Nyheter september 2008

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

Bergens Tidende

- Håper TIL tar gull

TØFF BATALJE: Karim Essediri tror kampen mot gamleklubben blir en tøff batalje. ( Foto: Digitalsport )

Av: Tobias Stein Eilertsen
    Publisert: 25.09.2008 kl. 14:04 , endret: 25.09.2008 kl. 14:16

Men gamleklubben får ingenting gratis i helgen.
    - Jeg håper Tromsø tar gullet, men om de vinner er jeg mer usikker på. Stabæk har to hjemmekamper på rad, og jeg tror mye kan bli avgjort da. Men jeg håper selvføgelig at TIL vinner, sier tidligere TIL-spiller Karim Essediri.

Lillestrøm står foran bortekampen mot TIL bokført med kun 22 poeng på like mange kamper og kjemper om fornyet kontrakt i eliteserien, mens TIL kjemper om gullet og ligger med sine 39 poeng kun tre poeng bak serieleder Stabæk.
    Essediri var i sommer linket til en mulig retur til Tromsø, men overgangen har latt vente på seg.
    - Jeg bodde i Tromsø i mange år, og hadde en fantastisk tid både på og utenfor banen, men jeg har ett år igjen av kontrakten med Lillestrøm, og kan ikke fokusere på andre klubber nå. Nå får vi ny trener og så får man se hva slags mann han er, sier Essediri.
    Det blir ikke like spesielt å komme tilbake til Tromsø, som det var for et par år siden.
    - Den spesielle følelsen ved å komme tilbake til Alfheim er litt borte, den har jeg vært igjennom, og det var en følelse jeg hadde da jeg spilte i Rosenborg. Men det blir så klart gøy å spille på Alfheim igjen, sier Essediri.
    Essediri har også fått mye spilletid i det siste hos de gulsvarte.
    - Jeg trives i Lillestrøm og det er gøy fordi jeg har fått mer spilletid i det siste, sier Essediri.

Men i sist kamp hjemme mot Brann, hadde ikke Essediri en god dag på jobb.
    - Det var ikke min beste kamp i Lillestrøm-drakta og det er helt forståelig at jeg ble byttet ut. Det er slik det skal være når man ikke spiller bra, sier Essediri.
    Nå ser Essediri fram til en tøff batalje på Alfheim mot klubben han spilte 108 kamper for.
    - Det blir en tøff kamp, ingen tvil om det. Men vi er i form for tiden, og burde vunnet mot Brann. Jeg vet at vi ikke er en mostander Tromsø liker å spille mot, og vi har selvfølgelig sjansen til å vinne, sier Essediri.

Kommentar

• McGuffy
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jan 2004
      • 5104

All makt til Berg - TV2 Sporten

TV 2 er Norges beste nettsted for nyheter, sport, underholdning, vær, tv-guide og video

*Klikk linken for intervju med Berg*

All makt til Berg

Henning Berg blir enerådende på Åråsen, og lover at tiden med maktkamp i klubben er over.
      Henning Berg planlegger nå fremtidens Lillestrøm, klubben han krevde all sportslig makt i for å overta som hovedtrener.
      - Jeg vet hvem som må gå om ikke resultatetene er så gode. Det er hovedtreneren, og da synes jeg også at det er greit at hovedtreneren har det siste ordet.
      Kravet kombinert med Lillestrøm-ledelsens ønsker betydde et farvel til LSKs omstridte manager.
      - Ville det vært vanskelig for deg å jobbe sammen med Jan Åge Fjørtoft?
      - Nei, det tror jeg ikke.

Ingen revolusjon

Trolig er Tom Nordlie og Jan åge Fjørtoft tidenes dårligste match i norsk fotball. Nå skal nye Lillestrøm bygges med tett dialog mellom Berg og Torgeir Bjarman.
      - Det er viktig, sier Berg, som nå forbereder neste års sesong uten planer om noen revolusjon.
      - Lillestrøm har mange ting på plass for å bli en toppklubb, og mange gode fotballspillere. Det er ikke behov for de store endringene.

Kommentar

• RSP
        Moderator
        • Aug 2004
        • 10498

Bladet Tromsø

Klar for luftkrig

SPÅR LUFTKRIG MOT LSK: TIL-trener Steinar Nilsen. ( Foto: Kasper Wikestad / Digitalsport )

Av: Eirik Bang Pedersen
        Publisert: 26.09.2008 kl. 08:47

Steinar Nilsen regner med med mye hodedueller lørdag.

