Juni 2008

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

    RB

    – Aldri snakk om å bli trenere

    ÅRÅSEN:
    Erland Johnsen ser både ironien og alvoret i at han styrer storklubben LSK med to tidligere romkamerater ved sin side. – Det var aldri noe tema mens vi var aktive at det skulle bli slik, sier den nye Lillestrøm-sjefen.

    Av Espen Solbakken
    Publisert 28.06.2008 - 06:30


    DEN NYE SJEFEN: Lillestrøms nye hovedtrener Erland Johnsen har fått privilegiet å trene LSK, attpåtil sammen med tidligere landslagskompiser. BEGGE FOTO: SCANPIX


    GAMLE VENNER: Erland Johnsen og Jan Åge Fjørtoft fra glansdagene på landslaget.

    I dag leder han LSK for første gang i Tippeligaen som ansatt hovedtrener – med Frode Grodås som assistent på benken og Jan Åge Fjørtoft som manager på tribunen.
    – Det gjør bare jobben enda artigere. Alle tre har sterke meninger, men vi tåler å høre dem fra hverandre. Alle har levd med press innen fotballen i 20 år og har sett det meste før, sier Johnsen om konstellasjonen av gamle venner på toppen av LSK-hierarkiet.
    – Det virker nesten som det er planlagt at dere skulle ende her?
    – Det er det som er spesielt. Jeg delte rom med Jan Åge fra guttelandslaget og Frode i Chelsea, men jeg kan ikke huske at vi diskuterte at vi skulle ende opp som trenere, tvert imot. Jeg tror vi følte vi ikke var alvorlige nok i stilen til å bli trenere. Men nå er vi tydeligvis blitt gamle og sure nok, ler Johnsen.

    Stolt retur
    Ironisk nok er Strømsgodset på Marienlyst motstander i hans første kamp som enerådende og ansatt LSK-trener, det var nemlig i Drammen at trenerkarrieren begynte for ti år siden – og Johnsen trives godt på "Gamle Gress".
    – Det er litt spesielt at det er her den ordentlige LSK-debuten skal skje, og jeg er veldig stolt av å komme tilbake til Strømsgodset som trener for en av landets største fotballklubber.
    – Hvordan ser du på jobben du nå er tildelt?
    – For meg innebærer det en todelt respekt; jeg har respekt og er ydmyk overfor både jobbens og klubbens størrelse, men har også stor respekt for den alvorlige situasjonen Lillestrøm er havnet i.
    – Så faren er ikke over ennå?
    – Vi fikk en fin seier mot Aalesund som vi tok med oss inn i ferien. Etter det har vi forberedt oss godt til Godset-kampen, men man får ikke tippeligapoeng av å opptre med godt humør på treningene midt i uka. Vi har imidlertid gode økter hele veien nå, og det gir trygghet, sier Johnsen.

    Press
    LSK har vært i toppserien siden 1975, det medfører et ekstra stort press nå som plassen er i fare?
    – Det er ikke vanskelig å forstå at vi absolutt bør få poeng fra denne kampen, men det er et press som vi bare må og skal takle. Dette skal vi fikse, sier Johnsen, som ikke la inn mer enn én kunstgressøkt foran kampen på Godsets nye kunstige dekke. Før Bodø/Glimt-matchen 2. juni trente man hele uka på kunstgress og stengte seg til og med inne i LSK-Hallen den siste treningen.
    – Det var ikke på grunn av underlaget vi tapte i Bodø. Men vi må lære av det vi gjorde feil og møter et lignende lag i 4-3-3 nå. Siden den kampen har vi fått økt konkurranse på flere plasser, sier Johnsen.
    – Mange venter på Bjørn Helge Riise. Får han spille nå?
    – Jeg forstår godt at mange vil se Riise på laget, det vil vi også. Både som type og spiller har han mye å bidra med. Jeg ønsker ikke å pushe ham. Han tar avgjørelsen selv i samråd med vårt medisinske apparat.

    Kommentar

    • RSP
      Moderator
      • Aug 2004
      • 10498

      Drammens Tidende

      Gikk læretiden i Strømsgodset



      Nå er det Erland Johnsen (41) som regjerer på Åråsen. Lillestrøms nye sjefstrener har mye å takke Strømsgodset for.

      Jostein Nilsen

      Strømsgodset har nemlig en spesiell plass i hjertet til Erland Johnsen. Det var i drammensklubben han både avsluttet en lang spillerkarrière og begynte som trener.

      I kveld får Johnsen sin offisielle debut som hovedtrener for Lillestrøm i fotballens eliteserie mot nettopp SIF på Marienlyst.

      – På papiret hadde jeg ønsket meg en litt lettere kamp nå i startfasen, men historisk sett liker jeg meg på Gamle Gress – selv om det er lagt nytt kunstgress der nå. Jeg håper at vi i hvert fall får med oss ett poeng, sier Johnsen.

