Vedr. "Dyrere cupgull"

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Fuglefar
    Seniormedlem
    Forumonanist
    • Aug 2006
    • 202

Opprinnelig skrevet av Skinke
    Hadde sikkerheten på stadion vært 110% så hadde det heller aldri skjedd.....
    Skal sikkerheten være 110% så blir det vel ikke noe gøy. Da kan du regne med å måtte ta av deg belter og lightere. Full kropsvisetering av alle.
    Mitt poeng er at det går ann å oppføre seg, selv om ikke det ikke er deg selv som er ansvarlig for sikkerheten.

Man går ikke å røyker inne på restauranter i dag selv om det er stedet som er ansvarlig for sikkerheten. Samme prinsippet.
    Lillestrøm Kanaris........................................... .................................................. .........................

Kommentar

• gamle-perta
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Sep 2004
      • 2418

Her har noen med fullt overlegg brutt bestemmelser som man på forhånd visste ville utløse bøter.
      Da blir det for dumt å skylde på at NFF er ansvarlig for sikkerheten på sitt eget arrangement osv.
      Noen smuglet bevisst inn gjenstander (bluss) man visste det ikke var tillatt å ha med. Andre fant det for godt å ødelgge 50-60 seter.
      Og så blir man forbannet fordi dette slås ned på i etterkant...

Men egentlig er jeg ikke forbauset over at dette skjer. For det å tenke på konsekvensene av egne handlinger er ikke alltid like fremtredende hos alle på feltet.

Mvh
      Gammer`n
      Last edited by gamle-perta; 17.03.2008, 17:19.
      Mvh
      Gammer´n (Per T)

Kommentar

• Skinke
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Sep 2007
        • 3914

Selvsagt så dro jeg bare den litt langt for å vise hva jeg mente..

Men greia er jo at det er en gang sånn at det har skjedd. Ikke noe vits å starte å diskutere hva som er lov eller ikke lov. Har ikke en dritt å si akkurat nå. Alle vet hva som er lov eller ikke på dette forumet. Uansett så er det vel neppe ett problem når kfl tar på seg skylden og betaler boten. Går ikke utover lsk eller noen.

Men Etter cupfinalen gikk de ut og sa de skulle "gi seg selv bot" for pyroen. Hvorfor kan nff plustelig bare gjør om noe de sier? Hvorfor får ikke NFF en bot når det er dem som står som arrangementsansvarlige?

Bare jeg som synes det er jævlig spesielt?

-HATER NFF!
        Daukjøtt Felt C

Kommentar

• Vegar Hjermundrud
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Dec 2003
          • 423

Solheim har sikkert fått pes internt i ettertid for å ha frikjent LSK på landsdekkende fjernsyn. NFF vil blussinga til livs og bruker penger som virkemiddel. At det kunne bli bøter av dette burde selvsagt ikke forbause noen, men når det var gått så lang tid tenkte vel også jeg at det ikke skjedde noe. Forklaringen må være at bots- og sanksjonsutvalget ikke har så ofte møter mellom sesongene.

Om det har hatt betydning for botens størrelse at det også gikk noen seter på cupfinalen er vel det noe nytt i NFF-sammenheng. Kan ikke huske at noen har blitt bøtelagt for å ødelegge seter. Erstatte setene, ja vel, men bot i tillegg. Det tror jeg er nytt. Antallet seter det refereres til overrasker meg også. Trodde det var rundt femti. Så spørs det om man talte opp før eller etter Tyrkia-kampen...

Hele teksten:

Doms- og sanksjonsutvalget:

Lillestrøm SK ilegges bot på 40 000

Doms- og sanksjonsutvalget i NFF ilegger Lillestrøm SK en bot på 40 000 kroner for tilhengernes bruk av pyroteknikk og hærverk under Cupfinalen 2007.

Sanksjonssak 5/2008 – Lillestrøm SK

Doms- og sanksjonsutvalget finner det dokumentert at Lillestrøm SKs tilhengere ulovlig brukte pyroteknisk materiell og gjorde hærverk på stoler i forbindelse med cupfinalen mellom Lillestrøm og Haugesund den 11. november 2007.

Det legges til grunn at det like etter kampslutt ble tent flere bluss blant klubbens tilhengere flere steder på tribunen. Det legges videre til grunn at enkelte av klubbens tilhengere påførte skader på cirka 80 seter på tribunen.

Det foreligger etter dette brudd på bestemmelser i Sanksjonsreglementet og NFFs Sikkerhets- og arrangementsbestemmelser for 2007.

