Intervju og målene LSK-Godset:
Nyheter august 2008
Collapse
X
-
-
Intervjuer etter kampen, fra NRK:
"A true champion is the one who falls and rises again. We will rise again."
- NosaKommentar
-
Rogalands Avis (ANB-NTB)
Foto Digitalsport Erland Johnsen - med et nestensmil etter nok en seier.
Lillestrøm friskmeldt
Lillestrøm (ANB-NTB):
Lillestrøm er i ferd med å friskmelde seg selv. 3-1 hjemme mot Strømsgodset var «kanarifuglenes» tredje seier på rad.
Publisert 03.08.2008 - 20:42 Oppdatert 03.08.2008 - 20:48
Lillestrøm begynner å få tilbake troen både på laget og på en plassering høyere opp på tabellen.
Leieavtalen med Lyn for den tidligere rosenborgeren Ståle Stensaas var en umiddelbar suksess. 37-åringen fikk æren av å avslutte scoringene i sin debut for Lillestrøm da han satte inn 3-1 i det 54. minutt med «feil bein» etter at han var blitt glimrende spilt fri av John Anders Bjørkøy.
Tidligere i kampen hadde han lagt et frispark som endte med at Bjørkøy ordnet ledelse for Lillestrøm i det 12. minutt på et skudd fra 16-17 meter.
Kanon fra Bergdølmo
André Bergdølmo, som har mange gode minner fra Åråsen, sørget for balanse med et kanonskudd av et frispark, som gikk inn via LSK-muren før Olivier Occean fastsatte pauseresultatet til 2-1 med en heading etter innlegg fra Khaled Mouelhi.
Lillestrøm dominerte totalt i 2. omgang og spilte ballen mer langs bakken enn laget har gjort tidligere i sesongen.
– Det er dette vi har jobbet med på trening i hele fotballferien, sa trener Erland Johnsen. - Det var litt totalfotball over dette her. Vi må spille mer langs bakken og bruke spissene riktig. Det er derfor vi har dem.
– Jeg har hele tiden hatt tro på at vi skulle få resultater med den nye måten å spille på, men det er tatt litt mer tid enn jeg hadde regnet med, tilføyde Johnsen.
Imponert over Ståle
– Vi skapte hele 13 sjanser og spilte vår beste 2. omgang denne sesongen.
Johnsen var imponert over Stensaas.
– Det er lenge siden han spilte kamp, og det er imponerende at han klarer å prestere det han gjør. Det var kjempebra, sa Johnsen.
Stensaas selv sa at han var lykkelig over at det hadde gått så bra i debuten.
– Jeg fikk ikke spille i Lyn og var i ferd med å miste motivasjonen. Jeg måtte foreta meg noe og da sjansen i Lillestrøm kom, måtte jeg bare slå til, sa Stensaas.
– Laget har fått tilbake selvtilliten og det er moro å spille her.
Stensaas innrømmet at han ikke ofte scorer med høyrebeinet, men det var ikke første gang, sa han.
Jekyll and Hyde
Neste motstander for Lillestrøm er Lyn, hvilket Stensaas mener vil bli litt spesielt, men når kampen er i gang vil han ikke merke at han har skiftet klubb.
Strømsgodset på hjemme- og bortebane er som «dr. Jekyll and mr. Hyde».
– Det sitter i hodet. Vi er klar over det og forsøker å gå ut med høyt press slik vi gjør hjemme. Men vi får det ikke til. Vi tør ikke og blir upresise, sa veteranen Bergdølmo.
Strømsgodset har fortsatt til gode å vinne borte denne sesongen og nå puster Lillestrøm drammenserne i nakken på tabellen. (ANB-NTB)
Kommentar
-
RB
Foto Lien, Kyrre NI MÅL: Olivier Occean scoret på ny mot Godset og er oppe i ni seriemål denne sesongen. FOTO: SCANPIX
Snart toppscorer
ÅRÅSEN:
Med sin niende scoring i eliteserien denne sesongen nærmer Olivier Occean seg toppscorertittelen.
Av Wegard Bakkehaug
Publisert 03.08.2008 - 20:49 Oppdatert 03.08.2008 - 21:09
LSK-spissen nikket inn 2-1-ledelse på Åråsen i første omgang og nærmer seg på Le Mans-klare Thorstein Helstad på toppen av toppscorerlista. Helstad ender på 11 scoringer, mens Occean og Daniel Nannskog nå står med ni pinner hver.
– Det er en idé å bli toppscorer, men for å klare det må jeg jobbe hardt hver eneste dag, sier Occean til rb.no.
Han snakker om situasjonen like før slutt på Åråsen der Magnus Myklebust ble spilt gjennom, men valgte en håpløs mellomting mellom skudd og pasning da Occean ventet foran mål.
– Magnus skulle gitt meg et mål der. Jeg sto jo helt alene. Jeg blir ikke toppscorer uten hjelp, smiler den canadiske spissen, som mener LSK spiller god fotball for tida.
– Vi får resultater. Nå kan vi begynne å se oppover på tabellen. Det er moro å spille i LSK for tida med god variasjon i spillet vårt.
