Du leser nå forumet som en gjest. Dette gir kun begrenset adgang til forumet og dets funksjonaliteter. Ved å registrere deg gratis, får du tilgang til å delta i diskusjonen, sende private meldinger (PM) til andre brukere, svare på avstemninger, se på vedlegg, tilgang til kalenderen, samt mange andre ting. Ved å registrere deg, får du også tilgang på mange andre nyttige funksjoner, som for eksempel at forumet gir deg beskjed om nye innlegg siden ditt forrige besøk - uansett hvor i verden du logger deg på!
Registrering er raskt, enkelt og helt gratis, så bli med i dag!
Dersom du har problemer med registreringen eller brukerkontoen din, kan du kontakte oss.
Hei, Gjest! Vi trenger flere moderatorer til forumet vårt. Har du lyst til å bli med i moderatorteamet, så ta kontakt med rEPPA.
Mandag klokka 19:00 er det storkamp på Åråsen. Da møter LSK de regjerende seriemesterne Brann. Keeper- og assistenttrener Frode Grodås vil ha tre poeng:
ÅRÅSEN:
Vidar Riseth lover å gi bånn gass mot bergenserne mandag.
Av Per Kristian Torvik Publisert 20.09.2008 - 06:30
MOTIVERT: Vidar Riseth har slått på tenningen og er topp motivert for å gå i spissen for et LSK som har til hensikt å senke Brann på Åråsen mandag. FOTO: PER KRISTIAN TORVIK
– Ingenting tenner meg mer enn å spille mot gode lag. Sånn som Brann spilte mot spanjolene i UEFA-cupen er det bare å glede seg til å møte dem på Åråsen, sier Vidar Riseth.
Han synes det er bra å møte et lag som er i form.
– Jeg tror vi blir bedre av det. Vi har så stor rutine i laget vårt, at vi vet hva som gjelder. Da må vi stå ekstra på mot et godt lag.
– Like bra som mot Stabæk?
– Det håper jeg. Da var det et LSK-lag som ville ha poeng. Det var også tanken i Molde. Men både vi og Molde ble forsiktige og virket som vi var mer redd for å tape enn å gå for seier. Mandag er det bare tre poeng som gjelder for oss.
Akillesproblemer
Vidar Riseth har slitt med en vond akilles nesten hele sesongen. Så seint som for tre uker siden var han sikker på at operasjon i november var eneste utvei.
– Det har bedret seg. Nå har jeg håp om å slippe unna kniven.
– Hva har problemene betydd for deg?
– Jeg er satt tilbake, det er det ingen tvil om. Istedenfor å ligge tett opp til en motspiller og markere tett, har jeg gitt en liten meter. Når jeg har hatt problemer med å løpe, har det vært nok til at jeg ikke har fått prestert mer enn 60 til 70 prosent av det jeg er god for..
Mot Stabæk var han strålende og matchet hyperfarlige Daniel Nannskog.
– Grunnen til det er at jeg var smertefri og hadde fått trent ei gode uke i forkant. Nå kan jeg følge treningene for fullt. Da kommer også formen.
Ingen landslagsstanker
Et rufsete norsk landslag og skade på Tore Reginiussen fikk Aftenposten til å hevde at Vidar Riseth var det rette valget som midtstopper mot Skottland og Nederland i VM-kvalifisering i oktober.
– Skulle Åge Hareide ringe, er det ikke nei fra meg. Hyggelig om han gjør det, men jeg tenker kun på LSK. VI er i en situasjon, der vi trenger poeng og er nødt til å vinne en del kamper.
– Du er 36, men har ingen problemer med motivasjon til å stå på for et bunnlag, etter 50 landskamper og sju år som proff i utlandet?
– Overhodet ikke. Så lenge jeg er skadefri står jeg på. I LSK slapp vi inn for mange mål i vårsesongen. Nå har vi greid å tette igjen bakover. Det kommer av at hele laget jobber hardere og lagdelene er mer samlet. Det er lite som motiverer meg mer enn tanken på å slå et godt Brann-lag mandag, sier Vidar Riseth.
Fetsokningen Espen Søgård kom til LSK i 1997 som junior. Litt over ti år seinere har han spilt over 200 Tippeliga-kamper, og nå er han mer sulten enn noen gang.
ÅRÅSEN: Erland Johnsen glimret med sitt fravær på LSK-treningen fredag, uten at det lå noen dramatikk i det. - Erland er en tur på Island for å kartlegge spillermarkedet, sa assistenttrener Frode Grodås, uten at han ville utdype det nærmere. LSK hadde treningsfri i går, men Erland Johnsen er på plass på Åråsen i kveld for siste finpuss før oppgjøret mot Brann i morgen.
Tore Andreas Gundersen har åpnet målkontoen i Lyngby.
Især i 1. halvleg viste hjemmeholdet rigtige gode takter med fint pasningsspil, spil og løb i dybden og farlige afslutninger, men først efter 22 minutters spil var der gevinst. Tore Andreas Gundersen blev spillet fri i dybden, og den høje angriber passerede Martin S. Jensen i Skive-målet med en flad afslutning. Nordmandens første scoring i Lyngby-blusen.
Gilberts fremragende referat fra siste trening foran den uhyre viktige kampen mot Brann fortjener plass her:
Opprinnelig skrevet av gilbert
Treninga var på den nye inngjerda (og lite publikumsvennlige) banen på Vigernesjordene.