Steinar Nilsen tror nemlig LSK vil ha ballen mest i lufta i morgendagens kamp.
        Med to storvokste og kraftige gutter på topp i Arild Sundgodt og Olivier Occean, samt stopperkjemper som Vidar Riseth og Frode Kippe, er det ingen hemmelighet at Lillestrøm kommer til å ta langpasningen i bruk mot TIL.
        – Jeg forventer å se et Lillestrøm-lag som vil ha ballen mye i lufta og krige der, sier Nilsen, som forbereder laget på luftkrig.
        I går hadde han en sekvens på treningen der han terpet defensive dødballer.
        – Vi kommer til å være forberedt til kampen som vi gleder oss til, sier Nilsen.

iTromsø – også kjent som Mediehuset iTromsø og itromso.no – er en avis med grundig, viktig og underholdende journalistikk for tromsøfolk

Kommentar

• reka
          Seniormedlem
          --==FORUMRUNKER==--
          • Aug 2005
          • 13278

Frode Grodås i "Før avspark" på vg-tv
          Før Avspark har møtt Steinar Nilsen i Tromsø denne uken. Truls Dæhli og Frode Grodås er gjester i studio.

Kommentar

• Torolf
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2004
            • 9574

RB: Myklebust klar igjen

ÅRÅSEN: Magnus Myklebust trener for fullt og er klar igjen til lørdagens kamp mot Tromsø på Alfheim. LSK-spissen tok ikke sjansen på å starte kampen mot Brann tidligere denne uka på grunn av antydning til strekk bak i låret. I morgen stiller han seg til disposisjon for LSK-trener Erland Johnsen igjen. Simen Brenne, Pål Steffen Andresen, Arild Sundgot og Vidar Riseth sto alle over treningen i går. Både Sundgot og Riseth ventes å bli klare til kampen, mens de to andre trolig må vente til hjemmekampen mot Fredrikstad. Andresen spares først og fremst fordi kampen spilles på kunstgress. Lars Ivar Moldskred står definitivt over Tromsø-kampen i morgen på grunn av en liten hofteskade.

Kommentar

• reka
              Seniormedlem
              --==FORUMRUNKER==--
              • Aug 2005
              • 13278

Er glad for at LSK aldri går ut i pressen som dette før en kamp:

– Frykter ikke Kippe

NØKKELDUELL: Frode Kippe og Sigurd Rushfeldt i et tidligere møte. ( Foto: Digitalsport )
              Av: Nils-Jarle Sætre
              Publisert: 26.09.2008 kl. 21:11

Sigurd Rushfeldt er ikke bekymret foran møtet med Frode Kippe

– Slik eliteserien er nå, så er nok ikke han noe verre eller bedre enn noen andre, sier TIL-spissen.
              Treneren hilser en albue velkommen tidlig i kampen.
              – Det kan han gjerne gjøre. Da vet vi at han fyker rett ut, sier Steinar Nilsen.
              Sigurd Rushfeldt innrømmer at de viktige kampene som TIL har nå gjør at han tar større sjanser.
              Han kommer til å spille med en liten beskyttelse over nesen som er brukket.
              – Det er klart den er utsatt til, men man risikerer litt mer i slike kamper, sier Rushfeldt.
              Han innrømmer samtidig at han nok vil ta det litt roligere enn til vanlig.
              – Jeg får bruke hodet og kanskje være litt mer forsiktig i noen situasjoner.

Siste nytt om fotball og premier league? Du har kommet til rett sted. Alle nyheter du trenger å vite om fotball samlet på ett sted. Klikk her for å lese!

Kommentar

• reka
                Seniormedlem
                --==FORUMRUNKER==--
                • Aug 2005
                • 13278

RBs prematch artikkel - les og lær, TIL:

OPTIMIST: Steinar Pedersen tror LSK kan ta alle poengene i Tromsø i kveld. FOTO: ROAR GRØNSTAD
                Steinar går foran

Pedersen ubeseiret som LSK-spiller i Tromsø
                ÅRÅSEN:
                Det kommer sjelden noe godt ut av LSKs turer til Tromsø. Kanskje er Steinar Pedersen nøkkelen til suksess.
                Av Morten Svesengen

Som LSK-spiller har han én seier på like mange forsøk i ishavsbyen.
                Vi må skru tida tilbake til 1997. Datoen var 13. september og LSK klarte å vinne i Tromsø for første gang siden 1988 (1-3). Jørgen Wålemark ble den store helten og scoret kampens tre første mål før pause.
                Det hører også med til historien at det ble svenskens tre eneste seriemål i LSK-karrieren.
                – Jeg husker den kampen. Vi fikk noen tidlige mål, og vi hadde egentlig full kontroll hele veien, sier Steinar Pedersen som den gangen var på utlån i LSK fra tyske Borussia Dortmund.