Trener Erland Johnsen smilte bredt i mixed-zone etter LSKs tredje seier på rad. Nå mener han at kanarifuglene kan rette blikket mot øvre halvdel av tabellen.
– Vi skapte 12-13 sjanser, og det er mye. Nå får vi en fin utfordring med flere sterke motstandere de neste kampene. Fortsetter vi med dette spillet er vi friskmeldte, sier Johnsen til rb.no.
Kommentar
-
Fædrelandsvennen
- Spiller gjerne for LSK
Av: Johannes Dobson
Publisert: 03.08.2008 kl. 21:45 , endret: 03.08.2008 kl. 21:46
Staale Stensaas debuterte i den kanarigule drakten som ving og imponerte. ( Foto: Morten Holm - Scanpix )
ÅRÅSEN: Stensaas gikk rett inn på laget og spilte en praktkamp mot Strømsgodset på Åråsen. Kontrakten til veteranen går ut etter inneværende sesong og backen er sulten på nok en sesong, gjerne i svart og gult.
- Jeg spiller gjerne for Lillestrøm og det hadde vært topp med en ny sesong på Åråsen, kommenterte Stensaas etter kampslutt.
Men 37-åringen poengterer at det ikke er opp til han å avgjøre hvorvidt en ny sesong er aktuelt. Formen er det ikke noe i veien med mener Stensaas.
- Det er treneren som må bestemme om en kontrakt er aktuelt. Formen og kroppen er mer enn bra nok.
Uvant rolle
I dagens kamp flyttet trener Erland Johnsen Stensaas opp som ving. En posisjon den tidligere Rosenborgspilleren ikke har noe imot å spille.
- Det er lenge siden sist jeg spilte ving, sist var vel et par kamper for Rosenborg i mesterligaen tror jeg. Men det er gøy å spille ving og det er treneren som tar ut laget, påpekte Stensaas om sin nye rolle.
- Må gjøre Åråsen til et fort igjen
Med sin rutine fra spill både i inn- og utland har Stensaas spilt mot Lillestrøm ved flere anledninger og påpeker at oppgjørene mot Lillestrøm var av de verste å spille. Slik må det bli igjen på Åråsen mener Stensaas.
- I mine dager i Rosenborg var alltid oppgjørene mot Lillestrøm på Åråsen en av de kampene vi fryktet mest. Slik må det bli igjen og vi må gjøre Åråsen til et fort igjen, mener Stensaas.
Etter to seiere på rad hjemme er Lillestrøm i ferd med å gjøre nettopp det. Dagens seier mener Stensaas var av det svært viktige slaget.
- Dette var en viktig seier. De tre seierne vi nå har tatt, har gitt oss et pusterom til bunnstriden.
Kommentar
-
Nettavisen
– Stedet jeg fryktet mest
DRØMMESTART: Ståle Stensaas (t.v.) scoret i debuten for Lillestrøm. Foto: Morten Holm/SCANPIX
Ståle Stensaas fryktet å møte Lillestrøm på Åråsen. Nå håper han å bli en av de fryktede.
Av Ole Jonny Eriksrud Hansen
LILLESTRØM-STRØMSGODSET 3-1:
ÅRÅSEN (Nettavisen): Ståle Stensaas fikk en drømmedebut for Lillestrøm søndag kveld. Den rutinerte trønderen var en av banens mest toneangivende spillere.
I andreomgangen fikk 37-åringen lønn for strevet. John Anders Bjørkøy spilte Stensaas fint igjennom og den tidligere Lyn-spilleren fikk lurt ballen i nettmaskene bak Espen Johnsen i Godset-buret.
– Jeg fikk et fint gjennomspill. At ballen gikk inn i mål var bare «guds løkke», sier Stensaas til Nettavisen etter kampen.
Trønderen, som nesten ikke har vært på banen for Lyn i år, var tydelig glad for at debuten hans på Åråsen gikk så bra. Stensaas innrømmer at han har et litt spesielt forhold til LSKs hjemmebane.
– Som spiller var alltid Åråsen det stedet jeg fryktet mest.
Så langt i år har ikke Åråsen innbydd til å skape frykt hos motstanderne, men Stensaas tror det vil snu.
– Jeg tror vi blir et vanskelig lag å møte fremover, sier Stensaas.
– Pusha på Ståle
Stensaas’ tidligere lagkamerat på Rosenborg, Vidar Riseth, var full av lovord om sin nye lagkamerat. De to har kjent hverandre lenge og omgås også på fritiden.
– Vi er bestekompiser, så jeg var aktiv og pusha på for å få Ståle hit. Vi delte rom både da vi spilte sammen på Rosenborg og på landslaget. Jeg sa det rett til ham at han burde gå til LSK, sier Riseth.
BESTEKOMPISER: Vidar Riseth er strålende fornøyd med å få Ståle Stensaas til LSK. Foto: Stian Lysberg Solum/SCANPIX
– Jeg visste hele tiden hva han sto for og var overbevist om at han passet bra inn her i Lillestrøm. Spillestilen vår gjør det viktig med gode innlegg og dødballer, og dette er Ståle ekspert på. Han har også en fantastisk kondisjon og er den som løper mest av alle i dag, sier Riseth.