19 utespillere samt keeperne Mold og Otto stilte, alle unntatt Kiesenebner, men medregna Setar Salimi fra rekruttene. Simen Brenne småtrente for seg sjøl med Slokvik og spiller neppe i morra, og Pål Steffen sto over spurttrening, men deltok ellers for fullt. Backrekka begynner nå å få noen flere reserver enn Biffen, Rånern og Joooon (med skinne, men ikke gips, på høyre underarm), siden både Pål Steffen og Marius Johnsen spilte forsvar, med god innsats, på motstanderlaget under formasjonstreninga. (Men det gjorde forsåvidt også høyreback Frode Birkeland...)
Mitt tips er at mange på forumet vil være fornøyde med det som ser ut til å være lagoppstillinga i morra, iallfall framover på banen:
Otto
Steinar-Vidar-Frode-Ståle
Karim-Kiko-Jon Anders-Bjørn Helge
Ollie-Magnus
Med iallfall tre innleggs- og dødballføtter (Ståle, Karim, Bjørni) og én bakromsspiller (Magnus) har vi kanskje litt mer variasjon å spille på enn i en del tidligere kamper og 11'ere. Men jeg tipper også at Sundgot kommer inn for en av spissene lenge før det er bare to minutter igjen. På avslutningstreningene som logisk nok avslutta dagens trening (serier med ett innlegg langs bakken og ett i lufta for hver av spissene og midtbanespillerne) var han tidvis, om ikke hele tida, så skarp at Grodås måtte spørre hva han hadde spist til frokost i dag.
Formasjonstreninga var, kanskje noe mer enn vanlig, lagt opp også med tanke på forsvar mot angrep med baller i bakrom, der Sundgot og Fellus utgjorde motstanderens spisspar.
gilbert
som håper morgendagens motstander ligner mer på det laget som tapte 8-0 i cupen mot Molde enn det som kjørte over Deportivo La Coruna for få dager siden. Men det er jo mest opp til Fuglas lag, som må ha full innsats og konsentrasjon.
UTENFOR: Espen Søgård går i bakgrunnen og ser trener Erland Johnsen coache John Anders Bjørkøy og Khaled Mouelhi på siste trening før kveldens kamp. Det er en situasjon midtbanesliteren trives veldig dårlig med. FOTO: PER KRISTIAN TORVIK
Jubileum i det stille
ÅRÅSEN:
Mot Stabæk 1. september rundet Espen Søgård 200 eliteseriekamper for LSK uten at noen la merke til det.
Av Per Kristian Torvik Publisert 22.09.2008 - 06:31 Oppdatert 22.09.2008 - 07:02
– At ingen husket det, kan vel ha å gjøre med at jeg kom inn som innbytter og ikke spilte fra start, sier Espen Søgård.
Men sikker er han ikke.
– Jeg hadde vel rundet 120, da de kom på at jeg hadde 100 kamper, ler han.
Midtbanesliteren debuterte med åtte minutter som innbytter 8. juli i 1999, med seier 6-2 mot Kongsvinger.
– Det er ikke så mange som spiller over 200 kamper i eliteserien for samme klubb i våre dager. Så jeg er godt fornøyd med karrieren i LSK så langt.
Send din hilsen til Søgård nederst i artikkelen!
Forferdelig år
Da tar Espen ikke med årets sesong. Den har vært forferdelig.
– Det gjelder både for meg og for laget. Nå må vi bare stå på hele veien og sikre kontrakten. At vi greier det, er jeg overbevist om.
Hvorvidt Søgård får være med å bidra til det, er han ikke sikker på. I 2008 er det blitt langt flere kamper på benk og tribune enn på banen.
– Jeg blir like forbannet hver gang Erland Johnsen deler ut gule drakter til dem som ikke skal spille på siste trening. Men jeg står på under hver eneste trening. Mer enn noen vet jeg at det snur seg fort i dette gamet. Plutselig er jeg tilbake. – Du var skadet i ti uker. Hvor mye har det hatt å si for din svake sesong?
– Jeg var ikke med i de viktigste ukene før seriestart og ble satt mye tilbake. Selv om jeg er i god fysisk form, tok det lang tid før jeg fant fotballformen. Når arenaen min er blitt 2. divisjon, er det klart at det blir langt fram. De siste kampene har de jeg konkurrerer med også spilt godt, så veien tilbake på laget synes lang innimellom. – Dette året er ditt verste i LSK. Hva er det beste du har vært med på?
– I serien var det 2001-sesongen, da jeg spilte meg til fast plass og vi fikk seriesølv etter å ha fulgt Rosenborg helt fram. Men størst var naturligvis cupseieren i fjor. Det er på det nivået LSK skal tilbake til. Det er jeg sikker på klubben greier. Og jeg skal være med, sier Espen Søgård.
Vil underholde
Trener Erland Johnsen har nesten en snev av dårlig samvittighet når han ikke finner plass til Espen Søgård.
– Han er god på trening, står på som ingen annen, og vil på laget. At han er utålmodig og forbannet er bra. Men han skjønner at de to han konkurrerer med sentralt på midtbanen har spilt så godt i det siste, at det er umulig å sette dem ut.
– LSK var meget gode mot Stabæk for to uker siden, men var svake mot Molde. Hvordan ser du for deg kveldens kamp?
– Poeng mot Molde og Viking borte er framgang. Men prestasjonene var ikke gode nok. På hjemmebane vil jeg se et LSK som underholder, skaper sjanser og scorer mål. Det er målsettingen vår i kveld. Vi vet at en seier vil være meget bra for tabellposisjonen. Men vi vet samtidig at ingenting kommer gratis, sier Erland Johnsen.
