Juni 2008

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

    RB

    LSKs cupgull slår Stabæks seriesølv

    ÅRÅSEN:
    LSKs cuptriumf betyr at LSK trolig møter langt enklere motstand enn sølvvinner Stabæk når UEFA-cupens 2. runde trekkes 4. august.

    Av Morten Svesengen
    Publisert 25.06.2008 - 06:30

    De to klubbene har den samme rankingen i UEFA-cupen, men LSK rangeres foran Stabæk fordi klubben vant cupen, mens Stabæk "bare" ble nummer to i serien.
    Det betyr at LSK blir seedet, mens Stabæk mest sannsynlig havner blant de useedede. Og det betyr stor forskjell i mulige motstandere.

    Som seedet lag står disse klubbene mellom LSK og 1. ordinære runde i UEFA-cupen: FC Midtjylland (Danmark), FC Nordsjælland (Danmark), Djurgårdens IF (Sverige), Kalmar FF (Sverige), Haka (Finland), Honka (Finland), FH Hafnarfjardar (Island), Metalurgs Liepaja (Latvia), JFK Olimps Riga (Latvia), Suduva Marijampole (Litauen).

    Stabæk kan møte disse: Manchester City (England), Hertha Berlin (Tyskland), FC København (Danmark), Brøndby IF (Danmark), Queen of the South (Skottland) AA Gent (Belgia). I tillegg kommer trolig tre Intertoto-lag fra sterke nasjoner som England, Nederland og Skottland.

    Hvis fjorårets bronsevinner Viking går videre fra den 1. kvalifiserende runden blir også de seedet siden de er rangert foran både LSK og Stabæk.
    Hvis en klubb med dårligere ranking enn Stabæk går videre fra Intertoto-cupen, vil også bæringene bli seedet i 2. kvalifiserende runde.

    Kommentar

    • superbøffel
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Aug 2005
      • 5611



      Knallhardt oppgjør med Tom Nordlie

      Mener LSK har fått spillegleden tilbake

      ÅRÅSEN (VG) Bjørn Helge Riise forteller her hvorfor Tom Nordlie ikke lyktes i Lillestrøm.

      Av Cato Lorentz

      GLEDEN TILBAKE: Bjørn Helge Riise mener spillegleden er tilbake i LSK etter at Tom Nordlie forsvant. Foto: Roger Neumann/VG

      Det er snart en måned siden Nordlie forlot LSK. Sist mandag ble det klart at Erland Johnsen og Frode Grodås skal lede laget ut sesongen.

      VGTV: - Nordlie har slitt ut spillerne

      Og duoen får masse skryt av John Arne Riises lillebror.

      - De har fungert veldig godt sammen og ekstremt godt overfor oss spillere. De har sørget for at vi har fått spillegleden tilbake, og humøret i gruppen er bedre enn på lenge, forteller skadeforfulgte Riise.



      - Hvilke konkrete endringer er gjort fra trenerhold som har gitt spillegleden tilbake?


      - For det første er det mye mer variasjon i treningene nå enn før. I tiden med Tom, så gikk alt i samme tempo. Det var mindre variasjon, og det ble litt slik at vi sa `huff, skal vi holde på med det igjen`, forteller Riise.

      Ikke inkludert

      Men han understreker at det er en annen faktor som har vært den største endringen etter Nordlie forsvant.

      - Erland er mye mer inkluderende og lytter mer. Han viser oss respekt ved å gi oss ansvar, og da respekterer vi ham. Tom brukte bare en liten del av gruppen, og ikke alle følte seg like inkludert, sier Riise.

      Les mer i dagens papirutgave av VG!


      (VG 25.06.08 kl. 08:48, sist oppdatert 25.06.08 kl. 08:55)
      Enøyd i de blindes dal.

      Kommentar

      • reka
        Seniormedlem
        --==FORUMRUNKER==--
        • Aug 2005
        • 13277

        Og her er resten av det som står i papir-VG:

        Kan du utdype det?

        – For min del var det aldri et problem, men jeg har
        snakket med flere kompiser på laget som følte at uansett
        hvor godt de presterte, så fikk de aldri en sjanse. De
        følte seg til tider som en kjegle. De samme kompisene
        har det helt annerledes nå, og føler seg som en viktig
        del av gruppen, sier Riise. Den nye optimismen som
        nå preger Lillestrøm tror Riise vil gi resultater i flere
        poeng fremover. Allerede mot Strømsgodset på lørdag,
        så tror han vi vil få se konturene av «nye Lillestrøm
        ».
        – I treningskampene vi har spilt i det siste, så er det
        lett å se at vi virker piggere i beina. I tillegg mener jeg at
        vi er helt klart bedre i en 4-4-2-formasjon, sier han.

        Bekrefter endringer
        LSK-trener Erland Johnsen ønsker ikke å sammenligne
        hvordan laget nå opptrer med hvordan det var under
        Nordlie.
        Han bekrefter imidlertid langt på vei at det har blitt gjort
        en del drastiske endringer.
        – Vi trener på en helt annen måte. Vi ønsker at spillerne
        selv tar de fleste valgene, men innenfor klare rammer
        som vi har satt, forteller Johnsen, som innrømmer
        han er spent før bortemøtet med Strømsgodset
        lørdag

        Kommentar

        • RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

          VG (papir)

          Liten notis med tittelen "Marerittet mot slutten" i tilknytning til BHRs kritikk av Tom Nordlie (se ovenfor). Kort referert: Bjørn Helge sier at han snart er tilbake for fullt; "Jeg er omtrent 90 prosent nå, og regner med at jeg sitter på benken mot Strømsgodset." I følge notisen håper han å få litt spilletid på lørdag.