I medhold av Sanksjonsreglementet kan en klubb ilegges sanksjoner for sine tilhengeres opptreden, og det stilles ikke krav til skyld hos klubben for overtredelser begått av publikum.

Utvalget legger ved utmåling av sanksjonen vekt på at man av allmennpreventive grunner må reagere forholdsvis strengt i saker som denne.
          Ha respekt for tradisjoner. Behold bindestreken!

Kommentar

• TEETRE
            Medlem
            Bøffel
            • May 2005
            • 31

Ca 80 seter? Hva har KFL betalt for? Er det basert på ca tall i dette domsutvalget?

Kommentar

• Øyvind
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Oct 2006
              • 292

Noen betraktninger

Jeg ha sagt nok om hva jeg mente om blussinga andre tråder.. I den diskusjonen som kom frem rett etter finalen ble jeg fortalt at blussinga var organisert av KFL, og jeg hadde ingen grunn til å være opprørt.

Opprinnelig skrevet av e.d
              Blussinga var i regi av KFL. Og LSK har selvfølgelig ingenting med dette å gjøre.

Håper dere på øvre VG som ikke så hele feiringa pga røyken, til tross for det dere gikk glipp av, ser på blussinga som en markering av mesterne etter 18 års ventetid.
              Opprinnelig skrevet av Tony
              det var ikke bare UFC. dette var noe som ble gjort på 5 forskjellige steder og samarbeidet funkaa perfekt!

Siden det var KFL, slik jeg har forstått det (og korriger gjerne), som bevisst utførte de nå bøtelagte handlingene er det for meg helt ok at KFL bøtelegges. Altså KFL, ikke LSK. KFL er en egen organisasjon med eget styre som får ta ansvar for måten de forvalter KFL på. Dette burde LSK som klubb ikke straffes økonomisk for.

Så altså; Bra av NFF og gi bot, men dog til feil organisasjon.

Kommentar

• Torolf
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2004
                • 9574

Opprinnelig skrevet av Øyvind
                Siden det var KFL, slik jeg har forstått det (og korriger gjerne), som bevisst utførte de nå bøtelagte handlingene er det for meg helt ok at KFL bøtelegges. Altså KFL, ikke LSK. KFL er en egen organisasjon med eget styre som får ta ansvar for måten de forvalter KFL på. Dette burde LSK som klubb ikke straffes økonomisk for.

Så altså; Bra av NFF og gi bot, men dog til feil organisasjon.
                Dette virker kanskje logisk for deg, men NFF har ingen myndighet til å straffe KFL, som er en uavhengig supporterklubb. NFF kan kun straffe sine medlemmer, og det er der LSK kommer inn i bildet. Nå sender LSK boten videre til KFL, så dermed er det KFL som tar ansvaret til syvende og sist. Jeg er litt bekymret for om slike bøter kan skremme noen fra å være medlem i KFL. Hvis man er imot blussing, er det litt surt å være med på spleiselaget.

Kommentar

• Øyvind
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Oct 2006
                  • 292

Opprinnelig skrevet av Torolf
                  Dette virker kanskje logisk for deg, men NFF har ingen myndighet til å straffe KFL, som er en uavhengig supporterklubb. NFF kan kun straffe sine medlemmer, og det er der LSK kommer inn i bildet. Nå sender LSK boten videre til KFL, så dermed er det KFL som tar ansvaret til syvende og sist. Jeg er litt bekymret for om slike bøter kan skremme noen fra å være medlem i KFL. Hvis man er imot blussing, er det litt surt å være med på spleiselaget.
                  Dette er jo et veldig komplisert spørsmål, for hva gir egentlig NFF rett til å gi LSK bot. Samtykke til slike reaksjoner gjennom medlemsskapet i NFF antar jeg. Så er spørsmålet om NFF kan gi LSK bot for denne hendelsen? La oss si at de kan det. Men da er spørsmålet om LSK uten videre kan sende boten til KFL. Dette høres for meg ulogisk ut, for LSK har vel ingen myndighet til å bøtelegge KFL? Torolf?

Så da blir min konklusjon at LSK selv må betale boten, om den er rettmessig, for så å kreve beløpet erstattet av KFL.

Kommentar

• Seb.R
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2006
                    • 4159

Dette er jo et veldig komplisert spørsmål, for hva gir egentlig NFF rett til å gi LSK bot. Samtykke til slike reaksjoner gjennom medlemsskapet i NFF antar jeg. Så er spørsmålet om NFF kan gi LSK bot for denne hendelsen? La oss si at de kan det. Men da er spørsmålet om LSK uten videre kan sende boten til KFL. Dette høres for meg ulogisk ut, for LSK har vel ingen myndighet til å bøtelegge KFL? Torolf?