MARERITTSESONG: Frode Kippe og Lillestrøm har slitt i bunnen hele sesongen.Foto: Lien, Kyrre/SCANPIX
- Tøffeste perioden i mitt liv
LSK-kaptein Frode Kippe har gått på noen tøffe smeller i sitt fotballiv, men ingenting kan måle seg med det som har skjedd i Lillestrøm i 2008.
Frode Kippe sa før sesongen at årets Lillestrøm-utgave var den beste han hadde spilt på. Mange fotballeksperter mente også at det ville bli medalje på LSK i år, for første gang siden seriesølvet i 2001. Det som skulle bli en jubelsesong med Tom Nordlie ved roret, utviklet seg i stedet til et mareritt.
- Det har nok vært den tøffeste fotballperioden i mitt liv, forteller Kippe i kveldens Nærbildet på TV 2 Sport kl. 22.00
Ble felt av V-stilen
Frode Kippe ble hentet til Åråsen fra Kolbotn som 19-åring i 1997. Allerede året etter betalte Liverpool rundt 8 millioner kroner for stoppertalentet. Livet var snudd på hodet for gutten som tidlig i tenårene satset like hardt på skihopping og kombinert som han gjorde på fotball.
- Jeg falt egentlig nedover på skihoppingen da V-stilen kom og jeg ble tyngre og tyngre. Da var det ikke så lett å hevde seg der lenger, forteller stopperkjempen som måler 195 centimeter på strømpelesten.
Brann på Åråsen
I kveld får Frode Kippe og Lillestrøm besøk av Brann på Åråsen. En meget viktig kamp for hjemmelaget som med seier vil få en luke på sju poeng ned til HamKam på kvalikplassen. Lillestrøm - Brann sendes direkte på TV 2 Zebra kl. 19.00.
Se Nærbildet med Frode Kippe på TV 2 Sport eller TV 2 Sumo i kveld kl. 22.00.
LILLESTRØM (VG Nett) Året 2008 har vært et eneste langt skademareritt for Lillestrøms Bjørn Helge Riise. Men mot Brann i kveld er han klar til dyst igjen.
Landslagsspilleren har slitt voldsomt med skader i lårene det siste året, men nå både håper og tror han selv og støtteapparatet i Lillestrøm at ting har bedret seg.
- Vi har kjørt spurter med maksimal intensitet på trening, og hatt sprinttester med strikk rundt livet, og han har ikke kjent noen ting til de tidligere problemene. Så nå ser alt bra ut, fortalte Lillestrøms fysiske trener, Erlend Slokvik til VG Nett etter trening onsdag i forrige uke.
Men situasjonen har sett bra ut flere ganger tidligere i år for Riise. Fire ganger i år har han fått strekkskader i lårene.
- Hvorfor ser ting bedre ut nå, Bjørn Helge Riise?
- Det føltes bra de tidligere gangene også, men da hadde jeg ikke trent like mye styrke i de skadeutsatte områdene, sier han og peker mot hofte- og lårregionen.
- Alle tester viser at jeg er kvitt skadene nå. Tidligere har det kanskje gått litt for fort frem. Tom ville ha meg med i kamp med en gang, fortsetter han.
Ferdig med Nordlie-feiden
Tidligere har Riise gitt den forhenværende Lillestrøm-treneren, nå mulig redningsmann i Kongsvinger, Tom Nordlie skylden for deler av skadeplagene. Nordlie selv ga klart uttrykk for at anklagene var uberettiget.
Riise sier til VG Nett at han nå er ferdig med den saken.
Vil spille fra start
I forrige kamp mot Molde, som endte uavgjort, spilte Riise en drøy halvtime. Til dagens kamp mot Brann er han imidlertid klar til å spille hele kampen, om trener Erland Johnsen vil det slik.
- Jeg går for å vise Erland gjennom prestasjoner på trening at jeg vil inn i startelleveren igjen, så får vi se hva han velger.
- Veldig viktig
Situasjonen foran dagens kamp mellom mot Brann på Åråsen er totalt annerledes enn den var foran samme møte for et år siden. Da kjempet begge lagene i toppen av eliteserien, og Brann tok et langt steg mot sitt etterlengtede seriegull med den overbevisende 5-1-seieren på Åråsen.
Brann har et lite pusterom ned til bunnstriden, mens Lillestrøm står midt i gjørma. Nettopp det tror Riise kan bli viktig i kveld.
- Denne kampen er nok enda viktigere for oss enn den i fjor. Brann har dessuten dalt litt i form den siste tiden, selv om de var bra hjemme mot Viking (1-1, journ anm). Men de har et godt lag, så de blir nok jevnt, sier han til VG Nett.
Riseth: - Vi var feige
Lillestrøms forrige seriekamp, borte mot Molde, gikk ikke akkurat inn i historien som en oppvisning i flott angrepsspill. Molde-trener Kjell Jonevret oppsummerte også kampen som «en skitmatch».
Lillestrøms veteranstopper Vidar Riseth er langt på vei enig, og mener bunnkampen ble preget av at begge lagene var redde for å tape.
- Begge lag spilte nok litt feigt, og prioriterte det defensive høyest. Hjemme mot Brann skal vi helt klart være dyktigere fremover, sier den tidligere Rosenborg-spilleren til VG Nett.
Bjørn Helge Riise mener laget så engstelige ut for å satse skikkelig fremover mot Molde, og tror nøkkelen til seier over fjorårets seriemestere ligger i å tørre å angripe skikkelig.
