Innspill om spillestil. 4-4-2 eller 4-3-3?

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Håkon
    Medlem
    Hoffnarr
    • Nov 2006
    • 40

Innspill om spillestil. 4-4-2 eller 4-3-3?

Når skal Tom vise det han kom for??? Han har vært her i 16 mnd ( eller noe slik) og har gjort LSK dårligere og dårligere(jeg ser i hvert fall ikke noe annet, forklar meg i så fall hva som er bedre).
    Dette må vel ledelsen se også? Vi har ikke noe kollektivt som fungerer offensivt eller defensivt. Vi har ikke bevegelser som er gode uten ball, vi har ikke bevegelser fra flere spillere samtidig. Skulle ikke vi ha 3-5 bevegelser (iflg Tom) og det skulle kunne bli spilt da først på 3-4 bevegelsen.
    Det hjelper ikke å være Norgesmestere i å løpe rundt kjegler. (les Nordlie testen). Våre spillere virker tunge å trege og lider av angst når de får ballen, da det ikke er god bevegelse rundt de. Slå kun langt uten mål og mening er det eneste de tør. Dette holder ikke mål. Hvordan kan det bli så dårlig med det støtte apparatet?
    La gutta spille på trening, stopp spillet i gitte situasjoner, fortell hvordan dere vil bevegelser skal komme, dette må drilles inn og terpes. Noe sier meg at det umulig kan ha skjedd før i år (det er vel ingen treningskamper som vitner om det). Det er i hvert fall helt umulig å se det.
    Så noe galt har skjedd, uten at jeg har info om hva som er gjort. Men det er ihvert fall ikke gjort godt nok.
    Midtbanen blir overspillt hundre ganger mot Stabæk. angrepet skal jo fungerere som første forsvarere ( dette fungerer heller ikke) det var stort rom mellom midtbanen og forsvaret, noe som gjorde at en flat firer var utspilt ved en liten flikk ( veggspill ) . Midtbane og forsvar må være mer komprimerte ute på banen. Men lange baller fører til alt for stor strekk i laget og det må vel noen se.....?
    Bruk vinger få innlegg fra kanten, da kommer O.O. til sin rett, vi kan ikke ha ett helt angrep som spiller 85 minutter feilvendte. Dette må vel noen se også???
    Jeg blir bare frustrert av å se at det fungerer så dårlig og at MITT LAG spiller så Ræva fotball. Og at en klubb som har puttet så mye penger i ledere (støtte apparat) og spillere funker så dårlig er kjempe trist.:sad:
    Dette kan ikke pågå lenge, for ellers tror gutta at de er ett ræva lag og selvtilliten blir borte (hvis den ikke er det alt da?)
    Dette må tas helt seriøst og jobbes riktig med fra nå. Tror det jobbes med, men blir det tatt på en riktig måte??
    Laget har fremstått bak mål nå i 2 seriekamper, laget tåler ikke enda en flau fremvisning mot VIF.
    MITT LAG FOR ALLTID!
    Last edited by Håkon; 08.04.2008, 12:03.
  • egil
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Oct 2005
    • 1119

Jeg mener et av hovedproblemene er at LSK ikke har noen tradisjon for å spille 4-3-3, og vi har heller ikke evnet å finne spillere som passer inn i den spillestilen. LSK har vært et 4-4-2 lag siden opprykket i 1974.

Gode vinger er mangelvare i Norge, det ser vi ikke minst på landslaget. LSK har vel også "vedtatt" at en ønsker flest mulig norske spillere, og har "inntaksstopp" for utenlandske.

Jeg mener Tom seriøst bør vurdere 4-4-2, eventuelt variere mellom 4-3-3 og 4-4-2 litt avhengig av hvilke spillere som er tilgjengelige til enhver tid. At en spiller som O.O har spilt nesten like mange kamper som ving som spiss det siste året, forteller det meste om problemet. O.O passer ikke som ving, og vil nok aldri gjøre det. Da er det bedre at det legges om til 4-4-2 og at han får en spissmakker.
    Last edited by egil; 08.04.2008, 10:51.
    KFL - medlem nr 23

Kommentar

• OppsalKanari
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Mar 2008
      • 1881

Alltid vært en 4-4-2 mann selv

Når vi mangler en venstre ving, og man se stallen, så lurer jeg hva i faen helvete vi driver med når det gjelder 4-3-3

Som i dag (og mot rusmisbrukerne) så skulle jeg har brukt følgende lag.

. Otto

Steinar - PSA - Kippe - Husar

Riise - Bjørkøy - Riseth - Brenne

. Gilbert - OO

Laget er mye mer balansert. Kommer vi til å stille opp sånn på søndag? Niks.
      Nå bosatt på Rasta !!!!!

