Har LSKs speidernettverk sviktet totalt?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • BennyLem
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2005
    • 2902

    Har LSKs speidernettverk sviktet totalt?

    Mye kan tyde på at LSK har gått fra å være blant de beste i klassen på innkjøp til å bli blant de dårligste. Med de dårligste så mener jeg at vi er svært fantasiløse, og får lite valuta for pengene.

    Tidligere, når vi hadde dårlig råd, så klarte vi alltid på mirakuløst hvis å hente inn en eller flere reddende spillere. Jeg tenker eksempelvis på spillere som Diallo, Kristinsson, Helgusson, Koren og Mifsud, og også kultlegender som Svein Are Andreassen. Felles for alle disse spillerene var at de var ekstremt god valuta for pengene, de var totalt ukjente i Norge før de kom til Åråsen, og de var ikke minst underholdende.

    Joda, vi gikk på en og annen Orijenta og Radulovic også, men stort sett klarte vi oss meget bra, økonomi tatt i betraktning. En kunne få inntrykk av at LSK hadde et nettverk av spioner som ovegikk både FSB og CIA. De merkeligste spillere ble sporet opp, og stort sett fungerte det meget bra.

    Så begynte plutselig økonomien å bli bedre. Hva skjedde med innkjøp, ble vi late eller fantasiløse? I det siste har vi stort sett kjøpt fra andre klubber i Norge, og det har gått i dyre, halvetablerte spillere (Meter'n, Brenne, Bjørkøy, Johnsen), regelrett gråstein (JML, Pedersen) eller (halv)skader (Kisen, Riseth).

    Summa summarum har kvaliteten på spillerkjøp, målt i valuta for pengene, falt betydelig de seneste år. Det virker også som om Nordlie har forsterket problemene. Han virker regelrett fantasiløs når han bare baserer seg på gamle garderobekamerater fra Start og spillere som har fått litt skryt på Fotballekstra.

    Som kjent trenger vi sårt en venstreving. Og det eneste det virker som om det jobbes med er dyre alternativer i Norge (Hoff og Alanzinho). Jeg inbiller meg at et eller annet sted der ute i verden, så finnes det en god venstreving som ikke er alt for dyr. Kanskje han til og med er underholdende, og ikke en kjedelig norsk kondis-maskin.

    Nei Tom, få legemet opp av sofaen, og kom deg ut i verden for å se litt spillere. Denne sesongen kan kanskje reddes, men det fordrer en bedre innkjøpsteft, ikke minst når det gjelder venstreving.
    Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal
  • Svart og gul
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Oct 2004
    • 389

    #2
    Strålende innlegg! Applauderer klubben for å satse på norske spillere, men enig i at det sikkert går an å komme over en ny drømmekant til en billig penge et sted der ute.

    Kommentar

    • aguado
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Nov 2006
      • 448

      #3
      Bare et totalt skudd i blinde, men kanskje endringen i markedssituasjonen de siste årene også kan ha hatt en innvirkning?

      Kommentar

      • Rønnern
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2003
        • 6690

        #4
        Her kan du jo med fordel også nevne Martin Husar. Vi ble lovet en glimrende spiller som kunne bekle både back og ving, men han er nå ikke et alternativ på noen av plassene på venstresiden.

        Nå kom jo Martin under Uwes regime, så det kan godt være at han ville vært en annen spiller dersom Uwe fremdeles var trener, men LSKs øvrige sportslige ledelse bør jo være i stand til å korrigere en trener når han sikler på en spiller som blir vurdert så dårlig som man åpenbart mener Husar nå er.
        Mvh Ronnie "The Runner"
        LSK for alltid

        Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

        Kommentar

        • Playboy1
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Dec 2003
          • 2151

          #5
          Er 100% enig med tråd-starter her.

          Nå må alle i LSK snart skjønne at vi har brukt altfor mye penger
          på "daukjøtt"de siste åra.

          Vi må begynne å se i utlandet igjen,prøve å finne noe nytt og spennende.

          Og de spillerne vi virkelig vil ha, som er her i landet,vil jo ikke til oss alikevel.

          Kommentar

          • reka
            Seniormedlem
            --==FORUMRUNKER==--
            • Aug 2005
            • 13277

            #6
            Her er jeg litt uenig. Vi så genistrek nr 1 i aksjon på banen i går - en klasse bedre enn de fleste andre utpå der, og fullstendig upåvirket av at lagkameratene hans virket komatøse. Riseth fylte et skrikende behov, og besluttsomheten som er vist for å få ham hit viser at det tenkes godt og lenge i LSK før det handles.

            Både Pedersen og JML er betegnet som stallfyll av fjøra. Jeg synes ikke vi burde ha takket nei til disse spillerne uansett.