Så da blir min konklusjon at LSK selv må betale boten, om den er rettmessig, for så å kreve beløpet erstattet av KFL. Da igjen gitt at blussinga var organisert av KFL..
                    Noe den ikke var.
                    www.sebastianramsland.com
                    www.twitter.com/sebramsland

Kommentar

• Øyvind
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Oct 2006
                      • 292

Opprinnelig skrevet av Seb.R
                      Noe den ikke var.
                      Hvorfor sier da Stray til nettavisen; "Vi visste hva vi gjorde, og tar ansvar ved å gjøre opp for oss"?
                      Last edited by Øyvind; 17.03.2008, 18:58.

Kommentar

• Seb.R
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2006
                        • 4159

Hvorfor sier da Stary til nettavisen; "Vi visste hva vi gjorde, og tar ansvar ved å gjøre opp for oss"?
                        Det kan jeg rett og slett ikke forklare. Jeg mener bare skråsikkert at jeg har lest (her på forumet) at KFL internt ikke vil stå for - eller planlegge noe blussing på Ullevaal.
                        www.sebastianramsland.com
                        www.twitter.com/sebramsland

Kommentar

• Torolf
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2004
                          • 9574

Så da blir min konklusjon at LSK selv må betale boten, om den er rettmessig, for så å kreve beløpet erstattet av KFL.
                          Hva gir NFF rett til å gi LSK bot? LSK er som sagt underlagt NFFs lover og regler. Når LSKs supportere bryter reglene, kan NFF gi LSK bot. I pressemeldingen redegjør de nærmere for dette.

Du har rett i at LSK ikke har noen formell myndighet over KFL og således ikke kan kreve at KFL betaler boten. KFL velger sikkert å gjøre det fordi de er ansvarlige for det som skjedde og ikke vil at klubben skal lide økonomisk.

Kommentar

• Kjelstad
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Dec 2007
                            • 352

Overhørte noen i Lillestrøm i dag som snakket om denne saken. De snakket om at LSK vil sjekke bildene nøye og sjekke om de kan idetifisere noen av de som tente på disse.

Dette blir jo selvfølgelig bare "rykter" men dette kan være måten å stoppe dette for de som ønsker det.

Vi får se om dette blir gjort. Tviler på det
                            -Dersom historien gjentar seg, tror jeg det samme vil skje igjen!

Kommentar

• skotten
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Apr 2004
                              • 1794

Jeg er absolutt enig i alle som mener at LSK og/eller KFL må stå til ansvar for ødeleggelsene og blussingen på Ullevål i forvindelse med cupfinalen. Den diskusjonen raste etter cupfinalen også, og ingen behøver betvile mitt syn i den saken.

I forbindelse med at NFF velger å gi bot for hendelsen et halvt år etterpå, ønsker jeg likevel å fremheve hvor uredelig NFF har opptrådt i denne saken. A) Gjennom Roger Solheims uttalelser i media som han nå prøver å feie vekk som en spøk. Jeg husker TV-intervjuet godt, og svaret kom på direkte spørsmål fra journalisten om det kunne bli aktuelt med bøteleggelser i saken. Denne kan han ikke få slippe billig unna med! B) Forbundets dobbeltmoral som frikjenner seg selv når de arrangerer selv, mens de pålegger arrangøren bøter når andre arrangerer for manglende sikkerhet. Kanskje de skulle vurdere å kun bøtelegge de som bryter regler også på Tippeligakamper heretter, og ikke de som er satt til å håndheve dem?

Litt off-topic kan jeg trekke en annen parallell for å belyse dobbeltmoralismen som herjer i lokalene på Ullevaal Stadion. Raufoss ble tvangsflyttet ned fra Adeccoligaen grunnet div anleggsmessige mangler. For de som husker baneforholdene på Forbundets eget anlegg på La Manga for en måned siden, bør tvangsnedflyttingen av Raufoss fortone seg som en vits.

Kommentar

• Kdlnor
                                Medlem
                                Møteplager
                                • Feb 2003
                                • 76

Det er 4 idotiske ting med denne saken:
                                1. At LSK fansen blusset på tribunen
                                2. At LSK fansen ødela stoler på tribunen
                                3. At LSK fansen har påført klubben masse negativ publisering i forbindelse med noe så positivt som ett cup gull
                                4. At boten fra NFF kommer først 4 måneder etter finalen

LSK som klubb bør selvsagt ikke bli påført noen som helst kostnader ved en slik idiotisk oppførsel. De har lidd nok med negative oppslag i mediene.