          Kommentar

          • Emil B
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Feb 2006
            • 5921

            - Dere kødder ikke med meg


            KLAR TALE: Erland Johnsen er sikker på at Lillestrøm vil få en knallbra høstsesong - hvis han får beholde de spillerne han nå har til rådighet. Foto: Morten Holm/SCANPIX

            Den nye LSK-bossen mener norske spillere er amatører i hodet.

            Mai 1994:
            Stadionuret på Wembley viste 27 sekunder. Ryan Giggs føyk opp ned gjennom lufta. Dommeren kastet seg over kortbunken, og dro opp det gule.
            Det var tidenes raskeste gule kort i en FA-cupfinale. Det ble gitt til Erland Johnsen.
            24. juni 2008:
            Det er åtte dager siden rødtoppen fra Moss fikk ansvaret for å redde stumpene for Lillestrøm i 2008-sesongen. Skjønt rødtopp – rødt har de siste årene blitt stadig mer grått hos 41-åringen. På treningsfeltet driller han forsvarsfireren. Han forsøker å få midtstopperne til å støte tidligere på motspiller. Så glemmer Frode Kippe seg bort.
            Fløyta skriker igjen.
            - Har du fått med deg hva vi har snakket om, eller?
            Kippe sluntrer tilbake i backfireren.
            Han glemte seg ikke flere ganger på den treningen.
            - Jeg er tydelig. Jeg er veldig konkret på det jeg vil ha fra spillerne. Da skal det følges. Gjør det ikke det, så får det konsekvenser, sier Johnsen etterpå til Nettavisen.
            - Så du er fortsatt en tøffing?
            - Jeg er kanskje tøff i trynet innimellom, men nei – jeg er ingen tøffing lenger. Fysisk merker jeg at jeg har bikket 40. Det er prolapser i ryggen, og lite fotball for tiden. Selv om jeg holder meg i form, sier han.
            (Saken fortsetter under bildet)

            Johnsen i duell med Mark Hughes under en FA-cupfinale på Wembley.

            Stiller krav
            Tøffing eller ikke, det er ingen tvil om at Lillestrøms nye trener har tatt med seg en del fra den kompromissløse spilleren Erland Johnsen også inn i treneryrket.
            I Lillestrøm har han blant annet gitt spillerne klar beskjed om at han ikke kommer til å tolerere noe tøys i forhold til hans rolle som trener.
            - Det går ikke an å ha et sånt forhold til spillerne. Da ødelegger man bare for seg selv. Jeg har opplevd et par episoder før i LSK hvor man har køddet med trenere. Det hendte blant annet at noen spente bein på en trener under oppvarming. Det ødelegger litt av den respekten en trener skal ha i rollen sin, sier Johnsen.
            - Det er også litt norsk. Vi er blitt proffe, men oppi hodet er vi fortsatt amatører. Det henger igjen, og blir helt feil. Vi trener såpass bra, og spillerne har så gode liv av fotballen at de må ha respekt for den klubben de spiller for og den jobben de skal utføre. Det kan du gjerne bruke som overskrift. Det er jeg veldig opptatt av.
            - Det handler om å ha yrkesstolthet. Det skal jo ikke være mulig det vi opplevde mot Eidsvold Turn i cupen (LSK tapte). Ikke hvis man trener så mye som vi gjør, og også gjør det ordentlig.
            Mål: Øvre halvdel
            Lillestrøm er altså ute av cupen. I serien ligger romerikingene på 12. plass etter ti serierunder. 3-0-seieren hjemme mot Aalesund i sistekamp før ferien var viktig. Det gjenstår 16 serierunder og 48 poeng å kjempe om.
            Samtidig har Johnsen kommet med fraser som «nå har det snudd» og «høsten blir knallbra for oss».
            Men hva er egentlig knallbra?
            Johnsen nøler ikke engang når spørsmålet stilles.
            - Øvre halvdel. Og så skal vi kvalifisere oss for gruppespillet i UEFA-cupen.
            - Vi kan nok gå på noen miner underveis. Vi kan være uheldige. Men vi kommer ikke til å gå på noen blemmer som at vi underpresterer eller blir rundspilt. Ja, høstsesongen blir knallbra. Det står jeg for.
            (Saken fortsetter under bildet)

            TO GODE VENNER: De var romkamerater på landslaget. Nå skal Jan Åge Fjørtoft og Erland Johnsen redde LSK ut av sumpa.

