Lurer på hva mulighetene er for å signere kontrakt med han for å låne han ut til en klubb i nærheten av der han skal bo
Talenter i LSK
Collapse
X
-
Kommentar
-
"Uverdig talentjakt"
Anders Hasselgård fra Norges idrettshøgskole og Fredrik Ødegard fra Norges Idrettsforbund har i dag en større artikkel i Aftenposten om "Uverdig talentjakt" fra norske fotballklubber, med bakgrunn i FIFAs reaksjon mot Barcelona før påske. Mer enn 10.000 unge afrikanske fotballtalenter lever på gata i europeiske storbyer, mange av dem etter å ha blitt henta av useriøse talentspeidere. For Norge omtales Lyn, Brann og Molde for moralsk tvilsom praksis. Siden LSK også har henta flere yngre afrikanske spillere i de siste åra, finner jeg det riktig å gjengi artikkelens eneste omtale av Lillestrøm:
"Da Lillestrøm i 2009 signerte kontrakt med den unge nigerianeren Emmanuel Igiebor, til tross for at han hadde vært på prøvespill i Vålerenga i lengre tid, kokte det over for daværende VIF-trener Tor Ole Skullerud, som kalte Lillestrøms metode for umoralsk. Spilleren tilhørte tross alt Vålerenga - om ikke juridisk, så i alle fall moralsk. Hvem var egentlig unmoralsk i denne saken? Lillestrøm, som ga en ung, håpefull spiller kontrakt og økonomisk sikkerhet, eller VIF, som holdt samme spiller på pinebenken i månedsvis, uten å tilby noe som helst annet enn prøvespill?"
Min hensikt med å gjengi dette er naturligvis slett ikke å henge ut andre klubber som måtte være omtalt i dette avsnittet, og heller ikke å trekke fram et aktuelt trenernavn før 16. mai....men bare å gjengi på en objektiv måte hvordan LSK er omtalt i forbindelse med et kontroversielt spørsmål om talentjakt i Europa og Norge.
gilbertKommentar
-
-
Nå forlater landslagsspilleren Lillestrøm etter fem år i klubben.
- Jeg har blitt tatt godt vare på i Lillestrøm. De er gode på spillerutvikling. Både trening, kamp og det det sosiale har vært veldig bra, skryter den nye Start-spilleren.Kommentar
-
Kommentar
-
Å være interessert i talentutviklingen i LSK er en utrolig lite givende interesse. Med Gulbrandsen, Høibråten og Ajer ute på så kort tid så blir det rimelig deprimerende. Spesielt de to siste er spillere det er utrolig kjedelig at forlater klubben.
Håper vi får se Ajer på landslaget i fremtiden, men å bytte miljø på denne måten i en så viktig utviklingsperiode kan umulig være ideelt for utviklingen hans. Regner med at foreldrene hans har vært backa opp i et hjørne her, siden de prioriterer bort stabilitet i en viktig utviklingsperiode for et så stort fotballtalent.
Men alle kan ikke være velsignet med fornuftige idrettsforeldre, slik som f.eks Martin Ødegaard er.Kommentar
-
Ok, dette med Ajer synes jeg faktisk ikke er rart. Familien flytter til Kristiansand og de ønsker ikke å la guttungen på 15 bli igjen alene i Lillestrøm. Er det så rart at foreldrene hans prioriterer skole og trygghet, fremfor idrett?
Hvor mange barnetalenter har ikke blitt gode de siste årene? De kan kanskje telles på en hånd.
Det er selvfølgelig vanvittig surt at vi mister talenter, men jeg ser ikke hva LSK kunne gjort annerledes i denne saken
I et større bilde er det noen enkle faktorer som kan påvirke talentutviklingen i LSK:
-Ligg stabilt på øvre halvdel av tabellen, da vil ingen løpe til Godset eller Molde ved første anledning
-Gi talenter spilletid (dette gjør vi idag)
-Få LSK 2 opp i 2.divisjon så fort som mulig.Si yo fuera Maradona saldría en mondovision,
para gritarle a la FIFA:
¡Que ellos son el gran ladrón!Kommentar
-
Det er bare litt rart at de velger å flytte når de har et barn som har alle muligheter til å oppfylle drømmen om å bli fotballproff. Om jeg hadde hatt en sønn med seriøse muligheter til å bli fotballproff og et godt miljø til å lykkes til dette så hadde jeg nok prøvd å unngå å flytte når han var mellom 15 og 18 år for å gi han et stabilt miljø i de viktige årene.