Scoret i fjor
                Det går som regel lang tid mellom LSK-høydepunktene i Tromsø, og seieren i 1997 var heller ikke noe varig vendepunkt. 3-0-seieren i 2001 er LSKs eneste siden Pedersen sist var i Tromsø som LSK-spiller.
                – Tromsø spiller med en voldsom entusiasme på hjemmebane, og det har alltid gjort dem vanskelige å slå på Alfheim, sier sørlendingen
                Han har også vært med på å tape der – som Start-spiller. Men har flere gode minner. I fjor scoret han ledermålet for Start i en kamp som endte 1-1.
                Pedersen tror LSK har en god mulighet til å få med seg poeng fra nord i kveld.
                – Vi har vært solide den siste tiden og har forsvart oss godt som lag. Klarer vi å luke vekk de få feilene som har ført til sjanser på innlegg, så har vi en god sjanse. Det er ingen grunn til at vi ikke skal gå for tre poeng i Tromsø. Vi trenger dem like mye som dem, fastslår 32-åringen.

– Tromsø må vinne
                Etter at Stabæk feilet i forrige serierunde, har gullsnakket begynt å gå i ishavsbyen. Det tror Pedersen kan være en fordel for LSK.
                – De vet i hvert fall at de må slå oss for å ha en sjanse til å ta gull. Det kan være et godt utgangspunkt. Vi reiser opp dit for å gjøre det vanskelig for dem, lover LSK-backen.
                Sesongen i LSK ble ikke slik han håpet etter at han forlot Start etter fjorårets nedrykk.
                – Det har vært mentalt tøft å takle motgangen. For det var ikke dette jeg forventet. Slik tror jeg det har vært for de fleste spillerne i LSK i år. Det er mange gode spillere som ikke har fått det til sammen. Men det har gått bedre i høst, og nå handler alt om å berge plassen. Så får vi starte på nytt når vi har klart den jobben, sier Pedersen.

Kommentar

• RSP
                  Moderator
                  • Aug 2004
                  • 10498

NRK Troms og Finnmark

Frykter "gamle" LSK

Trener Agnar Christensen frykter at TIL skal bli felt av Lillestrøms dødballstyrke.

Kent-Einar MyrengKent-Einar.Myreng@nrk.no

Publisert 26.09.2008 18:15.

Lørdag klokken 19.00 møter gullkandidat Tromsø nedrykkstruede Lillestrøm på Alfheim.

- Vi skal fortsette med å spille veldig godt forsvarsspill. Vi har bare sluppet inn tre mål hjemme, og det er vi ekstremt godt fornøyd med, sier TIL-trener Agnar Christensen til NRK.

- Samtidig må vi ta vare på sjansene vi får fremover på banen og sette de tidligere enn vi har gjort før.

Men selv om avstanden på tabellen er stor, frykter treneren "gamle" Lillestrøm.
                  - Vi møter et Lillestrøm lag som fremstår som de gjorde for noen år siden, nemlig dødball sterke. De bruker mye tid på å styrke opp spillet sitt på den måten.

Christensen melder om god stemning i TIL-leiren, og han håper på et fullsatt Alfheim stadion lørdag kveld.

Trener Agnar Christensen frykter at TIL skal bli felt av Lillestrøms dødballstyrke.

Kommentar

• RSP
                    Moderator
                    • Aug 2004
                    • 10498

TV2 Sport

Tromsø Foto: Richardsen, Tor/SCANPIX

- I dag måtte vi skrape is...

Gulljagende Tromsø med advarsel til Lillestrøm før kampen.

Det er litt av en utfordring Lillestrøm får når de gjester Tromsø i kveld. For det første har romerikingene en elendig statistikk mot TIL. For det andre pleier Tromsø være strålende på høsten, og for det tredje er det noe så sjeldent som et TIL-lag med ferten av gullmedaljer som er motstander.
                    Etter at Stabæk gikk på en 1-4-smell mot Viking forrige runde er det nå bare tre poeng som skiller de to lagene. Og Tromsø kan glede seg over at Sigurd Rushfeldt er spilleklar igjen etter nesebruddet.
                    - Det kjennes greit ut. Rent fysisk går det helt fint, det er hvis jeg får et nytt slag som kan være problemet, sier Rushfeldt til Nordlys.

Kald velkomst
                    Som nevnt har LSK en elendig statistikk i det høye nord. Etter TILs opprykk i 1986 har lagene møttes 21 ganger i Tromsø. 14 har endt med hjemmeseier, bare tre ganger har LSK tatt med seg full pott hjem.

Dermed har hjemmelaget god grunn til å komme med en advarsel før kampen:

«Til alle på Lillestrøm: I dag måtte vi skrape is av bilene, og på lørdag er det meldt skikkelig Tromsø-høstvær med 3 grader og litt sludd i luften. Velkommen til høstkamp i Tromsø,» skriver klubbens hjemmeside.

Kampen for tilværelsen
                    Mens «Gutan» jager seriegull sloss Lillestrøm fortsatt for å beholde plassen i Tippeligaen. Med fem poeng ned til HamKam på kvalikkplass vil en seier i ishavsbyen langt på vei sikre det. Hvert fall om «Kamma» skulle tape poeng.

Men «Kanarifuglene» vet hva som venter dem.
                    – Tromsø spiller med en voldsom entusiasme på hjemmebane, og det har alltid gjort dem vanskelige å slå på Alfheim, sier Steinar Pedersen til Romerikes Blad.

