Nyheter Juli 2008

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

Demokraten

LSK tar hendelsen på alvor

Sikkerhetssjefen i Lillestrøm SK og i Kanarifansen, Frode Johansen, forsikrer at Lillestrøm tar det som skjedde i Fredrikstad på alvor. De er nå i gang med å kartlegge hvilke personer som var involvert i bråket på gangbrua.

Av STEIN H. JOHANSEN I tekst stein.johansden@demokraten.no
    Publisert 16.07.2008 - 08:40 Oppdatert 16.07.2008 - 08:42

- Ved hjelp bilder vi har fått tilgang til håper vi på å kunne identifisere bråkmakerne. Noen vet vi jo allerede hvem er i og med at det ble lagt i jern og innbrakt av politiet i Fredrikstad. Det er alltid beklagelig når slike episoder oppstår og vi vil selvsagt gjør det som står i vår makt for å luke ut slike elementer, sier Johansen.

Inkluderende
    Lillestrøm SKs supportere består av flere fraksjoner.
    Det er i alt 6200 organiserte supportere under Kanarifansens paraply. Under denne paraplyen finner vi to ultras-grupperinger som vi har valgt å inkludere fremfor å ekskludere.
    Det har fungert greit så langt. De reiser sammen med den øvrige kanarifansen til bortekampene og det har ikke vært noe å sette fingeren på rundt deres oppførsel.
    - Men det finnes også en tredje gruppe. En såkalt «casuals-gruppe» som kaller seg SKF som står for Sportsklubben Fineste. Denne gjengen har helt andre ambisjoner enn å ha det hyggelig på fotballarenaene – og de er ikke aksepterte i Lillestrøm-miljøet, sier Frode Johansen.
    - De opererer slik at de avtaler med tilsvarende grupperinger hos motparten et møtested utenfor stadionområdene hvor de skal gjøre opp.
    - Men den sistnevnte gruppen var så langt vi har oversikt over ikke i Fredrikstad under søndagens kamp. Hvor personene som laget kvalme hører hjemme er derfor litt uklart i øyeblikket.
    Det kan jo også ha vært helt uavhengige personer – som ikke er tilsluttet noen av supportergrupperingene, sier Frode Hansen

Kommentar

• Torolf
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2004
      • 9574

Papir-RB: Pål Steffen tok det rolig

ÅRÅSEN: Pål Steffen Andresen er sannsynligvis tiltenkt jobben som høyre back mot Bodø/Glimt søndag. Hans oppgave blir i første rekke å ta seg av Trond Olsen. Det greide han til godkjent i 1. omgang på Aspmyra 2. juni. Men etter pause slapp Olsen til med et skudd og ble matchvinner. Men i går måtte Pål Steffen avslutte treningen tidlig.
      - Det er ingen fare, bare en sikkerhet for at jeg ikke skal slå opp igjen lyskeskaden, sa Pål Steffen før han gikk i garderoben.

Kommentar

• RSP
        Moderator
        • Aug 2004
        • 10498

Kjetil Sælen dømmer LSK-Bodø/Glimt søn. 20.7 kl. 18.00

Kommentar

• RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

Fredrik Gulbrandsen i G16-troppen til åpent nordisk mesterskap

Fredrik Gulbrandsen er tatt ut i G16-troppen til åpent nordisk mesterskap i Sverige 26.07 - 03.08. I den samme troppen er Ruben Gabrielsen og Torje Slettli, begge LSK-spillere fra høsten av.

Last edited by Lars; 16.07.2008, 16:05. Begrunnelse: Ruben Gabrielsen og Torje Slettli

Kommentar

• hoyt
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2004
            • 2850

LSK junior er ute av Jet-cup, etter å ha spilt 2-2 mot godset i dag.
            Det er LSKs tredje uavgjort på tre kamper i denne turneringen.
            "A true champion is the one who falls and rises again. We will rise again."
            - Nosa

Kommentar

• Torolf
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Apr 2004
              • 9574

RB: - Vis karakter, Bjørn Helge

– Vis karakter, Bjørn Helge

ÅRÅSEN:
              Landslagssjef Åge Hareide ber Bjørn Helge Riise vise karakter. Ingen spillere vil bli fulgt nøyere av landslagsledelsen de neste ukene.
              Av Per Kristian Torvik
              Publisert 17.07.2008 - 06:30

– Bjørn Helge hadde en stor sesong i fjor. Han er like aktuell for landslaget nå, som før han ble skadet. Det er opp til ham å bevise at han er den spilleren vi trenger, sier Åge Hareide.
              Han følger LSK-krisen nøye og gir utfordringen til landslagsspillere og erfarne folk med rutine.
              – De må gå foran og sørge for at laget begynner å vinne igjen. Går de rundt og tenker på at de heller skulle vært et annet sted og ikke yter sitt beste, vil det ikke gå. For Bjørn Helges del handler det om å gjenskape de beste prestasjonene hans fra i fjor.

