april 2008

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

TV2 Sport

Kan denne mannen hjelpe LSK?

Amund Fjeldstad er mannen som skal få Lillestrøm til å spille bra fotball igjen.

Tabelljumbo Lillestrøm tar nå alle midler i bruk for å komme tilbake å vinnersporet til kampen mot Brann søndag kveld.
    Formasjonen er skiftet fra 4-3-3 til 4-4-2, tidligere i uken var det teambuilding med paintballskyting i skogen. Nå er den mentale treneren Amund Fjeldstad hentet inn for å få spillerne til å tenke positivt.

- 80 prosent sitter i hodet. Jeg skal hjelpe til med å få dem til å tenke mer positivt og finne frem vinnerfølelsen igjen, sier Fjeldstad til TV 2 Sporten.
    LSK-trener Tom Nordlie har stor tro på at det ikke er fotballferdighetene det skorter på hos Kanarifuglene.
    - Jeg har hele tiden sagt at dette sitter i hodet, sier han til TV 2 Sporten

Se video her:

Amund Fjeldstad er mannen som skal få Lillestrøm til å spille bra fotball igjen. Mons Ivar Mjelde trekker på smilebåndet. Hva mener du er feil med LSK?

Kommentar

• morten
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Feb 2004
      • 2156

LSK-TV: Viktigere at buret er reint
      Otto Fredrikson har fått mye skryt den siste tiden for hans sesongstart. Tidligere landslagstrener Nils Johan Semb rangerer han som Tippeliagens beste. Selv vil heller Fredrikson holde buret reint enn å motta skryt.
      Av: Ole Kristian Bakkene

- Selvfølgelig er det øgy å få skryt, men vi må få holdt buret reint igjen i Tippelaigen. Deretter kan vi kanskje skryte litt av oss selv. Så lenge vi slipper inn mål, så er det heller ikke moro å være keeper, sier Otto Fredrikson til LSK-TV.
      - Personlig er jeg middels fornøyd med egen innsats. Jeg er i tillegg veldig skuffet over hva vi har prestert som et lag. Nå har vi imidlertid jobbet knallhardt for å komme på sporet igjen.

Brann på søndag er en fin mulighet til å rette opp dette, mener Fredrikson.
      - Vi har en fin sjanse til å ta vår første seier for i år. Med jobben som har blitt lagt ned skal vi også få til en bedre prestasjon, og dermed også et bedre resultat.

Se resten av intervjuet med Otto Fredrikson på LSK-TV. Få også med deg Frode Grodås sin vurdering av sin keeperelev.
      [CENTER]

Badekar
      http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI

Kommentar

• RSP
        Moderator
        • Aug 2004
        • 10498

Alt før runden (100% Fotball)

Brann – Lillestrøm:

Lillestrøm har en positiv bortestatistikk i Bergen i eliteserien. LSK har vunnet 13 kamper i Bergen, Brann har vunnet 11, mens fem kamper har endt uavgjort. Men på total målforskjell leder Brann med 44-41.

Lillestrøm putter ofte på Brann Stadion, og har scoret minst ett mål på sine siste 13 bortekamper mot Brann i eliteserien.

Brann tapte ikke en eneste seriekamp hjemme sist sesong. Rekken uten tap lyder på 16 hjemmekamper for bergenserne. Dette er også klubbrekorden.

Brann finner stort sett nettmaskene hjemme. Laget har scoret minst ett mål i de siste 20 hjemmekampene i eliteserien.

LSK har en tung periode i serien, og har ikke vunnet på sine siste seks eliteseriekamper. Vinner de ikke i Bergen tangerer de klubbrekorden på syv kamper uten seier.

Dersom LSKs Arild Sundgot spiller mot Brann blir det hans eliteseriekamp nummer 250.

Lagstatus:
        Brann (11): Keeper Håkon Opdal er tilbake etter knetrøbbel og matforgiftning.
        Lillestrøm (14): Khaled Mouelhi er tilbake etter karantene. Bjørn Helge Riise, Markus Kieseneber, Marius Johnsen og Espen Søgård er fortsatt ute med skader.
        Tilsvarende kamp i fjor: 3-1.
        Dommer: Tom Henning Øvrebø, Nordstrand.
        http://fotball.fvn.no/eliteserien/article106104.ece

Kommentar

• Slakter Fjes
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Oct 2006
          • 288

Scorer alltid i Bergen (RB)

Scorer alltid i Bergen

ÅRÅSEN:

Helt siden 1993 har LSK-spissene scoret mot Brann i Bergen. Olivier Occean og Arild Sundgot har tenkt å opprettholde statistikken.

– Jeg scoret årets første mot Molde sist helg, og håper jeg har kommet inn i en god trend igjen, sier Olivier Occean.

Han har spilt i Bergen fire ganger – og scoret hver gang. I 2004 og 2005 gjorde han mål for Odd og sikret uavgjort i begge kampene. I de to siste oppgjørene for LSK scoret han både i 1-1 oppgjøret i forfjor, og da det ble tap 1-3. Ollie satte ballen i mål i et oppgjør der LSK dominerte de første 55 minutter uten å få uttelling.

– Statistikk betyr jo ingenting søndag. Jeg liker meg i Bergen. Det er en fin atmosfære på kampene, som gir deg lyst til å spille.

– De har også press

Kanadieren har merket seg at ting ikke er som det skal være i Brann heller.

– Alt har ikke gått på skinner for dem heller i år. De kan oppleve et større press enn oss.

– Dere må har en seier snart?

– Det er altfor lenge siden vi har vunnet. Vi må bare stå på.

– Å spille sammen med Arild Sundgot nå kan være bra for dere begge?

– Å ha Arild ved siden er bra for meg. Jeg får brukt mer av det jeg er god på i samspill med ham, mener Olivier Occean.

Er på gang

Har Occean gjordt det bra i Bergen, gjelder det samme for Arild Sundgot, selv om det er fire år siden sist han scoret på Brann stadion.

– Jeg hadde noen gode sesonger der borte. Jeg liker meg på stadion og mener det er på tide at jeg gjør mål mot Brann igjen, sier Sundgot.

Han gjorde hat trick da det ble 5-1 seier i 2004 og to mål i 1999, da LSK vant 3-1. I tillegg scoret han en gang både i 1998 og 2003.

– Fire seirer mot Brann, der jeg scoret i alle, er en bra statistikk.

– Da gjenstår det bare at du får ting til å stemme?

– Jeg hadde skadeproblemer i vinter. Først nå føler jeg at formen er i anmarsj. Jeg håper jeg kan være med på å løfte laget fra den dårlige sesongstarten vår.

– Utfyller hverandre

– Du og Occean sammen på topp er ingen dårlig løsning akkurat nå?

– Jeg synes vi to har utfylt hverandre på en god måte når vi har spilt sammen. Jeg trives feilvendt, mens Ollie er best når han får ballen og kan gå mot mål.

Arild Sundgot er sikker på at LSK er bedre enn resultatene laget har oppnådd i år.

