april 2008

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

VG

«Vi ser på alt. Absolutt alt»

Jan Åge Fjørtoft: - Ingen fredes i LSK

Manager Jan Åge Fjørtoft tar bladet fra munnen etter den fryktelige sesongstarten til Lillestrøm.

SNAKKER UT: LSK-manager Jan Åge Fjørtoft er misfornøyd og snakker ut om situasjonen i LSK. Foto: Bjørn S. Delebekk

- At LSK er sist på tabellen, er totalt uakseptabelt, sier Fjørtoft i dagens utgave av pair-VG.

Selv om LSK leverte årsbeste mot Brann søndag kveld, holdt det ikke til poeng. Klubben ble lansert som gullkandidat før sesongstart - men ligger fortsatt mutters alene på bunn av tabellen.

- Dette kan ikke fortsette. Vi må begynne å ta poeng, vi må være knallharde mot oss selv. Det som må endres, det blir endret. Og det gjelder oss alle i klubben, forklarer Fjørtoft.

To poeng er alt Lillestrøm har tatt på fem kamper. Presset på Tom Nordlie øker, men Fjørtoft ønsker ikke å uttale seg om treneren sitter trygt.

- Jeg mener at vi vil fortsette å snu steiner i klubben. Internt har vi jobbet knallhardt den siste tiden, og vi snur hver eneste sten. Og tro meg: vi ser på alt, absolutt alt, sier han i VG i dag.

- LSK kan ikke være der de er nå. Vi har investert så mye humankapital og kapital i denne klubben at det rett og slett er uakseptabelt, sier Fjørtoft - og sier nå at «ingen fredes i klubben».

LES HELE INTERVJUET MED FJØRTOFT OG HVORDAN MONS IVAR MJELDE TRØSTET TOM NORDLIE I DAGENS PAPIR-VG!

FJØRTOFT SNAKKER UT: Les mer om LSK-krisen i papir-VG i dag. Foto: Faksimile: VG 28.04.08

Kommentar

• RSP
      Moderator
      • Aug 2004
      • 10498

100% Fotball

Knut Langeland, sportskommentator i Bergens Tidende:
      BRANN TOK TRE FORTJENTE POENG mot et Lillestrøm-lag som i lange perioder viste hvorfor de ligger der de ligger. Det var ubesluttsomt, nervøst og mye på lykke og fromme. Men romerikingene er sterke på dødballer, og med bare ett mål å gå på ble det dramatisk like til siste fløytestøt. Og Håkon Opdals inngripen i duell med Magnus Myklebust på overtid var avgjørende.
      Brann kan fremdeles ta gull, kunne en autoritet berolige i en herværende avis forleden. Da var det 22 serierunder igjen å spille. Mye kan skje selv om det nå bare er 63 poeng igjen å spille om. Jeg tror ikke det skjer, men til og med Lillestrøm har ennå sjansen.
      iTromsø – også kjent som Mediehuset iTromsø og itromso.no – er en avis med grundig, viktig og underholdende journalistikk for tromsøfolk

Kommentar

• RSP
        Moderator
        • Aug 2004
        • 10498

Nettavisen

- Må slutte med bla bla bla

ALVORSTYNGET: Lillestrøm-manager Jan Åge Fjørtoft krever handling. Selv skal han snu hver stein. Foto: Kyrre Lien/Scanpix

Jan Åge Fjørtoft er lei av mange ord og lite handling – og freder ingen på Åråsen.

To poeng på fem kamper. Det er harde fakta for gullkandidat Lillestrøm etter 1-2-tapet for Brann i Bergen søndag kveld.
        Etter tapet sa manager Jan Åge Fjørtoft rett ut til VG at situasjonen er uakseptabel. For mens trener Tom Nordlie snakker om Lillestrøm som en underpriset aksje, avviser slett ikke Fjørtoft at det er krise på Åråsen.
        - Vi må slutte med bla-bla-bla og levere varen. Vi må jobbe knallhardt – og holde kjeft. Det har tatt meg tid å erkjenne det, men det blir for mange ord og for lite handling, sier Fjørtoft.

Kommenterer ikke Nordlie
        På direkte spørsmål fra VG om hvor trygt trener Tom Nordlie sitter, svarer Fjørtoft:
        - Jeg har aldri kommentert treneren i LSK, og det gjør jeg heller ikke nå. Jeg kan bare fastholde at alt evalueres.
        - Men har han tillit innad?
        - Jeg får sitere den engelske manageren Ron Atkinson, som fikk beskjed om at han hadde klubbens formann bak seg: «Jeg vil heller ha ham foran meg.» Derfor uttaler jeg meg ikke om det.

