Toppskårer 2008: Olivier Occean?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3208

    Toppskårer 2008: Olivier Occean?

    Nei, det har ikke rabla helt for meg, og jeg er ikke blitt manisk-optimistisk etter min (og manges) lange depressive periode.

    Helt nøkternt og saklig mener jeg det er en liten, men slett ikke ubetydelig, sjanse for at trådtittelen kan bli realitet. Occean er med 8 skåringer (på et lag som har strevd helt i bånn av tabellen) på tredje plass på lista, tre mål bak Helstad, som er ute av konkurransen etter salg/overgang til Le Mans. Målformen har i de siste kampene vært stigende, og det er ikke tilfeldig, verken for laget eller Occean.

    Jeg har alltid sagt (og skrevet, trur jeg) at Occean IKKE egner seg best som midtspiss i 4-3-3 eller 4-5-1. Også i Odd var han avhengig av samspill med en annen (sterk) spiss i 4-4-2; bare se på de ulike periodene han hadde måltørke i Odd og de da han f.eks. skårte to mot oss på Åråsen i 2005. Selv om han skårte mange i fjor, var det for det meste som halvt ving i skeiv 4-3-3 med Sundgot som midtspiss.

    (Forøvrig er det min mening at Sundgot i 2004 viste at han, som i 4-4-2 er best som den møtende og ikke som den rettvendte spissen, kan fungere godt som midtspiss i 4-3-3, bl.a. med hat trick i to påfølgende kamper, hjemme mot Viking og borte mot Brann. Men da må han få innlegg fra vinger eller kanter, som han fikk fra Pål Strand og JP Winsnes i 2004. Nok om det.)

    Occeans styrke er å holde på ballen, ta den med seg, bruke styrken til å få den med seg mot mål, og avslutte, med begge bein - flere flotte skåringer i fjor, ikke minst i cupfinalen.

    Men Occean blir lett overtrent, noe Rösler ikke klarte å hindre etter at Occean kom, med relativt dårlig kondis og sterk treningsiver, i sin første sesong. Og treningsregimet det siste drøye året har heller ikke akkurat vært til Occeans fordel. Det virker på meg også som om Occeans effektivitet er uvanlig mye avhengig av (tillit og) selvtillit.

    Alle disse positive faktorene ser nå ut til å være til stede. Laget spiller i 4-4-2, med Occean og Sundgot på topp, Occean virker mye lettere i beina, og har selvtillit og stor iver etter å gå på mål og avslutte; nesten litt for mye på slutten av Glimt-kampen, der han minst to ganger heller burde sett opp og sett sin makker i bedre posisjon.

    Naturligvis kan det gå skeis på mange måter (skader, måltørke, nye formasjoner og lagendringer), men ikke annerledes enn for de andre spissene han konkurrerer med. Min påstand er derfor at Ollie er en meget heit kandidat til toppskårertittelen 2008.

    gilbert
  • Sem
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Mar 2005
    • 1626

    #2
    Klin enig!

    Occean får brukt styrkene sine best når han har Sundgot (Suffo i Odd) til å være feilvendt. Da får han konsentrert seg om å ha hodet og beina mot mål.

    Kommentar

    • Scorpio
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Feb 2006
      • 411

      #3
      Opprinnelig skrevet av Sem
      Klin enig!

      Occean får brukt styrkene sine best når han har Sundgot (Suffo i Odd) til å være feilvendt. Da får han konsentrert seg om å ha hodet og beina mot mål.
      Også kan GUD Gilbert legge dem kaldt og rolig i krysset med hælen når han føler for det

      Kommentar

      • DerBomber
        Juniormedlem
        Bøffelpromp
        • Nov 2006
        • 11

        #4
        Jeg var vel inne på akkurat denne problemstillingen i en tidligere tråd: http://www.kanari-fansen.no/debatt/s...ead.php?t=6405
        --------------------------------------------------------------------------
        Occean i 4-3-3
        Kom til å huske noen uttalelser Olivier Occean kom med når han spilte i Odd. Han var ikke særlig fornøyd med å spille 4-3-3.

        Fant bare denne linken
        http://www.ta.no/lokal_sport/article1643225.ece som refererer til hans tidligere uttalelser om at han vil spille for en klubb med 2 på topp.

        Det var først etter at Odd la om at han begynte å score igjen. Ett lite tankekors.


        --------------------------------------------------------------------------
        Så dette er ikke veldig overaskende for meg. Har alltid ment at Occean er klart best som 4-4-2 spiss.

        Kommentar

        • trigz
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jan 2004
          • 7098

          #5
          1000 % enig med Gilbert her, og når vi i tillegg får bedre bevegelser i rommet mellom forsvar og midtbane, slik vi har hatt i de siste kampene (især mot Bodø/Glimt) får han samtidig det rommet han trenger for å finne läger. Men Sundgot/Occean blir veldig forutsigbare når bevegelsene fra midtbanen ikke sitter. Da blir de lett seende klumpete, treige og ineffektive ut. Løpes det nok rundt dem, er de et kanonpar når de har dagen.
          Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

          Kommentar

          • Röshbærj
            Medlem
            Hoffnarr
            • Sep 2004
            • 57

            #6
            Opprinnelig skrevet av Scorpio
            Også kan GUD Gilbert legge dem kaldt og rolig i krysset med hælen når han føler for det

            Hehehe

            Det her må være ÅRETS sitat!

            Kommentar

            • gutt94
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Mar 2007
              • 3272

              #7
              Trådstarter burde senne dette i et brev til erland johnsen!
              KnutHSolberg

              Kommentar

              • Odinster
                Seniormedlem
                Forumonanist
                • Aug 2008
                • 160

                #8
                Ollie er nok også avhengig passningsfoten til BHR eller en Essediri i form for å kunne nå helt opp på lista. Så får vi se hva Ståle "Grandpa" Stensaas kan bidra med.

                Kommentar

                Working...