            Tvinges til salg?
            Det er imidlertid en stor reservasjon. Lillestrøms økonomiske situasjon er presset, og får klubben et godt nok bud, for eksempel på Bjørn Helge Riise eller Arild Sundgot, kan de bli tvunget til å selge.
            Det vet Johnsen også.
            - Men skal vi ut av den gjørma vi fortsatt står i opp til knærne, så er vi avhengig av å beholde den troppen vi har nå. Med den troppen blir det en knallbra høstsesong. Jeg håper derfor å beholde den troppen vi har nå ut sesongen. Til gjengjeld har jeg ikke krevd å få inn forsterkninger.
            - Hva skjer hvis dere må selge da?
            - Da må vi helt klart se på nye målsettinger.
            - Bør LSK beholde Erland Johnsen hvis målene innfris?
            - Klubben må nok se på hele pakka av hva har jeg bidratt med. Vi har satt i gang prosesser for å få inn litt yngre spillere. Og hva om vi er tre poeng unna 7.-plassen til slutt? Det handler om måten vi presterer på i høst. I tillegg må spillergruppa tas med på råd. Det blir en totalvurdering.
            - Rydd opp i møkka di
            Før intervjuet startet ga Johnsen klar beskjed om at han ikke vil svare på spørsmål som innebærer en sammenligning av det han gjør med det Tom Nordlie gjorde. Han orker ikke å bruke energi på det som har vært, siden det som han sier: «åpenbart ikke har fungert».
            I stedet fokuserer han kun på hva han selv ønsker å få til. Det handler om 4-4-2, hard kjemping, knallharde dueller, å slippe til få sjanser mot og variasjon i angrepsspillet.
            - Og det handler om å «rydde opp etter møkka di». Det uttrykket har jeg fra gamle dager i Moss. Gjør man en feil i Norge og mister ballen, så er det ingen som sier noe. Hele laget må så løpe etter ballen de neste 20 sekundene. I Tyskland, når man ga bort ballen, fikk man huden full av kjeft. I Bayern ville de spille fotball med ballen i laget. De ville ikke løpe etter. Så det å rydde opp etter egen møkk - det er et godt poeng.
            Johnsen selv er ikke helt uvant med møkk. I alle fall ikke lukten. Nærmere bestemt mosselukten. Han ble født i Moss i 1967, og pendler fortsatt hver dag fra Østfold-byen og til Åråsen. Da han tok jobben som spillerutvikler på Åråsen før 2007-sesongen var det for å litt mer fri i helgene.
            Nå er det imidlertid slutt på akkurat den moroa.
            - Hehe... Jeg spurte kona om trenerjobben i Lillestrøm. Da sa hun bare: «Gjør som du vil. Det gjør du jo likevel», humrer han.
            - Men det er par «fordeler» her. Jeg har denne jobben i en periode ut året. Da kan hele familien se hvordan det går. Så kan vi ha et familieråd. Kona er jo også vant til dette. Jeg traff henne da jeg var 17. Vi har vært sammen i 24 år. Hun vet hvordan dette livet er. Jeg kunne imidlertid ikke si nei til en jobb som denne. Jeg tror jeg kan bidra med noe.
            (Saken fortsetter under bildet)

            Erland johnsen under LSK-trening. Til helga åpner høstsesongen med kamp mot Strømsgodset borte. Foto: Gorm Kallestad/Scanpix

            Drømmen ...
            Selv ønsker han seg tilbake til England – hvis trenerkarrieren tar av.
            - Ja. Jeg har lyst til å bo i England igjen. Jeg har lyst til å gjøre noe med fotballen der. For et par år siden sa jeg at Chelsea ville vært artig, men jeg drømmer ikke lenger om noe topplag der. Det ville vært for krevende. Jeg vil leve litt også ved siden av fotballen også uten å bli fotfulgt av paparazzier. Alt det som følger med i en sånn jobb nå ville drept gleden.
            - Men tenk å lede en 2.-divisjonsklubb da. Med kanskje 8-10.000 tilskuere på hjemmekampene. Det ville vært moro, sier han drømmende.
            - Hvor oppnåelig er det?
            - Det er nok mulig. Jeg kjenner folk innen fotballen i England, og det hadde nok sikkert vært mulig. Men først får jeg skaffe meg et navn her, avslutter han.
            Neste sjanse til det skjer borte mot Strømsgodset lørdag.

            Kommentar

            • Ketil Cantona
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Feb 2004
              • 6813





              GRUNN TIL Å JUBLE: LSK kan ikke bare glede seg over ny trener. Nå har også Åråsen-klubben fått sin egen ostepop. Foto: Bjørn Sigurdsøn ( Scanpix )
              Det er ikke akkurat helsekost Lillestrøm skal gjøre seg fete på.


              Lillestrøm lanserer nå LSK-ostepop i samarbeid med Foodman AS. Det skriver LSK i en pressemelding.
              Det nye produktet presenteres med fynd og klem torsdag, i forbindelse med LSKs fotballskole. Alle spillerne skal være til stede i forbindelse med lanseringen.
              Lillestrøm kommer i tiden framover også til å lansere andre produkter, blant annet kaffe.

              Kommentar

              • holmiz
                The kjøkken-kanariz
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2006
                • 6064



                BAKPÅ: Vidar Riseth og Lillestrøm har slitt tungt sportslig så langt denne sesongen. Det har gitt seg utslag økonomisk.
                Foto: Arnt E. Folvik/Dagbladet
                Lillestrøm bakpå økonomisk

                Må skaffe 20 millioner for å unngå underskudd.

                Eliteserieklubben Lillestrøm sliter med økonomien. Rundt 20 millioner kroner må hentes inn for å unngå underskudd.

                Kombinasjonen av tapte inntekter og økte utgifter er ikke god. Det erfarer Lillestrøm nå. Samtidig som klubben er inne i en av de tøffeste sportslige sesongene på lenge sliter den også med å holde budsjettet, skriver Romerikes Blad.

                - Det er viktig å fastslå at det ikke er noen krise. Selv om ikke alt har gått vår vei på den økonomiske siden, så føler vi at vi har rimelig god kontroll. Vi tar det på alvor og har økt fokuset på hvordan vi skal rette det opp, sier LSK-leder Per Mathisen.


