Nyheter Juli 2008

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • trigz
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2004
    • 7155

Fra dagens kampprogram

I FEIL DRAKT

Shane trives med Henning Berg og ungguttene i Lyn, men følger godt med i gamleklubben fortsatt.

Av Trygve Lie

Stefanutto har fortsatt hjerte for gamleklubben, og synes det som har skjedd i årets sesong er trist. - Da vi møtte LSK på Marbella, skjønte jeg at de ville få problemer. Det var den siste seriekampen før sesongstart, og da skal man trykke til med alt man har. Men LSK virket helt døde i den kampen, sier Brisbane-gutten.

- Men jeg så LSK mot Hamkam i januar, og da spilte de strålende. Så for min del virker det som om de fikk formtoppen sin da, og at formen siden har gått nedover. Og formtopp i januar nytter ikke i Tippeligaen, konstaterer han tørt.

Selv har han gode dager i sin nye klubb, og Lyn har klart sakene godt i Tippeligaen. Henning Berg får mye av æren for det. – Jeg liker trenerstilen hans godt, han er alltid konstruktiv og veldig positiv å ha med å gjøre. Vi har en stor grad av frihet i spillet vårt, selv om vi også har klart definerte rammer. Henning sier at If you think it’ll work, go for it. Det passer meg strålende.

I skrivende stund er det imidlertid knyttet stor usikkerhet til vestkantklubbens økonomiske framtid. Atle Brynestad vil ut av klubben, og et snes av spillere står uten kontrakt foran neste sesong.

Stefanutto lar seg ikke affisere av at klubben kan gå en usikker framtid i møte. -Jeg håper i det minste at vi får skrevet ny kontrakt med de viktigste av spillerne vi vil ha med videre. Og med mange bosmanspillere i stallen burde i hvert fall motivasjonen til de det er snakk om, komme av seg selv. De er nødt til å bust a gut for å skaffe seg en god kontrakt til neste år, mener han.

Nigeria
    Skulle det knipe, kan Lyns alltids få solgt sitt nye stjerneskudd fra Nigeria, Odion Ighalo, for en pen slump penger. Den unge spissen har slått gjennom med brask og bram i årets sesong. Klubbens stadige funn i Afrika skyldes Torgeir Bjarmanns åpne dør på treningsfeltet.

-Det kan være irriterende for oss spillere å stadig ha med nye folk som åpenbart ikke er gode nok på treningsfeltet, men Torgeir er villig til å ta inn 50 prøvespillere for å finne den ene som er god nok. Hittil i år har vi hatt 10-12 prøvespillere på besøk. Ingen av dem har fått kontrakt, men kanskje er den ellevte god nok…

-Jo, men hvorfor kommer de afrikanske talentene til Lyn, av alle klubber?
    Svaret har mye med John Obi Mikel å gjøre, mener Shane. –Folk snakker sammen i Afrika. I tillegg vet alle at Mikel spilte for oss mens han var i Norge – og han er et stort forbilde i Nigeria. Dermed blir det lettere for oss å få folk hit på prøve; de vet at Mikel slo gjennom i Lyn, og ønsker å prøve lykken selv, mener 28-åringen.

FleksibilitetVår tidligere venstreback mener lagets store styrke er fleksibiliteten. Lyn har mange teknisk eminente spillere å ta av, men kan også gå i krigen hvis det trengs, advarer han LSK foran nøkkelkampen i dag.

-Måten vi spiller fotball på passer meg veldig godt. Vi ønsker å spille fin fotball, men samtidig er vi klar over at vi må få resultatene, og da er det viktig å ikke gå på automatgir.

-Vi tilpasser oss kampbildet, og klarer å gi like godt som vi får. Det blir nok en tøff kamp, det er det ingen tvil om, det er aldri lett for noen å komme til Åråsen. Men hvis LSK vil gå i krigen, er vi klare for det også, avslutter Shane med et glis.
    Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

Kommentar

• RSP
      Moderator
      • Aug 2004
      • 10498

TV2 Sport

Interessant oversikt over i hvilken grad tippeligaklubbene slipper til unge talenter:
      Ser vi på spillere som er født i 1987 eller senere, er det totalt 37 spillere som har fått smaken på toppfotball.
      Av disse spiller sju stykker i Lyn. Osloklubben er klart best i klassen når det gjelder å slippe til unge spillere. Trener Henning Berg er ikke redd for å satse på unge talenter fremfor veteraner med en nedadgående karrierekurve.
      Verst på talentarbeid er Lillestrøm, som så langt i sesongen ikke har hatt en spiller som er født i 1987 eller senere på banen.
      Hele saken: http://tv2sporten.no/fotball/tippeli...cle2050357.ece

Kommentar

• RSP
        Moderator
        • Aug 2004
        • 10498

Aftenposten

- Viktigst å ta poeng

Av: André Almløv
        Publisert: 06.07.2008 kl. 12:54 , endret: 06.07.2008 kl. 12:57

Det viktigste for Erland Johnsen er at LSK tar poeng.

PRIORITERER POENG: Lillestrøm-trener Erland Johnsen er ikke tvil om at det viktigste nå er å ta poeng ¿ ikke hvordan de blir tatt. ( Foto: Lien, Kyrre )

VIL GRIPE SJANSEN: Etter en tung periode håper Eirik Bertheussen å vise seg fra sin beste side når han får sjansen mot Lyn. ( Foto: Eirik Førde, Digitalsport )

TILBAKE: Bjørn Helge Riise er tilbake vært skadet hele vårsesongen.

Etter forrige ukes bortetap mot Strømsgodset ligger Lillestrøm nest sist på tabellen. Hjemme mot Lyn er det kun seier som teller.
        - Det viktigste nå er å ta poeng, ikke hvordan vi tar dem. Vi må spille på oss selvtillit og begynne klatringen på tabellen, sier LSK-trener Erland Johnsen.

Vil variere
        Lillestrøm startet godt i Drammen og ledet lenge 1-0, men måtte til slutt gi tapt.
        - Vi spilte bra mot Godset frem til de gjorde 2-1. Da ble vi stressa og slet en del i det offensive. Derfor har vi denne uka jobbet en del med å skape flere oppspillsmuligheter. Vi ønsker å variere, og unngå å slå for mye langt. I tillegg slapp vi til for mange sjanser, sier Johnsen.

Inn med biffen
        Johnsen må denne gang klare seg uten skadede Pål Steffen Andresen og suspenderte Vidar Riseth. Marius Johnsen er heller ikke helt spilleklar. Det er derimot Eirik ”Biffen” Bertheussen, som kan se frem til sin første tippeligastart siden han kom til klubben for over to sesonger siden.
        - Med Riseth og Pål Steffen ute får Eirik Bertheussen prøve seg. Han har gjort det bra på andrelaget og jeg er ikke redd for å bruke ham, sier Johnsen.