- De vet at de må slå oss for å ha en sjanse til å ta gull. Det kan være et godt utgangspunkt. Vi reiser opp dit for å gjøre det vanskelig for dem.

Slik gikk det sist: (video nedenfor):

TV 2 er Norges beste nettsted for nyheter, sport, underholdning, vær, tv-guide og video

Kommentar

• RSP
                      Moderator
                      • Aug 2004
                      • 10498

Nettavisen

Topp møter bunn i nord

JAKT: Får Tromsø mer å juble over mot Lillestrøm? Foto: Rune Stoltz Bertinussen/Scanpix

Gulljagende nordlendinger tar imot Lillestrøm på Alfheim lørdag.

Av Henrik Skatvedt

Tromsø har hatt en fantastisk sesong i Tippeligaen og det lukter gull av Steinar Nilsens gutter. Om Tromsø tar tre poeng mot LSK lørdag, vil de være á poeng med Stabæk på toppen av tabellen.

Og historien tilsier at det blir hjemmeseier når lagene møtes på Alfheim. 14 seire på 21 forsøk er de harde fakta for nordlendingene.
                      Men lørdagens kamp er også noe spesiell. Lillestrøm har hatt en turbulent sesong og befinner seg svært overraskende langt ned på tabellen. Erland Johnsens mannskap trenger sårt tre poeng for å karre seg vekk fra den dårlige plasseringen i Tippeligaen.

Lagoppstillinger:

Tromsø: Ramovic - Høgli - Koppinen - Sequeira - Yndestad - Yttergård Jensen - Haugen - Knarvik - Lindpere - Rushfeldt - Moldskred.

Lillestrøm: Fredrikson - Pedersen - Riseth - Kjippe - Stensaas - Riise - Søgård - Mouelhi - Bjørkøy - Occean - Myklebust.

Kommentar

• RoyVaadal
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2004
                        • 4055

RB

Fra http://www.rb.no/lsk-magasinet/article3813574.ece

Endelig lykkes fugla i nord

(Tromsø – LSK 0-1). LSK kunne juble for tre poeng i Tromsø - for første gang siden 2001.

Sist LSK kunne juble for tre poeng mot "gutan" i en Tippeliga-kamp var i 2003.

Etter en kjedelig første omgang på Alfheim tok LSK ledelsen ti minutter etter pause.

Frode Kippe møter frisparket til Ståle Stensaas med hodet og header LSK i føringen i Nord-Norge.

Magnus Myklebust får en kjempesjanse til å doble ledelsen etter 72 minutter. Myklebust sender ballen forbi Sead Ramovic, men avslutningen blir for løs. Landslagsback Tom Høgli rekker å løpe opp ballen og sklir den bort på streken.

Otto Fredrikson settes på prøve for første gang i kampen ti minutter før slutt. Knarvik skyter et frispark fra omlag 20 meter. Ballen skrur over muren, men LSK finske keeper strekker seg og slår ballen til corner.

To minutter på overtid redder Arild Sundgot på streken etter en avslutning fra Rune Lange etter corner.

LSK (4-4-2): Otto Fredrikson – Steinar Pedersen, Vidar Riseth (Eirik Bertheussen i 5 min), Frode Kippe, Ståle Stensaas – Bjørn Helge Riise, Khaled Mouelhi, Espen Søgård, John Anders Bjørkøy – Magnus Myklebust, Olivier Occean (Arild Sundgot i 4 min).
                        RoyVaadal.

Kommentar

• RSP
                          Moderator
                          • Aug 2004
                          • 10498

Bergens Tidende (100% Fotball)

Tuktet tamme TIL

Av: Roy Ellingsen
                          Publisert: 27.09.2008 kl. 20:51 , endret: 27.09.2008 kl. 21:01

TIL - LSK 0-1: En klassisk Lillestrøm-scoring ødela gulldrømmen.

VANT: Magnus Myklebust brente flere store sjanser ( Foto: Tom Benjaminsen )

Med stiv kuling på langs av banen var det aldri forhold for en klassiker på Alfheim, og det ble det heller ikke.
                          Første omgang var et mareritt der ballen nesten ikke var i spill i det hele tatt. Vindforholdene skapte det som var av interessante situasjoner og en nestensjanse på en dødball fra Lillestrøm var det nærmeste vi kom en scoring.
                          Etter pause fikk Lillestrøm vinden i ryggen og ble etter hvert det beste laget.
                          Frode Kippe utnyttet passivt keeperspill fra Sead Ramovic da han kriget en dødball i nettet.

