mai 2008

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

    VG

    VG Netts lesere med klar tale i kveld:

    - Fjørtoft burde gått

    Over 23 000 VG Nett-lesere har talt: Tre av fire mener Jan Åge Fjørtoft burde gått fra jobben som manager i Lillestrøm.

    Av ANDERS K. CHRISTIANSEN


    LANG DAG PÅ JOBBEN: Jan Åge Fjørtoft møtte pressen etter Tom Nordlies LSK-exit i dag. Mange mener imidlertid at nettopp Fjørtoft burde gått av. Foto: Scanpix.


    Det er resultatet av en avstemning i 20-tiden torsdag kveld. Bare timer tidligere gikk Tom Nordlie av som trener for den tradisjonsrike eliteserieklubben.

    Hele 60 prosent svarer at Fjørtoft burde tatt sin hatt og forlatt LSK. I tillegg mener 16 prosent at både Fjørtoft og Nordlie burde sagt takk for seg.

    De to LSK-lederne har vært på kollisjonskurs i mange måneder. Til slutt var det bare plass til en av dem.

    - Dette (at Fjørtoft bør gå) har blitt et tema på debattforumet vårt også. Det er mange som hever røsten nå. Personlig mener jeg at Jan Åge har gjort en bra jobb. Vi kommer til å backe ham videre, sier talsmann for Kanarifansen, Jan E. Jensen, til VG Nett.

    Bare snaut 15 prosent mener det er riktig at bare Tom Nordlie nå pakker sekken.

    - Jeg spør meg selv om hvem som svarer på slike avstemninger og deltar i diskusjonen på nettet. Da jeg så kampen mot Rosenborg på puben, var «alle» enige om at Tom Nordlie måtte gå av, sier Jensen.

    Har aldri vurdert å gi seg

    VG Nett spurte torsdag ettermiddag Fjørtoft om han har vurdert å trekke seg som manager i Lillestrøm. Svaret var krystallklart:

    - Nei, overhodet ikke.

    Fjørtoft innrømmet i intervjuet at Lillestrøm befinner seg i en krise. Nå må skuta snus. Uten Tom Nordlie ved roret.

    Sportsleder i Romerikes Blad, Morten Svesengen, skrev allerede 2. mai om konflikten mellom Nordlie og Fjørtoft - og mente da at sistnevnte måtte gå.

    - Måten Tom forklarte avgangen sin på i dag, gjør det ikke lettere for Lillestrøm å fortsette med Fjørtoft. Jeg skal like å se den treneren som ønsker å være underlagt Fjørtoft etter dagen i dag. Han finnes nok, men ikke på den hylla LSK ønsker, sier Svesengen til VG Nett i kveld.

    Nordlie-støtte

    Flere hundre VG Nett-lesere har også sagt sin mening i den nyoppretede Nordlie-protokollen. Der får den avgåtte sjefen bortimot unison støtte.

    «Tom Nordlie er konge!! Dette hadde hverken Tom eller LSK som klubb fortjent» skriver Hans fra Oslo.

    «Utrolig trist at Tom gir seg, følte han skulle klare å snu dette og få oss opp igjen. Lykke til videre Tom, forza fugla» mener Jonas fra Skedsmo.

    Noen gikk enda lenger:

    «Har vært LSK-supporter fra Oslo i over 30 år, men nå melder jeg meg helt ut» annonserte Trond Pettersen fra Lørenskog.

    (VG NETT 29.05.08 kl. 20:30, sist oppdatert 29.05.08 kl. 20:43)

    Over 31 600 VG Nett-lesere har talt: Tre av fire mener Jan Åge Fjørtoft burde gått fra jobben som manager i Lillestrøm.

    Kommentar

    • RSP
      Moderator
      • Aug 2004
      • 10498

      hegnar.no

      Rekdal og Fjørtoft favoritter til å ta LSK

      - Vi tror det bor en liten trenerspire i Fjørtoft, sier Unibets Kjell Hanssen til HegnarOnline. Kjetil Rekdal er en annen favoritt.

      Artikkel av: Odd Steinar Parr
      (HegnarOnline - 29.5.08 15:49)

      I formiddag ble det klart at Tom Nordlie slutter som trener i Lillestrøm, etter å ha klart bare seks poeng på åtte kamper i Tippeligaen. Bare HamKam ligger bak på tabellen.

      Rekdal favoritt
      Og selvfølgelig ruller spekulasjonene for fullt om hvem som skal ta over for Nordlie. Flere spilleselskaper er allerede ute med odds.
      Hos NordicBet er faktisk Kjetil Rekdal den store favoritten. Oddsen for at han trener Lillestrøm per 28. juni er bare 3,50. Som nærmeste utfordrer er Erland Johnsen satt opp, for øvrig èn av de tre som nå har fått det midlertidige ansvaret. Johnsen gir 4,50 ganger innsatsen.
      - Han er ledig på markedet, kjenner Jan Åge Fjørtoft godt, og har en god ternererfaring, sier talsmann Kim Rud Petersen i NordicBet i en kommentar.
      Bak Johnsen finner vi Nils Johan Semb på 5,50, dagens keepertrener i Lillestrøm Frode Grodås på 9,00 og Per Mathias Høgmo på ti blank.

      - Bor en trenerspire i Fjørtoft
      Unibet har i ettermiddag også satt opp en oversikt, og denne viser at de er uenige i at Rekdal er favoritt.
      - Med sin fortid i Vålerenga og høye stjerne i Klanen tror vi Rekdal vil vegre seg. I tillegg tror vi at han avventer mulige tilbud fra utlandet, sier Campaign Manager i Unibet Norway Kjell Hanssen til HegnarOnline. Rekdal er bare fjerdefavoritt, med 6,50 i odds.
      Unibets favoritt er derimot Jan Åge Fjørtoft, som gir 4,50 i odds. Nærmest kommer nevnte Semb og Johnsen, med hhv. 5,50 og 5,75.
      - Han styrte Lillestrøm-skuta med hell i Royal League før Tom Nordlie kom. Vi tror det bor en liten trenerspire i Fjørtoft, forklarer Hanssen.