– Men vi kan ikke bare går rundt og si at vi mener vi er bedre enn tabellen viser. Vi må ta tak i problemene og vise at vi kan prestere på et høyere nivå, mener han.

Tror på duoen

Søndag vil trener Tom Nordlie har spillerne flest mulig ganger i de situasjonene de liker best.

– Der tror jeg Ollie kan komme oftere når han har Arild i nærheten. Det har vært slitsomt for ham å være alene på topp i mange situasjoner før i år, mener Nordlie.

Han er glad Sundgot er meldt på vei mot formen.

– Arild trenger mye trening, og mistet en del i vinter. Han kan gi oss en ekstra dimensjon med sin smarthet, sier Tom Nordlie.

Søndag ser han mer enn gjerne at Sundgot og Occean plusser på sine til sammen 11 scoringer mot Brann i Bergen siden 1998 med et par til.
          "And I never thought this life was possible.
          You're the yellow bird that I've been waiting for."
          Bright Eyes - Poison Oak

Kommentar

• Kanarizz2
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Oct 2005
            • 355

Ga Sundgot en albue

Olivier Occean ga lagkamerat Arild Sundgot en albue på trening, men likte ikke å få kjeft av Tom Nordlie.
            Tenningsnivået skal være høyt på treningene til klubbene i Tippeligaen. Men på Lillestrøm-treningen på Åråsen fredag, ble det vel hett.
            Rødt kort
            Olivier Occean og Arild Sundgot var i en duell der canadieren mistet besinnelsen totalt og ga lagkameraten en albue i ansiktet med vilje.
            - Jævla idiot, ropte Sundgot til Occean flere ganger.
            Trener Tom Nordlie så situasjonen og kjeftet naturlig nok på den tidligere Odd-spissen.
            - Ikke gjør det der igjen noensinne. Hvis du gjør sånt i kamp er det rødt kort, sier Nordlie til Occean.
            - Det er gult
            Occean er tydeligvis ikke helt oppdatert på regelverket og var uenig med sin trener.
            - Det er gult kort, svarte han mens han gikk vekk i fra Nordlie og var tydelig forbannet.
            - Ikke gjør det igjen, ropte Nordlie.
            Det er ikke bare i LSK-leiren det går hett for seg. Under Rosenborg-treningen på torsdag begynte trøndernes keepere, Rune Almenning Jarstein og Alexander Lund Hansen å krangle heftig.

Olivier Occean ga lagkamerat Arild Sundgot en albue på trening, men likte ikke å få kjeft av Tom Nordlie.
            ------Sørum kanaris------

100% Støtte

Kommentar

• RSP
              Moderator
              • Aug 2004
              • 10498

lsk.no

LSK-TV: Nordlie gleder seg til søndag

LSKs hovedtrener, Tom Nordlie, håper at man får igjen for den harde jobben de siste ukene, og at prossessene som har blitt satt i gang får tid til å virke.

Av: Ole Kristian Bakkene

- Det hadde passet fint med seier i Bergen, men det er viktig som Frank (Grønlund, daglig leder i LSK) sier at når vi har satt i gang noen prossesser så må vi også la de få tid til å virke litt. Da må vi ikke ha nye prossesser selv om vi skulle gå på en smell. De tre kampene vi får nå mot Brann, Viking og Rosenborg er det fullt mulig å vinne, sier LSKs hovedtrener til LSK-TV.
              - Men det er vel heller ikke usannsynlig at man kan gjøre det motsatte. Nå er det derfor viktig at de tingene får lov til å virke, og at vi ser forandringer på laget, og så får vi over tid håpe at det fører til gode resultater og det er jeg sikker på at det gjør. Det er det også fullt mulig at det gjør nå allerede på søndag.

Se resten av intervjuet med Tom Nordlie på LSK-TV her:

Kommentar

• morten
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Feb 2004
                • 2156

rb

STØTTESPILLER: Amund Fjeldstad heter mannen som er støttespiller for LSK-trener Tom Nordlie i jobben med å reise laget etter en svak sesongstart. FOTO: KAY STENSHJEMMET
                Tenker LSK - ikke Brann

ÅRÅSEN::
                LSK-trener Tom Nordlie har kun tenkt på LSK denne uka, lite på motstanderen foran søndagens kamp
                Av Av Per Kristian Torvik per.kristian.torvikrb.no 63 80 48 01
                Publisert 26.04.2008 - 22:00 Oppdatert 26.04.2008 - 21:36
                Tips en venn om denne saken
                Skriv ut denne siden

.– Jeg kjenner Brann godt. Akkurat nå er vi mer enn nok å gjøre med å få vårt eget mannskap til å fungere, sier Tom Nordlie.
                Han tror likevel Brann-trener Mons Ivar Mjelde tenker noe i samme bane som ham i øyeblikket.
                – Jeg ser for meg et mer direkte Brann enn før. De har heller ikke innfridd slik de ønsker så langt i år.
                – Hvordan skal dere framstå?
                – Vi må ikke bli vendt bort så lett. Vi må presse dem hardt og ikke gi dem rom til å spille det spillet de kan best på Brann stadion.
                Tom Nordlie ønsker å se sine spillere i flest mulig situasjoner de best liker å være. Han har tro på at et nytt samarbeid mellom Arild Sundgot og Olivier Occean skal gi resultater.
                – Vi spilte det beste vi har gjort i år mot Aalborg på La Manga. Vi slo Aalesund 7-0 i en praktkamp på Åråsen i fjor, og vi vant cupfinalen mot Haugesund. Alle tre gangene fungerte samarbeidet med Sundgot og Occean perfekt. Det kan godt gjøre det også mot Brann, sier Tom Nordlie.
                FØLG BRANN – LSK PÅ RB. NO FRA I KVELD KL. 20.00
                Badekar

Kommentar

• RSP
                  Moderator
                  • Aug 2004
                  • 10498

Aftenposten (100% Fotball)

SKADET: Vidar Riseth. ( Foto: Thomas Andersen , Digitalsport )

Riseth skadet, Mouelhi inn

Khaled Mouelhi er tilbake fra karantene og går rett inn på LSK-laget, trolig på bekostning av skadede Vidar Riseth.

Av: André Almløv
                  Publisert: 27.04.2008 kl. 12:07
                  Endret: 27.04.2008 kl. 12:12

Riseth skulle i utgangspunktet flyttes ned i midtforsvaret, men hinket skadet av treningen på fredag og et ytterst tvilsom til Brann-kampen.
                  - Jeg tråkket over mot Molde og måtte gi meg. Denne uka har det gått greit, men i dag kom smertene tilbake. Jeg er ikke særlig optimist med tanke på søndagens kamp nå, sier Riseth etter fredagens LSK-trening.

Vanskelig venstreside
                  Hvis Riseth ikke blir klar fortsetter Pål Steffen Andresen som Frode Kippes makker i midtforsvaret. I så fall må trener Tom Nordlie skrinlegge planene om å flytte venstreback Jon Midttun Lie fremover på banen. På formasjonstreningen denne uka har nemlig Riseth spilt midtstopper, mens Andresen har spilt venstreback og Midttun Lie venstre spiss.

