Tre ting jeg ikke liker ved måten LSK ansetter trenere på

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • BennyLem
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2005
    • 2902

    Tre ting jeg ikke liker ved måten LSK ansetter trenere på

    Sorry, må nok en gang være litt kritisk her. Dette har forøvrig ingenting med Henning Berg å gjøre, så det må ikke tolkes som kritikk mot han.

    Jeg er kritisk til tre ting ved trenerkontrakten og ansettelsesprosess:

    1. Oppstart - 1. januar (kilde: RB) er alt for sent. Oppstart burde vært dagen etter siste seriekamp for Lyn. Bedre for Lyn, og bedre for oss. Vi trenger massiv opprydding i stall og støtteapparat, og nye folk må hentes inn. 1. januar er det brått ikke lenge igjen til seriestart.

    2. 5 års-kontrakt - Alt for lenge. Sett heller 3+2 eller 2+2 med klare prestsjonskriterier. Kan bli vanvittig dyrt dette her hvis ting skjærer seg tidlig på.

    3. Mangel på prøvetid - I de fleste jobber har man prøvetid. Gjerne 6 mnd. Jeg synes det er soleklart at trenere også burde ha prøvetid. Hvis Berg viser seg å være en Uday-kloning er det greit å ha en utgangsstrategi som ikke ruinerer oss.
    Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal
  • Ted Nugent
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • May 2004
    • 851

    #2
    Naar det gjelder starttidspunktet kan jo en forklaring vaere at Berg har en kontrakt ut aaret med Lyn, og at vi dermed slipper en del kluss med aa kjope han ut av kontrakten osv. Tipper han ikke ligger bare hjemme og sloever etter sesongslutt, han kommer nok til aa jobbe litt kan jeg tenke meg.

    Enig at en 5-aarskontrakt hores lenge ut, men det kan jo ligge diverse klauseler inni der som gjoer at det ikke blir umenneskelig dyrt aa sparke han dersom det skulle gaa til helvete. (Maatte gud forby).

    Provetid - ja hadde sikkert vaert fint, men er jo ogsaa nedside her. Hadde vaert kjipt om vi laa paa tabelltopp I juni, saa sier Berg opp og begynner i Brondby to uker senere...

    Kommentar

    • vermu
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Aug 2008
      • 1729

      #3
      Opprinnelig skrevet av BennyLem
      Sorry, må nok en gang være litt kritisk her. Dette har forøvrig ingenting med Henning Berg å gjøre, så det må ikke tolkes som kritikk mot han.

      Jeg er kritisk til tre ting ved trenerkontrakten og ansettelsesprosess:

      1. Oppstart - 1. januar (kilde: RB) er alt for sent. Oppstart burde vært dagen etter siste seriekamp for Lyn. Bedre for Lyn, og bedre for oss. Vi trenger massiv opprydding i stall og støtteapparat, og nye folk må hentes inn. 1. januar er det brått ikke lenge igjen til seriestart.

      2. 5 års-kontrakt - Alt for lenge. Sett heller 3+2 eller 2+2 med klare prestsjonskriterier. Kan bli vanvittig dyrt dette her hvis ting skjærer seg tidlig på.

      3. Mangel på prøvetid - I de fleste jobber har man prøvetid. Gjerne 6 mnd. Jeg synes det er soleklart at trenere også burde ha prøvetid. Hvis Berg viser seg å være en Uday-kloning er det greit å ha en utgangsstrategi som ikke ruinerer oss.
      1. Sannsynligvis har Henning Berg kontrakt med Lyn fram til 31.12.08.
      Derfor kontraktsstarten 1.1.09.

      Lyn satser på Royale League og vil nødig slippe Berg før tida, hvis de kvalifiserer seg der.
      Så fort Lyn ikke spiller obligatoriske kamper så vil sikkert Berg være klar for Åråsen. Lyn har ikke lenger bruk for han da!
      Derfor er nok kontraktsstarten bare en formalitet.

