Ekstraordinært LSK-årsmøte 19. januar

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • reka
    Seniormedlem
    --==FORUMRUNKER==--
    • Aug 2005
    • 13277

    #41
    Ser det bygger opp til et nytt hylekor. Husk:

    1) LSK er en fotballklubb, og sportlig satsing bør alltid gå foran eiendomsforvalting og andre sysler.

    2) Investeringer i eiendom og andre ting er penger i banken. Penger man både kan og bør ta ut om man trenger dem.

    3) Om man i tillegg får en god deal slik det virker her, hvor salget av en eierandel nærmest er som et billig lån å regne, så bør man ikke akkurat nekte folk i investere i klubben.

    4) Personlig synes jeg det er bedre at man heller tar grep på eiendomssiden og andre steder hvor det ligger båndlagt kapital enn å kriseselge spillere og redusere satsinga.

    5) Blar man tilbake i tippeligaklubbenes historie er det ikke få klubber som har tigget kreditorer til å ettergi gjeld. Senest Start ville vært en saga blott om ikke banken hadde valgt å ettergi en haug med millioner mot å komme inn på eiersiden. Bydelsklubben tapte all ære (igjen) i 2003 ved å slå seg konkurs og hore ut klubbkassa til rederen. LSK er kanskje ikke langt unna samme situasjon, men velger uansett å klare seg med egne midler fremfor å legge seg på rygg og spille død.

    6) Dette er en naturlig konsekvens av den generelle finansielle situasjonen, og ikke noe man skal løpe rundt å anklage enkeltpersoner i klubben for å ha stelt i stand. Dårlige valg har blitt og vil bli tatt i klubben uten at man trenger å grave opp gammel dritt hver gang vi møter motgang. De fleste kunne valgt seg en bedre kone, et bedre hus og en bedre bil om de hadde fått sjansen på nytt. Folk som bruker for mye tid på å tenke på slikt kommer seg ikke videre i livet, men drukner i selvmedlidenhet og bitterhet.

    Kommentar

    • Ola
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Dec 2003
      • 1651

      #42
      Ole og Kari er gift. De har to flotte barn, og gode jobber som sikrer dem stabile inntekter. Historien viser at Ole og Kari har vært utrolig heldige. De har nemlig arvet en tomt av sine besteforeldre og satt opp et par hytter på denne tomten. Hyttene leier de ut med gode inntekter. I tillegg føler de seg rike siden de har surfet på eiendomsboblen de siste årene.

      Ole brenner for travsport. Han investerer i sine egne travhester og etterstreber å vinne flest mulig løp. I sin hunger etter å vinne løp så kjøper han flere og flere hester på lånefinansierte penger. Han satser ikke på billige ukjente hester, men derimot de gamle og rutinerte traverne. De som koster mye penger og som ikke kan selges videre. Han gjør disse vurderingene med ett mål for øyet; vinne løp og vinne premiepenger. Han vinner ikke noe med hestene sine. Han får ingen premiepenger. Men hestene slutter ikke spise. Kreditorene slutter ikke å mase.

      Men Ole vil fortsatt vinne, han vil selge hytta for å frigjøre kapital. Ovenfor kona og ungene sier han at de ikke har noe valg. Han skylder på finanskrisen og uflaks. Han vil ikke innrømme at den egentlige grunnen er at han har lite peiling på business og at han har tatt hodeløs risiko på sine investeringer. Han har dessverre heller ikke maktet å ansette gode folk rundt seg.

      Kommentar

      • Torolf
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2004
        • 9574

        #43
        Opprinnelig skrevet av sniper
        Torolf da, er du ironisk med tanke på Per Bergs inntreden i klubben? Jeg vet at vi helt sikkert hadde blitt skrapa dersom han ikke kom, men hvor er vi nå i forhold til den gangen han kom inn?
        Er LSK intet annet enn en båt som stadig tar inn vann og ingen klarer å tette hullene?
        Det er ikke en snev av ironi. Vi unngikk fallitt og har nå fått tilbake kontrollen i ASet for noen kroner. Vi har klart å beholde Åråsen og bygge LSK-hallen, slik at vi nå har verdier å tære på i en krisetid. Man har gjort noen stygge og kostbare sportslige feilvalg, som tullebukk oppsummerer på en glimrende måte, men mye av det var vanskelig å se i forkant.