Må tåle motgang

Åge Hareide er opptatt av å se hvordan spillerne fungerer i klubblaget.
              – På et landslag kan vi ikke bare ha medgangsspillere. Gjennom klubbkampene viser de hvordan de håndterer motgang. Til slutt nytter det ikke å skylde på noen andre enn seg selv. Skal LSK reise seg, er det hardt arbeid som ligger foran laget.
              – Bjørn Helge Riise har hatt mye medgang i flere år. Kan han vokse på en sesong som denne?
              – Helt sikkert, hvis han greier å takle resten av denne sesongen. Gjør han det, og LSK kommer ut av den vanskelig situasjonen, vil han stå fram som en bedre spiller. Da har han bevist for seg selv og omgivelsene at han er en mann som kan takle motgang, sier Åge Hareide.
              Etter noen feriedager starter han med å finsikte spillerne til landskampen mot Irland 20. august. Deretter går det slag i slag med VM-kvalifiseringskamper mot Island, Skottland og Nederland og treningslandskamp mot Ukraina utover høsten.
              Til de kampene ønsker Åge Hareide seg en Bjørn Helge Riise i storform.
              – Jeg håper han tar utfordringen, sier han.

Selvkritikk

LSK midtbaneener var selvkritisk da han hadde roet seg etter tapet i Fredrikstad.
              – Altfor dårlig av oss og av meg. Jeg må innrømme at det kokte for mye for meg da vi lå under etter noen få minutter, sa han.
              Det lyktes ikke RB-sporten å få tak i ham i går, da LSK hadde fri fra felles trening og isteden skulle ta seg en sykkeltur (!) med pulsklokke hjemmefra. For lagets del har han alltid vært klar på en ting:
              – Alle som en må ønske å få ballen, spille til medspiller, løpe og virkelig ønske å få den igjen.
              Faktisk kan det være langt på vei nok til suksess mot et Bodø/Glimt, som alltid har hatt trøbbel på Åråsen. På 17 forsøk har LSK vunnet 11 ganger, fire er endt uavgjort, mens Glimt har kunnet reise hjem med seier to ganger. Etter en fin vårsesongen har bodø-laget trøblet med å få fram det gode spillet.
              Søndag ligger det en stor mulighet for LSK å kapre tre helt nødvendige poeng.

Kommentar

• Petter Ø
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Mar 2004
                • 3008

fra kfl.no

Kanaricup 2008

9.august er det dags for supporterne å vise hvordan fotball skal spilles

Skrevet av Kanari-Fansen Lillestrøm

Kanaricupen 2008 vil bli avholdt på Kunstgresset på Lillestrøm Stadion 9.august kl 10:00. 7’erlag meldes på til petter@kfl.no med Kanaricup som emne. Ta med med draktfarge, lagnavn og telefonnummer til en kontaktperson i eposten. Påmeldingsavgift er kr 700 pr lag.

Salg av:
                -Mat og drikke ved Kafédamene
                -Buss og kampbilletter til Lynkampen dagen etter
                -Splitter nye KFL t-skjorter

Det vil bli satt opp telt siden det av og til regner i Norge. Etter turneringa vil det bli bankett på Tims med utdeling av pokal og priser. Middag og drikke til special price for you.

LSK - B/G søndag kl 1800

All info om helgens kamp og kanarikafé

Skrevet av Kanari-Fansen Lillestrøm

LSK - BODØ-GLIMT SØNDAG 20.JULI KL 1800 PÅ ÅRÅSEN
                - Billetter kjøpes på LSK-Shopen.
                - Martins åpner kl 1300. Billig drikke, biljard, sport på storskjerm og tribunemøte kl 1545.
                Hakk i plata, men nok en gang er det skjebnekamp de luxe. Syng høyt for LSK, en gang må jo også Fugla vinne!