      Kommentar

      • KimFL
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Nov 2003
        • 1410

        #4
        Opprinnelig skrevet av BennyLem
        Sorry, må nok en gang være litt kritisk her. Dette har forøvrig ingenting med Henning Berg å gjøre, så det må ikke tolkes som kritikk mot han.

        Jeg er kritisk til tre ting ved trenerkontrakten og ansettelsesprosess:

        1. Oppstart - 1. januar (kilde: RB) er alt for sent. Oppstart burde vært dagen etter siste seriekamp for Lyn. Bedre for Lyn, og bedre for oss. Vi trenger massiv opprydding i stall og støtteapparat, og nye folk må hentes inn. 1. januar er det brått ikke lenge igjen til seriestart.

        2. 5 års-kontrakt - Alt for lenge. Sett heller 3+2 eller 2+2 med klare prestsjonskriterier. Kan bli vanvittig dyrt dette her hvis ting skjærer seg tidlig på.

        3. Mangel på prøvetid - I de fleste jobber har man prøvetid. Gjerne 6 mnd. Jeg synes det er soleklart at trenere også burde ha prøvetid. Hvis Berg viser seg å være en Uday-kloning er det greit å ha en utgangsstrategi som ikke ruinerer oss.
        1. Tildels enig. Det optimale hadde selvfølgelig vært at Berg hadde starta den nye jobben umiddelbart etter siste Lyn-kamp i 2008, men som sagt, det kan jo hende at de kommer seg til RL, og da er det vel uaktuelt, sånn i utgangspunktet, å slippe trenern før kontrakta går ut. Men nå skal jo Lyn ha en ny trener og, da. Og det er sikkert like gunstig for dem, at vedkommende starter så tidlig som mulig, så man skal ikke se bort ifra at Berg kommer tidligere enn annonsert.

        2. Ikke enig. Det er bra at klubben tenker langsiktig nå, og ikke bare kortsiktig suksess. Slik laget er nå, kommer det uansett å ta tid før vi blir et skikkelig stabilt topplag igjen. Og skulle det gå dritt, så får man heller ta den kostnaden det eventuelt blir.

        3. Heller ikke enig, men kanskje ikke helt uenig heller. Ingen andre klubber opererer med 'prøvetid', ihvertfall ikke for trenere som har vært i gamet noen år, og det er nok lite aktuelt at det skjer med det første. Det er nok ingen dum idé, men det kan bli vanskelig å ansette trenere, hvis prøvetid blir et kriterium.

        Alt i alt virker det som om klubben nå har gjort en skikkelig jobb, i motsetning til da Rösler fikk fyken, og Nordlie ble ansatt. Dette har det nok vært jobbet med en god stund.

        Men om Henning Berg er den rette for LSK? Vel, garantier finnes vel ikke i fotball, uansett hva trenern heter. Men jeg både trur og håper, at LSK har gjort et bra valg.


        KimFL

        Kommentar

        • MortenA
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2007
          • 3438

          #5
          1. Startdatoen har som nevnt ovenfor med HB's Lyn-kontrakt, og er ikke et stort problem i mine øyne. Om nødvendig kan Henning gi instrukser som hjelpetrenere iverksetter.

          2. Er enig i at en 5-års kontrakt er lenge, spesielt etter at vi måtte løse Tom ifra sin. Lange kontrakter er et tve-egget sverd, og kun fremtiden vil vise om det var et lurt valg.

          3. Skulle gjerne sett prøvetider i fotball og, men slik markedet virker i dag er det kun assistent-trenere som overtar ansvaret som har noe som ligner dette. Ser man i tillegg på eksempler som Tørum's tid i RBK, så fungerte han bra på kort sikt, men ble sparket sesongen etter. Det er sikkert flere eksempler, men jeg kommer ikke på noen i farta.
          Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

          Kommentar

          • HanseFrank
            Seniormedlem
            Forumonanist
            • Mar 2004
            • 221

            #6
            1) Det går jo på at han ikke kan arbeid to steder parallelt. Men jeg tviler på at Lyn vil beholde han utover obligatoriske kamper - hva skulle det være godt for?