Alltid Celtic og LSK

Kommentar

• mooph
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Aug 2005
        • 1496

Klubbens nåværende ikke-eksisterende angrepsspill og slepphendte forsvar er sannsynligvis på grunn av manglende selvtillit (dvs prestasjonsangst) og dårlig samhandling. Formasjonsbytte og/eller taktiske endringer hjelper lite.

Med større ro og selvtillit vil samhandlingen bedres noe som også vil gi bedret spill. Gutta trenger gruppeterapi i større grad enn taktiske enn endringer.
        Fugla mot nye høyder

Kommentar

• OppsalKanari
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Mar 2008
          • 1881

Opprinnelig skrevet av mooph
          Klubbens nåværende ikke-eksisterende angrepsspill og slepphendte forsvar er sannsynligvis på grunn av manglende selvtillit (dvs prestasjonsangst) og dårlig samhandling. Formasjonsbytte og/eller taktiske endringer hjelper lite.

Med større ro og selvtillit vil samhandlingen bedres noe som også vil gi bedret spill. Gutta trenger gruppeterapi i større grad enn taktiske enn endringer.
          Mener selv at en mer "kjent spillerstil" (dvs. 4-4-2, krig, vilje, lengre og fortere baller til OO og Gilbert) kunne kanskje lønne seg selv. Ingen snakker om "Erlandsen taktikker" men Rosler klarte både fin fotball og resultater med et sånt system.
          Last edited by OppsalKanari; 08.04.2008, 11:22. Begrunnelse: Bedre forklaring
          Nå bosatt på Rasta !!!!!

Alltid Celtic og LSK

Kommentar

• Håkon
            Medlem
            Hoffnarr
            • Nov 2006
            • 40

Selvtillitt

Kan ikke prate oss til selvtillit, det må bygges og det må skje på trening etter godt spill. Det er støtteapperatet/trener sin oppgave. Hvis man begynner etter 2 seriekamper å dra inn terapi, vil de vel tro det er dommedag allerede? Håper de greier å løse dette fort, for det haster, ellers så kan dette bli en pinlig sesong.

Kommentar

• KanariEngel
              Seniormedlem
              Forumonanist
              • Jun 2006
              • 154

Når vi møter lag med høyt press er det utrolig viktig å ha noen å spille til. Legg merke til når spillerne får ballen hvor få passningsalternativer dem har.
              Brann og Stabæk har alltid 2-4 passningsalternativer. Vi har 1-2 om vi er veldig heldige.
              I tillegg mener jeg midtbanen blir altfor defensiv. Mot Tromsø hadde vi 6 spillere i forsvar den ene kontringen vår. Selvom stillingen var 1-0 syns jeg helt klart at midtbanespillerne + en back skal "komme etter", 2. bølge, men spillerne våres hadde ikke rekt 7. bølge engang.(selvom hver 7. bølge er den største i følge havforskere).
              Kanskje de var ble slitne, tross landets beste kondis. Bedre å hvile i forsvar enn i angrep....

Mulig grunnen til få passningsalternativer er formasjonen(ikke spillestilen!).

Mot lag som presser oss lavt får vi bedre tid til å finne ledige spillere og da spiller vi bra fotball(som Ålesund ifjor).

Håper ingen motstandere leser denne avsløringen :P
              Last edited by KanariEngel; 09.04.2008, 08:57. Begrunnelse: Skriveleif
              Jäg trodda ängarla fanns bara bara i himmalan, jag trodda änglarna fanns bara bara u himmalan, men det var innan jeg møtte mej, nu har jag en ängal her hos mej.

Kommentar

• mooph
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Aug 2005
                • 1496

Opprinnelig skrevet av Håkon
                Kan ikke prate oss til selvtillit, det må bygges og det må skje på trening etter godt spill. Det er støtteapperatet/trener sin oppgave. Hvis man begynner etter 2 seriekamper å dra inn terapi, vil de vel tro det er dommedag allerede? Håper de greier å løse dette fort, for det haster, ellers så kan dette bli en pinlig sesong.
                Terapi er så mangt, alt fra turer på sirkus til fremvisning av gode kamper. Det enkelte individ trenger ikke engang være klar over "terapien". Det dreier seg kun om å endre tankemønsteret til den enkelte. Du har helt rett i at dette i hovedsak er treners (støtteapparat) ansvar.

Formasjonsbytte vil ikke hjelpe på ennen måte enn at spillere vil føle det som en "ny sjanse" og kanskje endre et negativt tankemønster. Rent taktisk tror jeg ikke det vil hjelpe.

