Ekstraordinært LSK-årsmøte 19. januar

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • sten
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Feb 2005
    • 873

    #81
    tror klubben har vært litt slik handle først,tenke etterpå.

    Kommentar

    • Folke
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jun 2008
      • 5955

      #82
      Det bor ca 14 tusen innbyggere i Lillestrøm, ca 46 tusen innbyggere i Skedsmo Kommune.. Sammenligner man Lillestrøm/Skedsmo opp mot andre byer/tettsteder/kommuner så ser man jo at LSK har fått til ganske mye i forhold til andre. Oslo over 550 tusen innbyggere, Trondheim 165 tusen innbyggere.. Kristiansand har 78 tusen innbyggere, Stavanger 120 tusen innbyggere og Bergen har 250 tusen innbyggere. Norges 20. største by, Moss har 30 tusen innbyggere.. Spørs vel om ikke fotballklubben Moss gledelig hadde byttet bort klubbens fasiliteter med våres!
      Det er minus i regnskapet for 2009, men i motsetning til veldig mange andre så ordner LSK nå opp i dette og vi kan fortsatt se LSK spille i eliteserien.. LSK eier egen stadion, har bedre treningsfasiliteter enn samtlige lag i eliteserien, satser på unge (også lokale) lovende og billige spillere fremfor dyre kjøp som tidligere. Klubben har gått offentlig ut og sagt at lønnsnivået skal ned, dette vil jo gjøre LSK til en mindre attraktiv klubb for andre, men LSK stoler på at de kan være med å konkurere i toppen uten de best betalte (overbetalte) spillerne i fremtiden. LSK har gjort mange feil opp gjennom årene, men det er ikke mange (om noen) som har gjort det bedre i forhold til forutsetningene heller.
      Helt greit å være kritisk, men man må ikke glemme det positive heller!

      Kommentar

      • Simeone
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Apr 2008
        • 761

        #83
        Per Mathiesen uttalte jo til TV2 Sporten at to årsverk skulle kuttes. Noen som vet hvilke han snakker om?
        Si yo fuera Maradona saldría en mondovision,
        para gritarle a la FIFA:
        ¡Que ellos son el gran ladrón!

        Kommentar

        • OppsalKanari
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Mar 2008
          • 1881

          #84
          Opprinnelig skrevet av Simeone
          Per Mathiesen uttalte jo til TV2 Sporten at to årsverk skulle kuttes. Noen som vet hvilke han snakker om?
          I fjor og fjorfjor

          Fikk høre i dag at LSK har bestemt å selge Åråsen og tre forskjellige selskap er veldig interessert (bla.a. DHL).

          Om LSK får nok penger til å bygge en ny stadion ikke så lenge unnå Åråsen, får doble kapasiten og skaffe flere VIP plass som sikrer LSK sin fremtid så bør det vurderes.
          Nå bosatt på Rasta !!!!!

          Alltid Celtic og LSK

          Kommentar

          • Øyvind
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Oct 2006
            • 292

            #85
            Opprinnelig skrevet av OppsalKanari
            I fjor og fjorfjor

            Fikk høre i dag at LSK har bestemt å selge Åråsen og tre forskjellige selskap er veldig interessert (bla.a. DHL).

            Om LSK får nok penger til å bygge en ny stadion ikke så lenge unnå Åråsen, får doble kapasiten og skaffe flere VIP plass som sikrer LSK sin fremtid så bør det vurderes.
            Å tro at LSK i denne krisesituasjonen kan tillate seg å tenke på å bygge nytt er mildt sagt naivt. Nå handler det om å overleve fra måned til måned!

            For øvrig vil jeg si at dette er resultatet av elendig styrearbeid. For å være konkret har elendigheten i styrearbeidet vært at de har latt Jan Åge Fjørtoft holde på for lenge. Det er Fjøras disposisjoner som har ført oss hit, og manglende ledelse og styre å ta sin del av ansvaret. Utskiftninger må til.

            Og for å bemerke det mest kvalme jeg så i fjor - Jan Åge Fjørtoft i artikkel i RB sier at ryddejobben var gjort og han kunne pakke sammen med god samvittighet. Fy faen for en fyr, mindre kontakt med virkeligheten skal man lete lenge etter!!

