Innspill om spillestil. 4-4-2 eller 4-3-3?

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Ballkunstneren
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • May 2006
    • 780

4-4-2 eller 4-3-1-2

Nordlie er en sta type.

4-4-2 passer den stallen vi har i dag mye bedre enn 4-3-3.

Eventuellt kan jeg være med på en 4-3-1-2

4-4-2

-------- fredriksson ---------

pedersen - psa - kippe - husar

bjørkøy -- kiko -- brenne -- lie

--- Occean --- Myklebust---

En spiss som møter en som løper, spissene bytter også på det defensive ansvaret på topp.

En midtbanespiller som ligger dypt en som går på løp offensivt sentralt.

Vingene må være bevegelige, de må både kunne trekke inn i banen og ligge på streken og de må kunne spille på begge sider.

4-3-1-2 blir egentlig bare en tydligere version av 4-4-2

-------- fredriksson ---------

pedersen - psa - kippe - husar

bjørkøy ------ kiko -------- lie

------------ brenne ----------

--- Occean --- Myklebust---

Forskjell: Brenne tar over det offensive defensive arbeidet og spissene brukes bare offensivt. Spissene har fortsatt en som møter og en som går på løp i tillegg til at man da har brenne i en såkallt offensiv playmaker rolle.

Kiko spiller i en mascherano rolle og hjelper til defensivt og har dette ansvaret på midten. Må bruke kommunikasjon ofte for å koordinere med bjørkøy og lie og brenne.

Vingene kan her få mer defensivt ansvar, men bør fortsatt være bevegelige og offensive.
    Last edited by Ballkunstneren; 17.04.2008, 20:05. Begrunnelse: Fet & kursiv lagt til

Kommentar

• Ballkunstneren
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • May 2006
      • 780

4-3-3

Problemet jeg ser med 4-3-3 er at midtbanespillere og kantspillere får problemer med å plassere seg offensivt.

Vingene må gå bredt for at de sentrale skal komme i mellom i midten sånn at det blir en vegg som kommer brakfra. Det som er problemet vårt er at våre "vinger" liker å dra seg innover i banen og dermed blir det trangt.

Myklebust og bjørkøy løper stort sett oppå hverandre og det er det samme på andre siden. Dette fører til at spillet blir lett å lese og lett å demme opp for. Med to spillere på samme plass trenger de bare en spiller til å dekke opp også ligger det en i sikring og når de da vinner ballen er motstander i overtall og har dermed en stor fordel på kontringer.

Dermed blir det vanskelig å være kreativ. Spessielt for de sentrale midtbane spillerene. Som har vingene ikke mer enn 5 meter fra seg. Offensivt må de rett og slett ha større distanse mellom hverandre, mens de defensivt trekker seg kjapt sammen og gjør det vanskelig for motstanderen.

Offensivt er kluet å bruke bredden i banen og overtallsløp for å skape rom og for å strekke leddene til motstanderen. Noe våre motstandere har vært flinke til mot oss, mens vi har vært dårlige både på å bruke bredden og ligge tett defensivt.

Kommentar

• OppsalKanari
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Mar 2008
        • 1881

Ingen lag utenfor Skandinavia spiller 4-3-3 lenger. Det gikk ut med sort og hvitt filmer og pil\bua.

Barca emeste untakk (som spiller 3 spiss på toppen) spiller 4-1-2-3
        Nå bosatt på Rasta !!!!!

Alltid Celtic og LSK

Kommentar

• mooph
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Aug 2005
          • 1496

Opprinnelig skrevet av Ballkunstneren
          4-3-3

Problemet jeg ser med 4-3-3 er at midtbanespillere og kantspillere får problemer med å plassere seg offensivt.

Vingene må gå bredt for at de sentrale skal komme i mellom i midten sånn at det blir en vegg som kommer brakfra. Det som er problemet vårt er at våre "vinger" liker å dra seg innover i banen og dermed blir det trangt.
          Bah!
          Går vingene innover må beck overlappe og nærmeste indreløper stoppe (spille støtte).
          Myklebust og bjørkøy løper stort sett oppå hverandre og det er det samme på andre siden.
          Manglende samhandling.
          Dermed blir det vanskelig å være kreativ.
          4-3-3 gir mye rom for kreative løp og en trenger gode/presise pasninger, men ikke nødvendigvis veldig kreative pasningsleggere.
          Fugla mot nye høyder

Kommentar

• korset+kanaris
            Medlem
            Hoffnarr
            • Jun 2007
            • 46

Opprinnelig skrevet av OppsalKanari
            Ingen lag utenfor Skandinavia spiller 4-3-3 lenger. Det gikk ut med sort og hvitt filmer og pil\bua.

