Sundgot på vei bort?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Martin83
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Aug 2007
    • 794

    Opprinnelig skrevet av KimFL
    Ang. Bjørkøy, så var jo det, ifølge Nordlie, en spiller LSK lenge har jobbet for å få tak i, så jeg vil tippe at finansieringa har vært i orden lenge her. Om disse penga har vært endel av kaka til Per Berg, vites ikke, men jeg tviler på at et Sundgot-salg er tvingende nødvendig ifm dette kjøpet.



    KimFL
    Mener Fjøra sa at de hadde skrapt sammen penger i LSK-systemet for Bjørkøy, altså ikke med Berg etc.

    Det kan bety at Berg & Co kan bidra med en ny ving. Det beste hadde vært om LSK hadde klart det uten investorer, men da må nok noen selges først...

    Kommentar

    • PA
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Mar 2004
      • 500

      Opprinnelig skrevet av superbøffel
      1. Hva får deg til å si at Sungodt er gått ut på dato? Han leverer varene som han alltid har gjort. Med det samme trege løpesettet som han alltid har hatt. Kanskje det er derfor du synes det ser ut som han har gått ut på dato?

      2.[ironi] La oss kjøpe en utenlandsk ving som vi la gå som Bosman etter 3 år for pengene vi får for Arild. God idè!]/ironi]

      3. Dvale???? Hvilke kamper har du sett?

      4. Sett deg ned og regne litt på effektiviteten på spissene i LSK og i TL så kan det hende du får en overraskelse. Å si at Arild er ineffektiv og får målene servert på sølvfat er bare tull. Om det stemmer skulle vel Occean, som kanskje er ansett som en bedre spiss, scoret vesentlig flere mål?
      1. Jeg orker ikke og si hva jeg mener om Sungodt i denne tråen og, men jeg kan heller for en gang skuld si hva jeg synes han er god på. Han er god når han får et høyt inlegg og skal skåre i fra 7 meter med hodet.

      2. Om vi tenker at vi mister en bosmann om 3 år kan vi slutte og kjøpe spillere da.

      3. Jeg har sett 85 % av kampene våre de siste 3 årene. Og på den tiden har jeg sett nok av Sungodt.

      4. hvorfor blander du inn Occean som har måte spille på vingplass mens Sungodt har hatt midtspiss plassen de fleste kampene? Jeg ser bla nå som Ocean har fåt spille som midtspiss. det går da bra det ?

      Kommentar

      • Sem
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Mar 2005
        • 1626

        Opprinnelig skrevet av PA
        Jeg ser bla nå som Ocean har fåt spille som midtspiss. det går da bra det ?
        Det har vel strengt tatt ikke gått spesielt bra for laget i treningskampene, har det?

        Kommentar

        • PA
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Mar 2004
          • 500

          Opprinnelig skrevet av Sem
          Det har vel strengt tatt ikke gått spesielt bra for laget i treningskampene, har det?
          Ikke med laget nei, men Occean putter da mål?

          Kommentar

          • Sem
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Mar 2005
            • 1626

            Opprinnelig skrevet av PA
            Ikke med laget nei, men Occean putter da mål?
            Det hjelper ikke stort at han skårer mål så lenge laget ikke vinner.

            Jeg tror ikke man gjør lurt i å undervurdere Sundgots bidrag til laget. Jeg tror nok ikke det er så riv ruskende ille å ha en mann på topp som er spillbar og klarer å distribuere baller videre på fornuftig vis, selv om det finnes andre som muligens er sterkere i boksen.

            Kommentar

            • Martin83
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Aug 2007
              • 794

              Først: Sundgot er en god spiller, la det være sagt. At han har scoringsrekorden i LSK er bra, og all ære til Arild for det! Han skal også ha ros for å være lojal mot klubben i våre hjerter :-)

              I Nordlies 4-3-3-system er det kun plass til én midtspiss. Det vil si at Sundgot i utgangspunktet konkurrerer med Occean om å være midtspiss. I fjor spilte de begge sammen enkelte kamper, da med Occean som venstre ving, noe som ikke ble ubetinget suksess. Vi spilte da sjeft, nesten uten venstre ving. Dette gikk utover bredden i angrepet mener jeg.