Vil videreutvikle
                  Riseth har de siste kampene spilt sentral midtbane, en plass Khaled Mouelhi uansett ville tatt mot Brann. Han er tilbake fra karantenen, og har vist meget god form på trening. Dersom Midttun Lie må ta venstrebacken, fortsetter Nordlie trolig med Arild Sundgot, Olivier Occean og Magnus Myklebust i angrepet. Sistnevnte hadde trolig sittet på benken hvis ikke Riseth hadde vært skadet.

- Det blir en tøff kamp der Brann er favoritter. Men vi skal prøve å videreutvikle det vi så i førsteomgangen mot Molde, sier LSK-trener Tom Nordlie.

Nordlie tar trolig ut dette laget mot Brann (4-3-3): Otto Fredrikson – Steinar Pedersen, Pål Steffen Andresen, Frode Kippe, Jon Midttun Lie – John Anders Bjørkøy, Khaled Mouelhi, Simen Brenne – Magnus Myklebust, Arild Sundgot, Olivier Occean.

Kommentar

• RSP
                    Moderator
                    • Aug 2004
                    • 10498

100% Fotball

HELIKOPTER: Keepertrener Frode Grodås har akkurat slått fast at solen skinner og at gresset er grønt. Flere beskjeder blir det vanskelig å gi på Lillestrøms treningsfelt da helikopteret suser over banen. ( Foto: Olsen Olav )

Er redningen nær?

SKADEPLAGET: Skadene har herjet Lillestrøm i år. Marius Johnsen tok sykkelen sin med på trening, mens Markus Kiesenebner gjorde sitt beste for å holde følge. ( Foto: Olsen Olav )

VETERANER: Åråsen-veteranene har mye å diskutere. Som for eksempel hvorfor Olivier Occean (i forgrunnen) scorer så få mål. ( Foto: Olsen Olav )

SJEKKER PULSEN: Fysikktrener Erlend Slokvik er ekstremt interessert i treningsmetoder. Her sjekker han at Lillestrøm-spillernes puls er som den skal. ( Foto: Olsen Olav )

De sier at det er krise på Åråsen. Er det derfor det flyr et redningshelikopter over banen?

Av: Robert Veiåker Johansen
                    Publisert: 27.04.2008 kl. 12:54

På baksiden av Åråsen stadion står Tom Nordlies Audi parkert utenfor hoveddøren. "Reservert Tom Nordlie", står det en lapp på veggen. Lappen er festet så dårlig at det vil være en smal sak å erstatte Nordlies navn. Mens sjefen er i noe så ufarlig som et personalmøte, sitter spillerne i 2. etasje og ser video. De ligger sist på tabellen. Det er med andre ord neppe en lystig film.

På den andre siden, utenfor tippekiosken (der du blir tilbudt 3,55 ganger innsatsen tilbake hvis du setter penger på at eliteseriens bunnlag slår forrige sesongs seriemester i Bergen i dag) står to menn og prater.

Den ene: - Ja, enig.

Den andre: - Men jeg setter likevel et stort spørsmålstegn ved hvordan en trener. . .

Resten av setningen svelges hel av en bil som spinner forbi. Åråsen er ikke bare et fotballstadion. Bilsalg er like viktig som ballsalg her, men nå er det ball det gjelder, og vi setter oss for å vente i etasjen under spillernes videomøte.

- Er du i systemet? spør en mann som kommer inn i gangen.

- På en måte. I Aftenposten-systemet. Og du?

- Jeg driver med massasjestoler.

- Det trenger de vel her?

- Ja, de har lånt den aller råeste. Kom nettopp på markedet. Masserer helt opp hit over skuldrene, her vi har så mange plager fordi det er så mye vi skal rekke. Dersom du har fem minutter til overs, kan du få prøve den.

Bryt ned, bygg opp

Om Lillestrøm hadde hatt 12 poeng, ville det ha vært fantastisk. Ni poeng ville ha vært meget bra. Seks poeng: greit. Men laget har bare to, ligger sist før dagens bortemøte med et nesten like dårlig Brann, og, hold deg fast, TV 2s Ivar Hoff har allerede vært ute og sagt at Tom Nordlie bør få sparken. Googler du ordene "Ivar Hoff og sparken", får du over 2000 treff. Han har altså sagt sånt før.

Litt senere på dagen skal treneren bli konfrontert med Hoffs ord, og svare blidt:

"Ivar Hoff som Lillestrøm-trener: Null titler. Tom Nordlie som Lillestrøm-trener: Ett år, en tittel".

Bortsett fra det, ligner ikke Nordlie på seg selv denne dagen. Han ligner i hvert fall ikke på bildet som er skapt av ham etter snart 15 sesonger i toppfotballen. Ikke roper han. Ikke sparker han vannbøtter. Ikke er han sinna. Ikke bruker han fyord og kaller spillerne ting. Han gir dem små "high fives", skryter av dem, smiler, og holder rundt dem. Pratingen, og ikke minst brølingen, overlater han til assistentene sine, Svein Cato Bakkemo og Frode Grodås.

Begge oppfører seg som om det er en helt ny type lykkepille på markedet.

Tesen, får vi etter hvert vite, er at selv den mest ubetydelige vellykkede kortpasning skal roses. Køen av dem som vil fortelle Lillestrøm-spillerne hvor dårlige de er, er lang nok fra før.

- Føles det bra? spør Grodås keeperne sine, Otto Fredrikson og Lars Ivar Moldskred.

(Stille).

- Føles. Det. Bra?

- U-hu.

- Da må dere svare! Sola skinner! Dere er på gress! Det er bra!

Skader, alltid skader
                    Gresset er treningsfeltet ved Åråsen stadion. I avisene står det at det er krise her. Men ingen investorer henger på gjerdene, ingen supportere står på barrikadene, og journalistene får du plass til inni en elbil, om du ser bort fra de tre fra Sørumsand videregående skoles medielinje. Tom Nordlie plages riktig nok av støy, men skal vi tro ham, er det en annen type støy: Kjeller flyplass er nær, og en ny tribunerekke under oppføring et innkast unna. Nordlie sier at han ennå har til gode å lede en økt uten maskiner i bakgrunnen, og at det har tatt lengre tid å bygge den ene tribunen enn hele Ullevaal stadion.

- Det er greit at dere griller i lunsjen, gutter, men dere trenger ikke å gjøre det oppå banen, melder han til arbeiderne, og nikker mot restene av en engangsgrill.

Like ved trener restene av det som kunne ha vært et halvt godt LSK-lag. Espen Søgård. Bjørn Helge Riise. Marius Johnsen. Markus Kiesenebner. Tom Nordlie har lyst til å si høyt at dersom Stabæk hadde manglet Nannskog, Pall Gunnarsson, Tchoyi og Alanzinho, så hadde avisenes kommentatorer i hvert fall vurdert å nevne det før de krevde Jan Jönssons avgang, men han sier det ikke høyt likevel.

