LSK-spillerne bør gå ned i lønn

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • aguado
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Nov 2006
    • 448

Den største usikkerheten er knyttet til sponsorinntekter fremover. Ikke bare i LSK, men også resten av tippeligaen samt adecco. Skulle det gå skikkelig i trå her, kan vi risikere å få hele utlånsporteføljen vår rett i retur, uten mulighet til å bli kvitt disse pengeslukene.

Lyspunktet er jo at de værste kontraktene ser ut til å være avsluttet innen 2010. Klisjeer som at man "forhåpentligvis har lært" og at "neste gang vil man ikke..." gidder jeg ikke å nevne, for faktum er at det hverken er første eller andre gang LSK eller andre klubber bruker penger de ikke har. Det eneste man kan håpe på er at det er lenge til neste nedtur...

Kommentar

• KFL41
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • May 2004
      • 3648

Opprinnelig skrevet av BennyLem
      • Vi får dårligere tilskuerinntekter enn i fjor. Sesongkortsalget er lavt, og interessen synes laber.
      Husk at vi har to ekstra hjemmekamper i år. Vi vil kanskje oppleve en nedgang i tilskuersnittet, men det kan langt på vei oppveies av to ekstra hjemmekamper.

Kommentar

• Geirfugl
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Nov 2006
        • 561

Jeg ser i nyhetstråden at Grønlund sier LSK i løpet av mai må se på om det må vurderes lønnskutt, men dette er ennå ikke drøftet med spillerne.

Jeg er i prinsippet motstander av å kutte i avtalt lønn, uavhengig av inntektsnivå. Men når jeg ser at dette nå brer seg over det ganske land, har jeg endret mening. Jeg mener alle ansatte i LSK må gå med på lønnskutt!

Grunner:
        - Vi har ikke penger..
        - Finanskrisen rammer oss, og vil gjøre det enda mer når sponsoravtaler osv løper ut
        - Resultatene er under pari
        - Dette betyr færre tilskuere og færre TV-kamper
        - Og sist, men ikke minst: "Alle" andre gjør det (Odd, SIF og snart flere)

Kommentar

• superbøffel
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Aug 2005
          • 5611

Det dårligste argumentet for lønnskutt er finanskrisen (årets mest inflaterte ord?) da LSK's egen krise er vesentlig viktigere for klubben økonomi enn at sponsorpengene sitter litt lenger inne. LSK's økonomiske krise er skapt av klubben selv - ikke økonomisk uro på+ verdensbasis.

Enkelte vil dog gå så langt at de vil peke ut enkeltindivider som årsak til LSK's krise. Jeg er ikke uenig.
          Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

• Geirfugl
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Nov 2006
            • 561

Opprinnelig skrevet av superbøffel
            Det dårligste argumentet for lønnskutt er finanskrisen (årets mest inflaterte ord?) da LSK's egen krise er vesentlig viktigere for klubben økonomi enn at sponsorpengene sitter litt lenger inne. LSK's økonomiske krise er skapt av klubben selv - ikke økonomisk uro på+ verdensbasis.

Enkelte vil dog gå så langt at de vil peke ut enkeltindivider som årsak til LSK's krise. Jeg er ikke uenig.
            Men hvem det nå er som har skylda, hjelper det ikke å skyte disse. Det får dessverre ingen positiv innvirkning på økonomien.
            Poenget nå er: Hvordan løse våre økonomiske problemer. Jeg mener lønnskutt er en del av denne løsningen, sett i sammenheng med de punktene jeg nevner i mitt forrige innlegg.

Kommentar

• superbøffel
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Aug 2005
              • 5611

Opprinnelig skrevet av Geirfugl
              Men hvem det nå er som har skylda, hjelper det ikke å skyte disse. Det får dessverre ingen positiv innvirkning på økonomien.
              Poenget nå er: Hvordan løse våre økonomiske problemer. Jeg mener lønnskutt er en del av denne løsningen, sett i sammenheng med de punktene jeg nevner i mitt forrige innlegg.
              Det kan godt være at lønnskutt er en del av løsningen på LSK's økonomiske problemer, men finanskrisen er så absolutt ikke en av årsakene. Det var mitt eneste poeng.

Norske klubber har brukt penger som fulle sjømenn på horehus (No offence CFD) etter den første TV-avtalen og går nå på akkurat den samme smellen som engelske Championship-lag gjorde etter ITV's konkurs i 2002 (?).

Det må ryddes, og ryddes kraftig! LSK har gjort grep, og må ta nye i tillegg. Min største bekymring er dog at klubben nå glemmer å tjene penger oppi dette - er det noengang viktig å opprettholde inntjeningen best mulig så er det nå.
              Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

• Geirfugl
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Nov 2006
                • 561

Opprinnelig skrevet av superbøffel
                Det kan godt være at lønnskutt er en del av løsningen på LSK's økonomiske problemer, men finanskrisen er så absolutt ikke en av årsakene. Det var mitt eneste poeng.