Store LSK-sjanser
                          Etter scoringen fikk LSK kampen akkurat der de ville. TIL skapte knapt sjanser og med 20 minutter igjen å spille hadde bortelaget to store sjanser til å avgjøre.
                          Først var John Anders Bjørkøy på farten og ble spilt opp i god skuddposisjon. Men midtbanespilleren forhastet seg og brente ballen høyt over.
                          Like etter var Magnus Myklebust helt igjennom. Han trillet ballen til side for Ramovic og ballen var på vei til å trille over målstreken da Tom Høgli med nød og neppe nådde den igjen og fikk klarert ballen unna.
                          Høglis innsats var et sjeldent lyspunkt for TIL, som virket både dorske og uinteresserte i gullmedaljen de spilte om.

Redning på streken
                          LSK-keeper Otto Fredrikson var lite involvert i spillet, men sto for en meget kvalifisert redning da Tommy Knarvik sendte et frispark over muren og ned mot hjørnet. Finnen strakk seg og fikk slått ballen til corner.
                          I sluttminuttene fikk TIL til det som lignet en sluttoffensiv, men målene kom ikke. I kampens siste minutt var Sigurd Rushfeldt frempå og rundet keeper og hadde tomt mål å sikte på, men da var han allerede avvinket for offside.
                          Det var heller ikke det siste som skjedde. TIL hadde corner på overtid. Rune Lange fikk sjansen og Fredrikson var sjanseløs. Men på streken sto Arild Sundgot og reddet etter all sannsynlighet eliteserieeksistensen for LSK.
                          Samtidig har Stabæk sjansen til å øke til seks poengs ledelse fire runder før slutt.

Kommentar

• RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

Dagsavisen

Fortjent Lillestrøm-seier på Alfheim

Tromsø sakker akterut i kampen om seriegull. Lillestrøm vant 1-0 i Tromsø etter en Frode Kippe-scoring.

LSK vant borte mot TIL.

27. september 2008 21:12

Tromsø: Med lørdagens resultat kan Stabæk koble et realt grep i gullkampen hvis bærumslaget slår Molde på Nadderud mandag.
                            Typisk nok kom scoringen på ekte Lillestrøm-vis. Frode Kippe fikk stå helt umarkert på en dødball, og midtstopperen hadde få problemer med å heade gjestene i ledelse etter 54 minutters spill.
                            Hjemmelaget hadde et visst trykk i sluttminuttene, men maktet aldri å produsere de store sjansene. Faktisk var det gjestene som kunne punktert kampen både en og to ganger. Både John Anders Bjørkøy og Magnus Myklebust hadde gylne sjanser til det.
                            Først i sluttminuttene var Tromsø virkelig nær utligning. Først ble Sigurd Rushfeldt tvilsomt avblåst for offside da han ble spilt gjennom og rundet keeper, mens Rune Langes avslutning på overtid ble reddet på streken.
                            Med seieren tok Lillestrøm et sjumilssteg mot ny kontrakt i eliteserien.
                            Vidar Riseth spilte en bunnsolid kamp for gjestene. Riseth vant stort sett alt av dueller mot en heller svak spissduo Moldskred/Rushfeldt. For hjemmelaget var Miika Koppinen og Hans Åge Yndestad best.
                            Tromsø skal ut i en tradisjonelt sett vanskelig bortekamp mot Viking i Stavanger, mens Lillestrøm tar imot medaljejagende Fredrikstad hjemme på Åråsen i neste eliteserierunde. (NTB)

Kommentar

• RSP
                              Moderator
                              • Aug 2004
                              • 10498

VG

- Dette er skammelig

Oppgitt Steinar Nilsen etter at gullhåpet forsvant

TROMSØ (VG Nett) (TIL-LSK 0-1) Tromsøs drøm om gullmedalje forsvant foran fattige 4734 tilskuere på Alfheim i kveld. Samtidig sikret Lillestrøm med all sannsynlighet en ny sesong i eliteserien.

TAPTE FORTJENT: TIL og Hans Åge Yndestad (t. h.) tapte fortjent mot Bjørn Helge Riise og Lillestrøm på Alfheim.

AV LARS EIDISSEN

Lillestrøm dominerte store deler av en dårlig fotballkamp i nord. Etterpå tordnet Steinar Nilsen til TV 2 Sport:

- Skuffelsen er enorm, fordi vi taper fortjent. Å gjøre det på hjemmebane når vi ligger der vi ligger på tabellen.. Det er skammelig faktisk!

Frisk Riise
                              Anført av en frisk Bjørn Helge Riise skapte bortelaget det meste som var av målsjanser i kampen. Ti minutter ut i andre omgang kom vinnermålet på klassisk LSK-vis. Et frispark ble slått inn til Frode Kippe som nikket ballen forbi Ramovic.

- Det var vedlig viktig. Vi har vært under press i hele år egentlig, og å få en seier nå var veldig viktig, sier Kippe.

Johnsen: - Vi vinner fortjent
                              Etter dette burde bortelaget avgjort kampen. Steinar Pedersen og Riise var skyldige i å brenne feite målsjanser.

- Vi spiller såpass bra i dag at vi vinner fortjent, konstaterte en smørblid Lillestrøm-trener Erland Johnsen etter kampen.