- Vi må få bort engstelsen fra Molde-kampen, så tror jeg dette kan gå riktig så bra.
LILLESTRØM (VG Nett) Året 2008 har vært et eneste langt skademareritt for Lillestrøms Bjørn Helge Riise. Men mot Brann i kveld er han klar til dyst igjen.
– Det er en skive i ryggen som krangler, uten at han har fått en skiveutglidning i ryggen. Det kan ta noen dager eller kanskje over ei uke. Målet er at han skal bli klar neste helg, sier fysioterapeut Jørn Karlsen. Myklebust er også usikker:
Magnus Myklebust (bildet) er usikker foran kveldens møte med Brann. Han var med som spiss på formasjonstrening på Åråsen søndag ettermiddag, er på laget i kveld, men er likevel usikker på om han spiller. – Jeg kjente litt til strekken i låret og må bare avvente. Jeg håper jeg kan være med mot Brann, sier Magnus.
LSK-BENKEN: Lars Ivar Moldskred, Eirik Bertheussen, Pål Steffen Andresen, Espen Søgård, Jon Midttun Lie, Dan Fellus og Arild Sundgot.
SLØSTE MED SJANSENE: LSK-spiss Olivier Occean hadde nok av sjanser til å oppnå et tellende resultat, men gikk målløs av banen.
Foto: Håkon Mosvold Larsen/Scanpix
ÅRÅSEN (Dagbladet.no): Lillestrøm - Brann 1-1. FAKTA
Lillestrøm (4-4-2): Otto Fredrikson - Steinar Pedersen, Vidar Riseth, Frode Kippe, Ståle Stensaas - Karim Essediri (Arild Sundgot fra 61.), John Anders Bjørkøy (Espen Søgård fra 67.), Khaled Mouelhi, Bjørn Helge Riise - Olivier Occean, Dan Alberto Fellus.
Brann (4-4-2): Kenneth Udjus - Bjørn Dahl, Olafur Ørn Bjarnason, Kristian Ørn Sigurdsson, Erlend Hanstveit - Jan Gunnar Solli, Rudolph Austin, Gylfi Einarsson (Tijan Jaiteh fra 64.), Petter Vågan Moen - Erik Huseklepp, Armann Bjørnsson (Trond Fredrik Ludvigsen fra 87.).
(NTB)
Lillestrøm var alt i alt best mot Brann på hjemmebane i kveld, men slet stort med uttellingen.
Ikke før i det 73. spilleminutt utliknet Steinar Pedersen eks-Lillestrøm-spiller Gylfi Einarssons mål før pause, slik at gultrøyene iallfall fikk beholde ett poeng på Åråsen.
Og godt var det for alle fugler, små som store - påtroppende trener Henning Berg inkludert - for avstanden ned til Aalesund på nedrykksplass er fortsatt ikke mer enn seks poeng.
Bakrus for Brann
Brann, på sin side, kom til denne kampen fra festforestillingen mot Deportivo La Coruna.
Men det var Lillestrøm som dro mest i smellbonbonene fra start.
Noe stort smell var det vel å merke ikke, men Lillestrøm var iallfall det beste laget det første kvarteret - uten at det resulterte i store sjanser.
Det syntes Brann tydeligvis at de måtte gjøre noe med. Så fra å ha vært tannløse helt fram til da, skapte de plutselig flere store sjanser.
Den første kom ved Armann Smari Björnsson, som fikk heade på mål fra kloss hold i det 17. minutt.
Sjansen kom etter et innlegg fra kant, og det skulle vise seg bli gjennomgangsmelodien for begge lagenes videre offensive plan.
Frisk Riise testet keeper
Men nå meldte også LSK seg på, ved omsider skaderestituerte Bjørn Helge Riise, som banket til fra 17-18 meters hold.
Nils Kenneth Udjus måtte strekke seg i full lengde.
Uansett var det bortelaget som først skulle få ballen i nettet, og selvfølgelig etter et innlegg fra kant, Erik Huseklepp til høyre.
Foran mål ventet Gylfi Einarsson, som headet kula over streken, via hanskene til keeper.
Lillestrøm-supporterne mente det burde vært blåst offside i forkant av situasjonen, og det ga de da også dommeren klar beskjed om.
Så, fem minutter etterpå, oppsto en liknende situasjon på motsatt side, hvor Frode Kippe endte opp med å putte ballen i mål.
Men denne gangen ble det blåst offside, og målet ble annullert.
Frustrasjon blant «fugla»
Dette irriterte kanarifansen til de grader at en del valgte å ta ut frustrasjonen på to unge, lokale rekruttdommere som ble paradert på gressmatta i pausen.
Irritere seg kunne de også gjøre over et innsvingt innlegg som strøk den høyre stolpen like før hvilen.
Flere spillere, både fra Brann og LSK, kastet seg fram for å få ei tå på ballen, men ingen av tærne var lange nok.
Dermed 0-1 til pause.
Etter pause begynte Brann med voldsom ballbesittelse de første minuttene, men deretter var det Lillestrøm for alle penga.
Angrep etter angrep ble rullet opp, uten at noen fikk ballen i mål.
Endelig uttelling
Hjemmefansen skrek seg hese om straffespark - og de skrek av frustrasjon da Olivier Occean misbrukte store sjanser i det 62. og det 72. spilleminutt.
Men minuttet etter den siste Occean-sjansen fikk romerikingene omsider uttelling, og da ved Steinar Pedersen.