Norske klubber har brukt penger som fulle sjømenn på horehus (No offence CFD) etter den første TV-avtalen og går nå på akkurat den samme smellen som engelske Championship-lag gjorde etter ITV's konkurs i 2002 (?).

Det må ryddes, og ryddes kraftig! LSK har gjort grep, og må ta nye i tillegg. Min største bekymring er dog at klubben nå glemmer å tjene penger oppi dette - er det noengang viktig å opprettholde inntjeningen best mulig så er det nå.
                At finanskrisen ikke rammer oss er helt feil. Jeg sier ikke at det er årsaken til våre problemer, men den rammer også oss:
                - Ingen har penger til å kjøpe spillere, altså vi får ikke solgt - selv til en billig penge
                - Og framover: Sponsormarkedet.

Kommentar

• superbøffel
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Aug 2005
                  • 5611

Jeg ser poenget Geirfugl, men finanskrisen blir brukt som argument for "alle" verdens problemer for tiden. Det reelle problemet i norsk fotball generellt er det samme som i LSK: Ett voldsomt overforbruk. At ikke andre klubber kjøper spillere heller henger mer sammen med besøk på Baltazar enn amerikanske boligkredittobligasjoner.

At sponsormarkedet blir tyngre de neste årene er selvsagt, men ikke verre enn at en klubb som LSK (som hadde et fantastisk økonomisk utgangspunkt så sent som for 2 år siden) burde håndtere dette.
                  Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

• Hel1017
                    Seniormedlem
                    Forumonanist
                    • Oct 2008
                    • 196

Opprinnelig skrevet av KFL41
                    Husk at vi har to ekstra hjemmekamper i år. Vi vil kanskje oppleve en nedgang i tilskuersnittet, men det kan langt på vei oppveies av to ekstra hjemmekamper.
                    Tja, det kan jo bidra. For all del. Alle monner drar osv.

Men jeg blir overasket om de ekstra kampene tilsammen bidrar til mer enn ca 1,5 mill til klubben.
                    Er redd det bare blir småpenger i den store sammenhengen.

Hvis man skal foreta noen kutt som virkelig monner, så må det kuttes i alle ledd. Spillere, støtteapparat, adminstrasjon osv.

I tillegg så gjelder det å se på muligheten for å fortsatt tjene penger.
                    Man kan ikke bare kutte og håpe på at det går over av seg selv.
                    Man må finne nye måter å tjene penger på, eller sørge for større fortjeneste på det man allerede leverer.

Det første og beste tiltaket bør være å vinne fotballkamper, for å gjøre seg attraktive for å komme seg på tv igjen. (Og trekke flere til Åråsen.)
                    Tv kamper gir klingende mynt i kassa!

Slik som det ser ut nå, så virker det ikke som vi har spillere som kan selges med fortjeneste heller.
                    Og i mine øyne så trenger vi sårt de spillerene som faktisk kunne være aktuelle for salg, for å i det hele tatt overleve i Tippeligaen.

Men her har vi jo masse kompetente personer i klubben som kan ta de rette beslutningene for klubbens økonomi......
                    Kall meg gjerne naiv! Jeg kaller meg supporter!

Kommentar

• Yellow-not-jella
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Mar 2009
                      • 1606

Sjølsagt burde de høyestlønnte gå ned MINST 10 % i lønn. Det skulle Bjar ha fått til i vinter, men han er vel prinsippielt imot det. Var imot i -03 var han ikke?

Sjølsagt spiller OGSÅ finansuroen inn når t.o.m rbk har nedgang i publikumstallene, enda de spiller godt i serien for første gang siden -06 samt har profiler. Folk (tror de) har mindre å rutte med. Det går utover "luksusgodet" fotball.

Syns det virker litt overdådig med både Petter B, Bermodøl, Grodås og Erland J som ass og spillerutviklere. Sku vel hatt flere til skadeoppfølging i steden?
                      Tror nok det må kuttes både her og der. Lønna til spillere som ikke leverer plager meg. Er sikker på flere av de skjønner det sjøl. Riseth, Johnsen, Bjørkøy m.fl. (men kanskje de leverer på lørdag 16.mai, ja!!) De som er nye i klubben bør vel ikke berøres?

Blir artig når Steinar P beklager seg for å bli kuttet både i SIF og i delen vi betaler.. -Urettferdig, de har tatt 10 prosent her og 10 prosent der! Blir ikke det 20 prosent da?? Blir nok en mediasak.

