Du leser nå forumet som en gjest. Dette gir kun begrenset adgang til forumet og dets funksjonaliteter. Ved å registrere deg gratis, får du tilgang til å delta i diskusjonen, sende private meldinger (PM) til andre brukere, svare på avstemninger, se på vedlegg, tilgang til kalenderen, samt mange andre ting. Ved å registrere deg, får du også tilgang på mange andre nyttige funksjoner, som for eksempel at forumet gir deg beskjed om nye innlegg siden ditt forrige besøk - uansett hvor i verden du logger deg på!
Registrering er raskt, enkelt og helt gratis, så bli med i dag!
Dersom du har problemer med registreringen eller brukerkontoen din, kan du kontakte oss.
Hei, Gjest! Vi trenger flere moderatorer til forumet vårt. Har du lyst til å bli med i moderatorteamet, så ta kontakt med rEPPA.
OTTO FREDRIKSON 5
Har kommet flott tilbake etter den alvorlige kneskaden. Sto riktig plassert og fikk Branns to første muligheter etter headinger rett på seg. Den tredje nikken var han ikke raskt nok nede på. Lite å gjøre, men var våken i den gode LSK-andreomgangen.
STEINAR PEDERSEN 5
Plassen i fare neste år når Lyns Eriksen kommer med trener Berg. Fikk veldig liten hjelp av Essediri i går, men var også litt for ofte upresis selv i sine oppspill. Holdt Vaagan Moen unna innleggsposisjon. Endelig scoring igjen etter vinterens mange mål.
VIDAR RISETH 6
Blir han Norges redningsmann mot Skottland? Åpnet med selvtillit og vant alt av dueller, i tillegg til at han var fornuftig med ballen da han hadde tid. Enkelte tempoproblemer mot Huseklepp i løpsdueller, men det har de fleste. Solid kamp.
FRODE KIPPE 6
Ikke sluppet inn to mål i en seriekamp siden FFK borte. Kunne faktisk scoret allerede etter to minutters spill. Fikk også et mål marginalt annullert rett før pause og virket sugen på en scoring. Sto opp og brøt foran Björnsson. Konge i lufta.
STÅLE STENSAAS 4
Eldst i forsvaret (37), de andre tre er jo tross alt "bare" 36, 32 og 30. Grei kontroll på Solli og presset ofte Brann-flanken til å slå støttepasninger i stedet for å utfordre. Misbrukte et godt "frispark-läge" fra 18 meter.
KARIM ESSEDIRI 2
Beholdt plassen dels pga. at Riise ble plassert til venstre. Misset både med enkle innlegg og slet med samhandlingen med Occean i starten. Selvtilliten sank og bidragene ble færre fra høyrekanten. Mistet tidlig troen på at dette var kvelden.
KHALED MOUELHI 6
Lette hele tiden etter den tidlige gjennombruddspasningen, men endte som regel opp med å velge et enklere alternativ. Stor arbeidsradius og hadde regien i noen sugende overganger. Styrte midtbanen i 2. omgang.
JOHN ANDERS BJØRKØY 4
Aksjespekulant på fritida, men opptrer sikrere på banen. Har en trygg pasningsfot og spilte også aggressivt med riktig tenningsnivå i duellene. Kom ikke like godt inn i matchen etter pause og ble ofret til fordel for Søgård midtveis i 2. omgang.
BJØRN HELGE RIISE 7 BB
Første kamp fra start siden Glimt hjemme i sommer. Brukte starten på å komme i gang og ble skikkelig varm i trøya med et par langskudd, gode løp og finter. Har også kvaliteter når han slår dødballer fra venstre. Meget god kamp og bør være landslagsmann igjen.
OLIVIER OCCEAN 3
Har fremdeles en outsidersjanse til å bli toppscorer i Tippeligaen i år. Trøblet imidlertid fælt med nærteknikken i 1. omgang og skuslet bort mange oppløp som kunne blitt farlige. Var snublefot og fomlet fælt da han fikk muligheter. Noe bedre da han gikk i bakrom.