- Nødt til å se det positive
        Manager Fjørtoft griper med andre ord ikke muligheten til å stoppe en debatt om Tom Nordlies posisjon i Lillestrøm fram mot kampen mot Viking 5. mai. Inntil da er LSK jumbo i Tippeligaen.
        Tom Nordlie mener uansett kampen i Bergen var et skritt i riktig retning for kanarifuglene.
        - Selvfølgelig er jeg skuffet, forferdelig skuffet. Men dette var likevel så positivt av oss at vi er nødt til å se på det positive. Det er først og fremst måten vi reiser oss på etter å ha ligget under på Brann Stadion. Det er ingen dårlig prestasjon for en gruppe som har vært satt under press på en slik måte som vår, sa LSK-treneren.

HARDT PRESSET: Det har ikke gått Tom Nordlies vei hittil denne sesongen. Foto: Marit Hommedal

http://www.nettavisen.no/sport/fotba...cle1792404.ece

Kommentar

• RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

Dagbladet

FORFULGT? LSK gir inntrykk av å være i meste laget opptatt av hva andre mener og gjør. Foto: Erling Hægeland.

LSK må lære å like seg selv

Den gangen de gikk i hvite dresser visste de nøyaktig hvem de var.

OTTO ULSETH
          otto.ulseth@totalconsult.no

KOMMENTAR
          Mandag 28.04.2008, 11:00

SINT: Vidar Riseth var hissig både under og etter kampen i går.
          Foto: Erling Hægeland

JEG SER AT Lillestrøm føler seg forfulgt av alle, kanskje særlig av dommerne og TV 2. Noen av oss har levd lenge nok til å huske tilbake til den gangen klubben gjorde alt den kunne for å bli mislikt, og lyktes...
          Det var på den tida lederne stilte opp i hvite dresser, fremsto som de eneste i norsk fotball som forsto at vi gikk mot profesjonell fotball (eller semiprofesjonell som overgangsordningen het) - og kjøpte spillere fra konkurrerende klubber. Kort sagt: De gjorde alt det som skulle til for å terge på seg oss andre. Sagt på en annen måte: De gjorde det meste riktig.

DERFOR KUNNE DE tillate seg å nyte det i den grad konkurrentene var forbannet på dem. De var trygge i sin sak. De behøvde ikke hisse seg opp.
          Som trener Tom Nordlie fremsto i pausen i går, og Vidar Riseth etter kampen, vil det neppe være grunnlag for å fremstille dem som trygge og komfortable. Enhver kan forstå det, tatt i betraktning den situasjonen klubben er kommet i, og det skal også sies; treneren var (hardt tilkjempet?) eksemplarisk rolig etter kampen.
          Men da var inntrykket allerede skapt, av et miljø som er i meste laget opptatt av hva andre mener og gjør. Hvorfor er det blitt slik?

ALLEREDE TIDLIG i krisen, etter et par serierunder, sto toneangivende krefter på Åråsen fram og forlangte det som ble omtalt som «tilbake til basis». Hvem sin basis kan vi andre spørre da; Tom Nordlies kompromissløse 4-3-3, med spill gjennom midtbanen, brede vinger, vinkling inn på midten og gjennombrudd ut på kanten, eller klubbens mer bastante langpasningsspill med ball først og mann etter?
          I den grad det fortsatt ikke er avklart, er det ikke merkelig en kan spore litt utrygghet.
          Den gangen de gikk rundt i hvite dresser (som de naturligvis ikke gjorde, de elsket bare å skape et inntrykk av det) visste de nøyaktig hvem de var; en oppkomlingsklubb som måtte finne si identitet, og lære seg å like den. De likte til og med at vi andre mislikte den.

DEN FORFØLGELSEN av de paranoide som de stadig har fått oss til å tenke på de siste par årene kler klubben dårlig. I fjor var det TV 2 som drev kampanjesportsjournalistikk for Brann, og det var - som vi andre forsto det - ingen ting å beklage at Arild Sundgot avgjorde semifinalen med en kjempehands.
          Jeg har en forestilling om at de gamle gutta ville holdt seg for gode til å skylde på journalistene og dommerne. Jeg tror til og med de ville irettesatt Sundgot.
          Sannheten er at alle vi andre egentlig likte det gode, gamle Lillestrøm. Men det innrømmet vi selvfølgelig aldri.
          En må lære å like seg selv før en kan vente å bli likt av andre. De gamle LSK-lederne likte seg selv. Det var vi aldri i tvil om.

Den gangen de gikk i hvite dresser visste de nøyaktig hvem de var.

Kommentar

• RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

TV2 Sport

Freder ikke Nordlie

To poeng på fem kamper er for lite for Lillestrøm-ledelsen.

