Telling; en nobel kunst

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kimito
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2004
    • 2601

    Telling; en nobel kunst

    Jeg husker ikke om jeg har nevnt det før, men det er i alle fall noe jeg har tenkt på tidligere. Nå som RB har belyst det hele med en artikkel om at spissene våre scorer, synes jeg det er verdt en tråd og diskusjon.

    Uansett om vi spiller 4-4-2, 4-3-3, eller mitt ønske med dagens stall, 4-2-3-1, har ingen lag råd til å fylle førsteelleveren med spillere som ikke scorer mål. På toppnivå, altså i England, har jeg snakket om det med venner flere ganger. Liverpool har ikke råd til for mange som ikke bidrar til mål i elleveren, Lillestrøm har heller ikke råd til å stille med et lag, nesten uten målscorere.

    Hvis vi ser på fjorårets statistikk, scoret bare Søgård, Riise, Kiko (men disse kom vel gjerne på straffe) og Brenne mer enn ett mål, i tillegg til spissene. Myklebust scoret for øvrig sju mål. At Riise er ute, har naturligvis vært uheldig. Det vet alle. At Søgård scorer noen mål etter hvert er flott, men jeg vil ikke regne han som en som bærer målbyrden i motgang. Han har da heller ikke scoret i år.

    Sånn jeg ser det, og siden vi sliter veldig med å score mål, MÅ vi få plass til noen av de få vi har. Det er vel og fint å mase om kantspill og fiffige kombinasjoner, men hvis vi brenner alle sjansene våre, i tillegg til at det er åpenbart hvor målene kommer fra, så er jobben mer eller mindre gjort for motstanderne våre.

    At Brenne ikke får spille om dagen er galskap så lenge vi ikke scorer mål.

    To forslag med brukbar balanse:

    4-4-2

    Pedersen - Kippe - Riseth/Andresen - Johnsen/Lie
    Riise - Brenne - Søgård - Lie/Fellus?
    Occean - Sundgot/Myklebust

    4-2-3-1

    Pedersen - Kippe - Andresen - Johnsen/Lie
    Riseth - Søgård
    Riise - Sundgot/Brenne - Brenne/Myklebust
    Occean/Sundgot

    Noen spillere viser gang på gang at de kan score mål. Andre er vaksinert fra å score, og dette viser seg som oftest år etter år. Jeg mener at LSK pr. dags dato ikke har råd til å mønstre et lag uten Brenne. I tillegg er Bjørkøy utrolig lite effektiv på venstre i 4-4-2. Det samme er Brenne, men jeg vil tro at han kan gjør det bra i 4-2-3-1 med Johnsen eller Lie på overlapping.

    4-2-3-1 gir mange flere muligheter i mine øyne, men uansett må vi prøve å få plass til målscorere i posisjoner de scorer fra. Myklebust bør få prøve seg i spann med Occean, i alle fall på bortebane, men det er et argument omkring fart og bakrom, og dermed en digresjon.

    I forrige kamp spilte vi med 3 mulige målscorere (spissene og Riise). Vi må få plass til flere, i alle fall én til (Brenne). Spesielt når Brenne trolig er god for flere mål enn alle de andre midtbanespillerne.
    Ferdigskåra
  • egil
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Oct 2005
    • 1119

    #2
    Tja, vet ikke om jeg ble så mye klokere av dette innlegget.

    Bjørkøy scorte i bøtter og spann for Fredrikstad i fjor, og burde teoretisk vært den mest målfarlige midtbanespilleren vår. I år er han helt ute av form, og milevis fra å score mål.

    Etter min mening bør vi bruke spillere som er i form. Hvorvidt en midtbanespiller er en servitør for våre spisser, eller scorer målene selv, betyr mindre for meg.
    KFL - medlem nr 23

    Kommentar

    • Fetsundramp
      Seniormedlem
      Forumsadist
      • Mar 2006
      • 111

      #3
      Vi kan da ikke sette innpå Brenne bare fordi han scorte en del mål i fjor og mange i Fredrikstad-drakta.... Hvor er logikken? Mannen er jo tydeligvis totalt ute av form.

      Skal man følge resonnementet ditt så bør vi sette innpå Tom Lund og da fordi han pleide å score mange mål. Eller sette opp Fjørtoft på venstre midtbane...
      2009 - Året det skal skje!

      Kommentar

      • Sultanen
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Nov 2005
        • 257

        #4
        Kanskje vi burde spilt med 10 angripere og kjøpt inn keeperen Jorge Campos som har scoret en del.

        Kommentar

        • MortenA
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2007
          • 3438

          #5
          Ikke bare er Brenne ute av form, men han viser ingen vilje til å jobbe for laget. Det er automatisk benk i min bok. Jeg forlanger at spillere er villig til å ta defensive løp, og når mannen ikke er villig til å løpe tre meter for å forsøke å legge press på ballfører men heller lunter sakte hjemover er han ikke interessant for mitt lag.

          Det er helt greit at mannen ikke er i form, men han kan da vel bli svett.