KANARI-KAFE PÅ ÅRÅSEN LØRDAG 19.7 FRA KL 1000-1400
                - Fuglatrening kl 1000
                - Salg av brus, kaffe, kaker og vafler.
                Dagens: Pastasalat med brød kr 30 og jordbær med tilbehør kr 30

Glem ikke Hamarturen søndag 27.7. Bussbilletter selges gjennom nettverk og på Shopen. Kampbilletter selges kun på Shopen fra og med helga. Mer info kommer.
                Petter Ø - Kreativ Kanaris
                http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
                Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

Kommentar

• RSP
                  Moderator
                  • Aug 2004
                  • 10498

fotball.no

Talentene gleder seg over JET

- Får spille mot de beste

17.7.2008 av Erlend M. Aas

Klubbene satser som aldri før på spillerutvikling. Under JET-turneringen får talentene mulighetene til å vise seg frem.

MÅLE SEG: Mathis Bolly og Fredrik Gulbrandsen bruker JET-turneringen til å se hvor de ligger i forhold til nivået på Norges beste juniorspillere. Foto: Erlend M. Aas.

Denne uken er Norges beste juniorspillere samlet på Hamar for å være med i den 20. utgaven av JET-turneringen. Alle tippeligaklubbene stiller med lag, samt Odd Grenland og Start fra Adeccoligaen. I tillegg deltar lag fra Sverige, Danmark og England.
                  Det er ligger mye prestisje i å bli tatt ut til turneringen. Lillestrøm-talentene Fredrik Gulbrandsen og Mathis Bolly trives på Hamar.
                  - Det er veldig gøy å spille her, og kult å møte de beste lagene. Nivået er høyt, og vi må være 100 prosent skjerpet hele tiden. Turneringen gir oss en mulighet til å se hvor vi ligger i forhold til nivået, forteller guttene.
                  Lillestrøm har fått mye kritikk i det siste for å ikke satse nok på unge talenter, men det skremmer ikke Gulbrandsen og Bolly. De har ambisjonene klare.
                  - Målet er å nå høyest mulig. Først må vi spille oss inn på a-laget og få innhopp i eliteserien, så ser vi mot utlandet. JET-turneringen er gir oss en god mulighet til å vise oss frem, sier LSK-spillerne.

Satser ungt
                  Det er stadig mer fokus på talentutvikling i norsk fotball. Deler av pengene fra den nye medieavtalen skal øremerkes spillerutvikling, noe som gleder LSKs juniortrener Lars Bache.
                  - Jeg synes det er veldig positivt. Ikke bare fordi vi får mer penger, men fordi det viser at det er en økt bevissthet på talentutvikling i norsk toppfotball. Man skjønner at man må satse på egne talenter, mener han.
                  Selv om det også koster å satse ungt, fremhever Bache hvor mye klubbene sparer på å få frem egne produkter.
                  - Alle skjønner at man ikke bare kan kjøpe ferdigutviklede spillere for 20 millioner kroner. Får man frem en spiller fra egne rekker, så er de pengene spart inn, sier treneren.
                  Kvalitet over kvantitet
                  I Lillestrøm har de kommet godt i gang med ungdomssatsingen, men Bache innrømmer at klubben ikke har vært flinke nok på dette området.
                  - Lillestrøm innser at vi ikke har fått frem nok spillere fra egne rekker, men vi har begynt på noe som kan bli bra. Det har blitt satt av mer ressurser, og det er en større vilje til å gjøre noe med det. Det har blitt ansatt nye trenere som stiller større krav til spillernes profesjonalitet, forteller han.
                  Det skal bli tøffere å komme inn i kanarifuglenes ungdomsprogram, samtidig som tilbudet som gis er bedre.
                  - Vi velger nå kvalitet over kvantitet. Det betyr at det er færre spillere som får være med fordi lista ligger høyere, men vi har et bra tilbud til de vi satser på.
                  - Det gror godt i LSK. 92-årgangen vår har mange spillere på aldersbestemte landslag, og ser lovende ut. Det er et kull som nå får fire år til å utvikle seg skikkelig på, avslutter Lillestrøm-trener Lars Bache.