                Mens årets sesong er skuffende var fjoråret det stikk motsatte. Med cupgull og fjerdeplass i serien steg optimismen på Åråsen. Derfor satset klubben historisk sterkt i år.

                I budsjettene ble det ikke tatt høyde for at klubben ville ligge som nummer tolv etter EM-pausen. Ei heller for et tidlig nederlag i cupen.

                - Med det som skjedde i 2007 og den satsingen vi gjorde før sesongen, hadde vi regnet med å gjøre det bedre i 2008. Det la vi også opp til i budsjettene våre, sier Mathisen.

                Nå satser Mathisen og co. på at en god høstsesong kan rette opp mye av skadene. Klubben må også selge spillere. I budsjettet la den for første gang inn et spillersalg på inntektssiden.

                En fattig trøst for de økonomiansvarlige på Åråsen er at dårlige prestasjoner gjør spillernes bonusutbetalinger mindre.


                Last edited by holmiz; 25.06.2008, 16:53. Begrunnelse: lesb
                Hilsen Anders

                Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                Kommentar

                • Torolf
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2004
                  • 9574

                  TV2: Vålerenga jakter Riise



                  - Vålerenga jakter Riise


                  TV 2 er Norges beste nettsted for nyheter, sport, underholdning, vær, tv-guide og video


                  Et økonomisk presset Lillestrøm kan bli tvunget til å selge.

                  Vålerenga-styret skal mandag ha stilt penger til rådighet for spillerkjøp.
                  - Har hørt ryktet
                  En av spillerne øverst på ønskelisten er Lillestrøm-esset Bjørn Helge Riise.
                  - Jeg hørte det ryktet i går, men jeg har ikke hørt noe fra dem (VIF) eller noe. For meg er det nytt, sier Bjørn Helge Riise til TV 2 Sporten.
                  Mer konkret ønsker han ikke å være.
                  - Det gidder jeg ikke snakke om. Nå konsentrerer jeg meg om å bli frisk og å komme tilbake i LSK. Så får du prate med Jan Åge (Fjørtoft) om den biten der, sier Riise.
                  Ironisk Fjøra
                  Fjørtoft er for tiden i utlandet, men sendte onsdag følgende SMS til TV 2 Sporten:
                  «Det er større sjanse for at Elvis spiller på Norwegian Wood enn at vi selger Bjørn Helge Riise til VIF.»
                  LSK-formann Per Mathisen er mindre kategorisk.
                  - Vi har ikke satt noen pris på hodet hans, for det har ikke vært noen tanker om salg, sier Mathisen til TV 2 Sporten.

                  Kommentar

                  • holmiz
                    The kjøkken-kanariz
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2006
                    • 6064

                    HATOPPGJØR: Bjørn Helge Riise har flere ganger opplevd å slå Vålerenga. Her fra 2-1-seieren høsten 2006. FOTO: ROAR GRØNSTAD
                    Enga sikler på Riise

                    LILLESTRØM:
                    – Glem det, svarer LSK-ledelsen.



                    LSK-manager Jan Åge Fjørtoft bekrefter overfor rb.no at Åråsen-klubben er blitt kontaktet av offisielle Vålerenga-personer med tanke på mulig overgang for Riise, men at klubben ikke har fått noe konkret bud fra Valle.
                    – De som tok kontakt fikk et ganske klart svar om at det ikke er nødvendig å gå videre med det, sier Fjørtoft.
                    Hva mener du om Vålerengas flørt med Bjørn Helge Riise? Si din mening nederst i saken!
                    – Har hørt ryktene

                    Det var TV 2som meldte om VIF-interessen for Riise i kveldens første sportssending.
                    – Det er større sjanse for at Elvis opptrer på byfesten neste år enn at Bjørn Helge går til Vålerenga, sier LSK-manager Jan Åge Fjørtoft til rb.no.
                    Overfor TV 2 hadde han byttet ut byfesten med Norwegian Wood, men budskapet var det samme.
                    Bjørn Helge Riise selv sier han har hørt rykter om spillet i kulissene.
                    – Jeg hørte det ryktet i går, men jeg har ikke hørt noe fra dem (VIF) eller noe. For meg er det nytt, sier Riise til TV 2.
                    Mer konkret ønsker han ikke å være.
                    – Det gidder jeg ikke snakke om. Nå konsentrerer jeg meg om å bli frisk og å komme tilbake i LSK. Så får du prate med Jan Åge (Fjørtoft) om den biten der, sier Riise.
                    Riise-salg hjelper ikke

                    LSK-formann Per Mathisen bekrefter også at salg av Riise til en norsk konkurrent ikke er noe Åråsen-klubben vurderer.
                    – Slik situasjonen er nå er ikke det aktuelt. Vi har ikke noe konkret å forholde oss til, og det er derfor ikke noe vi vurderer. Dette er ikke noe tema, fastslår Mathisen.
                    – Kan den økonomiske situasjonen forandre på det?
                    – Et salg av Bjørn Helge er ikke det vi trenger for å rette opp i den økonomiske situasjonen siden han eies av LSK Invest AS, sier LSK-formannen.
                    LSK Invest eier flere