            2) LSK har siden sparkingen av Even Pellerud ennå ikke vært i noen vistesak i forhold til oppsigelser, da det på forhånd er kontraktsfestet en kompensasjon for både spiller og trener, samt et vindu for oppsigelse. Dette var tilfellet med Arne, og jeg kan ikke tenke meg at det er noe man har gått bort fra i senere kotnrakter. Jeg regner også Henning Berg som en type som har ambisjoner utover Norges grenser, så da er det nok også ganske sikkert satt en pris på hans hode, om han selv vil si opp kontrakten i et vindu, og forlate Åråsen.

            3) Dersom du vil velge fra nederste hylle, er nok det en god idé. Som MortenA er inne på, fungerer jo et slags opprykk internt, som en prøvetid. Men de fleste på prøvetid, som senere har blitt ansatt, har måttet gå ganske kjapt. Sture Fladmark, Petter Myhre, Knut Tørum, Ola By Rise osv.

            Det er en helt ny diskusjon, men jeg i de tilfellene det har skjedd, har det nesten alltid vært en sterk spillergruppe som har fått et løft med en veiking ved roret (spillergruppen ahr da presset ut opprinnelig hovedtrener), men veikinger gir ikke resultater over tid....
            HanseFrank
            - på den andre siden...

            Kommentar

            • BennyLem
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Aug 2005
              • 2902

              #7
              Saken er klar. Henning Berg må inn ASAP. Best for Lyn, og ikke minst best for oss!

              Erland Johnsen er ikke kapabel til å trene Unified en gang.

              Se på:

              * det støle, forutsigbare laget han setter opp
              * Brenne på ving
              * byttene han foretar seg (Myklebust)
              * byttene han ikke foretar seg (Fallos)
              * Den totalt fraværende innhentingen av nye spillere, og da spesielt en venstreving

              Faan. Jeg er pissredd Adecco. Erland vekk ASAP!
              Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

              Kommentar

              • Folke
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jun 2008
                • 5955

                #8
                Opprinnelig skrevet av BennyLem
                Saken er klar. Henning Berg må inn ASAP. Best for Lyn, og ikke minst best for oss!

                Erland Johnsen er ikke kapabel til å trene Unified en gang.

                Se på:

                * det støle, forutsigbare laget han setter opp
                * Brenne på ving
                * byttene han foretar seg (Myklebust)
                * byttene han ikke foretar seg (Fallos)
                * Den totalt fraværende innhentingen av nye spillere, og da spesielt en venstreving

                Faan. Jeg er pissredd Adecco. Erland vekk ASAP!
                Tror neppe vi rykker ned, men det hadde hvert greit å komme seg ut av "krisa" med hevet hodet.. Å bruke spillerne på plasser de ikke behersker er ikke bra hverken for laget eller spilleren. Få Brenne inn sentralt!
                Å bruke Espen Søgård som back gir vel heller ikke stjerne i boka..

                Kommentar

                • Careca

                  #9
                  Jeg er skeptisk til effekten dette får på LSKs resultater under Erland Johnsens regime utover høsten. Vi har sett en klar forbedring gjennom sommeren, men jeg frykter nå at tegnene forsvinner som dugg for solen. Faren for Adecco-tilværelse neste år er overhengende. Siste kamp i Aalesund kan fort sende oss ut i mørket. Om en tilværelse i Adeccoligaen kan karakteriseres som en dystopi, er et annet spørsmål. Kanskje vi trenger en periode nede for å gjenoppbygge LSK.