      Eggen eller Bergstrand?
      Videre er det verdt å merke seg at Unibet har lavere odds på Knut Torbjørn Eggen, som nettopp takket for seg i Rosenborg. Eggen gir 12,00 i odds, mot 15,00 hos NordicBet.
      - Hvis Eggen flytter tilbake til Østfold vil han ikke ha lang reisevei hvs Lillestrøm skulle bli aktuelt. På samme odds har vi Nanne Bergstrand, som har trent Kalmar til klar ledelse i Allsvenskan. Han er en stor kapasitet, og vi tror han kan passe godt overens med Lillestrøms høye ambisjoner, avslutter Hanssen overfor HegnarOnline.

      Hvor er Henning Berg?
      Noen etterlyser kanskje også Henning Berg, som har gjort en god jobb i Lyn, og hvis fremtid er usikker med tanke på at Atle Brynestad skal selge seg ut. Berg er femtefavoritt hos Unibet, som gir 9,00 i odds. Hos Nordicbet står ikke Berg en gang på listen.

      Kommentar

      • KFL41
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • May 2004
        • 3648

        Spillerne om Nordlies avgang

        Kommentar

        • hoyt
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2004
          • 2850

          Nordlie i Redaksjon 1 på nrk:
          "A true champion is the one who falls and rises again. We will rise again."
          - Nosa

          Kommentar

          • KFL41
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • May 2004
            • 3648

            http://www.nrksport.no/fotball/eliteserien/1.5838417



            Fjørtoft anklager Nordlie

            Jan Åge Fjørtoft gikk hardt ut mot Tom Nordlie i Dagsrevyen torsdag.
            NRK
            Sier Lillestrøm-treneren har forlatt et synkende skip.
            Publisert i dag 21:53. Oppdatert i dag 21:58.[LIST]

            - Jeg velger å ikke trekke meg fordi et skip som er i ferd med å gå ned hopper man ikke av fra. Da blir man stående, sier Fjørtoft til NRK torsdag kveld.
            LSK-manager Fjørtoft mente at Nordlie hadde forlatt klubben i en kritisk situasjon.
            Jan Åge Fjørtoft måtte svare på mange spørsmål etter at Tom Nordlie trakk seg.
            Foto: Morten Holm/Scanpix
            - Vi har nesten den største sportslige krisen vi har hatt siden vi kom opp i toppserien i 1975.
            Angriper Nordlies menneskebehandling

            Fjørtoft angriper også måten Tom Nordlie har behandlet spillerne på.
            - Vi er helt uenige i hvordan man skal behandle mennesker i en fotballgruppe. Vi er fundamentalt uenige om hvordan vi skal ha intesiteten både på trening og utenfor banen, sier manageren.
            Nordlie får også kritikk får at han i følge Fjørtoft ikke har tatt opp uenigheten før på dagens pressekonferanse.
            - Jeg registrer at Tom Nordlie sier det på en pressekonferanse i dag. Jeg har ikke hørt så mye av det i det halvannet året han har vært her i LSK, sier Fjørtoft.
            Vil ikke snakke om egen fremtid

            Manageren vil ikke snakke om sin egen fremtid etter at treneren nå har gått av.
            - Det er helt uinteressant hvor lenge Jan Åge Fjørtoft overlever som manager. Vi er alle i båten for at LSK skal overleve og så tar vi det derfra, sier Fjørtoft til NRK.

            Kommentar

            • MoBee
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Jun 2004
              • 958



              - Helt uenige om hvordan man skal behandle mennesker

              Fjørtoft om Nordlie.

              (Dagbladet.no): Jan Åge Fjørtoft angriper Tom Nordlies menneskebehandling og anklager indirekte treneren for å hoppe av et synkende skip.

              - Vi er helt uenige om hvordan man skal behandle mennesker i en fotballgruppe. Vi er fundamentalt uenige om hvordan vi skal ha intesiteten både på trening og utenfor banen, sa LSK-manageren til Dagsrevyen på NRK i kveld.

              Da han skulle forklare at han selv fortsetter i jobben, lå det en klar brodd i forklaringen:

              - Jeg velger å ikke trekke meg, fordi et skip som er i ferd med å gå ned hopper man ikke av fra. Da blir man stående, sa Fjørtoft.

              Manageren anklager også Nordlie for ikke å ha tatt opp uenigheten med ham før på dagens pressekonferanse.

              Tom Nordlie begrunnet avgangen med at han og LSK-manager Jan Åge Fjørtoft var fundamentalt uenige, uten at han utdypet hva det egentlig betydde.

              Få ville egentlig si hva uenigheten besto i. Fjørtoft benektet til og med at de var så uenige som Nordlie ville ha det til.

              Kommentar

              • RSP
                Moderator
                • Aug 2004
                • 10498

                Dagsavisen

                Og vinneren ble: Fjørtoft

                Jan Åge Fjørtoft trives på TV og trives på treningsfeltet. Nå får han være begge steder. Men hvor er fotballstyret i Lillestrøm?



                Manager Jan Åge Fjørtoft sto igjen som vinneren på Åråsen i går. Her gir han sin versjon rundt trener Tom Nordlies avgang. Foto: Scanpix



                Reidar Sollie 29. mai 2008, 21:57

                Maktkampen mellom Tom Nordlie og Jan Åge Fjørtoft har skapt elektroniske ladninger på Åråsen fra Nordlie ble ansatt i stasjonsbyen 16. november 2006. Hvorfor? Fjørtoft var himmelropende uenig i at Uwe Rösler ble fjernet som LSK-trener. Og han har alltid hatt en grunnleggende skepsis til Tom Nordlie av en enkel og banal årsak: Nordlies manglende toppspiller-erfaring. Å slå seg opp som fotballtrener fra «ingenting» har ikke vært godt nok i det snevre, norske toppfotballmiljøet. Utdannelse har aldri vært et ord som har vært høyt prioritert i dette faget. Derfor har sterke personligheter som Kjetil Rekdal, Henning Berg og Uwe Rösler sagt ja til jobbene først og tatt den formelle utdannelsen etterpå. For den reelle opplæringen mener de de har fått i toppklubbene de har vært i.