Vil gripe sjansen
        Etter overgangen fra Pors for over to sesonger siden har tidligere U21-landslagsstopper Bertheussen slitt med skader og mangel på tillit. Så langt står han med åtte kamper for LSK, tre av dem som innbytter i serien.
        - Det har vært tungt og det har vært tider da jeg har lurt på om jeg kom til å spille fotball igjen. Men nå er jeg klar for å gripe den sjansen jeg får, sier tromsøværingen.

Riise tilbake
        Bjørn Helge Riise har vært skadet hele vårsesongen, men nå kan trener Johnsen endelig glede seg over å ha ham med til kampen mot Lyn.
        - Bjørn Helge er veldig spillesugen og blant de bedre på trening. Kanskje gjør det at de andre følger etter, sier LSK-treneren, som trolig benker både Simen Brenne og John Anders Bjørkøy mot Lyn.

Godt humør
        De fleste tilskuerne til Lillestrøms treninger har fått med seg at humøret har steget betydelig den siste tiden. Nå håper Johnsen spillerne vil ta med seg humøret også når det er kamp.
        - Det gode humøret i troppen skyldes kanskje at vi har kommet med noen nye ideer og metoder. Samtidig vil vel også spillerne vise seg frem for de nye trenerne. Det er viktig med godt humør, men vi har fått få poeng på det så langt. Forhåpentligvis sprer det seg til gode kamper også, avslutter Johnsen.

LSK-treneren drillet dette laget på fredagens formasjonstrening (4-4-2): Lars Ivar Moldskred – Steinar Pedersen, Eirik Bertheussen, Frode Kippe, Jon Midttun Lie – Karim Essediri, Espen Søgård, Khaled Mouelhi, Bjørn Helge Riise – Arild Sundgot, Olivier Occean.

Kommentar

• holmiz
          The kjøkken-kanariz
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2006
          • 6064

RB.no

SPILLESUGEN: Bjørn Helge Riise gleder seg voldsomt til å komme i gang med sin egen sesong. I kveld spiller han fra start mot Lyn. FOTO: KAY STENSHJEMMET
          Frisk med hjelp fra Godset

ÅRÅSEN:
          Bjørn Helge Riise frykter ikke ny skade når han får sin sesongdebut i kveld. Med hjelp fra Strømsgodset-fysioterapeuten, kjenner han sin egen kropp bedre.

Av Morten Svesengen
          Publisert 05.07.2008 - 22:00 Oppdatert 06.07.2008 - 14:21
          Tips en venn om denne saken
          Skriv ut denne siden

I dag føler Bjørn Helge seg skadefri, og han er ikke redd for at han starter for tidlig når han i kveld løper ut på Åråsen for å møte Lyn i sin faller første Tippeliga-kamp for sesongen.

Riise skadet seg først – mot nettopp Lyn – på Marbella i mars.

Han slo opp igjen skaden én gang før han pådro seg en ny strekkskade på trening dagen etter cupkampen mot Sandar i mai.

Etter at den siste skaden rammet baksiden av Riises andre lår, ble det satt i verk et grundig arbeid i LSK for å finne ut hva som var årsaken til landslagsspillerens strekkproblemer.

Sjekk én gang i uka
          Blant annet ble Strømsgodsets fysioterapeut Grete Mellingen Homstøl koblet inn.

Hun er kjent som en spesialist når det gjelder å lokalisere det egentlige problemet når en skade kommer. Om du får en strekk på baksiden av det ene låret, så kan problemet sitter et helt annet sted i kroppen.

Homstøl har reist rundt til storklubber som blant annet Liverpool med sin kunnskap.

Riise får ikke fullrost Strømsgodset-fysioterapeuten for den jobben hun har gjort med ham.

– Hun gjennomførte først en grundig sjekk for å finne ut hva som var det egentlige årsaken til strekkskadene mine. Den første behandlingen varte i tre timer, og hun fant ut at det sannsynligvis er lyskeskaden jeg opererte i januar som er grunnen. Når jeg spilte med den i fjor høst, forandret jeg måte å løpe på. Det har jeg fortsatt med selv om lyskeskaden er borte, sier Riise.

Til å begynne med var han opptil tre ganger i uka på behandling hos Homstøl. Fortsatt reiser Riise til Drammen én gang i uka.

– Nå føler jeg at jeg har god kontroll på skadesituasjonen. Derfor er jeg heller ikke engstelig for at jeg skal slå den opp igjen. Jeg er frisk jeg nå, og i tillegg kjenner jeg kroppen min mye bedre enn jeg gjorde før disse skadene, sier Riise.

Starter på venstre

25-åringen kan nesten ikke vente med å komme i gang med sin egen seriesesong. Tre og en halv måned på sidelinja er lenge for de fleste, men for en type som Bjørn Helge Riise har det nok vært ekstra tøft.

– Det har vært en tålmodighetsprøve, innrømmer Riise.
          Men i kveld er det klart for kamp.

– Jeg kan love at jeg vil ose av spilleglede. Det håper jeg vil smitte. Vi trenger et godt resultat igjen nå.

Fredagens LSK-trening tyder på at Riise starter som venstrekant i dag – motsatt side av der han pleier å spille.

– Det spiller ingen rolle. Jeg får brukt mine styrken like godt på venstre som på høyre. Jeg er ingen forutsigbar kant, og kan gå både utover og innover. Dessuten er jeg ikke så dårlig med venstre heller, så det kan også komme noen innlegg, sier Riise med et smil om munnen.

http://www.rb.no/lsk-magasinet/article3653358.ece
          Hilsen Anders

Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
          Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

Kommentar

• Skinke
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Sep 2007
            • 3914

NYTT TAP: Lars Ivar Moldskred mener ikke Espen Hoffs 1-1-scoring var noen keepertabbe. FOTO: SCANPIX
            - Ingen keepertabbe

LSK-keeper Lars Ivar Moldskred mener ikke Lyns utlikningsmål på Åråsen kan karakteriseres som noen keepertabbe.
            Vi fulgte LSK-Lyn live her!
            Av Wegard Bakkehaug
            Publisert 06.07.2008 - 20:36 Oppdatert 06.07.2008 - 20:44
            Skriv ut denne siden