          Problemet vårt i år har ikke vært brente sjanser, men heller at vi har vært vaksinert imot sjanser. Eneste kamp vi skapte sjanser var siste kamp imot Lyn. Totalt har vi i følge VG skapt 42 sjanser de første 12 kamper. Kun Ham-kam har færre.

          Vi er det sjette mest effektive laget i ligaen, så jeg mener det er skivebom å snakke om å slite å score mål. Det vi sliter/har slitt med er å komme til sjanser.

          Det mener jeg har mye med at vi har brukt spillere som har vært helt ute av form. Dermed har Kiko fått minimalt med muligheter til å spille ballen fremover, men har måtte spille tilbake til Riseth eller Kippe som elsker å banke ballen fremover imot Sundgot/Occean som har stått med to stoppere i ryggen når ballen har kommet frem. Siste kamp imot Lyn viste at vi kan spille fotball langs bakken, og dermed kom også sjansene. Lyn kunne vi fort ha slått med litt mer flaks, og fortsetter vi i samme sporet så er ikke FFK uoverkommelige i kveld.
          Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

          Kommentar

          • Kimito
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jan 2004
            • 2601

            #6
            Opprinnelig skrevet av egil
            Tja, vet ikke om jeg ble så mye klokere av dette innlegget.
            Bjørkøy har ikke vært i form siden han kom til oss, men kommer neppe til å score spesielt mye fra venstrekanten, hvor han spiller nå, under Johnsen.

            Opprinnelig skrevet av egil
            Hvorvidt en midtbanespiller er en servitør for våre spisser, eller scorer målene selv, betyr mindre for meg.
            Det betyr heller ikke mye for meg, men det er ikke så vanskelig å stoppe oss hvis ingen av midtbanespillerne bidrar med mål. Da trenger, helt forenklet, motstanderen bare å hindre spissene.
            Ferdigskåra

            Kommentar

            • Kimito
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jan 2004
              • 2601

              #7
              Opprinnelig skrevet av Fetsundramp
              Vi kan da ikke sette innpå Brenne bare fordi han scorte en del mål i fjor og mange i Fredrikstad-drakta.... Hvor er logikken? Mannen er jo tydeligvis totalt ute av form.

              Skal man følge resonnementet ditt så bør vi sette innpå Tom Lund og da fordi han pleide å score mange mål. Eller sette opp Fjørtoft på venstre midtbane...
              Mannen er ikke mer ute av form enn Bjørkøy, som har startet kamper i det siste. Ingen av de to spillerne har stort å gjøre på kanten i 4-4-2 uansett, og vil ikke virke i form så lenge de spiller i posisjoner de er skikkelig uegnet til. Jeg vil IKKE har Brenne og Bjørkøy på hver sin kant, bare fordi de kan score mål. De må spille i posisjoner de mestrer og hvor de kan komme til mål.

              Sammelikningen med Tom Lund og Fjørtoft fortjener ingen kommentar da den er skikkelig tåpelig.
              Ferdigskåra

              Kommentar

              • Kimito
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jan 2004
                • 2601

                #8
                Opprinnelig skrevet av Sultanen
                Kanskje vi burde spilt med 10 angripere og kjøpt inn keeperen Jorge Campos som har scoret en del.
                [irritert ironi]Ja, for det er akkurat det jeg sier. 0-0-10 som formasjon og alle mann i angrep. Jeg foreslo ikke oppstillinger med balanse, og med slitere til å hjelpe laget, og de potensielle målscorerne.[/irritert ironi].

                [fortsatt irritert]Du bør vurdere å lese innleggene før du fyrer løs med sarkasmekanonen over to linjer med vill litterær snert[/fortsatt irritert].
                Ferdigskåra

                Kommentar

                • Kimito
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jan 2004
                  • 2601

                  #9
                  MortenA:

                  Du har noen poenger, men Brenne har blitt brukt ca. 24 minutter sentralt siden trenerskiftet. Han har vært ubrukelig på kanten hver eneste gang han har blitt brukt der, og knapt spilt i det siste, så jeg vil ikke påstå at jeg kan ha noen formening om formen hans. Brenne er en humørspiller. Vi har kjøpt han og vet at han kan spille godt. Gi han en offensiv rolle på midten og la de rundt ta mer ansvar.

                  At vi ikke har skapt sjanser, kan også tilskrives at motstanderen lukker av for Occean og Sundgot, våre eneste måltyver. De vet at jobben i stor grad er gjort ved å stoppe disse to, hvis vi spiller med det samme laget som sist.

                  Lyn kunne vi slått med litt mer flaks sier du...vi kunne kanskje ha slått dem med med flere målfarlige spillere på banen?
                  Ferdigskåra

                  Kommentar

                  • MortenA
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2007
                    • 3438

                    #10
                    En spiller kan være i skilsmisse med ballen og totalt ute av form, men jeg forlanger allikevel at de gir 100%. Brenne er ikke i nærheten av å gjøre det.