Barca emeste untakk (som spiller 3 spiss på toppen) spiller 4-1-2-3
            Chelsea spiller 4-3-3...........De gjør det jo ikke så dårlig........Måtte bare få legge det til Er forøvrig enig i mye som blir sagt her. Synes 4-3-1-2 ser spennede ut siden vi mangler gode nok vinger.

Kommentar

• OppsalKanari
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Mar 2008
              • 1881

Opprinnelig skrevet av korset+kanaris
              Chelsea spiller 4-3-3............
              Nei. Chelsea spiller 4-2-3-1.

Husk at Mikel\Makele spiller holding mens Ballack\Lampard\Cole\Wright Phillips spiller som "aggressive" midtbane.

Man Utd spiller 4-4-1-1 (Vanligvis med Ronaldo\Giggs på kantene, Hargreaves og Carrick litt dypere som ankorer) og Rooney bak Tevez.

Arsenal spiller en ren 4-4-2.
              Nå bosatt på Rasta !!!!!

Alltid Celtic og LSK

Kommentar

• korset+kanaris
                Medlem
                Hoffnarr
                • Jun 2007
                • 46

Nei. Chelsea spiller 4-2-3-1.
                Husk at Mikel\Makele spiller holding mens Ballack\Lampard\Cole\Wright Phillips spiller som "aggressive" midtbane.

Man Utd spiller 4-4-1-1 (Vanligvis med Ronaldo\Giggs på kantene, Hargreaves og Carrick litt dypere som ankorer) og Rooney bak Tevez.

Arsenal spiller en ren 4-4-2.

Nei du....uenig med deg der. Er Chelsea supporter til min hals og har vært det lenge før Roman kom(viktig å få det ut for meg om dagen). Chelsea spiller 4-3-3 Eller 4-5-1, etter min mening ikke mye forskjell på disse oppstillingene.
                Cech
                belletti/ferreira Carvalho terry cole/bridge
                maka/mikel
                Essien/ballack Lampard

Kalou...................................Cole
                ....Drogba

Kommentar

• Kjell.T.Ring
                  Poll St. Ring
                  --==FORUMRUNKER==--
                  • Dec 2005
                  • 11796

Nå kan vi vel slå fast at Chelski har bedre mannskap for 4-3-3 en vi har. Back to topic?
                  Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

Kommentar

• chrissp
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Aug 2004
                    • 2403

Moderatormelding: Hold dere til tema, som er LSKs spillestil. Skal andre lags spillestil trekkes inn, så gjør det i sammenheng med LSKs spillestil.
                    Bølerkanaris

Kommentar

• Ballkunstneren
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • May 2006
                      • 780

Opprinnelig skrevet av mooph
                      Bah!
                      4-3-3 gir mye rom for kreative løp og en trenger gode/presise pasninger, men ikke nødvendigvis veldig kreative pasningsleggere.
                      Er vel riktig dette.. 4-3-3 må spilles på rikitg måte.. Og akkurat nå har vi ikke vingene til å kunne spille denne formasjonen..

Føler derfor at 4-4-2 på uniteds måte eller med en fremskutt midtbane spiller passer best til manskapet vi har nå..

Forøvrig vil jeg bare kommentere at Rösler var flink til å variere formasjon og spillestil etter spillertyper..

Kommentar

• Ballkunstneren
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • May 2006
                        • 780

TV2 Sport

Fra 4-3-3 til 4-4-2

Tom Nordlie gjør dramatiske endringer for å få Lillestrøm ut av uføret.

ÅRÅSEN/BERGEN (TV 2 Sporten):

Lillestrøms fargerrike trener skulle rendyrke den angrepsvillige 4-3-3-formasjonen. I fjor ble det cupgull og fjerdeplass i serien med den offensive formasjonen som grunnmur.
                        Denne sesongen har imidlertid alt gått på tverke for Tom Nordlie og hans disipler. Etter tre serierunder har den ambisiøse Åråsen-klubben fremdeles ikke vunnet en eneste kamp, og ligger på jumboplassen i Tippeligaen.