I forkant av Lyns utlikningsmål på Åråsen skled Lars Ivar Moldskred da han skulle skyte ut. Ballen datt ned i bena på Espen Hoff som enkelt kunne lobbe inn 1-1
            - Jeg er uheldig og sklir. Det ble katastrofalt da ballen landet hos en motspiller. Det er nesten utrolig, sier Moldskred til rb.no.
            LSK-keeperen, som fikk sin hjemmedebut søndag, vil likevel ikke kalle målet for noen keepertabbe.
            - Det var ikke bare jeg som skled utpå der. Det er ikke noe tabbe. Kun ren skjær uflaks. Utrolig kjedelig når noe slikt skjer, men sånn er fotballen, sier Moldskred, som mente stemningen i garderoben var nedrutt etter nok et tap.
            - Klart dette er tungt. Vi har et lag som skal kjempe i toppen av eliteserien, og ikke i bunnen.
            LSK-trener Erland Johnsen hadde følgende å si til rb.no om situasjonen der Espen Hoff enkelt kunne utlikne til 1-1.
            - Det var utaktisk når vi ledet 1-0, og hadde så god tid, å sette i gang så raskt.
            Daukjøtt Felt C

Kommentar

• Skinke
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Sep 2007
              • 3914

Nok et LSK-tap

LSK gikk på nok et tap søndag. Olivier Occean sendte kanarifuglene i tet, men to scoringer signert Espen Hoff snudde kampen.
              Av Wegard Bakkehaug
              Publisert 06.07.2008 - 17:44 Oppdatert 06.07.2008 - 19:53

LSK tok ledelsen allerede etter fire minutter ved Occean, men Espen Hoff utliknet minuttet senere etter et svakt utspill av Moldskred. Etter åtte minutter sendte sammen man gjestene i ledelsen på et vakkert frispark. 1-2 holdt seg ut kampen, og LSK er fortsatt et bunnlag i Tippeligaen. LSK starter med følgende 11 spillere mot FC Lyn Oslo: Lars Ivar Moldskred - Steinar Pedersen, Eirik Bertheussen, Frode Kippe, Jon Midttun Lie - Karim Essediri, Espen Søgård, Khaled Mouelhi, Bjørn Helge Riise - Olivier Occean, Arild Sundgot.
              Daukjøtt Felt C

Kommentar

• morten
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Feb 2004
                • 2156

vg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=193007
                Her øker Hoffs salgsverdi

- Det kan hende vi selger, sier Henning Berg

(Lillestrøm - Lyn 1-2) Lillestrøm var i føringen, men to lynkjappe Espen Hoff-perler sendte alle tre poengene til Oslo.

Av ANDERS PARK FRAMSTAD

I FORM: Lyns Espen Hoff ble kampens store spiller på Åråsen. Foto: Scanpix

Espen Hoff avgjorde for Lyn og hadde to flotte scoringer fra langt hold i dagens kamp. Men nå risikerer klubben å miste sin toppscorer, etter at eier Atle Brynestad tidligere i uken uttalte at de rød-hvite må selge spillere.

Hoff er et av de heteste salgsobjektene på Ullevaal, og etterspørselen blir neppe mindre etter dagens prestasjon.

Fyldig kampreferat

Trener Henning Berg er klar over at tomålscoreren kanskje forsvinner, men hevder at han ikke bruker tid på å tenke over akkurat det.

- Det har ikke kommet inn noen konkrete tilbud på noen spillere, sier han til VG Nett, før han legger til:

- Men det kan jo hende det kommer. Vi solgte spillere i fjor, Edu, Gislason og Halfredsson, og er vel ikke akkurat kjent som en klubb som nekter å selge spillere. Vi må vurdere eventuelle tilbud når de kommer.

Les også:Brynestad: - Lyn må selge spillere

På spørsmål om han blir den første Lyn-spilleren som forlater klubben når overgangsvinduet åpner, sier Espen Hoff følgende:

- Jeg har ikke peiling. Jeg er Lyn-spiller og forholder meg til det.

Lyn-kapteinen: - Klubben vil ikke selge

Lyn-kaptein Tommy Berntsen var etter kampen klar på at spillerne ikke bryr seg nevneverdig om alt det utenomsportslige i Oslo-klubben for tiden. Han sier imidlertid at han ikke blir overrasket om klubben selger spillere i sommer, selv om han håper det ikke skjer.

- Sånn er det blitt i fotball, spillere kommer og går. Klubben får avgjøre hva som skal gjøres, men jeg tror ikke det er noe ønske om å selge spillere i Lyn.

I stedet for å få inn sårt tiltrengte midler gjennom spillersalg, mener Lyn-kapteinen at klubben bør satse på å tjene penger på å ha et godt lag.

- Spiller vi god fotball og klatrer enda mer på tabellen, kan vi jo tjene noen kroner på det også, sier han til TV 2 Sport.

Krise i LSK

Lillestrøm sliter med helt andre problemer. Sist tapte laget 2-1 mot Strømsgodset på Marienlyst, og lå foran dagens møte mot Lyn lå de nest sist på tabellen.

Som mot Godset, var det imidlertid de gulkledde som kom best i gang. Det tok bare tre minutter før Olivier Occean sendte LSK i føringen, da han ekspederte et innlegg fra høyre kontant i mål.

Men i likhet med Godset-kampen varte ikke gleden lenge. Lyn gikk rett i angrep, og snaue minuttet etter scoringen utnyttet Hoff en tabbe fra LSK-keeper Lars Moldskred. Keeperen gled i det han skulle spille ut, og Hoff lobbet ballen frekt over ham fra langt hold.

Og få minutter etterpå var Hoff frampå igjen. Denne gangen på frispark, med en perle som bananskrudde rundt muren og i krysset bak en sjanseløs Moldskred.

- Det ble tap igjen, og det er veldig surt, var kaptein Frode Kippes knappe kommentar etter kampen.

LSK best i andre omgang

Lyn var best i første omgang, mens LSK var klart farligst i andre. Men det hardt pressede mannskapet til Frode Grodås og Erland Johnsen maktet ikke å utligne. Selv ikke med gigantsjanser til Arild Sundgot og Olivier Occean greide de gule å sette ballen i mål, i hvertfall ikke på lovlig vis. Dommer Svein Erik Edvartsen annulerte på tampen to LSK-scoringer og et Lyn-mål.

Dermed må Lillestrøm fortsette kampen i bunnen, mens Lyn for alvor har meldt seg på i medaljekampen.

Ps! Bjørn Helge Riise var tilbake for LSK etter skade, og spilte hele kampen.
                Badekar
                http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI

Kommentar

• Skinke
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Sep 2007
                  • 3914

Foto Lien, Kyrre SKUFFET: Erland Johnsen måtte tåle et nytt tap som LSK-trener. Etter kampen ga han beskjed om at spillerne må skjerpe seg på dødballer. FOTO: SCANPIX
                  Misfornøyd med dødballene

Erland Johnsen måtte tåle nok et tap som LSK-trener. Nå krever han full skjerping på dødballene.