Han fikk stå mistenkelig alene og gjorde ingen feil da han headet ballen i en bue over Brann-keeper Nils Kenneth Udjus. 1-1.
Etter dette fortsatte hjemmelaget trøkket en stund, før Brann startet en kontringsoffensiv.
Disse kunne faktisk fort ha ranet LSK for deres ene poeng, men fugla slapp med skrekken og har fortsatt to seires forsprang på nedrykksrival AaFK.
- Jeg er skuffet, for jeg syntes vi fortjente å vinne, sa trener Erland Johnsen over høyttaleranlegget på Åråsen etter kampen.
MISFORNØYD: En tilsynelatende blid Erland Johnsen takker Mons Ivar Mjelde for kampen. Men han var alt annet enn fornøyd med dømmingen. ( Foto: Digitalsport )
Av: André Almløv, Roar Lyngøy
Publisert: 22.09.2008 kl. 21:44 , endret: 22.09.2008 kl. 22:21
Hjemmefansen var rasende på dommer Brage Sandmoen etter de første 45 minuttene. Da hadde han godkjent Gylfi Einarssons mål etter at Erik Huseklepp muligens sto i offside.
Etter 41 minutter trodde Frode Kippe at han hadde utlignet for LSK, men denne gang annullerte dommeren for offiside. Muligens ble offsiden opphevet av Erlend Hanstveit på Branns venstreback.
Erland Johnsen er uansett ikke i tvil. - Vi fikk en feilaktig annullering mot oss for tredje gang. Nå må dommerstanden ta og skjerpe seg litt. Spesielt linjedommerne, sa Johnsen.
- Det er veldig synd at linjemannen finner ut at han skal vinke for offside. Hvordan han klarer det vet jeg ikke.
LSK-sjefen får støtte av sin assistenttrener.
- Vi fikk et mål mot oss som var identisk med det som ble annullert, og det er kjempebittert, sier Frode Grodås. Fortjent utligning
Etter en direkte svak 1. omgang, hevet LSK seg etter hvilen. Det var stort sett bare ett lag som gikk i angrep, og det var fullt fortjent da Steinar Pedersen utlignet. - Jeg er skuffet over at vi ikke vant. Det var målet på forhånd, og jeg mener vi hadde nok av sjanser til å score flere mål. Vi spilte brukbar fotball, men vi får bare øve mer på innlegg og avslutninger, sier Johnsen.
Steinar Pedersen sto på rett sted til rett tid da en corner ikke ble bokset ut skikkelig av Brann-keeper Kenneth Udjus.
- Deilig å score, og det var på tide siden dette var det første målet mitt i serien i år. Det var ikke noe godt treff, men ballen gikk inn, sier Pedersen til TV 2. Fjerde U på rad
Han var ikke helt fornøyd med poengdeling. - Dette er vår fjerde 1-1-kamp på rad. Vi skulle hatt tre poeng snart.
Også Pedersen var klar i sin tale om dommertrioens avgjørelser.
- Det er små marginer i fotball, men nå synes jeg det gikk litt mye imot. Det er veldig kjedelig når linjemennene gjør slike feil, sier målscoreren med referanse til de to situasjonene som førte til Branns scoring og Lillestrøms annullering før pause. http://fotball.aftenposten.no/elites...icle118629.ece#
landede følelser for Gylfi Einarsson da han nikket inn 1-0 mot gamlelaget Lillestrøm. Av Marius Vik
LILLESTRØM – BRANN 1-1:
ÅRÅSEN (Nettavisen): Gylfi Einarsson hadde fire sesonger på Åråsen, og ble en kjempehelt blant Kanarifansen etter sin utrolige 2004-sesong hvor han alene sto for 12 scoringer. Kort tid etter var Leeds på banen, uten at islendingen helt klarte å gjenta suksessen i England.
Hans 2004-sesong på Åråsen står dermed igjen som den beste i 29-åringens mest minnerike, noe han også ga uttrykk for i mandagens kamp borte mot Lillestrøm. En drøy halvtime var gått da Erik Huseklepp dro seg fri på Branns høyreside, og fant pannebrasken til sin Brann-kollega. Og mens resten av Brann-spillerne stormet til og feiret vilt, beholdt Einarsson roen, og nektet å feire.
- Det stemmer det.
- I respekt for Lillestrøm-supporterne ville jeg ikke juble så mye, sier Einarsson til Nettavisen. Glemte seg i hjemmekampen
Sånn var det ikke sist gang han scoret mot sine gamle lagkompiser. Byen var Bergen og laget var Brann, datoen var 27. april og Einarsson hadde akkurat kriget inn sin første mål i Brann-trøya – mot nettopp Lillestrøm. Da fikk pipa en annen lyd, men han mener han var unnskyldt.
- Det var min første scoring for Brann, og jeg tenkte ikke engang på at Lillestrøm var motstanderen, forsvarer den hardtarbeidende midtbanespilleren seg med. (Saken fortsetter)
KNOKKELKAMP: Det var mange tøffe tak i oppgjøret mellom Lillestrøm og Brann på Åråsen. Foto: Håkon Mosvold Larsen
Forsvare seg måtte også hans Brann-kolleger gjøre etter at de hadde tatt ledelsen i bortekampen mot pressede romerikinger. Var Brann det beste laget før hvilen, var Lillestrøm det klart beste etter – da de brukte sitt mest velkjente triks i boka:
Å sende inn artilleriet. Corner er mål
Lillestrøm kriget, vant førsteballene, andreballene, luftduellene og det meste som vinne kunnes. «Corner er mål» het det på Åråsen i gode, gamle dager, og etter 73 minutter var det nok en gang en realitet. Banens bestemann, Bjørn Helge Riise, sendt en høy og hard corner inn i Branns femmeter, Kenneth Udjus rotet, og Steinar Pedersen var på rett sted og sørget for sin første scoring for LSK i årets Tippeliga.