        Kommentar

        • aguado
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Nov 2006
          • 448

          #44
          Opprinnelig skrevet av superbøffel
          Snakk om å vri på problemstillingen. Faktum er jo det at den unike situasjonen LSK har vært og er i mtp Åråsen Eiendom gjør at klubben nå redder lisensen.

          Jeg er 100% sikker på at andre klubber vil havne i akkurat den samme økonomiske klemma som LSK, men de vil ikke evne å håndtere situasjonen. Det klarer LSK, noe som gjør at vi vil forbli en toppklubb også i fremtiden.
          Finanskrisen er bare noe som kommer på toppen av en elendig økonomisk styring. Jeg er 100 prosent sikker på at denne situasjonen kunne vært unngått dersom man hadde hatt litt mer kompetanse i klubben. Å kvitte seg med eiendommene for å håndtere kortsiktig gjeld er omtrent like smart som kommunene som kvittet seg med kraftverkene.

          Når det gjelder "andre norske klubber" mener du altså at disse vil miste lisensene sine fordi de ikke har fast eiendom de kan benytte seg av for å håndtere gjeld? Eller kanskje det finnes andre måter å håndtere situasjonen på?

          Kommentar

          • reka
            Seniormedlem
            --==FORUMRUNKER==--
            • Aug 2005
            • 13277

            #45
            Opprinnelig skrevet av Ola
            Ole og Kari er gift. De har to flotte barn, og gode jobber som sikrer dem stabile inntekter. Historien viser at Ole og Kari har vært utrolig heldige. De har nemlig arvet en tomt av sine besteforeldre og satt opp et par hytter på denne tomten. Hyttene leier de ut med gode inntekter. I tillegg føler de seg rike siden de har surfet på eiendomsboblen de siste årene.

            Ole brenner for travsport. Han investerer i sine egne travhester og etterstreber å vinne flest mulig løp. I sin hunger etter å vinne løp så kjøper han flere og flere hester på lånefinansierte penger. Han satser ikke på billige ukjente hester, men derimot de gamle og rutinerte traverne. De som koster mye penger og som ikke kan selges videre. Han gjør disse vurderingene med ett mål for øyet; vinne løp og vinne premiepenger. Han vinner ikke noe med hestene sine. Han får ingen premiepenger. Men hestene slutter ikke spise. Kreditorene slutter ikke å mase.

            Men Ole vil fortsatt vinne, han vil selge hytta for å frigjøre kapital. Ovenfor kona og ungene sier han at de ikke har noe valg. Han skylder på finanskrisen og uflaks. Han vil ikke innrømme at den egentlige grunnen er at han har lite peiling på business og at han har tatt hodeløs risiko på sine investeringer. Han har dessverre heller ikke maktet å ansette gode folk rundt seg.
            Alle i familen klarer seg selv, også kjerring og unger.

            Hele familien er samlet i et styre og tar beslutninger sammen.

            Ole har tjent penger til eiendommene sine på eget vis.

            Hele familien vet at travsport går foran alt og er deres eksistensgrunnlag.

            Et helt lokalsamfunn støtter Ola og er engasjert i alt han gjør, enkelte på grensen til det paranoide.

            Om ikke travsatsinga lykkes er eiendommene verdiløse fordi ingen står og heier på en boligblokk.

            PS håper folk leser og forstår setninger som "selge en eierandel og ikke lenger være eneeier", "en avtale som sikrer klubben muligheten til å kjøpe tilbake eierandelen for en hyggelig pris" og "avtalen blir omtalt «nærmest som et lån»."

