Opprydding på gang i stallen!

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • andersmm
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2006
    • 5764

    Opprinnelig skrevet av Kimito
    http://www.hegnar.no/personlig_okono...ece?TipsEnVenn

    "Av de relativt kjente er forøvrig Jon Midttun Lie den Lillestrøm-spilleren som tjener minst, med en oppført inntekt på 332.057 kroner i 2007".
    Den er grei den, men JML var tross alt ikke LSKspiller för i 2008.
    "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

    Kommentar

    • Kimito
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jan 2004
      • 2600

      Opprinnelig skrevet av andersmm
      Den er grei den, men JML var tross alt ikke LSKspiller för i 2008.
      Høsten 2007 stod det, men sant nok. Ser at det ikke var før i november. Likevel har jeg vanskelig for å se at han skal ha hoppet opp som en av klubbens lønnsvinnere fra denne årslønnen i Start. Sign-on fee fikk han sikkert, og den kan gjøre at han ser ut som en lønnsvinner på likningen fra 2008. Han var tross alt Bosmann.
      Ferdigskåra

      Kommentar

      • KFL41
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • May 2004
        • 3648

        Ser jeg han med en inntekt på et 7-sifret beløp på ligningen for 2008 er det en stor skandale. Ingen andre lag med vettet i behold ville gjort det. En slik squad-player bør ikke få noe særlig mer en 600 000. Bosman eller ei. Det er vel ingen lov som sier at man må gi sign on fee til bosmanspillere. Jeg frykter at LSK har tredoblet (da tar jeg i betraktning at lønna hans var om lag 450-500 000 i Start). Det blir spennende å se.

        Kommentar

        • Folke
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jun 2008
          • 5955

          1 Otto Henrik Fredrikson
          12 Lars Ivar Moldskred
          xx André Hansen

          xx Lars Kristian Eriksen
          xx Ruben Gabrielsen
          2 Steinar Pedersen
          4 Eirik Bertheussen
          8 Martin Husár
          9 Vidar Riseth
          13 Frode Kippe
          15 Marius Johnsen
          17 Jon Midttun Lie
          23 Pål Steffen Andresen

          xx Mathis Bolly
          xx Stian Ringstad
          xx Kristoffer Tokstad
          5 John Anders Bjørkøy
          7 Espen Søgård
          10 Bjørn Helge Riise
          16 Viktor Bjarki Arnarson
          21 Karim Essediri
          25 Khaled Mouelhi
          xx Alhassane Dosso

          xx Bjørn Bergmann Sigurdarson
          11 Magnus Waade Myklebust
          18 Arild Gilbert Sundgot
          19 Ciise Aden Abshir
          24 Tore Andreas Gundersen
          27 Dan Alberto Fellus
          30 Olivier Occean

          Finn minst 7 "feil".....
          Det blir i så fall 30 ned til 23, med 24 som "mål" er det plass til Sprintern fra Canada!! Finn flere feil og det blir plass til Edwin, KFO og mulig andre også!!

          Kommentar

          • Kimito
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jan 2004
            • 2600

            Opprinnelig skrevet av KFL41
            Ser jeg han med en inntekt på et 7-sifret beløp på ligningen for 2008 er det en stor skandale. Ingen andre lag med vettet i behold ville gjort det. En slik squad-player bør ikke få noe særlig mer en 600 000. Bosman eller ei. Det er vel ingen lov som sier at man må gi sign on fee til bosmanspillere. Jeg frykter at LSK har tredoblet (da tar jeg i betraktning at lønna hans var om lag 450-500 000 i Start). Det blir spennende å se.
            Det er klart det ikke er en lov som sier at man må gi sign-on-fee, men det er vanlig, siden det er en måte å lokke spillere til klubbene på.

            Du synes ikke han bør få særlig mer enn 600 000.-. Det er greit, men la oss si at alternativet var Jo Midten Li som ikke var Bosmann, men som kunne kjøpes for én million. I begge tilfellene tar vi for oss en treårskontrakt.

            Jon Midttun Lie koster dermed: 1 800 000.- over tre år
            Jo Midten Li koster, med samme lønn: 2 800 000.- over tre år.

            Det vil si at Lillestrøm fortsatt kan gi Jon Midttun Lie 500 000.- i sign-on-fee, og fortsatt spare 500 000.- i forhold til spilleren Jo Midten Lie. Agenter og spillere er veldig klar over sin posisjon som Bosmenn, dermed blir det veldig vanlig å gi sign-on-fee.