Trønderkollegaen ser ingen grunn til at ikke Stensaas kan fortsette på toppnivå i flere år til.
– I fjor synes jeg Ronny Johnsen var den beste midtstopperen i Tippeligaen. Jeg må jo også nevne Roar Strand, som har holdt på i mange år. Sånn sett er det ingen grunn til at ikke Ståle også kan gjøre det samme, sier trønderen.
– Årsbeste i andreomgang
Lillestrøm-trener Erland Johnsen er også meget godt fornøyd med debutanten. Han legger spesielt vekt på den arbeidsinnsatsen Stensaas la ned i løpet av kampen.
– Ståle gjør en kjempeinnsats for oss i dag. Han løper mest av alle på banen. Han er en veldig anvendelig spiller. Jeg kan bruke han både på backen og kanten, sier Johnsen.
Den tidligere stopperkjempen er også svært imponert over måten laget hans står frem på mot Strømsgodset.
– Dette er den beste andreomgangen vi har spilt så langt i år. Vi har virkelig fått inn storformen. Vi klatrer sakte, men sikkert oppover tabellen.
– Vi spiller ballen mye og varierer spillet fint. Vi får også mange gode innlegg fra kant. Dette er noe vi har jobbet mye med på trening og det er fint å få se det i kamp, sier LSK-treneren.
Når det gjelder sesongen videre, mener Johnsen at laget nå mye positivt å bygge på. I neste kamp venter Lyn på Ullevaal.
– Det vi presterer i dag er en god mal for hvordan vi skal jobbe videre. Det er likevel vanskelig å si om vi tar med oss denne formen inn i neste kamp. Lyn er et helt annet lag, slik at det blir en helt annen kamp, sier Johnsen.
Tre strake seirer
Søndagens seier over Strømsgodset var romerikslagets tredje strake seier i Tippeligaen. For første gang denne sesongen har kanarifuglene kontakt med lagene foran seg på tabellen.
De tre poengene i dag skal kraftspissen Oliver Occean ha mye av æren for. Han jobbet utrettelig på topp og skapte mye med sin styrke og fart.
STERK: Olivier Occean var en viktig bidragsyter da LSK vant på Åråsen. Foto: Morten Holm/SCANPIX
Det var imidlertid John Anders Bjørkøy som åpnet festen på Åråsen. Midtbanespilleren har slitt med å finne seg til rette i LSK, men etter 12 minutter sto han riktig plassert etter et Lillestrøm-frispark og dunket ballen i nota fra 17 meters hold.
Det tok imidlertid bare fire minutter før Godset slo tilbake. Mattias Andersson ble felt rett utenfor sekstenmeteren og frisparket ekspederte André Bergdølmo i nettet.
I det 21. minutt var det duket for Occean-show. Canadieren fant først Khaled Mouelhi, som igjen fant spissen inne foran mål. Occean headet ballen nådeløst i kassa til 2-1.
I andreomgangen la altså Stensaas på til 3-1, men det kunne blitt enda flere mål på Åråsen. Hjemmelaget kjørte over et tamt Godset og skapte en rekke store sjanser. Det var bare svake avslutninger som hindret scoring.
På overtid fikk LSK straffe, men Arild Sundgot satte ballen i stanga fra krittmerket. LSK kunne likevel juble for en fortjent seier
Se video mv. her:
Kommentar
-
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=198244
Tre strake for «Fugla»
(LSK-Strømsgodset 3-1) Lillestrøm har fått kontakt med lagene på midten av tabellen etter en fortjent seier mot Strømsgodset.
Av PER OPSAHL
ENDELIG SCORING: John Anders Bjørkøy scoret sitt første mål for Lillestrøm, og blir gratulert av Kahlid Moelhi. Frode Kippe og Vidar Riseth kommer også løpende til. Foto: Scanpix
VG Nett følger:
Etter å ha plukket fattige ni poeng på de 13 første kampene i sesongen, har LSK nå sikret seg like mange poeng på de tre siste oppgjørene. Det har ført laget opp på "trygg" grunn over de to lagene i bunnen, og etter noen forferdelige måneder kan de gule omsider begynne å se oppover tabellen.
Avstanden opp til Vålerenga på 7. plass er nå skrumpet inn til fire poeng, og LSK-trener Erland Johnsen er strålende fornøyd.
Diskutér:«Og det er bare syv poeng til bronsa utrolig nok!»
- Vi spilte en veldig god kamp og skaper 12-13 sjanser, sier han til TV 2.
Tør mer
Han har etter hvert fått tilbake gløden i laget som slet voldsomt under Tom Nordlie.
- Vi er kanskje blitt litt mer uforutsigbare i spillet. Jeg har sagt til spillerne at de må tørre mer, og vi har sett tendensene på trening, forklarer Johnsen.
Søndag fikk laget en flott start da John Anders Bjørkøy hamret ballen lavt i mål fra 17 meter etter 12 minutter. En vakker scoring, og Bjørkøys første i serien for Lillestrøm etter overgangen fra Fredrikstad.
Men bare fire minutter senere utlignet André Bergdølmo på et frispark som gikk via en forsvarer og tverrliggeren.
