Hvordan kan Webster-dommen påvirke LSK?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Ghostwriter
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Sep 2006
    • 254

    Hvordan kan Webster-dommen påvirke LSK?

    Etter en avgjørelse av Idrettens voldgiftsdomstol internasjonalt, ser nå Webstersaken ut til å bli en ny Bosmandom.

    Websterdommen sier at spillere som var under 28 år da de signerte sin nåværende kontrakt kan si den opp hvis - og bare hvis - de har fullført tre år av kontrakten. Kompensasjonen blir da beregnet på grunnlag av resterende lønn ut den oppsagte kontraktstiden

    Hvilke spillere kan si opp kontrakten sin hos LSK? Jeg kommer frem til at følgende spillere kan stikke så og si gratis fra klubben om de ønsker det:

    Espen Søgård
    Magnus Myklebust
    Bjørn Helge Riise ( Fullfører vel sitt tredje år av kontrakten i Juni)

    Har på følelsen at denne Webster-dommen kan komme til å lage mye faen i fremtiden, men akkurat nå er det lite som tilsier at en av ovennevnte vil benytte seg av den.
    Last edited by Ghostwriter; 02.03.2008, 02:42.
  • Torolf
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2004
    • 9574

    #2
    En konsekvens er i hvert fall at lønnsnivået vil bli presset ytterligere opp. Klubbene vil måtte betale gode spillere enda høyere lønn, for å gjøre det mindre fristende for dem å benytte seg av muligheten til å kjøpe seg fri. Jeg tror Riise er den første spilleren i LSK som kommer til å benytte seg av dommen.

    Kommentar

    • xeR
      Seniormedlem
      --==FORUMRUNKER==--
      • Jan 2004
      • 11206

      #3
      Jeg frykter ikke at Espen Søgård vil benytte seg av dette.
      Jeg klarer ikke helt å se poenget med en slik dom. Det vil si at pga denne dommen så er alle kontrakter i realiteten 3årskontrakter. Jeg synes en kontrakt bør være en kontrakt. De er bindene for oss dødelige, hvorfor ikke hos fotballspillere.
      Det er bedre å væra døv enn vålenga.

      Kommentar

      • RoyVaadal
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2004
        • 4055

        #4
        Opprinnelig skrevet av Torolf
        En konsekvens er i hvert fall at lønnsnivået vil bli presset ytterligere opp.
        Tja.
        Norske klubber får vel neppe mer penger til rådighet pga. dommen, så jeg tror at gjennomsnittslønn heller vil gå ned enn opp i forhold til den stigningen den ellers ville fått. Men det kan godt hende lønnsforskjellene blir større.

        Hvis vi ser på Riise-tilfellet. Er det sånn at Riise kan betale seg ut ved å betale den samme summen som LSK ville betalt Riise i lønn resten av kontrakten? Er det rundt 3 millioner vi snakker om?

        Går det an å dreie kontraktene litt slik at vi betaler litt mindre i starten og litt mer mot slutten av kontrakten?
        RoyVaadal.

        Kommentar

        • RoyVaadal
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2004
          • 4055

          #5
          Opprinnelig skrevet av xeR
          Det vil si at pga denne dommen så er alle kontrakter i realiteten 3årskontrakter.
          Ikke helt. De må betale en sum for å gå, til forskjell fra Bosmenn.
          Men det begrenser verdien av 4- og 5-årskontrakter.
          RoyVaadal.

          Kommentar

          • xeR
            Seniormedlem
            --==FORUMRUNKER==--
            • Jan 2004
            • 11206

            #6
            Opprinnelig skrevet av RoyVaadal

            Går det an å dreie kontraktene litt slik at vi betaler litt mindre i starten og litt mer mot slutten av kontrakten?

            Det e vel ikke noe regelverk som kan nekte oss det. Sansynligvis en god løsning. Denne Websterdommen vil vel gjøre at spillere har bedre kort på hånda når det skal forhandles om forlengelser av kontrakter.
            Jeg håber FIFA gjør det klart at klubber som begynner å fiske etter billig arbeidskraft i lys av denne dommen vil bli straffet. Hvis ikke vil vi få ville tilstander tror jeg.
            Det er bedre å væra døv enn vålenga.