Brann Stadion (TV 2 Sporten): Lillestrøm har hatt en katastrofal start på sesongen. Etter tapet for Brann står de med to poeng på fem kamper og jumboplass i Tippeligaen.
            - Fortsetter vi sånn så blir det klart nedrykk, sier LSK-leder Frank Grønlund til TV 2 Sporten.
            Det er bare en uke siden klubbformann Per Mathisen fredet trener Tom Nordlie.
            - Vi har tro på at vi skal snu dette. Jeg tror ikke jeg trenger å ta i det økseskaftet, sa han da.
            Nå vil ikke LSK-ledelsen være like klar på at Nordlie har full tillit.
            - Jeg skal ikke si det ordet. Så fort jeg sier det så går det tre uker og så får han sparken. Vi får vente med å si det. Det er ikke tema, sier Grønlund.
            Selv føler ikke Lillestrøm-treneren noe press fra klubbledelsen.
            - Nei, internt har jeg ikke noe press. Det er pressen som lager presset. Etter 21 år har jeg lært å leve med det presset, sier han

Se video her:

To poeng på fem kamper er for lite for Lillestrøm-ledelsen.

Kommentar

• RSP
              Moderator
              • Aug 2004
              • 10498

TV2 Sport

- Helt korrekt av Øvrebø
              Rune Pedersen avviser på det sterkeste at Lillestrøm skulle hatt straffespark på overtid mot Brann. Se episoden og døm selv!

Etter 1-2-nederlaget mot Brann mente både Vidar Riseth og Tom Nordlie at Lillestrøm skulle hatt straffespark da Bjørn Dahl berørte ballen med armen innenfor egen sekstenmeter på overtid.

Men dommersjef Rune Pedersen i Norges Fotballforbund (NFF) mener LSK-duoen tar skammelig feil.
              - Jeg mener det er en type forseelse som ikke kan straffes. Det er ingen forsettlighet med tanke på at hånden treffer ballen. Jeg anser det som en riktig avgjørelse, slår den tidligere FIFA-dommeren fast overfor TV 2 Sporten.
              Se video her:

Rune Pedersen avviser på det sterkeste at Lillestrøm skulle hatt straffespark på overtid mot Brann. Se episoden og døm selv!

Kommentar

• RSP
                Moderator
                • Aug 2004
                • 10498

VG

- Tror TV 2 er en takknemlig syndebukk

Kanalen svarer på Riseth-tirade

Fotballsjef Vegard Jansen Hagen i TV 2 lar seg verken overraske eller provosere over Vidar Riseths glødende og følelsesladde kritikk etter LSK-tapet i Bergen.

FORBANNET: Vidar Riseth stilte til et følelsesladet intervju med TV 2 etter kampen mot Brann søndag kveld. Her er han fortsatt på gressmatta sammen med trener Tom Nordlie. Foto: Bjørn S. Delebekk.

- Det er vel riktig å si at kritikken er litt usammenhengende, poengterer Jansen Hagen overfor VG Nett mandag formiddag.

Lillestrøm-stopperen ga uttrykk for sterk misnøye med både dommeren og TV 2. Riseth mener kanalen fremstiller klubben som den store stygge ulven - og reagerte særlig på et innslag om Olivier Occeans albuebruk i forkant av serierunden.

- Det vil nok kreve ganske nøye gransking for å finne frem til budskapet. Vi har ikke tenkt å bruke mye tid på å komme til bunns i det. For meg hørtes det ut som en tirade mot alt og alle, mener Jansen Hagen.

FOTBALLSJEF I TV 2: Vegard Jansen Hagen. Foto: Scanpix.

- Ja, det er bra tv. Vi ville gjort en dårlig jobb og hatt dårlig selvtillit om vi ikke hadde tatt det på luften. Vi lever av sterke meninger og personligheter, poengterer han og legger til at man nok må gi Riseth litt tid til å bearbeide skuffelsen etter tapet.

Søndag kveld var ikke første gang noen fra Lillestrøm retter kritikk mot kanalen. I fjor gikk LSK-manager Jan Åge Fjørtoft ut og ba om et møte der han ville kreve objektiv journalistikk fra den bergensbaserte kanalen. TV 2 avviste anklagene på det sterkeste.

Vegard Jansen Hagen vet ikke om Riseths utspill henger sammen med konflikten fra i fjor.

- Jeg trodde vi var ferdige med dette, så det overrasker meg litt. Men dette er ting som sikkert kommer opp når presset er stort og skuffelsen enda større. Jeg tror TV 2 er en takknemlig syndebukk, svarer fotballsjefen og gjentar at han er usikker på hvem den veldig følelsesstyrte kritikken retter seg mot.

Hva må gjøres i LSK?
                Han er også helt uenig i at det var galt å fokusere på Olivier Occeans albuebruk i forkant av serierunden.