Det tok seks minutter før vertene igjen var i føringen. Olivier Occean har scoret ett mål i snitt de siste seks seriekampene, og opprettholdt den statistikken i dag. Han headet et overlegg fra Khalid Mouelhi i mål bak Espen Johnsen og sørget for 2-1-ledelse.
- Jeg og laget er inne i en god periode og jeg kommer til mange sjanser. Det har vært en mental endring for oss - vi har vært positive og jobbet godt på trening, forklarer Occean til TV 2.
Spissen står nå bokført med ni seriemål - like mange som Daniel Nannskog.
Scoret i debuten
Strømsgodset spilte tafatt og hadde ikke særlig tyngde fremover på banen. Occean var farlig frempå ved et par anledninger før debutant Ståle Stensaas økte ledelsen. Han fikk sjansen fra start som venstre kantspiller på midtbanen, og takket for tilliten ved å score med høyrebeinet.
Etter å ha blitt spilt igjennom inne i feltet, sendte Stensaas av gårde en ikke spesielt god avslutning. Ballen snek seg mellom bena til Espen Johnsen og trillet i mål. Da viste klokka 57 spilte minutter.
David Nielsen kunne redusert bare minutter senere, men headet i tverrliggeren. Nærmere scoring kom ikke Strømsgodset.
Lillestrøm på sin side hadde en gylden mulighet til å øke ledelsen, men Arild Sundgot skjøt et straffespark i stolpen etter selv å ha blitt felt på overtid.
Uten borteseier
Strømsgodset står fortsatt uten seier på bortebane i serien denne sesongen, og trener Ronny Deila varsler en skikkelig alvorsprat med spillerne.
- Vi må røske opp i dette. Nå har vi spilt to bortekamper på rad der det ikke har vært noen sprut eller vilje. Det er mange svake enkeltprestasjoner, sier han til TV 2.
Førstkommende onsdag spiller Strømsgodset hjemme mot Viking i cupen, og neste helg kommer Brann på besøk til Drammen.Kommentar
-
RB
AVGJØRELSEN: Her skyter Ståle Stensaas mellom beina til Espen Johnsen og seg selv inn i Kanari-Fansens hjerter. FOTO: RAYMOND BAKKEN
Gamlehjemmet i levende live
ÅRÅSEN:
(LSK – Strømsgodset 3-1). Med Ståle Stensaas på laget bikket gjennomsnittsalderen i LSK 30, men de gamle er ikke bare eldst – i går var de også best.
Av Espen Solbakken
Publisert 04.08.2008 - 06:30 Oppdatert 04.08.2008 - 08:15
Lillestrøm har flere oldboysspillere enn noe annet tippeligalag, men den eldste av dem alle, Ståle Stensaas, kan vise seg å bli forskjellen på nedrykkskamp og en roligere høst.
Ifølge 37-åringen er det ikke noe hokuspokus bak kunsten å få et langt fotball-liv.
– Jeg tror ikke du finner så mange i Norge som er mer nøye enn meg med ting som restitusjon, kosthold og søvn. Derfor forsvinner jeg heller ikke ut på byen for å feire denne seieren, sa Stensaas da han avrundet en rekordlang intervjusekvens med å dele debutopplevelsen med Romerikes Blad.
– En time med dere i pressen er ikke optimalt med tanke på hva jeg nettopp sa om restitusjon, så nå er jeg vel helt ødelagt i morgen, fleipet Stensaas som påpasselig sto og tøyde ut slitne muskler mens spørsmålene strømmet på.
Gjorde alt
I LSK ser han nå en gyllen mulighet for å forlenge karrieren i enda en sesong. Stensaas kom til en klubb med utsatt tabellposisjon, men selv følte han ikke noe ekstra press av den grunn. Etter snart 20 år med toppfotball føler han ikke at han har noe å bevise personlig lenger.
– Det eneste jeg var litt usikker på før kampen var hvordan jeg ville løse kantrollen. Jeg er blitt drillet der den siste uka, men jeg tror ikke det har skjedd oftere enn i et par mesterligakamper at jeg har spilt flanke. Og så vidt jeg husker var ikke det de helt store opplevelsene, sa Stensaas.
Men i går snuste han på bestemannsprisen. Mange gode dødballer, en stor løpskraft opp og ned venstresida og avgjørende scoring var det store bidraget til LSKs tredje seier på rad.
– Lillestrøm har slitt i år, men det kan ikke bare være Tom Nordlies og den tøffe treningens skyld. Spillerne har nok også underprestert, og etter hvert gikk det sikkert til hodene på dem. For her er det mange gode spillere, fastslo Stensaas allerede etter en liten uke i klubben.
Trener Erland Johnsen ser ikke så nøye på fødselsattester og er ikke bekymret for at snittalderen fyker i taket for hver nye signering.
– Jeg tror vi har vært kjempeheldige med denne låneavtalen. Ståle er en positiv type som har bidratt med mye allerede.
Sikker Riseth
Vidar Riseth var den eneste veteranen som ikke sto hele distansen i går, men det var ikke på grunn av alderen eller manglende ork. Han har en betennelse i akillessenen som trolig holder ham ute i neste seriekamp.
