fra nyhetstråden: Trener Erland Johnsen bedyrer at det blir defensiv drilling i tiden som kommer. Han understreker at det ikke blir aktuelt å spørre manager Jan Åge Fjørtoft om midler til å forsterke stallen.
Vi rykker IKKE ned!(var NÅR, var hvis, var tidligere når, var enda tidligere hvis)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Hva skjer? Jo, vi må være et år maks to i adecco, som faen meg er trist nok, men det vi har rundt spillerene vil alltid være der. Der har noen brukt hodet. Er det noen her inne på forum som vet om andre lag i Norge(bortsett fra TL-lag ) som har så godt utgangspunkt for å gjøre det bra som LSK. Stadion, innehall, kunstgress, 2 gressbaner med undervarme og vanning, et bra apparat rundt spillerene (som lsk har fått skryt av flere ganger), og ostepop på toppen av det hele.
Det er forsåvidt flere TL klubber som har det værre enn oss på anleggssiden også.
Rykker vi ned i adecco er det så langt det går. 2.div er tull å snakke om, tull å tenke på det en gang. Hvordan har det seg at hamkam, molde og sannsynligvis Odd har/vil greid å rykke opp etter et par sesonger nede i adecco. Hva har de lagene som ikke lsk har? De er møkkalag som spilller møkkafotball, ikke det at vi er et glansbilde så langt som fotballen angår i disse dager, men hvis andre lag greier det bør LSK med norges beste fans i ryggen greie det også. Noe annet kan jeg ikke begripe!________
-Life is what happens while you are busy makeing plans.Kommentar
-
Rykker vi ned i adecco er det så langt det går. 2.div er tull å snakke om, tull å tenke på det en gang. Hvordan har det seg at hamkam, molde og sannsynligvis Odd har/vil greid å rykke opp etter et par sesonger nede i adecco. Hva har de lagene som ikke lsk har? De er møkkalag som spilller møkkafotball, ikke det at vi er et glansbilde så langt som fotballen angår i disse dager, men hvis andre lag greier det bør LSK med norges beste fans i ryggen greie det også. Noe annet kan jeg ikke begripe!Kommentar
-
Løpende utgifter. De lagene har hatt helt andre budsjett enn LSK. LSK taper rundt 10-20 millioner på å ligge der de gjør på tabellen nå, hvor mye taper de på nedrykk? Og, let's face it, Lillestrøm er et relativt lite sted i Norge. 10000 tilskuere i snitt er ikke godt nok for øvre halvdel engang. Klubben vil rett og slett være svært sårbar ved et evt. nedrykk.
Vi har ihvertfall ikke så mange kontrakter som går ut i 2008 og hvis ikke det mannskapet som er i stallen nå holder i 1.div så spøker det. Kanskje vi må selge noen av de men det det er jo det fansen hyler og skriker om uansett. Oppvask, nytt blod og what not. De viktigste (kippe, søgård, Riise, psa, med fler) må vi ta vare på og bygge et lag rundt. Når det kommer til skuffelsene er det vel ingen hindring fra fansens side om å holde på de?________
-Life is what happens while you are busy makeing plans.Kommentar
-
Er usikker på om det blir noe spillerflukt fra Åråsen. Om daikke spillerene har
egne klausuler som omhandler nedrykk.
Ikke mange av spillerne våre er attraktive hvis de må kjøpes fri fra en kontrakt.
Mulig de mindre klubbene hadde prøvd seg på Occean, Brenne, Kippe, Myklebust og Sundgot, men utover disse er det snakk om gråstein og stallfyll.
BHR ville nesten garantert forlatt oss til fordel for RBK, Brann eller VIF, om vi
ikke hadde klart å selge han til Belgia el.
Det som ville rammet oss hardest er sponsoravtaler, tilskuerantall og ikke minst den generelle interessen og gløden rundt klubben.
Mes så mange spillere på hell er det ikke sikkert vi ville feid igjennom Adecco
som en tornado og vært tilbake i 2010.Kommentar
-
Årsberetningen for 2007 ligger her. På side 45-48 er det satt opp en detaljert kontering. Likevel er det vanskelig å få klar oversikt over hva forskjellige poster utgjør. Billettinntekter på 150.000 kroner kan for eksempel ikke stemme.
Bunnlinjene (driftsresultat) er derimot klar. Her er det stort sett lite å gå på i de forskjellige selskapene, inkludert Åråsen. De spenner fra et lite minus til halvannen million i pluss.
15 millioners-budsjett i 1. divisjon
De tolv øverste lagene i 1. divisjon i fjor hadde et budsjettsnitt på 15 millioner kroner.
LSK har ifølge hegnaronline.no et budsjett på 125-130 millioner kroner i år.
Må hente 20 mill. ut året
25. juni i år skrev Romerikes Blad at LSK må hente inn 20 millioner kroner ut året for å unngå underskudd.