- Det var deilig, jeg scoret jo noen før sesongen, men etter det har det bare blitt med et mål i cupen, sier den lykkelige høyrebacken.
- Ballen treffer meg vel på hodet og skulderen, men det var aldri snakk om at den kunne ha blitt annullert, forteller Pedersen. Frustrerte over LSK-annulleringer
Det er det imidlertid nok av andre «LSK-mål» som har blitt den siste tiden, til Åråsen-gjengens store fortvilelse. Så også mot Brann, da Frode Kippe etter alle solemerker ble snytt for et herlig nettsuser i andreomgangen. Assistentdommeren viftet med flagget, mens TV-bildene viser at Erlend Hanstveit sannsynligvis gjør ham onside.
- Vi ble snytt for mål i dag, som vi ble det mot Lyn og Stabæk, sukker Pedersen oppgitt. (saken fortsetter)
ENDELIG: Steinar Pedersen jubler for sitt første seriemål i Lillestrøm-drakta. Foto: Håkon Mosvold Larsen
- Det hadde vært seks veldig greie poeng å ta med seg. Forsvarer dommerstanden
At det ligger noen bevisst strategi fra dommerstanden bak avgjørelsene, er man allikevel ikke villig til å innrømme.
- Linjedommerne gjør så godt de kan de, men det er veldig kjipt, sier LSK-trener Erland Johnsen.
Kjip synes også Brann-trener Mons Ivar Mjelde at andreomgangen var.
- Det var først da vi gikk over til fem på midtbanen at vi fikk noen sjanser.
- Lillestrøm er et vanskelig lag å spille mot, spesielt på Åråsen hvor de slår så mye langt, sier Mjelde, som mente 1-1 var et rettferdig resultat.
Det var en gledens dag da Riise endelig trådde ut på Åråsen og fullførte 90 minutter med fotball. Kfl.no tok en prat med Pedersen, Kippe og Fellus i tillegg til Riise.
Vi har venta lenge, veldig lenge, men nå er Riise tilbake for fullt og endelig kan vi stille med vår "nye nr. 10". Det er nærmest en ny dimensjon på laget med og uten Riise og gleden blant alle LSK-supportere var til å ta og føle på. Og gleden var gjensidig.
- Det var jævlig moro å spille 90 minutter igjen og nå tør jeg å si at jeg er helt skadefri.
- Du har vært sterkt savna blant supporterne.
- Jeg har savna dere også. Jeg har savna den følelsen av å løpe ut på matta med fansen i ryggen og inngangsmelodien vår. Det er deilig!
I likhet med laget var Riise best i andre omgang og da fikk vi også se at dødballene endelig satt. Det virket som om det var farlig hver gang.
- Har trent masse dødballer, det har vi for så vidt gjort hele sesongen, men det var deilig å se at vi fikk det til å klaffe i dag. Og fullt fortjent utligning, bare så synd at vi ikke har marginene med oss med tanke på et par offside-avgjørelser som nok kunne gitt oss en ledelse til pause. Men vi skaper sjanser og det er positivt.
- Tromsø neste, noen tanker om den kampen?
- Det er i utgangspunktet ikke en kamp man gleder seg til, det blir hardt. Det er alltid tøffe oppgjør mot dem, men vi får reise opp og være tøffe i både trynet og kroppen og se om vi ikke kan få lurt med oss ett poeng eller tre hjem.
- Deilig med mål igjen Steinar Pedersen scoret fire kasser på de tre første treningskampene i vinter og så ut som en livsfarlig mann på dødballer. Etter de kampene har det kun blitt med en scoring i cupen for Steinar, så at denne smakte var det ikke noe tvil om.
- Det var veldig deilig og det smakte ekstra bra at det kom mot Brann, sa den sympatiske sørlendingen.
- Fortell om målet.
- Tja, litt heldig at keeperen til Brann glepper ballen, men jeg klarer å få nok kroppsdeler på ballen til at det blir mål. Tror den er innom både hodet og bryst før den daler i mål.
- Ett poeng er to færre en ønskelig i LSKs situasjon. Men det så ut som om dere gikk for seiersmålet fremfor å safe inn det ene poenget.
- Vi ville vinne, vi hadde fortjent å vinne og vi ga alt for å få med oss alle poengene. Men vi hadde ikke marginene på vår side i denne kampen. Vi spilte en meget bra 2. omgang som burde resultert i mer enn den ene scoringen.
2 cm. nok Preuss har en sang som går på at noen ganger er en millimeter nok, for Dan Alberto Fellus ville to cm. vært nok til å bli matchvinner, eventuelt litt mer hårgele...
- Jeg skulle vært enda mer "killer" i den situasjonen, men jeg får nok også en liten dytt i kroppen rett i forkant, så jeg ikke er helt i balanse.
- Fra start på Åråsen for første gang i karrieren. Hvordan var det?
- Kjempegøy. Vil alltid spille, men ble overrasket da Erland sa at jeg skulle starte når jeg kom på Åråsen i dag. Som spiss er jeg aldri helt fornøyd med kampen når jeg ikke scorer, men synes vel at jeg leverte en helt godkjent kamp.
- Hva ble sagt i garderoben før 2. omgang?