DAN FELLUS 6
Åråsen-debut fra start for unggutten da Myklebust aldri ble klar. Åpnet freidig med et langt raid og løp som en gal på topp i presset. Ga et positivt inntrykk og var tydelig innstilt på å vise seg fram på hjemmebane. God også på kanten.
SUM 11 MANN: 54
INNBYTTERE
ARILD SUNDGOT
(29 min. for Essediri).
Inn for å få inn tyngde i boksen og Fellus flyttet ned på kant. Så skarpere ut enn i de siste kampene, men fikk ikke mye rom.
ESPEN SØGÅRD
(23 min. for Bjørkøy).
Inn i en terrierrolle på midten som ballvinner. Det fungerte fint, for ingen løper mer enn Fetsund-gutten for LSK.
DOMMER
BRAGE SANDMOEN 3
Stolte selvsagt på assistentene sine på offsideavgjørelser, og de var ikke like patente. Pådro seg publikums vrede (begge veier) med noen merkelige avblåsninger.
ANALYSEN
I 1. omgang satt man med et inntrykk av at dette absolutt var en Brann-utgave LSK burde slå. Hjemmelagets problem før pause var at man ble for omstendelige. Det virket ikke som om spillerne stolte på egne ferdigheter og i stedet valgte "feige" løsninger med sikre støttepasninger. Dan Fellus var frisk på topp, men makker Occean åpnet med stor feilprosent. Brann kom voldsomt rett før pause, vasket fram tre-fire feite sjanser – og på det tredje headeforsøket satt den ved eks-LSKer Einarsson. Lillestrøm åpnet godt etter pause og presset Brann bakover på banen i jakten på utligning. Derfor var det svært fortjent da Pedersen scoret med skulderen (!) drøye kvarteret før slutt. Det bølget fram og tilbake mot slutten, men det endte med LSKs fjerde uavgjort kamp på rad, og den tredje som ender 1-1 etter hverandre.
Vurdert av Espen Solbakken og Per Kristian Torvik.
MIDLERTIDIG LØSNING: Siden Tom Nordlie gikk, har Frode Grodås (t.v.) og Erland Johnsen ledet LSK. Det skal de gjøre inntil Henning Berg overtar fra nyttår. Foto: LISE ÅSERUD/SCANPIX
SNART LSK-TRENER: Henning Berg er ferdig som trener for Lyn. Dermed ligger veien åpen for at han kan engasjere seg mer i Lillestrøm.
Foto: MORTEN HOLM/SCANPIX
- Erland (Johnsen) og Frode (Grodås) er trenere i LSK, og det er de som uttaler seg om det sportslige. Jeg kan snakke mer neste sesong, skriver Berg i en sms til Dagbladet.no.
Johnsen bekrefter på sin side at han allerede nå har jevnlige samtaler med den påtroppende treneren, som tar over Lillestrøm-skuta fra og med nyttår.
- Mulig vi diskuterer motstandere
Tidligere stopperkjempe Johnsen er samtidig opptatt av å få fram at tidligere stopperkjempe Berg ikke har noe med det som skjer denne sesongen å gjøre.
Men han innrømmer at de kan diskutere LSKs motstandere i de siste serierundene.
- Det er mulig jeg spør ham om motstandere jeg ikke kjenner så godt, sier Johnsen, som etter planen skal tilbake i sin gamle rolle som talentutvikler når Berg ankommer.
- Da skal jeg hjelpe Berg så godt jeg kan, og det er jeg veldig motivert for, forsikrer han.
Ifølge Johnsen, er det alltid han som ringer Berg, ikke motsatt.
- Som Henning sier: «Du ringer meg,» forteller Johnsen, som for all del ønsker å unngå spekulasjoner om at det egentlig er Berg som styrer klubben.
Spillerne har ikke jevnlig kontakt med Berg
Slike spekulasjoner er det uansett ingen grunn til, for spillerne har ikke kontakt med Berg.
- Jeg har bare så vidt møtt ham på ei trening da han var innom, og da fikk vi ikke gjort mer enn å hilse, understreker Bjørn Helge Riise for Dagbladet.no.
Heller ikke kaptein Frode Kippe har jevnlige samtaler med den påtroppende treneren.