            Kommentar

            • superbøffel
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Aug 2005
              • 5611

              #46
              Opprinnelig skrevet av jalapenos
              Finanskrisen er bare noe som kommer på toppen av en elendig økonomisk styring. Jeg er 100 prosent sikker på at denne situasjonen kunne vært unngått dersom man hadde hatt litt mer kompetanse i klubben. Å kvitte seg med eiendommene for å håndtere kortsiktig gjeld er omtrent like smart som kommunene som kvittet seg med kraftverkene.

              Når det gjelder "andre norske klubber" mener du altså at disse vil miste lisensene sine fordi de ikke har fast eiendom de kan benytte seg av for å håndtere gjeld? Eller kanskje det finnes andre måter å håndtere situasjonen på?
              Det siste først: Flere norske klubber vil merke at de har hatt ett overforbruk (på linje med LSK) de siste årene, og i tillegg fått finansuroen midt i trynet. Forskjellen er at LSK kan komme seg ut av situasjonen på egenhånd. Andre klubber må ringe sin rike onkel/reder.

              Å sammenlikne med kraftverk/Terrakommunene er en søkt sammenlikning. LSK skal ikke investere pengene i sterkt gearede amerikanske boliglånsobligasjoner.

              Det er forøvrig påfallende hvor mange som nå er etterpåkloke og skriker på ledelsens hoder å ett fat. Det er åpenbart at klubben kunne vært styrt bedre med tanke på spillerkjøp og andre kostnader, samtidig er det veldig billige poenger som kommer nå i etterpåklokskapens lys. Fritt etter eget minne er det kun BennyLem (og delvis Petter/Sniper) som kan påberope seg å ha sett at dette skulle gå til helvete i forkant. Om BennyLem så det eller bare er usedvanlig pessimistisk av natur vet jeg ikke, men jeg mistenkar at alle må gå, uansett hvem de er og hva de gjør.
              Enøyd i de blindes dal.

              Kommentar

              • Folke
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jun 2008
                • 5955

                #47
                Nok en gang velger mange å ha fokus på fortid, i steden for å fokusere på fremtiden.. LSK er i en situasjon som krever handling, det hjelper lite å grave frem gammel dritt!
                LSK kan som Reka sier velge å legge seg på rygg og sprike med begge beina for offentlighetene med bønn om hjelp.. eller så kan klubben prøve å rydde opp etter seg på best mulig vis på egen hånd, i motsetning til hva andre klubber som Start, Brann, vif o.l. gjorde da de var i lignende situasjoner. Dersom de ikke tar grep nå, vil jo gjelden bare øke og problemet bli enda større ved neste veivalg. Synd at det har gått så langt, men fint at det blir tatt grep!
                Å være litt positiv skader vel ingen?!!

                Kommentar

                • heidar
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Sep 2004
                  • 2128

                  #48
                  Travkompetansen er det i alle fall ikke noe à si pà, kanskje vi skulle gjòre som Plankehaugen??

                  At man har gjort mange feil er det ingen tvil om, men det er enkelt à vaere etterpàkloke. (Spesielt for oss som sitter pà forumet og ikke har noe med driften à gjòre.) tullebukk glemte forresten à nevne at man fortsatt slenger ut millioner pà unòdvendige ansettelser i trenerteamet.

                  Salg av deler av eiendommene, med mulighet til en gunstig tilbakekjòpsavtale nàr den òkonomiske situasjonen blir bedre, er i utgangspunktet en god avtale for klubben. Det er ikke snakk om à selge arvesòlvet, og jeg regner med at klubben fortsatt beholder hoveddelen av eiendommene pà egne hender. Sànn sett; ingen krise.

                  Det jeg personlig lurer pà, er hvordan man har tenkt à òke driftsinntektene for à unngà denne taeringen ogsà ved senere anledninger. Dagens situasjon er helt spesiell, men man kan selvfòlgelig ikke la dette bli noen vane. Sportsklubben sin plan (som neppe finnes) for à òke sine inntekter, skulle jeg gjerne visst mer om. Hvorfor har man ikke draktsalg fòr jul f.eks.?? Hvor ble det egentlig av "Norgesmester 2007"-effektene?? (Som i alle fall hadde solgt bra nok til à dekke sparkingen av Pàsan) Hvilke andre aktiviteter kan man foreta seg for à òke inntektene?? Har man i det hele tatt noen langsiktig plan for dette, eller skal man bare taere pà et man allerede har inntil man ligger med buken i vaeret?
                  En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

                  Endelig er mørketida over.