                Nå blir man nødvendigvis ikke god pedagog av å være skoleelev, eller som Tom Nordlie sier: Man må ikke ha vært hest for å bli en god jockey. Nå er han revet ned av sadelen igjen og overlater jobben på kort sikt til en trenertrio som har vært en del av hans eget team. Men den største endringen er at Jan Åge Fjørtoft skal være mer tilstede ute på feltet. Gamle fotballspillere liker ikke for mye kontorarbeid. Og selv ikke Lillestrøms sterke fotballstyre klarer å temme Fjørtoft når han vil kaste slipset for å ta på seg treningsdressen. Men under kampene skal han være manager, uten plass på innbytterbenken. Hvor lenge varer det?

                Tom Nordlie tar plass, mye plass, og det skyldes ikke bare vekta. For i den andre enden av det uendelige fotballdramaet om hans egen person, er det tid for å se seg tilbake og studere sin egen jobbkarriere. Den forteller at han har hatt 13 stoppesteder de siste 20 årene og det bekrefter at utholdenhet ikke har vært noe varemerke, verken for ham eller omgivelsene. Det er ti år siden han startet toppfotballprosjektet ved å lede Odd Grenland opp og siden har han vært erklært idiot, geni og frelser i takt med årstidenes skiftninger. Vindene har sendt ham til Vålerenga, Sandefjord, Start, Viking og Lillestrøm og nå tar han plass i TV 2s studio som er et egnet pauserom for trenere som har fått nok for en stund: Egil «Drillo» Olsen, Nils Johan Semb, Bengt Eriksen og Kjetil Rekdal. Der er sendeflatene så store at det er plass til alle sammen.

                Det kler konflikten at Jan Åge Fjørtoft ikke nøyer seg med ekspert-rollen, men tok like godt programlederoppdraget i TV3 da Mesterliga-sendingene trengte en ny frontfigur. Og den oppgaven har han løst strålende. Når han nå beveger seg inn på treningsfeltet på Åråsen, kan han etter hvert bli kommentert av Tom Nordlie, som kjenner konfliktene og kjenner dynamikken. Det skal han gjøre sammen med Kjetil Rekdal, som han selv frontkolliderte med i Vålerenga vinteren 2001. Hvis han rekker det før Rekdal blir hentet til Åråsen.

                Slik er vi sikret å få høre mye mer til både Nordlie og Fjørtoft i fortsettelsen, uavhengig av roller, klubber eller TV-stasjoner. For fotballen har de felles, sporten for konflikt, kaos, kos og krig. En gråtkvalt Tom Nordlie tok farvel med Lillestrøm i går, klubben han meldte seg inn i som 7-åring. Han kom tilbake som en tydelig trener med en bevisst strategi der kunnskap var basis. På feltet er han en presis fagmann hvis man evner å trekke fra de mest slurvete spissformuleringene. Han får ingen statue ved siden av Tom Lund selv om han ledet Lillestrøm til deres første tittel på 18 år i fjor. Men det teller ikke i det store sammendraget. For Tom Nordlie var ikke landslagsspiller, han var landslagssvømmer (!). Og det er som kjent noe helt annet.

                Kommentar

                • RSP
                  Moderator
                  • Aug 2004
                  • 10498

                  Østlendingen


                  POSITIV: Tore Andreas Gundersen ser positivt på Lillestrøms sjanser til å redde seg ut av krisen. I går trakk Tom Nordlie seg som trener. (Foto: Scanpix)

                  Går bedre uten Nordlie?


                  Tore Andreas Gundersen tror Lillestrøm nå kan begynne å se oppover på tabellen etter trenerskiftet i går.

                  Jan M. Frengstad976 04 610
                  jan.morten.frengstadostlendingen.no

                  I går trakk Tom Nordlie seg som trener i Lillestrøm. Bysbarnet fra Romerike skylte på en fundamental uenighet mellom han og Jan Åge Fjørtoft. Noe Fjørtoft på sin side mener var sterkt overdrevet.
                  Likevel er det på det rene at de to sterke personlighetene i LSK har hatt store uenigheter om hvordan mennesker skal behandles og hvordan et fotballag skal styres.
                  – Vi er fundamentalt uenig i hvordan Lillestrøm skal ledes. Derfor er det best både for meg, familien og Lillestrøm at jeg trekker meg. Det er total faglig uenighet mellom oss, og jeg kan ikke drive laget på konsulentbasis, sa en emosjonell Nordlie på pressekonferansen i går.

                  Erfarent trenerteam
                  Igjen på Åråsen sitter imidlertid Flisa-gutten Tore Andreas Gundersen, som for bare litt over en uke siden gikk ut i Østlendingen å ga en forsmak på det som skjedde i går.
                  – Jeg klarer ikke spille under Tom Nordlie og vil bort, sa Gundersen da.
                  Nå står han igjen med Erland Johnsen og Frode Grodås i trenerteam og han tror det vil snu.
                  – Dette er et trenerteam som har masse erfaring og som jeg er sikker på skal klare å snu dette, sier han.

                  Tid nok til å snu det
                  For egen del er han i kjempeslag og han tror at han allerede på mandag kan få sjansen borte mot Bodø/Glimt på Aspmyra.
                  – Jeg scoret to mål mot Glimt sist jeg spilte mot dem, så jeg håper på det samme igjen.
                  Lillestrøm ligger nest sist på tabellen og har bare HamKam bak seg.
                  – Det er 18 serierunder igjen og mer enn nok tid igjen å snu dette på, forsikrer Tore Andreas Gundersen.

                  Kommentar

                  • RSP
                    Moderator
                    • Aug 2004
                    • 10498

                    Hamar Arbeiderblad

                    Erlandsen avviser alle spekulasjoner

                    IKKE LSK- AKTUELL


                    BLIR I HAMKAM: Arne Erlandsen har kontrakt med HamKam ut 2010-sesongen, og sier at det ikke er aktuelt å forlate Briskeby til fordel for Lillestrøm. Foto: Roger Synstad.

                    Arne Erlandsen nevnes som mulig ny trener på Åråsen etter Tom Nordlie. HamKam-treneren er krystallklar på at han blir på Briskeby.

                    Stein-Erik Stormoen

                    HAMAR: I går offentliggjorde Tom Nordlie sin avgang fra trenerjobben i Lillestrøm.