Tester puls og blod
                    På feltet er det hett, hardt og heftig, og fysikktrener Erlend Slokvik går med jevne mellomrom bort til en bærbar PC for å sjekke spillernes puls. Er den unaturlig høy, stikker han i dem for å få blod til en lactattest. Den tidligere orienterings- og skiskyttertreneren er beskyldt for å ha trent Lillestrøm i senk. Hverken computeren eller hovedpersonen er enig.

- Det går an å være ute av form uten å ha trent for hardt, slår han fast.

- Det er folk som mener at vi har trent for hardt som jeg aldri har sett på feltet vårt. I forrige uke trente vi bare seks og en halv time. I hele fjor hadde vi økter på mellom syv og ni kvarter, i år har de vært på mellom seks og åtte kvarter. Jeg tåler at folk er faglig uenige med meg, men jeg er lei av å diskutere myter, sier Tom Nordlie før han lar seg intervjue av Sørumsand videregående.

Over ham sirkler et redningshelikopter.

LSKS FIRE FØRSTE:
                    Tromsø (h): 1-1
                    Stabæk (b): 2-4
                    Vålerenga (h): 0-3
                    Molde (h): 1-1

Lillestrøm nevnt først. Klubben står med to poeng og er sist. Gultrøyene har spilt på øverste nivå sammenhengende siden 1975. Bare i 2000 hadde de en like dårlig start. Da endte de på 6. plass.

Kommentar

• Slakter Fjes
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Oct 2006
                      • 288

Alt å vinne – alt å tape (rb)

Alt å vinne – alt å tape

ÅRÅSEN:

LSK har satt i gang en prosess for å snu en elendig seriestart. Bare noen seirer i løpet av den kommende måneden vil vise om den blir en suksess.
                      Av Per Kristian Torvik Publisert 27.04.2008 - 13:13 Oppdatert 27.04.2008 - 14:36

Et tre timers langt møte med de mest rutinerte lederfigurene i laget etter tapet mot Stabæk var første skritt.

Tom Lunds ekspertise gir forhåpentligvis positive utslag. Siden er uttynning av treningene og nye prioriteringer i arbeidet kommet til.

Siste fra Åråsen er at Amund Fjeldstad, som jobber med å få grupper til å fungere i en prestasjonskultur, skal være med og ta tak i de mentale prosessene, for at spillerne skal få tilbake troen på det de driver med.

Nå er ikke folk med psykologisk innsikt som en del av et støtteapparat noe nytt i idretten.

LSK brukte selv psykiater Leif Roar Falkum aktivt allerede på 1980-tallet. Tom Nordlie har jevnlig besøkt Frank Beck i Tønsberg. Det er samme mannen som Johann Olav Koss kjørte lange veier for å møte i sine forberedelser for å vinne tre olympiske gullmedaljer i Lillehammer-OL.

Kan Fjeldstad være med på å løse opp i de mentale sperrene som åpenbart rir LSK for tida, er ingenting bedre enn det.

Men om han ikke lykkes: vær sikker på at TV2 og VG kommer til å latterliggjøre hele prosjektet. Allerede fredag sto Brann-trener Mons Ivar Mjelde fram på TV 2 og flirte litt av det.

Seier betyr alt

Ingenting plager spillere, trenere og ledere mer fra mars til november enn tapte fotballkamper. Knapt i noen andre yrker preger resultatene hverdagen mer enn i en fotballklubb.

I LSK er det like ille som i Rosenborg og Vålerenga. Klubben har basert hele sitt rykte på å være en toppklubb i Norge.

Hvis LSK ikke har målsetting om å være med i toppen, kan det være det samme med hele greia. Når så tabellen etter fire serierunder forteller den nakne sannhet at LSK befinner seg på bånn, har varsellampene begynt å blinke.

Mer enn møter, regulering av treningene og psykologer, er det kun én ting som er helt avgjørende i den situasjonen LSK har viklet seg inn i:

Laget må begynne å vinne, aller helst mot Brann i kveld. Da kommer neste uke til å arte seg helt annerledes på Åråsen, med forberedelse inn mot neste kamp mot Viking.

Gode vaner

Jeg hører med blant dem som tror at tradisjoner er med på å skape gode fotballag. Gode vaner er også noe fotballspillere tar med seg.

Når Arild Sundgot og Olivier Occean har scoret til sammen 11 mål på Brann stadion, skal de tro at det er mulig å gjøre det en gang til. Førstnevnte var i en periode et mareritt for hjemmelaget, med scoringer i fire kamper LSK vant fra 1998 til 2004.

Spillere som Simen Brenne, Khaled Mouelhi og John Anders Bjørkøy vet at de kan mye mer enn det de har prestert så langt. Det handler om, som skadede Bjørn Helge Riise korrekt sa det, å ville ha ballen, spille den, løpe og få den tilbake.

Så enkelt – og likevel så vanskelig for LSK, som har alt å vinne, men også alt å tape den kommende måneden.
                      "And I never thought this life was possible.
                      You're the yellow bird that I've been waiting for."
                      Bright Eyes - Poison Oak

Kommentar

• morten
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Feb 2004
                        • 2156

fxt

LSK følte seg snytt

( Foto: Scanpix )

Lillestrøm klaget på mye etter tapet mot Brann.

Av Dag Langerød

BRANN-LSK 2-1
                        LSK-trener Tom Nordlie og midtstopper Vidar Riseth var enige etter kampen. LSK skulle hatt straffe på overtid. Magnus Myklebust ble spilt gjennom, kom alene mot Brann-keeper Håkon Opdal, men skjøt rett på.
                        Så datt Bjørn Dahl på ballen, hånden var borti ballen og for LSK-duoen skulle det bare vært en utgang.
                        - Soleklar straffe, sier Vidar Riseth til TV 2.
                        Han fikk støtte av LSK-trener Tom Nordlie, men de gulsvartes trener tok likevel med seg mye fra kampen.
                        - Myklebust skal score, men det er hands, sa Nordlie.

Foto: Scanpix

Før han raskt la til.
                        - Dømt er dømt, og spilt er spilt. Dette var uansett fremgang for oss. Vi gjorde en kamp som var Lillestrøm verdig, og det har vi ikke gjort hittil i serien. Vi fremstår bedre organisert, fortsatte han.
                        I paisen fremstod han ikke like rolig.
                        - Jeg er forbannet, sa han til TV 2 da.
                        Årsaken var at dommeren hadde gitt Brann et frispark rett før 2-1-målet - ti sekunder etter at Arild Sundgot ikke fikk frispark for nesten nøyaktig det samme i duell med Azar Karadas.
                        - Det må være konsekvent. Jeg er forbannet, sa Nordlie.
                        Badekar

Kommentar

• morten
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Feb 2004
                          • 2156

db

STRAFFE? Det mener Vidar Riseth om situasjonen der Bjørn Dahl ramlet over ballen slik at den traff armene hans.
                          Foto: Marit Hommedal, Scanpix
                          Rasende Riseth etter nytt LSK-tap

- En kortstokklek.

