NY MANN: LSK-formann Per Mathisen (til venstre) er glad for at Tore Eidholm har sagt ja til å bli styreleder i LSK AS. FOTO: TOM GUSTAVSEN
– Min tur til å ta i et tak
LILLESTRØM:
LSK sliter både sportslig og økonomisk. Det lokker fram en ny LSK-veteran. Fra august blir Tore Eidholm styreleder i LSK AS.
Av Morten Svesengen
Publisert 01.07.2008 - 06:30 Oppdatert 01.07.2008 - 06:38
Eidholm som har spilt over 100 kamper sammen med Per Berg i LSKs midtforsvar, overtar jobben som styreleder i LSK AS etter nettopp sin tidligere stopperkollega Berg.
– Jeg sa først nei da jeg ble spurt om å overta i vår, først og fremst fordi jeg ikke hadde mulighet. Etter hvert som det gikk dårligere med LSK, pirret det litt ekstra og jeg meldte meg til tjeneste. Føler det er min tur til å ta i et tak, sier Tore Eidholm.
I mellomtiden sa siviløkonomen fra seg et par styreverv og ryddet plass for å få tid til å gjøre en jobb for LSK.
Over sommeren starter han som styreleder i aksjeselskapet LSK overtar 100 prosent fra nyttår.
– Har snakket mye med både Per (Mathisen) og Per (Berg) om at det kunne vært moro å bidra, og nå har jeg kuttet ut et par styreverv slik at jeg har tid til å jobbe i LSK. Regner med å bruke 10-15 timer i uka i begynnelsen, sier Eidholm.
Ingen medgangssupporter
LSK-formann Per Mathisen er veldig fornøyd med at Eidholm har sagt seg villig til å bli styreleder i AS'et – en funksjon han selv har i overgangsperioden mellom Berg og Eidholm.
– Siden Per Berg har ønsket å trekke seg litt ut når det gjelder sitt personlige engasjement, passet det oss veldig bra at Tore vil være med. Det er kanskje ikke det hyggeligste tidspunktet å komme inn i LSK på, men det er desto mer viktig. Han har sagt at han gjerne vil ta utfordringen, sier Mathisen.
– Jeg kan ikke beskyldes for å være medgangssupporter når jeg går inn nå, men jeg gleder meg veldig til å starte på dette, sier Eidholm som tidligere har vært styremedlem i korte perioder både i LSK (1990) og LSK AS (1998-99).
Krevde Berg-støtte
Han stilte noen krav for å gå inn som leder i AS-styret. Det viktigste var at Per Berg ikke skal trekke seg ut allerede ved årsskiftet selv om Øie og han da formelt ikke eier mer i LSK AS.
– Det er viktig å få fram at Per (Berg) ikke har trukket seg tilbake for å bli ferdig med sitt engasjement i LSK. Vi har inngått en avtale om at han fortsatt skal bidra. Det var også en forutsetning for at jeg sa ja til dette, sier Eidholm.
Verken Eidholm eller Mathisen ønsker å si noe om omfanget av Bergs økonomiske bidrag de neste årene. Men fastslår at LSK kan opprettholde sin satsing.
30 års erfaring
LSK står uansett foran tøffe utfordringer både på og utenfor banen. Men formann Mathisen vil ikke å svartmale situasjonen på Åråsen.
– Vi har en klar plan og strategi på økonomien. I tillegg er og blir vi en klubb som må være offensiv. Det ligger i klubbens natur, og det skal vi fortsatt være, sier Mathisen.
Eidholm har som siviløkonom nesten 30 års erfaring fra næringslivet – både som direktør og senere i mange forskjellige styrefunksjoner. Den erfaringen kan komme godt med i LSK nå.
– Jeg har vært med på prosesser i bedrifter som både har gått bra og dårlig. Å drive en fotballklubb er litt annerledes enn å drive en bedrift fordi ting er litt mindre forutsigbart. Men mye er også likt. Man må bygge opp en organisasjon som også tåler litt dårligere tidene. I LSK må vi nå lære av det som er gjort og se framover. Alt kan uansett ikke forandres på kort tid siden LSK har mange langsiktige avtaler å forholde seg til, sier Eidholm
Kommentar