      Tom Nordlie fikk sparken som Lillestrøm-trener i slutten av mai, og deretter ledet Erland Johnsen og Frode Grodås laget i to seriekamper. 9. juni ble det formelt klart at Johnsen er hovedtrener i LSK ut 2008-sesongen .

      Lærte mye
      Erland Johnsen kom til SIF fra Rosenborg som spiller sommeren for akkurat ti år siden, og han fikk umiddelbart stor tillit av daværende SIF-trener Dag Vidar Kristoffersen.

      Den tidligere Chelsea- og Bayern München-proffen debuterte for SIF ved faktisk å være kaptein i europacupkampen mot Hapoel Tel-Aviv i Israel.

      – Det var ganske spesielt, og noe jeg var stolt over, forteller Erland.

      I 1999-sesongen satte skader en stopper for Johnsens fotballkarrière, og han fikk bare fire kamper. Etter hvert ble mossingen assistent for SIFs hovedtrener Jens Martin Støten.

      – Støten skal ha mye av æren for at jeg valgte å bli fotballtrener. Han ville ha meg med i trenerteamet og trengte en assistent. På det tidspunktet visste jeg ikke om jeg skulle satse på treneryrket – og vurderte litt fram og tilbake, sier Johnsen.

      Året etter var det Arne Dokken som var Godsets hovedtrener og Johnsen var assistent da også.

      – Totalt lærte jeg mye av Støten og Dokken. Støten hadde et utrolig engasjement på treningsfeltet, mens Dokken fulgte en mal når det gjelder forberedelser til kamp som jeg bruker den dagen i dag, forklarer han.

      I bunnen
      Etter 2001-sesongen forlot Johnsen SIF, og ble assistenttrener i moderklubben Moss. Johnsens første hovedtrenerjobb var i Follo, og der ble han i fire år.
      I 2007 ble Johnsen toppspillerutvikler i LSK, og allerede året etter sitter han plutselig som hovedtrener i den norske storklubben.

      – Hadde du pratet med meg i vinter ville jeg aldri trodd jeg skulle være LSKs hovedtrener til sommeren. En hovedårsak til at Nordlie fikk fyken var de dårlige resultatene, og Johnsen får en tøff oppgave ved å få løftet storheten igjen – ligger tredje sist.

      Kommentar

      • RSP
        Moderator
        • Aug 2004
        • 10498

        lsk.no

        Samme lag som mot Aafk

        LSK starter med samme mannskap som i forrige seriekamp mot Aalesunds FK hjemme på Åråsen. Kampstart mot Strømsgodset på Marienlyst er 18:00.

        Av: Ole Kristian Bakkene

        Med de samme elleve fra start som mot Aalesund før EM-pausen håper Erland Johnsen og Frode Grodås på tre poeng på Marienlyst stadion. Verken Marius Johnsen eller Bjørn Helge Riise er med, men Simen Brenne er tilbake etter karantene og sitter i kveld på benken.

        LSKs startellever mot Strømsgodset (4-4-2): Otto Fredrikson - Steinar Pedersen, Vidar Riseth, Frode Kippe, Jon Midttun Lie - Karim Essediri, Khaled Mouelhi, Espen Søgård, John Anders Bjørkøy - Olivier Occean, Arild Sundgot.

        Benken: Lars Ivar Moldskred, Eirik Bertheussen, Martin Husár, Magnus Myklebust, Simen Brenne, Tore Andreas Gundersen, Dan Alberto Fellus.

        Strømsgodsets lag (4-3-3): Espen Johnsen - Kristian Sørli, Inge André Olsen, Glenn Andersen, Joel Riddez - Fredrik Winsnes, Komlan Amewou, Fredrik Nordkvelle - Stian Ohr, Thomas Sørum, Mattias Andersson.

        Benken: Adam Larsen, Samir Fazlagic, Marius Boldt, Ousman Nyan, Mohammed Keita, Steffen Nystrøm, Christer George.

        Kommentar

        • RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

          Anb-ntb


          Foto Digitalsport Steffen Nystrøm senket Lillestrøm med sin scoring.

          Godset-bytte lurte Lillestrøm

          Drammen (ANB-NTB):
          Et smart Strømsgodset-bytte påførte Lillestrøm sitt femte strake tap på bortebane da laget tapte 2-1 lørdag.

          Publisert 28.06.2008 - 20:06 Oppdatert 28.06.2008 - 20:09

          Erland Johnsen fikk ingen drømmedebut som nyansatt hovedtrener for Lillestrøm, og romerikslaget er fortsatt et bunnlag.
          For Strømsgodset-trener Ronny Deila ble det nok en ny taktisk triumf. Da kampen vippet på stillingen 1-1 byttet han innpå unggutten Steffen Nystrøm for Stian Ohr.