Men om han tviler på egen helse, var han klar fra første dag på signeringen av Stensaas.
– Jeg visste det var et kupp å hente Ståle. Mange har vært skeptiske til alderen, men han er så gjennomtrent at det ikke er noe problem. Du så jo hvordan han og Steinar Pedersen løp opp og ned venstresida, sa Riseth, som mener rutinen har vært viktig for LSK i en vanskelig sesong.
– Det er mange på laget som har opplevd nedturer før. Da blir det viktig at vi står opp og ikke vingler i troen. Ute på banen jobber vi hardt videre, og utenfor unngår vi å stresse selv om det kommer et tap eller to.
– Dessuten kjenner vi kroppene våre godt. Og med Erland Johnsen får vi også styre belastningen selv, sa Riseth.
Det var nesten så publikum kløp seg i armen da Stensaas løp gjennom Godset-forsvaret og avsluttet med høyre (!) til 3-1 på pasning fra Bjørkøy.
– Jeg skjønner at folk fleiper med snittalderen vår, men da får vi heller peke nese til dem når vi vinner. Laget vinner og Ståle scorer, det må da være en optimal debut, sa John Anders Bjørkøy, som også åpnet målkontoen i går.
Underholdende
LSK har fått en fin vane etter hvert i sommer med å score først. At det var John Anders Bjørkøy som gjorde det var overraskende. For ikke siden Vidar Riseth scoret borte mot Stabæk på overtid den 6. april, har en annen spiller enn firmaet Occean/Sundgot puttet i serien for LSK.
Da var det mer logisk hvem som sendte kanarifuglene foran for andre gang; Occeans 9. mål for året var samtidig hans 50. i Tippeligaen for Odd og LSK til sammen. Med kanadierens scoring glemte nok også Kanari-Fansen at det var upopulære Bergdølmo som utlignet til 1-1 rett før.
Uttellingen kunne ikke fortsette på samme måten, men det som var 2-1 i en underholdende 1. omgang, kunne like gjerne vært 4-2.
I 2. omgang skapte Lillestrøm langt flere sjanser enn til Ståle Stensaas' mål, blant annet misset Arild Sundgot et straffespark på overtid.
– Er dere endelig friskmeldt nå, Erland Johnsen?
– Fortsetter vi å spille slik, er vi friskmeldt. Vi kan fremdeles gå på en smell, men vi er stabile på et høyere nivå. Det mest gledelige er hva vi presterer offensivt, oppsummerte Johnsen
Kommentar
-
RB: Børsen LSK-Godset
LSK – Strømsgodset 3-1 (2-1)
Åråsen.
Mål: 1-0 (12) John Anders Bjørkøy, 1-1 (16) André Bergdølmo, 2-1 (22) Olivier Occean (Khaled Mouelhi), 3-1 (57) Ståle Stensaas (John Anders Bjørkøy).
Gult kort: Pål Steffen Andresen, LSK, Komlan Amewou, Joel Riddez, Strømsgodset.
Målsjanser: LSK 10, Strømsgodset 5.
Cornere: LSK 8, Strømsgodset 1.
Tilskuere: 7.884.
Dagens kanarifugl: Olivier Occean.
Stadionstemning: 8
Kampkarakter: 6
LARS IVAR MOLDSKRED 5
Totalt utmanøvrert og uten skyld da ballen skiftet retning opp i nettaket på 1-1. Spilte på litt for små marginer da han kom ut i feltet, men han kom unna med det. LSK jakter en ny keeper, men foreløpig gjør Moldskred jobben godt på et vinnende lag.
PÅL STEFFEN ANDRESEN 4
Strategisk plassert på samme side som hurtige Andersson. Fryktelig minutt da han først fikk sitt tredje gule og deretter var borti Bergdølmos frispark som ga 1-1. Virket som han brukte litt tid på å komme inn i matchen. Må stå over mot Lyn.
VIDAR RISETH 4
Tilbake i midtforsvaret etter karantene. Styrer like mye som kaptein Kippe bak der og går foran med verbal og fysisk tilstedeværelse. Skadet på treningen lørdag og haltet også før og etter pause i går. Holdt bare i åtte minutter av 2. omgang på grunn av skaden.
FRODE KIPPE 6
Noe passiv i innledningen da han slapp tøffingen Nielsen inn på målsida av seg. Nådeløs i duellene med bedre timing og ingen takler som Kippe når han treffer ballen. Krydret også med et par smørpasninger over 40-50 meter.
STEINAR PEDERSEN 6
Har fått en ny "konkurrent" i Stensaas. I går kombinerte de to aldrende og kloke fotballherrene fint på venstresida. Veldig god kontroll på både Nystrøm og Ohr. Viktig brikke på defensive dødballer. Hadde også ork til å stå kampen helt ut.
SIMEN BRENNE 4
Allsidig som kan spille overalt på midten, i går til høyre. Aller best er han når han kommer førende bakfra på dype løp. Kunne tatt seg bedre tid og spilt oftere på andrebevegelsen. En kamp på det jevne med for stor unøyaktighet med innleggene. Byttet ut.