ANDERS LARSEN OG SIGBJØRN STRAND

(31) Tips venn: Del

BERGEN/OSLO (Dagbladet.no): Brann - Lillestrøm 2-1.
                          UTLIKNING: Arild Sundgot ga Lillestrøm håp med 1-1-målet.
                          Foto: Marit Hommedal, Scanpix
                          Brann - Lillestrøm 2-1 (2-1)

17 228 tilskuere
                          Mål: 1-0 Gylfi Einarsson (22), 1-1 Arild Sundgot (40), 2-1 Njogu Demba-Nyrén (44).
                          Dommer: Tom Henning Øvrebø, Nordstrand.
                          Gult kort: Gylfi Einarsson, Azar Karadas, Brann, Frode Kippe, John Anders Bjørkøy, Pål Steffen Andresen, Arild Sundgot, Vidar Riseth, Lillestrøm.

Brann (4-4-2): Håkon Opdal - Cato Guntveit, Azar Karadas, Kristjan Örn Sigurdsson, Erlend Hanstveit - Jan Gunnar Solli (Bjørn Dahl fra 33.), Gylfi Einarsson (Tijan Jaiteh fra 65.), Eirik Bakke, Petter Vaagan Moen - Thorstein Helstad, Njogu Demba-Nyrén (Robbie Winters fra 67.).

Lillestrøm (4-3-3): Otto Fredrikson - Steinar Pedersen, Vidar Riseth, Frode Kippe (Magnus Myklebust fra 46.), Pål Steffen Andresen - Simen Brenne (Karim Essediri fra 72.), Khaled Mouelhi, John Anders Bjørkøy - Olivier Occean, Arild Sundgot, Jon Midttun Lie.

To av fjorårets argeste gullrivaler møttes til bunnoppgjør i Bergen, da Brann tok imot Lillestrøm på stadion i kveld.

Det var mange som var arge under og etter kampen i kveld også. Sintest av alle var Vidar Riseth. Blant annet på at det ble delt ut sju gule kort. To til Brann og fem til LSK.

- En kortstokklek. Det er for gærent at det blir så mange kort, sier LSK-spilleren til TV 2.

Også Tom Nordlie mener Tom Henning Øvrebø var for kjapp til å gripe i lommene.

- Når det er to spillere som krangler, gis det ett kort til hvert lag. Det går an å snakke og roe det ned, sier LSK-treneren til TV 2.

[FONT=Arial]- Borti begge hendene[/FONT]
                          Riseth var rasende da han snakket med TV 2 etter kampen. Han mente også LSK ble snytt for straffespark mot slutten av kampen.

- Jeg snakker om situasjonen på slutten og så slår jeg inn til Myklebust. Myklebust skyter og etter det er ballen borti begge hendene til Dahl.

Faktum er at Brann-back Bjørn Dahl falt og tok seg for med hendene. Da returen fra Håkon Opdal kom i hans retning, traff den han både i armene og brystet. Men det spørs om han kunne kommet seg unna på noen måte.

[FONT=Arial]Stort tempo[/FONT]
                          Begge lag gikk ut i stort tempo, og det var tydelig at det var mye som sto på spill for de to antatte gullrivalene.
                          Etter bare tre minutter gikk den tidligere Lillestrøm-spilleren Gylfi Einarsson i bakken innenfor Lillestrøms 16-meter og et heltent publikum ropte på straffe.
                          Kveldens dommer, Tom Henning Øvrebø, var imidlertid sikker i sin sak og beholdt fløyta i hånda. Den endte i håndgemeng og som vanlig var Vidar Riseth sentral i krangelen som utspilte seg.

[FONT=Arial]Sentral mot gamle lagkamerater
                          [/FONT]
                          Gylfi Einarsson spilte sin første Brann-kamp fra start og var sentral i det meste som foregikk av kontroverser i den første omgangen.
                          Etter 20 minutter endte islendingen nok en gang i klammeri med en av sine tidligere lagkamerater og denne gangen var det stopperkjempen Frode Kippe som ville ha et ord med i laget. Øvrebø belønnet begge spillere med gult kort etter hendelsen. Bare et par minutter senere skulle Einarsson få sin hevn.
                          Midtbanekrigeren mottok ballen i feltet fra høyrekanten og plasserte ballen rolig i venstre hjørne bak Lillestrøm-keeper Otto Fredrikson. En herlig revansj for Gylfi Einarsson.
                          Etter 30 minutter måtte Jan Gunnar Solli forlate banen etter å ha pådratt seg en skade og veteranen Bjørn Dahl erstattet høyrevingen.

[FONT=Arial]Dramatisk avslutning
                          [/FONT]
                          Det ble en dramatisk avslutning på førsteomgangen i Bergen.
                          Etter 40 minutter kom Occean seg fri på høyresiden av Branns 16-meter og spilte inn til spissmakker Arild Sundgot. Sunnmøringen banket ballen kontant i mål og det så ut til å ende 1-1 etter de første 45 minuttene.
                          Branns gambiske stjerneskudd ville det imidlertid annerledes.
                          Brann fikk frispark etter 45 minutter, og Lillestrømspillerne rakk knapt å stille opp noen mur før Njogu Demba-Nyrén lurte ballen i høyrehjørnet bak en sprellende Fredrikson.
                          Det var et lurt frispark, men Lillestrøm-keeperen må nok ta på seg noe av skylda for målet til Brann.

[FONT=Arial]Kippe ut
                          [/FONT]
                          Frode Kippe måtte ut med en stiv lyske i pausen og unggutten Magnus Myklebust erstattet den sentrale stopperen.
                          Torstein Helstad fikk en enorm mulighet etter bare fem minutter av andre omgang, men fjorårets toppscorer satte ballen svakt i nettveggen, en kjempesjanse for å sette spikeren i kista for Brann-spissen.

[FONT=Arial]Jevn midtperiode
                          [/FONT]
                          Etter sjansen kom en relativt jevnspilt periode på stadion. Begge lag kjempet heroisk og det var ingen tvil om at oppgjøret var viktig for spillerne. Både innbytter Robbie Winters og Torstein Helstad kom til halvsjanser, men de store sjansene uteble.
                          Etter drøyt 70 minutter ble målscorer Gylfi Einarsson byttet ut og erstattet av den spennende Tijan Jaiteh, til stor jubel fra Brann-fansen. Like etter var det Njogu Demba-Nyrén sin tur til å bli byttet ut og dermed var begge Branns målscorere tatt av banen.

