Dødballer - og effektivitet

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3208

    Dødballer - og effektivitet

    Etter fem runder har vi, etter VG, følgende statistikk for andel skåringer på dødballer (og i parentes for effektivitet i mål/målsjanser totalt):

    AaFK 71 prosent (og total effektivitet: 44 pst)
    FFK 67 prosent (og t e: 29 pst)
    HamKam 67 prosent (og t e: 19 pst)
    vif 50 prosent (og t e: 33 pst)
    B-Glimt 43 prosent (og t e: 21 pst)
    RBK 43 prosent (og t e: 18 pst)
    Odd 40 prosent (og t e: 18 pst)
    Lyn 38 prosent (og t e: 36 pst)
    LSK 33 prosent (og t e: 27 pst)
    TIL 33 prosent (og t e: 10 pst)
    Start 30 prosent (og t e: 32 pst)
    Brann 25 prosent (og t e: 22 pst)
    Viking 25 prosent (og t e: 42 pst)
    Molde 0 prosent (og t e: 18 pst)

    Heisann, hvem er det som er dødball-lagene ? Ikke akkurat Fugla, nei. Selv om vi gjerne kan skåre mer også der.
    Effektiviteten i mål av sjanser for Fugla bør økes, som mot Odd i går, men er ikke ille, sammenlikna med flere andre. All telling av "sjanser" er selvsagt veldig skjønnsmessig, og det er få kamper og få mål foreløpig, men likevel interessant, synes nå

    gilbert
  • fugla_4_ever
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Dec 2003
    • 467

    #2
    Når det gjelder døballer, har jeg en teori å komme med. Det gjelder posisjonering av spillerene, spesielt på corner.

    Tideliger (2000-2004) har det vært slik at alle spillerene (i LSK) står inntiill keeperen på det andre laget på corner. Det har i mange år gitt god uttelling, men jeg har en litt annen teori på hvordan det bør gjøres. I år er det slik at et par spillere starter fra kanten av sekstenmeteren, mens resten posisjonerer seg rundt keeperen.

    Jeg syntes det er bra at noen starter fra kanten av sekstenmeteren. VIF, og mange andre lag, benytter en metode der alle starter på kanten av seksten. Det er også en metode som fungerer bra. Personlig foretrekker jeg en blanding, slik LSK gjør.

    Jeg er ingen proffesjonell trener, har ingen utdnnelse innen fotball i det hele tatt, men allikavel har jeg en teori om posisjoneringen på corner som jeg mener er genial.

    Jeg mener oppstillingen på corner bør være som den er i dag, der noen står ved keeperen, mens noen starter utenfra. Men, og dette er hele poenget med min teor, jeg mener at de som starter fra sekstenmeteren, bør starte løpet sitt MYE senere enn det de gjør. Omtrent alle de som starter på seksten, på alle lag i Norge, starter for tidelig.

    Alle som starter på seksten (slik man gjør det i dag), starter løpet litt FØR han som slår corneren sparker ballen. Han som slår, gir et tegn (feks ved å løfte en arm i været). Spillerne har på forrhond avtalt forskjellige tegn som gir instrukser for hvor de skal løpe (feks kan èn hånd i været bety at ballen kommer på fremste stolpe). Jeg mener rekkefølgen bør være omvendt. Jeg mener spillerne bør starte ETTER at corneren er slått.

    Hvis dere tar en titt på Gylfi Einarson sine mål på døball i fjor, ser dere det jeg anntyder (TV2 web-TV, LSK-Brann 2-2 er et perfekt eksempel). Gylfi startet alltid ETTER at innlegget ble slått. Han beregnet sitt løp i forrhold til hvor ballen kom. På den måten traff han ofte ballen, som resulterte i mange mål. Gylfi hadde alltid stor fart når han traff ballen, og fordi han ventet så lenge, var det ingen forsvarere som fulgte løpet hans.

    Altså, i stede for at han som slår corneren/døballen, sikter på bestemte plasser der spillerne er, burde han slå ballen inn i feltet, slik at spillerne kan beregne sine løp etter hvor ballen kommer.


    Dette var sikkert litt innviklet, men jeg tror jeg fikk frem poenget mitt..

    Kommentar

    • heidar
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Sep 2004
      • 2127

      #3
      Og som jeg har skrevet tidligere på dette forumet: Jeg mener at vi blir dårligere på dødballer når Koren slår corner og ikke Stoffa!!!! Hvorfor er dette forandra på???
      En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

      Endelig er mørketida over.

      Kommentar

      • fugla_4_ever
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Dec 2003
        • 467

        #4
        Opprinnelig skrevet av heidar
        Og som jeg har skrevet tidligere på dette forumet: Jeg mener at vi blir dårligere på dødballer når Koren slår corner og ikke Stoffa!!!! Hvorfor er dette forandra på???
        Kanskje fordi Uwe syntes Korén slår bedre?

        Kommentar

        • Ketil Cantona
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Feb 2004
          • 6813

          #5
          Trur og håper Uwe har greie på hvem som bør ta cornerne :lol: :roll:

          Kommentar

          Working...