                  Kommentar

                  • BennyLem
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Aug 2005
                    • 2902

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av Careca
                    Jeg er skeptisk til effekten dette får på LSKs resultater under Erland Johnsens regime utover høsten. Vi har sett en klar forbedring gjennom sommeren, men jeg frykter nå at tegnene forsvinner som dugg for solen.
                    Vi har tre seiere. Mot seriens to dårligste lag, Ham-Kam og Aalesund. Samt mot B/G hjemme. B/G har stort sett kun tatt poeng på kunstgress.

                    Mot kvalifisert motstand blir vi parkert.

                    Opprinnelig skrevet av Careca
                    Faren for Adecco-tilværelse neste år er overhengende.
                    Jeg tror det. Med mindre vi får tilbake masse spillere fra skade, så ryker vi med EJ ved roret.

                    Han er et taktisk null, og heller ikke en type som kan inspirere og motivere.
                    Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                    Kommentar

                    • jerven
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Apr 2007
                      • 272

                      #11
                      Jeg satte tommel opp til åpningsinnlegget utelukkende på grunn av punkt 1. Jeg liker at klubben ser for seg at treneren skal være her i mange år, da sjansen for å få en ny Uday er liten. Vi må tørre å satse og vi må for en gangs skyld gi en trener muligheten til å bygge opp et lag og en kultur over flere år for å vise hva han er god for. Det er kun Arne Erlandsen som har fått denne sjansen de siste to tiårene i LSK. Kanskje ingen av de andre har fortjent det, og kanskje heller ikke Erlandsen, men den sjansen må vi ta om vi skal kunne få et stabilt topplag.

                      Når det gjelder å ansette trener fra 1. januar er jeg helt enig med BennyLem i at det er for seint. Jeg er ikke sikker på om han kommer noe før. Tom Nordlie var også ansatt fra 1. januar, og han gjorde ingenting i LSK selv om han hadde avsluttet jobben i Viking tidlig på høsten. Jeg håper Henning kommer tidligere, men jeg regner med at vi vil se lite til han før januar hvis det ikke blir gjort nye avtaler.

                      Prosessen med ansettelse av trener var mye bedre ved ansettelsen av Uwe. Uwe fikk jobbe i fred og ro med planlegginga av neste sesong før sesongen var ferdig og Arne fortsatt var i jobben som hovedtrener. Det var Uwe og Fjøra som henta Mifsud mens Arne fortsatt var hovedtrener.

                      Drømmesituasjonen hadde vært om Henning og Torgeir kunne kommet inn allerede nå og jobbet med troppen for neste år. Jeg skjønner at dette vil være vesentlig dyrere for klubben, men det hadde vært mye bedre om Henning hadde siste ordet ved kjøp av spillere, enn at Erland eller Fjøra skal ta de avgjørelsene.

                      Kommentar

                      • BennyLem
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Aug 2005
                        • 2902

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av jerven
                        Drømmesituasjonen hadde vært om Henning og Torgeir kunne kommet inn allerede nå og jobbet med troppen for neste år. Jeg skjønner at dette vil være vesentlig dyrere for klubben, men det hadde vært mye bedre om Henning hadde siste ordet ved kjøp av spillere, enn at Erland eller Fjøra skal ta de avgjørelsene.
                        Helt enig. Det ønsker alle vettuge folk i Lyn også. Angående kostnader, så er noen måneders ekstra lønn til Berg en liten pris å betale for fornyet kontrakt.

                        Erland Johnsen er knapt kvalifisert til å trene Unified en gang. Han har vel kun gjort en "bra" ting som trener. Han har sendt oss raskest mulig ut av både cupen og e-cupen. Dermed har vi kun serien å konsentrere oss om, og å gremmes over...