Kommentar

• RSP
                    Moderator
                    • Aug 2004
                    • 10498

Tips AS

KRITISK: Erland Johnsen er kritisk til Rekdals LSK-utspill.

Johnsen ut mot Rekdal

Erland Johnsen misliker sterkt Rekdals LSK-flørt.

av Kasper Wikestad

Kjetil Rekdal ble lansert som ny hovedtrener i LSK av lokalavisen Romerikes Blad etter det pinlige 4-0-nederlaget mot Fredrikstad sist. Rekdal svarte med å garantere ny kontrakt for Romerikingene om han skulle tatt jobben.

Det liker dagens hovedtrener Erland Johnsen dårlig.

- Jeg forstår at en arbeidsløs trener ønsker seg jobb i Lillestrøm. Som trener selv ville jeg ikke gått ut og kommentert på denne måteb. Men nå er er jo ikke Rekdal trener, bare i gåseøyne ekspert, sier han til VG.

- Det skulle vært interessant om jeg skulle uttalt meg om hans kommentater på TV, legger han til.

Johnsen har ikke fått noen enkel start på jobben som trener på Åråsen. Én seier er fasit så langt, i tillegg til at laget ble sendt ut av cupen av lille Eidsvold TF. Det har fått blant andre lokalavisen til å etterlyse nye krefter.

Kjetil Rekdal selv mener han ikke har gjort noe klanderverdig.

- Jeg fikk også spørsmål om LSK ville klare seg hvis jeg overtok. Da svarer jeg; Selvsagt hadde de ikke rykket ned om jeg hadde trent dem, svarer han til VG

Kommentar

• hoyt
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2004
                      • 2850

Ut av JET med 3*U

Tre LSK`ere på landslaget
                      "A true champion is the one who falls and rises again. We will rise again."
                      - Nosa

Kommentar

• RSP
                        Moderator
                        • Aug 2004
                        • 10498

lsk.no

Tre LSK´ere på landslaget

Landslagstrener Bård Flovik fant plass til tre LSK-spillere da troppen til åpent nordisk mesterskap for G16 ble tatt ut.
                        Fra høyre på bildet: Fredrik Gulbrandsen, Ruben Gabrielsen og Torje Slettli sørger for at Lillestrøm er svært godt representert når Norge drar til åpent nordisk mesterskap for 16-åringer i Uddevalla 26. juli - 3. august.
                        Island, Finland og England venter i gruppespillet.
                        LSK er meget godt forspent i 1992-kullet, og har ytterligere et par spillere som både har vært innom landslaget og ligger i vannskorpa for å komme med i turneringer senere i høst. Disse 92-gutta kommer til å bli bærebjelker i ungdomssatsingen som LSK har satt i gang. Fredrik Gulbrandsen er allerede varm i trøya på LSKs juniorlag og har også ganske mange kamper i 2. divisjon som 15-åring. Ruben Gabrielsen debuterte med bravur i Jet-turneringen og har spilt tre kamper. Også Torje Slettli har vært inne i start-11 i Jet. I alt seks guttespillere (født 92) har vært i LSKs 20-mannstropp i Jet-turneringen på Hamar - kanskje flest unggutter av samtlige deltakende lag.
                        - Vi er i gang med noe veldig spennende på ungdomssiden i klubben. LSK skal produsere egne unge spillere til A-laget i årene som kommer. 92-kullet vårt skal vi foredle, og vi har jo også noen av Norges beste spillere i 91-årsklassen under kontrakt med klubben, sier LSKs hovedtrener Erland Johnsen.

Kommentar

• Torolf
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2004
                          • 9574

RB: Keeper Otto på sykehus

Keeper Otto på sykehus

ÅRÅSEN:
                          Problemene fortsetter for LSK. Otto Fredrikson er fortsatt på sykehus etter meniskoperasjon. Det er uvisst når han er tilbake som keeper.
                          Av Per Kristian Torvik
                          Publisert 18.07.2008 - 06:30 Oppdatert 18.07.2008 - 07:53