I et forsøk på å finne veien ut av Lillestrøm-uføret bryter Nordlie nå med sin egen fotballfilosofi.

Sundgot inn på laget
                        4-3-3 blir vraket for å gjøre plass til en aldrende storscorer. Arild Sundgot får sin første sjanse fra start denne sesongen - sammen med Olivier Occean i et 4-4-2-system - i søndagens oppgjør mot Molde.
                        - Jeg skal bidra med litt trøkk på topp og bidra til at det endelig blir seier, slår Sundgot fast overfor TV 2 Sporten etter fredagens trening.
                        Nordlie innrømmer at han håper formasjonsendringen bidrar til at Lillestrøm kommer på rett kjøl igjen.
                        - Som leder må jeg fremstå sterkere og klarere enn noensinne tidligere, sier LSK-bossen.
                        I tirsdagens Sportstabloid stilte TV 2 Sportens fotballekspert Bengt Eriksen spørsmålstegn ved Nordlies disposisjoner.
                        - Jeg lurer på om det er mulig for 4-3-3-mannen Nordlie å spille med to spisser når du har Sundgot og Occean i stallen, sa Eriksen.

- Småjusteringer
                        Nordlie avviser imidlertid at han går vekk fra sin vanlige filosofi på grunn av press fra omgivelsene.
                        - Vi gjør ikke dette får å tilfredsstille noen, vi gjør noen småjusteringer for at spillerne skal få utnyttet sine beste egenskaper, mener Nordlie.

Se TV 2 Sportens innslag her:

http://www.tv2.no/sporten/fotball/ti...cle1770588.ece

EGEN KOMMENTAR: Takk Nordli.. Så får vi håpe det funker og at jeg ikke driter meg ut helt..

Kommentar

• Tough Alliance
                          Medlem
                          Hoffnarr
                          • Oct 2007
                          • 67

Da ser det ut som vingproblematikken er løst med back to basic med
                          - høye baller
                          - vinne andreballer
                          - satse på dødball
                          - mye duellkraft

frem til Riise er tilbake i manesjen.

Håper bare vi greier å plukke flest mulig poeng frem til det.

Kommentar

• Ballkunstneren
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • May 2006
                            • 780

der har du nok rett desverre.. skulle ønske nordli kunne være litt mer offensiv og satse på en møtende og en bakromsspiss i hvertfall..

håper de tør å spille igjennom midtbanen og ikke bare kjøre på med lange baller.. å få fart på ballen, både med ballen i beina, trekant spill og bevegelser uten ball..

Det jeg savner i Lillestrøm er spillere som kan føre ballen i stor fart og klarer å passere spillere med ballen..

Kommentar

• Rovfugl
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Apr 2004
                              • 3672

til avisen sier Nordlie dette om det å endre fra 4-3-3 til 4-4-2:
                              - Småjusteringer
                              Nordlie avviser imidlertid at han går vekk fra sin vanlige filosofi på grunn av press fra omgivelsene.
                              - Vi gjør ikke dette får å tilfredsstille noen, vi gjør noen småjusteringer for at spillerne skal få utnyttet sine beste egenskaper, mener Nordlie.
                              -------------------------------------------------------------------

Hvis Nordlie mener spillernes egenskaper kommer bedre frem ved å gjøre omrokkeringer hvorfor har han ikke gjort dette tidligere? å sette sammen et lag går jo ut på akkurat det å utnytte spillerne til det dem er best til!
                              Nordlie er en sta faen, men man kan da ikke holde på sine prinsipper fordi det er prinsipper eller forkjærlighet for å gjøre ting på en spesiell måte, hans jobb er til enhver tid å gjøre det som han mener/vet er best for laget, og hvis han da sier at han gjør dette for at spillerne skal få utnyttet sine beste egenskaper....... Hvorfor har han da ikke utnyttet spillernes beste egenskaper i de 3 første kampene?
                              DØ FOR FUGLA!!!
                              http://www.fluefiskebloggen.no
                              LSK er min religion
                              Ujah er min gud

Kommentar

• veiron
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2003
                                • 6267

Sitat Nordlie:
                                "– På ingen måte. Alt vi eventuelt gjør nå, er ting vi har prøvd før. Jeg er egentlig lei av at alle skal sette en diagnose på LSK."

