angrepstrio trolig Karim Essediri, Olivier Occean og Magnus Myklebust mot Tromsø.

Kommentar

• RSP
                                Moderator
                                • Aug 2004
                                • 10498

Fotballtips

Da har ting ordnet seg også for Danton, som har signert kontrakt med Viborg. [Jeg synes at denne nyheten fortjener en lenke her.]

Kommentar

• RSP
                                  Moderator
                                  • Aug 2004
                                  • 10498

Dagsavisen (kommentar)

Nesten er ikke nok
                                  Tom Nordlie vant endelig en tittel i fjor. Men han mangler fortsatt noen brikker for å gjøre Lillestrøm til gullkandidat i serien.

Tom Nordlie (t.v.) og påtroppende Rosenborg-trener Erik Hamrén har mange felles problemstillinger foran seriestarten kommende helg. Foto: Scanpix

Reidar Sollie
                                  Seriestarten 26. mars 2008, 22:43

På bildet fra La Manga diskuterer han med påtroppende Rosenborg-trener Erik Hamren. Rosenborg er Nordlies forbilde med hensyn til spillestil og kontinuitet. Men hans 4-3-3 har hanglet på Åråsen. Og nå er han rammet av en del sykdom og skader i vårsesongen. Likevel er det veldig små marginer som kan skille topp seks i år. Lillestrøm er en medaljekandidat med minus foran seg i det sesongen starter.

Kan gjenforeningen av Fredrikstad-kameratene John Anders Bjørkøy og Simen Brenne få begge til å blomstre? Hvor mye betyr Espen Søgårds skadefravær for energien i laget? Hvor begrensende er Vidar Riseths hjerteproblemer? Vil fjorårets matchvinner fra cupfinalen, Olivier Occean, score enda mer når han får en mer rendyrket midtspiss-rolle? Spørsmålene er mange, men selvsikkerheten er stor i Norges største muskelbunt av et fotballag.

Det eneste sikre er at vi vil høre mye fra Lillestrøm også i år gjennom Tom Nordlie og Jan Åge Fjørtofts tilstedeværelse. Klubben er en evig provokatør for sine omgivelser, slik den har vært siden den rykket opp i 1974 og som eneste klubb har vært med i øverste liga siden. Toppfotballkulturen er sauset inn i veggene på Åråsen der dagens ledelse fortsatt tilhører «gründerne» fra 70-tallet. Daglig leder Frank Grønlund og investor Per Berg var to av Lillestrøms bautaer av noen midtstoppere da Lillestrøm-revolusjonen skjøt fart for over 30 år siden.

Men for Tom Nordlie handler oppgaven om å ta det lille steget ekstra som gjør Lillestrøm til en vinnermaskin igjen. Bredden i stallen er større enn i fjor. I Tore Andreas Gundersen kan Norge få fram en ny, etterlengtet spiss og Magnus Myklebust og Bjørn Helge Riise tilhører også den nye generasjonen som kan bringe klubben videre både i omdømme og spillestil. De vil vise at Lillestrøm er mer enn to meter høye midtstoppere i alle lagdeler, slik varemerket er blitt.

Variablene i tetkampen er også årsaken til at vi trekker Brann ned fra medaljestigen fordi vi tror på en reaksjon etter gullfesten i fjor. Martin Andresen skapte suksess i Bergen, er borte nå, og til seriestart kommer Thorstein Helstad uten en eneste scoring i treningskampene (inntil i går kveld). Erik Huseklepp er langtidsskadet. Det kan snu seg, men gir oss et bilde av et Brann som er redusert med få prosent, og det er nok til å falle noen plasser på tabellen. Mantraet i Bergen handler nå om 1964, året etter at de vant seriegull sist. Da rykket de ned. En 4. plass er tross alt mye bedre.

Kommentar

• RSP
                                    Moderator
                                    • Aug 2004
                                    • 10498

TV2 Sport

BEDRE OG BEDRE: Bjørn Helge Riise kan bli snappet opp av en utenlandsk klubb den kommende sesongen. Foto: Stian Lysberg Solum

- Har lært av John Arnes feil

Bjørn Helge Riise vil ikke gjøre de samme tabbene som sin storebror i Liverpool.

FÅ OVERSIKT: Slik får du TV 2 Sport

TV 2-duoen Nils Johan Semb og Øyvind Alsaker tipper Lillestrøm på en bronseplass den kommende sesongen.
                                    De mener en av suksessfaktorene på Åråsen er John Arne Riises ambisiøse lillebror Bjørn Helge.

- Lært av John Arnes feil
                                    Og høyrekanten lover å ikke gå i samme fella som sin mer berømte storebror. John Arne Riise har tidligere havnet i overskriftene for alt fra kjendis-SMS’er til økonomisk rot - men har de siste årene lagt den utenomsportslige støyen bak seg og kun fokusert på det sportslige.
                                    - Jeg og John Arne står veldig tett, sier Bjørn Helge Riise til TV 2 Sporten.
                                    - Jeg har sett hva han har opplevd de siste årene, og jeg har lært av feilene hans. Noen ting han har gjort har vært riktig dumme, og det ville jo vært dumt om vi begge gikk på de samme smellene, ler Lillestrøms landslagsspiller.

Bjørn Helge Riise vil ikke gjøre de samme tabbene som sin storebror i Liverpool.