                    Det betyr at et eventuelt salg av Bjørn Helge Riise ikke bety noe for den økonomien verken i LSK eller LSK AS. Landslagsspilleren er 100 prosent eid av LSK Invest AS, og investeringsselskapet vil få alle inntektene fra et mulig Riise-salg.
                    – LSK og LSK AS eier til sammen bare i underkant av 20 prosent i LSK Invest, og det er derfor ikke penger vi vil kunne disponere alene, sier Per Mathisen – som for øyeblikket er styreleder i både klubben og AS'et.
                    Riise er ikke den eneste LSK-spilleren som eies av investeringsselskapet.
                    Salg av Simen Brenne, Olivier Occean, Magnus Myklebust, Khaled Mouelhi, Martin Husár (delvis) eller Karim Essediri (delvis) vil heller ikke gi sårt tiltrengte inntekter til driften av Tippeliga-laget.
                    De er alle helt eller delvis eid av LSK Invest AS.


                    Hilsen Anders

                    Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                    Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                    Kommentar

                    • KFL41
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • May 2004
                      • 3648



                      Overgangsrykter
                      Onsdag kom ryktene om at Bjørn Helge Riise var aktuell for en overgang til Vålerenga. - Vi sa nei før setningen var gjort ferdig, sier LSKs manager Jan Åge Fjørtoft.

                      Av: Ole Kristian Bakkene

                      Med EM-pausen og åpning av overgangsvinduet er det alltid masse rykter. Onsdag ble det kjent at Vålerenga ønsket å hente Bjørn Helge Riise.
                      - Ja, det stemmer at vi har fått henvendelse om dette, men jeg svarte nei før setningen var gjort ferdig, sier LSKs manager Jan Åge Fjørtoft til LSK.no.

                      Riise har slitt med skade denne sesongen, og har ikke fått et eneste minutt på banen. Han spilte en omgang i cupkampen mot Sandar, men etter det har han ikke vært aktuell på grunn av en strekkskade. Han er imidlertid tilbake mot Strømsgodset på lørdag.

                      Fjørtoft kommenterer en slik overgang på denne måten:
                      - Det er større sjanse for at Elvis Presley spiller på byfesten i Lillestrøm neste år enn at Bjørn Helge Riise spiller for Vålerenga, avslutter manageren.

                      Kommentar

                      • Torolf
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2004
                        • 9574

                        RB: Riise-snakk irriterer

                        Riise-snakk irriterer

                        ...og et salg vil ikke redde LSK-økonomien



                        ÅRÅSEN:
                        At Vålerenga ønsker å kjøpe Bjørn Helge Riise faller ikke i god jord hos LSK. Trener Erland Johnsen misliker spekulasjonene og forventer full lojalitet av sin stjernespiller.
                        Av Morten Svesengen | Espen Solbakken
                        Publisert 26.06.2008 - 06:30 Oppdatert 26.06.2008 - 07:08



                        IRRITERT: ¿ Jeg vil mislike det sterkt om Bjørn Helge skulle forsvinne, sier Erland Johnsen. FOTO: TOM GUSTAVSEN



                        Etter først å ha bekreftet den offisielle Vålerenga-tilnærmelsen, gikk LSK-manager Jan Åge Fjørtoft umiddelbart ut og avviste et salg av Bjørn Helge Riise i går med følgende skarpe uttalelse til Romerikes Blad:
                        – Det er større sjanse for at Elvis opptrer på byfesten neste år enn at Bjørn Helge går til Vålerenga.
                        Og Fjørtoft fortsatte i kjent stil:
                        – De som tok kontakt fikk et ganske klart svar om at det ikke er nødvendig å gå videre med det, sier Fjørtoft.

                        Irritert

                        Med bakgrunn i utsagnet om at «alt kan kjøpes for penger» vakte frieriet til Bjørn Helge Riise stor irritasjon i LSK-leiren i går kveld.
                        Supporterne vil nødig se Riise gå samme veien som tribunehelten Mamadou Diallo gjorde på slutten av 1990-tallet, og trener Erland Johnsen fryktet at henvendelsen ville virke forstyrrende inn mot lørdagens superviktige match mot Strømsgodset.
                        – Jeg vil mislike det sterkt om Bjørn Helge skulle forsvinne. Jeg forstår interessen fra Vålerenga ettersom han er en meget god spiller, men jeg liker på ingen måte spekulasjonene som automatisk oppstår rundt en slik sak, sier Johnsen.
                        – Hva forventer du skal skje nå?
                        – For det første forventer jeg at Bjørn Helge viser 100 prosent lojalitet overfor sin arbeidsgiver ettersom vi ikke ønsker å selge. Han har en langtidskontrakt og bør konsentrere seg om å komme tilbake fra skade og bidra i klubben. Det er hos LSK han ble landslagsspiller, minner Johnsen om.
                        Han har ennå ikke bestemt seg om Riise skal brukes fra start lørdag, men det er kun på grunn av usikkerheten rundt skaden og har ingen ting med de ferske overgangsryktene å gjøre.
                        Spilleren selv var ikke snakkesalig i går, men innrømmet overfor TV 2 at han så vidt hadde hørt ryktene dagen i forveien. Og de stammet ikke fra landslagskollega Martin Andresen.
                        – For meg er dette helt nytt. Jeg konsentrerer meg bare om å bli frisk og komme tilbake for LSK, sa Riise onsdag kveld.