ÅRÅSEN

– Jeg kan ikke spå når Otto eventuelt kan være tilbake i kamp igjen, sier LSKs lege Lars Bjune.
                          På spørsmål om han er aktuell for oppgjøret mot Ham-Kam neste søndag, hva sier du da?
                          – Det kan jeg ikke kommentere.
                          Otto Fredrikson gjennomgikk en i utgangspunktet enkel meniskoperasjon for to uker siden. Komplikasjonene kom etterpå.
                          – Han fikk en kraftig influensa og deretter betennelse i kneet. Det ble foretatt et nytt inngrep for å skylle kneet. Men han har ingen infeksjon forårsaket av operasjonen. Det er tatt prøver av kneet, og han har ikke fått noen bakterier. Det er positivt.
                          – Hvor lenge vil han bli på sykehuset?
                          – Han blir snart skrevet ut.
                          – Før eller etter helgen?
                          – Det kan jeg ikke si foreløpig.
                          Lars Bjune sier LSK-keeperen får tett oppfølging på Ahus, og at de har god kontroll på situasjonen.

Tålmodig

Selv tvinger Otto Fredrikson seg til å være tålmodig fra sykesengen.
                          – Hadde alt gått bra, kunne jeg kanskje stått i mål mot Bodø/Glimt søndag. Nå tenker jeg kun på å bli frisk, og har slått fra meg alle tanker om når jeg kan begynne å trene igjen.
                          – En dårlig situasjon for en mann som aller helst vil trene mest mulig?
                          – Selvfølgelig. Jeg vil egentlig ingenting annet enn å komme tilbake så fort som mulig. Men nå må jeg konsentrere meg om å bli kvitt infeksjonen.
                          – Når tror du at du kan spille kamp?
                          – Har ingen anelse. Det kan ta to uker, og det kan ta lengre tid, sier Otto Fredrikson.

Dypt savnet

En ulykke kommer sjelden alene i et LSK som har slitt med å vinne i år. Etter at Otto Fredrikson måtte gi seg under oppvarmingen før kampen mot Strømsgodset, har LSK tapt tre kamper og sluppet inn åtte mål. Keepertrener Frode Grodås savner sin elev på trening og i kamp.
                          – Det er virkelig trist at det har tatt så lang tid. Vi hadde trengt å ha Otto i form. Men vi gjør det beste ut av det.
                          – Hvor lang tid vil han trenge på å komme i kampform når han begynner å trene?
                          – Otto har et godt grunnlag. Etter ei uke skal han være klar.
                          – Nå har dere en meget ung og uerfaren reservekeeper. Er det aktuelt for Frode Grodås å trekke i trøya igjen i nødsfall?
                          – Nei, jeg har spilt min siste kamp, sier han.
                          Erland Johnsen liker naturligvis heller ikke at førstekeeperen er satt ut av spill.
                          – Det er klart jeg er bekymret. Den beste nyheten jeg har fått i dag, er at betennelsen er på vei ned. Så vi får bare håpe Otto er raskt tilbake.

Kommentar

• RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

Status før runden

Lillestrøm – Bodø/Glimt

Lillestrøm (13): Otto Fredrikson uaktuell etter operasjon. Ciise Abshir er tilbake i trening, men er ikke kampklar. Marius Johnsen og Markus Kiesenebner fortsatt ute. Espen Søgård soner karantene for tre gule kort.

Bodø/Glimt (7): Christian Berg har karantene etter å ha samlet tre gule kort.

Tilsvarende kamp i fjor: Ikke i samme divisjon.
                            Omvendt møte tidligere i sesongen: 0-1.
                            Dommer: Kjetil Sælen, Arna Bjørnar.
                            Romsdals Budstikke med nettavisen Rbnett holder til i Molde og er lokalavisa for Romsdal med kommunene Molde, Hustadvika, Aukra, Gjemnes, Vestnes og Rauma.

Kommentar

• sparwasser
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Jun 2005
                              • 3185

Fra LSK.no:

LSK på keeperjakt
                              Ottos skade volder hodebry.

Av Trygve Lie

Usikkerheten rundt Otto Fredriksons skadesituasjon gjør at LSK jakter ny keeper når overgangsvinduet åpner 1. august, sier hovedtrener Erland Johnsen. Han forteller at LSK holder øyne og ører åpne for å finne mulige forsterkninger i nedrykkskampen, og utelukker ikke at nye spillere vil komme inn i løpet av høsten.

- Vi er slett ikke passive på overgangsmarkedet. Vi sjekker stadig rundt i markedet etter ledige spillere. Men keeperplassen er selvsagt spesielt utsatt akkurat nå. Otto er fortsatt ikke klar, og situasjonen er ganske prekær på det feltet, så det er et prioritert område for oss, forteller Johnsen.