Våknet for sent
                              Det siste kvarteret av kampen våknet omsider "Gutan". Med tre spisser på banen tvang hjemmelaget frem store målsjanser på slutten. På overtid var TIL uhyre nære utligning da LSK avverget på streken etter en corner.

Lillestrøm klatret med seieren forbi hele tre lag på tabellen og kan høyst sannsynlig belage seg på en ny sesong i eliteserien. Stabæk har muligheten til å skaffe seg en luke på 6 poeng i toppen på mandag. Da tar de i mot Molde på Nadderud.

Nilsen har gitt opp
                              Steinar Nilsen sier til TV 2 Sport at han nå har gitt fullstendig opp tanken på gull i år.

- Nei vi er ikke med i den kampen der nå, sier han med henvisning til gullkampen, før han legger til:

- Stabæk tar gullet nå, det er det ingen tvil om.

(VG NETT 27.09.08 kl. 20:58, sist oppdatert 27.09.08 kl. 21:11)

Kommentar

• RSP
                                Moderator
                                • Aug 2004
                                • 10498

TV2 Sport

Steinar Nilsen, Tromsø Foto: Solum, Stian Lysberg/SCANPIX

- Skammelig

En skuffet Steinar Nilsen slaktet Tromsø-spillernes innsats og sender gullet til Bærum.

Tromsø/Bergen: Sjansen til å legge press på Stabæk i gullkampen var der. Evnen, lysten og viljen til å gripe den var fraværende hos Tromsø.
                                - Skuffelsen er enorm. Spesielt fordi vi taper fortjent. Å gjøre det på egen hjemmebane når vi ligger der vi ligger på tabellen... Det er frustrerende og litt skammelig faktisk, sa TIL-trener Steinar Nilsen til TV 2 Sporten etter kampen.

Sannsynligvis ventet det en solid skyllebøtte til spillerne etter kampen. Nilsen var fryktelig irritert etter at Tromsø ga Stabæk alle tiders mulighet til å stikke fra igjen når de møter Molde på mandag.

- Det irriterer meg så mye at jeg ikke skal legge ut om det akkurat nå på TV 2. Det beviser hvert fall at vi ikke er god nok til å true Stabæk, slik beskrives prestasjonen best, sa en frustrert Nilsen som først og fremst etterlyste vilje.
                                - Vi virker giddalause utpå der. Vi spiller lørdagskamp i flomlys, det burde sprudlet voldsomt av våre spillere.

Skuffende oppmøte
                                I Tromsø pratet folk om et historisk seriegull for «Gutan». Samtidig dukket det bare opp drøyt 4700 på Alfheim.
                                - Jeg føler det er en patetisk oppførsel, mennesker som ikke har kjennskap til Tippeligaen. Det virker ikke som om folk er interessert i om vi tar medalje eller hva vi gjør, mente Nilsen og sender gullet til Bærum.
                                - Vi er ikke med i gullkampen nå. Stabæk tar gullet, det er det ingen tvil om. Vi må heve kvaliteten voldsomt i forhold til det vi presterer i dag. Det her er rett og slett dårlig og kan ikke beskrives på en annen måte.

Video mv. her:

Kommentar

• RSP
                                  Moderator
                                  • Aug 2004
                                  • 10498

RB

Johnsen stolt av innsatsen

TROMSØ:
                                  (Tromsø – LSK 0-1). LSK-trener Erland Johnsen var meget fornøyd med LSKs innsats.

Av Martin Holterhuset
                                  Publisert 27.09.2008 - 21:31 Oppdatert 27.09.2008 - 21:34

– En veldig bra gjennomført kamp av oss. Jeg er stolt av gutta i dag, sier en veldig fornøyd LSK-trener.
                                  LSK sto veldig godt i forsvar og hjemmelaget noterte seg ikke for eneste målsjanse før det var spilt nesten 80 minutter. Da måtte Otto Fredrikson i aksjon på et frispark fra Tommy Knarvik.
                                  – I første omgang forsvarer vi oss bra. Defensivt var det veldig, veldig gode, mener Johnsen.

– Hadde vært bittert
                                  På overtid ble Sigurd Rushfeldt avblåst for offside på vei igjennom. Tromsø-spissen lå helt på offside-grensa og TV-bildene ga ikke noe klart svar på om det var rett avgjørelse fra dommer Kjetil Sælen.
                                  – I dag hadde vi en dommeravgjørelse med oss. Tidligere har vi hatt de mot oss, kommenterer LSK-treneren.
                                  To minutter senere reddet Arild Sundgot et skudd fra Rune Lange et skudd på streken. "Gutan" kunne fort rant til seg ett poeng på overtid, men det ingen.
                                  – Det hadde vært bittert og ufortjent, mener den ene halvdelen av LSKs trenerduo.