                        Salg hjelper ikke

                        LSK-formann Per Mathisen bekrefter også at salg av Riise til en norsk konkurrent ikke er noe Åråsen-klubben vurderer.
                        – Slik situasjonen er nå er ikke det aktuelt. Vi har ikke noe konkret å forholde oss til, og det er derfor ikke noe vi vurderer. Dette er ikke noe tema, fastslår Mathisen.
                        – Kan den økonomiske situasjonen forandre på det?
                        – Et salg av Bjørn Helge er ikke det vi trenger for å rette opp den økonomiske situasjonen, siden han eies av LSK Invest AS, sier LSK-formannen.
                        Det betyr at et eventuelt salg av Bjørn Helge Riise ikke betyr noe for økonomien verken i LSK eller LSK AS. Landslagsspilleren er 100 prosent eid av LSK Invest AS, og investeringsselskapet vil få alle inntektene fra et mulig Riise-salg.
                        – LSK og LSK AS eier til sammen bare i underkant av 20 prosent i LSK Invest, og det er derfor ikke penger vi vil kunne disponere alene, sier Per Mathisen – som for øyeblikket er styreleder i både klubben og AS'et.

                        Gjelder flere

                        Riise er ikke den eneste LSK-spilleren som eies av investeringsselskapet.
                        Salg av Simen Brenne, Olivier Occean, Magnus Myklebust, Khaled Mouelhi, Martin Husár (delvis) eller Karim Essediri (delvis) vil heller ikke gi sårt tiltrengte inntekter til driften av Tippeliga-laget. De er alle helt eller delvis eid av LSK Invest AS.
                        PS! Om man kikker til dansk fotball, bør et eventuelt salg av Bjørn Helge Riise minimum ligge i 20-millionersklassen. Det var prisen kantspiller Jonas Borring nylig gikk for internt i Danmark fra Odense til FC Midtjylland.

                        Kommentar

                        • dennis
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Apr 2006
                          • 872

                          Selger ikke Riise i Norge
                          LSK-SJEFENE: Erland Johnsen og Jan Åge Fjørtoft er sentrale hos LSK utover høsten. Foto: Lise Åserud ( Scanpix )
                          Men Lillestrøm ønsker å selge én spiller i sommer.

                          Av Dag Langerød

                          Onsdag avslørte Lillestrøm at Vålerenga hadde henvendt seg i et forsøk på å kjøpe Bjørn Helge Riise, men klubben sa nei nesten før forespørselen var stilt.
                          Nå sier Jan Åge Fjørtoft at det er uaktuelt å selge Bjørn Helge Riise innad i Norge.
                          - I sommer er det helt uaktuelt å selge Bjørn Helge til en annen norsk klubb. Den eneste sjansen for at han forsvinner er at han blir kjøpt opp av en utenlandsk klubb, sier LSK-direktøren til Nettavisen.
                          - Men vi ønsker å selge en spiller. Det vil i så fall gi oss enda bedre økonomisk handlefrihet. Sportslig er det også viktig at det er en viss dynamikk i troppen. Vi prøver også å leie ut et par spillere, legger han til.
                          Motsatt vei er det lite å vente for Kanari-fansen. Lillestrøm er riktignok en av flere klubber Lyns Espen Hoff er blitt koblet til, men det er usikkert i hvilken grad romerikingene fortsatt er med i kampen om kantspilleren.
                          - Vi er ikke en kjøpende klubb i sommer, sier Fjørtoft.

                          Kommentar

                          • RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

                            Tips

                            Tips har satt opp en liste over alle europeiske klubber som aldri har rykket ned fra øverste divisjon etter først å ha kommet opp. Som eneste norske klubb har LSK plass på denne ærefulle lista, og jeg legger inn en lenke her:

                            Kommentar

                            • Ulven
                              Juniormedlem
                              Bøffel
                              • Aug 2006
                              • 25

                              VIF vil tredoble lønnen (TV2 Sporten)

                              Elvis-avvisning til tross – Vålerenga gir ikke opp å hente Bjørn Helge Riise fra Lillestrøm.
                              Vålerengas forsøk på å kjøpe Bjørn Helge Riise ble avvist med en knallhard sms fra Jan Åge Fjørtoft:
                              «Det er større sjanse for at Elvis spiller på Norwegian Wood enn at vi selger Bjørn Helge Riise til VIF» skrev Llillestrøm-manageren i en sms til TV 2 Sporten.
                              Bjørn Helge Riise forholdt seg taus i dag, men TV 2 vet at både han og agentmoren Berit Riise er overrasket over Fjørtofts bryske avvisning.
                              Til tross for at Riise er blitt omtalt som Lillestrøms beste spiller, er han lønnsmessig midt på treet med sine 1,2 millioner i årslønn. Dette er langt bak klubbens lønnsvinner Vidar Riseth som hever over tre millioner.
                              Økonomisk pressede Lillestrøm har allerede sagt nei til å øke Riises lønn – og i hardt satsende Vålerenga er det naturlig å tro at Riise vil kunne heve over tre millioner kroner i året
                              - Vi har ringet ut navnene til noen spillere vi ønsker oss - og vil jobbe knallhardt for å få dem til vålerenga frem mot overgangsvinduet som åpner 1. august, sier sportsdirektør Jan Erik Aalbu til TV 2 Sporten.
                              Han lar seg ikke skremme av Fjørtofts analogi.
                              - Jeg registerer at det er større sjanse for at Elvis skal spille på Norwegian Wood¿.
                              TV 2 Sporten har ikke kommet i kontakt med Elvis Presley.