Om han er lei av at folk diskuterer laget og de taktiske vurderingene han gjør, så har han kanskje valgt litt feil yrke. Hva forventer han? Det er tusenvis av folk som elsker klubben og er bekymret når ting går galt. Selvfølgelig diskuterer vi og "stiller diagnoser"!!
                                Spar irritasjonen til noe annet Tom!

Bra å se at 4-4-2 er tilbake på Åråsen. Nå håper jeg at Occean endelig kan være rettvendt. Sundgot som oppspillspunkt istedenfor.

Kommentar

• vollafugl
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Dec 2006
                                  • 978

Opprinnelig skrevet av veiron
                                  Sitat Nordlie:
                                  "– På ingen måte. Alt vi eventuelt gjør nå, er ting vi har prøvd før. Jeg er egentlig lei av at alle skal sette en diagnose på LSK."

Om han er lei av at folk diskuterer laget og de taktiske vurderingene han gjør, så har han kanskje valgt litt feil yrke. Hva forventer han? Det er tusenvis av folk som elsker klubben og er bekymret når ting går galt. Selvfølgelig diskuterer vi og "stiller diagnoser"!!
                                  Spar irritasjonen til noe annet Tom!
                                  Jeg tror ikke han sikter til fansen.

Kommentar

• Arind
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Mar 2006
                                    • 459

Opprinnelig skrevet av vollafugl
                                    Jeg tror ikke han sikter til fansen.
                                    Nei, jeg tror heller ikke han sikter til fansen, som mener og bryr seg fordi vi elsker klubben. Tror derimot han er møkke lei teite reportere og media som kun er ute etter overskrifter og drama......
                                    Som dere skjønner er jeg ikke spesielt fan av pressen....

Det jeg derimot har tro på er denne siste omleggelsen. Jeg har lenge kommentert at 4-4-2 passer spillerne vi har i dag bedre. Dette vil gi gutta muligheten til å spille ball og bygge opp angrepene isteden for å mæle planløst fremover....

Fugla seirer på søndag :-D
                                    Evig LSK-fan - men sliter litt med den store entusiasmen. Når skjer det no?

Kommentar

• Anders_Bakken
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Jan 2004
                                      • 542

der har du nok rett desverre.. skulle ønske nordli kunne være litt mer offensiv og satse på en møtende og en bakromsspiss i hvertfall..

håper de tør å spille igjennom midtbanen og ikke bare kjøre på med lange baller.. å få fart på ballen, både med ballen i beina, trekant spill og bevegelser uten ball..

Det jeg savner i Lillestrøm er spillere som kan føre ballen i stor fart og klarer å passere spillere med ballen..
                                      En bakromsspiss bør ha bra hurtighet, Occean og Gilbert er sirup. En Myklebust i form kunne ha utfylt denne rollen.

Kommentar

• Ballkunstneren
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • May 2006
                                        • 780

Opprinnelig skrevet av Anders_Bakken
                                        En bakromsspiss bør ha bra hurtighet, Occean og Gilbert er sirup. En Myklebust i form kunne ha utfylt denne rollen.
                                        Er helt enig i denne vurderingen.. Husker myklebust når han slo igjennom etter at mifsud forsvant.. Da som en av to spisser.. occean og myklebust burde helt klart spille sammen der oppe..

Kommentar

• Fuglegutt
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Jan 2008
                                          • 863

Når vi mangler en venstre ving, og man se stallen, så lurer jeg hva i faen helvete vi driver med når det gjelder 4-3-3

Som i dag (og mot rusmisbrukerne) så skulle jeg har brukt følgende lag.

. Otto

Steinar - PSA - Kippe - Husar

Riise - Bjørkøy - Riseth - Brenne

. Gilbert - OO

Laget er mye mer balansert. Kommer vi til å stille opp sånn på søndag? Niks.
                                          ikke så lett for Nordlie å spille med dette laget da, når Riise er skadet.
                                          På min gravsten: " heller her enn på Ullevåll "

Kommentar

Working...