Romerikes Blad vs. LSK

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Bauer U2
    Juniormedlem
    Bøffel
    • Jun 2006
    • 24

    #41
    sveselesk

    For de av dere som leste Romerikes blad sitt seriestartbilag, vil man måtte anta at Svesengen har svelget en del kameler siden den tid. I dette bilaget bejublet han både administrasjonen i LSK samt spillere og følgelig treneren.

    Nå har pipen fått en annen lyd. I tråd med det som finnes av journalistisk tankegods for tiden, blir den sensasjonspregede delen av dette opphauset til de grader. Det er ikke grenser for hvilken betydning personlige egenskaper hos de styrende organer har for den spillermessige svakhet som presteres på det nåværende tidspunkt. Det pekes på en rekke svakheter i systemet, samtidig som det er en kjensgjerning at våre menn har prestert svakere og svakere siden Röslers avtrenden. Selv om det ikke er det samme spillermaterialet nå som under Uwe, er det betimelig å spørre seg: er LSK i fare for å havne i den samme grøfta som andre klubber har vært, der løsningen på uteblevne resultater i sin helhet legges på treneren? Hvor er fokuset på kontinuitet? Under hvilke omstendigheter tok RBK gull i serien over en mannsalder, og hvilken kontinuitet baserte de dette på? En viss edruelighet er på sin plass, og selv om jeg personlig aldri i min sykeste drøm ville ha funnet på å sparke en ØSTTYSK trener fra klubben i mitt hjerte (hallo, man sparker ikke en tysker, iallefall ikke en som har levet det meste av sitt liv under DDR-regimet), så mener jeg at det ikke er en løsning å sparke løs i hytt og gevær for å oppnå kortsiktige resultater. Det blir litt som å urinere i jeansene for å bli varm, det hjelper i et visst tidsrom, men ikke over lang sikt. Det har vi eksempler på, jeg nevner i fleng; Tromsø, vålerengen, rosenborg, odd, start, glidø bomt et cetera et tecera.

    Ha en god natt og, med alle helgeners velsignelse, la oss vinne striden mot Viging førstkommende mandag.
    Veien til helvete er brolagt med de beste hensikter.

    Kommentar

    • MortenA
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2007
      • 3452

      #42
      Problemet med Svesengen, Dæhli, og de fleste andre journalister er ikke at de ikke er objektive, men at de absolutt skal mene noe om alt.

      Forrige uke var det Nordlie de mente var problemet og må fjernes. Denne uka er det Fjøra.

      Hadde journalistene hatt vett til å begrense seg og rapportert objetivt om hva de hørte og så ville folk kunne gjort seg opp en mening selv, men det vil journalistene ikke være med på. De må absolutt forsøke å påvirke oss med sine egne meninger.

      Dette gjelder ikke bare sport, men media generelt. Leser man ledere, blogger (som absolutt ikke har noe i en avis å gjøre) og majoriteten av artikler innen sport, kultur, politikk, osv. så er det mange meninger, og lite fakta.
      Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

      Kommentar

      • haak
        Seniormedlem
        Forumsadist
        • Aug 2007
        • 141

        #43
        Jeg forstår det Svesengen mener HVIS det han skriver er sant. Hvis Fjøra har arbeidet aktivt med å fjerne Nordlie i flere månder og ikke vil sammarbeide med han. Kan han ikke bare plutselig endre mening hvis sportslig utvalg har bestemt seg for å fortsette med Nordlie. Da sier det seg selv at det er en ulempe for klubben, hvis Jan Åge har motarbeidet Nordlie i flere måneder kan ikke det fortsette da drar. Og tviler på at en konflit mellom NOrdlie og Fjørtoft plutselig blir over etter at media setter søkelys på det!
        RB hintet jo til at Nordlie hadde 3 kamper på å få bedre resultater og spill etter molde matchen. Og da kan jo ikke Fjørtoft trekke seg før de matchene er spilt!
        Jeg er BTW helt enig med Fjørtoft om at Nordlie må gå.