                              TV 2 er Norges beste nettsted for nyheter, sport, underholdning, vær, tv-guide og video

                              Kommentar

                              • RSP
                                Moderator
                                • Aug 2004
                                • 10498

                                RB


                                HATOPPGJØR: Bjørn Helge Riise har flere ganger opplevd å slå Vålerenga. Her fra 2-1-seieren høsten 2006. FOTO: ROAR GRØNSTAD

                                Erkefienden nekter å gi opp Riise

                                – Vi får se hva Fjørtoft får til, sier Vålerengas sportsdirektør Jan-Erik Aalbu.

                                Av Rune Bernhus
                                Publisert 26.06.2008 - 19:18 Oppdatert 26.06.2008 - 19:43

                                Vålerengas interesse for Bjørn Helge Riise ble kjent onsdag. LSK-lederne avviste imidlertid kontant henvendelsen fra rivalen i Oslo øst.
                                – Det er større sjanse for at Elvis spiller på Byfesten enn at vi selger Bjørn Helge Riise til VIF, svarte LSK-manager Jan Åge Fjørtoft på spørsmål til rb.nos reporter.

                                Overfor TV 2 tilpasset han sitatet til "Norwegian Wood", uten at meningsinnholdet endret seg.
                                Fjørtofts krasse svar endrer imidlertid ikke drømmene til Vålerenga.
                                – Så vidt meg bekjent er Norwegian Wood over for i år, men Elvis Costello kan jo fortsatt dukke opp overalt. Vi får se hva Fjørtoft får til, sier han til tv-kanalen.

                                Overrasket over Fjørtoft
                                Ifølge TV 2 skal Riise selv og hans agent-mamma Berit Riise være overrasket over Fjørtofts resolutte respons.
                                Det begrunner kanalen med at Riise kun er midt på treet lønnsmessig i LSK, med småpene 1,2 millioner kroner i årslønn. Samtidig hever Vidar Riseth over tre millioner kroner i året.
                                – Vi har ringet ut navnene til noen spillere vi ønsker oss, og vil jobbe knallhardt for å få dem til Vålerenga frem mot overgangsvinduet som åpner 1. august, sier sportsdirektør Jan-Erik Aalbu.

                                Kommentar

                                • RSP
                                  Moderator
                                  • Aug 2004
                                  • 10498

                                  lsk.no




                                  LSK-ostepop lansert

                                  Torsdag ble LSK-ostepop lansert på fotballskolens siste dag. Stemningen var stor på Lillestrøm stadion.

                                  Av: Ole Kristian Bakkene

                                  Med pølsefest på fotballskolen fikk fotballskoledeltagerne gleden av å bli de første som fikk prøve den nye LSK-ostepop. Dette er bare et av flere produkter som LSK ønsker å lansere i framtiden.
                                  - Vi har akkurat designet LSK-kaffen, og er klare for å få den i produksjon. Det vil også komme annen snacks, og det vil komme sunne produkter etterhvert, sier markedsdirektør i LSK, Robert Lauritsen.
                                  - Vi kommer til å lansere mer allerede i år der vi håper å selge merkevaren LSK på en litt annen måte.

                                  Media har fokusert på om dette er et produkt som LSK vil identifisere seg med.
                                  - Absolutt. Dette er et fantastisk godt produkt. Det er et produkt som alle vil like så det er klart vi står bak det, og tør å identifisere oss med det. Samtidig ønsker vi at publikum skal kunne kose seg når de ser på favorittlaget sitt om det er hjemme eller det er på Åråsen. Det finnes også ostepop på Åråsen også, sier Lauritsen og henviser til hjemmekampene til LSK.

                                  Daglig leder i Foodman AS, Petter Grunnan, som er produsent av LSK-ostepop var torsdag en meget glad mann.
                                  - Dette er veldig stort for oss som en lokal bedrift, og kunne bidra med nyutviklet ostepop for LSK. Dette gleder oss veldig, sier Grunnan.
                                  - Det blir selvfølgelig fryktelig moro å se produktene i hyllene, men aller mest vil vi se at de forsvinner, og at folk liker produktene. Så vi er veldig veldig spente på responsen.

                                  Se intervjuer og bider fra lanseringen på Lillestrøm stadion på LSK-TV

                                  Kommentar

                                  • holmiz
                                    The kjøkken-kanariz
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2006
                                    • 6064

                                    I SENTRUM: Onsdag avslørte Lillestrøm at Vålerenga hadde henvendt seg i et forsøk på å kjøpe Bjørn Helge Riise, men klubben sa nei nesten før forespørselen var stilt. På LSKs fotballskole var det ingen tvil om hvem som var fansens favoritt. FOTO: ROAR GRØNSTAD


                                    Forlater ikke fansen

                                    LILLESTRØM:
                                    Bjørn Helge Riise og LSK har lagt VIF-ballen død. Også Kanari-Fansen er hundre prosent sikker på at stjernespilleren aldri går til "hatklubben"
                                    Av Trine Melheim Næss Publisert 27.06.2008 - 06:30

                                    I går koste Riise seg med ungene på LSKs fotballskole, og da han ankom stadion tok deltakerne imot ham som en stjerne ved å synge navnet hans.
                                    – Dette er ekte fotballglede! Når jeg spiller med dem, får jeg følelsen av hvor gøy de har det, sier den attraktive spilleren.