                  Kommentar

                  • aguado
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Nov 2006
                    • 448

                    #49
                    Opprinnelig skrevet av superbøffel
                    Å sammenlikne med kraftverk/Terrakommunene er en søkt sammenlikning. LSK skal ikke investere pengene i sterkt gearede amerikanske boliglånsobligasjoner.
                    Var du som sammenliknet med Terrakommunene. Jeg sammenliknet med kraftkommunene generelt, de som solgte unna pengemaskinen for å håndtere drift/gjeld.

                    Opprinnelig skrevet av heidar
                    Det jeg personlig lurer pà, er hvordan man har tenkt à òke driftsinntektene for à unngà denne taeringen ogsà ved senere anledninger. Dagens situasjon er helt spesiell, men man kan selvfòlgelig ikke la dette bli noen vane. Sportsklubben sin plan (som neppe finnes) for à òke sine inntekter, skulle jeg gjerne visst mer om. Hvorfor har man ikke draktsalg fòr jul f.eks.?? Hvor ble det egentlig av "Norgesmester 2007"-effektene?? (Som i alle fall hadde solgt bra nok til à dekke sparkingen av Pàsan) Hvilke andre aktiviteter kan man foreta seg for à òke inntektene?? Har man i det hele tatt noen langsiktig plan for dette, eller skal man bare taere pà et man allerede har inntil man ligger med buken i vaeret?
                    Enig! Eneste måten å komme seg ut av situasjonen på er å sørge for tilfredsstillende driftsinntekter.

                    Kommentar

                    • superbøffel
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Aug 2005
                      • 5611

                      #50
                      Opprinnelig skrevet av jalapenos
                      Var du som sammenliknet med Terrakommunene. Jeg sammenliknet med kraftkommunene generelt, de som solgte unna pengemaskinen for å håndtere drift/gjeld.
                      Det er riktig, men det var herlig implisert i din kommentar.

                      Er det en kommunes oppgave å produsere strøm eller fantes det bedre måter å benytte kapitalen på? Ikke glem at prisen for ett kraftverk reflekterer all fremtidig inntjening. Synes du Skedsmo kommune bør gå ut og kjøpe ett kraftverk i dag?
                      Enøyd i de blindes dal.

                      Kommentar

                      • reka
                        Seniormedlem
                        --==FORUMRUNKER==--
                        • Aug 2005
                        • 13277

                        #51
                        Opprinnelig skrevet av heidar
                        Det jeg personlig lurer pà, er hvordan man har tenkt à òke driftsinntektene for à unngà denne taeringen ogsà ved senere anledninger. Dagens situasjon er helt spesiell, men man kan selvfòlgelig ikke la dette bli noen vane. Sportsklubben sin plan (som neppe finnes) for à òke sine inntekter, skulle jeg gjerne visst mer om. Hvorfor har man ikke draktsalg fòr jul f.eks.?? Hvor ble det egentlig av "Norgesmester 2007"-effektene?? (Som i alle fall hadde solgt bra nok til à dekke sparkingen av Pàsan) Hvilke andre aktiviteter kan man foreta seg for à òke inntektene?? Har man i det hele tatt noen langsiktig plan for dette, eller skal man bare taere pà et man allerede har inntil man ligger med buken i vaeret?
                        Her er jeg fullstendig enig. LSK har ligget på latsiden i alt for lang tid. Når skyld skal fordeles bør man innse at de dyktigste menneskene i bedriftsnorge neppe lar seg rekruttere til sportklubber og andre spesielle foretak som har andre primærsatsingsområder enn internasjonal finans og næringsliv. Så hvem skal løfte klubben enda lenger frem?