[FONT=Arial]Svak avslutning
                          [/FONT]
                          I det man skulle tro Lillestrøm skulle sette inn en forrykende sluttspurt dalte derimot tempoet i kampen ytterligere. Kanarifuglene malte og malte, men Brann virket farlige på sine overganger.
                          Ett minutt på overtid kom Magnus Myklebust helt alene igjennom for Lillestrøm, men landslagskeeper Håkon Opdal reddet mesterlig. En enorm sjanse på tampen for Lillestrøm, og en rasende Vidar Riseth pådro seg gult kort etter å ha kjeftet intenst på Øvrebø.
                          Kampen endte 2-1 til Brann og publikum og spillere kunne juble.
                          Badekar

Kommentar

• morten
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Feb 2004
                            • 2156

vg

- Vi blir fremstilt som de store stygge ulvene

...Riseth mener ryktet ødelegger for LSK

BERGEN (VG Nett) LSK-profilen Vidar Riseth var kraftig oppgitt over TV 2 etter nok et nederlag for romerikslaget.
                            [FONT=Arial]Av ANDREAS NYHEIM

[/FONT]

Riseth mener en TV 2-reportasje i helgen som omhandlet Olivier Occeans albuebruk, har bidratt til å forverre klubbens rykte. Og at Lillestrøm ikke hadde dommer Tom Henning Øvrebø på sin side i viktige situasjoner mot Brann.

Blant annet hevdet LSK-leiren seg snytt for straffe i de hektiske sluttminuttene der laget var svært nær 2-2-utligning.
                            Les også:
                            Brann-nykommernes store kveld

- Det var jo soleklar straffe til oss på slutten der. Brann-spilleren (Bjørn Dahl) har jo begge hendene på ballen, det var en klar hands. Så gir han to spillere gult kort, det er jo nesten som en kortstokk-lek utpå der!

- Vi blir fremstilt som de store stygge ulvene av TV 2. Se for eksempel på Olivier Occean før dagens kamp, hvor mange gule kort har han for albuebruk? Ett! Så blir han fremstilt som om han har gitt Brann-keeper Opdal en yrkesskade, fortsatte Riseth rett foran kameralinsene til nettopp TV 2 etter kampslutt.

Eriksen: - Ikke Straffe

"Straffesituasjonen" oppstod da Magnus Myklebust ble spilt fri midt foran mål, men Opdal reddet. På returen var Bjørn Dahl i duell med Myklebust, og ramlet oppå ballen. TV-bildene viste klart at ballen var nær hendene på Brann-backen.

- Jeg mener det ikke er straffe. Et sted må armene til Dahl være, sier Bengt Eriksen, fotballekspert hos TV 2.

Også før pause var LSK-sinnene i kok. Da mente Tom Nordlie at dømmingen var inkonsekvent - og at LSK ikke fikk frispark for en lignende situasjon som da Frode Kippe stoppet Thorstein Helstad like før pause. Den situasjonen endte med frispark - og at Njogu Demba-Nyrén banket inn 2-1-målet.

- Det er surt at det blir frispark i forkant av 2-1. Kan hende at det er frispark, man da må man være konsekvent og blåse for Arild (Sundgot) i andre enden også. Det føles som vi får de fleste 50/50-situasjoner mot oss, sa Nordlie etterpå.

- Synd hvis han blir stigmatisert

LSK-treneren reagerte også på at hans lag fikk hele fem gule kort, mot to for rødtrøyene for Bergen.

- Nå har vi allerede 3-4 mann med to gule kort. Det kan bli et nytt problem for oss, innser Nordlie, som også hadde merket seg omtalen av Olivier Occean før kampen:

- Det er synd hvis han blir stigmatisert. "Ollie" var i noe gruff i dag og da strakk han opp hendene og gikk unna. Det handler om å være sterk i hodet, legger LSK-sjefen til

Så la Nordlie vekk både tabellsituasjonen og dommersnakk, og gikk over til å rose sitt eget mannskap.

- At vi ikke får poeng, er jeg selvsagt ikke fornøyd med. Men vi kommer tilbake selv om vi ligger under. Det er sterkt psykisk av en gjeng som har ligget langt nede. Mentalt var dette kjempefremgang, og det var ganske stor fremgang spillemessig også, sa Tom Nordlie.

Mjelde uenig i LSK-kritikken

Brann-sjefen Mons Ivar Mjelde levnet ikke Lillestrøm noen medlidenhet over frustrasjonen på Brann stadion.

- Etter å ha sett kampen så har jeg ikke forståelse for det. Det er sikkert situasjoner som kan diskuteres i begge felt, men jeg føler ikke at de går verken i den ene retningen eller den andre. Det er dommeren som dømmer, og jeg kan ikke se noe ureglementert i den siste situasjonen, hvis det er den de reagerer på, sier Mjelde.
                            Badekar

Kommentar

• morten
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Feb 2004
                              • 2156

En rasende Vidar Riseth gikk rett i strupen på dommeren og TV 2 etter nederlaget mot Brann. Se intervjuet her!

Riseth raste etter kampen

En rasende Vidar Riseth gikk rett i strupen på TV 2 etter nederlaget mot Brann. Se intervjuet her!
                              Brann Stadion (TV 2 Sporten): Brann - Lillestrøm 2-1 (2-1)
                              En skuffet og rasende Vidar Riseth var forbannet på både TV 2s fotballdekning og dommer Tom Henning Øvrebø etter 1-2-nederlaget mot Brann.
                              Se hele intervjuet med en forbannet Vidar Riseth i videovinduet øverst i saken!
                              Riseth mener Lillestrøm ble snytt for et klart straffespark og gir TV 2 skylden for at dommer Øvrebø delte ut hele sju gule kort.
                              Rasende på TV 2
                              - Den episoden på slutten der faller Brann-forsvaren over Myklebust og er borti med hendene hele fem-seks ganger. Til og med Brann-fansen fortalte meg det. Men den episoden vil nok helt sikkert TV 2 klippe bort, freser Riseth etter kampen.
                              - Nei, du kan få se episoden her, svarte Harald Bredeli.
                              - Ja, der ser du det. Det er soleklart straffe. Klart du reagerer når du ser sånt. Det er for gale når Brann-spilleren får gult kort og så gir han en av våre gult kort, det skjønner jeg bare ikke. For meg blir det en kortstokklek, konstaterer Riseth.
                              Og fortsetter tiraden mot TV 2.
                              - Jeg må bare si en ting. Det er ikke rart det gis mye kort i denne ligaen her. TV 2 kommer på treningene og bygger opp fokuset rundt på dommeren. De kommer på trening hos oss og lager sak på albuebruk. De bygger opp at vi er den store stygge ulven, det er klart du blir frustrert over sånn.
                              - Favoriserer Brann
                              Riseth mener TV 2 favoriserer Brann.
                              - Vi hadde en episode her før der Thorstein Helstad filmet, men da ble det ikke stilt kritiske spørsmål. Og så blir jeg beskyldt for det samme, og da holder dere på i fire uker og maser, mener Riseth.
                              Han innrømmer at Brann vant fortjent.
                              - Det beste laget vinner. Men det blir for mye gule kort. Dommeren kan ha en dårlig dag, og det kan vi og, avslutter en rasende Riseth.
                              Badekar

Kommentar

• morten
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Feb 2004
                                • 2156

nrk nett-tv intervju med Tom etter kampen.