Trene avslutninger
                                  Magnus Myklebust kunne "drept" kampen etter 72 minutter. Spissen sendte ballen forbi Sead Ramovic, men landslagsback Tom Høgli løp opp ballen og skle den unna på målstreken.
                                  – Magnus treffer feil på ballen og får ikke noe kraft i tilslaget. Til uka får vi trene avslutninger, smiler Johnsen.

Kommentar

• RSP
                                    Moderator
                                    • Aug 2004
                                    • 10498

Nettavisen

- Kippe bør være landslagsaktuell

STERK: Frode Kippe har hatt en god høstsesong for Lillestrøm. Foto: Kyrre Lien/SCANPIX

LSK-trener Erland Johnsen mener lagkaptein Frode Kippe er hovedgrunnen til Lillestrøms gode høstsesong.

Av Skjalg Andreassen

TROMSØ – LILLESTRØM 0-1:
                                    ALFHEIM STADION (Nettavisen): Etter å ha sikret seg poengene som etter alt å dømme fjerner siste rest av nedrykksspøkelse fra Åråsen-portene, er trenervikar Johnsen raus med rosen av den 30-åringe kapteinen sin.

Blitt bedre
                                    - Frode har vært god over lang tid nå, og etter min mening har han utviklet seg voldsomt som spiller. Han er flink til å gå på løp, han er taktisk lur, og i duellspillet har han alltid vært sterk. I mine øyne bør han i høyeste grad være landslagsaktuell, skryter Johnsen, som også mener Bjørn Helge Riise begynner å bli klar til tjeneste for Åge Hareide.
                                    - Kampen mot Tromsø er ikke mer enn middels for Bjørn Helges del, men han legger ned mye solid arbeid for laget, og han er i klar fremgang, sier Johnsen.

Håper på landslagsplass
                                    Det siste er en beskrivelse av eget spill som Riise er enig i.
                                    - Det var vanskelig å spille godt mot Tromsø, så jeg tror ikke denne kampen alene vil kvalifisere meg til spill for landslaget. Men siden jeg kom tilbake fra skader har jeg hatt fremgang hele veien, og jeg føler meg klar for landslaget dersom Åge skulle ta meg med i troppen på mandag.
                                    - Har du selv vært i kontakt med Hareide, og fått spørsmål om hvordan utviklingen din er?
                                    - Nei, jeg har ikke snakket med ham selv, men jeg regner med at klubben har kontakt med landslagsledelsen, og at Hareide er orientert om situasjonen til alle spillerne som kan være aktuelle. Og dersom jeg ikke blir tatt ut denne gangen, håper jeg selvsagt å få mulighetene senere, sier Riise.

Arbeidsom midtbane
                                    Frode Kippe er på sin side noe mer beskjeden av beskrivelsen av egen rolle i laget.
                                    - Hvis jeg selv skal peke på viktige endringer i vårt eget lag den siste tiden, så vil jeg trekke fram den sentrale midtbanen. De tar langt mer defensivt arbeid enn tidligere, og særlig Khaled Mouelhi bidrar til å «stenge mellomrommet» på en måte som gjør jobben for oss i midtforsvaret enklere – slik at vi samlet fremstår tryggere defensivt, oppsummerer han.
                                    Og nå ser både Kippe og Johnsen fram mot en sesongavslutning som handler om mer enn nervøs neglebiting.
                                    - Ja, nå håper jeg vi kan slippe oss mer løs. Det kan bli moro neste helg mot Fredrikstad, sier Johnsen.

Kommentar

• RSP
                                      Moderator
                                      • Aug 2004
                                      • 10498

RB

Foto Bertinussen, Rune S.

– Visste seieren ville komme

TROMSØ:
                                      (Tromsø –LSK 0-1). Frode Kippe har ventet lenge på en seier. Etter fire uavgjort på rad kom den endelig.

Av Martin Holterhuset
                                      Publisert 27.09.2008 - 21:53 Oppdatert 27.09.2008 - 21:55

– Dette var utrolig deilig. Vi har ventet lenge på denne seieren og visste den ville komme hvis vi fortsatte slik vi har spilt i de siste kampene, sier LSKs målscorer.

Pusterom
                                      Med dagens seier er det nå åtte poeng ned til Ham-Kam på kvalikkplass og ni til Aalesund på nedrykksplass. Dermed har LSK, som føk opp på 9. plass, skaffet seg litt pusterom til lagene under seg.
                                      – Jeg skal ikke si at seieren er sikret, men det skal godt gjøres om vi ikke holder inn, mener Kippe.
                                      Han mener LSK burde scoret et mål til og dermed gjort slutt på nervedramaet mot slutten av kampen.
                                      – For dårlig av oss. Foran mål er vi ikke gode nok, sier stopperkjempen.

– Ikke frispark
                                      LSK-kapteinen scoret kampens eneste mål etter 55 minutter da han stusset inn et frispark fra Ståle Stensaas i mål. I duell med Miika Koppinen rev Kippe seg løs og styret ballen i mål.
                                      – Det er ikke frispark i mot meg. Miika holder meg og jeg holder litt i han, forklarer Kippe.