                                    Men Vålerenga-frieriet ønsket han å være taus om:
                                    – Jeg har ingenting å si om den saken.
                                    Talsmann i Kanari-Fansen, Jan E. Jensen, som er på ferie i Danmark, var på sin side ukjent med henvendelsen fra rivalen.
                                    – Det kan godt hende at jeg biter meg i tunga, men jeg er hundre prosent sikker på at Bjørn Helge aldri går til Enga, sier Jensen.

                                    Fallitterklæring
                                    Han mener det hadde vært en fallitterklæring dersom LSK solgte Riise til Vålerenga.
                                    Selv om Jensen ikke var i Kanari-Fansen den gangen Mamadou Diallo ble leid ut, var svik-følelsen til å ta og føle på da tribunehelten scoret mot eksklubben.
                                    – Kanskje jeg er litt ekstrem i mitt forhold til Vålerenga, men dette sitter i ryggmargen, forklarer talsmannen.
                                    – Jeg mener Kanari-Fansen må få si sitt i denne saken, og et slikt salg ville være totalt uakseptabelt, fortsetter han.

                                    Karrierebevisst
                                    I går var det høy temperatur på Kanari-Fansens debattforum.
                                    Flere mente det ville være et steg til siden for Riise dersom han skulle gå til Vålerenga.

                                    Jan E. Jensen går enda lengre i sin dom.
                                    – Jeg kan ikke se at Vålerenga er noe steg videre for Bjørn Helge – og jeg vet at han er karrierebevisst. Bare se på "Doffen" – hva har han prestert? bemerker Jensen.

                                    Talsmannen er sikker på at den dagen Riise forlater Åråsen, er det til fordel for en utenlandsk klubb.
                                    – Med litt tålmodighet vil han spille seg inn på landslaget igjen og deretter forsvinne ut av landet.

                                    Mer fotballfokus
                                    En internasjonal klubb vil også være den eneste som får lov å kjøpe Riise, ifølge LSK-manager Jan Åge Fjørtoft.
                                    I går slo han fast at verken Vålerenga eller noen annen norsk klubb får signaturen til den skadeforfulgte spilleren.
                                    Midt i smørøyet sitter Riise selv og forsøker å konsentrere seg om å komme 100 prosent tilbake.

                                    – I Norge har fotball fått mye mer fokus de siste åra, og de sakene som kommer opp nå er en del av idretten. Hvis jeg ikke takler det, har jeg heller ingenting her å gjøre, sier han bestemt.

                                    Tidlig alvor
                                    Timene på fotballskolen fikk Riise til å ta et tilbakeblikk.
                                    – Jeg husker selv hvor stort det var da A-lagsspillerne kom på besøk da jeg var liten.
                                    – Har du gitt ungene noen tips?
                                    – At de skal ha det gøy. Fotballen blir fort nok alvorlig.
                                    – Det har vært mye alvor for LSK den siste tiden også?
                                    – Fra utsiden har jeg merket det veldig godt, men nå er humøret tilbake. Når man kommer i garderoben, er smilene på plass.



                                    Hilsen Anders

                                    Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                                    Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                                    Kommentar

                                    • Torolf
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Apr 2004
                                      • 9574

                                      RB: Fjørtoft så islendinger

                                      Følgende notis sto i gårsdagens RB:

                                      ÅRÅSEN: LSK-manager Jan Åge Fjørtoft så tirsdag den islandske toppseriekampen mellom Valur og Hafnafjordur. Først og fremst for å sjekke ut det islandske spillermarkedet og bli kjent med nivået på fotballen. - I tillegg skulle jeg etter planen møte Viktor Bjarki Arnarsson, men han var dessverre syk, sier Fjørtoft. - Siden jeg kjenner de spillerne fra før, ga de en grei indikasjon på nivået. Det er definitivt mange nye og spennende spillere på Island, sier Fjørtoft. Han vil ikke si om LSK jobber med noen konkrete spillere. Etter det RB-sporten kjenner til, er Valur-spillerne Palmi Rafn Palmason (offensiv midtbane), Birkir Mar Sævarsson (høyreback), Bjarni Olafur Eiriksson (venstre back/stopper) og Hafnafjordurs Hjordur Logi Valgardsson (venstre back) de mest spennende spillerne med tanke på overgang til den norske Tippeligaen. Valagardsson er 19 år og regnes som en meget lovende spiller.

                                      Kommentar

                                      • RSP
                                        Moderator
                                        • Aug 2004
                                        • 10498

                                        Status eliteserien før runden

                                        Strømsgodset – Lillestrøm

                                        Strømsgodset (9): David Nielsen soner karantene. Andre Berdølmo og Alexander Aas er fortsatt ute med skader.

                                        Lillestrøm (12): Bjørn Helge Riise og Marius Johnsen er omsider tilbake etter skader. Ute er Markus Kiesenebner (kne) og Pål Steffen Andresen (strekk). Simen Brenne er tilbake etter karantene.

                                        Tilsvarende kamp i fjor: 1-1.
                                        Dommer: Terje Hauge, Olsvik.

                                        Kommentar

                                        • RSP
                                          Moderator
                                          • Aug 2004
                                          • 10498

                                          lsk.no

                                          PEAB har signert en ny to årig sponsoravtale med LSK til en verdi på mellom to og en halv og tre millioner kroner.

                                          Hele saken: http://www.lsk.no/default.aspx?did=9099140

                                          Kommentar

                                          Working...