        Kommentar

        • reka
          Seniormedlem
          --==FORUMRUNKER==--
          • Aug 2005
          • 13277

          #44
          Man kan ikke kreve at folk sparkes fra jobbene sine i avisartikler som er basert på rykter og antagelser. Må le av RB som forsvarte Vann-Henriksen til han nærmest stod foran eksekusjonspelotongen, mens Fjøra blir bedt om å gå fordi Svesengen har gjort seg opp en mening på bakgrunn av rykter og løssnakk. Det er rett og slett dårlig folkeskikk.

          Kommentar

          • andersmm
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Aug 2006
            • 5764

            #45
            Dagbladet tar i dag opp tråden fra RB (ref. nyhetstråden) og hevder at de har kilder som sier at Fjöra rett og slett er ferdig. Synes det er helt höl i huet om dette er sant, og kommer til å miste troa på ledelsen om de sparker Fjöra.
            På andre siden underbygges denne saken, i likhet med de fleste sakene om LSK i det siste, på en särdeles tynn måte. "Etter hva Dagbladet erfarer.."
            Med den innledningen kan du skrive hva faen som helst etterpå.
            Skulle det derimot väre tilfelle, synes jeg vi skal grave opp de/den som plaprer til pressen om hva som skjer i klubben, og sparke dem også i samme slengen.
            "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

            Kommentar

            • reka
              Seniormedlem
              --==FORUMRUNKER==--
              • Aug 2005
              • 13277

              #46
              Dagbladets sportsredaksjon vier nesten all spalteplass til dette i dag. Personlig tror jeg kildene er like vaklende som før, men er nå forsøkt støttet opp av de paranoide konstruksjonene til Morten Pedersen & co: Fjøra var ikke på Tv2 før kampen, fjøra sa noe kryptisk foran kampen.

              Jeg ser for meg et redaksjonslokale hvor alle fortsatt har urinsmaken i munnen etter at Molde tisset utover søpla og ullevål. Når så LSK plutselig får tilbake tæl og innsats er bunnen nådd; det eneste de kan trøste seg med er det nokså tvilsomme konflikstoffet om LSK. Situasjonen svartmales i skadefryd over et par pils, selvtilliten stiger, de dybdeanalyserer fjøras bevegelser og handlinger og lager noen hypoteser. Så går de til skjermene i nokså fast tro på at de har en sak å kjøre neste dag.

              Kommentar

              • Vegar Hjermundrud
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Dec 2003
                • 423

                #47
                Når mediafolk bruker hverandre som sannhetsvitner bør det alltid ringe en advarende bjelle. Svesengens artikkel i RB var utgangspunktet for både analysene i lørdagsutgavene til både Truls Dæhlie i VG og Morten Pedersen i Dagbla’. Og media trenger heller ikke engang å oppgi noen kilder for det de vet. I artikkelen ”En klem for galleriet” (http://www.tv2.no/sporten/fotball/ti...cle1814859.ece) bare vet TV 2 vet at gårsdagens ansiktskontakt mellom Fjøra og Nordlie kun var et spill for galleriet og at maktkampen i Lillestrøms kulisser fortsetter.

                Det går kanskje en grense et sted når det ikke lenger går an forsvare seg mot utsagn fordi de egentlig ikke er tiltenkt diskusjon. Utsagnene blir like uangripelige som religiøse aksiomer – sannheter som ikke trengs å bevises. ”Alle” visste at det over tid ikke ville fungere med så sterke personligheter i samme klubb. Når motgangen meldte seg for LSK var det bare et tidsspørsmål før personkonfliktene ville komme til syne. Og det er medias jobb å dokumentere dette.

                Jeg vet ikke mye om hva som egentlig skjer i LSK. Som regel er jeg mest opptatt å stå på tribunen og synge gutta fram etter beste evne. Det kjøret media driver nå er imidlertid ikke å dokumentere det som skjer. Saken drives videre og skapes av det media gjør. Jeg kan ikke huske å ha opplevd et liknende kjør noen gang i media som nå mot LSK, Fjøra og Nordlie. Fotball er hot og det er mange sider og sekunder/minutter som skal fylles, men herrene Svesengen, Pedersen og Dæhlie i likhet med alle de andre som har vært skråsikre her, risikerer noe de også. Om det viser seg at kildene deres faktisk ikke var så bra som de trodde skal i alle fall jeg gjøre et nummer av deres egen manglende troverdighet i framtiden.