            Kommentar

            • RoyVaadal
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2004
              • 4055

              #7
              Opprinnelig skrevet av xeR
              Det e vel ikke noe regelverk som kan nekte oss det. Sansynligvis en god løsning. Denne Websterdommen vil vel gjøre at spillere har bedre kort på hånda når det skal forhandles om forlengelser av kontrakter.
              Helst skulle vi gitt Occean 500 000 i året de tre første åra, og 4 mill. i året de to siste åra. Men det er neppe realistisk å klare å lage slike kontrakter. Spesielt fordi vi må konkurrere med andre klubber, og da vil spillerne heller velge klubber som ikke gjør en slik kraftig dreining av kontraktene.
              RoyVaadal.

              Kommentar

              • xeR
                Seniormedlem
                --==FORUMRUNKER==--
                • Jan 2004
                • 11206

                #8
                Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                Helst skulle vi gitt Occean 500 000 i året de tre første åra, og 4 mill. i året de to siste åra. Men det er neppe realistisk å klare å lage slike kontrakter. Spesielt fordi vi må konkurrere med andre klubber, og da vil spillerne heller velge klubber som ikke gjør en slik kraftig dreining av kontraktene.
                La oss se for oss følgende scenario occean har fått 500.000 de første 3 åra og 4 mill de siste 2 åra Hva gjør vi når kontrakta er ute og han sier at han vil ha 3 nye år? Men vil ha bedre betingelser..
                Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                Kommentar

                • Torolf
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2004
                  • 9574

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av xeR
                  Jeg håber FIFA gjør det klart at klubber som begynner å fiske etter billig arbeidskraft i lys av denne dommen vil bli straffet. Hvis ikke vil vi få ville tilstander tror jeg.
                  Hvordan skal FIFA kunne straffe noen som bare ønsker å benytte seg av mulighetene denne dommen gir?

                  Kommentar

                  • xeR
                    Seniormedlem
                    --==FORUMRUNKER==--
                    • Jan 2004
                    • 11206

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av Torolf
                    Hvordan skal FIFA kunne straffe noen som bare ønsker å benytte seg av mulighetene denne dommen gir?
                    På samme måte som med spillere som kan gå som bosmann..

                    Hvis en spiller på klubb A har 2 år igjen av kontrakta kan ikke klubb B begynne å snakke med spilleren om en evt overgang før det er 6mnd igjen av kontrakta med mindre det er gitt tillatelse fra klubb A.

                    Derfor synes jeg man bør utforme ett regelverk som forhindrer "kjøperklubber" å drive å spekulere i dette.
                    Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                    Kommentar

                    • vollafugl
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Dec 2006
                      • 978

                      #11
                      En annen problemstilling er hvilke muligheter dommen gir for klubbene i forhold til å hente spillere billig, og om både denne og andre klubber kommer til å benytte seg av de nye mulighetene dommen gir.

                      Kommentar

                      • Torolf
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2004
                        • 9574

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av vollafugl
                        En annen problemstilling er hvilke muligheter dommen gir for klubbene i forhold til å hente spillere billig, og om både denne og andre klubber kommer til å benytte seg av de nye mulighetene dommen gir.
                        LSK bør snarest mulig sette seg inn i dommen og forsøke å bruke den til vår fordel. Med to skarpskodde jurister i styret burde vi være godt rustet til å utnytte mulighetene dommen gir.

                        Kommentar

                        • Errevs
                          Seniormedlem
                          Forumonanist
                          • Jun 2005
                          • 200

                          #13
                          Denne dommen kommer til å gjøre markedet til en lønnsgallop.
                          Nødvendig for UEFA å lage regler ang. lønnsstruktur i klubber nå, tenker mest på europeisk fotball egentlig hvor lønningene er helt over styr.

                          Kommentar

                          • fotball_marthe
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Sep 2005
                            • 1069

                            #14
                            Hvorfor lagde de denne regelen egentlig? Er den lagd som en fordel til spillere?
                            Lillestrøm Sportsklubb for evig og alltid

                            Kommentar

                            • Emil B
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Feb 2006
                              • 5921

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av fotball_marthe
                              Hvorfor lagde de denne regelen egentlig? Er den lagd som en fordel til spillere?
                              Paragraf 17 endrer ikke maktforholdet mellom klubb og spiller slik det er i dag. Det skjer først når det har kommet en domspraksis på dette området. Skulle det skje, er det særlig de unge og dyktige som kan benytte seg av det. Er du attraktiv kan du si opp og få din nye klubb til å betale kompensasjonen.