                    Hans siste kamp som LSK-trener ble dermed det målløse oppgjøret mot HamKam søndag.
                    I går ble Arne Erlandsen nevnt av flere til å ta over jobben i sin gamle klubb.
                    Det ga ekstra næring til ryktet da Erlandsen ble observert på onsdagens landskamp, sittende sammen med midtstopper Vidar Riseth fra Lillestrøm.
                    Men Erlandsen avviser det hele.

                    Kontrakt ut 2010
                    - Kontrakten min med HamKam er ikke oppsigelig. Jeg sitter i HamKam ut denne sesongen og i to år til. Derfor er ikke dette noe tema, sier Arne Erlandsen.

                    Dermed må enten Lillestrøm kjøpe fri sin gamle trener, eller Erlandsen og HamKam må være enige om å avslutte samarbeidet.
                    Som HA-sporten har skrevet tidligere, ble HamKam og Erlandsen enige om en ny kontrakt før denne sesongen, der Erlandsen ikke lenger kunne gå på dagen.
                    I alle sine tidligere kontrakter har Erlandsen hatt en slik klausul som tillater ham å si opp, men i den nye kontrakten er den klausulen fjernet.

                    Rösler eller Erlandsen
                    Det har lenge vært klart at noe har skurret på Åråsen, og en av de største kritikerne har vært tidligere HamKam-trener Ivar Hoff.

                    Han har hele tiden vært imot at Tom Nordlie har hatt ansvaret for kanarifuglene.
                    - Tom Nordlie er som en for tidlig sædavgang. Det er godt noen sekunder. Så kommer orgasmen. Så er det slutt, sier Ivar Hoff til nettavisen.
                    Han uttaler videre til nettavisen at Uwe Rösler eller Arne Erlandsen bør hentes tilbake til Lillestrøm.

                    Spekulasjoner
                    - Uwe Rösler har fortsatt hus i nabokommunen Lørenskog, og er vel i forhandlinger om en forlengelse av kontrakten i Viking. De bør gå på ham. Alternativt må de hente tilbake Arne Erlandsen. De kan bli enige om at han leder HamKam ut året, for så å overta Lillestrøm. Begge de to kjenner klubben og kulturen, sier Ivar Hoff.

                    - Jeg får takke for ordene fra Ivar Hoff, men dette er ingen problemstilling. Jeg er uaktuell, sier Erlandsen.

                    Alle husker Ståle
                    HamKams tilhengere ble i 2005 beroliget med at Ståle Solbakken skulle bli på Briskeby. Da var det klubbdirektør

                    Truls Haakonsen som bedyret at Solbakken ikke var på vei bort, mens Solbakken konsekvent ikke kommenterte spekulasjonene om FCK.
                    Derfor er det større grunn til å tro at Erlandsen fullfører jobben han har påbegynt.
                    Ståle Solbakken ble for øvrig også nevnt som en kandidat i går. På spørsmål fra vg.no svarer han at han er helt uaktuell til jobben, og at han heller ikke ville bli smigret om han fikk en henvendelse, fordi det er utopi for ham å ta jobben.
                    Den foreløpige løsningen på Åråsen er nå at Erland Johnsen og Frode Grodås overtar treneransvaret, med faglig støtte fra manager Jan Åge Fjørtoft.
                    Svein Cato Bakkemo var lojal mot sin gode venn Nordlie, og trakk seg samtidig i går formiddag.

                    (30.05.2008 kl. 06:01 Sist oppdatert:30.05.2008 kl. 07:17

                    Kommentar

                    • RSP
                      Moderator
                      • Aug 2004
                      • 10498

                      Oppland Arbeiderblad


                      GIR SEG: Svein Cato Bakkemo (til venstre) trakk seg som assistenttrener i Lillestrøm da Tom Nordlie ga seg som hovedtrener.FOTO: MARIUS MYKLESET

                      Bakkemo gir seg også

                      I går trakk Tom Nordlie seg som hovedtrener i Lillestrøm. Det gjorde også assistenttrener Svein Cato Bakkemo fra Gjøvik.

                      Av Øystein Ringsveen
                      Publisert 30.05.2008 - 05:59 Oppdatert 30.05.2008 - 07:49

                      Svake sportslige resultater og en intens bunn*kamp i eliteserien førte til forandringer i ambisjonsrike Lillestrøm. Hovedtrener Tom Nordlie leverte sin oppsigelse i går formiddag. Det samme gjorde assistenttrener Svein Cato Bakkemo.
                      - Det var Tom (Nordlie - red. anm) som ringte og spurte meg om jeg ville være med ham i Lillestrøm. Da var det også helt naturlig for meg å trekke meg da Tom gjorde det, sier Svein Cato Bakkemo etter en hektisk LSK-dag. Mediekjøret på den profilerte klubben var enormt i hele går.
                      - Dette er mitt eget valg. For meg blir det helt feil at assistenttreneren eventuelt skal ta over når hovedtreneren trekker seg, sier Svein Cato Bakkemo, som nå skal unne seg litt sommerferie.
                      - Det blir noen uker ferie og så skal jeg tilbake i jobb på Gjøvik, sier Bakkemo.


                      Kommentar

                      • RSP
                        Moderator
                        • Aug 2004
                        • 10498

                        NRK Sport

                        - Nordlies avgang kunne vært unngått


                        Trenerforeningen kommer med hard kritikk av LSK-styret.

                        Anders Engelandanders.engeland@nrk.no
                        Bjørnar Hjellenbjornar.hjellen@nrk.no

                        Publisert i dag 06:56.

                        Lillestrømstyret burde vært tydeligere i klargjøringen av rollene mellom styret, manager og trener før Tom Nordlie ble ansatt.
                        Det sier leder for Trenerforeningen, Teddy Moen.

                        - Vurderte sine stillinger
                        Teddy Moen mener styret nå må vurdere sin egen jobb.
                        - Når et styre ansetter en trener, så er det et styre som avsetter en trener, og det burde være helt naturlig at et styre evaluerte sin egen jobb.
                        - Det burde heller ikke være utenkelig, hvis de kom frem til at de ikke hadde gjort en god nok jobb, at de stilte sine plasser til disposisjoner, mener Moen.