                Kildene deres ja. LSK er en klubb med en stolt historie i norsk sammenheng. Jeg vil tro mange personer fra de siste tretti årene fortsatt ser seg selv som mer eller mindre sentrale i Sportsklubben. Selvsagt er det slik at det er mennesker tilknyttet LSK som bruker media til å drive sin egen agenda. De har sikkert Sportsklubbens beste i tankene, men bidrar strengt tatt også til å gi inntrykk av at det knaker i sammenføyningene. Og det er Fjøra og Nordlie som blir brikkene i dette spillet. Om en skal vende blikket bort fra de to nevnte herrer er det muligens noe annet i kulturen rundt LSK som en bør kikke på ettersom det virker som alle sportsjournalister i dette land mener at kildene deres på Åråsen er troverdige.

                For min egen del blir jeg tilskuer til dette. En lett hoderystende tilskuer som faktisk ikke helt vet hva som skjer. Men om noen èn gang til sier at det ikke finnes røyk uten ild har jeg ett ord til vedkommende. Tørris.
                Ha respekt for tradisjoner. Behold bindestreken!

                Kommentar

                • mooph
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Aug 2005
                  • 1496

                  #48
                  Opprinnelig skrevet av Vegar Hjermundrud
                  Når mediafolk bruker hverandre som sannhetsvitner bør det alltid ringe en advarende bjelle.
                  Så sant så sant.

                  Problemet er at det ikke finnes noe skikkelig ris bak speilet for å koke suppe på en spiker. Når ulike instanser sprer usannheter eller beste fall grove overdrivelser burde offeret for slik sjikane kunne få oppreisning på en måte som svir skikkelig for suppekokerne.
                  Dette vil være den eneste måten nyhetsjegerne kan bremses i sin iver etter å fremprovosere andres lidelse.
                  Fugla mot nye høyder

                  Kommentar

                  • KimFL
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Nov 2003
                    • 1410

                    #49
                    Opprinnelig skrevet av Vegar Hjermundrud
                    Når mediafolk bruker hverandre som sannhetsvitner bør det alltid ringe en advarende bjelle. Svesengens artikkel i RB var utgangspunktet for både analysene i lørdagsutgavene til både Truls Dæhlie i VG og Morten Pedersen i Dagbla’. Og media trenger heller ikke engang å oppgi noen kilder for det de vet. I artikkelen ”En klem for galleriet” (http://www.tv2.no/sporten/fotball/ti...cle1814859.ece) bare vet TV 2 vet at gårsdagens ansiktskontakt mellom Fjøra og Nordlie kun var et spill for galleriet og at maktkampen i Lillestrøms kulisser fortsetter.
                    Om det faktisk er en konflikt, er vanskelig å si. Hvis så ikke er tilfelle, hvorfor går ikke begge to ut i media og avkrefter dette sammen? Isteden kommer Fjørtoft med uttalelser som "jeg kommenterer aldri trenern i klubben".
                    Da er det jo ikke rart at media spekulerer i en eventuell konflikt. Jeg mener...det koster jo ikke klubben en kalori, og gå ut å legge den diskusjonen død, en gang for alle.


                    KimFL

                    Kommentar

                    • reka
                      Seniormedlem
                      --==FORUMRUNKER==--
                      • Aug 2005
                      • 13277

                      #50
                      Det spiller vel ingen rolle om de avkrefter dette sammen, da vil bare et nytt oppslag komme om den "tvungne enigheten i media", at konflikten må være tilspisset siden LSK ser seg nødt til å gjøre dette etc. etc. DEt som kommer fra LSK hold blir rett og slett ikke vektlagt i denne saken, istedet sitter åndspuddelen M Pedersen på 4-4-2 og babler videre om at de "snakker med folk i LSK". Personlig tror jeg dette er løgn, ingen troverdig person i LSK ville gått bak ryggen på klubben med klanspatrioten Pedersen & Co. I beste fall er kilden eller annen søpla-sympatiserende dassvasker på Åråsen utplassert på attføring fra NAV.