            Vi har også handlet Riise, han blir sjelden nevnt når innkjøpene skal kritiseres. Et kjøp i Koren-klassen.

            Kiesenebner har jeg fortsatt store forventninger til - han er nok spilleren som skulle fylle midtbanegeneralhullet hos oss. Håper han kommer i gang i høst.

            Essediri har skuffet, men også vist glimt av gode egenskaper. Han er sammen med husar nedturen, men begge spillerne kan fremdeles sikre seg en plass på laget. Husar ble jo kjøpt for Sapparakronene og var nok lite gjennomtenkt. Virket som et typisk Röslerkjøp, jmfr masseinnvandringen i stavanger.

            I tillegg sier Nordlie at de nå har funnet vingen de søker. Som de fleste skjønner er det hverken snakk om JML eller Essediri, men en spiller de tydeligvis er aktivt etter. Jeg håper og tror at neste kjøp vil overraske positivt.

            Alt i alt har jeg ingen grunn til sutre over innkjøpene bortsett fra at de er for få - spesielt når man ser på listen over de 50 best betalte her i norge. Svært mange klubber lefser ut millionbeløp i lønn til feite tullinger, rullestolbrukere og megaflopper. Vi har bare Riseth på den lista, og i går virket han som et røverkjøp.

            Jeg er iallefall jævlig glad for at vi ikke ligger i lønnstoppen men holder lønningene på et moderat nivå. Det er lett å dra med folk på kritikk her inne etter tap. Noe å kiritisere er det jo allltids, men svartmalinga burde de fleste ta med en klype salt.

            Kommentar

            • Bekkis
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Sep 2005
              • 441

              #7
              Opprinnelig skrevet av reka
              Husar ble jo kjøpt for Sapparakronene og var nok lite gjennomtenkt.
              .
              Planen var at både husar og sappara skulle til åråsen...

              Kommentar

              • mooph
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Aug 2005
                • 1496

                #8
                Det såkalte stallfyllet har kommet gratis. Hvordan noen kan klage på et klubben henter spillere som tross alt holder TL standard uten å betale ei krone (bortsett fra sign-on fee) er for meg ubegripelig.

                Hvilken tidshorisont er det her snakk om ? Det er ikke mange sesonger siden Koren herjet. Det er en smule overhysterisk og bære seg med en gang det ikke finnes noen klar ener på laget i et par sesonger. Speiding/innkjøps apparatet virker som før selv om det har vært en dreining mot lokale spillere pga regelendringer.

                Det er forresten ikke bare uddelt posistivt med såkalte stjerner, ofte blir et lag direkte inkompetent dersom stjernen blir skadet. Jeg vil mye heller ha et velfungerende maskineri enn en supermann.

                Vi har spilt en eneste seriekamp i 2008, mot det laget som kanskje er best i TL for tiden. Det er i overkant tidlig å bli hysterisk.
                Fugla mot nye høyder

                Kommentar

                • ketil
                  Seniormedlem
                  Forumonanist
                  • Feb 2004
                  • 246

                  #9
                  Alternativet er vel ikke enten et velfungerende supermaskineri eller en supermann? Poenget er vel heller at vi mangler spillere med kvaliteter som Koren, Kristinsson, Helgusson, Diallo og Mifsud. Kanskje også Einarsson. De kvalitetene er erstattet med Bjørkøy og Midttun Lie. De skal få lov til å få mer enn en kamp, men Midttun Lie kommer vel til å gå inn i bøkene et sted mellom Gard Kristiansen og Jørgen Wålemark. Hva gjelder Bjørkøy så er det trist å tenke på at der kunne Kasey spilt.

                  Kommentar

                  • mooph
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Aug 2005
                    • 1496

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av ketil
                    Alternativet er vel ikke enten et velfungerende supermaskineri eller en supermann? Poenget er vel heller at vi mangler spillere med kvaliteter som Koren, Kristinsson, Helgusson, Diallo og Mifsud.
                    Vi mangler en uforutsigbar spiller men det er litt tidlig å konkludere med at denne mannen aldri kommer og hele speiderapparatet er gått i dass.
                    Opprinnelig skrevet av ketil
                    De kvalitetene er erstattet med Bjørkøy og Midttun Lie. De skal få lov til å få mer enn en kamp, men Midttun Lie kommer vel til å gå inn i bøkene et sted mellom Gard Kristiansen og Jørgen Wålemark. Hva gjelder Bjørkøy så er det trist å tenke på at der kunne Kasey spilt.
                    JML og flere andre kom gratis. Bjørkøy har spillt en kamp. Igjen litt tidlig med konklusjoner. Wehrmann har fart og aksjonsradius som ei skilpadde. Han legger smarte pasninger, men gjør også tidvis horrible valg. Han er anker ikke indreløper, men uansett så er han nå FFK spiller.
                    Fugla mot nye høyder

                    Kommentar

                    • ketil
                      Seniormedlem
                      Forumonanist
                      • Feb 2004
                      • 246

                      #11
                      Det er har i alle fall ikke kommet særlig med uforutsigbare spillere de siste to sesongene, men spillere har det kommet en hel del av. Det her er vel heller ikke ment som en konklusjon, bare noen spørsmål rundt hva som skjer med klubbens nye spillere.