            Kommentar

            • iL
              Seniormedlem
              --==FORUMRUNKER==--
              • Jan 2004
              • 10771

              #86
              Opprinnelig skrevet av Einar Krokan
              Tapte stort på publikumsinntektene
              Ekspert på fotballøkonomi, Arild Hervik, tror det i hovedsak er tre faktorer som har ført til Lillestrøms underskudd på opp imot 20 millioner kroner.
              - De gjorde det dårlig i serien, publikum sviktet og det var betydelige utskiftninger på ledersiden. Til sammen kan dette utgjøre underskuddet klubben sliter med i dag, sier han, og utdyper:
              - Når det gjelder inntektene fra medieavtalen, skiller det seks-sju millioner fra topp til bunn. Publikumsinntektene kan beløpe seg til noe tilsvare, og oppå det hele kommer utskiftningene i trenerapparatet. Dette kan kjapt ha fått millionene til å rulle.
              Mandag 19. januar avholder klubben ekstraordinært årsmøte på Åråsen konferansesenter. Her skal de blant annet avgjøre endelig om de skal selge 25 prosent av Åråsen Eiendom for å få bukt med pengetrøbbelet.
              Hva faen?

              Vi hadde 8788 i snitt i fjor, som ikke er langt fra rekorden på 9018 satt i 2007.

              Er det det han mener med svikt?
              Kanarifugla flyr høyt i år!

              Kommentar

              • sniper
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Feb 2004
                • 5254

                #87
                Opprinnelig skrevet av iL
                Hva faen?

                Vi hadde 8788 i snitt i fjor, som ikke er langt fra rekorden på 9018 satt i 2007.

                Er det det han mener med svikt?
                Spørs hva som var budsjettert da? Hva var budsjettert tilskuertall for 2008, noen som vet?

                Kommentar

                • Gyras
                  Medlem
                  Hoffnarr
                  • Nov 2003
                  • 62

                  #88
                  Opprinnelig skrevet av sniper
                  Spørs hva som var budsjettert da? Hva var budsjettert tilskuertall for 2008, noen som vet?
                  9000 - (REF: http://www.dagbladet.no/sport/2008/06/11/537834.html)

                  Kommentar

                  • Øyvind
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Oct 2006
                    • 292

                    #89
                    Paradoks

                    Det jeg ikke skjønner er at man selger arvesølvet, men samtidig kjøper inn spillere.

                    De pengene man får inn ved salget av Åråsen Eiendom bør settes av til drift i året som kommer. Høye lønninger og stor administrasjon suger penger ut hver eneste måned.

                    Å forsette pengebruken er merkelig. Ja, man må satse for å få et sportslig resultat som gir inntekter. Men sannheten er at det er dyrt å være fattig! Og da må man kanskje la enkelte muligheter passere, selv om man gjerne vil benytte dem (tenker her på Dosso - 1 mill i overgang pluss lønn, diverse prøvespill og stall på over 30).

                    Ledelsens grunn er sikkert at de ser på det som to forskjellige områder, men det er det ikke. Alt henger sammen.

                    Og til slutt. Mathisen sier vi kan kjøpe tilbake gjennom gevinst fra Elveparken og indusribygg på Berger. Hvorfor da ikke selge andelene i disse prosjektene og beholde eierkapet i Åråsen Eiendom!? Kan ikke bety annet enn at vi aldri kjøper oss inn igjen..

                    Kommentar

                    • tullebukk
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2006
                      • 5446

                      #90
                      Opprinnelig skrevet av Gyras
                      Så vi mista 7 mill på at vi har 300 tilskuere mindre en budsjett på hver kamp ,,,, Krokan det er bra du ikke er med lenger.

                      Kommentar

                      • iL
                        Seniormedlem
                        --==FORUMRUNKER==--
                        • Jan 2004
                        • 10771

                        #91
                        Opprinnelig skrevet av tullebukk
                        Så vi mista 7 mill på at vi har 300 tilskuere mindre en budsjett på hver kamp ,,,, Krokan det er bra du ikke er med lenger.
                        Latterlig fyr. Selv om jeg er snill og gir 300,- per billett, så blir regnestykket
                        300*13*300 = 1.1 mill, noe som er langt fra 7 mill.

                        Hvorfor i alle dager budsjetterte de med 9 000? Budsjettere med (omtrent) tilskuerrekord er jo helt latterlig.
                        Kanarifugla flyr høyt i år!

                        Kommentar

                        • heidar
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Sep 2004
                          • 2128

                          #92
                          Opprinnelig skrevet av iL
                          Hvorfor i alle dager budsjetterte de med 9 000? Budsjettere med (omtrent) tilskuerrekord er jo helt latterlig.
                          9018 i 2007 + Cupgull + Gullfavoritt. Syns ikke det virket helt urimelig. Sikkert mange her pà forumet som tippet et vesentlig hòyere snitt ifjor...
                          En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

                          Endelig er mørketida over.