          Sekundrask
          Nystrøm brukte bare sekunder på å stjele ballen fra Lillestrøms Jon Midttun Lie, og satte inn vinnermålet etter 62 minutter mellom beina på LSK-målvakt Lars Ivar Moldskred.
          Lillestrøm ble rundspilt av et lekent Godset-lag etter pause, og Erland Johnsen fikk mye mer å tenke på.
          Kanarifuglene har ennå ikke tatt poeng borte, men mer bekymringsfullt er at laget fremstår blottet for selvtillit.
          Erland Johnsens møte med Marienlyst ble nok ikke som han hadde håpet på.
          Den tidligere Chelsea og Bayern München-proffen avsluttet nemlig sin spillerkarriere og startet sin trenergjerning i Drammen i 1999.

          47 gule kort
          Lillestrøm måtte klare seg uten sin førstekeeper Otto Fredrikson som måtte kaste inn håndkleet rett før kampstart.
          Erstatteren Lars Ivar Moldskred fikk nok å henge fingrene i, og gjorde sine saker bra. Gjestene var passive og ble spilt baktunge av et Godset-lag som lot ballen gå raskt langs bakken.
          Etter Arild Sundgots ledermål fikk romerikslaget selvtillit og Khaled Mouelhi burde ha doblet ledelsen da han kom alene med Espen Johnsen i det 24. minutt. Strømsgodset reiste seg og Fredrik Winsnes utlignet på et velplassert frispark fra 20 meter i det 36. minutt.
          Strømsgodset og Lillestrøm fortsetter å derimot samle mer kort enn poeng. Lørdag pådro drammenserne seg sitt 25. og Lillestrøm sitt 22. gule kort på 11 spilte kamper.
          Det er verst i eliteserien så langt denne sesongen (ANB-NTB)

          Kommentar

          • RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

            Dagbladet


            SNUDDE KAMPEN: Fredrik Winsnes scoret Godsets første mål.
            Foto: KYRRE LIEN/SCANPIX

            Superbyttet

            Nystrøms rekordraske scoring gjenopplivet LSK-krisen.


            JØRGEN BOHNHORST HOFF
            jbh@dagbladet.no

            MARIENLYST (Dagbladet.no): Strømsgodset - Lillestrøm 2-1.

            Aldri har nok misfornøyde tilrop over et bytte snudd raskere til genierklærende hyllest av en trener, som da Ronny Deila tok av en frisk og kreativ Stian Ohr til fordel for mindre meritterte Steffen Nystrøm.

            For raskere innbytteruttelling enn det den tidligere Moss-spilleren fikk, har man vel knappest sett på noen fotballbane, uansett nivå.

            Vel og merke hadde han marginene på sin side i en typisk femti/femti-duell med midtstopper uten sikring, men Nystrøm fikk med seg ballen og hadde fri bane mot Moldskred.

            Godset-kantspilleren virket fast bestemt for å gå for kraft framfor plassering og brant til. Skuddet var ikke uoverkommerlig for en ellers eminent Moldskred, men ballen snek seg likevel under LSK-keeperen og trillet rolig over streken til 2-1 for hjemmelaget.

            Et resultat som skulle stå seg kampen ut, og dermed tok drammenserne sin fjerde hjemmeseier så langt denne sesongen.

            Kom fra god opplevelse
            Lillestrøm kom til Drammen i poengnød på tross av en god opplevelse mot bortesvake AaFK før Tippeligaen gikk ut kollektiv EM-pause.

            Det var imidlertid et lag med helsvart bortestatistikk som gjestet Drammen lørdag. Samtlige av «kanarifuglenes» ni poeng er hentet på hemlig Åråsen-gress.

            Det så heller ikke ut til at LSK hadde all verdens tro på poengfangst på Marienlyst dersom man tar utgangspunkt i det innledende kvarteret.

            Vertene fra Drammen dominerte i både banespill og sjansestatistikk, og Lillestrøm så ut til å slite med å venne seg til uvant kunstgress.

            Det var derfor mot spillets gang da Arild Sundgot luktet en elendig klarering, som til overmål gikk mot eget mål, da Olivier Occean fikk et skudd blokkert.

            Lillestrøms mestscorende gjennom alle tider viste ingen nerver eller nåde alene med Espen Johnsen, og satte ballen opp i nærmeste hjørne.

            Sløste
            Dette var åpenbart vitamininnsprøytningen de gule og svarte fra Romerike trengte, for ikke lenge etterpå kunne gjestene både to- og tredoblet ved henholdsvis Essidiri, som ble nydelig frispilt av Mouelhi, og Occean som fikk vendt opp og skutt på femmeteren.

            De bortsløste sjansene skulle slå tlbake på gjestene, for drøye ti minutter før pause fikk vertene frispark 25 meter fra mål.

            Godsets ballsentral på midten skulle bevise til gangs at han kan mer enn å strø lekre pasninger til lagkameratene da ha tok tilløp mot ballen.