En god ting er at treningene er positive, ting fungerer bedre der. Målet blir da å få den samme følelsen som spillerne har på trening overført til kamp.
                Fugla mot nye høyder

Kommentar

• Håkon
                  Medlem
                  Hoffnarr
                  • Nov 2006
                  • 40

Formasjonsbytte er kanskje ikke tingen nei...

Terapi er så mangt, alt fra turer på sirkus til fremvisning av gode kamper. Det enkelte individ trenger ikke engang være klar over "terapien". Det dreier seg kun om å endre tankemønsteret til den enkelte. Du har helt rett i at dette i hovedsak er treners (støtteapparat) ansvar.

Formasjonsbytte vil ikke hjelpe på ennen måte enn at spillere vil føle det som en "ny sjanse" og kanskje endre et negativt tankemønster. Rent taktisk tror jeg ikke det vil hjelpe.

En god ting er at treningene er positive, ting fungerer bedre der. Målet blir da å få den samme følelsen som spillerne har på trening overført til kamp.
                  Det er helt riktig, jeg mener heller ikke at vi skal begynne å bytte formasjon, men det jeg synes er rart er at ting ikke sitter, etter å ha trent på en ting i over ett år, det er for dårlig. :???: Må kunne kreve mer av trener og støtteapparatet, og dette har vel vi andre kanskje sett i hele vinter. Da er det rart at det ikke har blitt tatt tak i. Og har det blitt tatt tak i er det noen som ikke evner å få det overført til spillerne.

Kommentar

• erlando
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Jul 2006
                    • 858

Bytt ut "RBK" med "LSK". Er stort sett enig ord for ord. La spillerne få spille i roller de behersker og la formasjonsvalg og spillestil komme som en naturlig konsekvens av det.

Det var det Rösler (etterhvert) innså i sin tid hos oss:
                    -Skulle Koren fungere måtte han plasseres offensivt på midten og gis visse defensive friheter - han fungerte ikke tilfredsstillende i en kantrolle.
                    -Det samme med Mifsud - plasser ham lengst fram og la ham løpe i bakrom til han ikke orker mer. Han var "aldri" interessert i å se etter medspillere i bedre posisjoner, så han var ubrukelig som kant eller i mellomrommet.

Det samme gjelder for spillerne i dagens stall - Brenne er ikke halvparten så god som kant som sentralt, det samme med OO, Gilbert og Waade og tildels Riise, osv...
                    Når halve laget skal spille i sin nestbeste posisjon, så er det klart at det blir fusk i maskineriet. Uansett hvor mye potet man er, så er man en type potet og avhengig av om man er en Beate, Kerrs Pink eller Mandelpotet, så har man sine roller man behersker best - noen gjør det best til koking, noen er best som potetgull.
                    Ja til pause i pausen!

Kommentar

• OppsalKanari
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Mar 2008
                      • 1881

Stiller spørsmål...

Kommer Søpla til å spille 4-4-2 mot oss? Ja.

Kommer de (rusmisbrukene) til å bruke indreløpene sine på midtbanen mye nærmere\tettere enn mot vanlig motstandere (akkurat som TIL og Stabækk gjorde) og som en konsekvens får dominans på midtbane (pga våre indreløpene ble isolert og frosset ut av kampen akkurat som i det siste to kampene)? Ja.

Kan vi forvente noe taktisk forbedring\bytting i forhold til søndag? Tviltsømt.

Hvorfor forsetter Nordlie med 4-3-3 når mannskapet og stallen som han har i dag passer mye bedre til 4-4-2? Vet ikke jeg.

Går det an å spille 4-3-3 og lykkes? Ja. Men uten en ren venstreving (PER I DAG) og et ønske\en vilje å bruke spiller som har erfaring der (Husar), så ser det dårlig ut.
                      Nå bosatt på Rasta !!!!!

Alltid Celtic og LSK

Kommentar

• blue
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Aug 2004
                        • 1429

Mangler kvalitet på venstresida

Uansett om vi velger 4-3-3 eller 4-4-2, mener jeg at vi mangler skikkelig kvalitet offensivt på venstre side.
                        Fugla 4 Life!