                        Evaluere sitt arbeid
                        Nordlies avgang kunne vært unngått, mener han.
                        - Hvis det er noen som trenger å se seg selv i speilet akkurat nå, så er det vel styret i LSK som er nødt til å gå tilbake å evaluere sitt arbeid i forkant av ansettelsen av Tom Nordlie.
                        - Kanskje noe av det som skjer i dag, startet allerede da, nemlig at det ikke var tydelig nok klargjøring mellom styret, sportsdirektør og trener, sier han

                        Tilbakeviser kritikken
                        Styreleder i Lillestrøm Per Mathisen fnyser av kritikken.
                        - Teddy Moen har overhodet ikke peiling på det i det hele tatt, så dette avviser jeg på det sterkeste.
                        Mathisen mener alt ble gjort riktig.
                        - Jan Åge Fjørtoft som manager og Tom Nordlie som trener - de var veldig klart definert i roller, og dette var på plass da Nordlie ble ansatt, sier han.

                        Resultatservice, nyheter, videoer og sendeplan for sport i radio og TV. Oppdater deg på sportsnyheter fra inn- og utland på NRK Sport.

                        Kommentar

                        • RSP
                          Moderator
                          • Aug 2004
                          • 10498

                          RB

                          Sak i RB om bruk av mentale trenere. Såpass mange referanser til LSK at jeg legger inn en lenke:

                          Kommentar

                          • RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

                            RB


                            FRA TÅRER TIL GREEN: Tom Nordlie (foran) tok med seg barna Daniel (bak fra venstre), Leander og kona Jannicke West Furumo til en avslappende ettermiddag på golfbanen. FOTO: KAY STENSHJEMMET

                            Fant trøst med familien

                            LOSBY:
                            Tom Nordlie tok et følelsesladet farvel med LSK. Å slutte i moderklubben var sterkere enn han har opplevd andre steder. Men også treneren er sterkere. Han gir familien mye av æren for at han står oppreist i stormene.

                            Av Espen Solbakken | Morten Svesengen
                            Publisert 30.05.2008 - 07:52 Oppdatert 30.05.2008 - 08:06


                            FRA TÅRER TIL GREEN: Etter en tøff avskjed med Åråsen dro eks-LSK-trener Tom Nordlie hjem og tok med seg familien for å spille golf i Lørenskog. Her hjelper han sønnen Leander med å styre putten i hullet ¿ bak storebror Daniel.

                            – Før betydde fotball alt for meg. Etter hvert har andre ting i livet blitt viktigere. Familien betyr utrolig mye for meg, sier Nordlie.
                            Etter at han hadde trukket seg som LSK-trener, tok Nordlie med seg kona Jannicke West Furumo og sønnene Leander (8] og Daniel (13) til golfbanen Losby. Sammen trener familien for å ta grønt kort.
                            I går ga Nordlie seg selv rødt kort på Åråsen.
                            – Jeg må ha det bra for å trives – og jeg går ikke på akkord med det jeg står for. Det følte jeg at jeg måtte i LSK nå, sier Nordlie.

                            – Ryddigere i LSK
                            En lang og hendelsesrik trenerkarriere har gjort noe med Tom Nordlie. Så langt har han taklet avskjeden i LSK bedre enn andre steder han har vært.
                            – Jeg har nok lært en del underveis som gjør meg flinkere til å takle slike situasjoner. Familien opplever meg nok også roligere enn før, sier romerikingen.
                            Uansett var det tøft å si opp trenerjobben i moderklubben.
                            – At LSK er moderklubben min gjør det mer leit å slutte. Det var planen at jeg skulle være her en stund, sier han.
                            Måten ting har skjedd på i LSK gjør det likevel lettere for Tom å takle det denne gangen, tror kona Jannicke.
                            – LSK har vært mye ryddigere i hele prosessen enn vi for eksempel opplevde i Start, sier hun.

                            Rådførte seg
                            Torsdagen ble tøff for hele familien Nordlie. Men familiens to yngste var forberedt på hva som ventet.
                            Allerede før de gikk til sengs onsdag kveld, snakket Tom med barna om framtida, og ved frokostbordet i går fikk de beskjeden om at han kom til å trekke seg som trener i Lillestrøm.
                            Selve avgjørelsen tok han i samsvar med kona i løpet av sene nattetimer.
                            – Jeg tok en liten prat med barna før de la seg om mulighetene, og tok det videre på morgenen ved frokosten. Det er litt viktig at de ble informert og ikke fikk høre det via kamerater på skolen. De er en uskyldig part i dette som jeg synes skal få være i fred.
                            Yngstemann går i 2. klasse, mens den eldste går på ungdomsskolen. Kona studerer også, og nå gir Tom resten av familien førsteprioritet.

                            – Med verdighet
                            Tom Nordlies trofaste våpendrager og følgesvenn, assistenttrener Cato Bakkemo, fulgte Tom Nordlie ut Åråsen-porten torsdag.
                            Han mener at avslutningsseansene med Nordlie og hans opptreden i mediene utover dagen og kvelden hadde en slags verdighet over seg.
                            – Det var en trist dag, men Tom sto oppreist som vanlig. Han er flink med media, også i pressede situasjoner, mener Bakkemo.
                            De to ble kjent på trenerkurs i 1997 og skrev senere D-treneroppgave sammen. Siden har de holdt kontakten per telefon.
                            – Jeg sa det til Per Mathisen da vi begynte at hvis Tom ønsket å forlate LSK, så ville jeg gjøre det samme.
                            – Hvordan tror du han vil takle å måtte gå fra LSK?
                            – Det er moderklubben hans, og det heter seg at det som er nærmest også lett kan bli det såreste. Det tror jeg også er tilfellet med Tom og LSK. Men når både jeg og han får sett tilbake på tida i Lillestrøm, tror jeg nok en hendelse som cupgullet i november i fjor vil balansere for det som skjedde på slutten, sier Bakkemo.

                            Kommentar

                            • RSP
                              Moderator
                              • Aug 2004
                              • 10498

                              100% Fotball

                              KOMMENTAR: Nordlie best som ferskvare




                              Er Tom Nordlie bortimot feilfri og klubbledere rundt omkring asfaltert fra kraven og opp?