Kommentar

• trigz
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jan 2004
                                • 7154

Fra lsk.no;

En utrolig viktig kamp
                                Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

Kommentar

• morten
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Feb 2004
                                  • 2156

Tar ingenting for gitt..

Holde nullen
                                  Søndag venter et Lillestrøm i full krise på Åråsen. Forko vet det blir tøft å ta med seg poeng hjem til Bodø.
                                  – For Lillestrøm er dette en av mange "må-vinne-kamper". Jeg har selv opplevd å være i en klubb i samme situasjon, og vet at Lillestrøm-spillerne er under et veldig press fra omgivelsene. De vil gå ut for å få en tidlig scoring, så nøkkelen for oss er å holde nullen i starten. Man skal også huske at Lillestrøm er et lag med veldig mange gode spillere. Så selv om det har gått veldig dårlig for dem så langt i år, så skal man aldri undervurdere et lag fullt av kvalitetsspillere. Da taper man, sier 24-åringen som trives veldig godt også utenfor banen.

Legger inn under tvil.....
                                  Badekar
                                  http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI

Kommentar

• morten
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Feb 2004
                                    • 2156

lsk.no

Johnsen ut mot Romerikes Blad
                                    -RBs agenda skaper uro, sier Erland Johnsen.
                                    Av Trygve Lie
                                    Romerikes Blad gikk etter tapet mot Fredrikstad sterkt ut og krevde at Kjetil Rekdal burde innsettes som trener for LSK. Den siste uken har diskusjonene rundt Rekdals kandidatur vært til dels støyende; Erland Johnsen sier han er skuffet over lokalavisa.
                                    - Når man er ansatt på en halvårskontrakt, slik jeg er, har jeg ingen problemer med at man diskuterer hvem som bør trene klubben etter denne sesongen. Men jeg har bare vært i denne jobben i fire uker, og at man allerede nå spekulerer i ny trener, synes jeg ikke om, sier Erland. Han er sterkt kritisk til rollen Romerikes Blads spiller i situasjonen LSK nå befinner seg i.
                                    - Romerikes Blad virker å være litt for mye ute etter å skape overskrifter i riksavisene, og agendaen de har gått til torgs med, skaper i hvert fall ikke arbeidsro. Jeg hadde ventet å møte mer støtte fra lokalavisen, bemerker LSKs hovedtrener.
                                    Badekar
                                    http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI

Kommentar

• Torolf
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Apr 2004
                                      • 9574

RB: – LSK -94 et kanonlag

– LSK -94 et kanonlag

...men søndag vil Kåre Ingebrigtsen vinne med Bodø/Glimt på Åråsen
                                      ÅRÅSEN:
                                      Kåre Ingebrigtsen var med på å knuse Bodø/Glimt i 1994-sesongen på et LSK han mener var ett av landets beste lag gjennom tidene.
                                      Av Per Kristian Torvik
                                      Publisert 19.07.2008 - 06:30
                                      – Det hjelper ikke når jeg leder Bodø/Glimt søndag. Jeg tror LSK snur det. Men de kan godt vente med å begynne til over helgen. Det er nok av kamper å ta de nødvendige poeng, sier Kåre Ingebrigtsen.

I 1994 smadret LSK bodøværingene med 5-0 på Åråsen.
                                      – Vi hadde et kanonlag det året med toppspillere over hele linja. Jeg mener få lag i Norge har vært bedre på papiret. I ettertid er det rart å tenke på at vi ikke vant serien.
                                      Frode Grodås sto i mål. I backrekka spilte både Dennis Schiller, Torgeir Bjarmann og Tommy Berntsen.
                                      – Jeg spilte på midtbanen med Jan Ove Pedersen, Ståle Solbakken og Tom Gulbrandsen, mens hurtigtoget Peter Hedman herjet på topp. 1995-laget var kanskje enda hvassere. Da kom Ronny Johnsen og André Bergdølmo i tillegg. Merkelig at vi ikke vant gull, ler humørsprederen.