            Trønderen strakk venstrevrista og klinket til hardt og lavt og ballen fant veien gjennom et hull i forsvarsmuren og ned i keeper Lars Ivar Moldskreds venstre hjørne helt inne ved stolpen.

            Moldskred, som måtte kalles til tjeneste da førstekeeper Otto Fredriksson skadet seg under oppvarming, var synlig dekket og kunne ikke klandres nevneverdig for den at den presise dødballen fikk kjæle med nettmaskene.

            Kampen jevnet seg ut igjen etter dette, og spillet bølget fram og tilbake både før og etter pausesignalet til dommer Terje Hauge.

            Men da Nystrøm og Godset gikk opp i ledelsen, gikk LSK opp i limingen. Og bare et sjansesløsende hjemmelag anført av en god, men ineffektiv Mattias Andersson, hindret en langt mer komfortabel seier.

            Kommentar

            • RSP
              Moderator
              • Aug 2004
              • 10498

              RB


              TRAFF IKKE MÅL: Olivier Occean misbrukte noen målsjanser lørdag kveld, samtidig forverret LSK sin allerede miserable bortestatistikk. BEGGE FOTO: ROBERT CHRISTENSEN, DIGITALSPORT

              Fullstendig bortreist

              DRAMMEN:
              (Strømsgodset – LSK 2-1). Med årets femte bortetap av fem mulige, er det ingen som frykter LSK utenfor Åråsen.

              Av Espen Solbakken
              Publisert 29.06.2008 - 06:30

              – Nei, det er nok ikke så mange som er redd oss lenger, sukket Espen Søgård etter at heller ikke drammensturen lørdag endte med poeng.
              – Statistikken vår på bortebane er lite hyggelig lesning, innrømmer midtbanespilleren.
              I går kunne man lett ha endret skuffelse til smil, men hele fem store sjanser før pause ga kun én scoring. Det såpass oppløftende angrepsspillet gjør at trener Erland Johnsen mener klubben og spillerne ikke trenger å gå ned i den dypeste kjelleren nok en gang.
              – Jeg tror faktisk ikke det, selv om vi har tapt mye borte i år. Jeg får ta ansvar for tapene i Bodø og her. Strømsgodset i Drammen er en tøff kamp, det var vi forberedt på. 1. omgang var bra og vi var nær 2-0, men da vi havnet under i 2. omgang så vi veldig sårbare ut, oppsummerte Johnsen.

              Snakket ut
              – Hvordan ser veien ut videre nå?
              – Vi hadde en lang prat i gareroben og jeg lot gutta få snakke ut. Basert på den praten – og engasjementet de viste – ser det lyst ut. Det er positivt at mange tar tak i problemet, sa Johnsen som nektet å grave seg ned etter et nytt tap.
              LSK reiste til Drammen uten Bjørn Helge Riise og Marius Johnsen (ingen var 100 prosent), og mistet først Otto Fredrikson med en knevridning under oppvarmingen og deretter John Anders Bjørkøy (snakket i slow motion) med hodeskade tidlig i kampen. Det spørs likevel ikke om Strømsgodset var like svekket ettersom de manglet både sin toppscorer David Nielsen, kapteinen Alexander Aas og ringreven André Bergdølmo.
              Hjemmelaget åpnet og avsluttet 1. omgang best, men fra det 15. til det 35. minutt kunne faktisk LSK ha punktert kampen fullstendig. Arild Sundgot scoret på lagets første sjanse, og deretter kunne både Karim Essediri, Olivier Occean og Sundgot igjen ha puttet nummer to. I stedet fikk Godset en noe billig utligning da stand-in keeper Lars Ivar Moldskred ikke stengte keeperhjørnet på Fredrik Winsnes' skudd langs kunstgresset fra nesten 30 meter.
              Som vanlig denne sesongen kom LSK ut i en svakere utgave etter pause, og det ble en orgie av overganger etter at Jon Midttun Lie feilberegnet en ball og lot innbytter Steffen Nystrøm løpe inn 2-1 etter 62 minutter.

              – Alvorlig
              – Det så ikke ut som om vi var laget som lå under, innrømmet Erland Johnsen, som så spillerne sette uoffisiell buskerudrekord i balltap utover i den andre omgangen. Bare en aktiv Lars Ivar Moldskred i målet holdt LSK innenfor rekkevidden av en utligning.
              Den kom aldri.
              – Ingenting fungerte etter at vi kom under. Det er en ting vi må ta på alvor, for det er ikke første gang i år det skjer. Det er ingen av spillerne ute på banen som gir opp, men vi blir veldig forutsigbare og har ingen bredde i spillet. Mot Strømsgodset medførte det at de stjal ballen i midten gang på gang, mente LSKs bestemann Frode Kippe.
              Espen Søgård var enig i at laget nå må ta tak i hvordan man framstår i kamper hvor man havner under.
              – Vi må fikse det snarest, for vi kommer sikkert til å ligge under igjen, sa Søgård.

