Ekstraordinært LSK-årsmøte 19. januar

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ulfpulf
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • May 2004
    • 2505

    Tore Eidholm, som har vært styreleder i LSK AS siden august, forklarte at salget var helt nødvendig for at LSK AS skal følge aksjeloven. Den vesle egenkapitalen hadde blitt spist opp i løpet av året, og det er straffbart å operere med negativ egenkapital. Et lån vil ikke hjelpe, det må tilføres ny kapital.
    Eidholm så det dessuten som positivt at det kommer inn et nytt styremedlem fra Lillestrømbanken Eiendom, med erfaring fra eiendomsutvikling. Både han og mannen som snakket på vegne av Lillestrømbanken Eiendom mente at det var mer penger å hente i eiendommene Åråsen Eiendom eier. Penger som kan brukes til å kjøpe tilbake aksjene.
    Last edited by ulfpulf; 19.01.2009, 22:29. Begrunnelse: Skrivefeil

    Kommentar

    • KFL41
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • May 2004
      • 3648

      Hva var forslaget til Krokan? Har ikke fått med meg hva det gikk på.

      Kommentar

      • ulfpulf
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • May 2004
        • 2505

        Opprinnelig skrevet av KFL41
        Hva var forslaget til Krokan? Har ikke fått med meg hva det gikk på.
        Det var litt urolig i salen da han kom med det, men jeg tror det var at det heller skulle opptas lån enn å selge arvesølvet (et uttrykk som ble brukt ganske ofte i kveld). Han nevnte vel ØIE og Åkrene Mek som mulige långivere, noe Per Berg og Per Mathisen sa at ikke var aktuelt. I tillegg ble det altså etter hvert klart at lån ikke ville hjelpe, fordi selskapet trenger egenkapital for å følge aksjeloven.
        Krokan mente forøvrig at det foreslåtte salget ikke var mulig på grunn av avtalen Åråsen Stadion AS tegnet med kommunen da de fikk tomt i 1996/97. Åråsen Stadion AS skal være 100% eid av LSK AS. Hvis det kommer inn private eiere, skal kommunen ha et beløp, som Krokan har regnet ut til å være 9,2 - 9,3 millioner.
        Henning Harborg svarte for styret at avtalen gjaldt Åråsen Stadion AS, ikke Åråsen Eiendom AS, som det skal selges fra, og at forskjellen er reell, fordi kommunen ville sikre idrettsdelen, ikke eiendommene (Åråsen) som eies av Åråsen Eiendom, og som er anskaffet uten offentlig støtte.

        Kommentar

        • ulfpulf
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • May 2004
          • 2505

          Det første forslaget på dagens årsmøte ble også vedtatt enstemmig. Jeg syntes det ble mye dårligere presentert og begrunnet enn det andre, men det var nesten nødt til å drukne i arvesølvet.

          Det ble foreslått organisasjonsendring, og endringen jeg la mest merke til var at antall styremedlemmer reduseres fra sju eller åtte (tidligere styremedlem Tom J. Johanssen påpekte at det sto begge deler i sakspapirene) til fem. Som vi har diskutert før i tråden er det en lovendring som berører to paragrafer, §12 og §15.
          Svein Asmyhr forklarte at en komité hadde jobbet i 2008 for å finne en ny organisasjonsmodell, men jeg fikk ikke med meg hvorfor de mente det var nødvendig å redusere styret.

          Så vidt jeg forsto, uten at jeg finner det igjen i sakspapirene, vedtok vi samtidig at alle er på valg på det ordinære årsmøtet 23. februar.
          Det kan i tilfelle bli interessant, siden Einar Krokan, i innlegget sitt om det andre forslaget, sa i ganske klare ordelag at dagens styre har gjort en dårlig jobb (fordi vi må selge arvesølvet) og ikke bør få fortsette.

          Kommentar

          • Rønnern
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2003
            • 6690

            Opprinnelig skrevet av ulfpulf
            Både han og mannen som snakket på vegne av Lillestrømbanken Eiendom mente at det var mer penger å hente i eiendommene Åråsen Eiendom eier. Penger som kan brukes til å kjøpe tilbake aksjene.
            Det der er litt som å argumentere for at en gjeldsslave skal få alt ordnet bare det kommer inn i refinansiering. En som har kommet i økonomisk uføre på grunn av høyere forbruk enn inntektene tilsier, trenger hjelp. Økonomisk rådgivning, sette opp budsjetter, sågar bli satt under administrasjon er viktige elementer for å få kontroll over økonomien.