Av Wegard Bakkehaug
                  Publisert 06.07.2008 - 20:53 Oppdatert 06.07.2008 - 21:04
                  Skriv ut denne siden

- Dødballene våre er altfor dårlige. Der vi må skjerpe oss, sier LSK-treneren til rb.no etter kampen.

Johnsen mente LSK fikk en god start med Olivier Occeans raske 1-0-scoring, og han var også fornøyd med innsatsen til sine disipler etter hvilen.

- Vi kom til en del sjanser, mens Lyn produserte en del farlige overganger. Jeg savner den forløsende scoringen vi kan bygge på, sier Johnsen.

LSKs nye trener mente hjemmelaget hadde omtrent like mange sjanser som Lyn, og følte dermed at minst ett poeng like gjerne kunne blitt igjen på Åråsen.

- Uavgjort hadde ikke vært ufortjent siden sjansene var jevnt fordelt.

Erland Johnsen var naturlig nok ikke fornøyd med å gå av banen uten seier i nok en gang hjemmekamp, men føler han og hans støtteapparat har kommet greit i gang med jobben på Åråsen.

- Vi har fått inn entusiasme og spilleglede. Nå må vi se på de taktiske tingene. Jeg er ikke fornøyd med å tape på hjemmebane, og det er synd på fansen som bærer oss fram, sier Johnsen, som har følgende kommentar til om det kommer noen nye spillere inn porten på Åråsen med det første.

- Å hente inn spillere er alltid aktuelt. Det er noe vi vurderer hele veien. Hva slags typer vil ikke jeg uttale meg om.

Bjørn Helge Riise fikk sine første serieminutter mot FC Lyn Oslo søndag, men det fikk ikke smilet fram hos sunnmøringen etter kampen.

- Det har vært tungt å være så lenge borte så det var godt å være tilbake på banen. Men selvfølgelig skulle jeg ønske dette hadde endt annerledes.

FC Lyn Oslo-trener Henning Berg kunne juble for Oslo-klubbens andre serieseier på Åråsen siden 1978. Den smakte ekstra godt i en tid der Lyn har vært preget av rot på eiersiden.

- Vi var et bedre lag enn LSK i denne kampen. Gutta var fantastiske, mener Berg.

Tomålsscorer Espen Hoff kunne også koste på seg et ekstra stort glis. Etter kampen kunne han fortelle at 2-1-scoringen kom på hans første frispark i eliteserien noensinne.

- Vi sparte det til det var viktig, smiler trener Henning Berg.
                  Daukjøtt Felt C

Kommentar

• 65`an
                    Medlem
                    Møteplager
                    • Apr 2006
                    • 70

- Skulle hatt Hoff på motsatt lag

JUBLET IGJEN: Espen Hoff senket LSK med to mål på Åråsen søndag. Foto: Kyrre Lien ( Scanpix )

Espen Hoff gjorde LSK-krisa enda dypere – og imponerte Erland Johnsen.

Av Anders Skjerdingstad

ÅRÅSEN (Nettavisen): LILLESTRØM-LYN 1-2:
                    Kanarifansen ante lys i tunnelen da Olivier Occean skjøt Lillestrøm i føringen før fire minutter var spilt på Åråsen søndag kveld.
                    Men i løpet av de neste fire minuttene skulle én mann gjøre vondt verre for LSK. Lyn-spissen Espen Hoff scoret to ganger fra distanse. Først utnyttet han et sleivete utspill fra LSK-keeper Lars Ivar Moldskred. Så skrudde han et frispark over LSK-muren og rett i krysset.
                    På Lillestrøm-benken satt trener Erland Johnsen og lot seg imponere.
                    - Sprudlet
                    - Hoff sprudlet i dag og scoret vakre mål. Jeg skulle gjerne hatt Hoff på motsatt lag i denne kampen, innrømmer Johnsen overfor Nettavisen – etter først å ha henvist til manager Jan Åge Fjørtoft for svar på spørsmål om hvilke spillere som står på ønskelista når overgangsvinduet åpner 1. august.
                    Det som er sikkert, er at Hoff er til salgs om prisen er riktig. Lyn-eier Atle Brynestad, som har stoppet pengestrømmen til klubben og gitt beskjed om at han trekker seg ut, varslet tidligere i uka at Lyn må selge spillere.
                    Og at Hoffs kvaliteter er høyt ønsket av flere enn Erland Johnsen, er ingen hemmelighet.
                    Men selv vil ikke Hoff, som er kontraktsløs etter sesongen, snakke om noen annen klubb enn Lyn.
                    - Det er veldig moro å spille på et lag som spiller så god fotball som det vi gjorde i dag. Jeg konsentrerer meg om det, fastslår Hoff.

Mål: Vinne resten
                    Selv om Erland Johnsen gjerne hadde sett Espen Hoff i gult og svart, har den ferske LSK-treneren fokus på helt andre ting akkurat nå. To strake tap i hovedtrenerdebuten er alt annet enn det han hadde håpet på.
                    - I den situasjonen vi befinner oss nå, er vi nødt til å være resultatorienterte. Målet er å vinne de kampene som er igjen, slik at vi kanskje kan klatre opp på øvre halvdel av tabellen til slutt, sier Johnsen, som heller ikke er fornøyd med sin egen jobb.
                    - Så lenge laget taper, kan ikke jeg være fornøyd, fastslår den tidligere stopperkjempen.
                    På Åråsen søndag tapte Lillestrøm nok en gang mot et bedre lag. Men de hadde heller ikke marginene med seg.
                    Foranledningen til 1-1-målet var altså at keeper Moldskred skled da han skulle sparke ut ballen, noe underlaget må ta en stor del av skylden for. Det var såpeglatt i pøsregnet. Espen Hoff kontrollerte elegant skuddet over en kavende Moldskred.
                    - Ingen tabbe. Et rent uhell, fastslår vikarkeeperen.

Lars Ivar Moldskred skled, men hevder det påfølgende baklengsmålet ikke kan kalles en tabbe. Foto: Kyrre Lien

- Tabellen lyver ikke
                    Mot slutten av kampen ble Frode Kippe kastet fram som spiss. To ganger satte han ballen i nettet. Begge ganger blåste dommer Svein Erik Edvardsen frispark til Lyn.
                    - Kjøpt og betalt, ropte Kanarifansen.
                    - Jeg så ikke hva som skjedde, sier Erland Johnsen.
                    - Det finnes dommere som ikke hadde blåst frispark, mener Frode Kippe.
                    - Jeg må se reprisen før jeg tar standpunkt. Men kanskje er dette typisk for et lag i motgang, sier Bjørn Helge Riise – som gjorde et godt comeback i LSK-trøya, og garantert blir en viktig tilvekst utover sommeren.
                    Det trengs. For akkurat nå viser tabellen at 12 av 14 blag i Tippeligaen er bedre enn Lillestrøm. Bare HamKam er dårligere.
                    - Og tabellen lyver ikke, erkjenner kaptein Frode Kippe.