              Kommentar

              • RSP
                Moderator
                • Aug 2004
                • 10498

                Adresseavisen

                Frode Kippe:

                - Vi blir for forutsigbare


                - TILBAKE TIL GAMLE SYNDER: - Vi blir for forutsigbare, sier LSK-kaptein Frode Kippet etter tapet for Strømsgodset. ( Foto: Digitalsport )

                Av: Morten Dilevski Molthe
                Publisert: 28.06.2008 kl. 22:03 , endret: 28.06.2008 kl. 22:52

                Godset - LSK 2-1: Skuffet LSK-kaptein etter tapet på Marienlyst

                Nok en gang måtte de kanarigule pakke baggene og dra hjem tomhendt fra kamp i årets eliteserie, og nå begynner det å se stygt ut for romerrikslaget.

                Lillestrøm har kun plukket ni poeng på sesongens første elleve kamper.
                Kaptein Frode Kippe var tydelig skuffet etter kampen mot Strømsgodset, og var ikke sen med å påpeke lagets svakhet:
                - Vi blir for forutsigbare. Vi forsøker å spille igjennom midten gang på gang, og mangler bredde i spillet.

                Panikkslag
                - Det er som om vi får et panikkslag når vi ligger under. Vi blir stressa, og alt for lette å lese. Jeg syns vi var gode det første kvarteret og etter scoringen, så vi må forsøke å ta med oss det positive, la Kippe til.

                Hovedtrener Erland Johnsen sa seg enig med kaptein Kippe, og tilføyet;
                - Vi mister ballen mye, og når vi først har ballen går det for tregt. I andre omgang spiller vi på oss dårlig selvtillit, og går tilbake til gamle synder.

                Enormt engasjement
                Johnsen øyner likevel håp.
                - Det er et enormt engasjement blant gutta i garderoben. Vi må bare klare å overføre engasjementet ute på banen.

                Hold deg oppdatert med Midt-Norges og Trondheims største regionavis. Vi gir deg alltid de siste nyhetene innen innenriks, utenriks, sport og kultur.

                Kommentar

                • RSP
                  Moderator
                  • Aug 2004
                  • 10498

                  Godset-LSK: Banens 3 beste (Aftenposten-papir)

                  (1) Fredrik Winsnes, (2) Inge André Olsen og (3) Lars Ivar Moldskred.

                  Kommentar

                  • RSP
                    Moderator
                    • Aug 2004
                    • 10498

                    Nettavisen

                    - Vi spiller på oss dårlig sjølvtillit


                    MISFORNØYD: Erland Johnsens første kamp etter at han fikk LSK-jobben ut året, ble ikke som han ønsket. Foto: Kyrre Lien ( Scanpix )

                    Null poeng på fem bortekamper for LSK. Det skremmer ikke nedrykkspøkelset på dør.

                    Av Anders Skjerdingstad

                    MARIENLYST (Nettavisen): GODSET-LSK 2-1
                    Tom Nordlie måtte mer eller mindre frivillig slutte i Lillestrøm. Og med Erland Johnsen og Frode Grodås ved roret fikk Kanarifuglene en liten opptur rett før ferien - med 3-0-seier over formsvake Aalesund hjemme på Åråsen.
                    Men den første «høstkampen» ble ingen fortsettelse av himmelferden. Det ble 2-1-tap for Strømsgodset. Dermed står Lillestrøm fortsatt med fem strake tap og null poeng på bortebane i 2008.
                    - Jeg tar ansvaret for ett av dem, sier Erland Johnsen.
                    Han fikk se følgende kampbilde på Marienlyst: Strømsgodset åpnet klart best og Thomas Sørum, som vikarierte som spiss for suspenderte David Nielsen, burde ha sendt vertene i føringen.

                    - Spiller på oss dårlig sjøltillit
                    Men i stedet fikk Lillestrøm 1-0 i gave fra Godset-back Joel Riddez, som serverte Arild Sundgot på sølvfat etter 17 minutter. Målet ga Lillestrøm inspirasjon, men ikke nok selvtillit til å sette en av de fire store sjansene som fulgte.
                    I stedet fikk Strømsgodset 1-1, og etter pause var Lillestrøm periodevis statister både før og etter hjemmelagets 2-1-mål.
                    - Vi spiller på oss dårlig sjøltillit, konstaterer Erland Johnsen.
                    For om det var manglende overskudd som gjorde at Lillestrøm slet mot slutten av kampene før ferien, handlet det mest om psykologi i andreomganen lørdag kveld.
                    - Det sitter i huet, fastslår kaptein Frode Kippe, som selvfølgelig var skuffet etter det som lignet på en kollaps.