Faktisk ønsker jeg dette blir en "fanesak" for fansen. Dere får gjennomslag av og til dere. Trur at "vanlige" folk ser seg leie på at så mye av tv-avtaler o.l faller rett i lommene på mediokre spillere. I klubben vår har det rett og slett vært fælt i to år nå.

Samtidig som vi gir vår støtte til styret i et aldri så lite lønnskutt, så gir vi alle spillera full støtte på banen, uansett!! Bra mix syns jeg...

Kommentar

• Yellow-not-jella
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Mar 2009
                        • 1606

Rosenborg-spillerne vil bidra for å bedre klubbens økonomi. Roar Strand er villig til å diskutere kutt i spillerlønningene.

Men ikke vi? Det henger ikke på greip spør du meg.

Kommentar

• KFL109
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Dec 2003
                          • 1958

Opprinnelig skrevet av Geirfugl
                          Jeg ser i nyhetstråden at Grønlund sier LSK i løpet av mai må se på om det må vurderes lønnskutt, men dette er ennå ikke drøftet med spillerne.
                          Hva med en strategi hvor man begynner med spillerne og avslutter i media i stedet for den potensielt konfliktskapende motsatsen?
                          Vidar Evje

Kommentar

• CFD
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • May 2004
                            • 2319

Opprinnelig skrevet av Yellow-not-jella
                            Blir artig når Steinar P beklager seg for å bli kuttet både i SIF og i delen vi betaler.. -Urettferdig, de har tatt 10 prosent her og 10 prosent der! Blir ikke det 20 prosent da?? Blir nok en mediasak.
                            Får håpe spillerne er like dårlig i matte som en kvinnelig ansatt i en butikk som jeg skulle handle noe av. Det var 20% rabatt på alt i hjørnet og jeg spurte "Jeg får 20% rabatt på denne?" og "Så hvis jeg kjøper 2 så må jeg jo få 40% rabatt siden rabatten på skjortene legges sammen". Medarbeideren så på meg og sa "selvsagt". Hun stod ved kassa og prøvde å slå det inn ,men forstod ikke hvorfor summen ble høyere (hun hadde regnet med 40% rabatt).

Desverre kom butikksjefen ut og stoppet handelen og selv han fikk seg en god latter Med denne taktikken er det ikke mange prosentene lønnskutt vi trenger å kutte med
                            Tankegangen til AS Norge: Det skal kvoteres inn. Man skal ikke velge de beste kandidatene. Man skal velge inn de små og svake sånn at de også kan få noe å glede seg over

Kommentar

• KimFL
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Nov 2003
                              • 1410

Opprinnelig skrevet av KFL109
                              Hva med en strategi hvor man begynner med spillerne og avslutter i media i stedet for den potensielt konfliktskapende motsatsen?
                              Er vel vanskelig å endre gamle vaner...

Selv mener jeg at en lønnsreduksjon bør være siste utvei, og at den i så fall må gjelde alle i en bedrift, kanskje med unntak av de lavtønnede. Men vi ser jo nå at flere og flere klubber vurderer dette, og turen kommer nok snart til oss også, med mindre ett og annet spillersalg i sommer kan tilføre noen millioner inn i kassa.

Kommentar

• Hel1017
                                Seniormedlem
                                Forumonanist
                                • Oct 2008
                                • 196

Jeg sitter ikke på detaljene om hva slags tiltak det er gjort i administrasjon og ledelse, men hadde det ikke vært et godt signal for spillera at man begynte med kutt her?

Kanskje signaleffekten ville blitt at spillera så at man prøvde andre løsninger før man gikk på deres lønn?

Når spillera ser at andre ofrer seg for klubben, så kanskje dette kan bidra til et moralsk løft og økte prestasjoner?

Og hvis man fortsatt må kutte i spillerlønninger, ja da har man i det minste forsøkt andre løsninger først.

Men generelt er jeg enig i at norske fotballspiller er alt for høyt lønna.
                                Og det gjelder ikke bare i LSK.
                                Kall meg gjerne naiv! Jeg kaller meg supporter!

Kommentar

• superbøffel
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Aug 2005
                                  • 5611

Opprinnelig skrevet av Yellow-not-jella
                                  Sjølsagt spiller OGSÅ finansuroen inn når t.o.m rbk har nedgang i publikumstallene, enda de spiller godt i serien for første gang siden -06 samt har profiler. Folk (tror de) har mindre å rutte med. Det går utover "luksusgodet" fotball.
                                  Tull og tøys. Klubbene opplever fallende publikumstall fordi man har vedtatt å starte serien før snøen er i nærheten av å forsvinne og å utvide serien med 2 uinteressante lag ekstra. Finanskrisen er kun et vikarierende argument for at norsk fotball har en unik evne til å overvurdere sitt eget produkt og ambisjonsnivå. Det er kilden til problemet, ikke fallende verdier på amerikanske boligkredittobligasjoner.
                                  Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

• jerven
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Apr 2007
                                    • 272

Opprinnelig skrevet av Hel1017
                                    Jeg sitter ikke på detaljene om hva slags tiltak det er gjort i administrasjon og ledelse, men hadde det ikke vært et godt signal for spillera at man begynte med kutt her?