                              Spillere kan si opp kontrakten når følgende forhold ligger til grunn:

                              En spillers kontrakt er minimum tre år gammel og signert før spilleren fylte 28 år.

                              En spillers kontrakt er minimum to år gammel og signert etter spilleren fylte 28 år.

                              Spilleren kan kun si opp kontrakten utenfor sesongen. Oppsigelsesfrist er 15 dager etter sesongens siste obligatoriske kamp.

                              Sier spilleren opp kontrakten skal det betales kompensasjon til klubben. Den fastsettes på grunnlag av hvor mye lønn spilleren har krav på i den gjenstående kontraktsperioden. Kun grunnlønn skal tas med.

                              Kommentar

                              • skotten
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2004
                                • 1794

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av fotball_marthe
                                Hvorfor lagde de denne regelen egentlig? Er den lagd som en fordel til spillere?
                                Jeg vil anta at den er ment for å motvirke at unge spillere fra fattige land skal lures til å skrive lange "slavekontrakter" i rikere land.

                                Kommentar

                                • CFD
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • May 2004
                                  • 2319

                                  #17
                                  Som Alanzinho? Vil ikke si at han ble utnyttet av stabæk selvom stabæk ikke har betalt han noe særlig de siste årene. Han har tross alt skapt et navn for segselv.
                                  Tankegangen til AS Norge: Det skal kvoteres inn. Man skal ikke velge de beste kandidatene. Man skal velge inn de små og svake sånn at de også kan få noe å glede seg over

                                  Kommentar

                                  • skotten
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2004
                                    • 1794

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av CFD
                                    Som Alanzinho? Vil ikke si at han ble utnyttet av stabæk selvom stabæk ikke har betalt han noe særlig de siste årene. Han har tross alt skapt et navn for segselv.
                                    Alanzinho skrev vel ikke under på mer enn tre år? Ser ikke at hans situasjon er relevant, utover at det beviser at Stabæk viste ansvarlighet ved ikke å binde ham lenger.

                                    Kommentar

                                    • CFD
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • May 2004
                                      • 2319

                                      #19
                                      Alanzinho var bare et eksempel på spillere som er helt ukjente og selvsagt må begynne med lav lønn. Flere slike kontrakter er lenger enn 3år , og med dagens nye regelverk vil nok de fleste kontrakter blir 3års kontrakter, noe som kan føre til at klubber ikke tør å satse på så mange spillere. Selvom en spiller har tallent så trenger en spiller 1-2år for å tilpasse seg spillestilen (Alanzinho sa han trengte 2år). Dette gjør ofte at en spiller kun har 1-2år til å spille seg inn på A-laget og blomstre. Dette kan gjøre risikoen ved å hente slike spillere større.

                                      At en spiller kan kjøpe seg fri ved lengere kontrakter vil presse lønninger opp og trolig sprenge lønnstaket i flere klubber. Noe som vil forårsake dårligere økonomi for veldig mange klubber. Virkelige storklubber har råd til å tilby en spiller omtrent det han vil ha ,men situasjonen i Norge er jo en helt annen. Det er mange spillere som har mye å være takknemelige for at de kommer til feks en Norsk klubb for også bli oppdaget av en større liga. Desverre er alt for mange alt for opptatt av Penger i dagens samfunn.
                                      Tankegangen til AS Norge: Det skal kvoteres inn. Man skal ikke velge de beste kandidatene. Man skal velge inn de små og svake sånn at de også kan få noe å glede seg over

                                      Kommentar

                                      • RoyVaadal
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Nov 2004
                                        • 4055

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av VK
                                        Kun grunnlønn skal tas med.
                                        På stjernespillere som vi forventer skal være sikre i 11-eren bør vi vurdere å la år nr. 4 og 5 bare ha høyere grunnlønn og ingen tillegg.

                                        Det blir selvfølgelig en vurdering opp mot ulempene. Men dette og mye annet, i forbindelse med denne dommen, bør man bruke litt ressurser på, som Torolf og vollafugl er inne på. Det er mye å hente på å omstille seg raskest.
                                        RoyVaadal.

                                        Kommentar

                                        Working...