                        Erland Johnsen må gå!
                        Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                        Kommentar

                        • Geirfugl
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Nov 2006
                          • 561

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av jerven
                          Jeg satte tommel opp til åpningsinnlegget utelukkende på grunn av punkt 1. Jeg liker at klubben ser for seg at treneren skal være her i mange år, da sjansen for å få en ny Uday er liten. Vi må tørre å satse og vi må for en gangs skyld gi en trener muligheten til å bygge opp et lag og en kultur over flere år for å vise hva han er god for. Det er kun Arne Erlandsen som har fått denne sjansen de siste to tiårene i LSK. Kanskje ingen av de andre har fortjent det, og kanskje heller ikke Erlandsen, men den sjansen må vi ta om vi skal kunne få et stabilt topplag.

                          Når det gjelder å ansette trener fra 1. januar er jeg helt enig med BennyLem i at det er for seint. Jeg er ikke sikker på om han kommer noe før. Tom Nordlie var også ansatt fra 1. januar, og han gjorde ingenting i LSK selv om han hadde avsluttet jobben i Viking tidlig på høsten. Jeg håper Henning kommer tidligere, men jeg regner med at vi vil se lite til han før januar hvis det ikke blir gjort nye avtaler.

                          Prosessen med ansettelse av trener var mye bedre ved ansettelsen av Uwe. Uwe fikk jobbe i fred og ro med planlegginga av neste sesong før sesongen var ferdig og Arne fortsatt var i jobben som hovedtrener. Det var Uwe og Fjøra som henta Mifsud mens Arne fortsatt var hovedtrener.

                          Drømmesituasjonen hadde vært om Henning og Torgeir kunne kommet inn allerede nå og jobbet med troppen for neste år. Jeg skjønner at dette vil være vesentlig dyrere for klubben, men det hadde vært mye bedre om Henning hadde siste ordet ved kjøp av spillere, enn at Erland eller Fjøra skal ta de avgjørelsene.
                          Jeg syns dette er en meningsløs diskusjon. Henning Berg er ansatt i Lyn og de ønsker ikke å slippe ham. Å kjøpe ham fri ville dessuten blitt brutalt dyrt. De pengene tror jeg klubben er bedre tjent med å bruke på spillermateriell.
                          Å sammenligne med Rösler blir for dumt. Mannen hadde for faen ingen jobb, selvfølgelig kunne han løpe rundt i korridorene og deretter begynne på dagen. (For øvrig satte Erlandsen jævlig liten pris på dette.)

                          Kommentar

                          • OppsalKanari
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Mar 2008
                            • 1881

                            #14
                            Erland Johnsen

                            Finner ikke noe tråd om ham selv så mener jeg å skape et nytt innlegg om ham.

                            Først la meg si en ting: Dette er ikke et "hang ut treneren" tråd. Jeg har prøvd å forklare grunnene bak mitt innlegg og hvorfor jeg føler meg sånn. Er ganske ivrig for å få noe tilbakemeldinger om dette så langt.

                            Jeg har vurdert å skrive litt om ham før, men har tenkt "Nei... han trenger tid. Han har en plan". Men så dukker dette opp i dag.

                            Å tape mot bedre motstander tåler jeg. Å tape mot lag som er like bra, eller kanskje dårligere enn deg men som har marginene med seg kan jeg også godta. Men taktikkene og "lack of motivation" fra sidelinje oppsømerte alt for meg om Johnsen sin tid som LSK trener.

                            Vi ligger under 2-1 til pause. Vi har ingenting å tape. Så... hva gjør vi? Ta ut Gilbert og spiller 4-5-1 ???? Hallo.... har jeg gått glipp av noe her?

                            Mannen har benket Søgård. Hvorfor det? Han har vært et lys i tunnelen i år.

                            Hva med å spille Fellus og Cisse, særlig hvis vi ligger under og har ingen sjanse for å hente oss inn igjen? Nei da... Riseth mangler European Experience sannsynligvis. Er det noen som kan forklare litt om hvorfor Essidri få beholde plassen sin til tross for meget svake kamper?