                              Av: Øyvind Brenne
                              Publisert: 30.05.2008 kl. 07:19
                              Endret: 30.05.2008 kl. 07:54

                              GENI, IDIOT, frelser, helt og nå syndebukk igjen. Tom Nordlie er treneren som enten er helt topp eller bånn i bøtta.

                              - Jeg er meg, jeg kan ikke endre grunnfilosofien min, meldte Tom Nordlie med stram mine på Åråsen i går.

                              Helt til det siste som Lillestrøm-trener opptrådte han som en verbal feinschmecker. 46-åringen er et oralt kraftverk, han har et vinnende vesen når kameralinsene er rettet mot ham, og han snakker så lekende lett og forståelig at det er lett å la seg lure til å tro at det ikke er noe galt med ham.

                              Men noe må det da være når han nok en gang er ferdig i en toppklubb lenge før kontraktens utløp?

                              Fem prosent perfekt.
                              Som klubbens ansikt utad er han drømmetreneren. Blant folk flest oppfattes han sikkert som en ekstremt dyktig trener. For de ser ham bare i aksjon på TV, i radio eller i avisene.

                              Men trenerjobben er så mye, mye mer enn å stå på sidelinjen og bli intervjuet før, under og etter kamp og trening. Den biten er faktisk bare fem prosent av jobben, og den har Tom løst på en elegant og fortreffelig måte.

                              Offentligheten aner ikke hvordan han er i garderoben, ansikt til ansikt med spillerne, i prat med trenerkollegene og i møter med klubbledelsen. Det er den funksjonen som teller aller mest, og det er her Nordlie nok en gang åpenbart må ha feilet.

                              Forandring frydet ikke.
                              Da motgangen var som verst i vår, ble klubbledelsen og treneren enige om fem konkrete endringer for å komme ut av uføret. Ett av dem gikk på måten hans å behandle mennesker på. I 2-0-kampen mot Viking var det klar bedring, men mot Rosenborg (0-4) og HamKam (0-0) var det verre enn verst.

                              Når forandring ikke ser ut til å fryde, og resultatene er av den sorten som bærer rett mot stupet, så sier det seg selv at en klubb med gullambisjoner måtte ta grep.

                              Tom Nordlie ble ofret.
                              Eller ofret seg selv, som det så pent heter når en trener med en solid sluttpakke sitter ved podiet og snakker ut om hvorfor han plutselig er blitt en mann som kan gå til Aetat.

                              Suksess og fiasko.
                              Nordlies topptrener-CV er en berg og dalbane. Han fikk fyken etter bare ett år i Vålerenga. I Start ble han også tuppet ut et drøyt halvår etter at han holdt på lede laget til et sjokkerende gull.

                              Nå skjer det samme igjen på Åråsen, 18 måneder etter at han ble ansatt og et halvt år etter at han ledet klubben til sin første tittel på 18 år.

                              Nordlie har faktisk hatt suksess med fem av seks toppklubber han har trent. Likevel går det ikke lang tid før omgivelsene har fått nok av ham. Som ferskvare er han helt klart velsmakende, men det surner etter hvert rundt ham.

                              Overalt hvor han har vært meldes det om en dyktig trener som etter hvert tar altfor stor plass, og som i tillegg har en mellommenneskelig fremtoning som folk går lei av etter en stund.

                              Du mister etter hvert respekten og sansen for en trener som det ene øyeblikket gråter og det neste kaller deg for det som kvinnene har mellom beina.

                              I Start skal det faktisk ha vært så ille at høyt profilerte spillere truet med å legge opp hvis ikke Nordlie ble fjernet. Og i TV 2, hvor han var ansatt sommeren 2006, ble han oppfattet som ekstremt tidkrevende.

                              Lillestrøm-tabbe.
                              Lillestrøm var fullstendig klar over alle disse energilekkasjene. Derfor kan man saktens lure på hvorfor de i det hele tatt tok sjansen.

                              De tok uansett sine forholdsregler. Det vonde annetåret skulle for enhver pris unngås.

                              De bygget et råsterkt team rundt ham med Svein Cato Bakkemoe som assistent, Frode Grodås som keepertrener, Erland Johnsen som spillerutvikler og Erlend Slokvik som fysisk trener. I sportslig utvalg satt det fotballkompetente karer som Per Berg, Jan Åge Fjørtoft, Frank Grønlund og Tom Lund.

                              Sterkere apparat er det knapt mulig å få i norsk målestokk. Tom skulle utelukkende få konsentrere seg om å trene laget. Alt det andre, det som gjorde at det ble for mye Tom i flere andre klubber han har vært, skulle lukes bort.

                              Fjorårssesongen var ikke så verst rent sportslig. De tapte medalje på oppløpssiden og endte opp med cupgull. I år skulle de ta et ytterligere steg, men isteden har det vært kræsjlanding. 13. plass med bare én seier på åtte kamper står ikke i stil til klubbens ambisjoner om gull.

                              En måtte ut.
                              Seansen på Åråsen i går fortalte med all tydelighet at Nordlie ikke hadde sans for samarbeidet med Jan Åge Fjørtoft. Den faglige uenigheten var stor, og det har den vært lenge. Allerede i vinter meldte Fjørtoft fra til sportslig utvalg at det bar i gal retning.

                              I bedrifter heter det seg at den ene er overflødig hvis to tenker likt. I fotballen er det ikke slik. Der er det ikke bare en nødvendighet, men også et krav at den sportslige ledelsen drar i samme retning.

                              Det gjorde ikke Fjørtoft og Nordlie. Én måtte ut. Det ble han som manglet den høyst nødvendige tilliten blant spillerne.

                              Spørsmålet nå er om noen tør å ta sjansen på Nordlie, eller om han er ferdig for en stund i topp fotballen.

                              iTromsø – også kjent som Mediehuset iTromsø og itromso.no – er en avis med grundig, viktig og underholdende journalistikk for tromsøfolk

                              Kommentar

                              • RSP
                                Moderator
                                • Aug 2004
                                • 10498

                                Anb


                                Foto Eirik Førde, Digitalsport Erland Johnsen og Frode Grodås er klar for utfordringen de har fått.

                                – Spillerne har sluppet for billig

                                Åråsen (ANB):
                                De nye LSK-trenerne, Frode Grodås og Erland Johnsen, kommer til å stille knallharde krav til spillerne framover. – Til nå har de sluppet for billig unna, mener Grodås.