- Nei, når Tom Nordlie på fredagstreningen stopper opp og Olivier Occean må stå skolerett og få beskjed om aldri å gjøre det igjen, lurer jeg litt på hva de forventer om forvaltning av det stoffet. Det er godt, interessant og journalistisk relevant å bruke det. En helt riktig vurdering, slår han fast.

Kommentar

• RSP
                  Moderator
                  • Aug 2004
                  • 10498

Nettavisen

LSK sjanseløse på tetstrid

SLITER: Tom Nordlie og LSK har fått en tøff start på sesongen, og i de to neste kampene venter Viking og Rosenborg. Foto: Scanpix

Det beste klubben kan håpe på i år, er egentlig en 10. plass.

Av Dag Langerød

To poeng på fem kamper, sisteplass og et spill som stort sett ikke har vært LSK verdig denne sesongen. Legg til supporterbråk og utestengelser. Da har man oppsummert LSKs sesong så langt.

Elendig statistikk
                  Det er ikke så mye som tyder på at det skal bli så mye bedre heller.
                  Nettavisen har tatt en titt på statistikken de 13 sesongene Tippeligaen har bestått av 14 lag.
                  13 ganger har lag, som LSK gjør nå, stått med to eller færre poeng etter fem runder. Og legg merke til - aldri, uansett hvor liten avstanden frem har vært etter fem runder, har et lag klatret til en plass blant de fem beste til slutt.
                  Kun én eneste gang har et lag kommet seg såpass til hektene at de har havnet på øvre halvdel. Det klarte Brann i 2003. De stod da med to poeng etter fem runder, men klatret helt til 6. plass til slutt.
                  LSKs trøst får være at lag som har kommet like dårlig ut i starten de siste årene, faktisk har klart å snu det hele. Aalesund stod med ett poeng etter fem kamper i 2007, men ble nummer 11. Året før lå Tromsø og Viking sist og nest sist etter fem runder, men begge reddet likevel plassen.

Må Nordlie gå?
                  Det er imidlertid verdt å merke at begge skiftet trener i løpet av sesongen.
                  Må LSK gjøre det samme for å komme ut av uføret i år? De to neste kampene er i alle fall tøffe nok uansett. Da møter romerikingene nemlig Viking og Rosenborg.

Kommentar

• RSP
                    Moderator
                    • Aug 2004
                    • 10498

Fotballtips

Tom Nordlie overlegen favoritt til å få sparken!

Oddsspillerne er ikke I tvil om at det er Tom Nordlie som får sparken først av trenerne i årets Tippeliga!

Hos spilleselskapet NordicBet er oddsen på Nordlie nå helt nede i 2,05, mens nestemann på oddslisten, Brann`s Mons Ivar Mjelde har 7,50 i odds!

Talsmann Kim Rud Petersen i NordicBet sier at ”det virker som om spillere over hele landet ikke er i tvil om at det er Tom Nordlie som må gå av først av årets Tippeligatrenere. Den elendige sesongstarten for LSK gjør saken mer aktuell, og hverken våre oddssettere eller spillerne tror Nordlie sitter trygt i sjefsstolen på Åråsen”.

Kommentar

• RSP
                      Moderator
                      • Aug 2004
                      • 10498

Bergensavisen

- Rabiate utsagn

Vegard Jansen Hagen sliter med å forstå kritikken fra Vidar Riseth på TV 2 i går.

Publisert 28.04.2008 - 15:38

Foto Magne Turøy Vidar Riseth under oppgjøret mot Brann på Stadion.

Ikke alt var til å begripe da Vidar Riseth erobret fire minutter av TV2 sin sendetid for å snakke om kampen.
                      «Æ bli så forbainnja førr å si de rett ut å æ, æ, æ, Brannj var bedre enn oss i da, de vil æ si», var bare én av de mange ufullstendige setningene fotballspilleren lirte av seg.
                      Sportsredaktør Jansen Hagen, har sett innslaget noen ganger i reprise, uten å bli særlig klok på hva kjernen i Riseths kritikk består av.
                      - Jeg sliter med å finne substansen i det han sier, det er mer en serie rabiate utsagn uten sammenheng, sier Jansen Hagen.
                      At kanalen skulle behandle LSK annerledes enn andre fotballklubber, avviser han fullstendig.
                      - Dette er et hakk i en gammel plate jeg trodde de hadde kastet i bosset i fjor, sier Jansen Hagen og sikter til at LSK-manager Jan Åge Fjørtoft utspill i høst, der han hevdet at TV2 stigmatiserte enkelte av LSK sine spillere.

Kommentar

• RSP
                        Moderator
                        • Aug 2004
                        • 10498

100% Fotball

Bjørn Dahl fikk seg et skikkelig svev etter Håkon Opdals superredning. Til venstre Magnus Myklebust. ( Foto: Digitalsport )

Visste ikke hvor ballen var

BERGEN: Bjørn Dahl humrer av utblåsningen fra Vidar Riseth.