- Han var innom ei trening, men ellers har jeg ikke pratet med ham. Jeg kjenner ham mest ut fra det Lyn-spillerne sier, og det er jo veldig positivt, sier Kippe til Dagbladet.no.
ÅPNET BALLET: Arild Sundgot.Foto: Bendiksby, Terje/SCANPIX
5 mål på 11 minutter
Målorgie for LSKs nest beste mot Fana.
Lillestrøm 2-Fana 9-1
Lillestrøms andrelag ligger anonymt plassert i andredivisjons avdeling tre. Før tirsdagens kamp mot Fana fra Bergen hadde laget fire minusmål.
Det har de ikke nå lenger.
Fullstendig kollaps
Etter 29 minutter sørget Arild Sundgot for ledelse til kanarifuglene på Åråsen. Det skulle bli starten på en kollaps av episke dimensjoner for Fana.
I løpet av de neste elleve minuttene drepte LSK kampen med å putte fire mål til. Jon Midttun Lie sto for tre, mens Setar Salimi kunne notere seg for en scoring.
Dermed sto det 5-0 etter 40 minutter.
Ydmyket
Fanas gjennomhullete forsvar klarte å holde unna de siste minuttene før pause, men kun tre minutter etter hvilen måtte de kapitulere igjen.
Salimi la på til 6-0, før Henrik Hoel Olsen sto for et trøstemål til gjestene etter 55 minutter. Setar Salimi gjorde nummer tre for kvelden like før en time var spilt av kampen.
Ydmykelsen var ikke over for Fana før mål fra Henrik Hansen og Trym Bogen hadde fastsatt sluttresultatet til 9-1.
Omhandler riktig nok andrelaget, en men 9-1 seier til andrefugla fortjener en plass i nyhetstråden uansett mener nå jeg: Fana slaktet på Lillestrøm
– Dere i pressen vil vi ikke snakke med i dag, sier en galgenhumoristisk Håkon Østevold, etter at Fana tapte 1-9 (!) mot Lillestrøms nest beste i kveld.
Det var den berømte ketchupeffekten som sørget for at Fana klappet fullstendig sammen på Åråsen. I løpet av elleve minutter mot slutten av 1. omgang måtte Christopher Sæbø se fem baller bak seg i buret.
– Vi hang godt med de første 25 minuttene av kampen, men etter at Lillestrøm scoret gikk alt galt for oss. Da sviktet alle på banen, fra spiss til keeper, forteller Østevold.
Med 0-5 ved pause, var kampen i realiteten over. Likevel forsøkte Fana-benken å gjøre noen grep for i det minste å få et hederlig resultat.
– Det varte i halvannet minutt, så scoret Lillestrøm igjen. Etter at vi reduserte til 1-6, håpet vi på at vi kunne klare å pynte ytterligere på resultatet, men dette var dagen da alt gikk inn for Lillestrøm. De scoret på alt de hadde av sjanser, sier Østevold.
Han kan ikke huske å ha vært med på et lignende nederlag i sin trenerkarriere.
– Jeg husker å ha tapt 1-7 mot Åsane en gang, men 1-9 er det største tapet jeg har vært ute for, forteller Fana-treneren.
12. mai i 2003 endte oppgjøret mellom Lillestrøm og Tromsø 3-2 til "Fugla". Etter det har LSK på rekke og rad beseiret alle de 12 lagene i Eliteserien, bortsett fra TIL
Overrasket over TIL
Matchvinner den maikvelden for over fem år siden var Johan Petter Winsnes. Han var LSK-eiendom helt fram til fjorårets sesong, men etter å ha vært utleid til Skeid et par måneder på høsten, fant han ut at det var andre ting som opptok han mer enn fotballen.
Men han følger godt med på Eliteserien, og er positivt overrasket på hvordan Tromsø IL har gjort det. - Før sesongen hadde jeg i alle fall ikke tippet dem så høyt, men de har vist at de har en bra stall. Spesielt har Moldskred blomstret bra i klubben, sier Winsnes.
- Lillestrøm har derimot ikke stått til forventningene. De har spilt i en formasjon som ikke har passet det spillermateriale de har hatt, og i tillegg har de vel trent litt for mye i starten av sesongen, sier Winsnes som tror det blir viktig med poeng for klubben på lørdag.