                          Kommentar

                          • Gyras
                            Medlem
                            Hoffnarr
                            • Nov 2003
                            • 62

                            #93
                            Opprinnelig skrevet av iL
                            Latterlig fyr. Selv om jeg er snill og gir 300,- per billett, så blir regnestykket
                            300*13*300 = 1.1 mill, noe som er langt fra 7 mill.

                            Hvorfor i alle dager budsjetterte de med 9 000? Budsjettere med (omtrent) tilskuerrekord er jo helt latterlig.
                            Så veldig latterlig er det vel strengt tatt ikke. For det første så er det normalt å se på historikk og tendenser i markedet når man budsjetterer. Nå har ikke jeg de eksakte tallene foran meg, men det er en kjent sak at LSK har hatt en eksplosiv vekst når det gjelder økning i tilskuerantall de siste årene. Sånn sett så har LSK budsettert relativt moderat med tanke på tidligere år.

                            I tillegg, hvem hadde forventet at LSK skulle havne i sumpa til de grader slik vi gjorde. Hadde vi hatt en "normalsesong" (4. - 7. plass) så hadde vi sannsynligvis havnet på budsjett tilskuermessig.

                            Det er lett å være etterpåklok, men budsjettering av tilskuertall kommer ikke en gang i nærheten av min topp 10 liste over feil LSK gjorde i fjor. Jeg er faktisk mer spent på hvilke tilskuertall vi budsjetterer med i år.

                            Kommentar

                            • Raskolnikov
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Sep 2005
                              • 1453

                              #94
                              Opprinnelig skrevet av heidar
                              9018 i 2007 + Cupgull + Gullfavoritt. Syns ikke det virket helt urimelig. Sikkert mange her pà forumet som tippet et vesentlig hòyere snitt ifjor...
                              Det var vel også rekordsalg av sesongkort. Slett ikke urimelig. Men jeg skulle likt å vite hvor mange millioner vi egentlig mangler. Personlig hadde jeg foretrukket mulige(?) salg av Riise, Occean, Otto osv dersom det hadde gjort det mulig å unngå salg Åråsen og hallen. Et framtidig gjenkjøp virker lite sannsynlig all den tid norske fotballklubber så og si aldri går med overskudd. Hvis ikke tanken er at vi skal kvalifisere oss for Champions League årlig da...(hørt den før).
                              Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil

                              Kommentar

                              • heidar
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Sep 2004
                                • 2128

                                #95
                                Det er jo viktig à huske pà at dette gjòres med tanke pà 2010-sesongen, og at man dermed er fòre var i dette tilfellet. Gunnen er selvfòlgelig at kostnadene er altfor hòye, men med tanke pà kontrakter og lignende er ikke dette gjort over natta. Det er ikke gratis à lòse spillere fra kontrakten, selv om enkelte her virker à tro det. Stillingene som skal kuttes i stòtteapparatet skjer vel heller ikke nà, men dreier seg vel sannsynligvis om kontrakter som ikke fornyes etter sesongslutt.

                                For à dempe stormen kan man jo flytte àrsmòtet til Martin's, dikte opp en historie om feilsitering i mediene, og tròste seg med at man blir tilgitt av 99,9 % av KFL sin medlemsmasse uansett.
                                En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

                                Endelig er mørketida over.

                                Kommentar

                                • Del Portro
                                  Seniormedlem
                                  Forumsadist
                                  • Nov 2008
                                  • 115

                                  #96
                                  Å gjøre tilskuertallene til et offer for underskuddet synes jeg blir å flytte fokus bort fra overforbruket som har vært både på spillerkjøp og lønninger, ref. (også) Grønlund. Det er godt mulig publikumsbudsjetteringa atter blir brukt til å øke utgiftsnivået. Verre er det å basere seg for mye på tv-inntekter som "plutselig" forsvinner - uten å sette tæring etter næring. Mesteparten av disse pengene har blitt brukt til en stadig akselererende lønnsspiral. I en så jevn og uforutsigbar liga, der man ikke kan regne med å være i toppen hvert år, er det skummelt. Fordi vi nok en gang har sett hva det har betydd å plutselig få mye penger mellom hendene.