            Jeg kan ikke se at LSK har satt i gang noen lignende tiltak og da er det bare spørsmål om vi snakker om 2, 3 eller 4 år til neste gang vi må selge en ny del av Åråsen eiendom.

            I ytterste konsekvens ville det kanskje være lurere å gå konkurs nå og i stedet bygge på nytt, med et nytt styre og nye folk som er mer edruelige enn den gjengen som styrer sjappa nå.

            Et godt tips fra Rønnern: Ring TV3 og be om hjelp fra Luksusfellen. De gutta klarer vanskelige oppgaver så som balansere en T-konto....
            Mvh Ronnie "The Runner"
            LSK for alltid

            Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

            Kommentar

            • Torolf
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Apr 2004
              • 9574

              Opprinnelig skrevet av KFL41
              Mulig de synes det var en ganske fornuftig og overkommelig løsning? Hvis de tallene som er oppgitte stemmer, altså at de får 9 mill for aksjene, må betale i fem år til 5 % rente så må de ut med 2,078 mill i året dersom vi forutsetter annuitetslån og en termin i året. I snitt må LSK betale 1,8 mill i avdrag og 278 000 i renter hvert år. Dette fordeler seg litt ujevnt siden jeg har forutsatt annuitetslån, men LSK har sikkert forhandlet en annen løsning enn annuitetslån.
              Du har misforstått litt. LSK kan kjøpe tilbake aksjene når som helst i løpet av fem år. De må kjøpe alle aksjene samlet. LSK betaler 5 % årlig rente. Det beregnes også rente av rentene. Hvis LSK (mot formodning) kjøper tilbake aksjene etter ett år, må de betale 9,45 mill. Hvis LSK kjøper tilbake aksjene etter fem år, må de betale nesten 11,5 millioner.

              Kommentar

              • Torolf
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2004
                • 9574

                Opprinnelig skrevet av Rønnern
                Det der er litt som å argumentere for at en gjeldsslave skal få alt ordnet bare det kommer inn i refinansiering. En som har kommet i økonomisk uføre på grunn av høyere forbruk enn inntektene tilsier, trenger hjelp. Økonomisk rådgivning, sette opp budsjetter, sågar bli satt under administrasjon er viktige elementer for å få kontroll over økonomien.
                Aarstein Rebne i LillestrømBanken Eiendom mente ikke at man skulle refinansiere, men at det burde være mulig å tjene mer penger på drift av eiendomsmassen. Som ulfpulf skriver, mente også Tore Eidholm det ville være en fordel for Åråsen Eiendom å få inn en profesjonell eiendomsutvikler i styret.

                Kommentar

                • KFL41
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • May 2004
                  • 3648

                  Opprinnelig skrevet av Torolf
                  Du har misforstått litt. LSK kan kjøpe tilbake aksjene når som helst i løpet av fem år. De må kjøpe alle aksjene samlet. LSK betaler 5 % årlig rente. Det beregnes også rente av rentene. Hvis LSK (mot formodning) kjøper tilbake aksjene etter ett år, må de betale 9,45 mill. Hvis LSK kjøper tilbake aksjene etter fem år, må de betale nesten 11,5 millioner.
                  Jeg har ikke sett noen sakspapirer eller noenting, men tok bare noen forutsetninger. Er vel en grei deal for LSK bare de klarer å betale det ned.

                  Kommentar

                  • Rønnern
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2003
                    • 6690

                    Opprinnelig skrevet av Torolf
                    Aarstein Rebne i LillestrømBanken Eiendom mente ikke at man skulle refinansiere, men at det burde være mulig å tjene mer penger på drift av eiendomsmassen. Som ulfpulf skriver, mente også Tore Eidholm det ville være en fordel for Åråsen Eiendom å få inn en profesjonell eiendomsutvikler i styret.
                    Potet/pottit! Poenget er at det er lite som tyder på at LSK skal klare å forvalte et eventuelt større overskudd fra Åråsen Eiendom på en fornuftig måte.