KHALED MOUELHI 6
Fant flere ganger masse rom ute til høyre på midtbanen, og det var derfra han prikket inn sin målgivende til Occean. I perioder drivende god sentralt der han oftere enn før satte fart framover med ballen. Internasjonalt snitt i ballføringen i går.
JOHN ANDERS BJØRKØY 7
I åpenbart bedre form fysisk og psykisk de siste ukene, og i går kom også den forløsende første scoringen. Kanskje den som har fått mest ut av trener- og formasjonsbyttet. Fantastisk pasning til Stensaas forut for 3-1 og løp mye.
STÅLE STENSAAS 7
Kastet rett inn på laget, debuterte som venstre kant. Nesten alle dødballene før pause skapte farligheter og klabb og babb. Var også tett oppi og vant mange dueller langs bakken. Kanon-debuten ble kronet med en scoring, ulogisk nok med høyrebeinet.
ARILD SUNDGOT 4
Åpnet litt passivt uten den rette touchen på ballen og timingen på løpene. Kom seg i scoringsposisjoner også han, men manglet det siste foran kassa. Det ble litt halvveis og ubestemt over Arild mot Godset. Straffebom på overtid trakk ikke opp.
OLIVIER OCCEAN 7 BB
Kjemper plutselig om toppscorertittelen i Norge, og statistikken ble enda penere da han stanget inn 2-1 kraftfullt. Var sterk med mann i ryggen og har knapt nok vært skarpere i LSK-trøya enn han er akkurat nå. Ble sliten mot slutten.
SUM 11 MANN: 60
INNBYTTERE:
EIRIK BERTHEUSSEN 5
(37 min. for Riseth).
Har aldri sviktet når han er blitt byttet inn. Med Andresen definitivt ute og kanskje Riseth ligger det an til startplass neste helg. Det er fortjent for en tro tjener som "Biffen". Duellsterk og uredd type.
MAGNUS MYKLEBUST
(11 min. for Brenne).
Burde scoret alene med Johnsen, eller i det minste servert Occean 4-1.
DAN FELLUS
(1 min. for Occean).
SUM 12 MANN: 65
DOMMER:
BRAGE SANDMOEN 5
Lav list på kortene ga tre gule umiddelbart, alle kunne vært unngått. Roet seg klokelig ned etter den tidlige flagringen.
ANALYSEN
LSK hadde for første gang i år sjansen til å ta sin tredje strake seier på rad, det ville i så fall bringe laget ut av den verste nedrykningsfaren. Men som alltid måtte trenerne endre på laget på grunn av karantener og skader. Det er tydelig at LSK har kommet i flytsonen nå, for selv om Strømsgodset skapte nesten like mye som LSK før pause, var det hjemmelaget som kom i føringen to ganger. Stensaas viste seg som en god signing umiddelbart. Trønderen ga Åråsen-publikummet en herlig debut, og samtidig bekreftet både Occean og Bjørkøy den fine formen de har vist siden trenden snudde hjemme mot Glimt for to uker siden. LSK var litt rufsete bakover, men skapte mer enn nok til å vinne kampen komfortabelt. Morsomt å se at laget endelig slipper seg løs i angrep og er kreative og sjanseskapende. Mot slutten kunne man scoret enda flere, men ble for slitne eller lite sultne på overgangene. Nå kan man se oppover på tabellen igjen, der flere lag er innenfor rekkevidde. Ja, til og med VIF...
Vurdert av Espen Solbakken
Kommentar
-
Dagbladet
LYKKELIGERE TIDER: Selvtilliten er på vei tilbake på Åråsen, og endelig er det smil å se blant de gule. I går fikk Strømsgodset smake på det «nye» LSK er i ferd med å koke opp. Foto: MORTEN HOLM/SCANPIX
- Vi hadde en langsiktig plan
Gleden og latteren tilbake i «nye» LSK.
EIVIND HAUGEN
eah@dagbladet.no
Lillestrøm tok sin tredje seier på rad etter å ha overvalset et bortesvakt Strømsgodset i går ettermiddag.
Det hjemmelaget som gikk på banen mot Strømsgodset er et helt annet lag en det som ble nedslaktet i Fredrikstad og ble ydmyket hjemme mot erkerivalene fra hovedstaden for noen uker siden.
- Vi har hatt en langsiktig plan og det har tatt sin tid før vi fikk ting til å sitte, sier Erland Johnsen i presseområdet etter kampen.
- Først fikk vi ikke se resultatene, men vi har måttet endre hele spillestilen og bygge opp en ny. Fra en streng 4-3-3 til en friere 4-4-2 hvor spillerne har fått mye mer frihet til å gjøre hva de vil, forklarer Johnsen.
- Vi skal spille som i dag. I dag tør vi å spille. Vi vil ha den variasjonen i spillet.
Ny midtbane
Lillestrøms nye spillestil viser seg tydelig ute på banen og en ser det kanskje spesielt på midtbanen.
Simen Brenne løper rundt og sprer pasninger. Det samme gjør Khaled Mouelhi, mens John Anders Bjørkøy - som hadde en vanskelig start på LSK-karrieren - er ankeret og spillefordeleren.