Av: Roar Lyngøy
                        Publisert: 28.04.2008 kl. 17:04
                        Endret: 28.04.2008 kl. 17:12

Lillestrøm-spilleren var oppgitt på dommer Tom Henning Øvrebø etter Branns 2-1-seier i Bergen.
                        Han mente LSK ble snytt for et soleklart straffe helt mot slutten. Riseth mente at Brann-innbytter Bjørn Dahl handset klart, og at LSK ble frarøvet straffe og muligheten til å berge 2-2 og ett poeng.
                        - Vi skulle hatt straffe. Han handset jo med begge hendene! Til og med Brann-fansen syntes synd på oss i dag, sa Riseth.
                        Når Bjørn Dahl blir konfrontert med Riseths utspill, tar han det hele med et smil.
                        - Jeg ante ikke hvor ballen var, og prøvde egentlig bare å komme meg vekk fra situasjonen, sier Dahl til bt.no.
                        Han kom på etterskudd da Magnus Myklebust kom helt alene med Håkon Opdal. Brann-keeperen reddet, og ballen spratt opp i brystet på Dahl som sprellet i luften.
                        - Jeg vet ikke om ballen var i kontakt med hånden. Det er opp til dommeren å avgjøre om det skulle vært straffe. Men jeg prøvde som sagt bare å komme meg vekk, sier Dahl.

Tråkket på av Occean
                        I den samme situasjonen ble osingen "taklet" av medspiller Azar Karadas som på desperat vis fikk feid vekk ballen. Og som om ikke det var nok, landet Olivier Occean på kneet hans...
                        - Occean landet med foten sin rett på kneet mitt, sier Dahl og viser frem et kraftig merke på innsiden av kneet.
                        - Det er litt ømt i dag, men det går bra, smiler Bjørn Dahl.

Sett av 730.000
                        730.000 mennesker så Brann - Lillestrøm på TV 2. Ingen kamper i 2007 hadde like mange seere.
                        Den siste kampen med flere seere var Brann - Rosenborg i 2006, som hadde 938.000 seere.
                        - Det er et fantastisk driv over interessen rundt norsk fotball, og Brann er et av de store lokomotivene. Tallene så langt i år er rett og slett fantastiske, og dette er altså bestenoteringen så langt, sier TV 2s fotballsjef Vegard Jansen Hagen til Branns hjemmeside.

iTromsø – også kjent som Mediehuset iTromsø og itromso.no – er en avis med grundig, viktig og underholdende journalistikk for tromsøfolk

Kommentar

• RSP
                          Moderator
                          • Aug 2004
                          • 10498

Espen Berntsen dømmer LSK-Viking mandag 5. mai

Kommentar

• RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

Terper ekstra på avslutninger

TVROMERIKE: – Men det var ikke lett å se i går, innrømmer Magnus Myklebust.

Publisert 28.04.2008 - 18:44

Se innslag på TVROMERIKE:

Kommentar

• RSP
                              Moderator
                              • Aug 2004
                              • 10498

lsk.no

LSK-TV: - Poengene er på vei

Tom Nordlie var skuffet etter tapet i Bergen søndag kveld, men fikk se sine disipler spille på en helt annen måte mot fjorårets seriemestere.

Av: Ole Kristian Bakkene

- Resultatmessig er vi selvsagt skuffet, men vi fremsto på en helt annen måte fotballmessig selv om det ikke var helt topp, sier Tom Nordlie til LSK-TV.
                              - Det jeg er mest fornøyd med er at vi i Bergen kom under 1-0 med fullsatt stadion, og det trøkket som de har der borte. Så klarte vi å score et mål, og så ble det annullert. Så reiste vi oss igjen for andre gang, og snudde det til 1-1, og så fikk vi en trøkk til rett før pause med 10 sekunder igjen på klokka. Deretter reiste vi oss igjen og styrte andreomgangen.

Om en uke spiller LSK mot Viking hjemme på Åråsen. Tom Nordlie ønsker seg fulle tribuner.
                              - Vi trenger den støtten vi kan få mer enn noengang, sier Nordlie og legger til.
                              - Vi så jo i Bergen når vi begynte å få til spillet hvordna publikum vendte seg mot sitt eget lag. Jeg håper at Lillestrøm-publikummet er litt annerledes satt sammen, og støtter når man trenger det som mest. I medgang er alt moro, men en så stor klubb som Lillestrøm trenger nå å stå samlet.

Se hele intervjuet med Tom Nordlie på LSK-TV:

Kommentar

• RSP
                                Moderator
                                • Aug 2004
                                • 10498

LSK2 - Mandalskameratene 0-1

LSK2 har nettopp tapt 0-1 hjemme i LSK-hallen mot Mandalskameratene.