                    Hjelper ikke mye å få en lønnsforhøyelse, dersom man samtidig kjøper alt man kommer over av tilbud på loppemarkedene i nabolaget...
                    Mvh Ronnie "The Runner"
                    LSK for alltid

                    Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                    Kommentar

                    • Torolf
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2004
                      • 9574

                      Opprinnelig skrevet av Rønnern
                      Potet/pottit! Poenget er at det er lite som tyder på at LSK skal klare å forvalte et eventuelt større overskudd fra Åråsen Eiendom på en fornuftig måte.

                      Hjelper ikke mye å få en lønnsforhøyelse, dersom man samtidig kjøper alt man kommer over av tilbud på loppemarkedene i nabolaget...
                      Det er selvfølgelig riktig, men Styret fikk klare henstillinger om å sette av midler til tilbakekjøp av Åråsen Eiendom hvert år. Jeg regner med at dette vil bli fulgt opp på hvert årsmøte de nærmeste årene.

                      Kommentar

                      • CocaJerry
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Feb 2004
                        • 2532

                        I og med at dette er akskjer og renter så blir det litt mye for meg.

                        Innen 5 år,, betyr det at Lillestrøm kan kjøpe alt tilbake for samme pris + 5 prosent renter, og at etter 5 år så er prisen det aksjen er verdt på det tidstpunkt + 5 prosent renter, eller er det en høyere rente i tillegg?

                        Kommentar

                        • Torolf
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2004
                          • 9574

                          Opprinnelig skrevet av CocaJerry
                          I og med at dette er akskjer og renter så blir det litt mye for meg.

                          Innen 5 år,, betyr det at Lillestrøm kan kjøpe alt tilbake for samme pris + 5 prosent renter, og at etter 5 år så er prisen det aksjen er verdt på det tidstpunkt + 5 prosent renter, eller er det en høyere rente i tillegg?
                          Tilbakekjøpsprisen er fastsatt til 9 millioner + 5 % årlig rente. Summen avhenger altså bare av hvor lenge LSK venter med å kjøpe tilbake aksjene. Beløpet vil ligge mellom 9 og 11,5 millioner kroner.

                          Kommentar

                          • ulfpulf
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • May 2004
                            • 2505

                            Opprinnelig skrevet av Torolf
                            Tilbakekjøpsprisen er fastsatt til 9 millioner + 5 % årlig rente. Summen avhenger altså bare av hvor lenge LSK venter med å kjøpe tilbake aksjene. Beløpet vil ligge mellom 9 og 11,5 millioner kroner.
                            Et medlem mente dette ikke var bra, og syntes det burde gjøres en ny verdivurdering på tilbakekjøpstidspunktet.
                            Rebne fra LillestrømBanken Eiendom likte det forslaget.

                            Kommentar

                            • Torolf
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Apr 2004
                              • 9574

                              Opprinnelig skrevet av ulfpulf
                              Et medlem mente dette ikke var bra, og syntes det burde gjøres en ny verdivurdering på tilbakekjøpstidspunktet.
                              Rebne fra LillestrømBanken Eiendom likte det forslaget.
                              LillestrømBanken fikk masse skryt for å være en snill støttespiller, men Rebne ødela litt av inntrykket ved å si at det var pga. den sterke merkevaren LSK, ikke fotballen, han var interessert i å støtte LSK.

                              Kommentar

                              • Folke
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jun 2008
                                • 5955

                                Opprinnelig skrevet av Rønnern
                                Det der er litt som å argumentere for at en gjeldsslave skal få alt ordnet bare det kommer inn i refinansiering. En som har kommet i økonomisk uføre på grunn av høyere forbruk enn inntektene tilsier, trenger hjelp. Økonomisk rådgivning, sette opp budsjetter, sågar bli satt under administrasjon er viktige elementer for å få kontroll over økonomien.

                                Jeg kan ikke se at LSK har satt i gang noen lignende tiltak og da er det bare spørsmål om vi snakker om 2, 3 eller 4 år til neste gang vi må selge en ny del av Åråsen eiendom.

                                I ytterste konsekvens ville det kanskje være lurere å gå konkurs nå og i stedet bygge på nytt, med et nytt styre og nye folk som er mer edruelige enn den gjengen som styrer sjappa nå.