Kommentar

• RSP
                      Moderator
                      • Aug 2004
                      • 10498

TV2 Sport

- Gikk for mye i Lyns favør

Lillestrøm var ikke veldig fornøyd med dommer Svein-Erik Edvartsen.

ÅRÅSEN/BERGEN (TV 2 Sporten): Lillestrøm gikk på nok et tap da Lyn dro hjem fra Åråsen med 2-1 søndag kveld.

I sluttminuttene hadde Frode Kippe ballen i Lyn-målet to ganger, men ble begge ganger avblåst av dommer Svein-Erik Edvartsen.
                      Den siste episoden var for offside, noe LSK-kapteinen godtok.
                      På det første mente Edvartsen at Kippe hadde gitt Tommy Berntsen en dytt i ryggen før han headet ballen i mål.
                      - Det er litt knuffing i feltet, som det pleier å gjøre. Dommeren velger å blåse. Da er det ikke noe å si på det, selv om jeg har sett verre ting som ikke er blitt blåst for, sier Kippe til TV 2 Sporten.
                      LSK-trener Erland Johnsen er heller ikke sikker på om Edvartsen gjorde rett i den situasjonen. Uten å skylde tapet på kamplederen, synes han det gikk mye mot kanarifuglene.
                      - Jeg synes 50-50-situasjonene gikk for mye i Lyns favør. Noe jeg også har sagt til dommeren, sier han.

Video mv. her:

TV 2 er Norges beste nettsted for nyheter, sport, underholdning, vær, tv-guide og video

Kommentar

• RSP
                        Moderator
                        • Aug 2004
                        • 10498

Aftenposten

Frode Kippe:

- Veldig tungt nå

ANNULLERING: Svein Erik Edvartsen annullerer et LSK-mål mot Lyn. (Foto: Thomas Andersen , Digitalsport )

Av: André Almløv
                        Publisert: 06.07.2008 kl. 20:51 , endret: 06.07.2008 kl. 21:54

Det ble nok et tap for nedrykkstruede Lillestrøm.
                        Kaptein Frode Kippe innrømmer at det er tungt å være LSK-spiller for tiden.
                        - Dette var ikke artig. Vi skulle veldig gjerne hatt tre poeng i dag. Akkurat nå føles det veldig tungt, sier LSK-kaptein Kippe.

God åpning
                        Det hele åpnet bra for Lillestrøm da toppscorer Olivier Occean fikk gå opp bak Lyn-stopperne og heade ballen i bue over keeper Eddie Gustavson allerede etter fire minutters spill. Men allerede minuttet etter var Lyn tilbake i kampen. Hjemmelagets keeper Lars Ivar Moldskred gled på det glatte underlaget og sendte et utspill rett i bena på Espen Hoff. Lyn-spissen lobbet ballen i det åpne målet og sørget for utligning.

Suveren Hoff
                        Bare to minutter etter ble Steinar Pedersen avblåst for en farlig takling 20 meter fra eget mål. Hoff fikk sjansen på frisparket, og sendte ballen i nydelig bue over muren og rett i krysset.
                        - Jeg var glad jeg fikk sjansen. Det var det første frisparket jeg har tatt noen gang, gliser matchvinneren, som trolig får flere sjanser på dødball av trener Henning Berg etter dette.

Ikke forsterkninger
                        For Kippe og Lillestrøm fortsetter kampen med kniven på strupen. Men med HamKams tap i Molde har de fortsatt luke ned til bunnplassen. Kippe mener derimot at laget skal klatre på tabellen.
                        - Vi tenker ikke på hvordan det går med lagene rundt oss. Vi skal ikke være avhengige av andre lag for å unngå nedrykk. Dette skal vi klare selv, sier han, og mener det er unødvendig å bruke penger på nye spillere.
                        - Vi har en veldig god stall og jeg synes ikke vi trenger forsterkninger i form av nye spillere.

Annullerte scoringer
                        Mot slutten ble Kippe flyttet frem som spiss, og fikk to scoringer annullert av dommer Svein Erik Edvartsen og hans assistenter. TV-bildene viser at minst en av avgjørelsene var korrekt.
                        - Jeg skal ikke si noe på annulleringene, men jeg har sett verre ting passere før, avslutter Kippe.

Kommentar

• RSP
                          Moderator
                          • Aug 2004
                          • 10498

TV2 Sport

Tabbe-keeperen uheldig igjen

Lars Ivar Moldskred er i ferd med å få et frynsete rykte som tippeligakeeper.

ÅRÅSEN/BERGEN (TV 2 Sporten): Lars Ivar Moldskred var et av landets største keepertalenter da Molde snappet ham opp fra Hødd.
                          Men sunnmøringen dummet seg ut flere ganger for Molde og ble aldri noe førstevalg på Aker Stadion. I 2005-sesongen hadde han tabber som rotet bort Molde-poeng både mot Tromsø og Bodø/Glimt.

Uheldig mot Godset
                          Han ble hentet til Lillestrøm da Heinz Müller forsvant til Barnsley og klubben måtte ha en back up for Otto Fredrikson.
                          Da finnen ble skadet foran oppgjøret mot Strømsgodset, måtte Moldskred i aksjon.
                          Han var uheldig ved begge målene til Godset da Lillestrøm tapte 1-2 - uten at noen av dem kan kalles tabber.

Tabbet seg ut
                          Tabbe var det derimot da han skled ballen rett i beina på Espen Hoff et minutt etter at Olivier Occean hadde gitt Lillestrøm ledelsen mot Lyn.
                          Hoff takket og bukket, og lobbet ballen over en flaksende Moldskred.
                          - Sånne uhell skjer, trøster Bjørn Helge Riise etter kampen.
                          Heller ikke trener Erland Johnsen vil legge skylden på sisteskansen.
                          - Han var uheldig. Sånn er det. Det er ikke bare han som taper. Det er hele laget, sier Johnsen.

Også gode redninger
                          Hoffs andre mål skal ikke Moldskred få skylden for, men han var svært nær ved å kopiere tabben sin i andre omgang.
                          Denne gangen falt han ikke, men et håpløst utspill ga Theodor Bjarnasson åpent mål fra 25 meter. Islendingen var ikke like treffsikker som Hoff.
                          I rettferdighetens navn så skal Moldskred også ha skryt.
                          Han slo til med en rekke glimrende redninger. Han holdt LSK inne i kampen da Kim Holmen plukket opp en retur på tre meter.

