Denne dommen tror jeg ikke vil bli på langt nær så revolusjerende som Bosman-dommen var. Betingelsene for at en spiller skal kjøpe seg fri, er ganske strenge. Legg spesielt merke til at spilleren må si opp kontrakten innen 15 dager etter siste seriekamp. Husk også på at alle spillere med mer enn 6 mnd igjen av kontrakten må innhente tillatelse fra egen klubb for å kunne snakke med en annen klubb. Dette vil de da ikke få mulighet til ettersom kontrakten må sies opp innen 15 dager fra serieslutt. Jeg tror dette bare vil fungere som en hjelp til spillere som virkelig vil bort fra en klubb, en slags angremulighet. For eksempel en spiller som kommer på kant med ledelsen i klubben, eller et ungt talent som har bundet seg til altfor mange år i en mindre klubb. For en spiller som BHR som spiller fast på et topplag, mener jeg det vil utgjøre en relativt stor risiko for han å si opp kontrakten med LSK. Han må da være sikker på å kunne få et betydelig bedre tilbud for eksempel i utlandet.
Se på de store ligaene i Europa. Her er siste seriekamp i midten av mai, og spilleren må da si opp sin kontrakt innen første juni. Vinduet åpner ikke før første juli, og det spørs om mange spillere tør å løpe denne risikoen. En spiller som står uten klubb etter å ha sagt opp sin kontrakt, vil ikke bare få et stempel som grådig, men stiller også med dårligere kort i en kontraktsforhandling med ny klubb. Det som taler til spillerens fordel er at den nye klubben slipper å betale overgangssum. For å sammenligne med arbeidslivet for øvrig, er det vel ingen tvil om at det er lettere å få seg ny jobb dersom man er i en jobb allerede.
Se på de store ligaene i Europa. Her er siste seriekamp i midten av mai, og spilleren må da si opp sin kontrakt innen første juni. Vinduet åpner ikke før første juli, og det spørs om mange spillere tør å løpe denne risikoen. En spiller som står uten klubb etter å ha sagt opp sin kontrakt, vil ikke bare få et stempel som grådig, men stiller også med dårligere kort i en kontraktsforhandling med ny klubb. Det som taler til spillerens fordel er at den nye klubben slipper å betale overgangssum. For å sammenligne med arbeidslivet for øvrig, er det vel ingen tvil om at det er lettere å få seg ny jobb dersom man er i en jobb allerede.
Kommentar