              Det viktigste spørsmålet er vel egentlig å spørre seg om hvor god Arild egentlig er. Han beste egenskap er å være på riktig plass når innlegg kommer, det er da han scorer mål. Jeg tror ikke han klarer å danke ut Occean som førstevalg som midtspiss. Han blir derfor som reserve å regne. Det er vanskelig å være målgarantist som reserve...

              Et annet ankerpunkt er at Sundgot blir 30 i april. Selføleglig ingen alder, men skal LSK få mest igjen får ham er det kanskje lurt å selge når han er ettertraktet, ikke altfor gammel, og på lang kontrakt. Da vil klubben få mest igjen for ham. Hvis vi ser inn i glasskulen kan vi fort se samme situasjon som Pål Strand, at prestasjonene seiler akterut og klubben ønsker å kvitte seg med ham. Vil vi ha en slik situasjon igjen?

              Rent prestasjonsmessig tror jeg ikke vi skal være redde for å miste Sundgot. Vi har spillere som Gundersen og Myklebust som kan spille midtspiss med gode resultater. Begge er unge med et stort potensiale. Det er derimot på det emosjonelle det stikker litt.

              Dessuten kan pengene vi får av et potensielt salg bidra til at klubben kan handle inn en ny ving med vesentlig mindre hjelp fra investorer. Det kan klubben tjene store penger på ved et eventuelt videresalg...

              Kommentar

              • PA
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Mar 2004
                • 500

                Opprinnelig skrevet av Sem
                Det hjelper ikke stort at han skårer mål så lenge laget ikke vinner.

                Jeg tror ikke man gjør lurt i å undervurdere Sundgots bidrag til laget. Jeg tror nok ikke det er så riv ruskende ille å ha en mann på topp som er spillbar og klarer å distribuere baller videre på fornuftig vis, selv om det finnes andre som muligens er sterkere i boksen.

                Om du tenker sånn så: Hjelper ikke om laget spiller bra om vi ikke skårer ?
                Vi vinner ikke kamper da heller!

                Kommentar

                • Sem
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Mar 2005
                  • 1626

                  Opprinnelig skrevet av PA
                  Om du tenker sånn så: Hjelper ikke om laget spiller bra om vi ikke skårer ?
                  Vi vinner ikke kamper da heller!
                  Vi vant på fredag. Da spilte Sundgot spiss.

                  Poenget mitt er at jeg helst ser at Sundgot blir i stallen. Da har vi flere strenger å spille på. Han har noen egenskaper Occean mangler, og vice versa.

                  Kommentar

                  • PA
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Mar 2004
                    • 500

                    Opprinnelig skrevet av Sem
                    Vi vant på fredag. Da spilte Sundgot spiss.

                    Poenget mitt er at jeg helst ser at Sundgot blir i stallen. Da har vi flere strenger å spille på. Han har noen egenskaper Occean mangler, og vice versa.


                    Jeg skjønner
                    Det ser ut som han gjør også så

                    Kommentar

                    • superbøffel
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Aug 2005
                      • 5611

                      Jeg må si jeg fortsatt er overrasket over hvor mange som har sterke meninger om at LSK ikke trenger Arild fordi han i beste fall er reserve og kun har ett ytterst begrenset reportoar.

                      Jeg fatter det rett og slett ikke! Mannen hamrer inn mål på bestilling, ingen i LSK er i nærheten av hans mengde mål. Han har komplementære egenskaper til Occean og han er lojal som F. Takken? En supportergjeng som skriker selg! Helt forb***a utrolig.