Sulten
Trener i TIL, Steinar Nilsen, har aldri brydd seg om statistikker, og gjør ikke noe unntak denne gangen heller. - Jeg vil ikke si noe annet enn at vi skal slå dem. Jeg forbereder meg til å slå Lillestrøm på samme måte som når vi skal slå Vålerenga, sier Nilsen som kan melde om et revansjesugent lag.
- Spillergruppa er sulten på seier. De var ikke fornøyd med at de ikke vant Glimt-kampen, og jeg vet spillerne har lyst å vinne på Alfheim igjen.
Skeid-trener Arild Stavrum reagerer på måten VIF henter spillere på, jf. Mos Abdellaoue og Dawda Leigh. Følgende med ref. til Skeids samarbeidsavtale med LSK limes inn her:
Stavrum er også redd dette kan påvirke samarbeidsavtalen klubbens hans har med Lillestrøm.
- Må reagere
- Om våre spillere blir kontaktet av en annen klubb har vi rett til å få vite det, for vi vil også ha en mulighet til å eventuelt komme med et forhandlingstilbud. Vi har en samarbeidsavtale med Lillestrøm som vi vil opprettholde, men Vålerenga går snarveier, og det er ikke lov.
Henning Berg er blitt spurt om å trene A-laget til Enebakk/Driv Fotball ut sesongen, men ifølge enebakkavis.no har den påtroppende LSK-treneren takket nei til tilbudet.
Se TVRomerike-reportasjen der Berg forteller om planene for neste LSK-sesong nederst i saken!
Ifølge avisen oppgir Berg at han prøvde å finne en løsning, men at det ikke lot seg gjøre å påta seg oppgaven av praktiske grunner.
Det var rett etter at den tidligere Englands-proffen, ble løst fra kontrakten som trener i Lyn han fikk henvendelsen fra Enebakk/Driv-trener Magne Johansen. Tanken var å oppnå en Tom Nordlie-effekt for Enebakk-laget, som ligger nest sist i sin avdeling i 5. divisjon.
– Det var aldri snakk om lønn eller annen form for godtgjørelse. Henning er en god kompis av meg gjennom mange år og det hele var kun snakk om en vennetjeneste, sier EDF-trener Magne Johansen til Enebakk Avis.
– Vi snakker mye fotball sammen nesten hver eneste uke, og det hadde vært innmari artig om han kunne ha overtatt min rolle i de siste tre kampene, sier Johansen.
Det har gått syv år siden LSK sist vant i Tromsø. Datoen var 1. juli 2001, og Espen Søgård og Arild Sundgot var med fra start for de gule og svarte. Allerede i det syvende minutt satt Stian Berget inn LSKs første for dagen. Midtveis i den andre omgangen kom nummer to og tre. Først var det Magnus Powell som scoret for LSK. Deretter Clayton Zane. Nå er det på tide med en ny seier i ishavsbyen mener målscorer mot Brann, Steinar Pedersen.
- Ja, vi skal oppover for å hente tre poeng. Det er vel det Lillestrøm alltid gjør, sier Steinar Pedersen med et stort glis.
Høyrebacken har imidlertid rett for sin egen del. Da han var utlånt til LSK fra Borussia Dortmund i 1997 var han med på å hente hjem tre poeng fra Tromsø. Jørgen Wålemark scoret hattrick i løpet av 28 minutter 13. september. Tromsø reduserte mot slutten ved dagens TIL-trener Steinar Pedersen, og fastsatte sluttresultatet til 1-3.
- Vi får håpe på det samme igjen. Tromsø er i god form, og sterke på hjemmebane, men vi har vist den siste tiden at det kun er et tidsspørsmål før vi høster trepoengerne på rekke og rad. Jeg håper og tror at det løsner foran mål mot Tromsø.
- Vi starter på 0-0, og vi er elleve mot elleve. Vi gir alt for å få tre poeng der oppe, sier Pedersen som reiser oppover til isvhavsbyen lørdag morgen sammen med resten av a-laget.
Kommentar