Kommentar

• RSP
                                  Moderator
                                  • Aug 2004
                                  • 10498

RB

SKUESPILLER: Vidar Riseth mener Thorstein Helstad (t.v.) spilte skuespill for å få straffespark i Bergen – en situasjon TV 2 ikke brydde seg om å kommentere. FOTO: SCANPIX

Vidar angrer ikke

ÅRÅSEN:
                                  Vidar Riseth ga TV 2-sporten inn etter kampen i Bergen. Dagen derpå angrer LSK-veteranen ingenting.

Av Per Kristian Torvik
                                  Publisert 29.04.2008 - 06:31 Oppdatert 29.04.2008 - 07:19

FILMING: TV 2-ekspertene mente Vidar Riseth filmet for å lure dommeren da Tromsø skulle hatt straffespark på Åråsen - en situasjon kanalen ifølge Riseth kom tilbake til i fire uker. FOTO: SCANPIX

Det fire minutter lange innslaget kan du se på tv2sporten.no.
                                  – Jeg ble litt ivrig akkurat da. Grunnen til at det kokte var at vi ble bortdømt da vi skulle hatt straffespark på overtid, sier Vidar Riseth.
                                  – Angrer du?
                                  – Nei, det gjør jeg ikke. Jeg synes TV 2 har gjort så utrolig mye rart i forbindelse med LSK i år. Noen ganger må de få høre det. De tar oss hele tida. De må tåle at vi tar igjen.
                                  At Vidar Riseth sier det han mener har det aldri vært tvil om. Tiraden han ga reporter Harald Bredeli vil gå inn i historien.
                                  «Etter at Magnus Myklebust skjøt og Håkon Opdal reddet, falt en Brann-spiller og tok ballen først med den ene og så med den andre hånda. Soleklart straffe. Det har sannsynligvis TV2 klipt bort», freste Riseth.

Men det hadde kanalen ikke. Etter at LSK-spilleren fikk se reprisen, var han enda klarere i sin sak.
                                  – Helt klart straffespark. Selv Brann-fansen som så det igjen på storskjerm var enig.

Pøste på
                                  Vidar Riseth var ikke ferdig med det. Han fulgte opp med forhåndsreportasjen til kampen.
                                  – TV 2 kommer til Åråsen og lager en sak om at Occean brukte albuen mot Arild Sundgot. Det er ikke rart det blir mye merkelig dømming, når de sender slike innslag, bare for å høyne temperaturen.
                                  Da reporter Bredeli lurte på om det ikke var naturlig å sende et innslag der Arild Sundgot ble forbannet og trener Tom Nordlie ropte at det vill han aldri se igjen, fyrte Riseth løs på nytt.
                                  «For å ta en annen sak. I duellen TV 2 mente jeg felte en Tromsø-spiller og de skulle ha straffespark mot oss på Åråsen, satt en ekspert – han sitter sikkert oppe her nå også – og påsto at jeg filmet skadet for at dommeren ikke skulle dømme. Det holdt dere på med i fire uker. Da Thorstein Helstad filmet og ville ha straffe her, hørte vi ingenting fra eksperten».

Ikke hårsåre
                                  – Som i fjor kan LSK igjen får stemplet på seg for å sutre og klage på alt og alle, mens dere heller burde tenke på klubbens dårlige tabellplassering?
                                  – Vi er ikke hårsåre. Noen ganger må vi rett og slett si fra. Vi har grunn til å være forbannet på TV 2s ensidige journalistikk, sier Vidar Riseth.
                                  LSK-leder Per Mathisen må igjen svare på spørsmål om klubbens omdømme.
                                  – Dette var en kamp med høy temperatur. Jeg tror Vidar tråkket til fordi han frustrert over å miste det ene poenget vi kunne fått på overtid.
                                  – Svekker det LSKs omdømme?
                                  – Det tror jeg ikke. Såpass bør vel en tv-kanal tåle, sier Per Mathisen, som ikke utelukker at andre klubber og spillere kan være enig med Vidar Riseth.
                                  Trener Tom Nordlie vil ikke si noe.
                                  – Jeg tror jeg avstår fra å kommentere akkurat den saken, sier han.

Kommentar

• SirBusby
                                    Medlem
                                    Møteplager
                                    • Sep 2006
                                    • 88

Nordlie ber om tid

Mener klubben må tåle litt motgang

GARDERMOEN (VG) Lillestrøm er sist av alle, men Tom Nordlie er helt sikker på at han kan gjøre LSK til et topplag, bare han får litt tid på seg.