Kommentar

• RSP
                                      Moderator
                                      • Aug 2004
                                      • 10498

TV2 Sport

- Endelig for LSK

Lillestrøm har samlet på fjerdeplasser. Nå blir det medalje, mener TV 2 Sportens ekspert Nils Johan Semb.

FÅ OVERSIKT: Slik ser du TV 2 Sport

Lillestrøm vant cupen i fjor - men i Tom Nordlies første sesong i «moderklubben» LSK hadde det smakt adskillig bedre med Tippeligagull.

Se hele tipstabellen her

Lillestrøm var en av favorittene, men sesongen endte med en noe skuffende fjerdeplass. Skader og ikke minst suspensjoner satte en effektiv stopper for gull på Åråsen.

Lillestrøm har samlet på fjerdeplasser. Nå blir det medalje, mener TV 2 Sportens ekspert Nils Johan Semb.

Kommentar

• RSP
                                        Moderator
                                        • Aug 2004
                                        • 10498

lsk.no

På lsk.no er det nå lagt ut en navneliste over sesongkortinnehavere er ikke registrert med riktig adresse, og hvor sesongkortene derfor er kommet i retur. Disse kan hente sine sesongkort på Åråsen torsdag og fredag:

Kommentar

• RSP
                                          Moderator
                                          • Aug 2004
                                          • 10498

RB

GOD ÅRGANG: LSK-kaptein Frode Kippe mener at 2008-laget til LSK ikke står tilbake for noen av de lagene han har spilt på. FOTO: ROAR GRØNSTAD

«Det beste laget vi har hatt i min tid»

ESTEPONA:
                                          LSK-kaptein Frode Kippe mener at årets mannskap er det beste han noensinne har spilt på i LSK.

Av Morten Svesengen
                                          Publisert 27.03.2008 - 08:41

– Det er alltid vanskelig å sammenlikne lag fra sesong til sesong, men årets lag står i hvert fall ikke tilbake for noen av de andre jeg har spilt på i LSK. Sannsynligvis det beste laget vi har hatt i min tid, mener Frode Kippe.
                                          Kapteinen kom til LSK på sommeren i 1997, og han har med unntak av tre sesonger i Liverpool vært i klubben siden.
                                          Selv om stallen er bredere enn på mange år, har ikke treningskampene gått slik spillere – og supportere hadde håpet.
                                          Derfor forstår også LSK-kapteinen at folk er litt usikre på hvor LSK står.
                                          – Vi har variert i prestasjonene i vinter. Det har vært alt fra veldig bra i perioder til uakseptabelt dårlig i andre perioder. Men treningene har vært gode hele veien, så vi skal være godt rustet, mener Kippe.

Lagmoralen på topp
                                          Men også kapteinen skulle ønske at laget hadde vunnet flere kamper før alvoret starter mot Tromsø søndag.
                                          – Det er alltid godt å vinne kamper. Da får du den ekstra selvtilliten som skal til. Vi slet en periode i vinter, og da merket jeg at humøret ikke var som det burde være i gruppa. Etter at vi kom ned til Spania, føler jeg at lagmoralen har steget for hver dag. Alle vet hva som skjer søndag, og vi er veldig klare for å komme i gang, sier han.
                                          30-åringen mener at forberedelsene på den spanske solkysten er optimale for laget.
                                          – Her får vi være helt fred, og det betyr at vi kan forberede oss godt. Det er mye å finne på, og derfor lett å koble av. Egentlig helt perfekt oppladning, sier midtstopperen.
                                          Selv trenger han dagene fram til søndag for å bli skadefri, etter at han gikk ut i generalprøven mot Lyn med en krampetendens på baksiden av låret.
                                          – Det kjentes mye bedre ut onsdag. Jeg regner med å trene igjen lørdag på Åråsen og bli klar til Tromsø-kampen, sier han.

Ny forsvarsfirer
                                          Blir han klar, er han sannsynligvis den eneste fra fjorårets faste forsvarsfirer som starter serieåpningen for LSK. Både Steinar Pedersen, Vidar Riseth og Jon Midttun Lie er nye.
                                          – Det er selvfølgelig ikke optimalt med tre nye spillere i en firer som fungerte bra i fjor, men samtidig er alle de tre gode spillere. Føler også at vi begynner å bli bedre kjent ute på banen. Derfor skal det ikke være noe problem, mener Kippe.
                                          LSK slapp inn færrest mål i Tippeligaen forrige sesong. I vinter mener LSK-kapteinen at laget har sluppet inn for mange mål.
                                          – I forhold til sjansene vi har hatt imot er det blitt for mange baklengs. Den beste perioden i fjor følte vi nesten at det var umulig å score på oss. Den følelsen er god, og den vil jeg gjerne ha tilbake.

Roser Riseth
                                          At fjorårets kapteiner i Fredrikstad (John Anders Bjørkøy) og Rosenborg (Vidar Riseth) har kommet til Åråsen, ser LSK-kapteinen positivt på.
                                          – Det er bra at vi får inn flere spillere som tar tak for å få prestasjonene opp. Alle lag trenger det, fastslår han.
                                          Riseths inntreden er han veldig fornøyd med.
                                          – Jeg kjente han ikke så godt fra før utenom møtene på banen. Han er utvilsomt en kjempefyr å ha i gruppa vår. Bidrar positivt på mange områder, mener Kippe.

Kommentar

Working...