                                  På sikt tror jeg klubbene skal være glad for at NFF forsyner seg av tv-inntektene og de ikke er i en større størrelse. Å få blåst opp inntektene på et så usikkert grunnlag som plassering i serien og spesielt tv-avtaler fører fort veldig galt avsted. Det fører til et enda klarere klasseskille. Mislykka sesonger og nedrykk vil bli en enda større økonomisk katastrofe enn det allerede er. Har jo eksempler fra "alle" land hvor dette for klubbene har skjedd på grunn av MYE større inntekter fra tv-selskapene, der sågar flere av selskapene har blitt konkurs (husker jo Kirsch-gruppen i Tyskland og ITV Digital). Mange av 90-talls klassikerne i PL ligger ennå dårlig til i dag, og endog klubber med 60 000 til 80 000 i snitt som Dortmund og Frankfurt har slitt kraftig. Da blir publikumstallet ganske ubetydelig i forhold. Selv om dette er usammenligbart, er det en klar indikasjon på at problemene i hovedsak kommer annensteds fra - LSKs tilfelle ikke et unntak. Det er ledelsen som har svikta, ikke publikum.

                                  Det er alvorlig når man må ta i bruk "krisepakka". Dersom det ikke kuttes utover, først og fremst begrenga etter 2010 iom. kontraktforpliktelser, bare forflytter man problemet. Neste gang det skjer blir det enda verre. Derfor er det veldig viktig å være bevisst på å sette tæring etter næring framover. Vi har ikke råd til å "misse" igjen.

                                  Kommentar

                                  • sniper
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Feb 2004
                                    • 5254

                                    #97
                                    Dette er kanskje off-topic, men jeg synes at Frank Grønlund får ufortjent mye ansvar og pepper for at ting går galt. Han sitter som daglig leder i klubben, og har med bredde-idretten vår å gjøre. Han styrer i utgangspunktet ikke elitedriften, det er det AS'et som gjør, og der er Svein Asmyhr konsernsjef, og er i utgangspunktet den som er ansvarlig, sammen med styret i LSK AS, selvsagt. Det er de som leder an, og setter premissene, sportslig og økonomisk for LSK som klubb og som AS.
                                    Frank G er en av de ansvarlige i sportslig utvalg, og har selvsagt et delansvar for det som har skjedd.

                                    Vi må lære oss å skille mellom LSK AS som skal styre elitesatsingen, og LSK som klubb hvor Frank G er daglig leder.

                                    Om Frank G er denne rette mannen til å bekle rollen som daglig leder i LSK er en annen side av saken....

                                    Kommentar

                                    • KFL41
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • May 2004
                                      • 3648

                                      #98
                                      Svein Asmyhr begynte som konsernsjef i begynnelsen av 2008 så han har ikke hatt alt for lang tid på seg. Det er vel han som må ordne opp i gammel moro.

                                      Kommentar

                                      • Øyvind
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Oct 2006
                                        • 292

                                        #99
                                        Opprinnelig skrevet av KFL41
                                        Svein Asmyhr begynte som konsernsjef i begynnelsen av 2008 så han har ikke hatt alt for lang tid på seg. Det er vel han som må ordne opp i gammel moro.
                                        Og før det var det vel Jan Åge Fjørtoft som var leder for LSK AS, med ansvar for elitesatsningen. Asmyhr rydder etter Fjøra, men har vel ikke overbevist han heller..

                                        Jeg gjentar - Fjøras stjernestatus blant supporterne må opphøre umiddelbart!

                                        Kommentar

                                        • sniper
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Feb 2004
                                          • 5254

                                          Jan Åge Fjørtoft skrøt fælt at han skulle fungere som en tysk manager, men ansvar for spillernes kontrakter og det økonomiske i LSK AS. Det viste seg fort at dette ikke fungerte, og Per Berg fikk inn sin mann, Svein Asmyhr ikke lenge etter at Jan Åge Fjørtoft hadde begynt i klubben. Det er Svein Asmyhr i sin rolle som stråmann for Per Berg som har styrt AS'et siden 2005. Derfor er det nå naturlig at det er nettopp Asmyhr som er påtenkt en rolle som konsernsjef når LSK endelig blir enerådene eier av LSK AS. Så igjen, å beskylde Fjørtoft for å lede LSK AS blir feil, han hadde nemlig ikke kompetansen til å være en økonmisk leder som han i begynnelsen skrøt av å inneha. Men det er mange andre grunner til å kunne ta Fjøra;o)

                                          Siden folk er ute etter å fordele skyld, så mener jeg:
                                          Svein Asmyhr er mannen vi skal se nærmere på vil jeg tro, sammen med Per Berg.

                                          Husker jeg var så positiv til at nettopp Per Berg tok over klubben, tidligere kaptein av LSK, og ikke en skipsreder uten peiling. Så feil kunne jeg altså ta, neste gang velger jeg en skipsreder som ikke vil ha innflytelse;o)

                                          Kommentar

                                          Working...