[[FONT=Arial,Helvetica]TRENER ET BUNNLAG: Tom Nordlie får både ris og ros på sms som Lillestrøm-trener. Her er han på vei ut av Brann stadion etter tapet i Bergen søndag. LSK har kun to poeng (av 15 mulige) etter fem serierunder. Foto: Bjørn S. Delebekk[/FONT]

- Hvis Lillestrøm tåler litt motgang nå, så kan jeg lage et topplag av LSK på sikt. Jeg vet dét, sier Tom Nordlie.

Vi sitter i en tom ankomsthall på Gardermoen. LSK kommer fra Bergen og har tapt - igjen. Manager Jan Åge Fjørtoft har snakket i VG om at ingen er fredet på Åråsen.

Fem kamper er spilt. LSK har to poeng.

- Ikke tiden nå

Alle fotballtrenere vet at det går en grense for hvor lenge du kan la være å vinne fotballkamper før du står uten jobb. Men Nordlie ser det ikke sånn. Han mener fem kamper er lite. Og han mener han vet hvorfor det kommer til å snu for LSK.

- Jeg har lært mye på veien dit jeg er nå. Det er derfor jeg er en bedre trener og leder, sier han.

Leserne diskuterer: Hvem blir Lillestrøms neste trener?

Telefonen hans ringer og tekstmeldingene renner inn. Han får skryt og støtte. Men hjelper det, om han ikke snart blir ansvarlig for noen seirer?

- Ingen kan leve med ikke å vinne fotballkamper over lang tid. Men jeg føler ikke at den tiden er der - nå, sier Nordlie.

- Men hvorfor skal alt bli så mye bedre nå?

- Vi så en radikal fremgang mot Brann, og vi tror på dette. Vi fikk smell etter smell, men vi reiste oss hver gang og kunne tatt poeng. Sånn var det ikke i de forrige kampene. Vi har satt i gang en prosess, gjort en del varige endringer og da må det få virke en stund. Jeg kan ikke fokusere kortsiktig. Fordi jeg vet at dette vil snu. Vi må tro litt i motgang også, sier Nordlie.

- Hvorfor har det gått så galt så langt i år?

- Det er mange grunner. Noe skyldes skader på såpass sentrale spillere som Bjørn Helge Riise og Espen Søgård. Det har tatt tid å få inn måten vi skal spille på. Det skal formes en egen stall med nye spillere. Men det har kanskje blitt for mye informasjon, for mye å forholde seg til på treningsfeltet for spillerne. Vi må forenkle ting, og det har vi gjort, svarer Nordlie.

Nordlie-stilen

- Hvorfor ser vi ikke Nordlie-stilen i LSK etter halvannet år i jobben?

- Det er jeg ikke enig i. Vi spilte mange gode kamper i fjor, og også i vinter har det vært tendenser.

- Treningene dine er kjent for å være lange. Er det en grunn til dét?

- De er generelt ikke så lange, da. Men de er i hvert fall kortere nå. Dét er en av endringene vi har foretatt.

- Hva synes du om at Fjørtoft gikk ut og sa at ingen er fredet i LSK?

- Det han sa er jo ingen hemmelighet innad i klubben. Han sa det vi har pratet om, og det spiller ingen rolle for meg. Det viktigste er at jeg vet at jeg har full støtte internt, og det har jeg.

- Der oppe

- Hvor mange tap til tror du du kan ha før det er Nordlie-krise?

- Hvis vi fortsetter fremgangen spillemessig så tror jeg ikke det trenger være krise etter møtene med Viking og Rosenborg i hvert fall. Men jeg tror på poeng i de kampene. Vi så gode tendenser mot Brann, og nå er det bare å bygge opp spillerne, og bruke den opplevelsen aktivt. Og sesongen er lang. Det er april nå, det avgjøres i november. Da kan vi være helt der oppe, mener LSK-trener Tom Nordlie.

Kommentar

• RSP
                                      Moderator
                                      • Aug 2004
                                      • 10498

RB

UENIGE: LSK-trener Tom Nordlie var ikke enig med dommer Tom Henning Øvrebø om flere avgjørende situasjoner på Brann stadion søndag og ga klart uttrykk for det. FOTO: BERGENSAVISEN

Tenker ikke statistikk

ÅRÅSEN:
                                      Statistikken for de siste 14 kampene i Tippeligaen viser at LSK er dårligst. Det bryr Tom Nordlie seg ikke noe om.

Av Per Kristian Torvik
                                      Publisert 29.04.2008 - 06:30 Oppdatert 29.04.2008 - 07:21

Statistikk kan brukes til hva som helst, sier Tom Nordlie.