                        Jeg både tror og håper at det finnes mange mennesker med hjertet i klubben som kunne tenke seg å komme med innspill og bidrag. Vi må sørge for at det sitter dyktige folk med både visjoner og makt i styre og stell, og ikke nødvendigvis folk som er rekruttert fra den indre kjerne.

                        Man bør i større grad lytte til og bruke eksterne ressurser utenfor administrasjonen, og heller redusere antall faste ansatte noe. Lokale bedrifter bør også få anledning til å bidra utover ren sponsing. Man bør ta sikte på å kjøpe flere tjenester av det lokale næringsliv.

                        Frivillighetsarbeidet bør fremheves og de som bidrar på grasrota må få større innflytelse og bli hørt.

                        Kommentar

                        • Ola
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Dec 2003
                          • 1651

                          #52
                          Jeg støtter det med at fokus må ligge på fremtid. Men det er som regel smart å lese historiebøkene for å unngå at man gjentar sine feil.

                          Jeg har alltid sett på Per Mathisen som en meget fornuftig mann, også hva angår business. Hvis utvidet lån er uaktuellt, og kapitalbehovet er akutt, så har de intet valg. Må det selges, så må det selges.

                          Jeg ser noen trekker frem manglede plan for inntektssiden. Hva med kostnadssiden? Skal vi fortsette å være ledende på lønn og signeringsbonus i LSK? Skal vi fortsette å handle erfarne spillere med over gjennomsnittelig lønn og under gjennomsnittelig videresalgs potensiale?

                          Kanskje klubb, fans og øvrige omgivelser skal støtte en mer moderat og langsiktig satsning, fremfor å kaste på masse kull i perioder, lukke øynene og håpe det holder til gull, for så å våkne til blodig bakrus?

                          Kommentar

                          • David Hay
                            Juniormedlem
                            Bøffel
                            • Apr 2007
                            • 22

                            #53
                            Sparing sett opp mot inntjening

                            Her er jeg helt enig. Personlig tror jeg mulighetene for besparelser er langt større enn øking av inntekter.

                            Og til hovedtema så er det urovekkende at eiendelene reduseres, men jeg vil avvente til detaljene kommer på bordet før jeg roper på dommedag.

                            Problemet ligger også i at disse eiendelene skulle gi LSK en trygg økonomisk plattform. Noe lignende FCK har fått til i Danmark. Og for å være litt etterpåklok så lurer jeg på hva finanskrisen har gjort med LSKs økonomi?
                            Er det noen realiteter i dag som en ikke visste for ett år siden?

                            Og, syklisk sett så er det en meget dårlig ide å selge i ett marked preget av krise.

                            Kommentar

                            • kimmern
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Jun 2005
                              • 1174

                              #54
                              da per berg eide alt gikk vel lsk i pluss(etter noen år) da han solgte tilbake for 1krone?
                              og nå har det gått i utforbakke igjen..?

                              da er spørsmålet om de som styrer klubben økonomisk ikke er flinke nok..?

                              Kommentar

                              • reka
                                Seniormedlem
                                --==FORUMRUNKER==--
                                • Aug 2005
                                • 13277

                                #55
                                Opprinnelig skrevet av Ola
                                J
                                Jeg ser noen trekker frem manglede plan for inntektssiden. Hva med kostnadssiden? Skal vi fortsette å være ledende på lønn og signeringsbonus i LSK? Skal vi fortsette å handle erfarne spillere med over gjennomsnittelig lønn og under gjennomsnittelig videresalgs potensiale?
                                Jeg mener bestemt at dette er opplest og vedatt i LSK allerede høsten 2008, og at en ny kurs allerede er staket ut.

                                Kommentar

                                • ulfpulf
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • May 2004
                                  • 2505

                                  #56
                                  Siden jeg har sutret over at lsk.no ikke har gitt detaljer om det ekstraordinære årsmøtet, får jeg skryte når de gjør det.
                                  Fra nyhetstråden:
                                  Opprinnelig skrevet av gilbert
                                  Mathiesen: Selger ikke arvesølvet

                                  Mandag ble det innkalt til ekstraordinært årsmøte i Lillestrøm Sportsklubb. Deler av agendaen går på delsalg av Åråsen Eiendom.