Mot Godset fikk Fugla en ny dimensjon i form av en rutinert Ståle Stensaas. Veteranen, som aldri trodde han kom til å spille for Lillestrøm, var overalt på venstresiden og kronet det hele med en vakker scoring alene med Espen Johnsen.
- Det er sikkert fem år siden jeg spilte ving sist. Det var gøy at det gikk så bra, sier Stensaas etter kampen.
Erland Johnsen var også storfornøyd med å ha 37-åringen på plass.
- Jeg måtte godsnakke og bruke litt gamle relasjoner for å få han hit, sier Johnsen.
Arbeidsmoral
Lillestrøm toppet fjorårets kortstatistikker og fikk fort stempelet som slemme gutter. Stempelet har under ny ledelse vasket bort, men aggressiviteten og arbeidsmoralen er fortsatt en sentral del av Lillestrøms spillestil, skal vi tro John Anders Bjørkøy.
- I Lillestrøm skal man jobbe knallhardt og være aggressiv, sier Bjørkøy.
- Vi har fått tilbake litt av gleden og avstanden i laget. Det er gledelig å se at vi spiller bedre.
Marius Johnsen spretter plutselig frem og med stjålet presseblokk i hånden prøver venstrebacken seg i en ny rolle til Bjørkøys og journalistenes store fornøyelse.
Det oppsummerer kanskje også LSK-oppturen: gleden og latteren er tilbake på Åråsen.
Kommentar
-
NRK Sport
LSK ikke friskmeldt
Til tross for at Lillestrøm står med tre strake seiere mener Vidar Riseth at klubben ikke kan friskmeldes.
Lars Mørch Aaen lars.morch.aaen@nrk.no
Øystein Ingdahl oystein.ingdahl@nrk.no
Publisert i dag 08:43.
I går tok kanarifuglene tre viktige poeng da de slo Strømsgodset, men fortsatt har de mer å gå på mener fotballveteranen.
- Vi har en del å jobbe med fortsatt selv om vi spiller bra akkurat nå. Vi skal holde i 90. minutter, og vi er på god vei, men i perioder faller vi litt ut, sier Riseth til NRK.
Ni poeng på de siste tre kampene gjør at Lillestrøm kan legge vårkrisen bak seg og se oppover på tabellen. Trener Erland Johnsen mener spillerne har mer overskudd og at de tar mer ansvar.
- De siste fire ukene har vi hatt veldig gode treninger. Spillerne bygger på seg selvtillit gjennom seiere og det gir forhåpentligvis enda flere seiere, sier Johnsen.
Nykommeren tror på en solid høst
Ståle Stensaas debuterte for Lillestrøm med scoring i går. 37-åringen som er utlånt fra Lyn, tror på en solid høst.
- Det har løsnet i det siste. Jeg ser potensiale i denne spiller-gruppen, så det blir nok mange seiere fremover, sier Stensaas til NRK.
Kommentar
-
Fredriksstad Blad
Fredriksstad Blad kjenner til at Simen Brenne figurerer på en fersk, intern jaktliste i FFK. Simen ønsker ikke å si noe om hvorvidt han er i samtaler med FFK:
Kommentar
-
Fjørtoft bremser LSK-festen
- Vi feirer ikke med champagne og bløtkake
(VG Nett) Lillestrøms manager Jan Åge Fjørtoft nekter å ta av for at klubben har tatt et steg vekk fra bunnen.
Av MAGNUS ISAKSEN LINE
BETENKT: Jan Åge Fjørtoft dropper feiringen etter Lillestrøms tredje strake seier. Foto: Scanpix[
LSK tok i går sin tredje seier på rad med 3-1 over Strømsgodset. Romerrike-klubben fikk dermed et lite pusterom ned til Aalesund og HamKam i bunnen - og kontakt med lagene midt på tabellen.
Manager Jan Åge Fjørtoft er imidlertid klar på at gultrøyene ikke er i nærheten av målsettingen før sesongen - nemlig å kjempe i toppen.
Ingen feiring
- Det er et varsku at vi ikke er der vi burde vært, for vi har ikke oppnådd noen ting ennå, men vi er inne i en fin trend, sier Fjørtoft til VG Nett.
VG Nett-leser om LSK:
«Dere er godt i gang med å berge stumpene av årets sesong og legge et godt grunnlag for neste, men sannsynligvis ikke noe mer.»
Diskutér her!
Manageren forteller at stemningen på LSK-treningen mandag naturlig nok var bedre enn det den har vært dagen derpå mange ganger tidligere i sesongen.
- Mandager der vi vinner er litt annerledes enn når vi taper, men LSK er tredje sist i eliteserien, så vi feirer ikke med champagne og bløtkake, sier han.
- Vi vet at vi er langt fra i mål: Vi trenger flere poeng for å være sikre på å holde oss i eliteserien. Det er noe spillerne må løse. I tillegg må vi i ledelsen prøve å legge til rette for det, fortsetter han.
- Har dere satt inn noen form for ekstraordinære tiltak i det siste siden dere nå har tre seiere på rad?