            I tilfellet jeg har skissert over vil JML ende opp med en bruttoligning for 2008 på 1 100 000.-. Et beløp du sier ville ha fått deg til å fly i taket, men som reelt sett, pr. måned, ikke trenger å være høyere enn det du selv ville akseptert.

            En årslønn på 800 000.-, i tillegg til en sign-on-fee på 150 000.-, vil for øvrig gi klubben en samlet utgift på 2 550 000.-, altså fortsatt mindre enn for den hypotetiske Jo Midten Li, men i dette tilfellet vil ligningen for 2008 ligge så vidt under sju siffer.

            Det er lett å skrike opp om lønninger, men det er mye som må taes med i betraktning. Sånn sett får vi håpe at klubben gikk for en høy sign-on-fee og lav lønn, for da er vi i alle fall ferdige med mesteparten av betalingen. Det paradoksale da er at vi kanskje burde være fornøyd hvis ligningen går over millionen, hvis det betyr at lønnen er lav i forhold til allerede utbetalt sign-on-fee.
            Last edited by Kimito; 08.01.2009, 17:44.
            Ferdigskåra

            Kommentar

            • reka
              Seniormedlem
              --==FORUMRUNKER==--
              • Aug 2005
              • 13272

              De færreste har noe problem med å stryke 7 mann fra den lista der. Personlig har jeg bare 2-3 kandidater som jeg mener umiddelbart bør ut døra. Resten kan få litt lenger tid på seg til å vise seg frem.

              Kommentar

              • Henrik
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jan 2006
                • 2110

                Når vi signerte Pedersen og JML var det en artikkel her hvor det ble bekreftet at de skulle få 6 millioner hver over tre år, inkludert lønn og Sign On, og det er jo selvfølgelig intet annet enn en skandale.

                Kommentar

                • Sem
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Mar 2005
                  • 1626



                  Å kalle de gratis blir likevel feil, selv om Start ikke får overgangssum. Etter det RB-sporten erfarer koster duoen, inkludert sign-on-fee, cirka fire millioner kroner hver i løpet av kontraktsperioden på tre år.

                  Kommentar

                  • Kaizer
                    Seniormedlem
                    Forumsadist
                    • Nov 2006
                    • 139

                    Opprinnelig skrevet av kimmern
                    at ikke riseth med lønna og akillesen er borte for lengst begriper jeg ikke
                    Riseth forsvinner ingen steder, men etter sesongen er det også slutt.

                    Å tilby enkelte spillere de lønningene de har fått har jo vært galskap satt i system, enkelt og greitt.
                    "It is the nature of desire not to be satisfied, and most men live only for the gratification of it."

                    Kommentar

                    • KFL41
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • May 2004
                      • 3648

                      Steinar Pedersen hadde 416 000 i fjor. Man må vel legge på bortimot 150 000 for å få reel inntekt.

                      Vi har sannsynligvis doblet lønna til disse spillerne som overhode ikke var ettertraktet.

                      Kommentar

                      • andersmm
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Aug 2006
                        • 5764

                        1 Otto Henrik Fredrikson

                        12 Lars Ivar Moldskred -Ha det bra... Nybergsund?

                        xx André Hansen

                        xx Lars Kristian Eriksen
                        xx Ruben Gabrielsen
                        2 Steinar Pedersen

                        4 Eirik Bertheussen -Good riddance.... Nybergsund, Tromsdalen?
                        8 Martin Husár -Har bra teknikk og fysikk, HB bör gi ham en sjanse til hösten når han kommer tilbake. Bör i så fall vurderes som ving.

                        9 Vidar Riseth
                        13 Frode Kippe

                        15 Marius Johnsen -Muligens ut... Bör få vårsesongen til å overbevise. Start?

                        17 Jon Midttun Lie -Ut... Sandefjord?

                        23 Pål Steffen Andresen

                        xx Mathis Bolly
                        xx Stian Ringstad
                        xx Kristoffer Tokstad

                        5 John Anders Bjørkøy
                        7 Espen Søgård -Min fornuft tilsier at en av disse to bör ut etter 2009 sesongen. Litt avhengig av hvordan nyervervelsene Tokstad og Dosso gjör det, samt om Viktor plutselig blir en hit. Eventuelt kan man omskolere Björköy til back. Vanskelig å sette noen av dem på gata, da de er local lads, men ingen av dem hadde noen stor sesong i 2009.