                      Det dummeste argumentet jeg har lest for at Arild bør forsvinne er at han er 30 år! Da synes jeg vi skal selge alle på 30 eller eldre; Steinar Pedersen og Vidar Riseth må rett ut! Nå! Kippe kan få lov å være med frem til sommeren.

                      Det siste er ironi. For de som ikke skjønte det.
                      Enøyd i de blindes dal.

                      Kommentar

                      • Rønnern
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2003
                        • 6690

                        Opprinnelig skrevet av superbøffel
                        Jeg fatter det rett og slett ikke! Mannen hamrer inn mål på bestilling, ingen i LSK er i nærheten av hans mengde mål. Han har komplementære egenskaper til Occean og han er lojal som F. Takken? En supportergjeng som skriker selg! Helt forb***a utrolig.
                        Jeg prøver å styre unna Sundgot-debattene, etter en stund vet man hva som kommer og hvem som kommer med det, så spenningen er ikke akkurat stor.

                        Men alt i alt så har Sundgot etter hvert fått seg langt flere supportere enn de få her på forumet som benytter anledningen til å få ut sin frustrasjon over ham. De som har veldig sterke negative meninger om ham vil være aktive, de som ser Sundgot som en av stallens par og tjue menn vil ikke ønske å gå inn i en slik diskusjon, men forholder seg tause, uten at det betyr at de samtykker med de negative.
                        Mvh Ronnie "The Runner"
                        LSK for alltid

                        Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                        Kommentar

                        • superbøffel
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Aug 2005
                          • 5611

                          Opprinnelig skrevet av Rønnern
                          Men alt i alt så har Sundgot etter hvert fått seg langt flere supportere enn de få her på forumet som benytter anledningen til å få ut sin frustrasjon over ham. De som har veldig sterke negative meninger om ham vil være aktive, de som ser Sundgot som en av stallens par og tjue menn vil ikke ønske å gå inn i en slik diskusjon, men forholder seg tause, uten at det betyr at de samtykker med de negative.
                          Dette har du selvsagt helt rett i. Denne gangen endte det vel bare opp med at jeg (og ett par andre) står opp for en fantastisk spiller som har fått sitt eget publikum mot seg for mange ganger.
                          Enøyd i de blindes dal.

                          Kommentar

                          • Ranakanaris
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Nov 2003
                            • 488

                            Jeg tror det er mange som forventer att spissene til LSK skal være teknisk gode med ballen. Men nå gjør sundgot det en spiss skal gjøre, nemlig putte ballen i mål oftere enn mange andre spisser i Norge. Men hvis ikke målene taler for seg, så nytter det ikke. Sundgot kommer aldri til å være den spilleren som dribler seg igjennom tre forsvarere og vipper ballen over keeperen. Men fortsatt mener jeg att Sundgot gjør det som er aller viktigst for en spiss, nemlig score mål for LSK :-)

                            Kommentar

                            • Canário
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Sep 2005
                              • 1471

                              Det er fokusert på at han scorer så mange mål - gjør han egentlig det, og hvor viktige er målene. Alle som er på et visst antall kamper og som skjønner litt fotball ser klart at Sundgodt trenger mange sjanser for å score mål.
                              Det er ganske typisk Sundgot å ha kamper der han bommer på store målsjanser. Så putter han to i neste kamp eller scorer i tre kamper på rad. Han misset sikkert dobbelt så mange sjanser som han scorte på i fjor, flere av dem riktig store, men hvilke spisser gjør vel ikke det? Hvis man sammenligner andre spisser ut fra spilletid er Sundgot minst like effektiv som mange av dem. Hvem som blir "superstjerner" og hvem som forblir noe mer anonyme, er litt tilfeldig - media og mange er ganske unyanserte og ensidige når man vurderer spillere, og lar se heller påvirke av glimt med teknisk brillianse og, ofte litt tilfeldig, "superscoringer" (enn for eksempel ting som grundig vurdering av hvordan spillerne totalt sett bidrar til lagspillet.) Oftest går media i flokk, og når en spiller først er stemplet, enten som god eller dårlig, vil de aller fleste si seg enige i det samme hvor peiling de har (og svært få av meningene er så kontroversielle at de gidder ta seg bryet med å motsi "den almenne oppfatning".) Poenget for en spiller som Arild er å være aktiv og komme seg til målsjanser. Så lenge han gjør det, vet både han og vi at han vil score jevnt og trutt, men han bidrar følgelig viktig i oppspillingsfasen til forskjell fra mange som "bare" har en scoringsoppgave. Han vil heve seg hvis resten av laget gjør det, og det gjør han helst med en klasseving ved sin side - ja takk, begge deler. Og tiden da klubber tenkte på fotballspillere som "eiendeler" de ville tjene penger på er vel strengt tatt over. Pengene kommer i all hovedsak annensteds fra. Vi trenger den bredden ved å ha ham, iallfall med en så gjennomført profesjonell spiller. Opp gjennom årene er det liten tvil om at Sundgot har vært vår viktigste poengplukker.