TV 2 er Norges beste nettsted for nyheter, sport, underholdning, vær, tv-guide og video

Kommentar

• Rønnern
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2003
                            • 6690

Frustrerende!

Eirik "Biffen" Bertheussen satte ord på det de fleste LSK-spillere og supportere følte etter kampen. kfl.no tok en prat med Eirik, Dan og Bjørn Helge.

Skrevet av Ronnie Hallén

Etter vel overstått Tippeligadebut fra start på Åråsen, var Eirik Bertheussen frustrert. Dette var ikke resultatet han hadde ønsket seg.

- Vi begynte bra og scoret tidlig, men slapp Lyn inn i kampen og ga dem utligningen. Seiersmålet var en fin prestasjon av Hoff som det er vanskelig å forsvare seg mot.

- Din vurdering av kampen?

- Ingen stor fotballkamp, det ble mye Hawaii utpå der, men som underholdning var det nok en en bra kamp med mye sjanser begge veier.

- Du har lenge ventet på denne sjansen og du visste vel at den kom da Riseth fikk sitt gule på Marienlyst. Hvordan var din inngang inn til kampen?

- He, he, jeg skjønte vel at jeg skulle spille utover i uka. Ventet lenge på denne sjansen så jeg tar ingenting på forskudd. Inngangen til kampen var som vanlig, jeg var kanskje litt ekstra spent, men jeg var ikke nervøs.

- Hva synes du om egen innsats og er du aktuell for spill i neste kamp også?

- Det var helt greit. Spilte ikke noen stor kamp, men dreit meg heller ikke ut. Om jeg spiller neste kamp, får vi vel vite litt ut i denne uka.

Eirik synes forøvrig at spillernes innsamling av penger for å sette opp busser til Fredrikstad var vel anvendte penger.

- Håper det er mange som tar turen nedover. Den kampen har vi ingenting å tape, kun alt å vinne...

Friskt innhopp!
                            Dan Alberto Fellus klinte til fra første sekund i sin Tippeligadebut og ga laget en skikkelig vitamininnsprøytning i sluttminuttene. Det var en overrasket Fellus kfl.no snakket med etter kampen.

- Hadde noen sagt til meg for et år siden at jeg skulle debutere i Tippeligaen, ville jeg ledd, men nå har det altså skjedd. Det har gått utrolig fort fra 2. divisjon med Gjøvik-Lyn til Tippeligaspill for LSK.

- Et bra innhopp, du gutser skikkelig med en gang.

- Det er jo kjempemotiverende å få komme innpå da og jeg gir alltid maks, bare synd at det ikke hjalp noe på sluttresultatet.

- Ser vi deg på banen i Fredrikstad også?

- Håper det, men jeg er tålmodig og tar de sjansene jeg får.

- Og egen sang allerede med melodi som vi har spart til deg.

- Kjempegøy. Jeg er nesten beæret.

- Noe positivt.
                            Bjørn Helge Riise freste rundt i mixed zone, tydelig forbannet og skuffet, men etter å ha rast fra seg, kom han til konklusjonen om at dette er fremgang tross alt.

- Vi spiller bedre mot en bedre motstander, enn kampen mot Godset, så dersom vi leiter etter lyspunkter finnes de. Men det hjelper så jævlig lite når vi ikke tar poeng.

- Hva er vi bedre på i denne kampen?

- Vi skaper vel mer i denne kampen, enn vi har gjort i mange andre kamper tilsammen, men vi makter jo faen ikke å score. I tillegg får vi tidvis spillet til å sitte og er etter hvert flinke til å bruke kantene. Og nå skal jeg hjem og se på TV om vi ble bortdømt på de to annulerte scoringene.

- Jeg så du løp mot dommeren etter den første til Kippe, men så tok du deg en omvei.

- Ja, jeg var på vei bort, men så tok jeg meg i det og tenkte at det er ikke noe poeng, han ombestemmer seg ikke. Men, jeg føler meg ikke sikker på at begge burde vært annulert. Så det må jeg hjem og sjekke nå.

- Hvordan var det å være tilbake?

- Fantastisk deilig. Jeg holdt i 90 minutter og jeg kommer til å orke enda mer utover i sesongen. Fikk ikke så mye å jobbe med i første omgang, men kommer mer med i andre og synes vi avslutter kampen bra.

- Og innhoppet til Fellus?

- Kjempeinnhopp. Han har imponert på trening og er en type vi trenger når vi får så mye bakrom å jobbe med. Ollie og Arild kan bli litt like i spillestilen og da trenger vi en som han som kan skape liv og røre på topp.

kfl.no takker for seg i denne omgang, men håper å komme sterkere tilbake allerede etter kampen borte mot Fredrikstad. Dagens Bøffel? Hvem vet, kanskje noen som så kampen kan gi en vurdering?

Mvh Ronnie "The Runner"
                            LSK for alltid
                            Mvh Ronnie "The Runner"
                            LSK for alltid

Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

Kommentar

• RSP
                              Moderator
                              • Aug 2004
                              • 10498

TV2 Sport

Ikke noe drømmecomeback

Bjørn Helge Riise fikk sine 90 første tippeligaminutter for året.

ÅRÅSEN/BERGEN (TV 2 Sporten): Endelig kunne Lillestrøm sende Bjørn Helge Riise på banen denne sesongen.

Landslagsspilleren skadet seg rett før seriestart og slo opp igjen skaden da han nærmet seg comeback.
                              Mot Lyn var han tilbake.
                              Men comebacket ble ikke som han hadde drømt om.
                              - Jeg hadde håpet at vi kunne reise oss og vinne, men det klarte vi ikke, sier Riise til TV 2 Sporten.
                              Han startet kampen på venstresiden, men det var først da han kom over på høyre mot slutten av kampen at han fikk vist seg frem.
                              Riise spilte samtlige 90 minutter og kunne puste lettet ut etter kampen.
                              - Det føles bra. Jeg er sliten, men jeg kjenner ingenting til skaden, forklarer Lillestrøm-spilleren.

Kommentar

• RSP
                                Moderator
                                • Aug 2004
                                • 10498

lsk.no

Kippe: - Strengt dømt

To annullerte mål var vanskelig å svelge for kaptein Kippe.

Av Trygve Lie

Frode Kippe var en sentral aktør i LSKs sluttspurt. Kapteinen hadde to baller i nettet, men begge ble annullert av banens minst populære aktør, dommer Svein Erik Edvartsen.
                                - På det første målet angrep jeg første stolpe, men snudde og rygget. Tommy Berntsen kom rett inn i kroppen på meg, og derfor måtte jeg beskytte meg selv med armene. Jeg har sett mål bli godkjent for mye verre ting enn det, og syntes det var strengt idømt, sier Kippe til lsk.no.