– Det er viktig å fastslå at det ikke er noen krise. Selv om ikke alt har gått vår vei på den økonomiske siden, så føler vi at vi har rimelig god kontroll på den økonomiske situasjonen. Men vi tar den på alvor og har økt fokuset på hvordan vi skal rette det opp, sa LSK-formann Per Mathisen til Romerikes Blad.
Lønnskostnader på 40 millioner i år?
Ifølge Dagbladet (28. mars 2008) forventes det at lønnskostnadene hos Eliteserie-lagene øker med 20 prosent fra 2007 til 2008.
Det kan bety at resultatet vil vise oppunder 40 millioner kroner i lønnsutgifter for LSK i år - en økning fra 33 millioner kroner i fjor (tall fra Regnskaps-kolonnen i LSK Årsberetning side 46).
Ellers er jeg usikker på fordelingen av fotballmillionene etter den nye avtalen og utvidelse av antall lag i Eliteserien.
Siden 2005 har 136 millioner kroner årlig blitt fordelt på de 14 Eliteserie-lagene. 34 millioner kroner har havnet hos de 16 1. divisjons-lagene.
Flere 1. divisjons-kamper på tv?
- Et eventuelt nedrykk vil gi oss en inntektssvikt på 10-15 millioner kroner. Bare ved å være i Tippeligaen er vi sikret syv til ti millioner av TV-inntektene, mens et godt år i 1. divisjon vil gi oss to. Det er cirka det samme som vi mottar i dag, sa daværende daglig leder Gunnar Carlsen i Bodø/Glimt til Aftenposten i 2005.
Antallet tv-kamper i 1. divisjon har økt de siste årene, og neste år har NRK tv-rettighetene til hele 1. divisjon. Det kan bety at inntekter til lag som blir vist på tv øker noe, men dette er neppe sammenlignbart med Eliteserie-overføringen.
Mine kommentarer og påstander
Såvidt jeg kan se betyr det at dersom LSK skulle rykke ned må klubben redusere budsjettet og aktiviteten betraktelig. LSK vil sikkert satse på å ha et av 1. divisjons høyeste budsjetter for å gå for direkte opprykk, men det er en risikofylt strategi hvis det ikke lykkes.
Spillersalg som følge av nedrykk tror jeg er uungåelig.
I verste fall må hele spillerstallen fristilles fra sine spillerkontrakter dersom det ender med nedrykk til 1. divisjon. Kanskje LSK må forhandle alle spillerkontraktene på nytt.Last edited by gj; 15.07.2008, 12:12.Kommentar
-
Et moment som jeg ikke kan se er nevnt i denne tråden tidligere er at vi rykker ikke bare ned med A-laget. Vi vil få den samme dominoeffekten som Molde gjorde sist de rykket ned, og få et trippelnedrykk. Et nedrykk vil ramme 2.og 3.laget, og dermed tilbudet klubben kan gi de nest-beste. Det vil absolutt forandre klubbens attraktivitet i spillermarkedet.
Stian"Optimisme er ikke annet enn mangel på informasjon" - Heiner MüllerKommentar
-
Å skulle spare inn 50-70 millioner kroner som følge av nedrykk vil rett og slett være katastrofe for klubben.
Selv med et direkte opprykk i 2009 igjen vil klubben ha gått gjennom radikale omveltninger som følge av nedrykket. Det vil si, først kutte betraktelig fordi det rett og slett ikke finnes penger til å holde aktiviteten oppe. Og for det andre å skulle kunne bygge et nytt lag med økte inntekter igjen som følge av ny Eliteserie-status.
Den eneste konklusjonen jeg kan trekke er at klubben må gjøre absolutt alt i sin makt for å unngå nedrykk. Uansett hvor vanskelig det måtte være å ta de nødvendige grep, må det gjøres. Inkludert å kaste treneren to ganger på én sesong, uten at jeg sier det nødvendigvis er det LSK må gjøre.
Grunnen til at det er så mye mer alvorlig for LSK å rykke ned enn eksempelvis Ham Kam og Aalesund, eller andre mindre lag, er at LSK har et mye større budsjett som må dekkes inn. Dét kommer til å bli tøft og vil måtte gå utover den sportslige satsingen.
Ham Kam har et budsjett på 52 millioner kroner i år. Aalesund 70 millioner kroner. Kilde: samme Hegnar Online som i sted.Last edited by gj; 15.07.2008, 12:28.Kommentar
-
Husk at det laget som rykker ned vil få mindre konkurranse om opprykk neste år, da de 3 beste fra Adecco rykker rett opp. Adecco bruker å ha et toppsjikt på 4-5 lag med 1 suverent lag. når nesten hele toppsjiktet rykker rett opp, er det bare resten av røkla igjen i Adecco, så HVIS LSK rykker ned igjen, så rykker dere 110% rett opp igjen.