                              Kommentar

                              • Martin83
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Aug 2007
                                • 794

                                Jeg ser at det reageres litt på innlegget og velger å konkretisere litt.
                                Først vil jeg presisere at Sundgot er en god spiller, ingen tvil om det. Det er heller ikke slik at jeg vil ha Sundgot ut stadionportene på Åråsen så fort som faen. Mitt poeng er å se på aldrende spillere VS unge talenter.

                                I Tore Andreas Gudersen har vi kanskje Norges største spisstalent. Når skal han få sjansen? I tillegg lurer Ciise Abshir i kullissene. Myklebust kan også spille midtspiss. Alle disse tre spillerne har et potensiale til å bli minst like stor målgarantister som Sundgot.

                                Når det gjelder alder er jeg enig at det alene ikke utelukker at en spiller kan prestere, se på Maldini og Costacurta i Milan. Men dessverre er det slik at aldrende spillere blir mindre verdt og kanskje vanskeligere å selge. Se på Påsan, hadde vi solgt ham for 1-2 år siden hadde vi sannsynligvis fått penger for ham (nå måtte vi gi sluttpakke) og klubben hadde kommet godt ut av det.

                                I dagens fotball er det blitt slik at skal man vinne titler og spille i Europa. Det krever store økonomiske ressureser. Vi kan ikke regne med at Berg & Co skal betale for hele gildet. Vi er nødt til å selge for å kjøpe. Gi for å ta.

                                Jeg mener Sundgot-saken (og tilsvarende caser) et godt eksempel hvor klubben kan utføre en vinn-vinn situasjon. Vi selger en spiller til god pris og kan gi talenter mulighet til å prøve seg i større grad enn i dag.

                                En hypotetisk tanke (satt på spissen):
                                Ved å selge Sundgot kan vi få 5 mill i pluss. Gundersen (kostet 1 mill(?) gir 4 mill i pluss til ny spiller) slår til og vi kan om to til tre år kanskje selge ham med en fortjenste på 15-20 mill, altså 19-24 mill i pluss. Alternativet er at vi tviholder på Sundgot og at Gundersen ikke får sjansen. Det gir lite profit.

                                Når det gjelder Riseth og Pedersen er jeg skeptisk. Utvilsomt gode nå, men hva om et par år? Jeg tviler på at de er førstevalg om to år, og håper klubben har planer om å erstatte disse over tid.

                                Til dere som mener Sundgot er en målgarantist. Da Henziboy ble solgt i fjor skrek vi alle (meg inkludert) at vi måtte ha en klassekeeper. Det viste seg at den keeperen hadde vi selv. Det handler om å gi sjansen.

                                Det vanskelige er at Sundgot er en veldig sympatisk person med et stort LSK-hjerte.

                                Kommentar

                                • blue
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Aug 2004
                                  • 1429

                                  Jeg er uenig i at det er tilfeldig hvem som blir stjerner og ikke. Ta Nannskog for eksempel. Scorer dobbelt så mange mål som Arild hver sesong, og scoringene er ofte mer spektakulære.