- Vi skulle vinne omgangen og kampen, noe vi burde ha gjort også, men spissene klarte ikke å putte de avgjørende ballene i mål i dag og det var surt.
- Etter matchen mot Fredrikstad ble du litt borte i en periode, hva har skjedd?
- Arild har spilt bra og fått starte kamper i tillegg til at jeg har slitt med en betennelse i foten som har gjort at jeg ikke har kune skyte ballen. Og som fotballspiller er det en ikke helt heldig situasjon. Men, nå er jeg skadefri og klar for mer spill på A-laget fremover.
Brukbar kontroll. Sjefen i oldermannsligaen i de bakre rekker, kaptein Frode Kippe, var fornøyd med sine rekkekamerater etter kampen i dag. Gåstolene ble lagt igjen i garderoben og LSKs firer hadde en viss kontroll på Branns angripere gjennom kampen.
- De kom til en del innlegg fra kant i første omgang, da var vi ikke helt på nett, men vi hever oss i andre omgang og er skuffet over at det bare ble ett poeng i dag.
- Og i dag scoret du også.
- Jepp, bare så synd at dommeren feilaktig annulerte den scoringen, det hadde smakt med nettsus igjen nå. Men nå har vi levert gode prestasjoner i flere kamper og viser at vi er et bra lag. Med litt marginer eller bedre uttelling hadde vi vært ute av bunnstriden nå.
- Og det var på tide med kort igjen?
- Ja, blitt litt lite kort på meg i år kontra i fjor, så det var på tide med litt gulfarge igjen.
kfl.no sin skribent har som vanlig denne sesongen kun sett glimt av kampene på storskjerm og har ingen formening om Dagens Bøffel. Det lar vi bli opp til sjåarane å avgjere.
Erland Johnsen ønsker påtroppende LSK-trener Henning Berg velkommen på treningsfeltet i Lillestrøm.
Lillestrøm (TV 2 Sporten): Henning Berg fulgte oppgjøret mot Brann fra tribuneplass, og var som vanlig svært engasjert. Da Olivier Occean misset én av sine to kjempesjanser i andreomgang, slengte Berg skjerfet i betongen.
Men etter kampen ønsket han ikke å la seg intervjue av TV2.
- Det blir feil hvis jeg sier noe, du får ta det med Erland (Johnsen), sier Berg til TV2 Sporten.
Én gang i uka
Erland Johnsen snakker villig både med og om Henning Berg.
- Vi snakkes kanskje én gang i uka i snitt. Dialogen er som alltid god med Henning, smiler Johnsen.
Han understreker at det er han som er sjef på Åråsen ut sesongen.
Henning holder seg i bakgrunnen, og det er jeg som ringer han.
- Henning holder seg i bakgrunnen. Han har ingenting med det som skjer her nå, smiler han.
Men understreker at han synes det er naturlig at den påtroppende sjefen går og ser på kamp på Åråsen.
- Jeg hadde gjort det samme selv, og han er velkommen på trening også.
- Vil du bruke ham som rådgiver resten av sesongen?
- Det kan godt hende jeg vil rådføre meg med ham om noen motstandere ikke jeg kjenner så godt. Men jeg burde egentlig bare svare nei på dette spørsmålet slik at det ikke blir spekulasjoner om hvem som bestemmer her. Henning holder seg i bakgrunnen, og det er jeg som ringer han, smiler Johnsen.
Skal jobbe sammen
Johnsen fortsetter som toppspillerutvikler under Henning Bergs regime neste sesong. Han synes ikke det demotiverende å gå et steg til siden for en ny hovedtrener.
- Jeg er veldig motivert for den jobben. Vi har mange talentfulle unge landslagsspillere i LSK.
Og det er stort sett den jobben Johnsen prater med Berg om.
- De samtalene jeg har med Henning dreier seg for det meste om det som skjer etter nyttår. Vi er ferdig med det som skjedde rundt ansettelsen av Henning.
LILLESTRØM – BRANN 1-1:
ÅRÅSEN (Nettavisen): Bjørn Helge Riise (25) storspilte i hjemmekampen mot Brann – hans første hele seriekamp siden midten av juli. En målgivende, to avslutninger som fort kunne resultert i scoring – og en fandenivoldskhet som bare Riise-familien kan by på.
Drømmer om landslagsretur
I det hele tatt – Bjørn Helge Riise er akkurat der han ønsker å være. Og den 11. oktober er det kvalikkamp mot Skottland.
- Jeg har så inn i h.. lyst til å være med på den kampen, og jeg synes jeg viser landslagsform i dag, sier en strålende fornøyd Bjørn Helge Riise til Nettavisen etter Brann-kampen.
Mange fryktet et nytt skademareritt da flankespilleren gikk ned og holdt seg til benet mot slutten av førsteomgangen. Den skadeplagede lysken var det dog ingen fare med.
- Det gjorde bare grusomt vondt i leggen, men det var ingen fare.
- I det hele tatt følte jeg det gikk bra der ute i dag, og jeg kjente ingen ting til de problemene jeg har hatt i år.
Johnsen er optimist
Det lover godt for både Riise og Norge, og Erland Johnsen har stor tro på at man vil få se Riise i den neste landslagstroppen.
- Han er veldig god for oss i dag, og skaper mange muligheter.
- Med noen kamper til så er han i landslagsklasse, lover LSK-treneren.
Landslagsaktuelle Vidar Riseth er helt enig.
- Han har vært ute lenge, men har prestert veldig bra på trening, og gjør en god kamp i dag.