Serien er halvspilt, og mange rundt klubben føler at tampen begynner å brenne. Men fortsettelsen på sesongen bekymrer ikke vår kaptein.
                                - Nei, jeg synes det går mye bedre nå enn det har gjort tidligere i år. På vårparten var vi blytunge og skapte nesten ingenting fremover på banen, og da var jeg mye mer bekymret enn det jeg er nå.
                                - Det offensive spillet vårt er i klar bedring, men det er klart, vi må klare å holde tett i den andre enden også. I dag fikk vi en liten knekk av Lyns raske scoringer, og lot dem få trille ball den første halvtimen.
                                - Vi måtte gjøre noen grep for å komme Espen Hoff til livs, og det oppnådde vi ved å skyve opp en av stopperne, samtidig som backene trakk lenger inn. Etter at vi gjorde det grepet følte jeg at vi kom godt inn i kampen, sier Kippe.

Kommentar

• RSP
                                  Moderator
                                  • Aug 2004
                                  • 10498

lsk.no

Dan Fellus debuterte

Spisstalentet fikk sitt første innhopp for LSK, og får mengder med skryt fra sine mer meritterte lagkamerater.

Av Trygve Lie

Den 20 år gamle Bøler-gutten spilte i fjor andredivisjonsfotball for Gjøvik/Lyn. Etter å ha vist flotte takter på treningsfeltet skrev han for to dager under en 2,5-årskontrakt med LSK.

- Og i dag debuterte du! Det har gått kjapt i det siste?
                                  - Ja, alle sier det. Hadde noen fortalt meg for et år siden at jeg skulle spille i Tippeligaen, ville jeg nok ikke ha trodd på det. Det var utrolig moro å debutere sammen med de ”store gutta”, og bra at det gikk såpass fint, selv om det selvsagt er kjipt at vi tapte nok en gang, sier Fellus.

20-åringen tilfører noe helt nytt til LSKs muskeltunge angrep med sitt kjappe steg, gode ballbehandling og eksplosive rykk. Og de ”store gutta” i LSK-garderoben er fulle av skryt for unggutten.
                                  - Flott å se Dan på banen. Han har vært veldig god på trening, og er totalt uredd. Det var et godt trekk å sette ham innpå slik kampen forløp, sier Bjørn Helge Riise, som gjerne ser unggutten i startoppstillingen.
                                  - Spillestilen hans tilfører oss noe annet enn Arild og Olivier, og selv om de også gjorde gode kamper i dag er jeg personlig tilhenger av en 4-4-2 der en av spissene har tempo og søker bakrommet.

Frode Kippe var også fornøyd med det siste skuddet på stammen i førstelagsstallen.
                                  - Kjempegøy at han fikk sjansen i dag, og han viser at han har nivået inne. Han kommer inn på et vanskelig tidspunkt av kampen, men går på uten frykt, sier kapteinen, som har stor sans for spisstalentet.
                                  - Han er veldig kjapp, og han har et godt fintereportoar. Dermed er han sterk en mot en, og tilfører angrepet vårt en litt ny dimensjon.

Hovedpersonen selv tar ett steg av gangen:
                                  - Jeg prøver bare å gi maksimalt hele veien. Men jeg føler at jeg har nivået inne.

Kommentar

• RSP
                                    Moderator
                                    • Aug 2004
                                    • 10498

lsk.no

Riise: - Forbanna surt

Bjørn Helge Riises første seriekamp for året endte i LSKs sjuende serietap for sesongen. Men vingen maner til optimisme.

Av Trygve Lie
                                    Foto: Scanpix

Riise, som ble kåret til Dagens kanarifugl i sin første kamp etter sitt langvarige skademareritt, begynte kampen på venstreving, men ble flyttet over på høyresiden tolv minutter før slutt.

Men rett etter kampslutt var det ikke gleden over å være tilbake i aksjon som dominerte hos 24-åringen.
                                    - Jeg er egentlig mest sint nå. Måten vi taper kampen på er forbanna surt; Lyn scorer to ”pissemål”, og vi skaper mer enn nok til å vinne denne kampen, forteller han til lsk.no.

At laget fikk en psykisk knekk etter Lyns umiddelbare utlikning, er han ikke med på.
                                    - Jeg fikk i hvert fall ingen knekk, men ble bare forbannet og ville komme umiddelbart i gang igjen. Men vi lot oss spille lave etter at Lyn tok ledelsen. Dermed fikk de trille ball, og gjorde det vanskelig for oss.

Bjørn Helge lar seg ikke knekke av LSKs dårlige tabellposisjon, og mener det er mye positivt å trekke ut av de siste kampene.
                                    – Det mest positive må være at vi skaper mange sjanser, og fortsetter stigningen vi har hatt de siste to-tre kampene. I dag var vi for eksempel mye bedre enn vi var i Drammen i forrige uke.
                                    - Det negative er selvfølgelig at vi ikke klarer å sette sjansene våre, og slipper inn to tullemål som gjør at vi taper kampen, sier Bjørn Helge, nekter å se mørkt på tilværelsen.
                                    – Nei, vi spiller bra i dag, når vi først får ballen ned på bakken og tør å bruke den.
                                    - Jeg skjønner at det er tungt å se på oss om dagen; jeg har sittet på tribuna i hele vårsesongen selv. Sesongen, slik vi så den for oss før vi satte i gang i vår, er spolert. Men lykken er at det bare ett lag som rykker ned i år – og det kommer ikke til å bli oss.