                      Som sagt, de skal få mer enn en kamp å overbevise, men gårsdagen var ikke imponerende. Wehrman spiller i Fredrikstad, og det er selvfølgelig ikke noe egentlig poeng å diskutere enn spiller som ikke spiller i klubben lenger. Like sikkert som det egentlig er noe poeng for en legmann som meg å diskutere noe som helst. Men han var god i Bergen i går, og når vår midtbane ikke fungerte ble det nærliggende å ta det opp.

                      Kommentar

                      • Sem
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Mar 2005
                        • 1626

                        #12
                        Jeg har faktisk lyst på forutsigbare spillere, jeg. Spillere som tar de rette løpene, og er synlige for medspillerne, så f.eks. Kiko finner har noen å spille til.

                        Jeg ønsker et velfungerende maskineri, ikke en mann som senker tempoet i spillet ved å skulle dra av to mann hver gang han får ballen. Jeg tror ikke ting blir bedre om vi skulle finne på å hente f.eks. Alanzinho.

                        Jeg har større tro på å kjøre inn en ellever av spillere som veit hvor de har hverandre enn å hyle etter nye folk etter én seriekamp og ett poeng.

                        Fotball er et lagspill. De elleve som fungerer best sammen, vinner.

                        Kommentar

                        • CFD
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • May 2004
                          • 2319

                          #13
                          Det er ikke spillermaterialet som det er noe galt med ,men rulleringen som har foregått som tydeligvis ikke har gitt spillerne ro og erfaring på plassene sine. Det trengs en noenlunde fast førsteelver med kun små rulleringer.. Også trenger vi å holde bredden og ikke ha vinger som drar inn mot midten
                          Tankegangen til AS Norge: Det skal kvoteres inn. Man skal ikke velge de beste kandidatene. Man skal velge inn de små og svake sånn at de også kan få noe å glede seg over

                          Kommentar

                          • mooph
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Aug 2005
                            • 1496

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av Sem
                            Jeg har faktisk lyst på forutsigbare spillere, jeg. Spillere som tar de rette løpene, og er synlige for medspillerne ...
                            Det er mye sant i det innlegget og et godt sammarbeidende lag er alltid å foretrekke fremfor en gruppe individualister med ekstrem spisskompetanse som ikke sammarbeider.

                            Det er imidlertig slik at en spiller med høy grad av uforutsigbarhet også kan passe inn som en del av laget. Det kommer an på hvordan denne spilleren løser sine andre oppgaver på banen samt spillerens personlighet. Det er derfor viktig at en finner en spiller som også gjør det som kreves uten ball. Derfor tror jeg Tom & Co er tålmodige slik at de får den personen som er best egnet, iallefall på papiret.

                            LSK har i dag etter mitt syn ingen spillere som på egenhånd utgjør en trussel for motstander og dette er en ulempe. Dette er først og fremst fordi at en slik spiller vil gjøre ting mye lettere for de andre i gruppa. Dersom motstander må sette frimerke + sikring (dvs. alltid "passe på") på en LSK spiller blir det naturlig nok mer rom for andre.
                            En slik spiller vil også bryte opp angrepsmønstre slik at motstanderen har vanskeligere med å forutse hva som kommer.
                            Fugla mot nye høyder

                            Kommentar

                            • Stan
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • May 2006
                              • 1082

                              #15
                              Når stenger overgangsvinduet? i kveld?
                              Alanzino og Rushfeldt fortsatt tilgjengelige når det gjelder forhandlinger :P

                              Kommentar

                              • Uwes disippel
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2006
                                • 6039

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av Stan
                                Når stenger overgangsvinduet? i kveld?
                                Alanzino og Rushfeldt fortsatt tilgjengelige når det gjelder forhandlinger :P

                                Ved midnatt.