Det er et faktum at LSK tok 12 poeng på de ni siste serierundene i fjor, mens det er blitt to i år. Med 14 poeng er dere etter Aalesund og Strømsgodset, som så vidt unngikk nedrykk i fjor. Er ikke det alarmerende?
                                      – De som vil se bak resultatene finner ut at vi banket Aalesund 7-0 i en praktkamp, slo Vålerenga 3-1 og Rosenborg 4-1. I tillegg vant vi både semifinalen og cupfinalen i den perioden det er snakk om.
                                      LSK-treneren finner heller ingen trøst i at laget som ble seriemester under Tom Lunds ledelse i 1986 hadde en like dårlig åpning før de kom i gang.
                                      – Akkurat som statistikk hjelper det oss like lite eller like mye nå.

Prosessen
                                      Tom Nordlie har oppfattet at uansett hva som skjer i LSK, blir det diskusjoner. Det er han ikke overrasket over.
                                      – Trykket er verken større eller mindre enn jeg trodde det kunne bli. Nå er vi midt inne i en prosess som skal gjør at vi snur den dårlige trenden vi er inne i. Da spiller det liten rolle for oss hva omgivelsene tenker.
                                      – Hva skjer hvis denne prosessen ikke virker?
                                      – Jeg synes den allerede har gjort det. Vi sto fram på en helt annen måte mot Brann enn tidligere i år.
                                      – Det er umulig å friskmelde LSK etter en kamp. Dere må gjenskape prestasjonen i Bergen?
                                      – Vi skal ikke bare gjenskape den. Vi skal bli bedre.
                                      – Manager Jan Åge Fjørtoft sier at ingen skal fredes i LSK. Hva synes du om det?
                                      – Det er helt korrekt. Alle skal evalueres – også trenere, manager og ledere. Det er overhodet intet nytt i det, men noe vi slo fast allerede da vi ble enige om prosessen vi er inne i nå.

Ikke redd sparken
                                      Hvis det ikke snur mot Viking og Rosenborg i de to kampene før 17. mai, er du da redd for å få sparken?
                                      – Som fotballtrener kan du ikke gå rundt å være redd for det, langt mindre tenke på det. Mitt fokus er at vi skal lykkes i LSK. Vi har et godt trenerteam, med mer enn nok kompetanse til å greie det. Og vi har dyktige spillere, som kan mye fotball, sier Tom Nordlie.
                                      LSK-leder Per Mathisen sier det er mange ansvarlige for det som har skjedd i årets sesong – og det som skal skje.
                                      – Målet vårt er å reise oss sammen. Jeg føler meg også medansvarlig til den dårlige innsatsen, som alle andre.
                                      – Dere er sist på tabellen over de 14 siste kampene i Tippeligaen?
                                      – Det er naturligvis ikke bra. Vi har målsetting om langt mer enn det.

– Ikke tema
                                      – Hvor lenge sitter Tom Nordlie trygt som trener?
                                      – Vi har ikke noe annet tema enn at han skal fortsette å være vår trener.
                                      – Mandag kommer Uwe Rösler til Åråsen med Viking. Angrer dere at dere ga ham sparken?
                                      – Nei vi tok en beslutning den gangen, som alle står alle bak. Vi tenker kun på å legge forholdene til rette for at vi kan begynne å vinne fotballkamper igjen, sier Per Mathisen

Kommentar

• RSP
                                        Moderator
                                        • Aug 2004
                                        • 10498

P4 Sport

Tekst: Daniel Høglund
                                        Dato: 29.04.2008 06:04

P4 (Oslo): Lillestrøm har foreløpig ikke klart å snu den såkalt krisen i klubben, nå lokkes de med en god bunke penger for blir bedre.

Dekk-kongen Tommy Sharif vil nemlig gi Lillestrøm ti millioner kroner til spillerkjøp i sommerens overgangsvindu, men kun dersom resultatene begynner å komme.

Og dersom det blir seriegull på Åråsen i år, sier Sharif til VG at samtlige spillere og trenere vil få 100 000 kroner hver i bonus

Kommentar

• RSP
                                          Moderator
                                          • Aug 2004
                                          • 10498

Dagbladet

Nyheten er allerede lagt ut foran, men jeg limer inn dette fra Dagbladet (papir-VG har ellers en sak om dette i dag):
                                          Nå tilbyr han 10 millioner til nye spillerkjøp til sommeren - men stiller samtidig krav til ledelsen, uten egentlig å ville blande seg så mye inn i det sportslige ...

- Jeg sammenligner LSK med en bedrift. Og ser du at selskapet sakte, men sikkert går nedover, må du ta tak for at det skal bli endringer. Jeg synes det er mye snakk om at det vil snu, men det er resultatene som teller - akkurat som i næringslivet, sier han til VG.

En av de tingene som han mener må komme for at han skal være villig til å bla opp, er en debatt rundt trener Tom Nordlie.

Kommentar

Working...