                    - Ingen variasjon
                    - Vi lar oss stresse og spiller fryktelig ensidig. Det blir bare lange baller og ingen variasjon. Da blir vi altfor forutsigbare, konstaterer Kippe.
                    Etter kampen, tok det lang tid før LSK-spillerne kom ut av garderoben. Imens ga Strømsgodset-spillerne sin vurdering av Lillestrøms prestasjoner. Fredrik Winsnes mener Åråsen-klubben har grunn til å se lyst på fortsettelsen.
                    - Jeg vil ikke si at Lillestrøm spiller som noe typisk bunnlag. Faktum er at det er veldig mange jevne lag akkurat nå, og det er få kamper som blir tapt eller vunnet med mer enn ett mål. Det er små marginer som avgjør, poengterer han.

                    Engasjement i garderoben
                    Før Lillestrøm-spillerne gikk ut til pressen, snakket de ut i garderoben.
                    - Jeg lot alle si sin mening. Og hvis vi klarer å skape samme engasjement på banen som vi har i garderoben, ser det lyst ut, konstaterer Johnsen.

                    PS. Keeper Otto Fredrikson fikk en vridning i kneet under oppvarming, og måtte kaste inn håndkleet. Det er usikkert hvor alvorlig skaden er. I tillegg måtte John Anders Bjørkøy gå av banen etter 17 minutter, med en smell i hodet. Bjørn Helge Riise og Marius Johnsen ble ikke klarert for kamp og var ikke i troppen.

                    Kommentar

                    • RSP
                      Moderator
                      • Aug 2004
                      • 10498

                      RB: Børsen Godset-LSK

                      Strømsgodset – Lillestrøm 2-1 (1-1)

                      Marienlyst stadion.
                      Mål: 0-1 (17) Arild Sundgot, 1-1 (36) Fredrik Winsnes, 2-1 (62) Steffen Nystrøm.
                      Gult kort: Stian Ohr, Joel Riddez, Strømsgodset, Vidar Riseth, Jon Midttun Lie, LSK.
                      Målsjanser: Godset 8, LSK 7.
                      Cornere: Godset 5, LSK 6.
                      Tilskuere: 5.428.
                      Stadionstemning: 6
                      Kampkarakter: 6

                      LARS IVAR MOLDSKRED 5
                      Kastet innpå da Fredrikson ble skadet på oppvarmingen. Herlig redning da han fistet Winsnes' suser over tidlig, men sov et tidel for lenge da samme mann skjøt i keeperhjørnet fra langt hold senere. Tok det umulige, men kunne også stoppet 2-1-målet. Pluss for lange utspill.

                      STEINAR PEDERSEN 3
                      Krevende å takle Anderssons speed for Godset og fikk umiddelbart trøbbel ved to anledninger. Utgjorde en helt ok høyreside offensivt med Essediri i 1.omgang, men ble mer ryggende etter hvilen, bidro langt mindre da.

                      VIDAR RISETH 4
                      Superb og BB i siste vårkampen mot Aalesund. Pådro seg tvilsomt årets tredje gule (på navnet?) og må stå over mot Lyn. Sammen med Kippe brukte han fysikken på å stanse hjemmelaget, men langt fra makkerens standard.

                      FRODE KIPPE 6
                      Slapp å møte David Nielsens albuer, men måtte ta og gi juling likevel. Mange Godset-spillere lå igjen med smerter etter nærkontakt med kapteinen, men det var etter helt fair dueller. Lillestrøms beste spiller med kontant forsvarsspill.

                      JON MIDTTUN LIE 3
                      Defensiv hovedoppgave var å kneble formsterke Ohr og Jon hadde lenge bra kontroll bak seg, men moldenseren vant flere og flere dueller utover i kampen. Slett ikke patent da Ohrs erstatter, Nystrøm, umiddelbart kom gjennom på 2-1.

                      KARIM ESSEDIRI 5
                      Nyvunnen tillit etter trenerskiftet. Skal være LSKs innleggsgaranti, og han var nær målgivende flere ganger i går. Burde også scoret selv alene med Johnsen. Mistet litt av troen da han skulle utfordre backen etter pause. Byttet ut etter 74 minutter.

                      KHALED MOUELHI 5
                      Varierende sesong til nå av tunisieren. Åpnet Godset-forsvaret helt da han fant Essediri og søkte hele tida konstruktive løsninger. Dominerte ikke like mye som hans motstander Winsnes i Godset gjorde i perioder.

                      ESPEN SØGÅRD 4
                      Spilleren som skulle dekke mest rom på midtbanen, men ble faktisk for offensiv slik at Godset kontret i overtall langs midten. Lite avgjørende ballkontakt og mot slutten ble han halsende etter som ei sliten bikkje.

                      JOHN ANDERS BJØRKØY -
                      Foretrukket framfor Brenne på venstrekant, men måtte ut på grunn av en smell i hodet allerede etter tre minutter. Han spilte ytterligere et lite kvarter, men følte seg ikke bra og gikk ut etter 17 minutter – rett etter at Sundgot hadde gitt LSK ledelsen.