                                Kommentar

                                • sigurdsen
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Aug 2006
                                  • 1822

                                  #17
                                  Ser på "før kampen" på tv zebra nå. Intervju med Torgeir Bjarmann om kjøp av "eksotiske" spillere. Han sier at lyn som har små ressurser må bruke kontakt nettverket sitt og finne nålen i høystakken. De jobber veldig hardt for å finne 1-2 nye spennende utendlandske spillere før hver sesong, før denne sesongen gustavino uruguansk midtbane spiller.
                                  Tankengangen er vel så og si perfekt og Lyn har hentet utrolig mange spennede utenlandske spillere som har slått gjennom i tippeligaen. Kanskje noe pga. dems samarbeid med NTG. De har hentet spillere som: Mikel, Edu, Ali ab Habsi, Gislason og nå 3 nye spennende utelendinger!
                                  Synes vi har mye å lære av lyn, som faktisk har færre ressurser enn oss og mye mindre penger, men klarer faktisk å finne 1-2 klassespillere hvert år. Kan ikke tenke meg at Bjarmann har flere kontakter enn Fjøra, men da må han jo virkelig bruke de bedre enn han(!) Hvem har vi hentet den siste tiden som har blitt en hit, Koren og Mifsud? Altså fra utenlandske klubber..

                                  Kommentar

                                  • Canário
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Sep 2005
                                    • 1471

                                    #18
                                    Vi har "alltid" klart å skaffe gode spillere uten at prisen har vært deretter. Ingen grunn til å endre på det bare fordi pengene kommer i stadig større kvanta inn i norsk fotball og noen klubber går helt ustyrlig med portemoneen. Skal man først svi av store millionbeløp på én spiller, er ofte ikke det norske markedet stedet å handle. Her er forskjellen mellom de beste og nest beste så liten og oversprisningen deretter. Ingen grunn til å ikke fortsette med å introdusere utmerkede nykommere til den norske serien – kjøpt for "spesidaler" – og solgt de videre til utlandet med profitt. Stabæks og Tromøs kjøp viser i så måte at de er fornuftige og veloverveide og viser – ikke minst i Norge – at ytterpunktene mellom påstått klasse og udugelighet ofte er forbausende liten, jamfør for eksempel kjøp av Knarvik, Tchoyi og Haugen sammenlignet med andre klubbers kjøp av Hæstad, Gashi og Ødegaard. Ingen tvil om hvem som får mest ut av pengene...

                                    Det svenske eller danske spillermarkedet er for eksempel dobbelt så stort som det norske. Det gjør det mulig for klubber med de rette kontaktene å få tak i nye spillere til en langt rimeligere penge enn hva norske spillere av tilsvarende kvalitet koster - i tillegg som Danmark er et "4-3-3-land". Her er det mange spillere som etter sigende kjenner formasjonen, og som (stort sett) er på samme nivå taktisk og fysisk, men bedre basisferdigheter. Samtidig må vi også regne med at Nordlie på samme måte som oss har sine preferanser og personlige favoritter.

                                    Det greit å ha litt ressurser igjen når overgangsvinduet åpner igjen, sånn at man kan korrigere underveis, men andre veien er det passende å spørre om den type forsterkninger midt i sesongen hadde vært nødvendige dersom man hadde forsterket før serien startet. Det er ganske dårlig hvis man ikke klarer å hente inn én eneste åpenbar vingforsterkning når målet er medalje og man har hatt god tid på å forberede seg. Har inntrykk av at en skikkelig talentspeider er en like viktig forsterkning som "alt annet" i et stadig vanskeligere marked der det kreves at vi har en å knytte oss til. En som hele tida jobber med å kartlegge, sondere og holder seg oppdatert på spillermarkedet.
                                    Last edited by Canário; 31.03.2008, 18:50.

                                    Kommentar

                                    • Sem
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Mar 2005
                                      • 1626

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av mooph
                                      LSK har i dag etter mitt syn ingen spillere som på egenhånd utgjør en trussel for motstander og dette er en ulempe.
                                      Jeg synes det er mye verre at LSK i dag ikke har et lag som utgjør noen trussel for motstanderne sine.

                                      Kommentar

                                      • reka
                                        Seniormedlem
                                        --==FORUMRUNKER==--
                                        • Aug 2005
                                        • 13277

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av sigurdsen
                                        ... Lyn har hentet utrolig mange spennede utenlandske spillere som har slått gjennom i tippeligaen. Kanskje noe pga. dems samarbeid med NTG. De har hentet spillere som: Mikel, Edu, Ali ab Habsi, Gislason og nå 3 nye spennende utelendinger!
                                        Jeg vil helst ikke at hauge-nettverket skal bruke LSK som oppbevaringsplass for å lure regelverket. Jeg synes heller ikke at lyns signeringer i fjor var særlig bra for å si det mildt. Signeringen av et par store argentiske stjerner var vel på grensen til idioti.

                                        Kommentar

                                        Working...