Kommentar

• RSP
                                        Moderator
                                        • Aug 2004
                                        • 10498

RB

NØKKELEN: Ifølge Kippe og Riseth i LSK-forsvaret er Kiko Mouelhi nøkkelen til et godt LSK-forsvar når han er på sitt beste. FOTO: DIGITALSPORT

Forsvarsnøkkelen

TROMSØ:
                                        (Tromsø – LSK 0-1). Et forsvarsspill av topp klasse la grunnlaget for LSK. Forsvarsspillerne gir Khaled Mouelhi mye av æren for at LSK for øyeblikket er landets vanskeligste lag å score mål på.

Av Morten Svesengen
                                        Publisert 28.09.2008 - 11:40 Oppdatert 28.09.2008 - 11:41

På de ni siste kampene har LSK sluppet inn seks mål.
                                        Ingen andre lag har vært i nærheten at den defensive rekorden i denne delen av sesongen.
                                        Etter at LSK ble herjet med i Fredrikstad i juli, har laget framstått som et bunnsolid lag defensivt.
                                        Forsvarsfireren som måtte se motstanderen score 24 mål på de 13 første kampene, har framstått helt annerledes etter ydmykelsen i Fredrikstad.
                                        I går kveld leverte LSK-forsvaret årsbeste i regnstormen på Alfheim. Gulljagende Tromsø skapte sin første målsjanse på et tilfeldig idømt frispark etter 79 minutter (!).

– En fryd å stå bak
                                        Forsvarssjefene Frode Kippe og Vidar Riseth mener hele laget har tatt tak i det defensive, og at de nå framstår slik de ønsker forsvarsmessig. Men hovedæren gir de til det sentrale midtbaneankeret Khaled Mouelhi.
                                        – Den jobben «Kiko» gjør som balansepunkt på midten er uvurderlig for oss. Det gjør det mye enklere for oss å opptre kompakt helt bakerst. I vår spilte motstanderen altfor lett gjennom oss. Nå er det helt annerledes, sier Vidar Riseth.
                                        – «Kiko» løper utrolig mange meter. Det gir oss en enorm trygghet bak der. Hele laget er blitt flinkere til å veksle mellom høyt og lavt press. Alt fungerer mye bedre nå, sier Frode Kippe.
                                        Keeper Otto Fredrikson roser alle som spiller foran ham.
                                        – Det er en fryd å stå bak dette laget for øyeblikket, fastslår finnen som selv hadde en matchvinnende redning da han slo Tommy Knarviks frispark til corner.

– Lettere i 4-4-2
                                        Mouelhi selv mener at formasjonsforandringen har gjort det lettere for ham å gjøre den defensive jobben godt.
                                        – I 4-4-2 er vi to spillere sentralt, og det er mye lettere å ha balanse sentralt når vi er to spillere der. Da vi spilte 4-3-3 følte jeg ofte at jeg ble mer alene, sier han.
                                        I et vær som minnet lite om det Mouelhi er vant til fra Afrika, så tunisieren ut til å storkose seg der han løp opp og sto i veien for det meste frustrerte Tromsø-spillere foretok seg.
                                        Men beskjeden som han er, var han ikke så opptatt av egen innsats.
                                        – Det viktigste i dag var seieren. Den smakte utrolig godt, sier Mouelhi.
                                        LSK-trener Erland Johnsen skryter gjerne av sin midtbanemotor.
                                        – «Kiko» er en enorm lagspiller, og det har han vært i lang tid. Han spiller med stort hjerte, og det betyr mye for oss, sier LSK-treneren.

Nær utlikning
                                        Frode Kippe headet LSK kontrollert i ledelsen ni minutter ut i andre omgang. LSK hadde etterpå tre store sjanser til å øke ledelsen, men det var til slutt innbytter Arild Sundgot som berget alle LSK-poengene med en redning på streken – på overtid.
                                        Det ville vært veldig urettferdig om hjemmelaget hadde fått et utlikningsmålet ut fra LSK-dominansen i andre omgang.
                                        – Slik kampen utviklet seg ville det vært kjempesurt. Gutta fortjente virkelig denne seieren. Jeg er stolt av den jobben de la ned i dag, sier Erland Johnsen.
                                        Med tre poeng i Tromsø ser det også langt lysere ut i bunnen av tabellen.
                                        – Poengene her betyr selvfølgelig mye. Vi skal klare dette nå. Jeg tror også at vi kommer til å ta en del poeng til fordi vi er i god form, sier LSK-treneren

Kommentar

• RSP
                                          Moderator
                                          • Aug 2004
                                          • 10498

Banens 3 beste (Aftenposten-papir)

(1) Bjørn Helge, (2) Frode og (3) Khaled.

Kommentar

Working...