                      ARILD SUNDGOT4
                      Fikk endelig oppleve nettsus igjen før ferien, og etter en litt laber innledning var han der igjen mot Godset med en ny måltyv-scoring, årets fjerde. Blandet enkelte geniale ballbehandlinger med å opptre veikt og forsiktig i mange dueller. Byttet ut.

                      OLIVIER OCCEAN 5
                      To mål både mot AaFK og treningskamp mot KIL. Jobbet knallhardt for mulighetene og var skuddvillig hele tida. Best da han brukte styrken sin til å holde på ballen. Fikk etterhvert såpass mange sjanser at han burde ha kommet på tavlen.

                      INNBYTTERE

                      SIMEN BRENNE 3
                      (73 min. for Bjørkøy).
                      Vraket fra start, men kastet tidlig innpå. Sleit med å komme inn i kampen før pause. Er heller ingen typisk kant og lider litt under det i spillet sitt. Burde likevel løpt og duellert mer enn det han gjorde.

                      MAGNUS MYKLEBUST
                      (16 min. for Essediri). Gjorde ingenting på høyrekanten.

                      TORE ANDREAS GUNDERSEN
                      (13 min. for Sundgot). Kom aldri i nærheten av scoring.

                      SUM 11 MANN: 47

                      DOMMER

                      TERJE HAUGE, OLSVIK IL 4
                      Forskjellsbehandlet Riseth da han fikk gult, mens Glenn Andersen slapp unna da han nesten sparket hodet av Kippe. Gjorde endel smårart.

                      ANALYSEN
                      LSK gikk til kampen med de samme 11 som slo Aalesund sist, og Bjørn Helge Riise og Marius Johnsen ble ikke ikke vurdert friske nok til å ta en plass i stallen en gang. Godset på sin side manglet blant annet David Nielsen (tre gule) og Alexander Aas.
                      Etter at Fredrik Winsnes dominerte åpningen for hjemmelaget, tok LSK over og tok ledelsen. De kunne også ha økt til 2-0 rett etterpå, men ble på en måte straffet for ineffektiviteten da Godset i stedet utlignet på et langskudd. Det var vidåpent i begge ender også i 2. omgang. Det er lenge siden LSK har skapt så mye på bortebane, men etter at hjemmelaget tok ledelsen stivnet spillerne litt i sine forsøk. Godset var nærmere 3-1 enn LSK 2-2 på en av mange farlige overganger mot slutten.

                      Vurdert av Espen Solbakken

                      Kommentar

                      • RSP
                        Moderator
                        • Aug 2004
                        • 10498

                        lsk.no



                        Debut for Moldskred

                        Da Otto Fredrikson hinket av oppvarmingen på Marienlyst stadion lørdag kveld ble Lars Ivar Moldskred gjort kampklar. Debuten er dermed unnagjort.

                        Av: Ole Kristian Bakkene

                        Etter overgangen fra Molde til LSK i fjor høst har Lars Ivar Moldskred ikke fått spilletid på a-laget. Lørdag var ventetiden over.
                        - Det var godt å få debuten overstått selv om det ikke spiller noen rolle når vi taper, sier Moldskred til LSK.NO etter kampen.
                        - Det hele ble litt spesielt. Otto var veldig uheldig, og fikk en vridning i kneet, og da måtte jeg steppe inn. Jeg følte meg ganske klar for det.

                        Moldskred var nødt til å se to baller gå bak seg inn i nettmaskene, men fikk skryt etter kampen for bra spill.
                        - Det var en grei kam pfor min egen del, men som sagt spiller ikke det noen rolle når vi tapte. På en bedre dag kunne jeg kanskje tatt begge målene også. Det er litt kjedelig når det blir på denne måten, sier han videre.

                        Otto Fredrikson var satt opp som keeper fra start for LSK, men var nødt til å se kampen fra tribunen.
                        - Jeg ble skadet i oppvarmingen. Foten hang fast i kunstgresset, og kroppen vred seg. Så fikk jeg en vridning i kneet.

                        Der fikk han se lagkameratene prestere godt i de første 45 minuttene.
                        - Førsteomgang var morsom å se på. Vi var veldig gode, og hadde mange sjanser. Det snudde dessverre til andre omgang, og vi hadde en svak omgang.
                        - Vi må bare komme ut av dette igjen, og jobbe hardt videre. Vi har vist veldig positive takter på treningene de siste ukene. Jeg har tro på at det snur seg nå.

                        Selv var Fredrikson imponert over Moldskred.
                        - Lars Ivar spilte en glimrende kamp.

                        Kommentar

                        • RSP
                          Moderator
                          • Aug 2004
                          • 10498

                          lsk.no

                          Fredrikson til røntgen

                          Med en vridning i kneet er Otto Fredrikson inntil videre satt på skadelista. Mandag tar han røntgenbilder.