                                Av ESPEN SOLBAKKEN
                                Publisert 30.05.2008 - 08:22 Oppdatert 30.05.2008 - 08:25

                                Treneruttalelsen tyder i hvert fall på at det er en bestemt trenerduo som ikke er redd for å fortelle spillergruppa hvem som bestemmer. Det nye regimet har allerede startet på jobben om å gjenreise Lillestrøm Sportsklubb.
                                – Spillerne har sin del av ansvaret for at vi ligger der vi gjør, og jeg mener de har sluppet for billig unna i motgangen. Nå blir det knallharde krav til spillerne, og vi kommer kun til å bruke de som tydelig viser at de vil være med videre, sier Grodås til Romerikes Blad.
                                Espen Søgård er enig at flere enn Nordlie må ta ansvaret for elendigheten. For som midtbanespilleren sier:
                                – Det er ikke Tom som har misset på flest femmeterspasninger denne sesongen...
                                Frode Grodås ledet sin første trening allerede torsdag sammen med sin likestilte makker, Erland Johnsen. Med seg i den sportslige ledelsen får de fysisk trener Erlend Slovik i tillegg til at manager Jan Åge Fjørtoft vil bidra mer på treningsfeltet.

                                Mot 4-4-2
                                Erland Johnsen er sikker på at den flate strukturen mellom han og Frode ikke vil by på problemer. Ingen av dem har noen stolthet overfor det å ha det siste ordet. Og Johnsen støtter makkeren sin i kravet om mer tøffhet blant spillerne.
                                – Nå vil det få konsekvenser umiddelbart om ikke prestasjonene er gode nok, lover Johnsen.
                                – Hvilket system skal dere spille?
                                – I Norge snakker alle mye om tallkombinasjoner, men vi vil se an hvem som er tilgjengelig og hvilket lag vi møter. Offensivt blir det ideelle å spille gjennom midtbanen, men vi ønsker å variere også med mer direkte spill, sier Johnsen.
                                Det ligger likevel an til et mer utpreget og ujålete 4-4-2, noe nok mange litt eldre LSK-supportere vil nikke anerkjennende til.
                                Frode Grodås gjorde seg mange erfaringer om treneryrket etter han fikk sparken i Ham-Kam. Siden det har han ikke vært i hovedtrenermodus – før torsdag. Keepertreneren ble paff da han fikk beskjeden, men helt overraskende kom ikke nyheten om Nordlies avgang.
                                – Jeg trodde jeg hadde funnet min plass, men så spurte klubbledelsen om jeg ville ta i et ekstra tak. Jeg hadde aldri sagt ja om jeg ikke hadde tro på at dette skal vi fikse.

                                Endringer gjøres
                                Grodås er klar på at tildels store endringer må til for at LSK skal klatre vekk fra bunnen.
                                – Hva kan publikum forvente seg?
                                – Nå må laget få tilbake gløden og «pasjonen», humøret og trua må være der. Så får vi heller få en dag eller to på oss til å legge mer strategiske og taktiske planer. Målet er å bli mindre forutsigbare enn vi har vært til nå. Ingen spillere skal i hvert fall ha noe klippekort på laget, sier Grodås. (ANB)

                                Kommentar

                                • RSP
                                  Moderator
                                  • Aug 2004
                                  • 10498

                                  100% Fotball

                                  Bertheussen: - Ikke merket LSK-konflikt


                                  TØFT: Eirik Bertheussen beskriver den siste tiden i LSK som tøff. ( Foto: Morten Olsen, Digitalsport )

                                  TROMSØ: Men Eirik Bertheussen innrømmer at det har vært tøft den siste tiden.

                                  Av: Øyvind Sivertsen
                                  Publisert: 30.05.2008 kl. 08:53

                                  – Klart det har vært tungt, sier Tromsø-gutten i Lillestrøm-troppen.

                                  Det har kommet en rekke oppslag i media om at det har vært konflikter i LSKs ledelse. I går innrømmet Tom Nordlie at uenighetene med Jan Åge Fjørtoft ikke var til å leve med.

                                  – Jeg har ikke følt at det har vært noen konflikter. Media er vel flinke til å blåse ting litt opp, sier Bertheussen

                                  Tidligere har det vært spekulert i om Lillestrøm-spillerne har trent for hardt og derfor har manglet overskudd i kampene.

                                  – Det vet jeg faktisk ikke om stemmer. Jeg kan bare snakke for meg selv, og jeg føler meg ikke overtrent. Jeg tror heller det handler om at vi har kommet i en ond sirkel, sier Bertheussen.

                                  Han håper imidlertid LSK får en opptur etter at Tom Nordlie trakk seg.

                                  – Vi kan ikke være bekjent av å ligge på nest sisteplass når ambisjonene er medalje, sier Bertheussen.

                                  Han har slitt mye med skader i sin LSK-karriere.

                                  – Men nå er jeg skadefri. Jeg føler meg i bra form, sier Bertheussen, som har spilt 16 minutter eliteseriefotball for Lillestrøm i år.

                                  Kommentar

                                  • RSP
                                    Moderator
                                    • Aug 2004
                                    • 10498

                                    Glåmdalen


                                    Stille: Tore Andreas Gundersen har fått begrenset med spilletid under Tom Nordlie i Lillestrøm.FOTO: JOHN KRISTIAN STRAND

                                    Munnkurv etter sjefens avgang
                                    Tore Andreas Gundersen får ikke lov til å uttale seg til pressen om treneravgangen i Lillestrøm.
                                    – Jeg har lovt klubben ikke å si noe om denne saken. Alle spørsmål til spillerne må rettes til Frode Kippe, Vidar Riseth og Espen Søgård, sier Gundersen, før han høflig ber Glåmdalen respektere klubbens avgjørelse

                                    Kommentar

                                    • Blogger
                                      Seniormedlem
                                      Forumsadist
                                      • Jul 2004
                                      • 104

                                      Papir VG: Bergdølmo vil bli LSK -trener

                                      I en liten artikkel i VG papir sier Bergdølmo at han gjerne vil ha en eller annen rolle i LSK når han legger opp etter denne sesongen.