Årets overraskelse

Mens LSK er årets negative overraskelse i eliteserien, er Bodø/Glimt den positive. Kåre Ingebrigtsen har gjort sakene sine bra i debutsesongen på dette nivået.
                                      – Vi er meget godt fornøyd med det som skjedde i våres.
                                      – Men alt har ikke gått på skinner etter ferien?
                                      – Vi var sjanseløse mot Brann i Bergen. Mot Rosenborg var vi gode en omgang, mens vi sløste med sjansene da det ble uavgjort mot Molde. Derfor kunne poenguttellingen vært bedre.
                                      – Hvordan blir laget søndag?
                                      – Christian Berg har karantene og er ikke med. Thiago Martins spiller ikke. Han er skadet.
                                      – Hva betyr det?
                                      – Ikke så mye, håper jeg. Stig Johansen har kommet i form og er en god erstatter.

Dårlig statistikk

Bodø/Glimt har en elendig statistikk på Åråsen. Har det noe å si?
                                      – Det er noe statistikere driver med og betyr ingenting for oss.
                                      – Stig Johansen scoret begge målene i 1996, siste gang Glimt vant på Åråsen.
                                      – Sier du det? Kanskje statistikken har noe likevel, skal du se. Vi snakke forresten om tidligere kamper her om dagen. Da Bodø/Glimt og LSK spilte 3-3 i 1995, scoret jeg for LSK og Stig for Glimt, ler Kåre Ingebrigtsen, som gleder seg til gjensynet med gameklubben i morgen.

Kommentar

• RSP
                                        Moderator
                                        • Aug 2004
                                        • 10498

Avisa Bodø (kommentar)

- Erland Johnsen ser ut til å leve i en drømmeverden, skriver Ellen Udnes.

La Kanarifuglene leve!

- men ikke på Glimts bekostning

Søndag stiller våre gutter i blått. Og vi vil gjerne se den venstrefoten sette et par baller i nettet!

Ellen Udnes
                                        Publisert: lør, 19. juli 08 kl. 07:00 oppdatert: lør, 19. juli 08 kl. 06:59

En LSK-supporter ga meg inn så øra flagra og fjøra føyk sist jeg skrev om lillestrømlingene her på ab24. Min betraktning avslørte at jeg ”ikke hadde vært på Åråsen, samt at mine geografikunnskaper var nokså mangelfulle”. Jeg er født, oppvokst og bosatt på Romerike, og jeg har vært på Åråsen. Så er det sagt. Når det gjelder ”trøkket” på nevnte fotballarena, vil en bortesupporter alltid gjøre hva han kan for å neglisjere nettopp det. Bortesupporterens oppgave er å markere seg selv og skape det lille trøkket han kan, der han er stuet bort i svingen…

Ei fjør til?
                                        Nå er det trolig rett før det fyker ei fjør til. LSK-”Fjøra”, Jan Åge Fjørtoft, har sittet trygt i stolen lenge. Hans strategi har vært å la andre ta seg av uttalelser om blant annet trenere. Det gjør han fremdeles, selv når det verserer sterke rykter om at Kjetil Rekdal er aktuell som ny LSK-trener. "Det får sportslig utvalg svare på", er hans kommentar til Romerikes Blad (RB). Når det gjelder egen stilling i klubben, har pipen fått en annen låt de siste par ukene. På spørsmålet ”Tenker du på å slutte?” fra RB-journalist Per Kristian Torvik, svarer Fjørtoft følgende:
                                        - Hvis det er det beste for klubben, vil det ikke være vanskelig å komme til enighet om det. Jeg evaluerer meg sjøl hver dag.

Drømmeverden
                                        En som derimot ser ut til å leve i en drømmeverden, er LSK-trener Erland Johnsen. Etter 0-1 på Aspmyra 2. juni, fire dager etter at han hadde overtatt treneransvaret, uttalte han til TV2: ”Jeg ser allerede en forbedring.” Joda. Seks uker senere bidrar laget hans til å løfte FFK opp på serielederplass, ved å tape 0-4 på Fredrikstad stadion. RB-journalisten stiller nå det høyst relevante spørsmålet ”Hvordan er det egentlig å være LSK-trener nå?” Johnsens svar er mildest talt uventet: ”Jeg har vært med på nedturer før, både som spiller og trener. Vi må fortsette å jobbe sammen for å snu dette. Jeg er stolt av å være LSK-trener.” (Vår utheving red.anm.)