Vi har vel fått en ny måte å tenke på, svarer manageren, uten at han vil utdype det.
- Gamblet ikke med Stensaas
Siste tilvekst i klubben, Ståle Stensaas, fikk sjansen fra start på Lillestrøms venstre midtbane i går og takket for tilliten med nettsus og ved å framstå som en av banens beste.
Fjørtoft avviser at han gamblet ved å leie inn den 37 år gamle veteranen, som ikke hadde startet en kamp siden april.
- Du gambler iallfall ikke med en 37-åring med lang erfaring som Ståle, du gambler med de uten erfaring, sier manageren.
- Hvor lenge tror du han kan spille i eliteserien. Han er jo 37 år?
- Det har jeg ingen formening om. Jeg håper han holder iallfall ti kamper til, avslutter Jan Åge Fjørtoft.
(VG NETT 04.08.08 kl. 15:00, sist oppdatert 04.08.08 kl. 15:12)Hilsen Anders
Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namnKommentar
-
RB
SPILLER FOR LSK: Brenne selv vil ikke kommentere saken, men manager Jan-Åge Fjørtoft avviser at han er til salgs. FOTO: GEIR EGIL SKOG
Avviser Brenne-salg
ÅRÅSEN:
Jan-Åge Fjørtoft avviser at Simen Brenne (bildet) er på vei til Fredrikstad.
Av Morten Svesengen
Publisert 04.08.2008 - 19:13 Oppdatert 04.08.2008 - 19:15
Fredriksstad Blad spekulerte mandag i at Fredrikstad skal være interessert i å hente Simen Brenne hjem til plankebyen.
Vil ikke spekulere
På Åråsen ønsker man ikke å bidra til ytterligere spekulasjoner.
– Simen Brenne er LSK-spiller. Utover det har jeg ingen kommentarer, sier LSK-manager Jan Åge Fjørtoft.
Brenne selv ønsket overfor Fredriksstad Blad heller ikke å snakke om en mulig retur til gamleklubben.
– Jeg har egentlig ikke lyst til å kommentere dette. Det blir feil, sier Brenne.
– Noe kan skje
Jan Åge Fjørtoft utelukker ikke at det kan skje noe på overgangsfronten – både ut og inn – før overgangsvinduet stenger.
– Vi vurderer ut fra de rammene vi har. Ståle Stensaas var en spiller som passet inn våre rammer, og dukker det opp flere som gjør det kan det bli aktuelt med flere spillere inn. Når det gjelder spillere ut dreier det seg eventuelt om utleie. Og der har vi en løpende vurdering, sier Fjørtoft.
LSK-manageren reiste i går til Tyskland for å bistå Bjørn Helge Riise i et forsøk på å bli skadefri slik at han kan få med seg siste del av sesongen 2008.
Kommentar
-
RB: LSK-magasinet
Møt Olivier Occean og Ståle Stensaas, se Keeper-Otto vinne veddemålet sitt, og at Pål Steffen Andresen blir utfordret av en 8. divisjonsspiller:
LSK-magasinet: http://www.rb.no/lsk-magasinet/Kommentar
-
lsk.no
LSK-TV med jubelscener etter gårsdagens seier mot Godset:
Kommentar
-
Info om tur til København
Les mer om opplegget rundt FCK-LSK torsdag 14.8
Skrevet av Kanari-Fansen Lillestrøm
KFLs 2 turopplegg til København:
1.Båt
Båt ned fra Oslo til København med DFTS. Avreise onsdag 13.8 kl 1700. Her møter man på kaia i Oslo og blir møtt av en turvert fra KFL med båtbillettene. Ankomst København 14.8 kl 0900. Gratis shuttle fra DFDS til sentrum. Pris kr 490 pr pers I 2 eller 4mannslugarer. Hør med kontaktpersoner om fordeling lugarer.
Buss tilbake fra Parken til Lillestrøm kr 500 pr pers.
Viktig dette betales til:
Kanari-Fansen Lillestrøm
Postboks 215
2001 Lillestrøm
Konto : 6201 054 1897
Og merkes med:
Danmarkstur kun båt 490,-
Danmarkstur kun buss tilbake 500,-
eller
Danmarkstur båt ned buss tilbake 990;-
NB. Båtturen må betales innen lørdag 9.8. Vær rask, begrensa med plasser.
2.Buss tur/retur København
Avreise kl 0700 fra Alex Kjellandsgt. Pris kr 600,- Retur fra Parken rett etter kampen. Bussbilletter kjøpes på shopen onsdag 6.8.
I Køben samles vi som alltid på Hviids Vinstue på Kongens Nytorv.
Kampbilletter kjøpes i Parken. FCK – LSK starter kl 20:00. Vi kommer tilbake til hvor vi skal stå, innganger osv..
Kontaktpersoner
Jan Jensen 41020689
Arild Myklebust 97531931
Petter Ødemark 95222216
Fugla skal til Europa!Petter Ø - Kreativ Kanaris
http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401Kommentar
-
Rundens lag, VG-papir
Lie, Høiland-Piiroja-Pereira-Andresen, Bjørkøy-Annan-Mouelhi-Stensaas, Moldskred-MunozKommentar
Kommentar