Kommentar

• xeR
                                  Seniormedlem
                                  --==FORUMRUNKER==--
                                  • Jan 2004
                                  • 11206

Opprinnelig skrevet av Kdlnor
                                  Det er 4 idotiske ting med denne saken:
                                  1. At LSK fansen blusset på tribunen
                                  2. At LSK fansen ødela stoler på tribunen
                                  3. At LSK fansen har påført klubben masse negativ publisering i forbindelse med noe så positivt som ett cup gull
                                  4. At boten fra NFF kommer først 4 måneder etter finalen

LSK som klubb bør selvsagt ikke bli påført noen som helst kostnader ved en slik idiotisk oppførsel. De har lidd nok med negative oppslag i mediene.
                                  Enig i nr 4, ellers synes jeg det er svada det du kommer med. Hvordan vet du at det er KFLmedlemmer som er annsvarlige for at stolene gikk i stykker? Kan ikke huske at det var medlemsjekk for å komme inn på cupfinalen.
                                  Det er bedre å væra døv enn vålenga.

Kommentar

• e.d
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • May 2005
                                    • 688

Bota kommer først etter 4 mnd. Tipper årsaken til det er av "almennpreventive" hensyn. -nff skal markere prinsippene sine nå før seriestart" Ellers så synes jeg feiringa under cupfinalen er verdt hver eneste krone.
                                    synging, mentalitet - Kanari-Fansen

Kommentar

• Kdlnor
                                      Medlem
                                      Møteplager
                                      • Feb 2003
                                      • 76

Opprinnelig skrevet av xeR
                                      Enig i nr 4, ellers synes jeg det er svada det du kommer med. Hvordan vet du at det er KFLmedlemmer som er annsvarlige for at stolene gikk i stykker? Kan ikke huske at det var medlemsjekk for å komme inn på cupfinalen.
                                      Kan ikke huske at det var åpent salg av billetter til LSK svingen til cupfinalen, gjør du? Om man vil kan man stille tvil om alle aspekter rundt det som skjedde, men det vil selvfølgelig ikke være noe annet enn ren ansvarsfraskrivelse for det som skjedde fra LSK fans. Vil man virkelig ha alle fakta på bordet finnes det nok noen videofilmer fra sikkerhetskameraene på stadion som godt viser hva som skjedde, men jeg tror det er til det beste for alle parter at denne videoen ikke kommer for offentlighetens skue. Det ville garanter LSK som klubb og kanarifansen tape på!

Kommentar

• Fuglefar
                                        Seniormedlem
                                        Forumonanist
                                        • Aug 2006
                                        • 202

Opprinnelig skrevet av xeR
                                        Alle som fikk kjøpe billett til cupfinalen måtte vise KFL medlemskap eller sessongkort 2007.
                                        Det var bare gule og svarte i hele VG svingen.
                                        Kdlnor sier ikke at det var KFL, men LSK fans. Det er ingen ting å diskutere.

Selvføgelig kan sikkert en og annen selge billetten sin til noen andre som ikke har tilhørighet til klubben. Disse folka uten tilhørighet kan jo godt ha organisert en blussing etter kampen var blåst av, og da samtidig hoppa og sparka som noen idioter på setene sine. Bare for å sette LSK og KFL i et dårlig lys.
                                        Dette tror jeg ikke har skjedd. Det var nok bare KFL og LSK fans som har forårsaka alt dette trøbbelet, og satt klubben i dårlig lys igjen.
                                        Det er synd. Vi har liksom hatt media imot oss, med mange negative saker om LSK. Nå klarer enkelte av supporterene å fikse dårlig presseoppslag sjøl.

Det ser jo faktisk ut som om en del av forumfolka syntes det er rett å rimelig at man kan sparke i stykker setene på en stadion. Det er det som setter oss i aller dårligst lys.
                                        Last edited by Fuglefar; 17.03.2008, 22:02. Begrunnelse: ja,ja-
                                        Lillestrøm Kanaris........................................... .................................................. .........................

Kommentar

• xeR
                                          Seniormedlem
                                          --==FORUMRUNKER==--
                                          • Jan 2004
                                          • 11206

Opprinnelig skrevet av Kdlnor
                                          Kan ikke huske at det var åpent salg av billetter til LSK svingen til cupfinalen, gjør du?
                                          Jeg legger meg flat, leste feil. Jeg ser nå at det står LSKfans, synes jeg leste KFL. Beklager.
                                          Det er bedre å væra døv enn vålenga.

Kommentar

Working...