Badekar

Kommentar

• RSP
                                  Moderator
                                  • Aug 2004
                                  • 10498

RB

SJANSE PÅ TAMPEN: Magnus Myklebust har akkurat brent en av kampens største sjanser i sluttminuttene på Brann stadion. FOTO: SCANPIX

Opptur – ingen poeng

BERGEN:
                                  (Brann - LSK 2-1). Problemene fortsetter for Tom Nordlie og Lillestrøm, etter 1-2 tap borte mot Brann i et dramatisk oppgjør.

Publisert 27.04.2008 - 22:21 Oppdatert 27.04.2008 - 23:52

Brann-spiss Njogu Demba-Nyrén ble matchvinner da Otto Fredrikson tabbet seg ut på et med et frispark.
                                  Foranledningen til seiersmålet like før pause, var imidlertid av den sorten som skaper diskusjoner. Thorstein Helstad fikk frispark i duell med Frode Kippe, til sterke protester fra LSK-spillerne og trener Tom Nordlie.
                                  Njogu Demba-Nyrén banket ballen i det lengste hjørnet til en litt overrasket LSK-keeper Otto Fredrikson. Nordlie valgte å bruke kjeft på EM-dommer Tom Henning Øvrebø allerede på vei ut i pausen, og gjentok sin misnøye til den svartkledde etter kampen.

Einarsson scoret
                                  Hjemmelaget startet friskest i søndagens bunnoppgjør i Bergen. Allerede etter to minutter ropte publikum på straffe da Gylfi Einarsson gikk i bakken i duell med Frode Kippe. Ikke lenge etter ble det igjen ampert mellom disse to, og kampleder Tom Henning Øvrebø måtte dra opp kampens to første gule kort.
                                  Etter halvspilt åpningsomgang markerte Einarsson seg positivt. Jan Gunnar Solli vant en duell med Simen Brenne og kombinerte fint med Demba-Nyrén. Islendingen ekspederte det flate innlegget sikkert i mål og kunne juble over sitt første seriemål for rødtrøyene.

Sundgot slo tilbake
                                  De bunnplasserte fra Romerike kom sterkere mot slutten av åpningsomgangen. Vidar Riseth fikk en scoring annullert for offside, og det var en forsmak på hva som var i gjære.
                                  Fem minutter før pause var utligningen et faktum. Arild Sundgot var først på et frispark fra høyresiden. Et passivt Brann-forsvar klarte ikke å klarere, og Olivier Occean snappet opp ballen på kanten av 5-meteren. Innlegget langs bakken fant Sundgot, og den nyblivne 30-åringen satte ballen kontrollert i mål fra kort hold.

Myklebust misset
                                  Avslutningsomgangen forble målløs, til tross for at begge lag hadde sine muligheter. Thorstein Helstad og Petter Vaagan Moen hadde muligheter til å punktere kampen for vertene, mens Olivier Occean snuste på en utligning ved et par anledninger. Helt mot slutten burde innbytter Magnus Myklebust sikret LSK ett poeng, men Håkon Opdal fikk parert skuddet.
                                  Det ble ampert mot slutten av kampen med flere tilløp til håndgemeng mellom spillerne, og Øvrebø måtte til slutt dele ut sju gule kort.
                                  Dermed går Tom Nordlie en ny uke i møte med mangfoldige spørsmål om lagets dårlige seriestart, mens Mons Ivar Mjelde kan glede seg over litt arbeidsro etter lagets annen seier. (ANB-NTB)

Kommentar

• RSP
                                    Moderator
                                    • Aug 2004
                                    • 10498

100% Fotball

FØLER MED NORDLIE: - Jeg har vært i samme situasjon selv. Det er knalltøft for Tom nå, sier Mons Iver Mjelde. Her takker han Tom Nordlie for kampen etter Branns 2-1-seier. ( Foto: Digitalsport )

- Nordlie har det knalltøft

Ivar Mjelde var et eneste stort smil, mens presset bare øker på Tom Nordlie.

Av: Roar Lyngøy
                                    Publisert: 27.04.2008 kl. 23:01
                                    Endret: 28.04.2008 kl. 00:11

BERGEN: Med 2-1-seier og tre poeng er Brann med for fullt igjen.
                                    For LSK har det nå gått fem kamper uten seier. Kontrastene var store fra Mjelde til Nordlie etter kampen.
                                    - Jeg har vært i samme situasjon selv. Det er knalltøft for Tom nå. Det er nå vi får se hva som bor i ham og teamet. At de står sammen blir svært viktig nå. Tom må søke styrke i eget team, sier Mjelde.

Blandede følelser
                                    Nordlie selv var ingen slagen mann da han møtte pressen.
                                    - Det er med blandede følelser jeg står her nå. Jeg er skuffet over resultatet, men det var en heroisk innsats av guttene i dag. Vi hadde Brann i kne, særlig i 2. omgang. Samtidig spilte vi litt for dristig bakover, sier Nordlie.
                                    - Men vi var med til siste slutt, og det er surt å miste ett poeng. Jeg er skuffet, men vi fremsto som et helt annet lag i dag enn tidligere, fortsetter LSK-treneren.

- Tom har vår tillit
                                    Nå spørs det hvor lenge motgangen kan fortsette før han får fyken. Vidar Riseth er imidlertid ikke i tvil når han får spørsmål om Nordlie har tillit i gruppen:
                                    - Ja. Vi jobber samen, og vi har troen på det vi holder på med. Det går ikke vår vei om dagen, men denne kampen var et stort fremskritt, sier Riseth.

iTromsø – også kjent som Mediehuset iTromsø og itromso.no – er en avis med grundig, viktig og underholdende journalistikk for tromsøfolk

Kommentar

• RSP
                                      Moderator
                                      • Aug 2004
                                      • 10498

Aftenposten (papir)

Banens 3 beste spilllere:

(1) Bakke, (2) Vaagan Moen og (3) Midtun Lie.

Kommentar

• RSP
                                        Moderator
                                        • Aug 2004
                                        • 10498

RB: Børsen Brann-LSK

Brann – Lillestrøm 2-1 (2-1)

Brann Stadion.
                                        Mål: 1-0 (22) Gylfi Einarsson, 1-1 (40) Arild Sundgot (Olivier Occean), 2-1 (45) Njogu Demba-Nyrén.
                                        Gult kort: Gylfi Einarsson, Azar Karadas, Brann, Frode Kippe, John Anders Bjørkøy, Pål Steffen Andresen, Arild Sundgot, Vidar Riseth, LSK.
                                        Målsjanser: Brann 5, LSK 4.
                                        Cornere: Brann 1, LSK 3.
                                        Tilskuere: 17.228.
                                        Stadionstemning: 7
                                        Kampkarakter: 6

OTTO FREDRIKSON 4
                                        Sjanseløs på 0-1, men burde reddet Dembas frispark med bredsida i keeperhjørnet da Brann fikk den psykologisk viktige ledelsen rett før pause. Det er sånt LSK ikke har råd til akkurat nå.