Kommentar

• sigurdsen
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Aug 2006
                          • 1826

Vi må kjøre spillestilen vår etter åssen spillere vi har og ikke etter åssen spillestil treneren liker.
                          4-3-3 funker ikke uten ving, derfor er 4-4-2 et utmerket system med en stor spiss (o.o) og en rask liten fyr som jager alle ballene (mykle)

Kommentar

• blue
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Aug 2004
                            • 1429

Opprinnelig skrevet av sigurdsen
                            Vi må kjøre spillestilen vår etter åssen spillere vi har og ikke etter åssen spillestil treneren liker.
                            4-3-3 funker ikke uten ving, derfor er 4-4-2 et utmerket system med en stor spiss (o.o) og en rask liten fyr som jager alle ballene (mykle)
                            Hvem vil du ha som venstrekant i 4-4-2?

Vi hadde det samme problemet under Rösler.
                            Fugla 4 Life!

Kommentar

• Sem
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Mar 2005
                              • 1626

Opprinnelig skrevet av OppsalKanari
                              . Otto

. Gilbert - OO

=

Otto

Bjørkøy - Riseth - Brenne

Riise - Gilbert - OO

Som blir slakta her på forumet gang på gang. Men hvis han begynner å kalle formasjonen 4-4-2 er det greit?

Kommentar

• HSft
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Dec 2004
                                • 6101

Opprinnelig skrevet av OppsalKanari
                                Når vi mangler en venstre ving, og man se stallen, så lurer jeg hva i faen helvete vi driver med når det gjelder 4-3-3

Som i dag (og mot rusmisbrukerne) så skulle jeg har brukt følgende lag.

. Otto

. Gilbert - OO

Laget er mye mer balansert. Kommer vi til å stille opp sånn på søndag? Niks.
                                Brenne er ikke noen kantspiller uansett om man spiller 442 eller 433 synes jeg. Riseth fungerer bedre som anker enn som sentral i en 4er etter min mening. Skal vi spille 442 ville jeg hatt:

. Otto

Steinar - PSA - Kippe - JML

Riise - Bjørkøy - Brenne - Husar

. Mykle - OO

Søgård og johnsen er savna i dette laget.

Men det skal være mulig å få 433 til å virke også. Uten riise blir det vanskelig både med 433 og 442.

Kommentar

• OppsalKanari
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Mar 2008
                                  • 1881

Opprinnelig skrevet av blue
                                  Hvem vil du ha som venstrekant i 4-4-2?

Vi hadde det samme problemet under Rösler.
                                  Mener at Husar og Lie kunne bytte innimellom...

Ladies and gentlemen... we have a winner here.
                                  Nå bosatt på Rasta !!!!!

Alltid Celtic og LSK

Kommentar

• Stan
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • May 2006
                                    • 1094

Opprinnelig skrevet av HSft
                                    Brenne er ikke noen kantspiller uansett om man spiller 442 eller 433 synes jeg. Riseth fungerer bedre som anker enn som sentral i en 4er etter min mening. Skal vi spille 442 ville jeg hatt:

. Otto

Steinar - PSA - Kippe - JML

Riise - Bjørkøy - Brenne - Husar

. Mykle - OO

Søgård og johnsen er savna i dette laget.

Men det skal være mulig å få 433 til å virke også. Uten riise blir det vanskelig både med 433 og 442.
                                    Jeg savner Riseth her. Er vel kanskje den beste spilleren vi har hatt i to begredelige kamper.

Kommentar

• Ola
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Dec 2003
                                      • 1651

Opprinnelig skrevet av blue
                                      Hvem vil du ha som venstrekant?
                                      Pål Strand! Nei, det stemmer det, han er jo ikke her... Da vil jeg ha Trond Olsen - nei, han er heller ikke her...

Da blir det vel en sånn flott "skjev firer" da. For å bruke Husar, Essediri eller en eller annen talent fra rekrutt vil vel aldri komme på tale.

Apropos det å bruke talenter fra egen rekruttavdeling... Har LSK noen gang gjort dette, altså i moderne tid? Steffi er den enesete jeg kommer på. Andre klubber får til dette, bla annet VIF slengte utpå en pjokk mot oss på Åråsen i fjor som ikke gjorde seg bort. (Ingen har sett han siden, men det er en annen sak)

Kommentar

• HSft
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Dec 2004
                                        • 6101

Opprinnelig skrevet av Stan
                                        Jeg savner Riseth her. Er vel kanskje den beste spilleren vi har hatt i to begredelige kamper.
                                        Egentlig enig, men han måtte nesten ha danka ut en av stopperne. Tror Brenne og Søgård hadde vært en bra kombinasjon om vi har en flat midt. Siden Søgård er ute så synes jeg bjørkøy har litt mer løpskapasitet enn riseth og generelt passer bedre på en flat midt. HAdde jeg satt opp en diamant så hadde jeg satt riseth på laget istedenfor bjørkøy.

Kommentar

Working...