                        10 Bjørn Helge Riise -Ligger i kortene at han skal ut, forhåpentligvis gjör han en dunder vårsesong og generer med det noen ytterst nödvendige millioner. Noen av pengene bör dog gå til en erstatter.

                        16 Viktor Bjarki Arnarson -Bör i prinsippet få en sjanse til å vise seg frem, men kan ofres om HB vil ha inn en annen spiller. Gustavino? Om han kan hentes billig.

                        21 Karim Essediri -Ut... Tromsö?

                        25 Khaled Mouelhi
                        xx Alhassane Dosso

                        xx Bjørn Bergmann Sigurdarson
                        11 Magnus Waade Myklebust
                        18 Arild Gilbert Sundgot

                        19 Ciise Aden Abshir -Vet ikke hva han har for lönning, men den er antakeligvis ikke overdimensjonert, og er således ikke noen stor belastning. Kan få en sjanse hos HB, men bör i så fall prestere ganske snart.

                        24 Tore Andreas Gundersen -Hatt en god halvsesong i dansk adecco, men har aldri sett ut som noen toppspiller i mine öyne. Kongsvinger? Eller kanskje ikke....

                        27 Dan Alberto Fellus
                        30 Olivier Occean
                        "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                        Kommentar

                        • Kimito
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Jan 2004
                          • 2600

                          Synes det er merkelig om vi betalte akkurat det samme for Jon Midttun Lie som for Riseth. Hvis RB erfarer riktig, så får vi håpe at ligningen til JML viser ca. 2,8 millioner neste år.

                          Problemet her er eventuelt strukturen på utbetalingene. Det kan være fornuftig å spekulere i bosmenn, men hvis man tenker at man sparer i løpet av en treårsperiode ved å hente dem, så bør man likevel passe på at man har midler for disse tre årene.

                          Hvis JML ikke fikk sign-on-fee, men har 1,3 millioner i lønn, så kan vi for det første takke oss selv for at han ikke vil til en annen klubb. I tillegg, hvis vi brente av det vi sparte i innkjøp, uten å sette av midler til å dekke lønnen hans de neste to årene, kan vi takke oss selv for at problemet kommer og biter oss i halen nå.

                          Hvis vi generelt har vært så dumme er det kanskje grunn nok til å be de som regner på dette, og som tar avgjørelsene, om å gå.
                          Ferdigskåra

                          Kommentar

                          • Kaizer
                            Seniormedlem
                            Forumsadist
                            • Nov 2006
                            • 139

                            Opprinnelig skrevet av KFL41
                            Steinar Pedersen hadde 416 000 i fjor. Man må vel legge på bortimot 150 000 for å få reel inntekt.

                            Vi har sannsynligvis doblet lønna til disse spillerne som overhode ikke var ettertraktet.
                            Herregud for en logikk, jeg vil i år stå oppført med rundt 100.000, men reellt har jeg hatt ca 750.000.

                            Ligningstallene forteller lite og ingenting.
                            "It is the nature of desire not to be satisfied, and most men live only for the gratification of it."

                            Kommentar

                            • reka
                              Seniormedlem
                              --==FORUMRUNKER==--
                              • Aug 2005
                              • 13272

                              Opprinnelig skrevet av andersmm
                              7 Espen Søgård -Min fornuft tilsier at en av disse to bör ut etter 2009 sesongen. Litt avhengig av hvordan nyervervelsene Tokstad og Dosso gjör det, samt om Viktor plutselig blir en hit. Eventuelt kan man omskolere Björköy til back. Vanskelig å sette noen av dem på gata, da de er local lads, men ingen av dem hadde noen stor sesong i 2009.
                              Søgård er lokalt oppfostret og dermed verdt sin vekt i gull.

                              Kravene fra NFF tilsier vel at 14 av 25 mann i en førstelagstropp må være lokalt utviklet
                              Last edited by reka; 08.01.2009, 18:54.

                              Kommentar

                              • Kimito
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jan 2004
                                • 2600

                                Etter å ha tenkt på dette burde klubben ha et fast formular for bosmenn.

                                Midler til spillerkjøp et gitt år: x
                                Bosmannlønn (delen av lønnen som overstiger naturlig lønn for type spiller): y
                                Antall år i spillers kontrakt: c

                                x = x - yc

                                Lurer plutselig veldig på om de tenker sånn eller om det er mer happy go lucky. Sign-on-fee er således mer ryddig i forhold til bosmenn, for da kommer ikke fristelsen til å utsette problemet.