Kynisk – eller kanskje grisete..?
                                        Én spiller har oppskrifta på hvordan man skal klare å snu dette: Vidar Riseth. Fem dager før nevnte kamp mot FFK uttalte han til samme avis at laget ikke må gi motstanderne så god plass til å angripe. Gudene skal vite at FFK fikk all den plassen de ønsket seg.

”Vi må bli mer kyniske i vårt forsvarsspill,” sa Riseth. Da jeg konfronterte en av Glimt-spillerne med den uttalelsen, var hans spontane reaksjon: ”Kyniske? De er jo allerede kyniske! Han mener vel grisete, da..?”

La Kanarifuglene leve!
                                        La oss håpe LSK beholder plassen i Tippeligaen uten grisespill! Laget har lang tradisjon i toppen og fortjener å bli der. De øvrige topplagene fortjener også LSK som motstander. Hva er for eksempel Tippeligaen uten det actionfylte oppgjøret mellom LSK og Vålerenga? Vi trenger kanarifuglene der – på godt og vondt. Men de poengene de trenger for å redde stumpene, får de ikke av oss.

Kommentar

• RSP
                                          Moderator
                                          • Aug 2004
                                          • 10498

Fædrelandsvennen

LSK skal hvile seg i form

UTMATTET: LSK får mer hvile inn i hverdagen.

Av: André Almløv
                                          Publisert: 19.07.2008 kl. 15:22

Bryter med Tom Nordlies metoder.

-VELDIG TUNGT: LSK-kaptein Frode Kippe har opplevd bedre tider. ( Foto: Thomas Andersen , Digitalsport )

Stikk i strid med tidligere trener Tom Nordlies knallharde treningsopplegg, skal Lillestrøm-spillerne nå få mer hvile for å finne tilbake til formen og overskuddet som skal redde dem fra nedrykk.
                                          Etter tre strake tap og åtte baklengsmål, senest 0-4 i Fredrikstad, har Lillestrøm-trener Erland Johnsen i samråd med spillerne bestemt seg for å redusere treningsmengden, for om mulig å skape mer overskudd i kampene.
                                          - Vi har hatt en prat og bestemt oss for å slippe opp litt treningsmessig. Derfor har vi tatt det litt roligere denne uka. Fredag hadde vi treningsfri, og lørdag har vi egentrening, sier Lillestrøm-kaptein Frode Kippe.

Tunge bein
                                          Det ble før sesongen snakket mye om at daværende trener Tom Nordlies treningsopplegg var i overkant tøft, og da resultatene uteble utover våren lurte mange på om dette var grunnen. Kippe vil ikke kommentere dette, men innrømmer at noe er galt.
                                          - Det har ikke virket som om vi har hatt den spruten som skal til i kamp. Folk har følt seg tunge i bena. Nå blir det spennende å se hvordan redusert trening slår ut, sier Kippe.

Preget
                                          For første gang siden Kippe kom til LSK kjemper klubben for å unngå nedrykk. Han innrømmer at det preger hverdagen hans kraftig.
                                          - Det er klart det merkes. Jeg klarer ikke helt å koble ut, og det blir mye grubling. Men det er samtidig mye å lære av å være i denne situasjonen, og jeg har håp og tro på at vi skal klare oss, sier LSK-kapteinen, som kom til klubben i 1997, og kom tilbake etter fire år i Liverpool og Stoke i 2002.

Manglende selvtillit
                                          Selv om det foreløpig har vært snakket lavt om nye spillere som kan forsterke laget til nedrykkskampen, har flere i klubbledelsen nevnt at laget mangler en venstre kantspiller. Søndag kommer Trond Olsen til Åråsen. Han har trolig vært tippeligaens beste venstrekant så langt. For to sesonger siden var han i Lillestrøm uten å lykkes. I våres senket han LSK alene i Bodø.
                                          - I ettertid kan man jo for så vidt si at det var feil å sende ham tilbake. Men han fikk det ikke helt til da han var her. Nå spiller han med stor selvtillit, og det tror jeg er avgjørende.
                                          - Vi mangler nok litt av dette, og derfor går det litt tyngre for oss. Forhåpentligvis kan vi spille på oss mer utover høsten, sier Kippe.
                                          Trener Erland Johnsen kan trolig se frem til at Pål Steffen Andresen er kvitt sin strekkskade og kan komme inn og styrke forsvaret. Visekaptein Espen Søgård er derimot ute med karantene for tre gule kort.

Kommentar

Working...