                      Kommentar

                      • erlando
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Jul 2006
                        • 858

                        #51
                        Opprinnelig skrevet av KimFL
                        Om det faktisk er en konflikt, er vanskelig å si. Hvis så ikke er tilfelle, hvorfor går ikke begge to ut i media og avkrefter dette sammen? Isteden kommer Fjørtoft med uttalelser som "jeg kommenterer aldri trenern i klubben".
                        Da er det jo ikke rart at media spekulerer i en eventuell konflikt. Jeg mener...det koster jo ikke klubben en kalori, og gå ut å legge den diskusjonen død, en gang for alle.
                        Fjørtoft, og Nordlige, har kommentert at de ikke har en konflikt - de har hatt faglige diskusjoner. Da kjører media bare en ny runde med "Vi vet at... " og så stilles de samme spørsmålene om "den store konflikten" på nytt.
                        Ja til pause i pausen!

                        Kommentar

                        • KimFL
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Nov 2003
                          • 1410

                          #52
                          Opprinnelig skrevet av erlando
                          Fjørtoft, og Nordlige, har kommentert at de ikke har en konflikt - de har hatt faglige diskusjoner. Da kjører media bare en ny runde med "Vi vet at... " og så stilles de samme spørsmålene om "den store konflikten" på nytt.
                          Vel, når har jo også Per Mathisen uttalt i RB (ref nyhetstråden), og avkreftet dette tullet en gang for alle. Så det er jo tydelig at en eller flere journalister farer med løgn, og kanskje er det den eller de som bør sparkes?


                          KimFL

                          Kommentar

                          • trigz
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Jan 2004
                            • 7100

                            #53
                            Det ligger nok nærmere sannheten at seieren over Viking har skaffet noen og enhver litt mer albuerom og hjulpet på humøret og konfliktlysten. Det skjønner jeg godt - jeg har bare gått rundt og vært fornøyd etter kampen på mandag selv.

                            Hvis det er konflikter innad i LSK, tror jeg ikke at styreformannen ville ha tilstått det ovenfor pressen, men at vi vil få vite det idet LSK plutselig innkaller til en pressekonferanse...
                            Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                            Kommentar

                            • Tough Alliance
                              Medlem
                              Hoffnarr
                              • Oct 2007
                              • 67

                              #54
                              Faglige uenigheter er lov. Det utfordrer det etablerte, og skaper nytenking. Derimot - hvis faglige uenigheter blir konflikter, er det farlig. Da vil det gå prestisje i å få gjennomslag

                              Nå m klubben stå samlet; innad diskuterer man, utad er man en enhet. Mathiesen må ta tak der det trengs for at klubben snur den negative vinklingen mot klubben. Få frem gla'saker om talentsatsing, treningsfasilitetene, nytt stadion (?) etc.

                              Gi RB førsterett på noen av sakene, så snur man trenden sammen. Godt det ble seier mot Viking, ellers ville mediestormen disse dagene vært uutholdelig...

                              Kommentar

                              • MoBee
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Jun 2004
                                • 958

                                #55
                                Jeg blir fryktelig stolt av klubben i mitt hjerte hvis vi kommer oss gjennom denne krisen uten at noen må gå. Det er blitt gjort feil fra flere, men det virker som om folk er flinke til å jobbe seg gjennom sammen.

                                Kommentar

                                • oddleif
                                  Medlem
                                  Hoffnarr
                                  • Dec 2007
                                  • 49

                                  #56
                                  Dagbladet "dreit på draget"

                                  Dagbladet skrev at Fjørtoft skulle sparkes,
                                  at det var bestemt FØR Viking-kampen
                                  og at kunngjøring ville komme snart.
                                  Useriøs og håpløs avis!
                                  Vi kan tåle kvalifiserte gjetninger, men
                                  her dreit Dagbladet noe skikkelig på draget gitt!

                                  Kommentar

                                  • KFL109
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Dec 2003
                                    • 1958

                                    #57
                                    Personen med indianernavnet Sikre Kilder må gå av!
                                    Vidar Evje

                                    Kommentar

                                    Working...