                                Et godt tips fra Rønnern: Ring TV3 og be om hjelp fra Luksusfellen. De gutta klarer vanskelige oppgaver så som balansere en T-konto....
                                Klubben er vel satt under administrasjon av NFF? I og med at de nå må levere regnskap/budsjett o.l. hver mnd, i steden for hver 3. mnd som vanlig? Om det evt. hjelper så mye er vel en annen sak. Men det er i det minste en tettere og bedre oppfølgning enn før og det trengs!
                                Å gå konkurs er det vel bare vif, brann o.l. som gjør, LSK får jaggu meg være voksne nok til å komme seg ut av dette uten å kaste inn håndkle!

                                Kommentar

                                • rEPPA
                                  *****istrator
                                  • Nov 2003
                                  • 3933

                                  Opprinnelig skrevet av Torolf
                                  LillestrømBanken fikk masse skryt for å være en snill støttespiller, men Rebne ødela litt av inntrykket ved å si at det var pga. den sterke merkevaren LSK, ikke fotballen, han var interessert i å støtte LSK.
                                  Uansett hvor mye Rebne elsker eller hater klubben, så er det bunnlinja han leverer som gjelder uansett. Lillestrømbanken gjør ikke dette for å være snille, de gjør det ene og alene for å tjene penger. Det som gjør de snille, er tilbakekjøpsretten.
                                  www.kfl.no/debatt

                                  Kommentar

                                  • Ms.Sneeze
                                    Juniormedlem
                                    Ferskenpels
                                    • Nov 2006
                                    • 3

                                    Jeg skjønner ikke så mye av dette, og dette er muligens et dumt spørsmål: Hva skjer hvis LSK ikke klarer å kjøpe aksjene tilbake når 5 år har gått?

                                    Kommentar

                                    • Folke
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Jun 2008
                                      • 5955

                                      Opprinnelig skrevet av Ms.Sneeze
                                      Jeg skjønner ikke så mye av dette, og dette er muligens et dumt spørsmål: Hva skjer hvis LSK ikke klarer å kjøpe aksjene tilbake når 5 år har gått?
                                      Da eier LillestrømBanken 25% av LSK Eiendom.

                                      Kommentar

                                      • Loddet
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Apr 2004
                                        • 325

                                        Opprinnelig skrevet av Torolf
                                        Aarstein Rebne i LillestrømBanken Eiendom mente ikke at man skulle refinansiere, men at det burde være mulig å tjene mer penger på drift av eiendomsmassen. Som ulfpulf skriver, mente også Tore Eidholm det ville være en fordel for Åråsen Eiendom å få inn en profesjonell eiendomsutvikler i styret.
                                        Betyr dette at man ikke har hatt profesjonell kompetanse på eiendom i styret tidligere? Hvis så er tilfelle må jeg si jeg reagerer ganske kraftig.

                                        Kommentar

                                        • CFD
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • May 2004
                                          • 2319

                                          Opprinnelig skrevet av Loddet
                                          Betyr dette at man ikke har hatt profesjonell kompetanse på eiendom i styret tidligere? Hvis så er tilfelle må jeg si jeg reagerer ganske kraftig.
                                          Hadde du blitt overasket slik som LSK har blitt styrt de siste årene? Det er ikke mange årene siden vi ble reddet.. Dette ser ut til å skje hvert 5.år ,men det som overasker er at det er de samme personene som fortsatt sitter ved roret.

                                          La oss nå håpe ting blir bedre i 2009. Det kostet å fristille Påsan og Dan fra kontraktene deres , Kisen sine lønnsutgifter løper nok fortsatt. Hvordan de totale lønnsutgiftene er sammenlignet med 2008 er et godt spørsmål.

                                          Jeg har INGEN tiltro til at LSK skal lære av dette. Når man ikke engang klarer å suge penger ut av supporterne med enkle ting som sesongkort, drakter , medlemskap og selv biletter så tviler jeg at ting større opp i systemet blir styrt på en ansvarlig måte.
                                          Tankegangen til AS Norge: Det skal kvoteres inn. Man skal ikke velge de beste kandidatene. Man skal velge inn de små og svake sånn at de også kan få noe å glede seg over

                                          Kommentar

                                          Working...