Kommentar

• RSP
                                      Moderator
                                      • Aug 2004
                                      • 10498

Dagbladet

Kommentar fra Esten O. Sæther med følgende aktuelle referanser:
                                      Du får kanskje ikke Henning Berg som trener for en krone, men hans måte å sette sammen lag på begynner å bli interessant. LSK ble plukket fra hverandre på de svakeste punktene; tempovanskene til midtstopperne og treig forflytning på midten.
                                      Ved hele tida å true rommet bak hjemmelagets midtforsvar samtidig som ballen fløt kjapt langs bakken rundt en spilleglad Thomas Sokolowski, kom ikke LSK inn i oppgjøret før det var for seint.
                                      Ingen tvil om at Henning Berg er den mest aktuelle som ny trener på Åråsen, og at han har den tydeligheten i spillestilen som Romeriksklubben trenger.
                                      De som mangler penger, spiller best fotball. Esten O. Sæther kommenterer

Kommentar

• RSP
                                        Moderator
                                        • Aug 2004
                                        • 10498

RB: Børsen LSK-Lyn

Lillestrøm – Lyn 1-2 (1-2)

Åråsen.
                                        Mål: 1-0 (4) Olivier Occean (Steinar Pedersen), 1-1 (5) Espen Hoff,
                                        1-2 [8] Espen Hoff.
                                        Gult kort: Ingen
                                        Målsjanser: LSK 4, Lyn 8.
                                        Cornere: LSK 5, Lyn 6.
                                        Tilskuere: 7.334.
                                        Dagens kanarifugl: Steinar Pedersen.
                                        Stadionstemning: 6
                                        Kampkarakter: 6

LARS IVAR MOLDSKRED 4
                                        Startet med en flott redning på en stor sjanse fra Hoff. Stresset unødvendig med et utspill rett etter 1-0 og skled. Det skapte muligheten som førte til utlikning fra samme mann. Kunne ikke gjøre noe med frisparket som ga 1-2. Slet voldsomt med ballen i beina og skapte flere av Lyns sjanser selv, men klarte seg bra når han kunne bruke hendene.

STEINAR PEDERSEN 6
                                        Åpnet kampen med målgivende til Occean – med venstrebeinet. Klarte seg greit defensivt på den vanskelige underlaget. Overspilt av Hoff én gang før pause. Villig til å bli med offensivt og nær ved å bryte gjennom Lyn-forsvaret et par ganger. Solid kamp av forsvarsveteranen. LSKs beste.

EIRIK BERTHEUSSEN 5
                                        Debut fra start i LSK-trøya. Det ble hektisk rundt ham siden Lyn startet forrykende. Men midtstopperen klarte seg greit og fikk stort sett ei tå imellom i de duellene han var involvert i. .

FRODE KIPPE 5
                                        Stanget unna det som kom luftveien. Slet mer da Lyn kom raskt langs bakken i starten. Fikk etter hvert kontroll på et forsvar som lå litt lavt i starten. Flyttet opp som spiss da LSK jaktet utlikning. Scoret to ganger, men ved begge anledninger så det riktig ut.

JON MIDTTUN LIE 4
                                        Slo flere ganger unødvendig baller tilbake til keeper da han selv hadde like god tid til å slå den lange ballen 30 meter høyere i banen. Spilte generelt med litt for stor risiko i pasningsspillet sitt. Slet også mer enn mange andre med å stå på beina.

KARIM ESSEDIRI 4
                                        Lite med i starten. Kom til noen innlegg utover i 1. omg. Langt mer involvert etter pause da LSK hadde ballen mer og hadde flere gode innlegg. Men tunisieren slurvet med dødballene sine i går. Ett skuddforsøk gikk utenfor før pause. Byttet ut da LSK jaget utlikning.

KHALED MOUELHI 4
                                        Slet med å komme inn i kampen på det våte underlaget. Slo flere feilpasninger enn normalt før pause. Et brukbart skuddforsøk. Kontrollerte kampen mer fra sin sentrale posisjon etter hvilen, men langt fra så framtredende som han kan være på sitt beste.

ESPEN SØGÅRD 3
                                        Ble sammen med Mouelhi ofte løpt over av et kontringssterkt Lyn i første halvdel av 1. omg. Høy feilprosent på pasningene. Vant heller ikke så mange dueller som vanlig. Jobbet hardt for laget da LSK styrte kampen i 2. omg., men lyktes ikke med så mye. Byttet ut.

BJØRN HELGE RIISE 5
                                        Usynlig den første halvtimen i sitt comeback. Kom mer med mot slutten av 1. omg., og hadde blant annet et skuddforsøk på Gustafsson. Åpnet 2. omg. med et nytt skudd fra enda bedre posisjon. Også det reddet Lyn-keeperen. Men det var en langt friskere Riise i denne omgangen selv om han ikke lyktes med det aller siste.

ARILD SUNDGOT 4
                                        Sjelden brukt som det oppspillspunktet han bør være langs bakken. Kom til en sjanse før pause, men halvvolleyen gikk rett på keeper. Hadde en stor sjanse i 2. omg. også, men brukte for lang tid og ble blokkert av en Lyn-forsvarer.

OLIVIER OCCEAN 4
                                        Ga LSK en drømmestart da han flikket inn 1-0 med beinet. Mye ballkontakt, men gikk seg ofte fast på den bløte banen. Tøff i duellspillet og gikk seirende ut av de fleste nærkampene mot sterke Lyn-forsvarere. Men bruker generelt spissen for lang tid og kommer derfor til få sjanser. Byttet ut.

SUM 11 MANN: 48

INNBYTTERE

SIMEN BRENNE
                                        (25 min. for Søgård). Preget ikke kampen slik han gjør på sitt beste.

DAN ALBERTO FELLUS
                                        (13 min. for Occean). Friskt innhopp. Skapte noe umiddelbart.

JOHN ANDERS BJØRKØY
                                        (13 min. for Essediri). Kunne utliknet på overtid, men skuddet gikk over.

DOMMER

SVEIN-ERIK EDVARTSEN 5
                                        Ingen populær mann på Åråsen. Litt ujevn frisparkbedømmelse i starten, men hevet seg og gjennomførte en godkjent kamp. Men har for arrogant kroppsspråk til å selge inn avgjørelsene selv om de er riktige. Unngikk kort på det vanskelige underlaget. Annullerte korrekt tre mål (to for LSK) mot slutten.

ANALYSEN
                                        Statistikken på LSKs side i disse oppgjørene. Men mye har gått mot god LSK-statistikk før denne sesongen. Lyn fikk en stor mulighet med en gang, men det var LSK som fikk drømmeåpningen i det påfølgende angrepet. Pedersen fant Occean foran mål som gjorde det enkelt da han satte inn 1-0.
                                        Et håpløst utspill fra keeper Moldskred minuttet etterpå ga Hoff en enkel jobb med å utlikne. Frisparket han satte flott i krysset tre minutter senere var alt annet en enkelt å utføre. Meget god prestasjon.
                                        Det neste kvarteret var det Lyn som styrte alt på Åråsen uten at de klarte å øke ledelsen. LSK jobbet seg inn i kampen og resten av oppgjøret var jevnspilt. Men totalt sett skapte Lyn mest – og vant slik sett fortjent – selv om LSK trykket Lyn kraftig etter at Dan Fellus satte fart i LSK-angrepet.

Vurdert av Morten Svesengen

Kommentar

• RSP
                                          Moderator
                                          • Aug 2004
                                          • 10498

Banens 3 beste (Aftenposten-papir)

(1) Hoff, (2) Berntsen og (3) Kiko.

Kommentar

Working...