                                      Det er min klubb, og derfor er det drømmejobben, sier Bergdølmo....

                                      Kommentar

                                      • RSP
                                        Moderator
                                        • Aug 2004
                                        • 10498

                                        RB

                                        Later som Strømmen stadion er Aspmyra

                                        STRØMMEN:
                                        Vil vanne kunstgresset for optimal likhet.

                                        Av Espen Solbakken
                                        Publisert 30.05.2008 - 09:53 Oppdatert 30.05.2008 - 10:02


                                        ANDRE TRENING: Erland Johnsen og Frode Grodås leder sin andre trening på «fiendens kunstgress»

                                        Strømmen stadion er arena for LSK-treningen i formiddag – grunnen er at man ønsker å vanne banen for å få den mest lik kunstgressdekket på Aspmyra, hvor LSK møter Bodø/Glimt mandag kveld.
                                        – Vi kunne ha trent på vår egen kunstgressbane i Lillestrøm også, men der er vanningsanlegget midlertidig flyttet til anleggingen av gressbanene litt lenger bort. Derfor leier vi banen til Strømmen, sier Jan Åge Fjørtoft.
                                        Dermed blir den andre treningen til det nye trenerteamet med Frode Grodås og Erland Johnsen holdt i «fiendeland». Strømmen og LSK er rivaler fra gammelt av, men den gamle rivaliseringen var i hvert fall ingen hindring i forhold til leie av banen i dag.
                                        – De stilte banen til disposisjon, og det var bra når det ikke var praktisk mulig for oss å bruke vår egen bane. Aspmyra skal være ekstremt våt under kampene etter vanning, så dette er et forsøk på å tilvenne oss forholdene, sier Jan Åge Fjørtoft.

                                        Kommentar

                                        • RSP
                                          Moderator
                                          • Aug 2004
                                          • 10498

                                          100% Fotball

                                          - Overrasket om ikke Berg er LSK-aktuell


                                          KONTRAKTEN GÅR UT: Henning Berg har kontrakt med Lyn ut sesongen. Om han er aktuell for Lillestrøm vil han ikke si stort om. ( Foto: Erlend Aas - Scanpix )

                                          Henning Berg lanseres som en mulig kandidat til å overta trenerjobben etter Tom Nordlie i Lillestrøm.

                                          Av: Erlend Nesje, Alexander Carlsen Strande, Erli Berg Daneshmand
                                          Publisert: 30.05.2008 kl. 10:59
                                          Endret: 30.05.2008 kl. 11:00

                                          Gårsdagens treneravgang på Åråsen kunne sannsynligvis ikke kommet på et dårligere tidspunkt for Lyn. Bergs avtale med Oslo-klubben løper ut ved årsskiftet, og partene er fortsatt bare i dialog om en forlengelse. Det betyr at Berg i utgangspunktet står fritt til å innlede forhandlinger med Lillestrøm dersom han skulle få et tilbud derfra.

                                          Aftenposten vet at trenerens navn har vært nevnt i Åråsen-miljøet, og heller ikke Lyn ser det som unaturlig at Lillestrøm kommer med en henvendelse i jakten på Tom Nordlies erstatter.

                                          Men Lyn ønsker på ingen måte å kvitte seg med Berg og en eventuell overgang kan ikke skje i før etter sesongen, mener de.

                                          - Vi forholder oss til den kontrakten vi har med Henning. Det som kan endre situasjonen, er at han kan komme i en valgsituasjon hvis han er aktuell for Lillestrøm, og det vil ikke overraske meg om han er det. Han er en god trener, og bor bare 15 minutter unna Åråsen. En så dyktig person er attraktiv for alle uansett om han er spiller, trener eller markedssjef, sier Lyn-direktør Erik Langerud.

                                          Vil beholde
                                          Men Oslo-klubben er på ingen måte trygg på et positivt svar fra treneren.

                                          - Det er sånn i fotballverdenen, at det du har i juni nødvendigvis ikke er der i august - helt uavhengig av hva du trodde. Men vi ønsker å beholde Henning Berg, understreker Langerud.

                                          - Kan det bli aktuelt å gjøre ham til den best betalte treneren i eliteserien?

                                          - Vi er ikke en klubb som er lønnsledende, men jeg tror innholdet i arbeidet er det viktigste. Henning trives i Lyn. Jeg oppfatter ham som veldig profesjonell, også i forhold til kontrakten, avslutter Langerud.

                                          Berg, som også har spilt for Lillestrøm, har ikke hørt noe fra romerikingene.

                                          - Jeg er trener i Lyn og forholder meg til kontrakten jeg har ut sesongen. Dessuten trives jeg både med spillere og støtteapparat her, sier Berg og tilføyer: - Jeg har ikke snakket med Lyn om ny kontrakt ennå. Hadde jeg gjort det ville det vært lettere å si hva som skjer neste år.

                                          Rekdal favoritt
                                          Kjetil Rekdal er oddsfavoritt blant spillselskapene til å overta jobben. Selv hevder TV 2-eksperten at han ikke har hørt noe fra Åråsen. Han har trent erkerival Vålerenga, men er likevel ikke helt avvisende til tanken.

                                          - Jeg har ikke hørt noe fra Lillestrøm og kommenterer ikke noe før det eventuelt skulle skje. En ting er likevel klart: Jeg blir trener igjen, spørsmålet er hvor, når og hvordan, sier Rekdal.

                                          Også FC Københavns norske trener Ståle Solbakken har vært nevnt.

                                          - Nei, nei, nei. Jeg har jobb, svarer Solbakken på Aftenpostens spørsmål om han er aktuell for trenerjobben i LSK.
                                          Lillestrøms styreleder Per Mathisen utelukker ikke at Henning Berg kan bli den neste treneren på Åråsen, men understreker at klubben ennå ikke har kontaktet noen.

                                          - Jeg vil ikke kommentere nye trenere nå. Vi vil bruke tid til å finne ut hvordan vi skal gjøre denne prosessen, og være sikre på at vi finner rett mann for Lillestrøm i årene som kommer, sier Mathisen.

                                          iTromsø – også kjent som Mediehuset iTromsø og itromso.no – er en avis med grundig, viktig og underholdende journalistikk for tromsøfolk

                                          Kommentar

                                          Working...