Men når de nå uansett flytter så er det jo naturlig at de tar med seg guttungen, og ikke noe man kan klandre LSK for.Kommentar
-
Det er bare litt rart at de velger å flytte når de har et barn som har alle muligheter til å oppfylle drømmen om å bli fotballproff. Om jeg hadde hatt en sønn med seriøse muligheter til å bli fotballproff og et godt miljø til å lykkes til dette så hadde jeg nok prøvd å unngå å flytte når han var mellom 15 og 18 år for å gi han et stabilt miljø i de viktige årene.
Men når de nå uansett flytter så er det jo naturlig at de tar med seg guttungen, og ikke noe man kan klandre LSK for.
Vi får trøste oss med at det vil komme flere spennende spillere. Når de kommer må vi være det naturlige valget.Si yo fuera Maradona saldría en mondovision,
para gritarle a la FIFA:
¡Que ellos son el gran ladrón!Kommentar
-
Trist med Ajer, men det virker ikke som om klubben kan lastes for at familien flytter, akkurat. Han sier det jo selv:
Jeg har blitt tatt godt vare på i Lillestrøm. De er gode på spillerutvikling. Både trening, kamp og det det sosiale har vært veldig braCuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellumKommentar
-
Men når de nå uansett flytter så er det jo naturlig at de tar med seg guttungen, og ikke noe man kan klandre LSK for.
SpekulasjonerKommentar
-
Start virker ikke som det ideelle stedet for et fotballtalent. De fleste talentene fra sørlandet velger heller viking eller odd. Startfansen er også meget skeptisk til egen talentsatsning:
Vi får håpe Ajer er et så stort talent at dette ikke har noe å si, og at han klarer å spille seg rett inn på a-laget til tross for at treneren ikke er kjent for å foretrekke ungdommen. Mjelde virka i hvertfall positiv til å gi han spilletid i artikkelen.
Ajer er definitivt et talent utenom det vanlige, og det største talentet vi har hatt i nyere tid. Han og Høibråten er slik jeg ser det de spillerne som har kommet opp gjennom juniorlaget vårt de siste årene som vi har størst mulighet til å få se på landslaget om noen år. Han er en del av den gylne kunstgressgenerasjonen som kan gjøre det morsomt med landslagsfotball om noen år.Kommentar
-
Vi får håpe og tro at han spiller seg snarlig inn på A-laget til Start og at han om noen få år kommer tilbake til LSK. Og at han da storspiller og hjelper Fugla til store fremganger :-)
Vi kan ikke i denne saken gjøre annet enn å ønske han lykke til og velkommen tilbake snarlig!Kommentar
-
"Sist endret av HSft; 13.01.2012 kl 22:59 Begrunnelse: Slettli har gått til FK Senja"
Ser at du, "HSft", ikke har endret åpningsinnlegget siden 13/1-12.
Er dette en bevisst handling, eller har oppfølginga av denne tråden gått i glemmeboka fordi det er så mange andre tråder å skrive i??
På forhånd takk for svar :-)Kommentar
-
"Sist endret av HSft; 13.01.2012 kl 22:59 Begrunnelse: Slettli har gått til FK Senja"
Ser at du, "HSft", ikke har endret åpningsinnlegget siden 13/1-12.
Er dette en bevisst handling, eller har oppfølginga av denne tråden gått i glemmeboka fordi det er så mange andre tråder å skrive i??
På forhånd takk for svar :-)Kommentar
-
Kisas Stensby og Fjeldberg har spilt seg frem til finale i nordisk mesterskap med U16. Hadde vært balsalm for sjelen å få vite at vi ihvertfall har en slags førsterett på disse to i og med samarbeidsavtalen. Stensby er kanskje lengst frem av de to akkurat nå.Kommentar
-
Stensby får veldig mye skryt av danskene på twitter. Han har vært med Stabæk tidligere i år mener jeg å huske og vi vet at godset bl.a. signerte 99-spillere fra skeid nylig. Kan også være flere speidere som har merka seg stensby i denne turneringen. Romerikstalentene bør spille i gult og svart!Kommentar
Kommentar