Kanskje signaleffekten ville blitt at spillera så at man prøvde andre løsninger før man gikk på deres lønn?
                                    Jeg er ikke helt enig i det her. Det gir ikke et godt signal til administrasjonen, med kutt i deres lønn og ikke hos spillerne. De fleste spillerne har vel bedre lønn enn de fleste som sitter i administrasjonen.

Skal det være lønnskutt må det gjøres likt over hele linja, og som nevnt eventuelt spare de som er lavtlønte.

Kommentar

• reka
                                      Seniormedlem
                                      --==FORUMRUNKER==--
                                      • Aug 2005
                                      • 13278

Jeg synes det blir feil å kutte i lønna til våre alt lavtlønnede talenter (de ligger vel på litt over 100 000 i året) når enkeltspillere tjener over millionen. Det er tross alt liten forskjell mellom deres sportslige bidrag.

Dessuten er jeg uenig i at lønnskutt bør være det første man griper til når kassa er slunken og spillerne ikke presterer. Det virker rett og slett som en dårlig måte å straffe spillerne på for svake prestasjoner. Det vil være nokså demotiverende å oppleve at klubben tar penger fra deg fordi administrasjonen søler bort kroner. I så tilfelle bør utgiftene barberes til beinet før lønnskutt vurderes.

Et annet poeng er profesjonalitet - klubben bør sette det sportslige først, og se på det som sin primære oppgave å overholde kontraktsbetingelsene, inkludert lønn og andre ytelser. Dette av hensyn til fremtidige signeringer og klubbens attraktivitet i spillermarkedet generelt.

Et lønnskutt bør være en absolutt siste utvei, og jeg ser helst at det bare blir aktuelt om forslaget kommer fra spillerne selv. Er overbevist om at dette vil bli diskutert og vurdert i spillergruppa om LSK virkelig er i knipe.I så tilfelle kan det virke samlende og positivt at spillerne ofrer mer enn svette for klubben.

Til sist er jeg veldig enig med superbøffel i at inntektssiden bør prioriteres over nedskjæringer - det finnes flere måte å hente penger på enn å sitte på ræva og vente på tv-inntekter. Jeg vet om flere som ville betalt i dyre dommer for å sitte på verandaen og se Riseth gjøre hagearbeide.

Kommentar

• gamle-perta
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Sep 2004
                                        • 2418

Opprinnelig skrevet av reka
                                        Jeg synes det blir feil å kutte i lønna til våre alt lavtlønnede talenter (de ligger vel på litt over 100 000 i året) når enkeltspillere tjener over millionen. Det er tross alt liten forskjell mellom deres sportslige bidrag.
                                        Veldig enig i det. Men jeg er redd NISO vil torpedere alle "fornuftige" forslag. Hun som er sjef der nå virker enda mindre løsningsorientert enn det gale Morgan var.
                                        Dessverre.
                                        Mvh
                                        Gammer´n (Per T)

Kommentar

• Jumbo
                                          Medlem
                                          Hoffnarr
                                          • May 2004
                                          • 66

Opprinnelig skrevet av tullebukk
                                          I disse krise tider for klubben vår mener jeg at spillerne burde gå foran og gå ned i lønn...Jeg kommer med et forslag her ....Spillere som tjener under 1 mill ned 3% . 1-2 mil ned 4% og spillere over 2 mill ned 5%.. . Dette alene gjør at vi sikkert sparer et par mill og det syns jeg faktisk spillerne bør gå med på for å redde jobben dems.....
                                          Hvorfor i alle dager mener du egentlig at de _bør_ gå med på dette? De har jo trosalt forhandlet frem en kontrakt om en lønn, og har i utgangspunktet ingen ting med at klubben isåfall har tatt seg vann over hodet når de har gitt de disse kontraktene? En ting hadde vært hvis dette var et engangstilfellet, men hvis jeg ikke husker styggelig feil så har vi vært oppe i denne situasjonen før også. Klubben kan ikke regnet med at alle vil gå ned i lønn hver gang den har driti seg ut på den økonomiske fronten.

De burde derimot gå ned i lønn grunnet manglende innsatts og resultater.

Kommentar

Working...