STEINAR PEDERSEN 4
                                        Åpnet med et par håpløse langpasninger. Holdt deretter tett på sin side, men er på langt nær så frisk og god framover som han var før serien startet. Virket også stresset da han fikk press på seg.

VIDAR RISETH 6
                                        Tettet igjen de fleste av hullene som har vært i LSKs forsvar de siste kampene. Spiller tøft, men kommer ut av det med sin store rutine. Samlingspunkt som kan snu situasjonen som midtstopper.

FRODE KIPPE 5
                                        Vant alle hodeduellene mot Helstad og Demba før pause. Kompromissløs, men var for heit i toppen. Pådro seg et gult kort han burde unngått. Ut i pausen, byttet med Myklebust på grunn av problemer med lysken.

PÅL STEFFEN ANDRESEN 3
                                        Spilte før pause noe bedre venstreback enn han har gjort på høyresiden tidligere. Ikke resolutt nok i forkant av Branns ledermål. Inn som midtstopper de siste 45 minuttene. Rotet det til en rekke ganger.

JOHN ANDERS BJØRKØY 3
                                        Ble løpende imellom de første 25 minuttene uten å skape noe med ball. Kom med etter hvert og satte i gang et par gode angrep. Pådro seg gult kort med takling bakfra rett utenfor 16-meteren. Ble borte i 2. omgang.

KHALED MOUELHII 5
                                        Etter at Brann hadde dominert åpningsminuttene, begynte Mouelhi å finne medspillere i mellomrommet. Da fikk LSK etablert seg oftere på Branns banehalvdel. God å ha tilbake som den pasningsspilleren han er sentralt.

SIMEN BRENNE 3
                                        Uheldig i duellen med Solli på midten før Brann tok ledelsen. I neste angrep ble Riseth avvinket for offside da han headet Brennes gode frispark i mål. Ikke akkurat Simens minutt. Jobbet hardt, men mistet ballen mye og utrettet lite. Byttet ut etter hvert.

OLIVIER OCCEAN 5
                                        Uvenn med ballen i starten. Etter hvert fant han seg mye bedre til rette, beveget seg ut mot sidene og var meget aktiv og god da han gjorde forarbeidet til LSKs utligning til 1-1. Utfylte angrepet bedre i spann med Sundgot.

ARILD SUNDGOT 6
                                        Var det oppspillspunktet LSK har savnet på topp før i år. Gode mottak, fornuftig bruk av ballen. Dro seg tilbake for å få pasninger der andre gikk på løp. Bestemt da han utlignet til 1-1. God da han jaktet utligning mot slutten også.

JON MIDTTUN LIE 5
                                        Kom ikke godt nok med helt fram i angrep som meningen er når LSK spiller 4-3-3. Likevel mange fornuftige grep som ving i 1. omgang. Flyttet tilbake som back da Kippe gikk ut i pausen. Bedre framover enn bakover, gode dødballer!

SUM 11 MANN: 49

INNBYTTERE

MAGNUS MYKLEBUST 4
                                        (45 min, for Kippe).
                                        Usynlig i begynnelsen. Kom mer med de siste 20 minuttene. Hadde dagens aller største sjanse da han kom alene med keeper på overtid. Der skulle han sikret LSK det ene poenget.

KARIM ESSEDIRI
                                        (18 min. for Brenne).
                                        Forsøke seg ned mot dødlinja og serverte innlegg. Manglet den siste lille presisjonen som kunne gitt LSK mål. Er et godt innbytteralternativ.

SUM 12 MANN: 53

DOMMER

TOM HENNING ØVREBØ 5
                                        Lot seg ikke rive med av et patriotisk hjemmepublikum. Strengt gult kort til Pål Steffen Andresen. Kunne også unngått å gi det til Riseth i den opphetede stemningen i sluttminuttene, da Riseth mente laget ble snytt for straffe for hands.

ANALYSEN
                                        LSK var ikke helt med på notene de første 20 minuttene, men jobbet seg godt inn i kampen. Kom tilbake og utlignet Branns ledelse og var dessuten nær ved å score på overtid i 1. omgang. Det var en annen moral enn den sammenraste korthusklubben man har opptrådt som tidligere.
                                        God lagmoral også utover i 2. omgang da alle spillerne kjempet for poeng. Det hadde ikke vært ufortjent om det var blitt en pinne, spesielt etter Magnus Myklebusts gigantsjanse på overtid. Det er for tidlig å friskmelde LSK etter en meget tung periode.
                                        Men når viljen er til stede som på Brann stadion – og ingen har tenkt å gi seg før fløyta går – gir det et håp om at den verste tida er over.

Vurdert av Per Kristian Torvik og Espen Solbakken

Kommentar

• RSP
                                          Moderator
                                          • Aug 2004
                                          • 10498

RB

FORBANNA: Vidar Riseth (t.v) gir dommer Tom Henning Øvrebø det glatte lag etter at MAgnus Myklebust har misset på en av kampens aller største sjanser. FOTO: MAGNE TURØY

Rasende Riseth

BERGEN:
                                          Vidar Riseth var rasende fordi han mente LSK ble snytt for straffespark da Magnus Myklebust bommet på sin kjempesjanse på overtid.

Av Per Kristian Torvik
                                          Publisert 28.04.2008 - 07:23 Oppdatert 28.04.2008 - 07:36

– Returen kom ut fra Håkon Opdal. Ballen traff først Brann-spilleren i den ene hånda og så i den andre. I mine øyne et soleklart straffe, sa Vidar Riseth.
                                          Han dro selv opp angrepet som førte til sjansen.
                                          – Jeg fikk ballen på midten, så Magnus i fin posisjon inne foran mål og ga ham ballen. Da trodde jeg vi skulle sikre oss ett poeng.

– Skjønner ingenting
                                          – Du fikk et gult kort i virvaret?
                                          – Jeg må innrømme at det skjønte jeg ingenting av, like lite som at Øvrebø ga en Brann-spiller det samme i situasjonen.
                                          – Kan du se det positive i denne kampen, selv om dere ble poengløse?
                                          – Vi er nødt til å ta med oss det vi kan. Dette LSK-laget viste en helt annen vilje til å jobbe hardt i 90 minutter. Vi ga aldri opp, kom tilbake og presset Brann hele veien.
                                          – Og hadde fortjent poeng?
                                          – Det synes jeg absolutt. Nå må vi bare jobbe videre med dette, stå sammen og få enda mer tro på det vi driver med. Den siste uka har vært fin.

– Skal vi be Tom Lund spille?
                                          En TV 2-reporter ville vite om det burde skje forandringer i klubben?
                                          – Hvilke forandringer da? Skal vi be Tom Lund om å spille? Hvis du lurer på om treneren bør slutte, så er svaret at vi jobber tett sammen både spillere og trenere for å snu dette. Og det skal vi klare, sa Vidar Riseth.

Kommentar

Working...