- Nå er det bare å vise mot Tromsø i neste serierunde at han er like god, mener LSK-stopperen.
Riseth er lugn
Selv er Riseth et høyaktuelt stopperalternativ i den viktige bortekampen i neste måned, uten at han bruker så mye energi på det.
- Jeg tenker ikke så mye på det, men Ola (By Rise) og Åge (Hareide) vet godt hva jeg står for.
- Om de ringer, er jeg klar, lover den aldrende bautaen.
Spillerbørs:
Otto Fredrikson 4
Steinar Pedersen 6
Vidar Riseth 6
Frode Kippe 5
Ståle Stensaas 5
Karim Essediri 3
(Arild Sundgot 61)
John Anders Bjørkøy 4
(Espen Søgård 67)
Khaled Mouehli 6
Bjørn Helge Riise 7BB
Olivier Occean 5
Dan Alberto Fellus 5
LANDSLAGSKLASSE: – Håper jeg får vist meg fram nok før landskampene, sa Bjørn Helge Riise etter 90 minutter på Åråsen. Her er stjernespilleren i klassisk driv forbi Branns Rudolph Austin. ALLE FOTO: TOM GUSTAVSEN
Fryktet karriere-stopp
Riise: Sjelden en 1-1-kamp har føltes så godt
ÅRÅSEN:
(LSK – Brann 1-1). Med 90 minutter i beina, og bestemannspris i hånda, strålte endelig Bjørn Helge Riise etter en fotballkamp. Det er ikke mange ukene siden LSKs største stjerne fryktet at hele karrieren kunne være ødelagt.
– Det gjør noe med hodet ditt når du slår opp en skade fire ganger. Dette året har inneholdt de desidert tyngste periodene av mitt fotballiv. Jeg har vært skikkelig nervøs for ikke å bli frisk igjen i det hele tatt, innrømmet Riise etter uavgjortkampen mot Brann.
RB-sporten kåret ham til banens beste spiller mandag kveld, men det er ikke lenger enn en drøy uke siden kantspilleren ikke følte seg klar til å starte.
– Jeg var redd for å få en ny smell. Derfor valgte jeg å starte kampen mot Molde på reservebenken. Etter de 35 minuttene der oppe, føltes alt bedre. Etter en ny, god treningsuke var jeg klar for et nytt steg – det er sjelden at en 1-1-kamp har føltes så godt etterpå, strålte Riise.
Bygget opp
Slik sett har den siste uka vært en av de viktigste i Bjørn Helge Riises karriere så langt. Selvtillit og trygghet betyr mye i fotball. Og for en spiller som har slitt en hel sesong med skade, så er disse faktorene helt avgjørende for i det hele tatt å kunne løpe inn på en fotballbane.
– Den selvtilliten hadde jeg før denne kampen. Jeg er tilbake nå, klonkluderte Riise, som slavisk har fulgt et treningsprogram hvor han har tilbragt annenhver dag på henholdsvis Åråsen og Olympiatoppen. Underveis er han blitt bygget opp gradvis mentalt både av familien, mental trener Amund Fjeldstad, trenerteamet i LSK og landslagsledelsen.
– Det har vært viktig, jeg har aldri opplevd en tøffere periode enn i sommer. Det er vanskelig å takle for en gutt som alltid har vært godt trent og stort sett 100 prosent frisk, medgir en ærlig og åpenhjertig Riise.
Han står fremdeles på at Tom Nordlies treningsregime kjørte ham for tøft på veien tilbake til fotballbanen. Samtidig mener han nå at årsaksbildet er sammensatt, at alle skadene er, som han selv sier, "en kombinasjon av alt". Nå blir utfordringen å fortsette med treningsprogrammet – og ikke bli for ivrig.
– Helt herlig å være tilbake. Etter den siste skaden har vi gjort alt riktig. Molde-kampen har hele tida vært comeback-målet. Nå skal jeg bruke tida framover til å spisse formen, men jeg føler meg i bra slag allerede.
Bestemte selv
Trener Erland Johnsen registrerte at Romerikes Blad etter forrige serierunde påpekte at Riise burde ha startet allerede forrige helg mot Molde, ettersom han var frisk nok til å sitte på benken. Johnsen svarte på kritikken i går kveld da han røpet at avgjørelsen om benkeplass sist kom fra spilleren selv.
– Det stemmer at jeg ikke følte meg helt klar, sa Riise i går.
– Bjørn Helge er voksen nok til å ta en slik avgjørelse, og da kan ikke jeg overkjøre det. Han har det siste ordet, la Johnsen til. – Hvordan synes du han spilte mot Brann?
– Han var god med ballen og løp mye begge veier. Dessuten er han lett til sinns som type. Han har stor selvtillit og lar seg ikke prege av en utsatt tabellposisjon eller press utenfra. Entusiasmen i spillet hans er der hele veien, skrøt Erland Johnsen.
Det var også Riise som la den ene av LSKs ni cornere i kampen, den som omsider resultaterte i utligningen til 1-1 etter 73 minutter. Ballen gikk via keeper Kenneth Udjus og i skulderen til Steinar Pedersen før den dalte inn i mål.
– Bjørn Helge kommer inn og gjør en stor match. Etter pause fikk vi involvert han enda mer, og da ser du hvilken klassespiller han er, roste målscorer Pedersen.
Uavgjort var det minste LSK fortjente etter en meget god 2. omgang, men som i de fire siste kampene ble beholdningen "bare" ett poeng.
Kommentar