                    Når det gjelder målfarlige spillere så skulle jeg gjerne sett det, men for meg er det større prioritet å finne spillere som kan og vil sette ballfører under press.
                    Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                    Kommentar

                    • Kimito
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Jan 2004
                      • 2601

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av MortenA
                      En spiller kan være i skilsmisse med ballen og totalt ute av form, men jeg forlanger allikevel at de gir 100%. Brenne er ikke i nærheten av å gjøre det.

                      Når det gjelder målfarlige spillere så skulle jeg gjerne sett det, men for meg er det større prioritet å finne spillere som kan og vil sette ballfører under press.
                      Vel, Brenne er ikke i nærheten av å få spille for øyeblikket, så jeg vil ikke si hva han ville, eller ikke ville ha gjort nå. Spesielt ikke i favorittposisjonen sin. Jeg er enig i at jeg ikke liker at spillere blir demotivert av å spille i feil posisjon eller ved motgang, MEN hvis enkel pragmatisme sier at vi får mer ut av Brenne (også innsats) ved å spille sentralt, så burde vi gjøre det, slik situasjonen er nå.

                      Er enig i at vi trenger press på ballfører. Å stille Kiko og Bjørkøy i spann på midten hjelper ikke akkurat på det...

                      Skal Brenne (eller Bjørkøy) inn, så MÅ Søgård eller Riseth dekke rommet bak.
                      Last edited by Kimito; 14.07.2008, 12:53.
                      Ferdigskåra

                      Kommentar

                      • MortenA
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2007
                        • 3438

                        #12
                        Per dags dato mener jeg Søgård og Kiko bør spille sentralt på midtbanen. Det vi trenger nå er å tette igjen bakover, og da hjelper det ikke med late dassløp på returen. Den dagen Brenne viser at han er klar til å bli svett er han et alternativ, men inntil den dag bør han sitte nederst på benken.
                        Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                        Kommentar

                        • Kimito
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Jan 2004
                          • 2601

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av MortenA
                          Per dags dato mener jeg Søgård og Kiko bør spille sentralt på midtbanen. Det vi trenger nå er å tette igjen bakover, og da hjelper det ikke med late dassløp på returen. Den dagen Brenne viser at han er klar til å bli svett er han et alternativ, men inntil den dag bør han sitte nederst på benken.
                          Heh...jeg er enig i at Søgård bør spille, men jeg er usikker på om Kiko bør være fast. Jeg har lenge håpet på at Kiko skulle få ut potensialet sitt, men jeg kan ikke se at han forsvarer fast plass på laget lenger. Han scorer ikke mål, han legger ikke geniale stikkpasninger og er ganske statisk. Han er en stødig midtbanespiller med brukbar distribusjon, ikke spesielt mye mer dessverre. To offensivt ineffektive sentrale midtbanespillere...har vi råd til det i 4-4-2?

                          Etter min mening, nei! Brenne kan som sagt ikke vise noen ting så lenge han ikke spiller. Det kan selvfølgelig være at han har dårlige holdninger på trening, men det vet jeg ikke. Kan bare diskutere ut fra det jeg vet. Brenne har spilt bra for klubben tidligere og har fått kamper for landslaget. Han går litt lett sur, men sånt bør kunne ordnes av gode trenere. Jeg ville prøvd å fore egoet hans litt. Det er sultent.
                          Ferdigskåra

                          Kommentar

                          • MortenA
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2007
                            • 3438

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av Kimito
                            Heh...jeg er enig i at Søgård bør spille, men jeg er usikker på om Kiko bør være fast. Jeg har lenge håpet på at Kiko skulle få ut potensialet sitt, men jeg kan ikke se at han forsvarer fast plass på laget lenger. Han scorer ikke mål, han legger ikke geniale stikkpasninger og er ganske statisk. Han er en stødig midtbanespiller med brukbar distribusjon, ikke spesielt mye mer dessverre. To offensivt ineffektive sentrale midtbanespillere...har vi råd til det i 4-4-2?

                            Etter min mening, nei! Brenne kan som sagt ikke vise noen ting så lenge han ikke spiller. Det kan selvfølgelig være at han har dårlige holdninger på trening, men det vet jeg ikke. Kan bare diskutere ut fra det jeg vet. Brenne har spilt bra for klubben tidligere og har fått kamper for landslaget. Han går litt lett sur, men sånt bør kunne ordnes av gode trenere. Jeg ville prøvd å fore egoet hans litt. Det er sultent.
                            Kiko ligger nok litt for langt tilbake på banen til å score så mye, men det tror jeg er en justering fra Tom's system hvor indreløperne skulle frem som henger igjen. Tror han vil komme mer frem etterhvert som laget finner formasjonene. At han ikke legger de geniale pasningene lengre har vel mer med saltstøttene som han hatt som mottagere enn Kiko's evne og vilje.

                            Jeg har kun vurdert Brenne utifra den innsats han har lagt for dagen på første laget så langt denne sesongen, og det er først de siste kampene at han har blitt benket så han har absolutt hatt muligheten. Det Brenne har vist i år har vært skammelig. Det er mulig at Brenne er en medgangsspiller som gjør det bra når laget fungerer, men i vår situasjon er det andre kvaliteter som trengs.
                            Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                            Kommentar

                            Working...