Som Odd-supporteren sa: Et år i Adecco kan være med ¨skape glød rundt laget igjen. Man vinner mange kamper og nesten alle kampene hjemme blir seier, noe som får publikum til å glede seg til man skal spille i TL igjen. Da kommer de tilbake. Dessuten vil spillestilen til LSk (Hardkjempende, harde dueller, dødballer, etc) gruse all motstand i Adecco.
Mye som står i denne tråden er blåkopi av alt som sto på glimtforum.net i 2005, da vi rykket ned.
Personlig så trur jeg ikke dere kommer dårligere enn kvalik. Skamma går ned. Kommer dere på kvalik, blir det mot det 4. beste laget i vikarligaen. Det BURDE være kurant oppgave.Kommentar
-
I en periode hvor LSK ikke engang greier å mobilisere nok til å slå et middels godt 2. divisjonslag i køppen, så har jeg mine tvil om de greier å slå ut et heltent 1.divisjonslag. Blir det kvalik tror jeg sjansene er store for å rykke ned.Kommentar
-
Selv med et direkte opprykk i 2009 igjen vil klubben ha gått gjennom radikale omveltninger som følge av nedrykket. Det vil si, først kutte betraktelig fordi det rett og slett ikke finnes penger til å holde aktiviteten oppe. Og for det andre å skulle kunne bygge et nytt lag med økte inntekter igjen som følge av ny Eliteserie-status.
Så må vi bygge opp en ny sentrallinje, samtidig som vi tar med oss de usolgte spillerne fra årets stall ned i Adecco; den nye sentrallinja vil garantert ikke være sammenliknbar med den vi har nå. Av de gamle spillerne vil folk som Riseth, fremdeles på en enorm lønn, og andre som nå hever Tippeliga-lønn koste oss vanvittig mye penger som Adeccoligalag.
Rykker vi opp, blir det altså med store deler av stallen som rykket ned to år tidlgere, og høyst sannsynligvis spillere som ble innkjøpt etter at nedrykket var et faktum, som vil ha mye vanskeligere for å dominere like klart i Tippeligaen.
Kortet vi muligens har i ermet, er om vi vekker til live vår tilsynelatende avdøde sans for å finne gode, billige og "unorske" spillere utenlands, og speidernettverket til Fjørtoft trekker et par sentraleuropeiske gladspillere opp av hatten.
Uansett vil et nedrykk koste vanvittig med penger og dempe ambisjonsnivået vårt på kort sikt. Ett år i Adecco er ikke nok til at vi vil miste vår status som en av de klassiske toppserieklubbene i Norge, men den vil ramme oss beinhardt økonomisk sett.
Ser for meg at disse blir i klubben uansett hva som skjer:
Søgård & Andresen (hjerte)
Sundgot (alder)
Midttun, Bjørkøy, Johnsen (lange kontrakter)
Pedersen, Riseth, (alder, lange kontrakter)
Og at minimum disse forsvinner:
Riise, Fredrikson, Occean ("navn")
Kiesenebner (er vel snart fotballinvalid)
Ser også levende for meg at Simen Brenne og Frode Kippe kan komme til å forsvinne. Hvem av disse som eies av klubben og ei vet jeg ikke, men ett er klinkende klart: Hvis vi skal komme oss opp på gammelt nivå etter et år i Adeccoligaen (med mindre vi får reforhandlet spillernes kontrakter), vil vi trenge investorer som stiller opp. Klubbens økonomi klarer ikke det på egen hånd.Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellumKommentar
-
Vi må ihvertfall ha en ny tekst på en gammel klassiker:
Her kommer gutta en ny generasjon
gule Kanaris i Adecco-liga'n!
Vi spiller ballen til opprykksplassen
ja det kan du stole på!
Så bli med i gjengen
du kan refrenget
vi heier på LSK!
La la la la osv...Kommentar
-
Kommentar
-
Det ser ut som om vi kanskje får uventet hjelp av Tromsø:
"Jubelen etter gårsdagens seier over HamKam kan stilne fort. Dersom TIL ikke får økonomien sin i orden innen 1. oktober kan de miste eliteserielisensen, melder NRK Nordnytt."
Kommentar
-
Det ser ut som om vi kanskje får uventet hjelp av Tromsø:
"Jubelen etter gårsdagens seier over HamKam kan stilne fort. Dersom TIL ikke får økonomien sin i orden innen 1. oktober kan de miste eliteserielisensen, melder NRK Nordnytt."
http://www.nordlys.no/sporten/til-ma...cle3679698.eceKommentar
-
-
Grunnen til at Raufoss rykket ned var forde ikke er fra en stor by,men vis jeg var Sparta Sarpsborg spiller hadde jeg hatt bi smak i munnen ettersom det var de som rykket ned etter slik slutt tabbellen i sesongen 2007.Kommentar
Kommentar