                                  gilbert
                                  Artikkelen sier at det er LillestrømBanken Eiendom som er kjøper av delene av Åråsen Eiendom.

                                  Kommentar

                                  • KFL41
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • May 2004
                                    • 3648

                                    #57
                                    Får håpe avtalen er vanntett slik at det ikke blir noe kluss dersom Lillestrømbanken f eks skulle bli kjøpt opp.

                                    Kommentar

                                    • Rønnern
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2003
                                      • 6690

                                      #58
                                      Opprinnelig skrevet av superbøffel
                                      Fritt etter eget minne er det kun BennyLem (og delvis Petter/Sniper) som kan påberope seg å ha sett at dette skulle gå til helvete i forkant. Om BennyLem så det eller bare er usedvanlig pessimistisk av natur vet jeg ikke, men jeg mistenkar at alle må gå, uansett hvem de er og hva de gjør.
                                      Dersom du ikke fører opp mitt navn på denne listen så skal jeg kjølehale deg neste gang jeg ser deg.

                                      Dette kommer strengt tatt ikke som noen overraskelse all den tid ledelsen i LSK har opptrådd på linje med de mest naive her på forumet, ref: kjøp av Occean som vil bli tjent inn igjen på salg av drakter....

                                      LSK har gang, på gang, på gang, på gang satt seg selv i dårlig økonomiske tider basert på hårreisende pengebruk. Og hver gang man har kommet seg ovenpå så begynner man å bruke penger "for å vinne og være topplag". Fremfor å forsøke å bygge noe selv slik som de fleste andre klubber i dette landet gjør, så skal man plutselig være storkar med lomma full av spenn.

                                      Jeg er i alle fall dritt lei av denne gjentagelsen med jevne mellomrom. Nåværende og fremtidig ledelse av LSK bør gå obligatorisk kursing hos programlederne i Luksusfellen som går på TV3.

                                      Vi må huske på at konsekvensen av å ikke satse like hardt i årene fremover betyr ingen Marius Johnsen, ingen Vidar Riseth, ingen Karim Essediri, ingen Jon Anders Bjørkøy.... Jeg tror faen meg jeg skal overleve akkurat det. Det samme med Sportsklubben.
                                      Mvh Ronnie "The Runner"
                                      LSK for alltid

                                      Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                                      Kommentar

                                      • sniper
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Feb 2004
                                        • 5254

                                        #59
                                        Jeg er mer opptatt av hvordan vi skal klare å se fremover. Hva om vi ikke klarer å kjøpe tilbake om 5 år? Hva om vi er ræva igjen neste år og ender opp med å sparke trenerteamet? Hvordan skal vi da dekke underskuddet? Ikke sikkert vi trenger å være ræva for at det økonomisk går dårlig heller. Jeg er ikke happy for at vi nå selger ut delen som er det eneste som garanterer oss inntekter på lang sikt-leieinntektene på næringsdelen av Åråsen. Dette vil da tilsi mindre cash inn regelmessig de neste fem årene, og hvordan skal det kompenseres?

                                        Er redd vi bare pisser i buksa for å holde varmen...

                                        Kommentar

                                        • heidar
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Sep 2004
                                          • 2128

                                          #60
                                          Opprinnelig skrevet av sniper
                                          Jeg er mer opptatt av hvordan vi skal klare å se fremover.
                                          Det er vel akkurat det man gjòr i dette tilfellet. Salget dreier seg vel om en eventuell lisens for 2010, lisensen for 2009 er jo sikret allerede. Sà i dette tilfellet er man vel "fòre var", og gjòr det man kan for à sikre et godt grunnlag for neste sesong. Ser ikke bort fra at andre klubber fort blir oppmerksomme pà dette problemet fòr etter sesongslutt i noe som nok blir et inntektsmessig labert àr.
                                          En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

                                          Endelig er mørketida over.

                                          Kommentar

                                          Working...