Jeg mener det er absolutt mulig å trene spillere til å bli raskere. Det å løpe fort handler om å bruke all mulig kraft til å bevege seg i en rettning og som flere har påpekt så har flere spillere et rotete løpesett som man ikke finner på sprintere. Med andre ord tror jeg en det kan lønne seg å få inn litt faglig kompetanse som kan forebygge skader og fokusere kreftene til å bevege seg framover.
Ja , jeg tror selv "voksne" spillere kan forbedre løpsteknikken sin for å forebygge skader og bedre løpsøkonomien og hurtigheten
Å definere hva man mener med løpsteknikk kan være vanskelig. Noen vil med løpsteknikk fokusere kun på ankel/fot og mekaniske forhold i en løpssyklus, mens andre vil se på hele kroppen under løp og videreføre begrepet til å gjelde løpsøkonomi (å bruke minst mulig energi over tid). Vårt inntrykk er at når forfattere skriver om løpsteknikk, er det veldig mange som definerer løpsteknikk som en løpestil som skal bidra til å løpe hurtig og effektivt. En tenker seg da en teknikk som helt konkret gir sitt utslag i lavere løpstider. Vi har med dette prosjektet et annet fokus. Vi vil se på løpsteknikk i forhold til forebygging av skader.
....
For mye bevegelse opp og ned under løp (vertikal bevegelse) vil gi økte støtkrefter fra bakken og dette vil være belastende for strukturer i legg, ankel og fot. Mange har nok tilpasset seg en løpsteknikk som inneholder mye vertikal bevegelse og vi mener ikke at dette nødvendigvis bør endres på. Vi mener likevel at man med fordel bør unngå de ekstreme utslagene.
....
For mye bevegelse opp og ned under løp (vertikal bevegelse) vil gi økte støtkrefter fra bakken og dette vil være belastende for strukturer i legg, ankel og fot. Mange har nok tilpasset seg en løpsteknikk som inneholder mye vertikal bevegelse og vi mener ikke at dette nødvendigvis bør endres på. Vi mener likevel at man med fordel bør unngå de ekstreme utslagene.
Kommentar