                          Av: Ole Kristian Bakkene

                          Det siste året har Otto Fredrikson vært fast sisteskanse på LSK. Søndag måtte han kaste inn håndkledet, og overlate jobben til Lars Ivar Moldskred som fikk sin debut. Mandag tar han røntgenbilder av skaden.
                          - Vi vet ikke omfanget av skaden til Otto Fredrikson før vi får se røntgenbildene av kneet hans. Han fikk en vridning, og da vil vi sjekke opp dette på best mulig måte, sier LSKs fysioterapeut Jørn karlsen til LSK.NO.
                          - Dermed vet vi ikke hvor lenge han er ute før vi har fått svar på røntgenbildene. Vi er imidlertid positive, og håper at det kan gå så kort tid som mulig.

                          Otto selv forklarer situasjonen slik:
                          - Foten min hang fast i kunstgresset, og resten av kroppen vred seg. Det var da vridningen i kneet kom, sier Fredrikson.
                          - Det er helt forferdelig å sitte på sidelinjen når man ønsker å være med å bidra, men Lars Ivar gjorde en glimrende kamp.

                          Kommentar

                          • RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

                            lsk.no



                            LSK-TV: Pedersen: - Slå hardt tilbake

                            Med Strømsgodset-tapet friskt i minne er det en sulten Steinar Pedersen som gjør seg klar for å møte Lyn hjemme neste søndag. - Vi skal slå hardt tilbake, sier han.

                            Av: Ole Kristian Bakkene

                            - Det kommer nye kamper hele veien nå, og vi må ta med oss det positive fra første omgang mot Strømsgodset. Vi må bygge videre på det. Vi har gjort mye bra siste tiden, og et lite tilbakesteg skal ikke knekke oss. Vi skal bygge videre på det vi har gjort, og slå hardt tilbake nestengang, sier Steinar Pedersen etter bortetapet mot Strømsgodset lørdag kveld.

                            Arild Sundgot ga LSK ledelsen i det 17. minutt, men Strømsgodset kom tilbake ved Fredrik Winsnes i det 36., og ved Steffen Nystrøm i det 62.
                            - Vi kom bra i gang, og vi hadde veldig god kotroll. Vi fikk de til å gjøre feil, og hadde mange overganger og sjanser. Vi kom foran, og kunne ha gått opp i 2-0 når Karim var aleine i gjennom før de scoret.
                            - Vi begynte andreomgang greit, men når de da scoret så falt vi sammen. Vi fikk enorme avstander i laget, og de hadde utrolig mye rom å spille i.

                            Det ble diskusjoner og snakking i garderoben etter kampen om hva som gikk feil. Pedersen var en av bidragsyterne til diskusjonen.
                            - Vi pratet om diverse taktiske ting. Det er klart vi ikke er fornøyde me då rote vekk de poengene fra kampen.
                            - Men vi skal slå hardt tilbake.

                            Se intervjuene fra Marienlyst stadion etter kampen mellom Strømsgodset og LSK på LSK-TV

                            Kommentar

                            • RSP
                              Moderator
                              • Aug 2004
                              • 10498

                              lsk.no

                              Møter Randaberg i kveld

                              LSKs rekrutter spiller i kveld klokka 18:00 mot Randabarg i 2. divisjon i LSK-hallen. Trener Frode Birkeland ser fram mot oppgjøret.

                              Av: Ole Kristian Bakkene

                              Randaberg ligger på andreplass, og vant for litt over en uke siden 2-0 over Mandalskameratene hjemme på Randaberg stadion. Frode Birkeland har sammen LSK kartlagt motstanderen på forhånd.
                              - Vi møter et godt andredivisjonslag med et budsjett som et Adeccoliga-lag. De har flere kjente profiler i laget, sier Birkeland til LSK.NO.
                              - Bjarte Lunde Aarsheim, Jørgen Tengesdal, Øyvind Sveinning, og Petar Rnkovic er noen av spillerne. De har også en del unge landslagsspillere.

                              Birkeland gleder seg imidlertid og har troen på tre poeng.
                              - Det er et godt lag vi møter, men vi har gjort det meget bra med LSK2 før, og vi prøver igjen i dag.

                              Fra a-stallen er Lasse Bergan-Foss, Eirik Bertheussen, Magnus Myklebust, Martin Husár, Dan Alberto Fellus og Tore Andreas Gundersen med.
                              - Vi stiller med et bra lag. Vi har til nå i år vært stabile, men kanskje spilt litt for mange kamper uavgjort. Nå tar vi imidlertid tak, og går for tre poeng mot Randaberg.

                              Kampstart mot Randaberg er 18:00 i LSK-hallen.

                              Kommentar

                              • RSP
                                Moderator
                                • Aug 2004
                                • 10498

                                2. divisjon: LSK2-Randaberg 0-1 (0-0)

                                LSK2 har i kveld tapt 0-1 hjemme i LSK-hallen mot Randaberg:

                                Kommentar

                                Working...