                            Har vi glemt Bodø for eksempel? Påsan (som er venstre beint) på høyre bekk og Pedersen (en høyre bekk) på venstre siden? Jeg kan ramse opp 3 eller 4 ligende episoder, men velger å la dette ligger.

                            Bortsett fra å bytte spillestil fra 4-3-3 til 4-4-2 så har han klart lite.

                            Mannen sa at han var "skuffet" for å ha mistet jobben sin til Henning Berg. Det er jeg ikke, i hvertfall.

                            Er dere bombe sikkert på at vi få med oss nok poeng fra kampene som står igjen? Hjemmekampene ser meget vanskelige ut og det er ikke bare bare for å ta poeng på borte banene heller

                            Kan vi redde oss fra nedrykk eller skal vi redde oss selv fra nedrykk til tross for han?
                            Last edited by OppsalKanari; 28.08.2008, 22:04. Begrunnelse: ,
                            Nå bosatt på Rasta !!!!!

                            Alltid Celtic og LSK

                            Kommentar

                            • Seb.R
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Apr 2006
                              • 4159

                              #15
                              Veldig enig med deg i at 2. omgangen burde ha blitt benyttet til å gi unguttene spilletid. Men det å sette utpå uerfarne spillere er tydeligvis jævla farlig ifølge LSK.
                              www.sebastianramsland.com
                              www.twitter.com/sebramsland

                              Kommentar

                              • kimmern
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Jun 2005
                                • 1174

                                #16
                                nå har det seg slik at under kampen i dag så ble vi utklassa når fck satte fart på. så jeg er helt enig med mr solbakken i det han sier.

                                Kommentar

                                • OppsalKanari
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Mar 2008
                                  • 1881

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av Seb.R
                                  Veldig enig med deg i at 2. omgangen burde ha blitt benyttet til å gi unguttene spilletid. Men det å sette utpå uerfarne spillere er tydeligvis jævla farlig ifølge LSK.

                                  Ikke bare å gi ungguttene spilletid, men go for broke.

                                  Villet har helst tapt 4-2 i en 4-2-4 formasjon enn 4-5-1.
                                  Nå bosatt på Rasta !!!!!

                                  Alltid Celtic og LSK

                                  Kommentar

                                  • BennyLem
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Aug 2005
                                    • 2902

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av BennyLem
                                    Jeg er kritisk til tre ting ved trenerkontrakten og ansettelsesprosess:

                                    1. Oppstart - 1. januar (kilde: RB) er alt for sent. Oppstart burde vært dagen etter siste seriekamp for Lyn. Bedre for Lyn, og bedre for oss. Vi trenger massiv opprydding i stall og støtteapparat, og nye folk må hentes inn. 1. januar er det brått ikke lenge igjen til seriestart.
                                    De siste dagers hendelser øker bare behovet for en avklaring. Denne farsen kan slå negativt ut for Henning og oss på sikt.

                                    Her er det bare en måte å drive "fair play" på: løs ut Berg nå.
                                    Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                                    Kommentar

                                    • Raskolnikov
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Sep 2005
                                      • 1453

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av BennyLem
                                      Her er det bare en måte å drive "fair play" på: løs ut Berg nå.
                                      Det ville vært utrolig bortkastet å betale ut Berg i stedet for å la Lyn betale for det selv.

                                      Lyn-ledelsen ønsker visstnok å sparke Berg og de sitter i møte i kveld:
                                      TV 2 er Norges beste nettsted for nyheter, sport, underholdning, vær, tv-guide og video
                                      Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil

                                      Kommentar

                                      • gamle-perta
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Sep 2004
                                        • 2418

                                        #20
                                        Konflikten mellom Berg og Lyn vedrører ikke LSK i det hele tatt.
                                        Her er det bare å lene seg tilbake å avvente hele situasjonen.
                                        Mvh
                                        Gammer´n (Per T)

                                        Kommentar

                                        Working...