                                Dette tipset kan klubben få gratis.

                                Hilsen hobbyøkonomen.
                                Ferdigskåra

                                Kommentar

                                • HSft
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Dec 2004
                                  • 6075

                                  Opprinnelig skrevet av Kimito
                                  Etter å ha tenkt på dette burde klubben ha et fast formular for bosmenn.

                                  Midler til spillerkjøp et gitt år: x
                                  Bosmannlønn (delen av lønnen som overstiger naturlig lønn for type spiller): y
                                  Antall år i spillers kontrakt: c

                                  x = x - yc

                                  Lurer plutselig veldig på om de tenker sånn eller om det er mer happy go lucky. Sign-on-fee er således mer ryddig i forhold til bosmenn, for da kommer ikke fristelsen til å utsette problemet.

                                  Dette tipset kan klubben få gratis.

                                  Hilsen hobbyøkonomen.
                                  altså, ikke noe lønn som overstiger det e normalt skulle fått? enig!

                                  Kommentar

                                  • reka
                                    Seniormedlem
                                    --==FORUMRUNKER==--
                                    • Aug 2005
                                    • 13272

                                    Opprinnelig skrevet av Kaizer
                                    Herregud for en logikk, jeg vil i år stå oppført med rundt 100.000, men reellt har jeg hatt ca 750.000.

                                    Ligningstallene forteller lite og ingenting.
                                    Er enig i dette. Spillere som Riseth har hatt betydelige inntekter utenom fotballen, Kippe har en spesiell bonusordning som med jevne mellomrom gir ham en gigantlønn etc. etc. På den annen side: Klarer man å dra av noen hundre tusen i feilslåtte investeringer og tigerbalsam er man plutselig forumets yndling. Har sluttet å lese skattelister for mange år seiden.

                                    Kommentar

                                    • Kimito
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Jan 2004
                                      • 2600

                                      Opprinnelig skrevet av HSft
                                      altså, ikke noe lønn som overstiger det e normalt skulle fått? enig!
                                      Ikke helt. Hvis man, basert på en totalvurdering for alle kontraktsårene, velger å gi en høyere lønn en normalt fordi spilleren er bosmann, skal all lønn som overskrider det man vanligvis ville ha betalt, for alle årene i kontrakten trekkes fra inneværende års spillerkjøpsbudsjett. En slik ordning vil føre til et stabilt forhold mellom kvalitet og lønnsutgifter, så fremt klubben er i stand til å vurdere kvaliteten på spillerne.

                                      Enklere sagt; gammel moro er betalt på forhånd, og i realiteten ville vi ikke betalt mer enn "normal" lønn for bosmenn pr. dags dato.
                                      Ferdigskåra

                                      Kommentar

                                      • HSft
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Dec 2004
                                        • 6075

                                        Opprinnelig skrevet av Kimito
                                        Ikke helt. Hvis man, basert på en totalvurdering for alle kontraktsårene, velger å gi en høyere lønn en normalt fordi spilleren er bosmann, skal all lønn som overskrider det man vanligvis ville ha betalt, for alle årene i kontrakten trekkes fra inneværende års spillerkjøpsbudsjett. En slik ordning vil føre til et stabilt forhold mellom kvalitet og lønnsutgifter, så fremt klubben er i stand til å vurdere kvaliteten på spillerne.

                                        Enklere sagt; gammel moro er betalt på forhånd, og i realiteten ville vi ikke betalt mer enn "normal" lønn for bosmenn pr. dags dato.
                                        Ah, skjønner hva du mener nå. Mangla vel subscript på xen. Formlen ga y=0 eller c=0.

                                        Sikkert fornuftig, men så lenge man ikke har konkuranse om spillerne ser jeg ingen grunn til å gi dem høyere lønning som følge av at man ikke betaler noe for dem.

                                        Kommentar

                                        • Kimito
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Jan 2004
                                          • 2600

                                          Opprinnelig skrevet av HSft
                                          altså, ikke noe lønn som overstiger det e normalt skulle fått? enig!
                                          ...eller du sier det jo nesten helt riktig. Jeg er bare pedant. Sorry. All lønn som overstiger "normalen" regnes om til spillerkjøpsutgift. Så kan man vurdere om spilleren er verdt innkjøpsprisen inkl. evt. sign-on-fee.
                                          Ferdigskåra

                                          Kommentar

                                          Working...