                                  Jeg vil ikke være med på at det er tilfeldig at Arild så godt som aldri har vært i en landslagsdiskusjon. Kjøper ikke argumentet noen kommer med om at det er media som tar ut laget.

                                  Arild er lojal, putter en anseelig dose scoringer hver sesong, og er således tidenes toppscorer i LSK. Men dette alene gjør han ikke til en superstjerne.
                                  Fugla 4 Life!

                                  Kommentar

                                  • blue
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Aug 2004
                                    • 1429

                                    Opprinnelig skrevet av Martin83
                                    Det vanskelige er at Sundgot er en veldig sympatisk person med et stort LSK-hjerte.
                                    På tide å avslutte diskusjonen om å selge Sundgot. Han har kontrakt med LSK, og sier selv han ikke vil forlate klubben.

                                    Jeg håper Arild kan være en superreserve i 2008, og med litt flaks ende på to-sifra antall scoringer i TL.
                                    Fugla 4 Life!

                                    Kommentar

                                    • Canário
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Sep 2005
                                      • 1471

                                      Opprinnelig skrevet av blue
                                      Jeg er uenig i at det er tilfeldig hvem som blir stjerner og ikke. Ta Nannskog for eksempel. Scorer dobbelt så mange mål som Arild hver sesong, og scoringene er ofte mer spektakulære (...)
                                      Hvis man ser på antall mål per spilte minutt, var det i fjor bare tre målscorere foran Sundgot, og selv om Nannskog er en av disse er etter min mening ofte litt tilfeldig hvem som blir stjerner og hvem som forblir mer anonyme. I tilfelle Nannskog er det nok ikke sånn, men ofte vil jeg påstå at det er litt mer tilfeldig for å formilde litt. For eksempel hadde Martin Andresen kanskje sin beste periode i Brann med Helge Haugen som midtbanemakker, men Andresen ble hausa opp som stjernen mens Haugen forble mer anonym selv om forskjellen mellom de to ikke er like stor som media framstiller det som. Og for å fortsette med Haugen, er han følgelig en mindre profilert spiller som er fullt på høyde med flere av dem som av uante årsaker har vært inne i landslagsvarmen, best eksemplifisert i Hæstad som nesten alle eksperter fullroser selv om det ikke er mange spillere som kan sies å være mye bedre enn alle andre denne Start-sesongen. Og Hæstad er definitivt ikke av dem. Er det noe spesielt som gjør han stort bedre enn Hennig Hauger eller Helge Haugen som balansespiller? Jevnheten i toppfotballen er jevnere enn det som gjenspeiles i media med tabloide framstillinger og overglorifisering av spillere. Media er jo ofte ganske unyanserte og ensidige i måten å vudere spillere på. For eksempel må man spille godt for å få en 5-er på spillerbørsen i eliteserien, men man i PL nærmest er freda på en 6-er nesten uavhengig av prestasjonene...
                                      Forskjellen på de beste og de nest beste er ikke så fantastisk stor, og stjernene er heller ikke alltid de beste, for eksempel Riise og Gamst Pedersen for det norske landslaget. Nedved ble eksempelvis omtalt som "stjernen" på Tsjekkia selv om han snarere var en "Beckham light" på slutten og Tsjekkia alltid er bestående av jevngode spillere med ferdighter på høyt nivå. Hvem av dem som får mediatekke og blir forherliget er litt mer tilfeldig. Prestasjonene varierer jo også fra kamp til kamp, og såpass bra er nivået og jevnheten i toppfotballen.

                                      Uansett, en altfor lang digresjon, og enig i at nå som Sundgot blir i LSK er ikke diskusjonen om et salg særlig "videreførende".
                                      Last edited by Canário; 19.03.2008, 13:46.

                                      Kommentar

                                      Working...